borden.plaatsengids.nl (Harry)

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Groningen » za 11 jun 2011, 16:21

^^ Die plaats heet De Wijk inderdaad. Uitzondering is dan weer 't Harde :mrgreen:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 11 jun 2011, 16:28

boe! schreef:Een plaatsnaam is een eigen naam en is dus niet gebonden aan allerhande spellingsregeltjes.
In Vlaanderen heeft men in 1949 alle plaatsnamen aangepast aan de toenmalige nieuwe spelling. Mijn gemeente bv heet sindsdien Kaprijke en niet langer Caprycke.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 12 jun 2011, 1:26

Groningen schreef:^^ Die plaats heet De Wijk inderdaad. Uitzondering is dan weer 't Harde :mrgreen:
Hoezo? 't Harde is een afkorting voor Het Harde. Als het 'T Harde zou heten zou het een afkorting voor HeT Harde zijn...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 12 jun 2011, 9:10

^^ Maar die naam wordt nooit voluit geschreven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 13 jun 2011, 10:52

Net als 's-Hertogenbosch dus. De eerste letter is KLEIN :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 jun 2011, 18:26

Vinny schreef:Als je het zonder spatie wilt schrijven moet het toch: Nieuwerbrug zijn?
Noem eens 1 spellingsregel die aangeeft dat daar een r hoort.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 jun 2011, 19:38

mavas schreef:Op de bewegwijzering staat overal de plaats Nieuwe Brug aangeduid met spatie.
Op alle borden op het kruispunt met de N232 staat Nieuwe Brug:

Afbeelding

Op alle andere wegwijzers staat Nieuwebrug, voorzover ik ze vandaag gezien heb.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 13 jun 2011, 19:39

Trouwens, gisteren hadden we een feestje in Bokhörn. :)

Afbeelding
--Harry.

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 13 jun 2011, 19:55

Om nog even op één van vorig jaar terug te komen:
ikzelf schreef:Ik zag op de pagina van de gemeente Berkelland dat de buurtschap Holterhoek in de categorie GehuchtZonderBord valt. Op deze kruising staat echter een wegwijzer. In Streetview is de wegwijzer helaas weggeblurred. Gisteren zag ik echter dat deze wegwijzer richting het noorden Holterhoek en Eibergen vermeldt en richting het zuiden Meddo en Eibergen. Daardoor zou het in de categorie AlleenWw vallen.
Waarop Harry reageerde:
Ik heb die wegwijzer wel gezien: die verwijst naar het militaire kamp en niet naar het gehucht. Volgens mij staat er ook "Kamp Holterhoek".
Laatst had ik er eens effe de tijd voor, dus toch maar eens er naartoe (een jaar lang in het achterhoofd gehouden, hoezo gefreaked... ;) )
Afbeelding
Staat tussen Meddo (gem. Winterswijk) en Eibergen (gem. Berkelland), op de kruising Eibergseweg/Brengersdiek. Foto is gemaakt op 30 mei 2011.

En dan nog één uit het archief, foto van vorig jaar (betwijfel of het er nu nog staat, aangezien het in verband met 625 jaar Bergentheim geplaatst was. Zo'n beetje de enige buurtschap in de gemeente Hardenberg dat geen eigen plaatsnaambord óf postcode heeft: Gouden Ploeg
Afbeelding
Stond langs het Kanaal Almelo-De Haandrik t.h.v. de kruising Kanaalweg Oost en de Eerste Elsweg. Foto is gemaakt op 1 september 2010.
*11-08-2017 L.M.

Frankplaatsengidsnl
dorpsstraat

Bericht door Frankplaatsengidsnl » vr 17 jun 2011, 17:48

Groningen schreef:^^ Die plaats heet De Wijk inderdaad. Uitzondering is dan weer 't Harde :mrgreen:
Nee die plaats heet dus "de Wijk" met een kleine d. Zie:
Afbeelding
Er is wel een Adviescommissie aardrijkskundige namen in Nederland, maar haar adviezen zijn niet bindend. Iedere gemeente mag spellen wat ie wil, en kennelijk heeft de Wijk ooit besloten om zich de Wijk te noemen. Taalkundig eigenlijk niet correct maar als de gemeente besluit om deze eigennaam zo te spellen dan zij dat zo.

