Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

HollandandJasper
dorpsstraat

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » vr 31 dec 2021, 16:44

Victor schreef: vr 31 dec 2021, 16:39 @ HollandandJasper, vraagje tussendoor: waarom maak je het onderwerp blanco?
Wist niet dat dat uberhaupt kon, denk dat er iets fouts is gegaan met het posten. Heb het aangepast

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 31 dec 2021, 16:47

^^ Ok, als je het niet zelf hebt gedaan heb ik niets gezegd. Wel vreemd dan dat het gebeurt. Post je van pc of van smartphone?

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » vr 31 dec 2021, 16:51

Victor schreef: vr 31 dec 2021, 16:47 ^^ Ok, als je het niet zelf hebt gedaan heb ik niets gezegd. Wel vreemd dan dat het gebeurt. Post je van pc of van smartphone?
PC

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 31 dec 2021, 16:54

^^ Dat krijg je als je een bericht quote van voor augustus 2007.

Toen is er een wijziging doorgebracht in de forumsoftware waarbij de titels boven elk bericht werden ingesteld, scroll maar van dit bericht naar boven, geen titels meer boven individuele berichten. Als je een bericht quote dan neem je de titel van het bericht dat je quote over, berichten van voor augustus 2007 hebben die titel niet dus krijg je alleen Re:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 31 dec 2021, 16:59

Ok, duidelijk :)

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » ma 03 jan 2022, 22:09

Vond dit onbebouwde stuk in Maastricht-West altijd al vrij apart (zie eerste link voor een Google Maps kaartje met tracé). Dit lijkt er een beetje op dat er bewust een grote strook onbebouwd is gelaten. Wellicht waren er plannen voor een westelijke randweg om de wijken (gebouwd) in de jaren 60 te ontlasten? Mocht dit daadwerkelijk een plan zijn, dan is het redelijk snel afgeschoten, aangezien het zuidelijke stuk van het tracé in de jaren 80 al bebouwd is.

Helaas geen kaarten kunnen vinden, zie ik spoken of dit wel degelijk "iets"?

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... JrPZukxPvr
Afbeelding

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 03 jan 2022, 22:38

^^ De gedachten hierover zijn in de loop der tijd inderdaad veranderd.

Het fijne weet ik er niet van, maar ik herinner me dat op dit forum ooit een beschrijving is geplaatst van oude plannen voor de verkeersstructuur van Maastricht. Helaas kan ik deze momenteel niet vinden.

Sluitstuk van het schrappen van deze extra noordwestelijke ring is het aanpassen van de westelijke aanlanding van de Noorderbrug. Het proces van besluitvorming en realisatie is te volgen vanaf hier: viewtopic.php?p=548833#p548833

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 04 jan 2022, 8:02

HollandandJasper schreef: ma 03 jan 2022, 22:09
Wellicht waren er plannen voor een westelijke randweg om de wijken (gebouwd) in de jaren 60 te ontlasten? Mocht dit daadwerkelijk een plan zijn
Lijkt een logisch idee als je ook de volstrekte overkill van de aansluiting van de Dousbergweg ziet. Op topotijdreis duikt de Dousbergweg op tegelijkertijd met de bebouwing rond de Malbergsingel (die ondertussen voor de helft ook weer is afgebroken).

