:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Naar Turijn via Frankrijk

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Naar Turijn via Frankrijk

Bericht door Willem » wo 16 jul 2008, 21:44

In september ga ik naar Italie. Op de heenweg gaat de rit via de normale route door de St. Gotthardtunnel. In september heb je toch geen last meer van vakantieverkeer, dus de drukte zal wel mee vallen.

De laatste dagen in Italie zitten we in Turijn. Voor de terugweg zit ik te denken om i.p.v. via Zwitserland via de Frejus- of Montblanctunnel te rijden (en eventueel nog enkele dagen in de Franse Alpen door te brengen). De route door Frankrijk kost wel een hoop tolgeld extra, wat wel een drempel is.

Zijn er mensen met ervaring met de route door Frankrijk? Is deze route de kosten van extra tolgeld waard?

Chris
Moderator

Re: Naar Turijn via Frankrijk

Bericht door Chris » wo 16 jul 2008, 21:50

De routes door Frankrijk (A40 of A43) zijn erg mooi, maar inderdaad niet goedkoop. Zeker aangezien je al een tolvignet voor Zwitserland hebt aangeschaft voor de route via de Gotthard. Je zou eventueel via Geneve - Bern - Basel terug kunnen, dit scheelt nogal in de tolkosten, maar is uiteraard wel langer dan een directe route van Torino naar Nederland.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 16 jul 2008, 22:15

Afhankelijk van hoe veel tijd je wilt besteden en waar in de Franse Alpen kun je er voor kiezen om via de Col du Mont Cenis te rijden en aansluitend langs Val-d'Isère naar Bourg St.Maurice en Albertville en eventueel verder via het Meer van Annecy naar de A40 bij Bellegarde, waar je nog wat mooie viaducten meepikt. Dan zal het met tolkosten nog wel te overzien zijn (en je bent uiteindelijk toch op vakantie) en maak je een mooie trip.

Maar de keuze is natuurlijk groter, je kunt bijv. ook via Briançon naar de omgeving van de Galibier en de Alpe-d'Huez rijden over de N90.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 17 jul 2008, 20:12

Het plan was om dan nog enkele dagen in Modane of Chamonix te zitten. Maar ik denk dat we daar toch vanaf zien.

Het nieuwste plan is om via de Simplonpas naar Brig te rijden en daar dan nog wat dagen te zitten. Vanuit Turijn is Brig goed aan te rijden en de bergen zijn daar niet minder mooi (de Aletschgletscher ligt vlakbij en ook de Furkapas is goed aan te rijden).
Bovendien is het praktischer, omdat je vanwege de heenreis toch al een vignet voor Zwitserland nodig hebt.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 21 jul 2008, 13:46

Ik ben eergisteren van Turijn naar Lyon gereden en de Fréjustunnel is met de toeleidende snelwegen A32(I) en A43(F) zeer goed te doen. Natuurlijk betaal je € 33,20 voor de Fréjustunnel en dan nog een flink pak tot aan Lyon. Het stuk tussen Turijn en de Fréjus is goedkoper. De A43 is in zeer goede staat terwijl dat bij de A32 iets minder is. Nog een positief punt is dat de Fréjustunnel (1x1 rijstrook) breder en veiliger oogt dan de Gotthardtunnel. Er reed ook geen kat en de wachttijd was nog geen 5 min (betalen inbegrepen). Enkele foto's volgen nog binnenkort!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 jul 2008, 13:52

33 euro voor een enkele passage? Da's wel erg duur zeg...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 21 jul 2008, 15:11

1x1 rijstrook
2x1 zal je bedoelen. Anders wordt het een beetje dringen :)

@Chris: In CH zijn de tunnels in de snelwegen wel bij de prijs van een vignette inbegrepen. Dan snap ik niet waarom een Fréjus- en een Montblanctunnel nog steeds maar 1 buis hebben :neenee:

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 21 jul 2008, 15:29

Een tweede tunnel boren van 13km lang voor gemiddeld 4500 voertuigen per dag?

@Waldo79: Inderdaad

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 21 jul 2008, 15:30

Ach ja, die tunnels zijn niet echt heel druk :)

poller1
dorpsstraat

Bericht door poller1 » di 29 jul 2008, 10:14

waldo79 schreef:Ach ja, die tunnels zijn niet echt heel druk :)
Mont-Blanc en Fréjustunnel zijn gewoon schandalig duur, heel die routes trouwens.
Logisch dat geen kat erdoor rijdt.

Ik rij normaal consequent via Zwitserland (met alle ongemakken en de Zwitsers erbij met de glimlach...), omdat het nu eenmaal alles bij mekaar de snelste én goedkoopste route van België naar regio Milaan is.

Voor regio Bologna kun je ook de Brenner nemen en Duitsland.

Maar nu moet ik in augustus ook voor't eerst door omstandigheden eerst Dijon/Lyon aandoen, en heb nacht geboekt bij Turijn.