Dus spellingen voorschrijven in het geval van plaatsnamen kun je niet, wat ik wél eens zeg tegen gemeenten, heemkundekringen e.d.: áls je een spelling vaststelt doe het dan in ieder geval eenduidig, beter gezegd voer hem eenduidig uit op plaatsnaamborden, richtingborden, plattegronden etc. (dus áls je het 'fout' doet - taalkundig gezien, zoals de Wijk - doe het dan in ieder geval consequent fout ;) ) Dan wel als je die nog nooit hebt vastgesteld (bij lang niet alle plaatsen is de spelling formeel vastgesteld, dat betreft doorgaans de plaatsen die in het postcodeboek geen 'woonplaats' zijn), stel hem, bij geconstateerd oneenduidig gebruik in de praktijk (zoals het voorbeeld Nieuwe Brug / Nieuwebrug), een keer vast en voer dat eenduidig door op de bebordingen.

Ook bij wél formeel vastgestelde spellingen wordt dat ter plekke niet altijd goed doorgevoerd. Zo heet Ooij bij Ubbergen al jaren officieel Ooij (d.w.z. in postcodeboek en BAG) maar stonden er tot voor kort nog (net zo zeer officiële!) komborden Ooy. Ik heb ze daar in 2010 over gemaild dat dat niet zo handig is (d.w.z. diverse officiële uitingen die elkaar tegenspreken) en sinds kort staan er dan eindelijk borden met de goede spelling. Gek dat daar niemand uit de buurt uit zichzelf op kwam.

Frankplaatsengidsnl
dorpsstraat

Bericht door Frankplaatsengidsnl » vr 17 jun 2011, 18:12

Prachtig bord van Gouden Ploeg (dat zouden meer buurtschappen moeten doen). Omdat ze geen officiële plaatsnaamborden hebben, heb ik de buurtschap zojuist gemaild met de suggestie dat, als het bord er nog staat, ze het tijdlozer kunnen maken dus de komende jaren kunnen laten staan, als alternatieve 'plaatsnaamborden', door linksonder 1385 erbij te schilderen en rechtsonder 2010, dat voorkomt het misverstand dat men in 2011 en later, er voorbij rijdend nog steeds denkt dat ze in dat jaar 625 jaar bestaan.

harry
Wegnummerfotograaf

Re: borden.plaatsengids.nl (Harrij)

Bericht door harry » vr 17 jun 2011, 18:26

Frankplaatsengidsnl schreef:Zo heet Ooij bij Ubbergen al jaren officieel Ooij. sinds kort staan er dan eindelijk borden met de goede spelling. Gek dat daar niemand uit de buurt uit zichzelf op kwam.
Ach, ik kende iemand die Eygelaar heet en mij niet kon vertellen of dat gespeld werd als Eygelaar of Eijgelaar. Hij vond het verschil volkomen onbelangrijk...
Misschien wonen er alleen maar Eygelaars in Ooij.
Frankplaatsengidsnl schreef:dat voorkomt het misverstand dat men in 2011 en later, er voorbij rijdend nog steeds denkt dat ze in dat jaar 625 jaar bestaan.
Dat doet me aan Marle denken, dat jarenlang 1021 jaar heeft bestaan.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 17 jun 2011, 18:34

Frankplaatsengidsnl schreef:die plaats heet dus "de Wijk" met een kleine d.
Om de een of andere reden kan ik heel ver meegaan met "officiële" namen (zoals Fryslân), maar vind ik dit een stap te ver.
Een plaatsnaam hoort met een hoofdletter te beginnen, punt. (Afgezien van de ' in 't Harde, 's-Hertogenbosch enz.)
Straks gaan mensen nog plaatsnamen verzinnen als %$#@^*&^!%hoven. En dan verwachten dat iedereen die naam zo spelt...
--Harry.

Frankplaatsengidsnl
dorpsstraat

Bericht door Frankplaatsengidsnl » za 18 jun 2011, 0:44

de Wijk is inderdaad vragen om moeilijkheden. Het is voor de hand liggend dat dat 'fout' gaat in allerlei adresbestanden die dit met een hoofdletter zullen doen. Zoiets onlogisch zou je niet moeten willen. Net als 's Gravenmoer dat de enige plaats is in ons land met 's zonder koppelteken er achter. Heeft de gemeente ook ooit officieel besloten.

