Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)
Moderator: Moderatoren
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » di 10 apr 2012, 22:25
nederland24 schreef:Ga je ook wel eens langs gemeenten om informatie in te winnen? Die plaatsen namelijk die bordjes.
Ik rij vooral
door de gemeenten om informatie in te winnen.
Wat voor informatie zou een gemeente mij kunnen geven? Plaatsnaamlijsten? Die heb ik meestal al, van de diverse internetsites.
Trouwens, soms plaatsen andere instanties de bordjes. Zoals de waterschappen in Zeeland.
Aha, particulier (her)gebruik van een oud bord. Daar heb ik er wel een paar van, maar ik verzamel ze niet expliciet.
(Ook in Haarzuilens hangt er nog zo een.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » di 10 apr 2012, 22:48
Ik denk eerlijk gezegd toch dat harry de gemeenten meer informatie kan bezorgen dan omgekeerd.

-
Frankplaatsengidsnl
- dorpsstraat
Bericht
door Frankplaatsengidsnl » ma 16 apr 2012, 15:28
Willem schreef:Het viel me gisteren in de omgeving van Gramsbergen op dat zo ongeveer elk buurtschap een wit bord had, maar dat er bij de Haandrik geen bord stond. Is dat geen buurtschap?
Inderdaad is De Haandrik ook een buurtschap. Met Engeland m.i. de enige buurtschappen in de voorm. gem. Gramsbergen die geen eigen bordjes (en postcode/plaatsnaam) hebben. De Haandrik ligt voor de postadressen 'in' Holtheme. Je zou denken doe het goed of niet en niet half. Waarom ze deze twee zijn 'vergeten' is me een raadsel.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » di 17 apr 2012, 15:34
Recentelijk is besloten dat de gemeentes Graft-De Rijp (6500 inwoners) en Alkmaar (93.000 inwoners) met elkaar gaan fuseren. Hoewel het wel duidelijk is welke gemeente de dominante partij is, denkt niet iedereen er hetzelfde over.....
nhd.nl schreef:Graft-De Rijp ’annexeert’ Alkmaar
ALKMAAR - Het dringt in Alkmaar langzaam door, maar het is een feit. De gemeenteborden bij de invalswegen naar Alkmaar zijn aangepast. ’Welkom in Alkmaar, gemeente Graft-De Rijp’. We zijn subtiel ingelijfd.
En formeel is er weinig tegenin te brengen. Want waar staat geschreven welke gemeente zijn naam aan de nieuwe samenwerking gaat geven? Het mag allemaal gezien worden als een ludieke actie, zegt woordvoerster Sandra Notten van Graft-De Rijp. Zij fungeert als contact tussen de pers en de 'opstandelingen'. De stickers zijn donderdagavond op dertig plaatsen opgeplakt.
Het partizanenlegertje uit de polder heeft netjes gewacht totdat de gemeenteraad -bijna- (op Leefbaar Alkmaar na) unaniem ’Ja’ tegen Graft de Rijp zei. ,,Zo rond half tien kregen ze groen licht en zijn ze op pad gegaan om op dertig borden de Graft-De Rijp sticker te plakken. Rond half twee waren ze klaar.’’
Laatst gewijzigd door Rein op di 17 apr 2012, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » di 17 apr 2012, 15:41
Haha, ik vind het wel geinig

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 17 apr 2012, 17:03
Je ziet het wel vaker, dit soort acties. Er is volgens mij nog wel een kombord te vinden van Zwijndrecht met "gem. Heerjansdam" eronder.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » di 17 apr 2012, 18:43

Inderdaad (zie foto op site). En het was ook jarenlang "Amersfoort gemeente Hoogland".
--Harry.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » di 17 apr 2012, 20:08
Toch raar. Graft-De Rijp had beter met de Beemster en de Schermer samen kunnen gaan, om zo een groot buitengebied te creeeren tussen de grote steden in.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » di 17 apr 2012, 21:12

De meeste gemeentefusies hebben sowieso maar weinig met logica te maken. Eerder met 'ik wil de grootste zijn'.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » vr 20 apr 2012, 19:07
Vanochtend nog een leuk stukje gelezen in het AD over plaatsnamen die dreigen te gaan verdwijnen. Helaas kan ik het artikel niet meer terugvinden. Frank was trouwens ook nog even aan het woord.

