Beste weg naar Brenner Autobahn?
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
Beste weg naar Brenner Autobahn?
Voor September plannen ik een reis voor 2 auto’s met 65+-ers van Twente naar Siena. Niet veel haast, dat de reis mooi en aangenaam is belangrijker. Wel poog ik een route te kiezen, waar het risico voor lange files rond Keulen, Frankfurt, München en Milaan zo gering mogelijk is.
Om bepaalde redenen wordt er gereden met een tussenstop in Mantua (Mantova in Noord Italië).
Wat is dan de beste route?
Zelf denk ik aan: N35 tot Gronau, A31 tot nabij Gladbeck, A2 tot voor Dortmund, A45 tot A3/E42 , A3 tot voorbij Würzburg, A7/E43 naar Ulm, bij Memmingen verder op A7 naar Kempten, Füssen, In Oostenrijk de 179, 189, A12/E60 naar richting Innsbruck, A13/E45 Brenner Autobahn. In Italië A22/E45 naar Bolzano, Trento, (Mantua) Mantova.
Is dit voor ons een goed plan? Of zitten er afraders in.
Bij voorbaat dank
Jan
Om bepaalde redenen wordt er gereden met een tussenstop in Mantua (Mantova in Noord Italië).
Wat is dan de beste route?
Zelf denk ik aan: N35 tot Gronau, A31 tot nabij Gladbeck, A2 tot voor Dortmund, A45 tot A3/E42 , A3 tot voorbij Würzburg, A7/E43 naar Ulm, bij Memmingen verder op A7 naar Kempten, Füssen, In Oostenrijk de 179, 189, A12/E60 naar richting Innsbruck, A13/E45 Brenner Autobahn. In Italië A22/E45 naar Bolzano, Trento, (Mantua) Mantova.
Is dit voor ons een goed plan? Of zitten er afraders in.
Bij voorbaat dank
Jan
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?
Hallo Jan
,
Je hebt een hele goede route uitgezet! De BAB2 en de BAB3 geven regelmatig problemen, dus zou ik de volgende route aanraden:
A1 (Oldenzaal) -> BAB30 (Osnabrück) -> BAB33 (Bielefeld) -> B68 (Bielefeld) -> BAB33 (Paderborn) -> BAB44 (Kassel) -> BAB7 (Würzburg, Ulm, Füssen) -> B179 (Fernpas) -> B189 (Imst) -> A12 (Innsbruck) -> A13 (Brenner) -> A22 (Bozen)
Deze route nemen wij ook, als we naar Schwangau (vlakbij Füssen) op vakantie gaan.
De BAB3 raad ik af, omdat er tussen de BAB45 en Würzburg, veel wegwerkzaamheden zijn. Ook de BAB2 tussen Oberhausen en Dortmund is zeker niet file vrij. De BAB45 is wel een mooie en rustige weg, maar dan moet je wel door de BAB2 en de BAB3 om er te komen.
De B189 direct naar Innsbruck raad ik af, omdat er nogal wat hoogteverschillen zijn. Beter is op de B189 via Imst te nemen, en dan door de Roppener Tunnel (5 kilometer lang), naar Innsbruck te gaan.
Hopelijk kom je hiermee een heel eind! Vragen mag je altijd stellen!

Je hebt een hele goede route uitgezet! De BAB2 en de BAB3 geven regelmatig problemen, dus zou ik de volgende route aanraden:
A1 (Oldenzaal) -> BAB30 (Osnabrück) -> BAB33 (Bielefeld) -> B68 (Bielefeld) -> BAB33 (Paderborn) -> BAB44 (Kassel) -> BAB7 (Würzburg, Ulm, Füssen) -> B179 (Fernpas) -> B189 (Imst) -> A12 (Innsbruck) -> A13 (Brenner) -> A22 (Bozen)
Deze route nemen wij ook, als we naar Schwangau (vlakbij Füssen) op vakantie gaan.
De BAB3 raad ik af, omdat er tussen de BAB45 en Würzburg, veel wegwerkzaamheden zijn. Ook de BAB2 tussen Oberhausen en Dortmund is zeker niet file vrij. De BAB45 is wel een mooie en rustige weg, maar dan moet je wel door de BAB2 en de BAB3 om er te komen.
De B189 direct naar Innsbruck raad ik af, omdat er nogal wat hoogteverschillen zijn. Beter is op de B189 via Imst te nemen, en dan door de Roppener Tunnel (5 kilometer lang), naar Innsbruck te gaan.
Hopelijk kom je hiermee een heel eind! Vragen mag je altijd stellen!