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 04 jan 2022, 11:39

HollandandJasper schreef: ma 03 jan 2022, 22:09 Helaas geen kaarten kunnen vinden, zie ik spoken of dit wel degelijk "iets"?
Nee, plannen voor een ringweg aan de 'buitenzijde' van Caberg, Malpertuis, Pottenberg, Belfort zijn er nooit geweest. Het is meer een gevolg van het stedenbouwkundige principe dat men hanteerde, namelijk een 'parochiemodel' van losse wijken die met groenstroken van elkaar gescheiden waren. De ringweg die door het midden van deze wijken loopt (ook wel eens de interparochiale weg genoemd) had aan de uiteindes wel verlengd kunnen worden. Aan de noordzijde in Caberg had een weg kunnen aansluiten door Bosscherveld naar een extra noordelijke brug over de Maas. Aan de zuidzijde in Biesland was een verlenging door het dal van de Jeker voorzien naar de wijk Jekerdal (en wellicht zelfs verder door (?) de Sint Pietersberg om zo bij een zuidelijke brug over de Maas uit te komen die in het verlengde van de Oeslingerbaan had moeten liggen. Bij die laatste straat zie je wel nog duidelijk dat er ruimte was vrijgehouden voor 2x2 rijstroken tussen de A2 en de Maas. Pas enkele jaren geleden is er ter hoogte van de straat De Beente een appartementencomplex neergezet in die vrijgehouden ruimte.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 04 jan 2022, 14:28

HollandandJasper schreef: ma 03 jan 2022, 22:09 Dit lijkt er een beetje op dat er bewust een grote strook onbebouwd is gelaten. Wellicht waren er plannen voor een westelijke randweg om de wijken (gebouwd) in de jaren 60 te ontlasten? Mocht dit daadwerkelijk een plan zijn, dan is het redelijk snel afgeschoten, aangezien het zuidelijke stuk van het tracé in de jaren 80 al bebouwd is.
De wijken Pottenberg, Malberg en Caberg zijn eind jaren 50 ontworpen in een waaierpatroon door Frans Dingemans. Het concept dat hierbij werd toegepast, was om de wijken te ontwerpen als parochieachtige nieuwbouwwijken met daartussen brede groenstroken.
Parochieachtige nieuwbouwwijken houdt in dat deze qua omvang en voorzieningen moesten functioneren als een parochie, dat wil zeggen: de parochiekerk in het midden, daaromheen scholen, verenigingsgebouwen, winkels en andere voorzieningen, daaromheen woonbuurten voor arbeiders en ambtenaren en aan de randen daarvan recreatiegebieden. Deze groenstrook / recreatiegebied is waarschijnlijk hetgeen dat op de kaart zichtbaar is.

Eén van de groenstroken is inderdaad gebruikt om een grotere weg aan te leggen, namelijk de Via Regia (welke tot een paar jaar geleden zelfs deels 2x2 was). Waarom deze weg destijds zo groots is uitgevoerd heb ik me altijd al afgevraagd. Ik vermoed dat er ooit een doortrekking tot aan de E313 / N700 voorzien was, waar ik op dit forum wel eens kaarten heb gezien (maar helaas niet meer terug te vinden zijn). Verder bewijs heb ik er helaas nooit voor kunnen vinden.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » di 04 jan 2022, 15:43

Seat Ibiza schreef: di 04 jan 2022, 11:39Nee, plannen voor een ringweg aan de 'buitenzijde' van Caberg, Malpertuis, Pottenberg, Belfort zijn er nooit geweest. Het is meer een gevolg van het stedenbouwkundige principe dat men hanteerde, namelijk een 'parochiemodel' van losse wijken die met groenstroken van elkaar gescheiden waren. De ringweg die door het midden van deze wijken loopt (ook wel eens de interparochiale weg genoemd) had aan de uiteindes wel verlengd kunnen worden. Aan de noordzijde in Caberg had een weg kunnen aansluiten door Bosscherveld naar een extra noordelijke brug over de Maas. Aan de zuidzijde in Biesland was een verlenging door het dal van de Jeker voorzien naar de wijk Jekerdal (en wellicht zelfs verder door (?) de Sint Pietersberg om zo bij een zuidelijke brug over de Maas uit te komen die in het verlengde van de Oeslingerbaan had moeten liggen. Bij die laatste straat zie je wel nog duidelijk dat er ruimte was vrijgehouden voor 2x2 rijstroken tussen de A2 en de Maas. Pas enkele jaren geleden is er ter hoogte van de straat De Beente een appartementencomplex neergezet in die vrijgehouden ruimte.
Ben er nog even verder ingedoken, ik lees toch wat anders, zie link: https://www.planviewer.nl/imro/files/NL ... vg01_3.pdf

