Moderator: Moderatoren
In Vlaanderen heeft men in 1949 alle plaatsnamen aangepast aan de toenmalige nieuwe spelling. Mijn gemeente bv heet sindsdien Kaprijke en niet langer Caprycke.boe! schreef:Een plaatsnaam is een eigen naam en is dus niet gebonden aan allerhande spellingsregeltjes.
Hoezo? 't Harde is een afkorting voor Het Harde. Als het 'T Harde zou heten zou het een afkorting voor HeT Harde zijn...Groningen schreef:Die plaats heet De Wijk inderdaad. Uitzondering is dan weer 't Harde
Noem eens 1 spellingsregel die aangeeft dat daar een r hoort.Vinny schreef:Als je het zonder spatie wilt schrijven moet het toch: Nieuwerbrug zijn?
Op alle borden op het kruispunt met de N232 staat Nieuwe Brug:mavas schreef:Op de bewegwijzering staat overal de plaats Nieuwe Brug aangeduid met spatie.
Waarop Harry reageerde:ikzelf schreef:Ik zag op de pagina van de gemeente Berkelland dat de buurtschap Holterhoek in de categorie GehuchtZonderBord valt. Op deze kruising staat echter een wegwijzer. In Streetview is de wegwijzer helaas weggeblurred. Gisteren zag ik echter dat deze wegwijzer richting het noorden Holterhoek en Eibergen vermeldt en richting het zuiden Meddo en Eibergen. Daardoor zou het in de categorie AlleenWw vallen.
Laatst had ik er eens effe de tijd voor, dus toch maar eens er naartoe (een jaar lang in het achterhoofd gehouden, hoezo gefreaked...Ik heb die wegwijzer wel gezien: die verwijst naar het militaire kamp en niet naar het gehucht. Volgens mij staat er ook "Kamp Holterhoek".
Nee die plaats heet dus "de Wijk" met een kleine d. Zie:Groningen schreef:Die plaats heet De Wijk inderdaad. Uitzondering is dan weer 't Harde
Ach, ik kende iemand die Eygelaar heet en mij niet kon vertellen of dat gespeld werd als Eygelaar of Eijgelaar. Hij vond het verschil volkomen onbelangrijk...Frankplaatsengidsnl schreef:Zo heet Ooij bij Ubbergen al jaren officieel Ooij. sinds kort staan er dan eindelijk borden met de goede spelling. Gek dat daar niemand uit de buurt uit zichzelf op kwam.
Dat doet me aan Marle denken, dat jarenlang 1021 jaar heeft bestaan.Frankplaatsengidsnl schreef:dat voorkomt het misverstand dat men in 2011 en later, er voorbij rijdend nog steeds denkt dat ze in dat jaar 625 jaar bestaan.
Om de een of andere reden kan ik heel ver meegaan met "officiële" namen (zoals Fryslân), maar vind ik dit een stap te ver.Frankplaatsengidsnl schreef:die plaats heet dus "de Wijk" met een kleine d.
Is dat niet een erf dat in eigendom is van Twickel?N342 schreef:En dan het toppunt van geografische benoeming
Die regel geldt voor vrijwel alle bossen en duinen van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten. Het is een kapstokregel die gebruikt kan worden tegen (vermoedde) zwervers, stropers en ander vage lui. Bestemmingsverkeer kan nooit verboden worden de enig mogelijk route door het bos te gebruiken natuurlijk, wat het bord ook zegt.N342 schreef:
Overigens is het me een raadsel hoe de bewoners daarvan 's avonds thuis komen zonder de wet te overtreden, aangezien deze bordjes vooraf worden gegaan door een ander bordje (gelijkt het 'opengesteld' bordje) dat de bepalingen voor toegang duidelijk maakt. Dus ook de bepaling dat "De toegang is verboden tussen zonsondergang en zonsopkomst".
Omdat 'normaliter' erven nooit daadwerkelijk als 'erf' benoemd worden. Het was overigens meer met een knipoog bedoeld.harry schreef:Waarom noem je het dan "het toppunt van geografische benoeming"?
Grapje van een forummer?e-mail schreef:beste harry. wat maakt u slechte foto"s van de plaatsnamenborden zeg,
dit is zonde van de tijd en de kosten die u daar aan besteed hebt.
als ik u was zou ik maar gouw nieuwe gaan maken stap eens uit
uw auto en ga dichterbij en recht voor het bord staan bomen --palen--
gras--de weg--enz enz hoeven toch niet op de foto? alleen de
borden zijn belangrijk daar kwam u voor.
doe u best en u zult zien wat een mooie side u krijgt.
met vr/gr van hr cw loendersloot.
Code: Selecteer alles
Vlissingen
Stadsgewest
Vlissingen/Middelburg
De borden staan er al weer een tijdje.keokiracer schreef:Sinds wanneer geven ze die stadsgewesten aan?
Ik ben er inmiddels weer een keer geweest. Nogmaals dank voor het melden.Kedinger schreef:Huinen (gemeente Putten).
Een nieuwe bebouwde kom.