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x5 autosnelweg
Volgens mij gaat de route van Jan al niet teveel fileleed opleveren. Wees bedacht op het reguliere forensenverkeer in het Ruhrgebied en vermijd de regio's Keulen, Frankfurt rond de spitsuren.
Geen enkele route, hoe rustig dan ook, is gegarandeerd filevrij
Een beetje vogelen met google maps geeft een aardige indicatie van welke routes het kortst in reistijd zijn
Geen enkele route, hoe rustig dan ook, is gegarandeerd filevrij

Een beetje vogelen met google maps geeft een aardige indicatie van welke routes het kortst in reistijd zijn

-
- 2x2 autosnelweg
Klopt, maar op de BAB2 en de BAB3 loop je extra veel risico. Zeker op de BAB3 tussen de BAB45 en Würzburg, omdat daar grote wegwerkzaamheden zijn!waldo79 schreef:Geen enkele route, hoe rustig dan ook, is gegarandeerd filevrij
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
Wegwerkzaamheden in Duitsland kunnen inderdaad nogal vervelend zijn. Ik heb wel eens een uur over 1km gedaan bij een baustelle op een zondagmiddag.
-
- 4x3 autosnelweg
Je hebt het over september, dus de typische lange vakantiefiles zullen dat wel voltooid verleden tijd zijn. Hoogstens nog een paar in noordelijke richting. De gebruikelijke doordeweekse files worden daarentegen weer wel een risico, maar als je in het weekend rijdt en/of de spits vermijdt, zal het waarschijnlijk overal lekker doorrijden.
Met een route over de A45 en de A7 zal het in Duitsland in de regel wel lekker doorrijden. Een noodzaak om dan nog de omweg over Kassel te nemen ontgaat mij, zeker in september. Alleen het verbindingsstuk tussen Aschaffenburg en Würzburg is wat filegevoelig, maar met wat goede timing moeten de files daar te vermijden zijn. Houd de verkeersinfo goed in de gaten en neem eventueel als alternatief vanaf Gießen de A5 en de A6 tot aan Kreuz Feuchtwangen. Of over de bezienswaardige binnendoorroute door het dal van de Main (B469 vanaf Aschaffenburg, vervolgens afslaan richting Wertheim) of juist die over de Spessart heen via de B26 van Aschaffenburg naar de A7 bij Stellbach.
In plaats van bij Gronau de A31 te pakken, zou ik doorrijden over de B54 tot aan Münster en dan daar de A1 pakken. Bij Dortmund vervolgens de A45. Dat is ook de route die ViaMichelin aangeeft en je vermijdt op die manier het Ruhrgebiet. Scheelt toch weer een filegevoelig stuk.
Met een route over de A45 en de A7 zal het in Duitsland in de regel wel lekker doorrijden. Een noodzaak om dan nog de omweg over Kassel te nemen ontgaat mij, zeker in september. Alleen het verbindingsstuk tussen Aschaffenburg en Würzburg is wat filegevoelig, maar met wat goede timing moeten de files daar te vermijden zijn. Houd de verkeersinfo goed in de gaten en neem eventueel als alternatief vanaf Gießen de A5 en de A6 tot aan Kreuz Feuchtwangen. Of over de bezienswaardige binnendoorroute door het dal van de Main (B469 vanaf Aschaffenburg, vervolgens afslaan richting Wertheim) of juist die over de Spessart heen via de B26 van Aschaffenburg naar de A7 bij Stellbach.
In plaats van bij Gronau de A31 te pakken, zou ik doorrijden over de B54 tot aan Münster en dan daar de A1 pakken. Bij Dortmund vervolgens de A45. Dat is ook de route die ViaMichelin aangeeft en je vermijdt op die manier het Ruhrgebiet. Scheelt toch weer een filegevoelig stuk.
-
- 2x5 autosnelweg
Met de route van Pino kom je op ongeveer 1170 km uit van Hengelo naar Mantua 

-
- 2x2 autosnelweg
Ook buiten de spits staan daar behoorlijke files! Vooral tussen het knooppunt met de BAB81 en het knooppunt met de BAB7, is de BAB3 een super file gevoelig stuk! Ook bij Aschaffenburg is het regelmatig mis, maar daar kan het ook nog wel erg meevallen. Maar bij Würzburg sta je zo even ruim een uur in de file. Dus over Kassel is helemaal geen slechte optie.Pino schreef:Alleen het verbindingsstuk tussen Aschaffenburg en Würzburg is wat filegevoelig, maar met wat goede timing moeten de files daar te vermijden zijn.

