borden.plaatsengids.nl (Harry)

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Rein » di 24 apr 2012, 20:28

Peter schreef:Fuseren over een provinciegrens schijnt te kunnen, maar wordt onwenselijk geacht (en er zijn geen voorbeelden van met kernen, hoogstens een verdwaalde boerderij).
Loosdrecht is een voorbeeld van een gemeente die over de provinciegrens is gefuseerd. Voorheen was dit een Utrechtse gemeente en die is in 2002 gefuseerd met de Noordhollandse gemeenten 's Gravenland en Nederhorst den Berg. De nieuwe gemeente Wijdemeren is daarbij volledig in Noord-Holland komen te liggen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 24 apr 2012, 21:17

Tegenover het verlies van Loosdrecht staat dat de provincie Utrecht er mogelijk weer een stukje grond erbij krijgt als de fusie tussen Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude doorgaat. De Gelderse plaats Scherpenzeel gaat dan over naar Utrecht (waar Woudenberg en Renswoude al deel van uit maken).

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 24 apr 2012, 21:38

Rein schreef: Loosdrecht is een voorbeeld van een gemeente die over de provinciegrens is gefuseerd.
Ik bedoelde eigenlijk dat 1 gemeente (na herindeling of gemeentegrenswijziging) in 2 provincies ligt. Via natuurlijk verloop is een deel van Schiermonnikoog (dus ook de gemeente) in Groningen komen te liggen. Dat is via een provinciegrenscorrectie weer teruggedraaid.

Logische fusies van Nieuw-Buinen en Stadskanaal zijn ook niet doorgegaan vanwege een provinciegrens, onwenselijkheid van grensoverschrijdende gemeentes (en onwil van Drenthe om land aan Groningen af te staan). Maar onmogelijk (wetstechnisch) lijkt het niet. Alleen zullen bestemmingsplannen moeilijker provincieoverschrijdend kunnen zijn, door verwevenheid met provinciale regels.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 24 apr 2012, 22:01

Peter schreef:Ik bedoelde eigenlijk dat 1 gemeente (na herindeling of gemeentegrenswijziging) in 2 provincies ligt. Via natuurlijk verloop is een deel van Schiermonnikoog (dus ook de gemeente) in Groningen komen te liggen. Dat is via een provinciegrenscorrectie weer teruggedraaid.
Schiermonnikoog is inderdaad naar het oosten opgeschoven, maar dat betekent niet dat de gemeente Schiermonnikoog deels in Groningen kwam te liggen. Een deel van het grondgebied van het eiland Schiermonnikoog kwam zodoende in de Groningse gemeente Eemsmond te liggen, zie ook deze bron. Toen Schiermonnikoog nog niet wat opgeschoven behoorde dat wateroppervlak immers ook tot de gemeente Eemsmond. Zoiets is natuurlijk van belang bij bijvoorbeeld reddingsoperaties (als een schip in nood is bijvoorbeeld).
Logische fusies van Nieuw-Buinen en Stadskanaal zijn ook niet doorgegaan vanwege een provinciegrens, onwenselijkheid van grensoverschrijdende gemeentes (en onwil van Drenthe om land aan Groningen af te staan). Maar onmogelijk (wetstechnisch) lijkt het niet. Alleen zullen bestemmingsplannen moeilijker provincieoverschrijdend kunnen zijn, door verwevenheid met provinciale regels.
Wat wel kan is dat er stadsuitbreiding plaats kan vinden aan de andere zijde van de provinciegrens. Oké, Ter Borch hoort formeel bij Eelderwolde, maar in de praktijk is het natuurlijk een buitenwijk van Groningen, om maar eens een voorbeeld te noemen. Wie naar het gemeentehuis moet om een nieuw paspoort aan te vragen moet echter wel naar Vries.

Voor dit soort gevallen is het "Rotterdam, gemeente Albrandswaard-scenario" wenselijk. Aangezien Ter Borch ook duidelijk bedoeld is als een soort uitbreiding van Groningen had dit wat mij betreft beter de plaatsnaam Groningen (gem. Tynaarlo) kunnen hebben. Eelderwolde was natuurlijk maar een klein dorpje en het inwonertal wordt door de ontwikkeling van Ter Borch verveelvoudigd, en mensen komen daar niet wonen omdat Eelderwolde ineens zo populair geworden is (misschien is het daardoor wel het snelst groeiende dorp van Nederland), maar door de nabijheid van Groningen. De Groningse stadsbussen rijden zelfs tot in Ter Borch.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 24 apr 2012, 22:22

Willem schreef:Tegenover het verlies van Loosdrecht staat dat de provincie Utrecht er mogelijk weer een stukje grond erbij krijgt als de fusie tussen Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude doorgaat. De Gelderse plaats Scherpenzeel gaat dan over naar Utrecht (waar Woudenberg en Renswoude al deel van uit maken).
Die fusie is afgeblazen.