-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » vr 20 apr 2012, 19:22
De rode lijst is ook zijn initiatief, dus niet vreemd dat hij aan het woord kwam. De rode lijst staat
hier.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » vr 20 apr 2012, 23:58

Gisteren (donderdag) hadden we een bijeenkomst in Kruisweg (officieel Bleiswijk), een van de meest bedreigde dorpen van Nederland.
De media hebben dat aardig opgepakt: Met het Oog op Morgen, Twee ochtendshows, TV Rijnmond en dus ook het AD en de Volkskrant.
Ik kreeg naar aanleiding hiervan ook (weer) een mailtje van de redactie van Man Bijt Hond.
En trouwens ook een reactie dat ik de dorpen in Caribisch Nederland op de site zou moeten toevoegen.
Wie gaat er even foto's maken op Bonaire, Saba en Sint Eustatius? Of beter: wie wil mijn reis betalen? Dan wil ik zelf wel even foto's maken.
--Harry.
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door mhkamp » za 21 apr 2012, 7:41
harry schreef:En trouwens ook een reactie dat ik de dorpen in Caribisch Nederland op de site zou moeten toevoegen.
Wie gaat er even foto's maken op Bonaire, Saba en Sint Eustatius? Of beter: wie wil mijn reis betalen? Dan wil ik zelf wel even foto's maken.
Daar is je vakantiegeld goed voor

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » za 21 apr 2012, 16:46
harry schreef:En trouwens ook een reactie dat ik de dorpen in Caribisch Nederland op de site zou moeten toevoegen.
Ik wil best meebetalen, als ik ook mee mag.

-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » za 21 apr 2012, 20:13
harry schreef:Met het Oog op Morgen, Twee ochtendshows, TV Rijnmond en dus ook het AD en de Volkskrant.
En vanmiddag
Spijkers met Koppen op radio 2.
Dolf Jansen interviewt o.a. Frank. Dolf: "En dan zeggen ze dat
ik snel praat."