Klopt! Daarom is het stuk bij Würzburg, waar veel wegwerkzaamheden zijn, beter mijden!Chris schreef:Wegwerkzaamheden in Duitsland kunnen inderdaad nogal vervelend zijn. Ik heb wel eens een uur over 1km gedaan bij een baustelle op een zondagmiddag.
-
- 4x3 autosnelweg
Misschien staat er inderdaad een file die vertraging oplevert. Misschien ook niet. Want al die Duitse stukken die jij als "vreselijk filegevoelig" bestempelt, ben ik in de loop der tijd meerdere malen zonder of met minieme vertraging voorbij gereden. Er zijn bepaalde plaatsen in Duitsland waar ik nog nooit ben geweest, maar die ik in mijn hoofd heb zitten omdat ik ze een jaar lang elke dag op de filemeldingen heb gehoord. Marktheidenfeld en Würzburg-Kist zijn er daar twee van, dus ja, die route is filegevoelig. En toch staat er lang niet altijd file.
Ongetwijfeld is het persoonlijk, maar ik heb er heel weinig mee om al bij voorbaat een omweg in te plannen voor een file die er mogelijk helemaal niet staat of die maar heel beperkte vertraging oplevert. Want als hij er niet staat, is het werkelijk zonde van je tijd en je benzine. En als hij er wel staat, verlaat dan de Autobahn en rijd een stuk secundair over de prima wegen in de streek. En dan bedoel ik niet de U-route, maar de vernoemde B-wegen langs de Main en over de Spessart. Dat kost je zeker niet meer tijd dan omrijden via Kassel en als er nou iets landschappelijk leuker is, is dat het verlaten van de Autobahn en rijden door het Duitse land (bij voorkeur met zo min mogelijk dorpjes, maar dat komt op die route wel goed).
Ongetwijfeld is het persoonlijk, maar ik heb er heel weinig mee om al bij voorbaat een omweg in te plannen voor een file die er mogelijk helemaal niet staat of die maar heel beperkte vertraging oplevert. Want als hij er niet staat, is het werkelijk zonde van je tijd en je benzine. En als hij er wel staat, verlaat dan de Autobahn en rijd een stuk secundair over de prima wegen in de streek. En dan bedoel ik niet de U-route, maar de vernoemde B-wegen langs de Main en over de Spessart. Dat kost je zeker niet meer tijd dan omrijden via Kassel en als er nou iets landschappelijk leuker is, is dat het verlaten van de Autobahn en rijden door het Duitse land (bij voorkeur met zo min mogelijk dorpjes, maar dat komt op die route wel goed).
-
- 2x2 autosnelweg
Dan wil ik wel eens de data weten, waarneer jij erlangs bent gereden. :P Kijk maar op: http://www.verkehrsinformation.de/index ... region=%25. Overdag staat bijna altijd file.Pino schreef:Want al die Duitse stukken die jij als "vreselijk filegevoelig" bestempelt, ben ik in de loop der tijd meerdere malen zonder of met minieme vertraging voorbij gereden.
Oh nee, oh nee. Dat klopt helemaal niet! Over secondaire wegen gaan rijden heeft helemaal geen zin! Blijf vooral in de file staan, en zorg ervoor dat je op een sneller rijbaan je begeeft. Mijn ervaring met zomaar binnendoor gaan rijden zegt dat dat niks op schiet. Misschien duurt het dan alleen maar langer.Pino schreef:En als hij er wel staat, verlaat dan de Autobahn en rijd een stuk secundair over de prima wegen in de streek. En dan bedoel ik niet de U-route, maar de vernoemde B-wegen langs de Main en over de Spessart. Dat kost je zeker niet meer tijd dan omrijden via Kassel en als er nou iets landschappelijk leuker is, is dat het verlaten van de Autobahn en rijden door het Duitse land (bij voorkeur met zo min mogelijk dorpjes, maar dat komt op die route wel goed).
Overigens is dat stuk over Osnabrück en Kassel helemaal niet zo gek hoor, als je in Twente woont! Sterker nog, die route gaat wel net zo vlot, als door het Ruhrgebied te rijden. Via Kassel hou je het Ruhrgebied mis, en je staat bij Würzburg niet in de file. Het mag misschien ietsjes om zijn, maar dat valt reuze mee.