Over enclaves gesproken: begraafplaats Rusthof bij Oud-Leusden wordt volledig omringd door de gemeente Leusden, maar valt onder de gemeente Amersfoort.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 apr 2012, 20:24

Die "regeltjes" zijn niet zo erg belangrijk. Ik zou ook niet weten waarom een gemeente niet in meerdere provincies kan liggen. Het zijn sowieso bureaucratische molochen geworden die totaal geen rekening meer houden met de belangen en wensen van hun inwoners...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 27 apr 2012, 0:44

^^Omdat gemeenten ondergeschikt zijn aan provincies en qua regels soms afhangen van provinciale besluiten. Het is dan onmogelijk of toch minstens praktisch enorm moeilijk dat 1 gemeente in twee provincies ligt.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 27 apr 2012, 8:07

^^ Om maar een voorbeeld te noemen zijn de provinciale inpassingsplannen. Die verschillen per provincie, wat voor veel gedoe kan zorgen als je met twee verschillende provincies te maken hebt. Ik kan mij zomaar voorstellen dat er nog veel van dat soort zaken zijn waar je veel meer last van hebt als je met twee provincies aan tafel moet als gemeente. Ik denk dus dat je dat per definitie al niet wilt hebben om de bureaucratische rompslomp die erbij komt kijken te vermijden.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 27 apr 2012, 8:25

Maar dat geldt ook voor waterschappen. Die overschrijden de provinciegrenzen soms wel, zoals Hunze & Aa's dat in Groningen en Drenthe ligt.
Gemeentelijke bestemmingsplannen kunnen de provinciegrens accepteren. Het kan alleen (wellicht !) lastig worden dat een gemeente geen eenduidig beleid kan voeren op bijvoorbeeld milieusubsidies of (aanbouw)vergunningen, wat moeilijk aan de burger (en wellicht de rechter) te verkopen is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 27 apr 2012, 13:47

Vinny schreef:Ik zou ook niet weten waarom een gemeente niet in meerdere provincies kan liggen.
Omdat dat niet past in het systeem van borden.plaatsengids.nl.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Frankplaatsengidsnl
dorpsstraat

Bericht door Frankplaatsengidsnl » vr 27 apr 2012, 19:23

^^
Gemeenten hoeven kennelijk niet per se aaneengesloten te zijn. Toen gem. Heerenveen en Smallingerland bekend maakten dat ze fusieplannen zouden gaan onderzoeken, las ik nergens dat dat niet zou kunnen omdat Opsterland daar nog tussen ligt. Overigens heeft de provincie F. onlangs bepaald dat wat hen betreft in de regio ZO voorlopig geen fusies hoeven plaats te vinden. Wel op langere termijn, waarbij ze het gezien de centrumfuncties van Heerenveen en Drachten logisch vinden om die beide te versterken, = N deel Opsterland naar gem. Smallingerland, Z deel naar gem. Heerenveen.

Dat punt van gemeenten in meer provincies, doet me eraan denken dat ook enkele gemeenten in meer streken liggen, vooral na fusies, wat geografisch geen ramp is, maar niet handig met intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Dan is het logisch dat je je gemeente niet in stukjes gaat knippen. Zo is gem. Rijssen-Holten geografisch zowel Twente (Rijssen) als Salland (Holten), maar voor het bestuurlijk samenwerkingsverband valt het onder de Regio Twente. Wat ik bij de plaatsen in kwestie dan maar telkens uitleg, dat beide 'waar' zijn afhankelijk van met welke brll je ernaar kijkt. Soortgelijk gem. Echt-Susteren. Susteren was vanouds het noorden van Zuid-Limburg, en Echt het zuiden van Midden-Limburg. Voor bestuurlijke samenwerkingsverbanden valt de hele gemeente nu onder Midden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 28 apr 2012, 13:25

Wat dat betreft begin ik steeds meer voorstander te worden van het afschaffen van de provinciale bestuurslaag, en gemeentelijke fusies nog wat verder door te voeren zodat elke gemeente een soort mini-provincie wordt. Het beheer van de meeste N wegen 175-299 kan beter worden overgedragen aan Rijkswaterstaat. Om op het laagste niveau toch een goede binding politiek-burger te hebben pleit ik in dorpen voor dorpsraden en in steden voor wijk- of stadsdeelraden die worden ondersteund met het ambtelijk apparaat van de mini-provincie. De raadsleden doen het werk vrijwillig zodat dit geen extra geld kost.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 28 apr 2012, 13:28

^^Daar zijn we niet ver meer van af. Gemeenten als Súdwest-Fryslân zijn eigenlijk al miniprovincies. Veel groter zal het niet meer worden denk ik.

