Route van Erica naar Berlijn

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

koenie
stadsweg

Route van Erica naar Berlijn

Bericht door koenie » wo 02 jul 2008, 16:33

Ik ga wss binnenkort naar Berlijn, ik woon in Erica, even apart voor Kaaiman, Erika ;) . Ik zou graag de snelste route willen weten, en het minst drukke.

Ik ben aan het twijfelen tussen verschillende alternatieven.

Eerst de A31 ri. Leer, dan via Oldenburg en Bremen over de A28, daarna de A1 naar Hamburg en later de A24 naar Berlijn.
Ook zou ik niet via Leer en Oldenburg kunnen gaan, maar gewoon de B402 volgen over Meppen, Haselünne en Cloppenburg, maar ik weet niet in hoe verre de A34 gereed is, nog niet ver volgensmij.

Ook zou ik de A31 ri. Oberhausen kunnen nemen, en dan de A30 via Osnabrück en dan bij Bad-Oeynhausen de A2 via Hannover en Magdeburg naar Berlijn.

Wie kan mij zeggen wat het minst druk is en wat ik daarom het best zou kunnen nemen.

b.v.d.
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

Chris
Moderator

Re: Route van Erica naar Berlijn

Bericht door Chris » wo 02 jul 2008, 16:35

De kortste is denk ik via de A2 over Hannover. Via Hamburg zou ook kunnen, maar als je in het weekend gaat moet je zeker rekening houden met vertraging tussen Bremen en Hamburg. En nee, de A34 is nog niet af, maar die is in de weekenden juist wel te doen (wanneer er geen vrachtwagens rijden). Daarbuiten is het wel een eind rijden. De A2 is ook erg druk, maar wel 2x3.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 02 jul 2008, 17:59

Google maps zegt: E233-BAB31-BAB30-BAB2. Via Bremen en Hamburg lijkt me behoorlijk om :)

Je zou natuurlijk het beste van de 2 routes kunnen combineren:
E233-BAB1 tot aan Bremen-BAB27 Walsrode-BAB 7 Hannover-BAB2 Berlijn, maar bekend ben ik niet in het noorden van Duitsland ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 02 jul 2008, 18:27

De route over de BAB2 is sterk af te raden! De weg is wel 2x3, maar is inderdaad heel druk! Op deze weg komen veel files voor, door ongelukken (die veel op deze weg voorkomen) of wegwerkzaamheden. Wanneer er geen ongeluk is gebeurd of wegwerkzaamheden zijn, is de BAB2 wel goed te doen.

Ook moet er rekening gehouden worden met vertraging op de BAB30 bij Bad Oeyenhausen. Je moet dan door de plaats Bad Oeyenhausen heen, met de nodige verkeerslichten. Het verkeer is hier vaak druk, en is de weg door Bad Oeyenhausen heen, erg overbelast! Een ring om Bad Oeyenhausen heen bestaat nog niet.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 02 jul 2008, 18:45

Nou, ik zou gewoon voor de BAB31-BAB30-BAB2 gaan, en een vertrektijdstip kiezen waarop er sprake is van weinig files.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 02 jul 2008, 19:03

In Google Maps kun je een tussenpunt slepen naar een andere weg, op die manier kun je gemakkelijk alternatieven berekenen:

via A30-A2-Hannover 542 km, 5:04
via Hamburg-A24 593 km, 5:32
via Bremen-Hannover 586 km, 5:25

koenie
stadsweg

Bericht door koenie » wo 02 jul 2008, 20:22

Klopt, dat heb ik ook gevonden, maar je kan niet zien hoe druk het is. Ook ken ik de wegen niet omdat ik er nog nooit langs ben gekomen. Ook had ik nog de optie voor de A27 vanaf Bremen naar Hannover.
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 02 jul 2008, 20:37

Toch moet je al forse file hebben om 20-30 minuten vertraging op te lopen. Ik zou de gok ook nemen via de 2.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 02 jul 2008, 20:50

Mwah Bad Oeyenhauzen kan best tijd kosten ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 jul 2008, 20:56

Kan ook reuze meevallen. Ik ben er wel eens in een paar minuten doorheen gereden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 02 jul 2008, 20:59

Ik denk dat je ook even naar de lengte van de routes moet kijken en niet alleen naar mogelijke drukte. 50 km omrijden maak je niet zo maar even goed. Kies zoals René ook al zei een gunstig vertrektijdstip en neem gewoon de kortste weg zou ook mijn advies zijn.