-
- autoweg
Frans, je brengt alles nogal als een absolute waarheid, terwijl als je zegt dat er overdag ook altijd file staat, dat gewoon niet waar is. En met al je sluip-door-kruip-door omwegen verlies je onnodig tijd als er geen file staat, wat bijv. op de A3 nog steeds het grootste gedeelte van de dag is. Iemand een omweg van bijna drie kwartier (zoals jouw fantastische route via Kassel) aanbevelen, alleen omdat er op de A2 of A3 file _kan_ staan, is echt waanzin ten top. De A2 op het stuk tussen A31 en A45 is helemaal niet filegevoelig, zoals jij dat zegt en mocht er file staan zijn er goede alternatieven. En ja, het stukje 3 tussen Aschaffenburg en Würzburg/Neurenberg is filegevoelig vanwege 2x2, maar ook daar ben ik vaak genoeg midden op de dag volledig filevrij doorheen gereden. En dat is net zo representatief als die keren dat jij daar in de file hebt gestaan.
-
- Moderator
Naar de Brenner Autobahn vanuit Twente is via de A30-A33-B68-A33-A44-A7 prima te doen. Dat is de route over Osnabrück - Bielefeld - Kassel.
Bij Bielefeld mist een stukje snelweg tussen Borgholzhausen en Kreuz Bielefeld van ongeveer 30 kilometer. Mijn ervaring is dat dit gedeelte door Bielefeld niet echt problemen oplevert, Bielefeld is wel een vrij grote stad, maar niet echt druk, en bovendien kom je alleen door een buitenwijk. Je komt dan bij Sennestadt weer de A2 op, en die moet je 2 kilometer richting Dortmund volgen, waarna je de A33 richting Paderborn en Kassel volgt. De route over de A7 is heuvelachtig, maar wel erg mooi, en meestal ook niet erg druk. Na Würzburg vervolg je de weg over een hoogvlakte, waarna bij Aalen enkele tunnels zitten. Dit gedeelte tussen Würzburg en Ulm is behoorlijk rustig, files zijn hier echt een uitzondering.
Bij Ulm moet er gekozen worden voor de route over de Fernpass (A7 tot Füssen volgen), of de snelwegroute via München en de Oostenrijkse A12 naar Innsbruck. Die laatste route kan wel druk zijn rond München en op de A8, maar je zit al aardig buiten de vakantieperiode. De route over de Fernpass is trouwens prima te doen, de pas is niet zo hoog, en het is een mooie route.
Bij Bielefeld mist een stukje snelweg tussen Borgholzhausen en Kreuz Bielefeld van ongeveer 30 kilometer. Mijn ervaring is dat dit gedeelte door Bielefeld niet echt problemen oplevert, Bielefeld is wel een vrij grote stad, maar niet echt druk, en bovendien kom je alleen door een buitenwijk. Je komt dan bij Sennestadt weer de A2 op, en die moet je 2 kilometer richting Dortmund volgen, waarna je de A33 richting Paderborn en Kassel volgt. De route over de A7 is heuvelachtig, maar wel erg mooi, en meestal ook niet erg druk. Na Würzburg vervolg je de weg over een hoogvlakte, waarna bij Aalen enkele tunnels zitten. Dit gedeelte tussen Würzburg en Ulm is behoorlijk rustig, files zijn hier echt een uitzondering.
Bij Ulm moet er gekozen worden voor de route over de Fernpass (A7 tot Füssen volgen), of de snelwegroute via München en de Oostenrijkse A12 naar Innsbruck. Die laatste route kan wel druk zijn rond München en op de A8, maar je zit al aardig buiten de vakantieperiode. De route over de Fernpass is trouwens prima te doen, de pas is niet zo hoog, en het is een mooie route.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik zeg ook niet dat je zomaar een binnendoorroute moet pakken, want dan kom je meestal vast te staan in allerlei dorpjes tussen verkeer dat ook probeert de file te vermijden via de aangegeven U-route. Maar wanneer je een goed uitgebouwde Bundesstrasse kunt pakken, blijf je heerlijk filevrij. Duitsland heeft een verrekte goed uitgebouwd B-wegennet, en de wegen lopen vaak ook om de dorpen heen. Het op goed geluk pakken van een afrit brengt je alleen maar in de file. Het met de kaart op schoot pakken van de juiste B-route levert vaak een prima alternatief door leuk landschap, die je een kilometer of vijftig verderop weer op dezelfde of een kruisende snelweg brengt.Oh nee, oh nee. Dat klopt helemaal niet! Over secondaire wegen gaan rijden heeft helemaal geen zin! Blijf vooral in de file staan, en zorg ervoor dat je op een sneller rijbaan je begeeft. Mijn ervaring met zomaar binnendoor gaan rijden zegt dat dat niks op schiet. Misschien duurt het dan alleen maar langer.
Kijk maar naar de wegen waarover ik het had: de B469 vanaf Aschaffenburg is Gelbe Autobahn tot aan Trennfurt. Vervolgens gaat de route langs een mooi stukje Main door de dorpen. Ook de route over de B26 is goed uitgebouwd en gaat door eenzame bossen.
-
- 2x2 autosnelweg

