Charles schreef:Nou, ik kom geregeld in die omgeving voor een stevige fiets-/wandeltocht op zondagmiddag, maar "Maestricht" staat in de provincie Luik wel degelijk al sinds geruime tijd (bijna?) nergens meer op de borden. Zoals Harry al meldde, vind je dit eigenlijk alleen op de tweetalige bewegwijzering in de Voerstreek.
Ah bon, je zal wel gelijk hebben.

Waarschijnlijk vond men het in Wallonië dringend tijd om Maestricht van de borden te halen, terwijl dat bij de Vlaamse
Administratie Wegen en Verkeer (die dus ook instaat voor de gewestwegen op Voerens grondgebied) geen prioriteit krijgt.
Palance schreef:Het verbaast me. Ik heb ook de 2-talige borden in de Voerstreek herinneren, maar die bij de opritten aan de E25 kan ik met niet herinneren. Voor zover ik weet staat op de E25 sowieso alleen maar Maastricht. Ik ging er vanuit dat je Maestricht alleen maar in de dorpjes van de Voerstreek kon terugvinden, maar blijkbaar is het ook zo bij opritten en verwijzingen naar de E25.
Niet zo verbazend eigenlijk. Ik heb vorige week opgemerkt dat je in Voeren slechts wegwijzers aantreft op de gewestwegen; op de gemeentelijke wegen ontbreken zij geheel. En aangezien al deze gewestwegen in beheer zijn van de AWV, is het niet vreemd dat je Maestricht zowel aantreft aan de aansluiting op de E25 als op de N627 en N653 in Moelingen.
Palance schreef:Overigens: Wat is het net langs de snelweg een bende met al die rare bochten en afzettingen bij de op- en afrit. Zijn dit restanten van de grensovergang?
Ik meen me inderdaad te herinneren van oude kaarten dat de 'verkeersgeleiding' op de grensovergang (en bijhorende parkeerplaats) destijds helemaal anders georganiseerd moet geweest zijn. De oude douanekantoren zijn nog zichtbaar in de verte.
René schreef:Als nu alle plaatsnamen in 2 talen staan, en zelfs het Nederlandse Maastricht wordt verfranst, waarom dan ook niet Lixhe - Lieze ??
Goeie vraag. Lieze vind je niet terug op wegwijzers. Waarschijnlijk is het een van die dorpen die, hoewel ze een vertaling kennen, niet in de andere taal op de borden verschijnen. Het gaat meestal om kleine boerengaten gelegen tegen de taalgrens; plaatsjes die zelden op wegwijzers in het aangrenzende taalgebied worden vermeld.