borden.plaatsengids.nl (Harry)
Moderator: Moderatoren
-
- dorpsstraat
Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)
@Wesso, dank voor de toelichting.
@Kedinger: altijd 'leuk' ja, die bebouwde kommen die je wel in gaat maar niet uit, of andersom. Doe het goed of niet maar niet half, als je besluit een bepaalde plaats komborden te geven, lijkt een open deur maar is het kennelijk niet altijd. Zo ben ik onlangs de idyllische buurtschap Bern met slechts een 10-tal huizen wezen bekijken. Daar kom je vanuit Nederhemert-Zuid geen bebouwde kom in (wel een eenzaam 30 km-bord zonder plaatsnaambord, meen ik me te herinneren), bordmatig gezien, maar 100 meter verderop ga je wél de bebouwde kom van Bern uit middels een keurig blauw bord Bern met rode streep erdoor. Zucht...
@Kedinger: altijd 'leuk' ja, die bebouwde kommen die je wel in gaat maar niet uit, of andersom. Doe het goed of niet maar niet half, als je besluit een bepaalde plaats komborden te geven, lijkt een open deur maar is het kennelijk niet altijd. Zo ben ik onlangs de idyllische buurtschap Bern met slechts een 10-tal huizen wezen bekijken. Daar kom je vanuit Nederhemert-Zuid geen bebouwde kom in (wel een eenzaam 30 km-bord zonder plaatsnaambord, meen ik me te herinneren), bordmatig gezien, maar 100 meter verderop ga je wél de bebouwde kom van Bern uit middels een keurig blauw bord Bern met rode streep erdoor. Zucht...
-
- Wegnummerfotograaf
Ik ben tegenwoordig bezig met het verzamelen van einde-komborden (blauwe borden met een plaatsnaam en een rode streep erdoor, zoals
).
Voorzover ik kan nagaan heeft Voorburg nergens zo'n bord! Het zit helemaal ingesloten in andere kommen, dus je gaat alleen impliciet Voorburg uit door een andere kom in te gaan (Den Haag, Rijswijk, Leidschendam).
(Als je van Voorburg naar Leidschendam gaat kom je soms geen enkel bord tegen, de situatie "Bern" dus...)

Voorzover ik kan nagaan heeft Voorburg nergens zo'n bord! Het zit helemaal ingesloten in andere kommen, dus je gaat alleen impliciet Voorburg uit door een andere kom in te gaan (Den Haag, Rijswijk, Leidschendam).
(Als je van Voorburg naar Leidschendam gaat kom je soms geen enkel bord tegen, de situatie "Bern" dus...)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x4 autosnelweg

-
- woonerf
De toestand in Bern was mij ook niet onbekend. We kwamen er vorig jaar min of meer toevallig door. Ik kende het plaatsje (tot mijn groteFrankplaatsengidsnl schreef:@Wesso, dank voor de toelichting.
schaamte) niet eens!
Wikipedia:
BERN (Nederland)
Men gaat ervan uit dat Bern gesticht is in 1134 door heer Fulco van Bern op de resten van de norbertijner abdij van Berne.
In 1589 werd het gehucht door de Spanjaarden geheel afgebrand. In 1840 telde het 60 inwoners. Sinds de Maaswerken in de jaren 1883-1904
is de buurtschap Bern aan de Bommelerwaardse, Gelderse kant van de Maas gelegen, maar het blijft tot Noord-Brabant behoren. In de 19e eeuw
vormde Bern samen met het dorp Herpt één gemeente Herpt-en-Bern. Vanaf 1 januari 1958 viel Bern onder de Gelderse gemeente Kerkwijk
(dit als onderdeel van de Gelders-Brabantse grenscorrecties van 1958). Op 1 januari 1999 is de gemeente Kerkwijk opgegaan in de gemeente
Zaltbommel.
We hebben de laatste jaren ons buurland Deutschsland wat doorkruist. Daarbij zat ik eens te denken dat het wel aardig zou zijn om een
een bordensite van alle Duitse plaatsen te hebben, maar dat lijkt me echt een monnikenwerk dat niet door één persoon verwezenlijkt
kan worden. Er zijn vele malen meer gele Deutsche Ortschilder dan Nederlandse plaatsnaamborden, maar het zou zeker een interessant
overzicht zijn!