En mocht je nog vragen over Berlijn hebben, zie mijn onderschrift ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 02 jul 2008, 21:40

De BAB2 kan meevallen. Maar dan neem je wel een echte gok! Als er een ongeluk op de BAB2 zich plaats vindt, dan sta je zo 2 uur vast in de file.
Chris schreef:Kan ook reuze meevallen. Ik ben er wel eens in een paar minuten doorheen gereden.
Ja, ik ben daar ook wel eens zo doorheen gereden binnen enkele minuten, maar dat is echt een uitzondering! Maar dat gebeurt niet vaak! Bij Bad Oeyenhausen moet je zoiezo rekening houden met 15 minuten vertraging. Maar dat kan ook flink oplopen tot zo 30 minuten.

Gelukkig... (als het goed is) in 2011 is de nieuwe snelweg (BAB30) om Bad Oeyenhausen heen klaar! :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 jul 2008, 21:43

Tja, in Nederland zijn ook wel snelwegen waar je geregeld 2 uur vast staat na grote ongevallen (A67 anyone?), maar om hem dan maar helemaal te mijden lijkt me nogal overdreven. Bovendien zijn er in Duitsland wat meer alternatieven voor de snelweg (desnoods pak je een Land/Kreis/Bundesstraße die 30km om is) dan in Nederland.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 02 jul 2008, 22:20

Een aantal jaar geleden reed ik in een tourincar van Amsterdam naar Berlijn (overdag). De drukte viel me helemaal niet mee. Bad Oeyenhausen was verschrikkelijk, en op de A 2 stonden veel files a.g.v. wegwerkzaamheden. Mogelijk zijn die nu afgerond, dat zou kunnen.
Wel kan ik me de gigantische asfaltvlakte van de voormalige grensovergang met Oost-Duitsland nog herinneren. Stukje vergane glorie ;)

Nadien ben ik in Berlijn geweest met de nachtbus en nog weer later met de directe trein (IC Amsterdam - Hengelo - Berlijn), en daarna met de ICE (met overstap in het Roergebied). Vond de Internationale Intercity het meest relaxed reizen. De nachtbus het minst (ik heb dat hele weekend in totaal 3 uur geslapen...) :schrikreactie:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 02 jul 2008, 22:30

De werkzaamheden op de BAB 2 zijn afgerond. De BAB 30 is onlangs vernieuwd tussen Osnabrück en Bad Oeynhausen.
In februari ben ik om 6.15 uur 's ochtends op zaterdag in 5 minuten door Bad Oeynhausen heen gereden. De volgende dag rond 17.00 uur in een kwartier.

En zoals Chris al zegt : De regionale wegen zijn een behoorlijk alternatief :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 jul 2008, 23:02

SnarfFlevoland schreef:De BAB2 kan meevallen. Maar dan neem je wel een echte gok! Als er een ongeluk op de BAB2 zich plaats vindt, dan sta je zo 2 uur vast in de file.
Geldt voor elke snelweg, dunkt me. Gebeuren op de BAB 2 nu werkelijk gemiddeld zo veel meer ongevallen dan op andere Duitse 2x3-snelwegen met dezelfde intensiteit? Dan zou ik daar graag statistieken van zien...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 03 jul 2008, 8:20

Ik hoop dat Snarf zich op meer dan 1 incident baseert :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 jul 2008, 8:22

