Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » di 18 aug 2020, 19:52

^^ dat viaduct kan niet direct verklaren, anders dan wellicht ook een doorgetrokken ventweg, op basis van de Kadasterkaart:

Afbeelding

Echter kom ik in het Gronings Archief toevallig wat tegen dat juist aan de zuidwestkant van Veendam een 'geprojecteerde Rijksweg' getoond wordt:

Afbeelding

Archieflink: https://hdl.handle.net/21.12105/522e4f3 ... ebaaaafd71

Dat zou dan misschien 33a zijn geweest?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » di 18 aug 2020, 19:57

Is deze weg uit het SHWN1966 de huidige N385?
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Sibren » di 18 aug 2020, 21:19

Lekkere Kwal schreef: di 18 aug 2020, 19:52 Echter kom ik in het Gronings Archief toevallig wat tegen dat juist aan de zuidwestkant van Veendam een 'geprojecteerde Rijksweg' getoond wordt:
Dus daar gaat die snelweg in het zuidoosten van het Stuctuurplan 1969 Groningen naartoe :D
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » di 18 aug 2020, 21:45

Dat moet dan haast wel. Wel apart dat het Veendamse kaartje de weg een stuk minder scherp naar het zuiden heeft lopen, terwijl de diverse kaartjes op http://deurdrenthe.nl/geschiedenis/hoofdstuk-4/ een kaarsrechte lijn naar Bareveld laten zien.

Afbeelding

Rood is wat je zou verwachten op basis van het wegenplan, groen is zoals de weg wordt weergegeven in het Veendamse kaartje.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » di 18 aug 2020, 22:07

^^ Ik neem aan dat jouw rode lijn bij :AS: Bareveld een knooppunt had moeten vormen met de N33 ;) En die route komt dan niet overeen met de N385, maar ook niet met de groene lijn :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » di 18 aug 2020, 22:21

Lekkere Kwal schreef: di 18 aug 2020, 21:45 terwijl de diverse kaartjes op http://deurdrenthe.nl/geschiedenis/hoofdstuk-4/ een kaarsrechte lijn naar Bareveld laten zien.
Die kaarten laten wel meer lijnen zien die veel rechter zijn dan de bedoeling geweest moet zijn.
In structuurschema's e.d. hoeft men zich natuurlijk niet tot in de details vast te leggen.

Jouw rode lijn lijkt me ook niet logisch, omdat er te veel kavels heel schuin doorsneden worden, het kanaal heel schuin gekruist wordt en de weg onnodig deels in Drenthe zou liggen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Hensepens » di 18 aug 2020, 23:46

Jackbauer1350 schreef: ma 10 aug 2020, 19:50 Afbeelding
DSCN1579 by DutchRoadMovies, on Flickr
Knooppunt Waardhuizen. Ook naam van de woonwijk waar ik in de jaren 80en 90 heb gewoond (Amstelveen) :top:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » wo 19 aug 2020, 11:48

Wouter N14 schreef: di 18 aug 2020, 22:07 ^^ Ik neem aan dat jouw rode lijn bij :AS: Bareveld een knooppunt had moeten vormen met de N33 ;) En die route komt dan niet overeen met de N385, maar ook niet met de groene lijn :s
Ja precies, maar de plannen laten een rechte lijn zien en ik trok die grofweg door van de as van de N385 voor de knik bij de Zweefvliegclub.
harry schreef: di 18 aug 2020, 22:21 Jouw rode lijn lijkt me ook niet logisch, omdat er te veel kavels heel schuin doorsneden worden, het kanaal heel schuin gekruist wordt en de weg onnodig deels in Drenthe zou liggen.
Het gaat me niet om die verkaveling, inpassing of de exacte aansluiting, maar dat de richting van de weg significant anders is.
Die kaarten laten wel meer lijnen zien die veel rechter zijn dan de bedoeling geweest moet zijn.
In structuurschema's e.d. hoeft men zich natuurlijk niet tot in de details vast te leggen.
Natuurlijk, maar mijn punt is dat er dus iemand bij de gemeente Veendam is geweest die bij het opstellen van het voorontwerp van 'Recreatiepark Borgersworld' het idee had dat er juist daar een weg zou lopen die in wezen Veendam zou insnoeren via een stukje RW die bijna pal oostwaarts zou lopen. Is dat dan wishful thinking geweest op basis van het vage lijntje op het SHWN1966 of is er sprake geweest van bijvoorbeeld een provinciaal plan waar dat op was voorzien?