-
- Wegnummerfotograaf
Ja, dat zou interessant zijn. Ikzelf zat eerst aan een kleiner land te denken zoals België of Denemarken...Kedinger schreef:Daarbij zat ik eens te denken dat het wel aardig zou zijn om een bordensite van alle Duitse plaatsen te hebben
- SPOILER: TOON
--Harry.
--Harry.
-
- 2x4 autosnelweg
In Duitsland kun je nog per deelstaat werken, dat maakt het misschien wat "behapbaarder".
-
- 4x5 autosnelweg
Begin eens bij Andorra, San Marino of Monaco. Dan heb je die alvast compleetharry schreef:Ja, dat zou interessant zijn. Ikzelf zat eerst aan een kleiner land te denken zoals België of Denemarken.

Ik heb zelf amper foto's van komborden in andere landen, dus heel snel zal dat niet gaan. Of je moet tijdelijk willen emigreren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Liechtenstein heeft ook komborden, al moet je wel goed opletten. Ik reed zonder het te weten Vaduz in. Die dorpen lijken in noord-zuidrichting aan elkaar gegroeid te zijn.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x4 autosnelweg
Heeft Monaco eigenlijk, buiten die aan de landsgrenzen, nog andere komborden? Er zijn wel verschillende kernen, maar het hele landje is bebouwde kom.
-
- Wegnummerfotograaf
Ik kwam 2 van deze borden tegen, aan het begin en aan het eind van een zorginstelling. Schuin langs de weg (en niet bij een inrit of zo). Er zijn geen einde-komborden...

Vanaf de N225 wordt niet verwezen naar Heimerstein, maar naar Zideris:

Vanaf de N225 wordt niet verwezen naar Heimerstein, maar naar Zideris:

--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Bellingwedde is nu echt begonnen met het plaatsen van de buurtschapborden. Van 11 van de 29 buurtschappen heb ik een bordje gezien.
Bijvoorbeeld:

Waarom Tjabbesstreek nu ineens Tjabbesoord moet heten is me niet duidelijk...
Zie verder http://borden.plaatsengids.nl/pgemBellingwedde.html
Bijvoorbeeld:

Waarom Tjabbesstreek nu ineens Tjabbesoord moet heten is me niet duidelijk...
Zie verder http://borden.plaatsengids.nl/pgemBellingwedde.html
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg

Kerkhörn
Categorie: GehuchtZonderBord
Niet vermeld door TD.
Kerkhörn heeft een bord gekregen lans de N969.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Moderator
Het gehucht 'Scherpbier' (Gemeente Sluis, Zeeuws-Vlaanderen, Zeeland) heeft inmiddels ook borden gekregen:
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- Secretaris
Weliswaar geen Noorderhoogebrug, maar toch... 
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... etje-terug

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- expressweg
-
- 2x3 autosnelweg
Rechtsgeldig gezien wel ja. Maar als iemand een jachtgeweer heeft, ben je alsnog het haasje 

Laatst gewijzigd door Wesso op do 01 aug 2013, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
Die zit (ik zou bijna zeggen uiteraardKaaiman schreef:Weliswaar geen Noorderhoogebrug, maar toch...

--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
@Harry
Je mag mijn foto's gerust op je website zetten als je dat wilt
Je mag mijn foto's gerust op je website zetten als je dat wilt

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- dorpsstraat
Qua Scherpbier en soortgelijk: mij staat bij (wellicht heeft Harry me dat een keer verteld) dat in dat Zeeuws-Vlaamse gebied in het buitengebied 60 km-zones zijn, en dat daarbinnen in die buurtschappen een aanbeveling (want vierkant blauw bord) van 30km geldt. Ga je er uit dan herinneren ze je aan de 60 km zone die het daarvóór formeel ook al was. Dus eigenlijk zou die er niet hoeven staan. Dat zou alleen hoeven als het 30-bord ook wit met rode rand zou zijn (maar dat zal formeel lastig liggen want buitengebied & weginrichting, vandaar vermoedelijk de makkelijker weg met de vierkante blauwe borden).
-
- 2x2 autosnelweg
-
- Moderator
Ik denk dan ook dat het niet echt verstandig is om 60km/h daar bij die scherpe bocht te rijden 