Er gebeuren inderdaad wel veel ongevallen.
A2 Braunschweig Richtung Hannover
Zwischen As Hämelerwald und Raststätte Lehrter See Unfall, 5 km Stau, 2 Fahrstreifen gesperrt, 4 Fahrzeuge verunglückt
Maar ik zou mijn reisroute er niet van af laten hangen of er wel of niet een ongeval gebeurd. Kwestie van onderweg naar de verkeersinfo luisteren, en daar je route op aanpassen. Staat er een dikke stau, dan ga je gewoon via een Bundesstraße.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 jul 2008, 12:37

Tsja, ik denk dan maar weer: op elke snelweg kan een megaongeval gebeuren. Om je reisroute om zo'n reden aan te passen vind ik ver gaan, zelfs al zouden er verhoudingsgewijs meer ongevallen op de BAB 2 plaatsvinden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 jul 2008, 13:18

waldo79 schreef:Ik hoop dat Snarf zich op meer dan 1 incident baseert :)
Ja, dat klopt! Op de BAB2 gebeuren de meeste onglukken van heel Duitsland! Zoals in een ander topic al gezegd, staan hier heel veel witte kruizen langs de weg, van overleden weggebruikers. Ook hangen er spandoeken met teksten erop, zowel in het Duitsland, als in het Engels en Pools. Op de BAB2 is iedere dag wel weer wat aan de hand. Dan weer tijdelijke wegwerkzaamheden, dan weer een ongeluk etc.

Een echte goede alternatieve route zou ik zo 1,2,3 niet weten. Je kan inderdaad heel goed een B-weg pakken, die misschien een paar kilometer om is.
Coen Tunnel schreef:Tsja, ik denk dan maar weer: op elke snelweg kan een megaongeval gebeuren. Om je reisroute om zo'n reden aan te passen vind ik ver gaan, zelfs al zouden er verhoudingsgewijs meer ongevallen op de BAB 2 plaatsvinden.
Het kan inderdaad op elke snelweg. Maar op de BAB2 loop je wel 10x meer risico! Over de BAB2 komen ook de meeste vrachtwagens per etmaal langs. Al die vrachtwagens zorgen voor veel vertraging en ongelukken. Dit komt deels doordat er veel Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs over de BAB2 rijden!

Over Bad Oeyenhausen... Ga er maar gewoon doorheen! ;) Dat doen wij ook altijd gewoon. Een alternatieve route voor Bad Oeyenhausen schiet niks meer op. Sluit je gewoon aan in de file, je komt er vanzelf. Heb geduld. Het duurt nooit langer dan 30 minuten (tenzij er een ongeluk is gebeurd, maar dat komt niet vaak voor in Bad Oeyenhausen)!

De wegwerkzaamheden op de BAB30 voor Bad Oeyenhausen zijn bijna klaar, maar nog niet af!

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 03 jul 2008, 13:28

Ik raad ook de BAB31-30-2 aan. De route via de A28 geeft inderdaad bi Bremen (zeker zolang de A28 nog niet klaar is) en Hamburg ellende en is beduidend om. Als het lukt Bad Oyenhausen rond de spits mijden. Als ik de BAB2 naar het zuiden moet hebben verlaat ik de BAB30 meestal eerder en snij een stukje af (en mis zo Bad O). De loont meestal niet voor de BAB2 naar het oosten.

Vakantierijders raad ik de zondag of de avond aan. Lekker doorrijden op de A2....
Vakantiedrukte is er meestal op de noord-zuidroutes, niet de oost-west routes.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 jul 2008, 13:32

^^ De BAB2 is inderdaad op zondag of 's Avonds laat of ´s Nachts heel goed te doen! Dan rijdt de BAB2 lekker door! ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 jul 2008, 13:39

Zondag is inderdaad de beste dag qua vrachtverkeer. Dat mag er dan namelijk niet rijden, alhoewel de zaterdag dan ook wel meevalt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 jul 2008, 18:35

^^ Verschillende bedrijven hebben vergunning om op zondag te mogen rijden! Er rijden tegenwoordig genoeg vrachtwagens op zondag op de weg. Maar dat is altijd minder als van Maandag tot en met Vrijdag. Zaterdag rijden er ook nog wel de nodige vrachtwagens, maar dat valt ook wel mee.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 jul 2008, 22:29