In Friesland, Limburg en Zeeland zal het afschaffen van de provinciale bestuurslaag vast heel wat weerstand oproepen. Uitkleden lijkt me daarom realistischer. Maar dat gebeurt natuurlijk nu reeds.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 28 apr 2012, 21:32

Frankplaatsengidsnl schreef:Gemeenten hoeven kennelijk niet per se aaneengesloten te zijn.
De gemeenten Amsterdam en Den Haag bestaan ieder uit twee stukken (de "echte" stad plus Zuidoost, resp. Ypenburg).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 29 apr 2012, 0:27

Vinny schreef:Wat dat betreft begin ik steeds meer voorstander te worden van het afschaffen van de provinciale bestuurslaag, en gemeentelijke fusies nog wat verder door te voeren zodat elke gemeente een soort mini-provincie wordt. Het beheer van de meeste N wegen 175-299 kan beter worden overgedragen aan Rijkswaterstaat.
Tot en met nummer 399 neem ik aan, of mogen Noord- en Oost-Nederland van jou buiten de boot vallen? ;)
Om op het laagste niveau toch een goede binding politiek-burger te hebben pleit ik in dorpen voor dorpsraden en in steden voor wijk- of stadsdeelraden die worden ondersteund met het ambtelijk apparaat van de mini-provincie. De raadsleden doen het werk vrijwillig zodat dit geen extra geld kost.
Dat is eigenlijk precies hetzelfde, want met iets als een dorps- of wijkraad en een mini-provincie heb je hetzelfde als nu met een gemeenteraad en een provincie. Je raakt er niet een bestuurslaag mee kwijt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 29 apr 2012, 11:35

Een bestuurslaag is ook helemaal het probleem niet, zolang deze maar geen concurrerende bevoegdheden heeft, en het ambtelijk apparaat ervan is losgekoppeld. Als je één verkeerskundige hebt in Heeg die 40 uur per week verkeersbesluiten moet gaan voorbereiden, dan is dat 39 uur uit het raam kijken en één uurtje de CROW bijbel uit de kast trekken om het onderbord "uitgezonderd fietsers en bromfietsers" te ontdekken en die te bestellen bij een bebordingsfabriek en het bordje door de aannemer te monteren onder het bordje "eenrichtingverkeer".

Het is dus veel slimmer om bijv. een clubje verkeerskundigen te hebben die dit soort dingen in opdracht van de dorpsraad Heeg doen, maar dan op een veel hoger schaalniveau, zodat deze mensen wel een werkweek kunnen vullen met nuttige activiteiten. Dit geldt overigens ook in de grote steden maar dan op stadsdeelniveau. Het is wel belangrijk dat burgers op een laagdrempelig niveau zich vertegenwoordigd weten. Je moet "naar binnen kunnen stappen" om een bepaald probleem op te lossen. Daarvoor is het handig om een algemeen loket te hebben. Bijvoorbeeld: "Deze straat is éénrichtingverkeer. Maar hij is breed genoeg voor fietsers in twee richtingen. Kan de overheid hier niet iets aan doen?". En dan zie punt 1.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 29 apr 2012, 11:57

^^ Ik zie niet in dat het zo efficiënter zou worden. De dorpsraden en wijkraden die er nu al vrijwel overal zijn weten de gemeente doorgaans prima te bereiken met vragen, klachten, opmerkingen en suggesties. En natuurlijk heeft niet elke gemeente een verkeerskundige nodig. Dat hoeft ook niet per se een ambtenaar te zijn, kleine gemeenten zouden zoiets prima kunnen uitbesteden aan een verkeerskundig adviesbureau.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 29 apr 2012, 11:58