Bij Würzburg staat nu wel bijna altijd file, zoals net voor Basel er altijd file staat voor vrachtwagens, die door de douane moeten. Dat daar (bij Würzburg) bijna altijd file staat, gaat vanzelf weer over, als ze daar klaar zijn met wegwerkzaamheden. Overigens blijft het dan daar wel erg file gevoelig (ook als de wegwerkzaamheden klaar zijn), omdat de weg 2x2 is.jeroent schreef:Frans, je brengt alles nogal als een absolute waarheid, terwijl als je zegt dat er overdag ook altijd file staat, dat gewoon niet waar is.
Overigens die route over Kassel, die jij (jeroent) zogezegd waardeloos vind, is wel een tip van de ANWB en de ADAC. Als die iets gaan zeggen wat gewoon niet waar is, weet ik het ook niet meer.
Volgens mij moet jij maar eens elk uur de verkeersinformatie van Duitsland gaan bijhouden. Dan zal je zien waar de meeste files er zijn. Nou, ik hou het niet elk uur bij, maar ik kijk er iedere dag er wel meerdere keren naar, zowel buiten als in de spits. En zogezegd, file bij Würzburg is er vaak! Let op mijn woorden vaak of bijna. Ik zeg niet altijd!

Ondertussen heeft Chris het ook al gezegd (waarmee ik het met hem helemaal met Chris eens ben

-
- stadsweg
Wat is er mis met deze route: http://maps.google.nl/maps?f=d&hl=nl&ge ... 248047&z=6
Tussen Aschaffenburg en Nürnberg zul je niet constant flat-out kunnen rijden, maar voldoet prima, vooral buiten vakantieperiode
Tussen Aschaffenburg en Nürnberg zul je niet constant flat-out kunnen rijden, maar voldoet prima, vooral buiten vakantieperiode
-
- 2x2 autosnelweg

De BAB7 is meestal filevrij en de BAB33 ook. Dus waarom niet gewoon simpel over Kassel (als je vanuit Twente komt)??? De ANWB en de ADAC adviseren dat ook (om via Kassel te gaan)!

-
- 2x5 autosnelweg
Dat advies van de ANWB dateert toch nog van de tijd dat het Frankfurter Kreuz werd verbouwd
Het is helemaal niet nodig om het stukje BAB3 tussen Aschaffenburg en Biebelried als de pest te mijden. Bovendien liggen er goed uitgebouwde stukken B-weg in die regio die nog eens door een fraai landschap voeren.
Maar goed: we vallen in herhaling. Jan heeft nu de voors en tegens gehoord en kan zo een aardige afweging maken hoe hij wil rijden

Het is helemaal niet nodig om het stukje BAB3 tussen Aschaffenburg en Biebelried als de pest te mijden. Bovendien liggen er goed uitgebouwde stukken B-weg in die regio die nog eens door een fraai landschap voeren.
Maar goed: we vallen in herhaling. Jan heeft nu de voors en tegens gehoord en kan zo een aardige afweging maken hoe hij wil rijden

