Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

HollandandJasper
dorpsstraat

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » do 28 jul 2022, 21:59

Beetle schreef: do 28 jul 2022, 17:39 Ik weet niet of het een toekomstige aansluiting naar Nergenshuizen is maar de entree naar Leeuwarden vanaf de A31 vanuit Harlingen is vrij idioot. Die afrit eindigt in een haakse bocht naar links met haaientanden (!). Aan wie zou je voorrang moeten geven??! Dit had toch een mooie vloeiende bocht kunnen zijn als een kleine uitvoering van knooppunt Lankhorst?

https://www.google.nl/maps/@53.2048858, ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Ook de oprit naar Harlingen vanuit Leeuwarden zou vloeiend kunnen worden aangelegd, al is daar wellicht ruimtegebrek en zou er grond moeten worde aangekocht.
Dit is geen SNUP, maar doelbewust aangelegd zodat verkeer afremt. De indruk wekt dat je voorrang moet geven, hierdoor gaat de bestuurder automatisch afremmen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 29 jul 2022, 7:22

Hier bij Ridderkerk is zo’n situatie juist aangepast en is er een vloeiende(re) bocht van gemaakt. Kijk maar op SV naar bv het beeld van 2009.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » vr 29 jul 2022, 8:12

Die oplossing is inderdaad vrij standaard. Hier wat voorbeeldjes (alleen die van Heemskerk is ietsje vloeiender gemaakt in de jaren).
Ik vraag me af of er ergens een lijst is van alle soortgelijke afritten in NL?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 29 jul 2022, 9:35

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 29 jul 2022, 10:54

Die van de S105 bij Almere is dacht ik juist wel weer een voorbeeld van voorbereiding tot verlengen van de weg.
Voor die aansluiting is nog het plan dat deze Almere-Oosterwold gaat heten ergens in de toekomst. Heet nu nog Regenboogbuurt.

Net als de N702, voorheen als S106 bewegwijzerd. Bij die aansluiting hebben de viaducten ook ruimte voor een tweede rijstrook.
Deze aansluiting ligt ook in het verlengde van het rijksweg 30 tracé vanuit het oosten. Of die viaducten dan ook iets met rijksweg 30 zelf te maken hebben is dan wel weer de vraag.

De aansluiting van de Tussenring (S104) op de A6 had in het verleden ook zo'n dood uitlopertje. Was ooit gepland als aanlanding voor de A27. Nu takt de ontsluitingsweg van Nobelhorst er op aan.

Bij de oude aansluiting Hoorn-Noord, met de Westfrisiaweg was als ik mij niet vergis ooit ook een plan voor westelijke doortrekking.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 29 jul 2022, 15:19

Na 2000 zijn ze er wel vanaf gestapt lijkt het; zie bijvoorbeeld de aansluitingen Volkel en Veghel-noord aan de A50. Beiden zonder nepkruising (en die bij Uden is recent nog een stuk vloeiender gemaakt). Vreemd genoeg de aansluiting bij Nistelrode dan weer wel, misschien dat men daar dus wel degelijk een bedrijventerrein of iets dergelijks in gedachten had.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 29 jul 2022, 23:17

Bij de nieuwe zuidelijke ringweg Groningen vind je er straks meerdere die geen snup zijn. Ook de aansluiting Leeuwarden-Noord van de N31 Haak om Leeuwarden heeft er één gekregen.

Beetle
polderweggetje

Bericht door Beetle » za 30 jul 2022, 3:48

:| Middenmeer, richting Asluitdijk op de A7.
Afbeelding

Verschil met Leeuwarden is dat je hier een snelweg op gaat en niet af. Maar dit is wel een vloeiende bocht zonder nutteloze haaientanden.

Het plaatje van Wognum hierboven is een achterhaalde situatie die wél een vloeiende bocht is geworden. Dat ziet er n zo uit (met inzet de oude situatie).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Beetle op za 30 jul 2022, 3:55, 3 keer totaal gewijzigd.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 30 jul 2022, 10:49

Die van Middenmeer is niet echt meer een nepkruising. Het is een vrij haakse bocht om de snelheid eruit te halen.

Bij deze vorm van inrichting van aanslutingen kan ik vanaf de snelweg richting OWN de gedachte erachter begrijpen maar snap alleen niet waarom vanaf OWN richting de snelweg dat ook zou moeten. Dan wil je juist versnellen.
Steyn_E schreef: vr 29 jul 2022, 15:19 Na 2000 zijn ze er wel vanaf gestapt lijkt het;...............
De nieuwe aansluiting Badhoevedorp is ook uitgevoerd met zo'n vrij haakse bocht, geen nepkruising weliswaar.
Al is daar verlenging van de S106 gepland als ik mij niet vergis.

nvanleijden
polderweggetje

Bericht door nvanleijden » za 30 jul 2022, 15:57

Een aantal jaar geleden is in afrit Zwaagdijk-Oost van de N307 ook nog zo'n haakse bocht nieuw aangelegd. Zonder haaientanden, maar wel met vluchtheuvels en een stukje doorlopend asfalt, terwijl hier geen plannen zijn om de weg door te trekken.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » za 30 jul 2022, 17:04

Jackbauer1350 schreef: za 30 jul 2022, 10:49
Steyn_E schreef: vr 29 jul 2022, 15:19 Na 2000 zijn ze er wel vanaf gestapt lijkt het;...............
De nieuwe aansluiting Badhoevedorp is ook uitgevoerd met zo'n vrij haakse bocht, geen nepkruising weliswaar.
Al is daar verlenging van de S106 gepland als ik mij niet vergis.
Dat was ook waar ik op doelde. De bochten zijn vaak nog wel haaks maar het zijn geen "voorrangskruisingen" meer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 30 jul 2022, 20:18

