:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

wat is het snelste door zwitserland?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

A58
woonerf

wat is het snelste door zwitserland?

Bericht door A58 » vr 11 jul 2008, 18:44

Ik ga op zaterdag 19 juli naar Italië. Aangezien de routes over de Brennerpas of door een van de Frans-Italiaanse tunnels te ver om is moet ik dus over Zwitserland rijden. Nu heb ik 3 vragen:

Komend vanuit Straatsburg/Mulhouse(A4/A35/E25),
-Is het nuttig om de route A35(Fa)-A36(Fa)-BAB5-BAB98-BAB861-A3(Zwi) te nemen ipv de route A35(Fa)-A2/A3(Zwi)-A3(Zwi) op zwarte zaterdag?
-Weegt de tijd die je verliest met de omweg via de San-Berdardinotunnel (Basel-Zurich-Chur-San Bernardino-Bellizona) op met de wachttijd die je je bij de Gotthardtunnel bespaart?
-Zijn er alternatieven in Zwitserland voor de grensovergang bij Chiasso?

Chris
Moderator

Re: wat is het snelste door zwitserland?

Bericht door Chris » vr 11 jul 2008, 19:47

Dat is één van de meest drukke zaterdagen van het jaar. (in principe de laatste 3 zaterdagen van Juli, en de eerste van Augustus, maar daar buiten zijn de meeste zaterdagen ook erg druk). Op dit soort dagen is een wachttijd van 3 uur voor de Gotthard normaal. De afgelopen twee zaterdagen lieten ook al wachttijden tot 3 uur zien. Echter, de San Bernardino kan dan ook volstromen. Tijdens 3 uur wachten kan je echter wel heel wat kilometers rijden. Zonder caravan toch snel 200 - 350 kilometer. De omweg via de San Bernardino gaat wel door Zürich, maar ik heb geen ervaring met die route. Schijnt over het algemeen wel mee te vallen.

Een ander alternatief is de Zwitserse A9 tot aan Brig, en dan de Simplonpass te nemen. Deze pas is één van de best uitgebouwde van de Alpen, en geschikt voor doorgaand verkeer (in tegenstelling tot de Gotthardpas, en de passen daaromheen).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 11 jul 2008, 20:13

Ik denk inderdaad dat je de Simplon op Zwarte Zaterdag heel serieus moet nemen als optie. Eventueel ook via de autotrein Kandersteg - Iselle of Brig - Iselle. De Simplon heeft ook prima aansluiting op de meest directe route naar Genova, de A26,dus als je in die hoek moet zijn, profiteer je dubbel en hoef je niet om Milaan heen.

Om op de andere vragen terug te komen:
- heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat via de A35-A3 Zwitserland inrijden wel eens sneller zou kunnen gaan dan de route via Duitsland. Probeer bij het naderen van Basel al een beeld te krijgen van de files (leve het mobiel internet, want dan check je in een paar minuten de websites van de SWR en die van de TCS) en maak dan je beslissing tussen de Franse A35, de Duitse A5 of de Duitse A98.
- als alternatief voor Chiasso zou je kunnen denken om van Lugano via Ponte Tresa naar Varese te rijden en daar de snelweg te pakken. Ook daar heb ik geen ervaring mee, maar ik weet dat het een veel gebruikte en goed uitgebouwde route is om van Lugano naar Italië te komen.

A58
woonerf

Bericht door A58 » vr 11 jul 2008, 20:27

bedankt voor jullie antwoord Chris/Pino. Gezien onze bestemming is de route over de simplonpas geen optie, en aangezien aan de kaart van Zurich te zien is dat het maar 2 km is door de stad, wordt het de route dus over de San-Bernardino tunnel. Resteren de beide andere vragen.