--Harry.
-
Frankplaatsengidsnl
- dorpsstraat
Bericht
door Frankplaatsengidsnl » zo 22 apr 2012, 22:03
We hadden maar 9 minuten dus ik heb met Dolf een wedstrijdje snelpraten gedaan om in zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk over de Rode Lijst te vertellen. Om on-topic te blijven: één van de belangrijke items die we hiermee onder de aandacht willen brengen van publiek en politiek is dat ik het belachelijk vind dat bij 2.000 van de 4.000 buurtschappen geen plaatsnaamborden staan. Een buurtschap is ook een plaats en bij een plaats, hoe klein ook, horen plaatsnaamborden. Punt. Lijkt míj logisch. Mede daarom lanceren wij later in dit jaar ook de Plaatsnaambord Award, omdat tegelijkertijd veel goede initiatieven worden ontplooid door gemeenten, dorpsraden en individuen om wél borden te plaatsen, en soms nog heel fraaie ook. Met de intentie dat goed voorbeeld hopelijk goed doet volgen.
@Mavas: idd idioot, hoe verzinnen ze het. Hier sta ik echt van te kijken. Alkmaar dat zijn gebied tot aan de randen volbouwt moet je beschermen tegen het landelijk gebied van Graft-De Rijp, Schermer, Beemster. Die zouden idd beter samen kunnen als groene buffer tegen de oprukkende Vinexschimmel vanuit Alkmaar, Purmerend, Heerhugowaard, Zaanstad. Ik zie net op de kaart dat volgens mij Alkmaar helemaal niet kán fuseren met Graft-De Rijp. Daar zit de gem. Schermer toch nog tussen? Of wordt er ergens een smal corridortje gemaakt om beide gemeenten met elkaar te verbinden?
-
Frankplaatsengidsnl
- dorpsstraat
Bericht
door Frankplaatsengidsnl » ma 23 apr 2012, 8:07
nederland24 schreef:@harry Ga je ook wel eens langs gemeenten om informatie in te winnen? Die plaatsen namelijk die bordjes.
Gemeenten plaatsen een heleboel bordjes, maar ze plaatsen helaas ook een heleboel bordjes níet die ze wél zouden moeten plaatsen. Tijdens de gecombineerde onderzoeken van Harry en ik zijn we tot de conclusie gekomen dat ca. 2.000 van de ca. 4.000 buurtschappen (en dat zijn volgens de atlassen, terecht, óók plaatsen) helemaal geen plaatsnaambordjes hebben. Ik vind dat belachelijk, getuigen van gebrek aan respect voor de identiteit van onze kleine kernen, en is een van de redenen voor ons geweest om de Rode Lijst van Bedreigde Plaatsen in te stellen, én een Plaatsnaambord Award voor personen en gemeenten die wél het goede voorbeeld geven. Het ontbreken van plaatsnaamborden vinden wij namelijk een bedreiging van de identiteit van een plaats. Wat vergaande gevolgen kan hebben. Zonder borden ben je namelijk zomaar een paar boerderijen in de rimboe en die breek je makkelijker af voor de zoveelste meubel-, keuken-, auto- of tuinboulevard dan wanneer de plek wél duidelijk staat aangeven als plaats X. En natuurlijk is het toeristisch ook een gemiste kans om voor een paar luttele euri aan bordjes de plaatsjes in je gemeente goed op de kaart te zetten.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » ma 23 apr 2012, 18:10
Ik zie net op de kaart dat volgens mij Alkmaar helemaal niet kán fuseren met Graft-De Rijp. Daar zit de gem. Schermer toch nog tussen? Of wordt er ergens een smal corridortje gemaakt om beide gemeenten met elkaar te verbinden?
Volgens mij is het niet perse noodzakelijk dat fuserende gemeenten naast elkaar moeten liggen. In de praktijk komt het eigenlijk nooit voor dat het anders is, maar bijv. Amsterdam en Amsterdam Zuid-Oost zitten ook niet aan elkaar vast, omdat de gemeenten die met Amsterdam gefuseerd zijn (opgeheven zijn) destijds niet aan Amsterdam grensden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » ma 23 apr 2012, 23:38
Vinny schreef:bijv. Amsterdam en Amsterdam Zuid-Oost zitten ook niet aan elkaar vast
Dat is niet "bijvoorbeeld", maar
(edit: bijna
)de
enige uitzondering op de regel dat een Nederlandse gemeente een samenhangend geheel is.
Zelfs in Den Haag zit er een smalle strook grond tussen Leidschenveen-Ypenburg en de rest.
Laatst gewijzigd door harry op di 24 apr 2012, 0:15, 1 keer totaal gewijzigd.
--Harry.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » ma 23 apr 2012, 23:45

Baarle-Nassau is nog een uitzondering.
Maar in het geval van Alkmaar denk ik dat ze er op rekenen dat Schermer zich mettertijd ook nog aansluit bij Alkmaar.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » di 24 apr 2012, 8:43
Hoek van Holland is boven de Nieuwe Waterweg ook een exclave van Rotterdam.
Als je echter beschouwt dat het gebied ten zuiden van de Waterweg doorlopend Rotterdam is, is het weer geen exclave.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » di 24 apr 2012, 9:12
Bij mijn weten is aangrenzendheid nog steeds een harde eis. Ik vermoed dat er in Amsterdam-Zuidoost dezelfde truc is uitgehaald als in Den Haag, namelijk dat een verbindend kanaal of weg "grond"gebied is van een gemeente Amsterdam, zoals in Den Haag de Trekvliet. Ypenburg/Leidschenveen is bij mijn weten alleen via water verbonden met de rest van Den Haag. Met landtransport moet je via een andere gemeente. Voor Hoek van Holland geldt hetzelfde denk ik.
Baarle-Nassau is een verdraggemeente, dus die telt niet mee.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » di 24 apr 2012, 10:02
Peter schreef:Bij mijn weten is aangrenzendheid nog steeds een harde eis. Ik vermoed dat er in Amsterdam-Zuidoost dezelfde truc is uitgehaald als in Den Haag, namelijk dat een verbindend kanaal of weg "grond"gebied is van een gemeente Amsterdam, zoals in Den Haag de Trekvliet.
Nee, Amsterdam-Zuidoost is daadwerkelijk een exclave. Naast Baarle-Nassau (waar 8 Nederlandse exclaves zijn; 7 binnen de Belgische exclaves van Baarle-Hertog en 1 echt in België bij Zondereigen) is Amsterdam de enige gemeente met een exclave.
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » di 24 apr 2012, 11:02
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » di 24 apr 2012, 11:47
Rene schreef:Hoek van Holland is boven de Nieuwe Waterweg ook een exclave van Rotterdam.
Als je water niet meetelt. Maar dan zijn er nog veel meer exclaves te melden, zoals Rottumerplaat, Griend, Tiengemeten, De Woude, Kaag, ...
--Harry.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » di 24 apr 2012, 12:08
Het water is deel van de gemeente Rotterdam, dus telt Hoek van Holland niet. Als je bepaalt dat je alleen over de weg van het ene naar het andere deel van de gemeente mag komen, dan zijn er meer exclaves te vinden (zoals Kralingse Veer, dat via het water is verbonden met Rotterdam, maar omgeven wordt door Capelle a/d IJssel).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » di 24 apr 2012, 12:48