SechsBKV
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 12:43

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door SechsBKV » ma 24 aug 2020, 10:53

Weet niet of deze al eens eerder voorbij gekomen is.

https://www.google.com/maps/@51.4022562 ... 312!8i6656

Bathseweg te Rilland, Zeeland. De brug over het Schelde-Rijnkanaal. Geloof dat ze hier ook meer van plan waren, ooit. Begin jaren '80 gebouwd volgens topotijdreis, kan er verder helaas weinig info over vinden.


habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door habke » di 25 aug 2020, 13:17

Ik heb er ook een gevonden, weet niet of deze al voorbij is gekomen. Westelijk van Lichtenvoorde is er in de verkaveling een weg te zien die nooit is aangelegd, ik vermoed een doortrekking van de A18 vanaf Varsseveld naar Groenlo.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » di 25 aug 2020, 13:48

A15, nu A18 inderdaad.

Bij Denekamp ligt ook nog een stukje verkaveling van deze weg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » di 25 aug 2020, 14:11

En hij is natuurlijk ook op TopoTijdreis te zien, als je de schuif naar bijvoorbeeld 1977 zet:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » di 25 aug 2020, 14:34

Op GM ook heel duidelijk te zien nog steeds. Ben benieuwd of dit tracé nog als optie gehouden wordt.

Kaaiman schreef: di 25 aug 2020, 13:48 Bij Denekamp ligt ook nog een stukje verkaveling van deze weg.
Dat lijkt op dit stukje wat ik tussen lijnen heb gezet.
Afbeelding


en wellicht dit bij de grens?

Afbeelding

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » wo 26 aug 2020, 12:42

Wellicht dat het stuk tussen Varssenveld en Groenlo er nog ooit komt, vanaf Varssenveld ga je vanaf een snelweg over op een 1x1 met aansluitingen op dorpswegen.

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door habke » wo 26 aug 2020, 13:05

Dat zal dan erg lange termijn zijn denk ik, het enige wat ik kan vinden is dat ze bij Lichtenvoorde de kruising bij de Zieuwentseweg willen verwijderen en ter plaatse vervangen door een fietstunnel en dan een parallelweg naar de kruising bij de Richterslaan willen aanleggen. Het blijft een rijksweg en de rijksoverheid staat denk ik niet te springen om dat deel van de N18 ook te upgraden, zo druk is die weg nou ook weer niet.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 26 aug 2020, 15:53

Het Wegenwiki-artikel over de A18 plaatst deze sporen in de tijd.

Hier staat o.a.:
Toen vanaf circa 1975 door het kabinet Den Uyl flink op de wegenaanleg werd bezuinigd, schoof de doortrekking van rijksweg 15 van Doetinchem naar Enschede op de lange baan.
Heeft de verkaveling van het tracé inderdaad vóór die tijd plaatsgevonden? Is dit een gerichte verwerving/inrichting geweest op initiatief van RWS, of heeft men simpelweg meegelift op bijvoorbeeld ruilverkavelingen? (dat laatste kan verklaren waarom het tracé maar in een beperkt gebied zichtbaar is).