Maar ik vertik het om pakweg 100 € tol (alles bij mekaar) te betalen voor Mont Blanc of Fréjus en rij liever wat om via Briançon. Met die 100 € gaan we dan lekker eten :yes:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 jul 2008, 19:08

Vanuit Turijn kan je prima via de A5 rijden naar Aosta en dan door de St. Bernhardtunnel. Deze kost in de richting van Zwitserland zo'n ca.: €24,-. Wel duur maar goedkoper als de Frejus of de Mont Blanc tunnel. Je komt in Zwitserland uit in Martiny, waar je via de A21, de A9 oprijd richting Fribourg en Bern. Deze route is prima te doen!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 29 jul 2008, 20:41

Ligt er maar net waar je wilt zijn. In het voorbeeld van de topicstarter gaat het naar de Franse Alpen. Als je dan naar Martigny gaat kom je niet meer in de Franse Alpen uit.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 29 jul 2008, 21:38

Aan de route via de St. Bernardtunnel heb ik wel even zitten denken, maar die al snel weer aan de kant geschoven omdat een heel eind binnendoor rijden niet zo aantrekkelijk is.
Als deze route goed uitgebouwd is, zodat je er redelijk makkelijk overheen kunt rijden is het wel iets om over na te denken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 29 jul 2008, 21:47

Plus je Zwitsers vignet :idea:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 jul 2008, 21:53

Die moet hij zowieso al kopen via de Gotthard.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 jul 2008, 0:10

Willem schreef:Aan de route via de St. Bernardtunnel heb ik wel even zitten denken, maar die al snel weer aan de kant geschoven omdat een heel eind binnendoor rijden niet zo aantrekkelijk is.
Als deze route goed uitgebouwd is, zodat je er redelijk makkelijk overheen kunt rijden is het wel iets om over na te denken.
De route die binnendoor gaat is prima uitgebouwd. Is geen enkel probleem! ;) Aan de Italiaanse kant is de weg zelfs als autoweg uitgebouwd. Aan de zwitserse kant hoef je niet Martiny door, maar kan je over 'Umfahrung Martiny' (A21) de A9 bereiken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 30 jul 2008, 8:21

Het ligt eraan waar Willem naar toe op weg is. Van Aosta naar bijvoorbeeld Genève is het onzinnig om via Martigny te rijden omdat je dan nog het hele meer van Genève moet omrijden.

En spel Martigny nu eens hoe het hoort 8-)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 30 jul 2008, 10:03

Het gaat er vooral om om na het verblijf in Turijn nog enkele dagen in de bergen te zitten. De Franse Alpen liggen vlak bij Turijn en omdat de bergen de hoogste van de Alpen zijn leek dat het mooiste te zijn, alleen zijn de tolkosten dan even hoog als de bergen (hoewel de foto's van de Franse wegen in de Alpen die in een ander topic te zien zijn wel erg aanlokkelijk eruit zien).

Als de terugreis via Zwitserland gaat, dan wordt het een plaats ergens in Wallis, zodat het wel min of meer langs de route ligt, want de beschikbare tijd is vrij kort.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 30 jul 2008, 10:09

Je kunt via de Col du Mont Cenis Frankrijk binnenkomen. Dan kom je wel in een mooi berggebied. Via de Col de l'Iseran en eventueel de Cormet de Roselend kun je dan noordwaarts reizen.

En de bergen verlaten kun je doen door binnendoor naar Genève te reizen en vandaar via de N5, door de Jura, naar Dole of Besançon :idea:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 30 jul 2008, 15:56

Willem schreef:Als de terugreis via Zwitserland gaat, dan wordt het een plaats ergens in Wallis, zodat het wel min of meer langs de route ligt, want de beschikbare tijd is vrij kort.
Haha, dan kan je nog mooi even naar Zermatt of naar Saas Grund. ;) Eens met de Gornergratbahn of met de Matterhorn Express. Echt adembenemend! Ook de kabelbaan naar Hohsaas is schitterend vanuit Saas Grund (vlakbij Saas Fe). Kortom Wallis is een schitterende vakantie bestemming. Ik ben daar in 2002 en 2003 geweest. Misschien volgend jaar (2009) weer. :D

Ook al ligt Zermatt niet vlakbij Martigny, als je even 1,5 uur naar het Oosten rijdt of als je over de Simplonpas rijd kan je daar makkelijk nog even langs. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 31 jul 2008, 2:31

SnarfFlevoland schreef:
Willem schreef:Als de terugreis via Zwitserland gaat, dan wordt het een plaats ergens in Wallis, zodat het wel min of meer langs de route ligt, want de beschikbare tijd is vrij kort.
Haha, dan kan je nog mooi even naar Zermatt of naar Saas Grund. ;) Eens met de Gornergratbahn of met de Matterhorn Express. Echt adembenemend!
Net zo adembenemend als de prijzen. Want het is dúúr...
Ook de kabelbaan naar Hohsaas is schitterend vanuit Saas Grund (vlakbij Saas Fe). Kortom Wallis is een schitterende vakantie bestemming. Ik ben daar in 2002 en 2003 geweest. Misschien volgend jaar (2009) weer. :D
Ben er in 2002 geweest, beviel me zeker wel.
Ook al ligt Zermatt niet vlakbij Martigny, als je even 1,5 uur naar het Oosten rijdt of als je over de Simplonpas rijd kan je daar makkelijk nog even langs. ;)
Als de beschikbare tijd kort is zou ik toch niet voor Zermatt kiezen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 31 jul 2008, 15:13

Coen Tunnel schreef:Net zo adembenemend als de prijzen. Want het is dúúr...
Ja, zeg dat wel! :P Dat kost je bijna een fortuin! Maar je hebt dan wel waar voor je geld!
Coen Tunnel schreef:Ben er in 2002 geweest, beviel me zeker wel.
Nou en of, mij ook. Hohsaas (en ook de rest van Wallis) is erg schitterend en ook adembenemend. En als extra voordeel: Hohsaas is weer een stuk goedkoper als de treinen en/of kabelbanen in Zermatt. :)
Coen Tunnel schreef:Als de beschikbare tijd kort is zou ik toch niet voor Zermatt kiezen.
Nee, dat klopt. Je moet daar wel alle tijd voor hebben, anders is het zonde van je geld!