N342
autoweg

Bericht door N342 » za 18 jun 2011, 13:46

Overigens heeft "de Wijk" in de BAG gezelschap gekregen van "de Lutte"(zie hier). Het meest knullige is misschien wel dat het (waarschijnlijk) niet eens de bedoeling is geweest om De Lutte als 'de Lutte' te registreren, waarschijnlijk te danken (c.q. te wijten, 't is maar net hoe je 't bekijkt) aan degene die het woonplaatsbesluit van de gemeente Losser op papier heeft gezet. Burgemeester & wethouders waren niet zo oplettend en daar ging vervolgens klakkeloos de handtekening onder.

Voor de post vindt je De Lutte dus terug bij de D, terwijl men de Lutte in de BAG-overzichten terugvindt onder de L. :nuts:
*11-08-2017 L.M.

Kedinger
woonerf

Bericht door Kedinger » ma 27 jun 2011, 21:21

Huinen (gemeente Putten).
Een nieuwe bebouwde kom.
We zagen het bordje laast staan. Even kijken of die al op "Flux" staat...
Nee... Maar misschien even de onenigheid over de naam afwachten?

Even zoeken, en ik stuitte op het verhaal over de meningsverschillen over de naam.
De bordjes blijken namelijk in in de buurtschap Veenhuizerveld te staan...

Natuurlijk is het plaatsen van de bebouwde komborden hier logisch, gezien de vrij dichte
bebouwing. Maar de buurtschap Huinen ligt even verderop, in een rustige landelijke omgeving,
maar wel met een buurthuis en school...

Maar de bebouwde komborden "Huinen" staan voorlopig nog op de grens van Huinen en Veenhuizerveld.
Helaas was ik niet in de gelegenheid om een foto te maken, maar een tip voor Harry: plaatsen van een foto
van de borden zou de Harry's plaasnamen weer up to date maken!

Zie ook link van: Omroep Gelderland:
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... Huinen.htm

K.

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 18 jul 2011, 19:28

Even de laatste 'aanwinsten':
Van de vorige week zondagochtend (Markvelde, gem. Hof van Twente, Oude Deldensestraat):
Afbeelding
Oud bordje van Markvelde, aan de Oude Deldensestraat t.h.v. de provinciegrens. Volgens de sticker achterop het bordje stamt het uit het 2e kwartaal '94. (Telt dit overigens als plaatsnaambordje of als straatnaambordje?). Overigens is de plaatsing van de borden langs de Steenmorsweg uitermate vaag, komende vanaf het noorden krijg je eerst het bordje "Markvelde, gem. Hof van Twente", vervolgens een bordje van de gemeente Berkelland en daarna, na het oversteken van de Deldensestraat krijg je in de tegengestelde richting ook weer een bordje "Markvelde". Geen idee hoe de provinciegrens daar loopt, maar door de aanwezigheid van het bordje van de gemeente Berkelland lijkt het net alsof een deeltje van Markvelde in Gelderland ligt.

Daarnaast nog een plaatje van vanochtend (Zuidkamp Twente, gem. Enschede, Vargershuizenweg):
Afbeelding
Zuidkamp was een militair terrein van Defensie, maar in de komende jaren wil ook Enschede aan landstedelijk wonen gaan doen, dus komen er woningen. Opmerkelijk dat Twente zonder h geschreven is. De vliegbasis bediende zich wel altijd van deze misplaatste decadentie.

En dan het toppunt van geografische benoeming :mrgreen: , van dezelfde wandeltocht, toen het inmiddels middag was geworden (nabij Beckum, gem. Hengelo, t.h.v Wolfkaterweg t.h.v. 80/82)
Afbeelding
*11-08-2017 L.M.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 18 jul 2011, 22:44

N342 schreef:En dan het toppunt van geografische benoeming
Is dat niet een erf dat in eigendom is van Twickel?
--Harry.

N342
autoweg

Bericht door N342 » di 19 jul 2011, 6:58

^^
Ja, daarbij inbegrepen niet alleen het erf op zich, maar ook het woonhuis. Twickel reikt verder dan alleen het gebied ten noordoosten van Delden. Vanaf de zuidzijde van Delden reikt het ook nog via Beckum tot het driegemeentenpunt van Hengelo, Enschede en Haaksbergen. Dit is dan ook zo'n 8,5 kilometer van het kasteel.