Over de upgrade Varsseveld - Enschede:
Eén van de varianten die in september 2008 werden gepresenteerd voorzag zelfs in een dubbelbaans autoweg vrijwel over het oude rijksweg 15-tracé, dat uitbouw naar autosnelweg in de verdere toekomst mogelijk zou maken. In maart 2009 besloot Minister Eurlings dat de MER-studie een aanvulling behoefde in verband met de opkomende discussie over het economisch nut van de varianten. [..] Volgens de bewindslieden was een verbreding tot 2x2 rijstroken niet noodzakelijk, omdat de bijdrage daarvan aan de regionale ontwikkeling te gering werd geacht.
Tussen Varsseveld en Groenlo is de N18 binnen dit project maar beperkt aangepakt. Desondanks zie ik een verlegging naar het RW15-tracé er in de toekomst persoonlijk niet van komen. Als binnen dat project al werd gevonden dat het economisch nut van 2x2 en ingebruikname van het oude RW15-tracé te beperkt is, dan zal die factor ook opgaan voor een verdere verbetering van de N18, waarop met de recente investeringen voorlopig geen enkel zicht op is.
Bij ingebruikname van het RW15-tracé komt de weg verder bij de grotere kernen in het gebied vandaan te liggen. Voor de bedrijven en inwoners in die plaatsen levert dit geen significante verbetering op (mogelijk gaat de bereikbaarheid voor een deel zelfs wel achteruit). Vooral gebruikers die wat langere afstanden van de N18 afleggen profiteren van een rechter tracé met een hogere vmax (in de vorm van kortere reistijd en minder vertraging). De economische betekenis in de regio daarvan zal beperkt zijn en het bestaande tracé biedt op zich nog wel mogelijkheden tot verbetering, wie weet ooit naar een ongelijkvloerse 2x2 weg met vmax 100. Bij het vrijmaken van nieuwe gelden voor zo'n project zullen factoren zoals economisch nut het ook moeten opnemen tegen andere mogelijke projecten die elders in het land nog op de plank liggen.

Storend trouwens dat projectwebsites vaak vrij kort na de oplevering van een project uit de lucht gaan. Zowel RWS als BAM hebben hun websites met projectinformatie over de upgrade van de N18 offline gehaald. Nieuws, documenten en tekeningen zijn daardoor moeilijker of zelfs geheel niet meer op te zoeken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » wo 26 aug 2020, 16:10

Schelpenpaadje schreef: wo 26 aug 2020, 15:53heeft men simpelweg meegelift op bijvoorbeeld ruilverkavelingen?
Normaal gesproken is/was een ruilverkaveling de enige reden om de verkaveling alvast aan te passen zonder de weg zelf daarbij aan te leggen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

IIVQ
verkeersader
Berichten: 901
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ » vr 28 aug 2020, 1:31

Ik kan mij niet voorstellen dat het niet al eerder langs is gekomen, maar ik kan het niet vinden in deze thread. In de A20 zit direct ten oosten van het viaduct over de Rotte nog een viaduct, iets ten westen van de Veilingbrug.
Ik kan maar moeilijk bedenken waar dit voor bedoeld was, anders dan een af/oprit in de oostelijke richting.
Afbeelding
Iemand een idee?
En nu we toch bezig zijn: Tussen beide viaducten onder de snelweg zit een bakstenen constructie met een grote deur erin. Wat zit er normaal in dit soort ruimten?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door boe! » vr 28 aug 2020, 7:08

IIVQ schreef: vr 28 aug 2020, 1:31Wat zit er normaal in dit soort ruimten?
Wietplantages. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Robonus » vr 28 aug 2020, 7:27

IIVQ schreef: vr 28 aug 2020, 1:31
En nu we toch bezig zijn: Tussen beide viaducten onder de snelweg zit een bakstenen constructie met een grote deur erin. Wat zit er normaal in dit soort ruimten?
Een Wietkwekerij?

Op je eerste vraag, dat zou kunnen als je het kadaster bekijkt.

Afbeelding


Daarover, ik zat nog even verder te kijken met de kadasterkaart als basis. Het viel me op dat er ten oosten van Zwolle een stuk grond gereserveerd is. Iemand daarmee bekend?

Afbeelding

Afbeelding

Globale locatie in Maps

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » vr 28 aug 2020, 7:52

Hahaha, zoek eens op N340 Vechtdalverbinding! :D


Niet elk lijntje in het Kadaster is oud en niet elke luchtfoto is recent. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Robonus » vr 28 aug 2020, 8:30

Ik kwam ook deze tegen ten zuiden van Rotterdam. Maar gezien alle scherpe hoeken zal het denk ik eerder om een leiding of kabeltracé gaan wat belangrijk genoeg is om op eigen grond te liggen.