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- Wegnummerfotograaf

--Harry.
--Harry.
-
- dorpsstraat
Ik kwam gisteren op tournee door de rimboe W van Nijkerk nog een soortgelijk op kombord gelijkend privé-brouwsel tegen getiteld 'Nekkeveld gem. Bunschoten', wat helemaal niet in gem. Bunschoten ligt maar, weliswaar in het uiterste W puntje, in gem. Nijkerk. Is een speldeprikje van de inwoner in kwestie die in de clinch ligt of lag met gem. Nijkerk en zich meer verbonden voelt met kennelijk betere buur Bunschoten.harry schreef:Ik kwam 2 van deze borden tegen, aan het begin en aan het eind van een zorginstelling. Schuin langs de weg (en niet bij een inrit of zo). Er zijn geen einde-komborden... (Heimerstein)
-
- dorpsstraat
En ze zijn er ook alweer mee gestopt ;-) Voor de goede orde; de verantwoordelijk wethouder meldt d.d. 27-7-2013 trots in DvhN dat de gemeente alle ca. 60 bordjes (ca. 2 per buurtschap) al geplaatst heeft. En terecht trots: best een prestatie binnen enkele maanden, als je bedenkt dat Kollumerland c.a. er na 5 jaar nog steeds mee bezig is... ;-)harry schreef:Bellingwedde is nu echt begonnen met het plaatsen van de buurtschapborden. Van 11 van de 29 buurtschappen heb ik een bordje gezien.
Is mij ook een raadsel. Het heet in atlassen e.d. al vele jaren Tjabbesstreek, laat dat dan lekker zo, nu gaat men weer ten onrechte denken dat het 2 plaatsjes zijn, zucht. Nota bene plaatsnaambord Tjabbesoord aan zelfde paal als straatnaambord Tjabbesstreek, dat vloekt toch en levert alleen maar vraagtekens op ipv dat het vragen oplost (nl. waar buurtschap X ligt maar ook hoe ie gespeld moet worden)...harry schreef:Waarom Tjabbesstreek nu ineens Tjabbesoord moet heten is me niet duidelijk...

Nog een soortgelijk Bellingwedder gevalletje van zucht...: Winschoter Hogebrug, aldus de zojuist geplaatste bordjes die hier ook net voorbij kwamen. Had dat nu Winschoterhoogebrug gelaten zoals brug en buurtschap overal heten. Nu gaan ze spellingmatig weer op 2 benen hinken. En had in overleg met de 'buren' het bordje aan de Winschoter kant nu ook op dat grondgebied laten beginnen, nu lijkt het net of dat deel er niet bij hoort (wánt andere gemeente dus niet hullie d'r pakkie...)
Ik probeer o.a. spellingsvarianten van plaatsen te inventariseren en vereenduidiging van die spelling te bevorderen, maar met die eigenwijze Bellingwedders is het vechten tegen de Scherpbierkaai zo...

Laatst gewijzigd door Frankplaatsengidsnl op wo 21 aug 2013, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Wegnummerfotograaf
De borden van Kollumerland c.a. zijn dan ook wat uitgebreider (en duurder) dan de bordjes van Bellingwedde, die niet meer zijn dan een witte versie van een straatnaambord.Frankplaatsengidsnl schreef:als je bedenkt dat Kollumerland c.a. er na 5 jaar nog steeds mee bezig is...
Als Bellingwedde echt klaar is met plaatsen, heb ik er vorige week een aantal gemist. Of ze zijn de afgelopen dagen nog bijgeplaatst.
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Bij het programma "10x beter" was vandaag een fietser die alle plaatsen van Nederland bezoekt.
Ik moest toch even aan jullie sites denken. Misschien heeft deze man er wel gebruik van gemaakt.
Ik moest toch even aan jullie sites denken. Misschien heeft deze man er wel gebruik van gemaakt.
-
- Wegnummerfotograaf

Ik denk niet dat hij onze sites kent.
Hij heeft trouwens wel gelijk als hij zegt "Als je ons land echt wilt leren kennen, moet je dat op de fiets doen".
Dat heb ik in de jaren 80 en 90 ook veel gedaan, maar nu doe ik het vooral met de auto en lopend.
Even een woensdagmiddagje naar Burgh-Haamstede en Goes was me met OV en fiets niet gelukt...
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
Ach, als je goede racefiets hebt en je hebt mooi weer tijdens de vakantie, waarom niet.