Bij mijn weten heeft elke gemeente wel een verkeerskundige, maar het komt vaak voor dat kleine gemeenten verkeerskundigen hebben die voor 2 gemeenten werken omdat er in kleine gemeentes niet altijd werk is voor een full-time functie.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 29 apr 2012, 14:14

kleine gemeenten zouden zoiets prima kunnen uitbesteden aan een verkeerskundig adviesbureau.
Dat kost veel meer geld, zeker als de verkeerskundige gedetacheerd is. Mijn uurtarief destijds was schrikbarend hoog, terwijl een gemeente mij als directe werknemer gewoon op 25 euro per uur zou kunnen inschalen... 8-)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 29 apr 2012, 14:39

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:
Om op het laagste niveau toch een goede binding politiek-burger te hebben pleit ik in dorpen voor dorpsraden en in steden voor wijk- of stadsdeelraden die worden ondersteund met het ambtelijk apparaat van de mini-provincie. De raadsleden doen het werk vrijwillig zodat dit geen extra geld kost.
Dat is eigenlijk precies hetzelfde, want met iets als een dorps- of wijkraad en een mini-provincie heb je hetzelfde als nu met een gemeenteraad en een provincie. Je raakt er niet een bestuurslaag mee kwijt.
Een dorpsraad is meestal een lege doos bevolkt door wat vrijwilligers (met veel vrije tijd) die hun zegje even mogen komen doen. Dat is compleet onvergelijkbaar met een gemeente met een heel ambtelijk apparaat en bevoegdheden.

Zo'n dorpsraad is daarentegen wel een prima schakel tussen het gemeentebestuur in de hoge ivoren toren en de plaats in kwestie.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 30 apr 2012, 21:00

Willem schreef:De gemeenten Amsterdam en Den Haag bestaan ieder uit twee stukken (de "echte" stad plus Zuidoost, resp. Ypenburg).
Dit is niet waar. Als je wil weten hoe het wel zit, lees dan deze draad een stukje verder terug.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 06 mei 2012, 19:15

Wellicht even een opmerking. PowNews heeft in haar uitzending van 4 mei j.l. de foto van Vorden (deze) gebruikt zonder bronvermelding. Zie hier bij uitzending gemist: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1251082. Rond 07:00 is de foto zodanig in beeld dat de hoek linksonder (waar het (c)'tje staat) precies buiten beeld valt).
*11-08-2017 L.M.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 06 mei 2012, 20:19

^^ Dank. Ik denk dat ik een screenshot van dat programma op mijn site toevoeg, mét mijn commentaar.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 07 mei 2012, 22:52

^^
Afbeelding
Afbeelding
"De jongens van Geenstijl hebben ongevraagd bovenstaande foto gebruikt. Het copyright-tekstje is net niet zichtbaar..."

Ben ik nóg blij dat ik in maart een betere foto van het Vordense bord gemaakt heb. De vorige was alleen "einde Vorden". :)
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 07 mei 2012, 23:05

Da's ook geen stijl van die jongens... ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 07 mei 2012, 23:06

^^ Wat denk je waarom ik die formulering gekozen heb?
--Harry.

Kedinger
woonerf

Bericht door Kedinger » za 19 mei 2012, 17:53

Nieuwe borden:
Bij de Wierdense buurtschap Enterbroek zijn witte plaatsnaamborden geplaatst!
En van horen zeggen... bij het Bornese deel van Azelo ook
Helaas nog geen foto's voorhanden.

:vlag-nl: Kedinger

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 20 mei 2012, 18:11

^^
Bornse deel van Azelo heeft op kosten van de gemeente Hof van Twente in 2010 al borden gekregen. Die zijn te herkennen aan het ontbreken van het onderschrift "gem. Hof van Twente". Zie ook de foto's op de Plaatsengids-pagina van Azelo.

Enterbroek zijn naar ik aanneem dezelfde soort borden als Ypelo, Notter en Rectum, blauw op wit?
*11-08-2017 L.M.

Kedinger
woonerf

Bericht door Kedinger » ma 21 mei 2012, 14:46

^^ Inderdaad, ik had ook niet bepaald een bebouwde kombord verwacht. Maar ja, het is wel gemeente Wierden, en
dan kom je wel eens rare onlogische dingen tegen.... ;)

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 28 mei 2012, 14:03

Kedinger schreef:Nieuwe borden:
Bij de Wierdense buurtschap Enterbroek zijn witte plaatsnaamborden geplaatst!
Met dank aan deze melding meteen maar even op pad gegaan (foto van vanochtend):
Afbeelding
Staat aan de weg Bornerbroek-Enter t.h.v. de gemeentegrens.
*11-08-2017 L.M.