Wegenatlas Nederland in 250 gedetailleerde kaartbeelden

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Bart
autoweg

Bericht door Bart »

2e herziene druk, juni 2000.

De uitgever is Wegener Suurland Falkplan bv, met kaarten van de Topografische Dienst, Emmen.

Deze atlas is zeer gedetailleerd (1:50.000) en heb ik een tijdje geleden (2 jaar geleden ofzo...) gekocht bij de boekenvoordeel voor 7 euro. De atlas heeft een ringband, dus makkelijk omslaan. Ik weet niet of er een nieuwe versie is verschenen...

Verdere kenmerken: snelwegen zijn voorzien van een getalletje dat aangeeft hoeveel rijstroken er zijn. Ook zijn er A- en E-nummers, ook van wegen boven de N400.

Knooppunt Heerenveen is ingetekend als gepland klaverblad, de niewe N50 bij Kampen staat nog niet gepland. Ook de nieuwe fly-over van kp. Ridderkerk is nog niet ingetekend.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Die ken ik. Is later ook in blauwe ANWB-uitvoering uitgegeven (en als zodanig bij de ANWB-winkels verkrijgbaar, kost wel meer dan € 7).
Zelf heb ik sinds een week of drie de gehele serie van 11 provinciale groene TOP-atlassen van de ANWB/Topografische Dienst in 1:25.000 in mijn bezit. Erg fijne atlassen zijn dit.

(NB: het zijn 11 provinciale atlassen, want Utrecht en Flevoland zijn in één atlas gebundeld)
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

René schreef:Die ken ik. Is later ook in blauwe ANWB-uitvoering uitgegeven (en als zodanig bij de ANWB-winkels verkrijgbaar, kost wel meer dan € 7).
Ik heb de 4-delige uitgave uit de jaren 80 (of begin jaren 90). Later zijn er nog delen herdrukt, met gebruik van de nieuwste topografische kaarten. Leuk materiaal om te vergelijken! Dan zie je wat er de afgelopen 10 à 20 jaar veranderd is.
Er zijn trouwens ook 4 historische topografische atlassen, met kaarten uit plm. 1860. Ook heel leuk om te vergelijken, alleen kom je daar erg weinig snelwegen tegen.

Verder heb ik nog de provinciale atlassen met topografische kaarten uit plm. 1910. Dit zijn vrij grote en gedetailleerde atlessen. Ik heb alleen Zuid-Holland en Groningen.
Een van de leuke dingen daarop is dat er veel spoorlijnen op staan, die later afgebroken zijn. Op de tracés hebben ze dan soms later autowegen aangelegd...
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

harry schreef:Verder heb ik nog de provinciale atlassen met topografische kaarten uit plm. 1910. Dit zijn vrij grote en gedetailleerde atlessen. Ik heb alleen Zuid-Holland en Groningen.
Een van de leuke dingen daarop is dat er veel spoorlijnen op staan, die later afgebroken zijn. Op de tracés hebben ze dan soms later autowegen aangelegd...
Uit die serie (onhandig grote atlassen overigens) heb ik Noord-Holland.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik heb dus ook die van Zuid-Holland van 1989. Met mijn naam op de voorintekenlijst :) Nooit geweten dat er zoveel 'geheime' locaties bij mij in de buurt waren (die waren grijs ingekleurd). Ik ben wel eens gaan fietsen bij die buurten, maar meer dan een weiland of wat kassen waren er niet te zien. Zo wisten de Russen destijds dus ook dat er daar wat interessants moest zijn :)

Het is behoorlijk interessant te zien wat er sinds 1989 allemaal al volgebouwd is (Vinex), en afgebroken tbv. die Vinex-locaties (zoals het vliegveld Ypenburg).
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.