-
- autoweg
OK, nu ga ik even hetzelfde doen als jij, in de hoop dat je dan begrijpt wat ik bedoel.SnarfFlevoland schreef: Bij Würzburg staat nu wel bijna altijd file, zoals net voor Basel er altijd file staat voor vrachtwagens, die door de douane moeten. Dat daar (bij Würzburg) bijna altijd file staat, gaat vanzelf weer over, als ze daar klaar zijn met wegwerkzaamheden. Overigens blijft het dan daar wel erg file gevoelig (ook als de wegwerkzaamheden klaar zijn), omdat de weg 2x2 is.
Nu, 8:35, verkeersinformatie, alle meldingen in heel Duitsland die de A3 betreffen:
======================================
Auf der A3 Oberhausen Richtung Köln ist die Anschlussstelle Köln-Dellbrück wegen Bauarbeiten bis voraussichtlich 07.Juli 2008 gesperrt.
Quelle: Polizei Zur Staukarte
Straßenverlauf
A3 Würzburg Richtung Frankfurt zwischen Hanau und Offenbacher Kreuz 2km stockender Verkehr
aktuell: 2 km, 08:30 Uhr
Quelle: Polizei & ADAC
========================================
Zie jij file bij Würzburg staan? Ik niet. Vrijdag, typische reisdag in de vakantie en dan ook nog in de spits.
Het kan best een goed alternatief zijn als de andere routes helemaal vol staan met files, maar ik vind het niet handig om bij voorbaat daar langs te rijden, terwijl er op je eigenlijke route misschien wel helemaal geen file staat. De A3 is gewoon de beste route, tenzij er veel file is, dan moet je op zoek naar alternatieven.Overigens die route over Kassel, die jij (jeroent) zogezegd waardeloos vind, is wel een tip van de ANWB en de ADAC. Als die iets gaan zeggen wat gewoon niet waar is, weet ik het ook niet meer.
Schat, ik woon in Duitsland en rijd ca. 10.000 km/jaar over Duitse Autobahnen. Hier op het forum zitten nogal wat mensen die behoorlijk bereisd zijn op het Duitse snelwegennet, dus ik zou er niet automatisch vanuit gaan dat mensen hier er minder van weten dan jij.Volgens mij moet jij maar eens elk uur de verkeersinformatie van Duitsland gaan bijhouden. Dan zal je zien waar de meeste files er zijn. Nou, ik hou het niet elk uur bij, maar ik kijk er iedere dag er wel meerdere keren naar, zowel buiten als in de spits. En zogezegd, file bij Würzburg is er vaak! Let op mijn woorden vaak of bijna. Ik zeg niet altijd!![]()
Zou het kunnen Frans, dat jij je routeplanning baseert op het rijden met een vrachtwagen? Het maakt namelijk nogal veel verschil voor de routeplanning of je continu maximaal 90 km/u kunt rijden of dat je in een 'luxe' wagen gewoon door wilt rijden. Met een vrachtwagen maakt een omweg over een Landstrasse niet zoveel uit. Ook maakt het niet zoveel uit of het 2 of 3 baans is, want die 3e baan mag je toch niet gebruiken. Als je met die bril naar de door jou voorgestelde routes kijkt, dan zijn ze zo gek nog niet.Ondertussen heeft Chris het ook al gezegd (waarmee ik het met hem helemaal met Chris eens ben). Die route over Kassel en de Fernpas is prima te doen!
Ik kom er zaterdag (als ik op vakantie ga) nog langs!
-
- 2x2 autosnelweg
Dan kijk jij nu precies op het goede moment! :P Excellent! Hoe jij dat voor elkaar krijgt, om precies te kijken wanneer er geen files staan. Zodra ik heb gezien dat er een file staat zeg ik het hier meteen.jeroent schreef:Zie jij file bij Würzburg staan? Ik niet. Vrijdag, typische reisdag in de vakantie en dan ook nog in de spits.
De BAB3 de beste route??? Dat dacht ik eerst ook over de BAB45, maar mensen hier op het forum zeggen dat dat een persoonlijke keuze is, dus sluit ik mij daarbij aan. Het is een persoonlijke keuze of je nou de BAB3, of BAB45, of BAB61 etc. de beste route vind. Kortom, een persoonlijke keuze dus!jeroent schreef:Het kan best een goed alternatief zijn als de andere routes helemaal vol staan met files, maar ik vind het niet handig om bij voorbaat daar langs te rijden, terwijl er op je eigenlijke route misschien wel helemaal geen file staat. De A3 is gewoon de beste route, tenzij er veel file is, dan moet je op zoek naar alternatieven.
Dat zeg ik ook niet, ik ben alleen hard in mijn mening. Ik geloof graag dat je in Duitsland woont, en veel over de Duitse snelwegennet rijdt, maar dat zal dan wel meer aan de kant van Nederland zijn. Ik geloof niet dat je bijvoorbeeld bijna elke week door Bad Oeyenhausen heen rijdt, en dat je bijna elke week over de BAB2 of andere snelwegen naar het zuiden rijdt.jeroent schreef:Schat, ik woon in Duitsland en rijd ca. 10.000 km/jaar over Duitse Autobahnen. Hier op het forum zitten nogal wat mensen die behoorlijk bereisd zijn op het Duitse snelwegennet, dus ik zou er niet automatisch vanuit gaan dat mensen hier er minder van weten dan jij.
Overigens baseer ik mijn mening, ook op wat mensen daar vinden. En dat er aan informatie op internet erover staat.
Ook weet ik dat er mensen hier op het forum zitten, die meer ook van alles weten. Ook ik maak wel eens een fout, maar met vakantie of met de vrachtwagen kom ik vaak op autosnelwegen in Duitsland die naar het zuiden of oosten gaan. En dan let ik heel goed onderweg op.
Ik begrijp wat je bedoelt. Veel rij ik inderdaad mee, met de vrachtwagen van mijn neef. Maar ik hou ook wel rekening met mensen die alleen een snelle auto hebben. Nou houd ik met vaak wel aan de aanbevolen snelheid van 130 km/h (of voor mensen die tot 160 km/h willen rijden) in Duitsland, en niet met mensen die 200 km/h willen gaan rijden, want dat is idioot hard en gevaarlijk.jeroent schreef:Zou het kunnen Frans, dat jij je routeplanning baseert op het rijden met een vrachtwagen? Het maakt namelijk nogal veel verschil voor de routeplanning of je continu maximaal 90 km/u kunt rijden of dat je in een 'luxe' wagen gewoon door wilt rijden. Met een vrachtwagen maakt een omweg over een Landstrasse niet zoveel uit. Ook maakt het niet zoveel uit of het 2 of 3 baans is, want die 3e baan mag je toch niet gebruiken. Als je met die bril naar de door jou voorgestelde routes kijkt, dan zijn ze zo gek nog niet.
Ook B-wegen, zoals elders gezegd, zijn vaak ook goede uitgebouwde wegen die tot oplossingen kunnen leiden. In Duitsland tref je steeds meer "Gelbe Autobahnen" aan, en die zijn ook prima in gebruik. Eerst dacht ik ook dat je B-wegen met N-wegen in Nederland moest vergelijken, maar dat is meestal niet zo. B-wegen zijn meestal prima uitgebouwd. Maar dat zal jij ook wel weten hoop ik, als je in Duitsland woont.