SnarfFlevoland schreef:Het kan inderdaad op elke snelweg. Maar op de BAB2 loop je wel 10x meer risico! Over de BAB2 komen ook de meeste vrachtwagens per etmaal langs.
Statistiekje?
Al die vrachtwagens zorgen voor veel vertraging en ongelukken.
Sinds wanneer zorgen vrachtwagens voor ongelukken? Hooguit zijn de ongelukken die er zijn ernstiger van aard.
Dit komt deels doordat er veel Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs over de BAB2 rijden!
Wou je zeggen dat Poolse chauffeurs minder goed kunnen rijden dan bijvoorbeeld Nederlandse chauffeurs? ik vind dit een bedenkelijke opmerking...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 jul 2008, 23:51

^^ Beste Andries, ga maar eens de route over de BAB2 (vanaf Dortmund naar Berlijn) rijden en je weet alles! Je komt nog eens onder de indruk van al die witte kruizen, spandoeken, wegwerkzaamheden en files!

Ik zal even wat statistieken voor je opzoeken. Overigens, als je de file informatie bijhoudt dan merk je het vanzelf. :P

Ja, Polen (en andere Oost-Europeanen) zorgen daar meer voor brokken op de BAB2! Daarom hanger er ook speciale 'poolse' spandoeken aan viaducten langs de BAB2.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 04 jul 2008, 8:35

SnarfFlevoland schreef:^^ Beste Andries, ga maar eens de route over de BAB2 (vanaf Dortmund naar Berlijn) rijden en je weet alles! Je komt nog eens onder de indruk van al die witte kruizen, spandoeken, wegwerkzaamheden en files!
Coen Tunnel is al aardig bereisd dus die zal niet echt ergens van onder de indruk raken 8-) Dat er regelmatig ernstige ongelukken gebeuren wil niet zeggen dat die weg meteen een afrader is.

Anders kun je hier de vrachtwagenroutes ook wel mijden (A1, A15, A67)...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 jul 2008, 8:44

waldo79 schreef:Coen Tunnel is al aardig bereisd dus die zal niet echt ergens van onder de indruk raken 8-) Dat er regelmatig ernstige ongelukken gebeuren wil niet zeggen dat die weg meteen een afrader is.
Dat geloof ik wel, maar misschien is het hem nog niet opgevallen, je kunt er eens op letten wat er allemaal langs de BAB2 staat. ;) Overigens is de BAB2 wel een afrader, op het stuk tussen Hannover en Magdeburg. Dat is het ergste stukje van de weg! Veel te vaak ongelukken (ja, niet altijd, maar wel bijna elke dag)! Ook de mensen in de omgeving daar zeggen ook, dat er op de BAB2 altijd weer wat aan de hand is. Hopeloze snelweg. Dat zeggen de mensen daar! Kan je nagaan. :schrikreactie:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 04 jul 2008, 8:47

Ook de mensen in de omgeving daar zeggen ook, dat er op de BAB2 altijd weer wat aan de hand is.
En wie zegt mij dat die mensen dat niet uit frustratie zeggen. Bijvoorbeeld omdat ze geluidshinder van die weg ondervinden 8-)

Nederlandse kranten staan vaak ook bol van de opruiende berichten over dodenwegen waar wellicht in het verleden een enkel fataal, hoe vervelend ook, ongeluk heeft plaatsgevonden :x

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 jul 2008, 9:03

waldo79 schreef:En wie zegt mij dat die mensen dat niet uit frustratie zeggen. Bijvoorbeeld omdat ze geluidshinder van die weg ondervinden 8-)
Bij mensen uit die buurt, bedoel ik geen mensen die precies naast de autosnelweg wonen. Ik bedoel mensen die vaak van deze weg gebruik maken. ;) En frustratie krijg je niet zomaar..., je moet het wel ergens door oplopen.