(Dank voor de foto, boe!)
Moderator: Moderatoren
Programma GISconferentie schreef:woensdag 26 september
11:45 - 12:15 uur
Plaatsengids.nl: elektronische encyclopedie van ons land
Frank van den Hoven, Plaatsengids.nl
Voor GIS-systemen en -medewerkers is ‘plaats’ (in de zin van woonplaats) een essentieel begrip. Maar wat is eigenlijk een ‘plaats’? Welke soorten woonplaatsen zijn er in ons land? En hoe eenduidig of niet-eenduidig gaan overheden en kaartenmakers hiermee om?
Frank van den Hoven vertelt u onder meer over blauwe, witte en zelf vervaardigde plaatsnaamborden. Over ‘underdogwoonplaatsen’, die niet bestaan volgens het postcodeboek en de BAG, die geen plaatsnaamborden hebben en/of niet in atlassen staan, hoe terecht of onterecht dat is, en wat er aan gedaan zou kunnen worden.
Een gehucht kun je best een kom noemen, maar het is niet een bebouwde kom in de verkeers-betekenis.duikgek89 schreef:Dat zijn geen komborden maar gehucht borden, je bent dan ook niet bibeko maar bubeko.
De gehuchtborden hebben blauwe letters op een witte achtergrond, net zoals alle overige gehuchtborden elders in den lande. Met wit bedoelde ik eigenlijk alleen de achtergrondkleur (i.t.t. de blauwe komborden met witte letters).nielske1990 schreef:@Willem: Zelf gezien dat ze wit waren of is dit een foto van iemand anders?
Inmiddels is er een gehuchtbord geïnstalleerd langs de Koelmansstraat. Voor zover ik gezien heb alleen in de richting van Hoonhorst naar de N35.Lenthe
Categorie: GehuchtZonderBord
Valt onder Dalfsen
Classificatie TD: Plaats tot 250 inw.
Nounou poepoe het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat; met 1 1/2 jaar vertraging (Harry is er volgens mij inmiddels al een paar keer geweest om te constateren dat ze er nog steeds niet stonden), prachtige komborden Kooypunt die de fietsers vertellen dat ze er niet harder dan 50 mogen fietsen ;-) http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... 01593.ece/ Zie ook de hilarische discussie eronder ;-) Ik neem trouwens aan dat er nu ook komborden Luchthaven zullen staan bij het nabije vliegveld, want dat maakte onderdeel uit van hetzelfde raadsbesluit (d.d. maart 2011...) Ik vind het trouwens fraaier om komborden ook echt eenduidig plaatsnaamborden te doen zijn (nu lijkt het voor een buitenstaander of ie de woonplaats Kooypunt binnenkomt), dus in dit geval blauw bord Den Helder, dat is immers de woonplaats waar het terrein onder valt, met wit bordje Kooypunt eronder.mavas schreef:Ik denk dat het binnenkort tijd wordt dat je weer eens naar Den Helder gaat Harry, getuige deze link: http://gemeenteraad.denhelder.nl/Vergad ... ouwde-kom.
Zowel Kooypunt als Luchthaven worden dus officiele bebouwde kommen. Vooral die laatste vind ik maar een rare bebouwdekomnaam.
Ik had tot heden alleen Nieuwenhoorn op onze Rode Lijst staan (wegens m.i. ten onrechte geen eigen postcode en plaatsnaam en witte borden ipv blauwe, omdat het dorp nog steeds los van de stad Hellevoetsluis ligt), maar een lokale ingewijde maakte me erop attent dat ook Nieuw-Helvoet zijns inziens nog steeds een dorp is want wel tegen H. aan, maar er niet ín ligt. Dus die heb ik er ook bij gezet. Enfin herkenbaarheid middels plaatsen witte borden is in ieder geval alweer een stukje erkenning en herkenning van de identiteit van de Nieuw-Helvoeters.Willem schreef:In Hellevoetsluis heeft nu, naast de op de website genoemde wijken, Nieuw-Helvoet een eigen wijkbordje gekregen. Die bordjes staan langs de Rijksstraatweg.
Het verbaast me telkens weer hoe oneenduidig gemeenten met hun bebordingen omgaan. Als je een plaats bordmatig gezien inkomt, zou je er ook bordmatig weer uit moeten gaan zou je denken met je boer'nverstand. Maar dat is dus lang niet altijd zo.Gaiajohan schreef:Ik weet iig 1 aparte:
Lucaswolde - gehucht dat als plaats in het telefoonboek staat.. Volgens Wiki is het een dorp in gem. Marum..
Het heeft verder geen 'einde gehucht' borden.