Voor de A2/E35 bij Chiasso heb ik zelf een alternatief gevonden(voor degenen die niet in de file willen staan): Neem afslag 52 (of 53, afhankelijk van waar de file begint) en volg daarna de route 2 naar/door Chiasso. Nadat je over de grens in Italië bent neem je de derde afslag links. Dan rechts langs de rotonde en je komt net na de grens op de A9/E35 uit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ook de route Lugano-Varese-Milaan zal ik overwegen, maar ik heb er geen goed beeld van. Dat wordt dus even zoeken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 jul 2008, 20:38

Volgens mij valt de vertraging bij Chiasso wel mee. Volgens mij is dat toch niet veel meer dan 15 minuten. De Zwitserse grenscontroles zijn in de vakantieperiodes niet zo streng. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat ze hele rijen voorbij wuifden, en alleen van die ouwe busjes uit Balkanlanden aanhielden.

A58
woonerf

Bericht door A58 » vr 11 jul 2008, 22:09

Na wat zoekwerk is mijn route dan bijna definitief :

NL-BE-LUX-Straatsburg-Mulhouse-Basel(A35-A2/A3-A3) of Rheinfelden(A35-A36-BAB5-BAB98-BAB861-A3)-Zürich-Chur-San Bernardino-Bellizona-Chiasso-IT

Bedankt voor de hulp :D

Voor de laatste keuze nog een vraag: hoe zit het met de drukte op de snelwegen door Basel op zaterdag rond 14.00 uur?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 jul 2008, 22:13

Basel is altijd wel redelijk druk, het is de drukste grensovergang van Zwitserland, en het is de tweede stad van Zwitserland. Ik denk dat de route via de A98 via Rheinfelden zowieso wel beter is dan via Basel, zeker als je richting Zürich gaat. Het is helaas nog een paar jaar wachten op een rondweg van Zürich.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 12 jul 2008, 10:03

Chris schreef:Volgens mij valt de vertraging bij Chiasso wel mee. Volgens mij is dat toch niet veel meer dan 15 minuten. De Zwitserse grenscontroles zijn in de vakantieperiodes niet zo streng. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat ze hele rijen voorbij wuifden, en alleen van die ouwe busjes uit Balkanlanden aanhielden.
Probleem is dat het na Chiasso nog verder gaat met de tolstations van Como en Milano-Nord. Als je uit Varese of vanaf de Simplon komt aanrijden, heb je alleen die van Milano-Nord. Wat dat betreft zie ik ook het probleem van de Simplon niet voor een eindbestemming ergens tussen de A1 en de A14. De Simplon-route brengt je immers niet alleen direct naar Genova, maar ook direct naar Milaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 jul 2008, 10:45

Ter referentie: Momenteel is de wachttijd voor de Gotthard 3,5 uur.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 12 jul 2008, 16:16

Chris schreef:Volgens mij valt de vertraging bij Chiasso wel mee. Volgens mij is dat toch niet veel meer dan 15 minuten. De Zwitserse grenscontroles zijn in de vakantieperiodes niet zo streng. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat ze hele rijen voorbij wuifden, en alleen van die ouwe busjes uit Balkanlanden aanhielden.
Met het EK zijn mijn vriendin en ik tig keer de grenscontrole in het Badischer Bahnhof gepasseerd, waar we slechts twee keer gecontroleerd zijn. In de meeste gevallen werd er niet gecontroleerd.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 12 jul 2008, 16:44

Pino schreef:ik denk dat via de A35-A3 Zwitserland inrijden wel eens sneller zou kunnen gaan dan de route via Duitsland.
Sinds de A3 in Basel klaar is, is dit inderdaad een goede route. Als het druk is, is de A98 waarschijnlijk beter.
A58 schreef:aangezien aan de kaart van Zurich te zien is dat het maar 2 km is door de stad
Het is zo'n 4 km. Je doet hier gewoonlijk zo'n 15-30 minuten over. Als het heel druk is, duurt het misschien wel een stuk langer (heb ik nooit geprobeerd).
Chris schreef:Het is helaas nog een paar jaar wachten op een rondweg van Zürich.
4 mei 2009 is de opening (een soort verjaardagscadeau voor mij dus :D )

A58
woonerf

Bericht door A58 » wo 16 jul 2008, 21:31

bedankt iedereen, ik ben er nu uit. Ga in 2 dagen rijden, met overnachting ergens tussen Basel en Zürich. Dan kijk ik op de 2e dag 's ochtends hoe het met de drukte zit op de 3 routes (Gotthard, San Bernardino, Simplon) en kies ik de meest geschikte.