It Heidenskip was in 1979 denk ik de eerste plaats met de Friese naam als officiële naam, maar het duurde nog tien jaar voordat bij andere plaatsen de officiële naam van Nederlands naar Fries werd gewijzigd.
Moderator: Moderatoren
En die plaats was daarvoor geen officiële plaats (alleen officieus Heidenschap).Coen Tunnel schreef: ↑vr 11 jun 2021, 20:18 It Heidenskip was in 1979 denk ik de eerste plaats met de Friese naam als officiële naam
De plaats, heeft net als veel andere plaatsen in Friesland door de eeuwen heen een licht andere spelling gehad.De plaats werd in 1392 vermeld als Thiatzerckera. In 1481 werd het vermeld als toe Tyetzerka, in 1491 als te Tyeetzerke, in 1505 als Tyetzerck en in 1664 als Tjetjerck. De plaatnaam wijst waarschijnlijk naar de eigenaar of stichter van de kerk (Oudfries: tzercka) die Tije of Tija zou geheten hebben.
Wou je dan zeggen dat 1664 niet eeuwen voor 1925 is?
Dat ontken ik ook helemaal niet. In de Bibliotheek van Leeuwarden heb ik het boekje ook gelezen (maar niet uit mijn hoofd geleerd). Ik gaf Tietjerk als voorbeeld omdat het nooit een echt Nederlandse naam gehad heeft. Het is wel in de loop van de geschiedenis een beetje vernederlandst en nu dus weer terug verfriest.De geschiedenis van de plaatsnamen in Friesland is mij bekend
In het oud-Fries was het al '(t)ch' of 'tz'. Blijkbaar is de 'k' een meer zuidelijker Germaanse variant. Als ik hier kijk: http://www.etymologie.nlEn wat de k in kerk betreft is de etymologie precies andersom! K is ouder dan tsj/ch.
Ik zeg ook helemaal niet dat jij dat ontkent.
Tja, wat is "Echt Nederlands"? Zijn alle Nedersaksische name op -wold(e) dan ook niet echt Nederlands?
"Kerk/Tsjerke/Church/Kirche" is een leenwoord uit het Grieks. De ontlening is inderdaad al heel oud.
Het oorspronkelijke woord heeft dus 2 k-klanken. Die zijn daarna in diverse talen (al of niet) gewijzigd in Tsj/Ch.Ontleend aan vulgair Grieks kūrikón ‘huis van de Heer’
Toen het Christendom is geïntroduceerd is in Friesland werd het verschijnsel kerk al als 'tzercke' genoemd. Mijn Griekse docent heeft altijd gezegd dat het de schuld is van de Romeinen dat in Nederland geen correct Grieks gebruiken. De woorden uit de Christelijke religie horen Grieks uitgesproken te worden, omdat het Nieuwe Testament in het Grieks is geschreven. Het is natuurlijk ook betrekkelijk. Jezus sprak Aramees; dat is een semitische taal die meer verwant is aan het Hebreeuws en zo je wil Arabisch. En dan wordt het natuurlijk QerqHet oorspronkelijke woord heeft dus 2 k-klanken. Die zijn daarna in diverse talen (al of niet) gewijzigd in Tsj/Ch.
Gorinchem rommelt maar wat aan. Even een stukje geschiedenis: Dalem was ooit een eigen gemeente (later Vuren) in de provincie Gelderland, maar omdat buurman Gorinchem uitbreidingsneigingen had, is Dalem toegevoegd aan de gemeente Gorinchem. In eerste instantie heb je dan nog aparte kernen, die soms ook nog als zodanig worden aangegeven, maar op gegeven moment groeit de boel aan elkaar en verdwijnen borden en in het meest vergaande geval wordt de voormalige bebouwde kom een wijk in de nieuwe bebouwde kom zonder enige verwijzing.LennyKravitz schreef: ↑do 24 jun 2021, 1:46 Is dit een geldende regel, of toevallig wat de gem. Gorinchem maar doet?
Sommige gemeenten denken dat dit de regel is. Bijvoorbeeld ook Born (L) en Katwijk (ZH).LennyKravitz schreef: ↑do 24 jun 2021, 1:46 Is dit een geldende regel, of toevallig wat de gem. Gorinchem maar doet?
Helaas geen onderdeel van Nederland en daarom niet aanwezig op de site in het onderwerp van dit topic.
Ik ben ooit op Terschelling geweest, maar dat was vóór het digitalefotocameratijdperk.
21 foto's van mijn reisje van gisteren zijn te vinden op:
Ze staan er allebei nog en ook daar heb ik nieuwe foto's van gemaakt.
De schuingedrukte woorden zou ik zelf nooit gebruikt hebben.Harry in de Humo schreef:Ik weet nog dat ik heel hard moest speuren naar Saint-Nicolas, dicht bij het centrum van Luik.
Elke grootstad is een uitdaging: hoe vind ik in die wirwar van straten en enkelrichtingen het bord dat ik zoek?
En ook: kan ik er stoppen?