Maximumsnelheid fietsers?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Mus
stadsweg

Maximumsnelheid fietsers?

Bericht door Mus » ma 25 jul 2005, 16:09

Weet iemand of er voor fietsers een wettelijke maximumsnelheid is? Ik heb ooit eens 14 km in 16 minuten afgelegd op een renfiets (gemiddeld 52,5 km/h). Nu vertelde iemand me dat je als fietser niet harder mag dan 25 km/h...

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 25 jul 2005, 16:12

Nu vertelde iemand me dat je als fietser niet harder mag dan 25 km/h...
Dat kan ik me bijna niet voorstellen
Maar da zou wel kut zijn voor al die vele wielrenners die iedere zondag door het hele land fietsen over die lange gladde geasfalteerde fietspaden langs N-wegen ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 25 jul 2005, 16:19

Tijd voor de invoering van kentekens voor fietsen. Dan ontkomen fietsers voortaan ook niet meer aan de regelcultuur. Een groep weggebruikers die ongecontroleerd zijn gang kan gaan - ongehoord ! Regels zijn toch regels - toch ? ...toch ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » ma 25 jul 2005, 16:19

[Offtopic] @Nielske1990: Leuke foto van "de badkuip" in je avatar :)

"De badkuip": Zo heet de Henri Dunant-kruising in Helmond in de volksmond. Deze kruising (Deurneseweg [N270] / Lage Dijk / Weth. Van Wellaan) is verlaagd aangelegd zodat het verkeer in zuidelijke richting onder de direct aan de zuidkant van deze weg liggende spoorlijn door kan, in plaats van te moeten wachten voor gesloten spoorbomen, wat vóór de aanleg van deze kruising regelmatig tot verkeersopstoppingen leidde.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » ma 25 jul 2005, 16:21

onzin, Vmax. is in de wet vastgelegd voor motorrijtuigen.

Redenen:
- fietsers blijven meestal onder de limiet
- fietsen hebben geen verplichte snelheidsmeter aan boord zitten, waardoor de snelheid niet opgelegd kan worden (je weet niet hoe hard je rijdt).
- fietsen hebben geen kentekenplaat
- fietsers bezeren met name zich zelf als ze tegen iets aanrijden...

Gezien de doorlooptijden van fietsen in Nederland lijkt het onhaalbaar om verplicht snelheidsmeters op fietsen te zetten. Dus kan zo'n Vmax niet uitgevoerd worden.

De handhaafbaarheid: een agent die je aanhoudt... Dat is nog zieker dan een agent die een auto van de weg haalt. Flitspalen? Bewijslast maakt dat onmogelijk: geen kentekenplaat en jassen en tassen zijn geen sluitend bewijs (hele volksstammen hebben een C&A jas en een Kipling tas). Kentekenplaten op de fiets? Zie je het voor je? Fietsen worden om de haverklap gejat, dus is een bekeuring helemaal zuur. Bovendien is een RDW voor fietsen dan meteen overbelast: veel te veel mutaties... Daarnaast zijn de kosten voor een kentekenplaat + bewijs (voor een auto zo rond de 30 euro) net zo duur als een gemiddelde studentenfiets...

lost het iets op? Ik denk dat de snelheid van fietsers niet het probleem is. Fietsers zijn anarchistisch (niet stoppen voor rood etc.). snelheid is daarbij eigenlijk niet het probleem: dat is de voorrangsfout.

Kortom: slecht plan, dat zelfs niet door de ambtenaren wordt bedacht die de losliggende spullen in de auto wilden verbieden...

[moderator Bart]eigen bericht even verwijderd en weer gepost, omdat René heel mooi inging op een van mijn punten, waardoor de huidige volgorde beter is[/moderator Bart]
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 25 jul 2005, 16:24

Dank je, Mus

Ik dacht aan zo'n avatar omdat het toch een bijzondere kruising in eigen stad laat zien... :)

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 25 jul 2005, 16:32

Kentekenplaten op de fiets? Zie je het voor je?
Ooit een Kronanfiets gezien? :mrgreen:

Afbeelding

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 25 jul 2005, 16:36

Maar over de vermeende snelheidslimiet: da's natuurlijk onzin. Ten eerste omdat fietsers gemiddeld zo'n 15 kmh halen, nou niet bepaald een dodelijke snelheid, en inderdaad vooral zichzelf verwonden bij een aanrijding. Fietsers kunnen natuurlijk wel voor gevaarlijk rijgedrag bekeurd worden: als wielrenner met 50 kmh dwars door een drukke binnenstad jassen, is natuurlijk van de zotte (en potentieel dodelijk bij een aanrijding met een voetganger, wegens het ontbreken van evolutionair ingebouwde kreukelzones in het menselijk lichaam...).