Overigens is het me een raadsel hoe de bewoners daarvan 's avonds thuis komen zonder de wet te overtreden, aangezien deze bordjes vooraf worden gegaan door een ander bordje (gelijkt het 'opengesteld' bordje) dat de bepalingen voor toegang duidelijk maakt. Dus ook de bepaling dat "De toegang is verboden tussen zonsondergang en zonsopkomst".
*11-08-2017 L.M.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 19 jul 2011, 9:51

^^ Waarom noem je het dan "het toppunt van geografische benoeming"? :dontknow:
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 19 jul 2011, 10:13

N342 schreef:^^
Overigens is het me een raadsel hoe de bewoners daarvan 's avonds thuis komen zonder de wet te overtreden, aangezien deze bordjes vooraf worden gegaan door een ander bordje (gelijkt het 'opengesteld' bordje) dat de bepalingen voor toegang duidelijk maakt. Dus ook de bepaling dat "De toegang is verboden tussen zonsondergang en zonsopkomst".
Die regel geldt voor vrijwel alle bossen en duinen van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten. Het is een kapstokregel die gebruikt kan worden tegen (vermoedde) zwervers, stropers en ander vage lui. Bestemmingsverkeer kan nooit verboden worden de enig mogelijk route door het bos te gebruiken natuurlijk, wat het bord ook zegt.

PS. In alle jaren scouting nog nooit last gehad van dit kapstokartikel, hoewel we vaak zat avondspelen of tochten deden na zonsondergang.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

N342
autoweg

Bericht door N342 » di 19 jul 2011, 14:14

harry schreef:^^ Waarom noem je het dan "het toppunt van geografische benoeming"? :dontknow:
Omdat 'normaliter' erven nooit daadwerkelijk als 'erf' benoemd worden. Het was overigens meer met een knipoog bedoeld. ;)
*11-08-2017 L.M.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 22 jul 2011, 17:15

e-mail schreef:beste harry. wat maakt u slechte foto"s van de plaatsnamenborden zeg,
dit is zonde van de tijd en de kosten die u daar aan besteed hebt.

als ik u was zou ik maar gouw nieuwe gaan maken stap eens uit
uw auto en ga dichterbij en recht voor het bord staan bomen --palen--
gras--de weg--enz enz hoeven toch niet op de foto? alleen de
borden zijn belangrijk daar kwam u voor.

doe u best en u zult zien wat een mooie side u krijgt.

met vr/gr van hr cw loendersloot.
Grapje van een forummer?
Alles lowercase en een paar spelfouten...
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 22 jul 2011, 17:38

Ga eens Googlen op cw loendersloot en je hebt meteen zijn adres en telefoonnummer. Forumlid Frank van plaatsengids.nl kent hem blijkbaar al, want hij noemt deze persoon in zijn redacteurenoverzicht.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 22 jul 2011, 18:19

Ik denk dat het binnenkort tijd wordt dat je weer eens naar Den Helder gaat Harry, getuige deze link: http://gemeenteraad.denhelder.nl/Vergad ... ouwde-kom.

Zowel Kooypunt als Luchthaven worden dus officiele bebouwde kommen. Vooral die laatste vind ik maar een rare bebouwdekomnaam.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 07 aug 2011, 1:36

Harry, misschien is dit iets voor je (net op SV gezien): http://maps.google.nl/maps?q=vlissingen ... 74,,3,1.78

Code: Selecteer alles

Vlissingen
   Stadsgewest
Vlissingen/Middelburg
Sinds wanneer geven ze die stadsgewesten aan? :dontknow:
Ik weet niet of het echt iets voor je is, maar mocht je er eens langskomen zou het een mooie bonus zijn :yes:. Mocht je er overigens in een spurt naartoe willen rijden, zou ik eerst even informeren of die borden er nog staan, aangezien ik er zelf niet ben langsgekomen en het dus niet weet.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 07 aug 2011, 14:17

keokiracer schreef:Sinds wanneer geven ze die stadsgewesten aan?
De borden staan er al weer een tijdje.
Ik zie dit als een gemeentelijk reclamebord voor een samenwerkingsverband dat geen officiële status heeft.
Het is van een nét iets hoger niveau dan het bekende "kern met pit" wat je soms onder de komborden ziet staan.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 14 aug 2011, 22:58

Kedinger schreef:Huinen (gemeente Putten).
Een nieuwe bebouwde kom.
Ik ben er inmiddels weer een keer geweest. Nogmaals dank voor het melden.
Afbeelding

Huinen ligt in de buurt van Hell, aan de Donkeresteeg:
Afbeelding
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 03 sep 2011, 18:48

Was deze al bekend? Een quasi-kombord voor Roermond.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 04 sep 2011, 21:38

Die kende ik nog niet.
--Harry.