Grote versie
De latere wegen zijn ook duidelijk een stuk zuiniger aangelegd.
Moderator: Moderatoren
Deze wegen zijn allemaal aangelegd vóór het huidige tracé van de N33.Eemspoort schreef:Zo, weer wat geleerd.
Maar ik vraag me ondertussen nog wat anders af, iets wat me ook al vele jaren bezig houd.
De "Weg naar Den Dam" in Delfzijl is aardig opgezet met knappe kruisingen.
Richting Delfzijl komt ie uit op de N997 ( volgens topotijdreis schijnt de weg doorgaand te zijn geweest naar de Jachtlaan) en richting Appingedam houd ie ineens op om via een "zijweg" richting Damsterdiep en langs het Damsterdiep verder te gaan naar Appingedam.
https://www.google.nl/maps/@53.3255366, ... a=!3m1!1e3
Het is wel duidelijk dat er ooit grotere plannen waren met deze weg, maar ik kan er zo vlug niets over vinden.
Iemand een idee of misschien zelfs kaarten waarop "de rest" van die weg op geprojecteerd staat.
Mijn gevoel zegt dat het ooit heeft moeten aansluiten op de Delfzijlsterweg, de welke op haar beurt wellicht ook een wat volwassener profiel had moeten krijgen? Ik doe maar een gok.
Gr. Ed
Zou best kunnen. Er zit daar trouwens een gemeentegrens, dus het is niet ondenkbaar dat de gemeente Delfzijl de weg graag had willen doortrekken, terwijl de gemeente Appingedam daar geen interesse in had. De weg heet ook de 'Weg naar den Dam'. Dat zou dus best de Appinge-dam* kunnen zijn.Mijn gevoel zegt dat het ooit heeft moeten aansluiten op de Delfzijlsterweg, de welke op haar beurt wellicht ook een wat volwassener profiel had moeten krijgen? Ik doe maar een gok.
Er werd blijkbaar heel erg gedacht dat Delfzijl zich geweldig zou ontwikkelen. Zie ook de weg die vanaf 1990 op het tracé van de huidige N33 ligt en nergens op aansluit, in 1995 is die weg en in 2005 ligt de N33 er.Lekkere Kwal schreef:Als ik zo op topotijdreis vergelijk dan lijken er meerdere nieuwbouw ontsluitingswegen wat enthousiast breed te zijn aangelegd zonder echte aanknopingspunten voor verdere aansluiting:
Grote versie
De latere wegen zijn ook duidelijk een stuk zuiniger aangelegd.
Dat is ook wat mij in de jaren 1980 door Delfzijlsters is verteld.Kaaiman schreef:Er zit daar trouwens een gemeentegrens, dus het is niet ondenkbaar dat de gemeente Delfzijl de weg graag had willen doortrekken, terwijl de gemeente Appingedam daar geen interesse in had.
Den Dam is de Groningse naam van Appingedam. Ook bijvoorbeeld in "Damsterdiep".Kaaiman schreef:De weg heet ook de 'Weg naar den Dam'. Dat zou dus best de Appinge-dam* kunnen zijn.
Rond die tijd kregen alle wegwijzers op de oude rijksweg 33 het wegnummer N362. Kennelijk iets wat nog op kosten van het Rijk gebeurde, vlak voor de overdracht aan de provincie.Kaaiman schreef:Het komt ook overeen met het Rijkswegenplan 1984, waarin staat dat de N33 Zuidbroek - Appingedam nog moest worden overgedragen aan het Rijk.
Volgens mij is de brug jarenlang ongebruikt geweest en daarna samen met de aanliggende stukken N33 geopend.Kaaiman schreef:Dit kan een aanwijzing zijn dat de brug niet permanent open stond en dus waarschijnlijk wel (beperkt?) kon worden gebruikt.
Gewoon, de hele Zwet in de jaren 80. Als je op topotijdreis bijvoorbeeld in 1987 kijkt zie je een tweebaansweg met nog een losse enkelbaans weg die bij Vliethoven aan de noordkant ligt maar bij Tuikwerd aan de zuidkant.Eemspoort schreef:Egbert, wat bedoel je precies met "dat stuk bij het Zwet, wat moet dat voorstellen"? Daar kan ik wellicht een lichtje op schijnen.
Ik heb zelfs nog eens serieus zitten kijken naar vacatures daar. Het trok mij op de een of andere manier toch wel aan en als ik er ben dan ben ik er graag.Delfzijl is en blijft een dood gat. En dat is best jammer.
Zoveel jaren 90 materiaal is er toch ook nog niet? Op het overzicht van Delpher is bijvoorbeeld te zien dat men maar t/m '94 heeft en dan nog maar 2/3 van de jaren '80 aantallen. Is er eigenlijk verschil in aanbod tussen KrantVanToen en Delpher?Kaaiman schreef:Er is helaas vrij weinig te vinden over deze weg in de krantenarchieven van http://www.dekrantvantoen.nl. Sowieso is me bij archiefonderzoeken opgevallen dat er in de jaren 90 in kranten nauwelijks over de aanleg/verbetering van niet-autosnelwegen werd geschreven. Dat was in de jaren daarvoor én daarna wel anders.