Als laatste... mensen in Nederland hebben alleen maar haast. We moeten en zullen de snelste en kortste route nemen, die helemaal niet de beste route hoeft te zijn. Bijna alle mensen in Europa hebben een hekel om in de file komen te staan. Maar er zijn zat mensen die geen super haast hebben, en prima een alternatieve route nemen. Er zijn zat mensen (ook in Duitsland) die denken: "Rustig maar, komt allemaal wel goed. Haast heeft geen zin!" Nou dat hoor je in Nederland helemaal niet vaak. Als iedereen nou eens af en toe een andere route neemt, word de drukte van de snelwegen verspreid. Zo heb je minder kans op files etc. En ik ben goed ik Wiskunde, en zeg nou zelf. 120 km/h of 140 km/h rijden. Hoeveel tijdwinst heb je dan? Dat is bar weinig! Een omrijroute is lang nog zo gek niet, want voorkomen is beter dan genezen. En tja... je kan vaak geluk hebben op drukke autosnelwegen. Maar als je flink in de file staat, dan had je gedacht. Was ik nou maar 40 kilometer omgereden! En die paar kilometertjes om op zo'n lange afstand? Dat is heel weinig tijd. Ja, voor ons Nederlanders is dat heel veel tijd, want bij ons moet elke honderdste seconde als een hele minuut benut worden, maar als je nou eens met je gezonde verstand na denkt, kom je tot de ontdekking dat die ene paar minuten omrijden helemaal niet lang en erg was.
Adviseert de ANWB die route over Kassel niet meer? Dat wist ik nog niet. Wel weet ik dat de ADAC de route over Kassel nog steeds adviseert.waldo79 schreef:Dat advies van de ANWB dateert toch nog van de tijd dat het Frankfurter Kreuz werd verbouwd![]()

Als je niet van het Noorden van Nederland komt, kan je prima wel langs Aschaffenburg en Biebelried rijden, en desnoods een B-weg pakken. Maar als je vanuit Twente of uit het Noorden van het land komt, is die route over Bielefeld (BAB33) Kassel helemaal niet gek. Je rijdt dan ook niet zoveel kilometertjes om, en je omzeilt de file gevoelige stukken.
Uiteraard moet Jan weten welke route hij neemt, want de ik heb altijd geleerd: "Wat er ook gebeurd, de chauffeur beslist!".

-
- 4x3 autosnelweg
Het is al de hele ochtend rustig op dat beruchte stuk tussen Aschaffenburg en Würzburg. Alleen tussen Würzburg en Kreuz Biebelried staat een korte file. Naar ik aanneem een file die je minder tijd kost dan de omweg.SnarfFlevoland schreef:Dan kijk jij nu precies op het goede moment! :P Excellent! Hoe jij dat voor elkaar krijgt, om precies te kijken wanneer er geen files staan. Zodra ik heb gezien dat er een file staat zeg ik het hier meteen.jeroent schreef:Zie jij file bij Würzburg staan? Ik niet. Vrijdag, typische reisdag in de vakantie en dan ook nog in de spits.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 4x3 autosnelweg
Typisch, dat uitgerekend de dag dat jouw stelling nou eindelijk eens wordt geverifieerd weer net een uitzonderingsdag is. Misschien toch eens tijd om te erkennen dat ondanks de filegevoeligheid van het traject Aschaffenburg - Würzburg er op dat stuk gedurende grote delen van de dag geen files staan of files die maar dusdanig weinig vertraging opleveren dat ze de extra reistijd van een omweg niet kunnen rechtvaardigen.
-
- 2x2 autosnelweg

BAB3 (Quelle: Polizei (13:10 Uhr)):
A3 Frankfurt Richtung Nürnberg Zwischen AS Würzburg-Heidingsfeld und AS Würzburg/Randersacker Stau
A3 Frankfurt Richtung Würzburg Zwischen AS Helmstadt und Dreieck Würzburg-West Stau
Als nog blijft het een rustige dag. Maar ik bedoel alleen maar aan te geven, dat over Kassel rijden, als in het Noorden des lands woont, een goede optie is.
Kijk, als je in Amsterdam, Den Haag, Maastricht, Arnhem, Venlo, Eindhoven etc. woont, dan neem je niet de route over Kassel. Dat is nogal duidelijk! Maar mocht je in Enschede, Oldenzaal, Leeuwarden, Groningen, Assen, Emmeloord, Zwolle etc. wonen is de route over Kassel een goede optie.