Marle op de westoever van de IJssel is ook een mooi voorbeeld. Hoort bij de gemeente Olst-Wijhe, maar is over de weg enkel via Gelderland te bereiken. Als de veerponten bij Olst en Wijhe door hoge waterstanden niet kunnen varen moeten de inwoners van Marle via Zwolle omrijden om bij hun gemeentehuis te komen. Gelukkig is er om die reden wel een stembureau in Marle dat bij verkiezingen geregeld in het nieuws komt omdat het in een woonkamer is.
Iets zuidelijker ligt Welsum op de westoever van de IJssel. Ook Welsum is over de weg alleen via Gelderland te bereiken, maar Welsum heeft wel een veerverbinding met Olst en dus hoef je niet per se via Gelderland te reizen. Inwoners van Marle zullen, als ze niet willen zwemmen, altijd via Gelderland moeten reizen.
-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » di 24 apr 2012, 16:37
Peter schreef:Bij mijn weten is aangrenzendheid nog steeds een harde eis.
Ik geloof nooit dat dat een harde eis is. Zeker omdat er gewoon twee voorbeelden zijn waar dat niet het geval is.
Peter schreef:
Baarle-Nassau is een verdraggemeente, dus die telt niet mee.
Wat is een verdragsgemeente?
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » di 24 apr 2012, 18:29
Alfa schreef:Ik geloof nooit dat dat een harde eis is.
Het heeft te maken met het al of niet doorsluizen van rijksgeld naar de gemeente. Dat gaat deels per inwoneraantal, deels per oppervlakte. En daar speelt aaneengeslotenheid ook een rol (de exacte details weet ik niet).
Dat is precies de reden dat Den Haag zo'n raar strookje grond onder de Trekvliet "gekregen" heeft om zijn stukken land bijeen te houden.
--Harry.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » di 24 apr 2012, 20:20
Het fijne is mij ook niet bekend, en het kan inmiddels achterhaald zijn. Ik kon er ook niet eenvoudig iets over vinden op internet of overheid.nl. Wellicht was de "noodzaak" in Den Haag inderdaad wel slechts financieel. Wel vond ik dat het ooit de bedoeling was dat Adam Zuidoost na voltooiing naar Ouderkerk ad Amstel zou gaan. Die besloot later daar geen trek in te hebben, wat ik mij kan voorstellen met een jaren 80-90 Bijlmer....
Baarle-Nassau is samen met Baarle-Hertog door een verdrag (met de Belgen uiteraard) vastgelegd, en heeft hier en daar afwijkende regels, die nodig zijn om een lappendeken te besturen en te organiseren (politie, vuilnisdienst, etc). Ook afwijkende financiering dus vermoedelijk.
Fuseren over een provinciegrens schijnt te kunnen, maar wordt onwenselijk geacht (en er zijn geen voorbeelden van met kernen, hoogstens een verdwaalde boerderij). Waterschappen zijn wel soms grensoverschrijdend gefuseerd. Fuseren over een staatsgrens is feitelijk onmogelijk, hoewel je tegenwoordig wel zou meer kunnen samenwerken, door 1 vuilnisdienst of 1 OV-bedrijf te hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...