Afbeelding
Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 04 jan 2022, 16:17

^^
Ik heb diverse jaarboeken van de gemeente Maastricht in mijn bezit uit de periode dat deze wijken zijn gerealiseerd. Daarin echter nooit een kaart gezien met een ringweg aan de buitenzijde. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet een mogelijkheid zou zijn geweest, maar ik vermoed dat de plannen nooit heel concreet zijn geworden

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 04 jan 2022, 19:29

Opmerkelijk katholiek taalgebruik. Nieuwbouwwijken die parochies worden genoemd. De ontkerkelijking was toen kennelijk nog niet ingezet.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 04 jan 2022, 19:54

EtienneM schreef: di 04 jan 2022, 14:28
Eén van de groenstroken is inderdaad gebruikt om een grotere weg aan te leggen, namelijk de Via Regia (welke tot een paar jaar geleden zelfs deels 2x2 was). Waarom deze weg destijds zo groots is uitgevoerd heb ik me altijd al afgevraagd. Ik vermoed dat er ooit een doortrekking tot aan de E313 / N700 voorzien was, waar ik op dit forum wel eens kaarten heb gezien (maar helaas niet meer terug te vinden zijn). Verder bewijs heb ik er helaas nooit voor kunnen vinden.
Uit het SNUP-topic van onze zuiderburen:
EtienneM schreef: do 30 sep 2021, 11:09
Jeff schreef: wo 04 aug 2021, 22:01 De N700 in België ziet eruit of er:
A) Grotere plannen mee waren
B) "left over" na verbouwen van de infra
Ik meen ooit een kaart te hebben gezien met plannen om deze expresweg door te laten lopen naar Maastricht in dit topic, maar deze heb ik niet meer kunnen vinden. De weg zou dan bij de rotonde met de N2 in noordoostelijke richting hebben gelopen om in Maastricht op de (vroeger ook 2x2) Via Regia aan te sluiten. Daarmee zou het dus antwoord A zijn :)
De genoemde kaart die deze puzzelstukjes aan elkaar zou moeten leggen zou interessant zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 jan 2022, 20:17

harry schreef: di 04 jan 2022, 19:29 Opmerkelijk katholiek taalgebruik. Nieuwbouwwijken die parochies worden genoemd. De ontkerkelijking was toen kennelijk nog niet ingezet.
Misschien ook wel taalgebruik van beneden de rivieren? Of in ieder geval sommige plekken? Een jaar of twintig terug was ik op de fiets in de buurt van Groesbeek en was ik even gestopt om op de kaart te kijken. Een man vroeg waar ik op weg naar toe moest en ik zei dat ik richting Breedeweg wilde. De man vertelde mij welke weg ik moest nemen om naar "de Parochie Breedweg" te fietsen. Zo noemde hij het voluit. :D
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 04 jan 2022, 22:48

Seat Ibiza schreef: di 04 jan 2022, 16:17 ^^
Ik heb diverse jaarboeken van de gemeente Maastricht in mijn bezit uit de periode dat deze wijken zijn gerealiseerd. Daarin echter nooit een kaart gezien met een ringweg aan de buitenzijde. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet een mogelijkheid zou zijn geweest, maar ik vermoed dat de plannen nooit heel concreet zijn geworden
Het grootste deel van deze jaarboeken is als PDF beschikbaar op de website van Jaarboek Maastricht, ik ga nog even zoeken :) https://jaarboekmaastricht.nl/jaarboeken/
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 05 jan 2022, 9:07