Als je nou bijv. in Boxmeer woont, en je moet in of via Oostenrijk zijn, dan neem je gewoon de route langs Aschaffenburg. En mocht daar file staan dan neem je een route over een B-weg in Duitsland.
-
- Moderator
Voor de afwisseling is de route over Kassel ook wel leuk als je richting Oostenrijk gaat. Het is een erg mooie route, dat begint al bij Bielefeld op de A33, en de A44 naar Kassel. Daarna begint het betere werk door de Rhön (hoogste punt bijna 1000m), waar vaak in het voorjaar nog sneeuw op te zien is. Vanuit het oosten van het land is de route over Kassel dus een goede optie, omdat je ook nogal wat potentiële filegebieden omzeilt. Vanuit Twente/Groningen/Drenthe maakt het op zo'n afstand haast niet meer uit.
-
- 4x3 autosnelweg
Ja die files staan er al de hele ochtend. Maar dat is niet het beruchte traject Aschaffenburg - Würzburg (de beruchte file tussen Marktheidenfeld en Würzburg-Kist), maar iets bij Würzburg zelf. En het zijn volgens mij zulke korte files dat ze geen vertraging opleveren die ook maar enige omweg kunnen rechtvaardigen. Hoewel je die natuurlijk ook om totaal andere redenen kunt nemen; zie de post van Chris.Niet te vlug je victorie kraaien. Hier zijn 2 meldingen voor de BAB3 bij Würzburg
Ook de rest van de A3 is al de hele ochtend rustig, met uitzondering van een file van een kilometer bij Köln-Dellbrück. En de A2 door het Ruhrgebiet, die jij ook aan iedereen afraadt, is al de hele ochtend filevrij. Vandaar dus mijn herhaalde punt: het is prima om alternatieve routes in je hoofd te hebben zitten, maar vaak heb je ze gewoon niet nodig.
UPDATE: het begint nu in Zuid-Duitsland redelijk vol te lopen met een langere file bij Würzburg. Maar grotere drukte op de A5 tussen Heidelberg en Karlsruhe en op de andere oost-west assen A6 en A8. De A3 en de A2 nog steeds filevrij. Moraal is nog steeds: ook filegevoelige routes zijn grote delen van de dag filevrij en kun je dus prima inplannen.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 04 jul 2008, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Die raad ik niet zozeer af door de vele files, maar omdat het gewoon onnodige om is, en er wel eens makkelijk files kunnen staan. De beste route om naar de BAB45 te gaan is: BAB42, BAB43, BAB44.Pino schreef:En de A2 door het Ruhrgebiet, die jij ook aan iedereen afraadt, is al de hele ochtend filevrij.

-
- Voorzitter
Die is inderdaad het kortste, maar het is vaak van weg wisselen. Via de A2 is makkelijker en nauwelijks langer. Als je mensen aanraadt om via Kassel naar Zuid-Duitsland te reizen is het raar dat je de route A42-A43-A44 propageert omdat het korter is.
-
- 2x2 autosnelweg
Ach ja natuurlijk, je hebt helemaal gelijk! :P Het was alleen een reactie voor Pino.Coen Tunnel schreef:Als je mensen aanraadt om via Kassel naar Zuid-Duitsland te reizen is het raar dat je de route A42-A43-A44 propageert omdat het korter is.
Nee, langer is het niet echt, maar de BAB42, BAB43, BAB44 is gewoon sneller en minder filegevoelig.Coen Tunnel schreef:Die is inderdaad het kortste, maar het is vaak van weg wisselen. Via de A2 is makkelijker en nauwelijks langer.
Verder blijf ik erbij dat mensen die in het noorden des lands wonen (zoals eerder gezegd), het beste over de BAB30, BAB33, BAB44, BAB7 in de richting van Oostenrijk kunnen rijden. Kortom, over Kassel dus.
-
- Moderator
De A42, A43 en A44 tellen maar 2x2 rijstroken. De A2 telt 2x3 rijstroken. Bovendien zijn de intensiteiten op die eerste route zelfs hoger.
-
- Voorzitter
Waar baseer je dat op? In deze topic heb je nog aangegeven dat je daar nog nooit langs geweest bent.SnarfFlevoland schreef:Verder blijf ik erbij dat mensen die in het noorden des lands wonen (zoals eerder gezegd), het beste over de BAB30, BAB33, BAB44, BAB7 in de richting van Oostenrijk kunnen rijden. Kortom, over Kassel dus.
Is overigens een prima route hoor, daar niet van, maar waarom neem je het ene wel aan en spreek je het andere zo heftig tegen?