Ik moest even nadenken en kijken, maar ik zie nu wat je bedoelt! Ik dacht eerst dat je de oude Farmsummerweg bedoelde, die sinds het Zwet er ligt als fietspad door Tuikwerd loopt en noord van het Zwet nog een stukje asfalt heeft liggen, waar het oude Fivel-college heeft gestaan. Vlak bij brug 15 bij het tuincentrum e.d. ligt ook nog een stukje.Egbert schreef: Gewoon, de hele Zwet in de jaren 80. Als je op topotijdreis bijvoorbeeld in 1987 kijkt zie je een tweebaansweg met nog een losse enkelbaans weg die bij Vliethoven aan de noordkant ligt maar bij Tuikwerd aan de zuidkant.
Zoals al eerder gezegd: aan die kant van Delfzijl kwam ik nooit (ik kwam er dan wel een paar keer per jaar maar alleen in het centrum, Farmsum en Noord).
Ik ben er opgegroeid en heb er tot circa '99 gewoond. Daarna nog ruim 2 jaar in Godlinze, bijna 8 jaar in Groningen en nu dus alweer 6 jaar in Dieren.Ik heb zelfs nog eens serieus zitten kijken naar vacatures daar. Het trok mij op de een of andere manier toch wel aan en als ik er ben dan ben ik er graag.
Uit krantenberichten heb ik destijds nog gevonden:Kaaiman schreef:Even alles op een rijtje wat ik tot nu toe heb gevonden
Ah, gewoon megalomaan kaarttekenen dus. Ja, het tracé van die weg is nog altijd heel breed met ver weg liggende fietspaden. Had ook zo een voorbereiding voor 2x2 geweest kunnen zijn.Eemspoort schreef:Ik moest even nadenken en kijken, maar ik zie nu wat je bedoelt! Ik dacht eerst dat je de oude Farmsummerweg bedoelde, die sinds het Zwet er ligt als fietspad door Tuikwerd loopt en noord van het Zwet nog een stukje asfalt heeft liggen, waar het oude Fivel-college heeft gestaan. Vlak bij brug 15 bij het tuincentrum e.d. ligt ook nog een stukje.Egbert schreef: Gewoon, de hele Zwet in de jaren 80. Als je op topotijdreis bijvoorbeeld in 1987 kijkt zie je een tweebaansweg met nog een losse enkelbaans weg die bij Vliethoven aan de noordkant ligt maar bij Tuikwerd aan de zuidkant.
Zoals al eerder gezegd: aan die kant van Delfzijl kwam ik nooit (ik kwam er dan wel een paar keer per jaar maar alleen in het centrum, Farmsum en Noord).
Maar dat is niet wat je bedoelt, jij bedoelt de fietspaden die wel erg groot zijn ingetekend. Want dat zijn het, fietspaden. En die liggen er nog steeds zo bij. Het Zwet is namelijk nooit 2 baans geweest, maar word aan beide zijden geflankeerd door een fietspad, evenals het Zeel en (daar is ie weer) de Weg naar Den Dam. Bij de kruisingen was het Zwet wel 2 baans met voorsorteerstroken en een middenafscheiding. Deze zijn inmiddels verdwenen, is nu enkelbaans met drempels.
Ha, een oom en tante woonden in Godlinze. Een familiebezoekje werd altijd gekoppeld aan aardappelen kopen in Losdorp. De ouweheer bliefte geen vastkokersIk ben er opgegroeid en heb er tot circa '99 gewoond. Daarna nog ruim 2 jaar in Godlinze, bijna 8 jaar in Groningen en nu dus alweer 6 jaar in Dieren.
Op Topotijdreis.nl is die jughandle te vinden. Maar zelfs op luchtfoto's is er niks meer van te zien.mhkamp schreef:Vlak voor Holwierde had je een lus zitten voor verkeer vanuit Holwierde komend dat linksaf moest. Je kon via die lus recht oversteken.
Bedoeld wordt deze?Coen Tunnel schreef:Op Topotijdreis.nl is die jughandle te vinden. Maar zelfs op luchtfoto's is er niks meer van te zien.mhkamp schreef:Vlak voor Holwierde had je een lus zitten voor verkeer vanuit Holwierde komend dat linksaf moest. Je kon via die lus recht oversteken.
Ja, dat is die bij Linde. Daar kwam ik vroeger met mijn ouders wel eens langs op weg naar mijn overgrootvader en overgrootmoeder in Dedemsvaart.Jackbauer1350 schreef:En hier lijkt er ook eentje te hebben gelegen: https://goo.gl/maps/2tLYEs4JfJ62
Op oude Streetviewbeelden uit 2009 is nog wel wat te zien, al was de jughandle toen al afgesloten:Jackbauer1350 schreef:Zuidwolde-Noord in de N48 was dus deze: https://goo.gl/maps/LEY8hkrYP9B2
Is inmiddels niks meer van te zien aangezien die hele kruising is verdwenen. Er ligt nu een ecoduct. Zuidelijker ligt nu een ongelijkvloerse aansluiting.