Coen Tunnel schreef: di 04 jan 2022, 20:17
harry schreef: di 04 jan 2022, 19:29 Opmerkelijk katholiek taalgebruik. Nieuwbouwwijken die parochies worden genoemd. De ontkerkelijking was toen kennelijk nog niet ingezet.
Misschien ook wel taalgebruik van beneden de rivieren? Of in ieder geval sommige plekken? Een jaar of twintig terug was ik op de fiets in de buurt van Groesbeek en was ik even gestopt om op de kaart te kijken. Een man vroeg waar ik op weg naar toe moest en ik zei dat ik richting Breedeweg wilde. De man vertelde mij welke weg ik moest nemen om naar "de Parochie Breedweg" te fietsen. Zo noemde hij het voluit. :D
In die tijd was een dorp pas een dorp als er een kerk was, en een kerk heeft een parochie. Dus ja, als je uit de zienswijze van de jaren 50-60-70 kijkt waar de gemiddelde Limburger netjes naar de kerk ging dan was dat een beetje de basisbehoefte.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 05 jan 2022, 18:07

Egbert schreef: wo 05 jan 2022, 9:07 In die tijd was een dorp pas een dorp als er een kerk was
En iedere nieuwbouwwijk werd als dorp gezien.
Dat was bij ons in Groningen toch wel anders. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 05 jan 2022, 18:27

^^ Dat laatste gebeurt een heel enkele keer in recentere jaren nog.

Bijvoorbeeld Velserbroek of Hoef en Haag.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 06 jan 2022, 11:45

HollandandJasper schreef: ma 03 jan 2022, 22:09 Vond dit onbebouwde stuk in Maastricht-West altijd al vrij apart (zie eerste link voor een Google Maps kaartje met tracé). Dit lijkt er een beetje op dat er bewust een grote strook onbebouwd is gelaten. Wellicht waren er plannen voor een westelijke randweg om de wijken (gebouwd) in de jaren 60 te ontlasten? Mocht dit daadwerkelijk een plan zijn, dan is het redelijk snel afgeschoten, aangezien het zuidelijke stuk van het tracé in de jaren 80 al bebouwd is.

Helaas geen kaarten kunnen vinden, zie ik spoken of dit wel degelijk "iets"?

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe ... JrPZukxPvr
Afbeelding
Als ik op Topotijdreis in 1997 kijk, ziet mijn fantasie aan de Via Regia, ten westen van de Dousbergerweg, de typische vorm van een ruimtereservering voor een tankstation, aan de noordzijde wat duidelijker dan aan de zuidzijde. Momenteel zijn het vijvers.

Of zie ik spoken?

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » vr 07 jan 2022, 17:29

IIVQ schreef: do 06 jan 2022, 11:45 Als ik op Topotijdreis in 1997 kijk, ziet mijn fantasie aan de Via Regia, ten westen van de Dousbergerweg, de typische vorm van een ruimtereservering voor een tankstation, aan de noordzijde wat duidelijker dan aan de zuidzijde. Momenteel zijn het vijvers.

Of zie ik spoken?
Afbeelding

Deze dingen? Zou zo maar kunnen... Die Via Regia is een grote SNUP, er is ruimte voor 2x2. Wellicht waren er plannen voor het verleggen van de N2 om de dorpen langs de N2 richting Hasselt te ontlasten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 jan 2022, 17:34

Je zou er zo een tram kunnen aanleggen :duck:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » ma 10 jan 2022, 22:27

De analyse gaat verder naar Amsterdam, om precies te zijn Amsterdam-Noord. Daar waren grootste plannen, de bereikbaarheid moest vanaf de jaren 60 flink verbeterd worden, helemaal aangezien een groot gebied ten noorden van het Ij bestemd was als de nieuwe grote wijk van Amsterdam.

We beginnen met de S118, dit zou de "centrale as" worden tussen de westkant bij Tuindorp Oostzaan, de nieuw te bouwen S116 (die het centrum van de Amsterdam met het nieuwe stadsdeel zou verbinden), en de wijken Buikslotermeer/Nieuwendam. De Klaprozenweg (huidige S118) zou bij de Stenendokweg naar het oosten aftakken en aansluiten op de S116. Ruimte werd er gereserveerd, en volgens de kaarten was er al een aansluiting gebouwd ter hoogte van de Kamperfoelieweg (iemand foto's hiervan? :) ) De rest is niet afgebouwd.

Met het cancellen van het voltooien van het Johan van Hasseltkanaal (ook een SNUP en eerder benoemd), was er ruimte voor een aansluiting op de S116, ietsje ten oosten van het oude ziekenhuis. Kennerlijk was 1 westelijke aansluiting genoeg. Het oude trace is tot de jaren 80 en 90 onbebouwd gelaten. Daarna is ervoor gekozen dat de aansluiting er nooit zou komen. Inmiddels is het gebied volgebouwd.

Bijgevoegd een Google Maps linkje met het traject ingetekend.
https://www.google.com/maps/d/u/1/viewe ... lZX0K9nJlO

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door HollandandJasper op ma 10 jan 2022, 22:48, 3 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 10 jan 2022, 22:29

Acces denied....
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » ma 10 jan 2022, 22:46

Wouter N14 schreef: ma 10 jan 2022, 22:29 Acces denied....
Aangepast!

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » di 11 jan 2022, 7:10

Ik kan deze vinden uit 1967. Daar zie je wel een beetje die corridor op, maar niet echt een aansluiting lijkt het.

Afbeelding

Op deze van 1958 zie je daar nog niks.

Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 11 jan 2022, 8:35

^^ Ik heb nog even gekeken in de Beeldback van het gemeentearchief van Amsterdam. Daar zitten een aantal foto's in van de Kamperfoelieweg (op die plek) van 1971 en 1976. Het enige dat ik erop zie is veel zand en gras, maar geen verwijzingen naar een aansluitende weg of een kruispunt op die plek.

Dit is een foto uit 1976 van de Kamperfoelieweg richting westen

Afbeelding

De Kamperfoelieweg ligt daar (al) op een talud. Ik ben nog even wat verder gaan spitten en het blijkt dat dit talud rond 1968 / 1969 is aangelegd, althans dit viaduct komt uit die periode en het blijkt ook uit de luchtfoto uit 1967 die Robonus poste. Hieronder een foto van dit viaduct uit 1971.

Afbeelding

Mocht er al ooit een (tijdelijke) gelijkvloerse aansluiting zijn geweest rond die plek, dan zal die dus al voor die tijd geamoveerd moeten zijn geweest. De kans lijkt me echter gering dat die aansluiting er is geweest, mede ook gezien het feit dat er helemaal geen foto's over zijn terug te vinden in het rijke archief van de gemeente.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 11 jan 2022, 9:29

^^ Heel vaak gefietst daar :top:
Met uitzondering van wat begroeing zag het er rond 2010 nog exact hetzelfde uit als op die onderste foto. Daarna zijn woningen gebouwd op het talud van de Kamperfoelieweg.
Ik heb die "kruising" ook wel eens op kaarten zien staan, maar nooit bewijs voor gevonden op foto's. Het tracé voor die verbindingsweg is wel nog heel lang vrijgehouden, pas eind jaren '80 zijn er woningen gebouwd op die percelen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 11 jan 2022, 12:19

De Topografische Dienst was soms heel voortvarend in het aangeven van geplande situaties als bestaand.
Ze hebben hier in de buurt ook een noordelijke rondweg op de kaart gezet die er nooit op die manier is geweest.
(Ik heb ooit een TD-medewerker gesproken die hier achteraf spijt van had. :) )
--Harry.

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » di 11 jan 2022, 21:37

^^ Ben nu wel benieuwd waar die rondweg ligt Harry, kan je een tipje van de sluier geven? :)