Palance schreef: vr 28 aug 2020, 13:31 Bij de bestaande halve aansluiting Crooswijk kon je vroeger ook vanaf de Gordelweg/Boezemweg richting de Bergse Rechter Rottekade, ongeveer op de plek waar nu dit fietspad ligt.
In het AD van vandaag staat een foto van die oude situatie (die doorsteek is rechtsonderin te zien)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

PeterSchoeber
verkeersader

Bericht door PeterSchoeber » za 30 jul 2022, 21:26

^^ Dat is een heel mooie oude luchtfoto van voor 1998! Ergens in dat jaar begonnen de werkzaamheden voor het vervangen van de oude stalen spoorbruggen over de Rotte zo ongeveer midden in beeld. Ik stond erbij keek er naar en maakte uiteraard ook foto's ervan.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » zo 31 jul 2022, 23:29

It aint over 'till it's over...

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 01 aug 2022, 0:36

^^ Lijkt me niet, allebei AD. Die van Palance misschien de gedrukte versie, een dag eerder verschenen dan online?

playertwo
dorpsstraat

Bericht door playertwo » wo 03 aug 2022, 8:29

Beetle schreef: za 30 jul 2022, 3:48 :| Middenmeer, richting Asluitdijk op de A7.
Afbeelding

Verschil met Leeuwarden is dat je hier een snelweg op gaat en niet af. Maar dit is wel een vloeiende bocht zonder nutteloze haaientanden.
Aansluiting van de N261 met de A65 is ook zo'n geval mrt zelfs een bordje adviessnelheid 30km/h
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 aug 2022, 15:28

Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » wo 03 aug 2022, 17:31

Waarop is dit niet soepeler gemaakt ooit?

https://goo.gl/maps/8k18azLtTT8csodg9
It aint over 'till it's over...

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 03 aug 2022, 18:19

^^ Dat was van oorsprong een vloeiende trompet, alleen met de lus de andere kant op. Die is aangepast met de verbreding van de Schipholtunnel en gespiegeld naar de huidige vorm.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 aug 2022, 18:24

^^ Dan nog is er op zich wel ruimte om dit bochtje iets minder haaks te maken. Maar het is een bewuste keuze geweest om dit zo te doen.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 09 aug 2022, 10:27

Het AD had het gisteren over een nooit in gebruik genomen ‘een revolutionaire volledig geautomatiseerde containersnelweg’ op de Maasvlakte.

Op de miljoenensnelweg in de Rotterdamse haven is het doodstil: ‘Duurste skeelerbaan ter wereld’ (premium, incognitomodus)

Op de foto in het artikel zijn overigens hectometerpaaltjes te zien. Helaas niet leesbaar.

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 09 aug 2022, 10:35

Enne gojje mins blieft altied leave.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 09 aug 2022, 10:48

Op satellietbeelden heel goed herkenbaar aan het lichte (beton?)wegdek.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 09 aug 2022, 12:01

Ik denk niet dat het ermee te maken heeft, maar naast die niet bruikbare containersnelweg ligt de Problem Parking:
https://maps.app.goo.gl/XNsv6s6z7irYrFfr8

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 09 aug 2022, 12:17

^^ Dat is de parking van Rotterdam World Gateway. Overnachten verboden. De parking wordt voornamelijk gebruikt voor wachten wanneer er weer een storing is of pauze maken.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 09 aug 2022, 12:21

Wesso schreef: di 09 aug 2022, 12:01 Ik denk niet dat het ermee te maken heeft, maar naast die niet bruikbare containersnelweg ligt de Problem Parking:
https://maps.app.goo.gl/XNsv6s6z7irYrFfr8
En dan zie je dat ‘oversized’ in het kleinst mogelijke lettertype wordt weergegeven :rofl2:
Laatst gewijzigd door Palance op di 09 aug 2022, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 09 aug 2022, 12:26

Volgens het matrixbord op rechts mag je er niet fotograferen en filmen. Gelukkig is er wel Google Streetview :mrgreen:

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 09 aug 2022, 14:14

Palance schreef: di 09 aug 2022, 10:27 Het AD had het gisteren over een nooit in gebruik genomen ‘een revolutionaire volledig geautomatiseerde containersnelweg’ op de Maasvlakte.

Op de miljoenensnelweg in de Rotterdamse haven is het doodstil: ‘Duurste skeelerbaan ter wereld’ (premium, incognitomodus)

Op de foto in het artikel zijn overigens hectometerpaaltjes te zien. Helaas niet leesbaar.
Ik kan het artikel na de intro ook incognito niet zien.
Is dat onderdeel van een serie? Een journalist van het AD heeft mij (viavia, heb geen direct contact gehad) gister benaderd of hij een foto van mij van Station Lelystad Zuid mag gebruiken

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 09 aug 2022, 14:18

Dat is inderdaad gisteren in een artikel vermeld. https://www.ad.nl/binnenland/ook-in-dez ... ~a4962930/

Er staat een volledige naam onder die foto (genomen vanuit een cabine). Zijn initialen zijn T.S. Foto staat overigens ook op Wikipedia.

Autosnelwegen.net

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » di 09 aug 2022, 14:57

IIVQ schreef: di 09 aug 2022, 14:14
Palance schreef: di 09 aug 2022, 10:27 Het AD had het gisteren over een nooit in gebruik genomen ‘een revolutionaire volledig geautomatiseerde containersnelweg’ op de Maasvlakte.

Ik kan het artikel na de intro ook incognito niet zien.
Is dat onderdeel van een serie? Een journalist van het AD heeft mij (viavia, heb geen direct contact gehad) gister benaderd of hij een foto van mij van Station Lelystad Zuid mag gebruiken
Afbeelding