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 25 jul 2005, 16:36

Ik heb welleens 40 gereden in een 30Km zone.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 25 jul 2005, 16:41

Ik heb ooit in de krant gelezen dat er in België 2 wielrenners waren geflitst, ze reden op de weg i.p.v. het fietspad om andere fietsers niet lastig te vallen...[/quote]

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 25 jul 2005, 16:43

snelwegracer schreef:Ik heb welleens 40 gereden in een 30Km zone.
Pfff...in Oostenrijk heb ik 70 gehaald in een 30 km-zone (oké oké, bergaf, dat wel)...:mrgreen:

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » ma 25 jul 2005, 16:45

Ik had op mijn renfiets een snelheidsmeter zitten die regelmatig over de 60 ging, en af en toe over de 70, en ja, soms ook over de 80...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 25 jul 2005, 17:04

Mus schreef:Ik had op mijn renfiets een snelheidsmeter zitten die regelmatig over de 60 ging, en af en toe over de 70, en ja, soms ook over de 80...
Zeker het loopwieltje voor een 28" wiel gemonteerd op een 24" wiel :mrgreen:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 jul 2005, 17:08

nielske1990 schreef:Ik heb ooit in de krant gelezen dat er in België 2 wielrenners waren geflitst, ze reden op de weg i.p.v. het fietspad om andere fietsers niet lastig te vallen...
Ken verhalen dat ze in België wel eens een heel peloton hebben geflitst dat door rood reed ...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 25 jul 2005, 17:28

Hoe het precies zit moet ik navragen. Maar als ik het mij goed herinner als volgt:

Voor fieters geldt geen maximum snelheid. Maar: breng je door je snelheid (bijvoorbeeld omdat je bergaf gaat) andere weggebruikers in gevaar, dan kun je daarvoor wél een bekeuring ontvangen. Immers: je mag het overige verkeer niet in gevaar brengen.

Ik meen me ook iets te herinneren over het overschrijden van een door borden aangegeven max. snelheid met een fiets. Geldt er ergens 30 km/h als maximum (door borden aangegeven), dan geldt dat óók voor de fietser. Kom je daar dan op een racefiets voorbij met méér dan 30 km/h, dan zou je in theorie een bekeuring wegens een snelheidsoverschrijding kunnen krijgen.

Voor de zekerheid (je komt nu eenmaal niet gauw fietsrs op de snelweg tegen, behalve als ze verdwaald zijn of te diep in het glaasje hebben gekeken :D ) zal ik het navragen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 25 jul 2005, 18:09

Hajo schreef:Voor de zekerheid (je komt nu eenmaal niet gauw fietsrs op de snelweg tegen, behalve als ze verdwaald zijn of te diep in het glaasje hebben gekeken :D) zal ik het navragen.
Of een verwoedde snelweg fan :mrgreen:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 25 jul 2005, 19:41

Niet de fietsers, maar wel de volgwagens werden tijdens het NK Wielrennen in Rotterdam massaal geflitst. Vorig jaar stond ik op de Maasboulevard, tegenover een flitspaal, en deze bleef flitsen, wanneer er weer een volgwagen langskwam, die om bepaalde reden tijd moest inhalen. De renners hielden zich wel keurig aan de maximumsnelheid :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 25 jul 2005, 20:49

Die 40km per uur in een 30km zone was gewoon een vlakke weg maar mijn snelhiedsrecord is wel van de lekbrug bij vianen. Van die nieuwe brug ben ik met 52Km vanaf gegaan.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 25 jul 2005, 20:52

Ook de 65 km/h per uur kun je met een gewone fiets halen, heb ik eens uitgeprobeerd.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 25 jul 2005, 20:53

Ook van de Lekbrug?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 25 jul 2005, 20:58

Nee, dat record was vanaf de helling van een voormalige vuilstort in Bergschenhoek, die na de sluiting is omgebouwd tot golfbaan.
Onderaan de helling is nog een heel stuk vlakke weg zonder kruispunten, zodat je daar zonder al te veel problemen je record kunt proberen te verbeteren.

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » di 26 jul 2005, 0:13

Ik heb weleens aangehangen aan een opgevoerde scooter tot 70km/u.. Dat gaat best hard :shock:
Zo kraait den boer z'n haantje

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 26 jul 2005, 12:10

Uitkomst navraag:

Voor fietsers bestaat inderdaad geen maximum snelheid. Maar in theorie zou je voor de volgende aan snelheid gerelateerde overtredingen een bekeuring kunnen krijgen:

1) Ga je met hoge snelheid bergaf waarbij je wegens de hoge snelheid het overige verkeer in gevaar brengt, dan kun je een bekeuring krijgen wegens artikel 164 WVW. Je mag nu eenmaal niet het overige verkeer in gevaar brengen.

2) Ook als fietser moet je je, hoe raar het ook klinkt, aan de aangegeven maximum snelheid houden! Dus passeer je op je racefiets een bord dat een Vmax van 30 aangeeft met een snelheid die hoger ligt, dan kun je in theorie een bekeuring krijgen wegens het overtreden van de maximum snelheid.

Omdat fietsen geen kenteken hebben, zal dat door een staande houding moeten geschieden. :D

Bij wielerkoersen hebben zowel de fietsers als de volgvoertuigen een tijdelijke ontheffing.
Donateur Vereniging Wegenforum