(Link naar Gif is 100MB, kan even duren voor die geladen is)

https://imgur.com/iYg8fEm

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » vr 28 aug 2020, 8:35

Check dan even Risicokaart.nl, daar staan leidingen van gevaarlijke stoffen wel in.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Palance » vr 28 aug 2020, 8:43

Dat is de buisleidingenstraat en is al veel vaker hier voorbij gekomen (ook in dit topic :) ). In het 'veld' zie je soms een viaduct dat nergens overheen lijkt te gaan, zoals hier bij Rhoon.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Chris » vr 28 aug 2020, 9:42

Robonus schreef: vr 28 aug 2020, 7:27
Daarover, ik zat nog even verder te kijken met de kadasterkaart als basis. Het viel me op dat er ten oosten van Zwolle een stuk grond gereserveerd is. Iemand daarmee bekend?
Dat project is volop in uitvoering, zie ook dit topic: viewtopic.php?p=1107656#p1107656

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door habke » vr 28 aug 2020, 10:18

IIVQ schreef: vr 28 aug 2020, 1:31 Ik kan mij niet voorstellen dat het niet al eerder langs is gekomen, maar ik kan het niet vinden in deze thread. In de A20 zit direct ten oosten van het viaduct over de Rotte nog een viaduct, iets ten westen van de Veilingbrug.
Ik kan maar moeilijk bedenken waar dit voor bedoeld was, anders dan een af/oprit in de oostelijke richting.
Afbeelding
Iemand een idee?
De uitvoeger zou in de praktijk zo aangelegd kunnen worden, bij de invoeger heb ik sterk mijn twijfels, dit in verband met de plek waar de peilers van de brug staan, daar kan geen weg tussendoor, tenminste niet op die manier. Dat zou dan met een enorme slinger moeten.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 28 aug 2020, 10:51

^^ ik zou het ook eigenlijk raar vinden om het zo te bouwen, als de gebouwde aansluiting aan de overkant van de Rotte wel 'gewoon' compact is gemaakt. Dan verwacht je eerder

Afbeelding

Dus in zekere zin een spiegelbeeld van de gebouwde halve aansluiting. Daarnaast is de extra ruimte onder de brug ook niet een bewijs van een plan, de Veilingweg liep origineel verder van de waterkant af:

Afbeelding

Als je met die kennis weer naar de geposte kadasterkaart kijkt, zie je dat alleen het parallellogram het echte 'spoor' daar zou kunnen zijn

Afbeelding

Immers de boog erboven is van het binnendijklichaam en was er al voordat het begrip snelweg bestond:

Afbeelding

En dan kan dat parallellogram net zo goed een overblijfsel zijn van het ontstaan van ruimte bij de aanleg van de brug en het omleggen van de Veilingweg.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 28 aug 2020, 13:04

Volgens mij heeft Lekkere Kwal de historische oorsprong van het viaduct voldoende verklaard. Maar het zou natuurlijk wel gebruikt worden voor het volledig maken van :AS: 15, ook in een compacte variant.

Dit kan interessant zijn voor:
- Het verplaatsen van een deel van het straks nog resterende verkeer op de A13 door Overschie naar de A13-A16
- Verkeer in het gebied makkelijker toegang geven tot de ring als in de toekomst de Bosweg wordt versmald naar 1+1.

De relatief korte afstand tot :KP: Terbregseplein is wel een nadeel inderdaad.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » vr 28 aug 2020, 13:17

Die bestaande halve aansluiting was oorspronkelijk volledig gepland, waarbij die gekke slinger een rotonde/ovonde zou worden. Althans, dat is wat ik me meen te herinneren. Er is namelijk ooit een boekje uitgegeven door Rijkswaterstaat met daarin tracétekeningen van o.a. de Rotterdamse Ruit.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie