Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Moderator: Moderatoren
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Wesso » di 30 aug 2022, 22:04
Waarschijnlijk een van de bekendste SNUPs is de sportkantine in Leiden, een viaduct dat onderdeel zou worden van rijksweg 4b (?). Dat mis ik op de kaart.
Lang, lang geleden werd er al over gesproken:
viewtopic.php?p=323312#p323312
En misschien heb je iets aan dit lijstje van Harry?
viewtopic.php?p=1093809&hilit=Sportkantine#p1093809
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » di 30 aug 2022, 22:11
Mooi initiatief! Geloof graag dat je er al mooi wat tijd in hebt zitten. Voor zover mij nog aanvullingen te binnen schieten zal ik ze hier zeker nog delen.
Wat me het eerst te binnen schiet, in de categorie spoor: spoor van de geplande spoorlijn over de Afsluitdijk in de vorm van een uitgegraven trog door het voormalige eiland Wieringen. De N99 loopt er langs en voor een klein deel er doorheen.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Jackbauer1350 » di 30 aug 2022, 22:16

Die staat erbij. Wellicht spoorlijnen aanvinken in de legenda
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » di 30 aug 2022, 22:23

Ik zie geen legenda. Misschien omdat ik de kaart in de app open. Zal het morgen eens op mijn pc proberen.
-
HollandandJasper
- dorpsstraat
Bericht
door HollandandJasper » wo 31 aug 2022, 9:14
Bedankt voor alle feedback en suggesties, ik ga weer aan de slag. Meer dan genoeg aanvullingen

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » wo 31 aug 2022, 16:11
* Het Ourthekanaal (het korte stukje bij Luik) vind ik geen SNUP - ja het heeft nooit zijn volle wasdom gekend maar wel degelijk gefunctioneerd
* Kanaal Hensies-Pommerœul (Was geheel in werking, de schuld ligt bij de Fransen, en overigens "binnenkort" ex-SNUP als de Liaison Seine-Nord-Europe afgebouwd wordt)
Het
Ourthekanaal kun je zeker wel tot een SNUP rekenen. Het stukje kanaal bij Luik dat formeel nog bevaarbaar is lijkt me niet bijster relevant: Tot deze sluis kun je komen met de boot:
https://goo.gl/maps/GhXy8G3DNG9Jan949
Het
Kanaal Pommeroeul-Condé wordt momenteel in Frankrijk aangelegd. Ik was daar een paar weken geleden: ze schieten al lekker op. Formeel het het in Frankrijk 'Canal de Mons' (volgens het bord). In de buurt lopen nog wat in onbruik geraakte kanalen, en nog wat oude meuk die wel bevaarbaar is. Mocht je geïnteresseerd zijn: leuk gebied om te bezoeken met veel kleine sluisjes en Nederlands aandoende ophaalbruggetjes.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 31 aug 2022, 18:21
Wat ik bij de langere trajecten mis is een aanduiding wat er nou eigenlijk nog te zien is. Bijvoorbeeld de A6 Emmeloord-Groningen.
Wellicht dat je dat nog in de tekst gaat toevoegen?
In ieder geval is niet het héle traject een SNUP, dus het is de vraag of je dan wel het hele traject moet tekenen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
HollandandJasper
- dorpsstraat
Bericht
door HollandandJasper » wo 31 aug 2022, 21:31
harry schreef: ↑wo 31 aug 2022, 18:21
Wat ik bij de langere trajecten mis is een aanduiding wat er nou eigenlijk nog te zien is. Bijvoorbeeld de A6 Emmeloord-Groningen.
Wellicht dat je dat nog in de tekst gaat toevoegen?
In ieder geval is niet het héle traject een SNUP, dus het is de vraag of je dan wel het hele traject moet tekenen.
Goede punten, kan ik zeker toevoegen. Voor de langere trajecten (A6 Emmeloord-Groningen en het gecancelde tracé van de A2) heb ik het hele tracé toegevoegd, zodat je een bigger picture krijgt van wat er gepland was. Is iets overzichtelijker en duidelijker in plaats van willekeurige pins op een locatie zonder in hoofdlijnen een situatieschets te maken.
De definitie van een SNUP en wat je wel of niet als een SNUP mag aanduiden is dan weer een ander verhaal, toch heb ik geprobeerd zoveel mogelijk toe te voegen.
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Jackbauer1350 » wo 31 aug 2022, 21:36
Wellicht op de punten waar daadwerkelijk iets van een spoor in het landschap zichtbaar is een stukje van de lijn een ander kleurtje geven.
Overigens, bij de A6 heb je de hele route ingetekend maar bij de A15 tussen Varsseveld en Enschede dan weer niet.
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » wo 31 aug 2022, 21:41
Gebogen viaduct N382 over N34 was oorspronkelijk bedoeld voor vloeiende vorkaansluiting (waarvoor de grondwerken ook zijn uitgevoerd en kort daarna weer zijn verwijderd) die later nog omgebouwd kon worden tot vloeiende trompet.
Kunstwerken N34 Coevorden - Emmen-Noord waren oorspronkelijk gedimensioneerd op 1 autosnelwegrijbaan.
Kunst- en grondwerken N33 Assen - Gieten waren oorspronkelijk gedimensioneerd op 2x2 autosnelweg. De huidige N33 is krapper aangelegd met de middenberm iets zuidelijker dan oorspronkelijk de bedoeling. Hierdoor kon aan de noordzijde geleiderail bespaard worden omdat de berm daar breed genoeg kon worden voor de obstakelvrije zone.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » wo 31 aug 2022, 21:44
Jackbauer1350 schreef:Overigens, bij de A6 heb je de hele route ingetekend maar bij de A15 tussen Varsseveld en Enschede dan weer niet.
Wellicht is het A6-tracé (en het S2-tracé bij Donderen) overgenomen van 'Geplande tracés' op DeurDrenthe.nl? Zo ja, dan zou bronvermelding wel netjes zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » do 01 sep 2022, 13:29
Schelpenpaadje schreef: ↑di 25 apr 2017, 15:29
Aangezien hier en
elders melding wordt gemaakt van oude plannen voor brede wegen met nieuwe doorbraken door binnensteden: deze plannen waren er ook in Leeuwarden. Een spoor hiervan is in dit topic volgens mij nog niet genoemd.
De
Prins Hendrikbrug had de opmaat moeten zijn voor een brede verbindingsweg naar de noordkant van het centrum. De brede vaste brug (door sommigen steevast schimpend 'betonplaat' genoemd) verving een sierlijke draaibrug over de ooit voor de handel zo belangrijke zuidelijke stadsgracht.
De breedte die was bedacht voor deze weg dwars door de binnenstad is duidelijk aan de brug af te leiden. Net als het nog originele profiel van de Prins Hendrikstraat, waarna nog meer panden en stegen het veld hadden moeten ruimen. Door verzet tegen de benodigde sloop is deze weg er niet gekomen, maar de brug herinnert er nog wel tot op de dag van vandaag aan.
Naar aanleiding van een
burgerinitiatief is de gemeenteraad voorzichtig voorgesorteerd richting een nieuwe beweegbare brug. Dit keer niet om de handelskades te kunnen bedienen, maar om de recreatievaart onder meer een nieuwe route naar de
mooiste haven van ons land te bieden. Voor deze 'vergissing uit het verleden' ongedaan gemaakt kan worden zal er echter eerst een schip met geld moeten aanmeren.
Deze brede vaste brug uit 1969, aanzet voor een brede stadsweg dwars door de Leeuwarder binnenstad die er nooit kwam,
ligt er nog steeds
-
HollandandJasper
- dorpsstraat
Bericht
door HollandandJasper » vr 02 sep 2022, 20:56
Kaaiman schreef: ↑wo 31 aug 2022, 21:44Wellicht is het A6-tracé (en het S2-tracé bij Donderen) overgenomen van 'Geplande tracés' op DeurDrenthe.nl? Zo ja, dan zou bronvermelding wel netjes zijn.
Goed dat je het zegt, ik heb zojuist Deurdrenthe.nl in mijn post genoemd. Ik zal ook even een vermelding maken in de Map zelf.
-
HollandandJasper
- dorpsstraat
Bericht
door HollandandJasper » za 03 sep 2022, 15:54
Wellicht 2 SNUP'jes in Alphen aan den Rijn?
1. Ruimtereservering voor het verlengen van de Burgemeester Bruins Slotsingel over de Heimanswetering voor een nieuwe wijk aan de overkant van het water. Is nog wel heel recent (tussen 2005 en 2008).
2. De Churchillaan in zijn huidige vorm is in de jaren 80 gebouwd. Wat opvalt is de vrij scherpe bocht aan het einde van de weg, waarin de Churchillaan overgaat op de Koperweg en de Kalkovenweg. In het verlengde van de Churchillaan ligt er ruimte om de weg door te trekken. Mijn vermoeden is dat de Churchillaan door zou lopen richting het noorden om wellicht aan te sluiten op de Oude Ambacht (die weer aansluit op de Eisenhowerlaan). Dit zou een mooie uitsluitingsweg zijn voor de wijken daar.
Aan de andere kant van de Oude Rijn zijn er ook opvallendheden. Zou de Prinses Beatrixlaan en de Stuyvesantlaan ook onderdeel zijn geweest van een groter plan voor een westelijke Noord-Zuidweg met een brug over de Oude Rijn, aansluitend op de Churchillaan? Op het grootste gedeelte van het trace liggen groenstroken die nog steeds onbebouwd zijn.

-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » za 03 sep 2022, 16:55
HollandandJasper schreef: ↑za 03 sep 2022, 15:54
1. Ruimtereservering voor het verlengen van de Burgemeester Bruins Slotsingel over de Heimanswetering voor een nieuwe wijk aan de overkant van het water.
Of een spoor van een nog uit te voeren plan? Deze maand wordt er waarschijnlijk geld vrijgemaakt voor een onderzoek naar de geplande nieuwbouwwijk en een nieuwe weg tussen Burgemeester Bruins Slotsingel en de Maximabrug.
-
RikB
- stadsweg
Bericht
door RikB » ma 05 sep 2022, 15:01
Volgens mij is de Burg. Bruins Slotsingel ontworpen om zowel oost als west een ontsluiting te vormen. De oostelijke ontsluiting naar de N207 is ondertussen niet meer aan de orde. De westelijke ontsluiting komt in zicht als 'kleine rondweg' waarbij het maar de vraag is of er ooit een grote rondweg komt. Voor deze ontsluiting is inderdaad een heel duidelijke ruimtereservering te zien in het verlengde van de burg.B.Slotsingel en de 2x2 Maximabrug is de SNUP die hierop aansluit.
De kleine rondweg is natuurlijk geen rondweg, maar een aansluiting op wegen dwars door de stad en zal veel verkeer juist door de stad leiden (N11-N207noord via burg. B. Slotsingel/Eissenhowerlaan). Er zal dus vast een belofte voor een grote rondweg komen. Veel beloven, weinig geven...

-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Jackbauer1350 » ma 05 sep 2022, 15:45
Die Maximabrug is één grote grap zo. Via een idiote bocht aansluitend op een dijkweggetje.
-
habke
- stadsweg
Bericht
door habke » di 06 sep 2022, 10:50
Zover ik weet is die brug daar voornamelijk gelegd voor de betonfabriek (Spanbeton) om de smalle wegen aan de noordzijde van de Rijn te ontlasten. Dus nee, die brug is zeker niet nutteloos lijkt me.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » di 06 sep 2022, 11:32
RikB schreef: ↑ma 05 sep 2022, 15:01
De kleine rondweg is natuurlijk geen rondweg, maar een aansluiting op wegen dwars door de stad en zal veel verkeer juist door de stad leiden (N11-N207noord via burg. B. Slotsingel/Eissenhowerlaan).
Zit er zoveel verkeer op de relatie N11 - N207-noord?
Verkeer vanaf Bodegraven kan op de N11 via

10 direct de N207 op.
Voor verkeer vanaf Leiden en de N209 is een route via de A4 in de meeste gevallen sneller.
Een verbinding Maximabrug - Bruins-Slotsingel haalt ook veel verkeer weg uit de stad. De Eisenhouwerlaan is met 2x2 en een beperkt aantal kruisingen redelijk berekend op doorgaand verkeer (dat hier nu voor een deel ook al overheen gaat). Als een grote ring uitblijft dan valt er aan deze route nog wel wat te verbeteren.
-
IIVQ
- verkeersader
Bericht
door IIVQ » do 08 sep 2022, 22:06
Nog een paar:
Wegen NL:
* Op het
Arenapark in Hilversum was de ring Collisseum-Thebe duidelijk als een complete ring gepland. Je kan tussen de bosjes het grondlichaam helemaal rond lopen
Edit:
Belgische lijst
verplaatst
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 09 sep 2022, 8:43, 2 keer totaal gewijzigd.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 08 sep 2022, 22:15

De Belgische snups horen in een ander topic.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
IIVQ
- verkeersader
Bericht
door IIVQ » do 08 sep 2022, 22:26

^ dit was een reactie op deze post. Vandaar hier gezet. Excuses
-
HollandandJasper
- dorpsstraat
Bericht
door HollandandJasper » vr 09 sep 2022, 16:21
IIVQ schreef: ↑do 08 sep 2022, 22:06
Nog een paar:
Wegen NL:
* Op het
Arenapark in Hilversum was de ring Collisseum-Thebe duidelijk als een complete ring gepland. Je kan tussen de bosjes het grondlichaam helemaal rond lopen
Dat is geen SNUP, op deze locatie lag vroeger Drafbaan Hilversum. De Colosseum volgt de oude baan. Het grondlichaam ten westen van de Thebe ligt op de plek van de oude baan.
https://www.archiefndr.nl/HtmlFotoBanen/Hilversum.htm
-
IIVQ
- verkeersader
Bericht
door IIVQ » za 10 sep 2022, 22:44
Het trace van de verlengde Gooiseweg staat al op Hollandandjasper's kaart (tot aan het Gein, ik weet niet of er ooit een verder tracé bedacht was of dat dit gewoon de huidige N236 zou worden).
Wel zijn er noordelijker op deze weg duidelijk restanten te zien dat de weg wat groter uitgevoerd zou worden dan nu is gebeurd:
* Viaduct Daalwijkdreef: Dubbel zo breed talud, landhoofd en middenpijler:
https://www.google.com/maps/@52.3239953 ... 384!8i8192
* Viaducten Langbroekdreef en Valburgdreef, op z'n Bijlmers geschikt voor 2+2:
https://www.google.com/maps/@52.3014998 ... 384!8i8192
* Kruising Valburgdreef en Jan Schaefferpad en even oostelijker nog een fietspad: Dit moesten duidelijk viaducten worden, maar men heeft gekozen voor de goedkopere optie dat de weg even uit- en naar beneden buigt en het fietspad gelijkvloers kruist:
https://www.google.com/maps/@52.302543, ... a=!3m1!1e3
* Bij de bocht aan het einde van de Valburgdreef ligt nog 20 asfalt onder het struikgras (gek genoeg de eerste 10m vanaf de bocht niet) - niet het hele stuk dat je op SV 2022 kaal ziet zijn (en wellicht is het er niet meer) maar in 2007 (te voet) duidelijk te herkennen (en eigenlijk op SV 2008 ook al niet meer zichtbaar):
https://www.google.com/maps/@52.302543, ... a=!3m1!1e3
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Jackbauer1350 » za 10 sep 2022, 23:31
Heb er wel eens tracétekeningen van gezien. Dacht mij daarvan te herinneren dat vanaf ongeveer de Klompweg de huidige N236 redelijk volgt met enkele afsnijdingen. Bij de kruising met de N524 bij Bussum doorlopend tot de aansluiting Blaricum die bij aanleg ook was voorbereid op aansluiting van de Gooiseweg.
Dit is nog te zien aan het vrij ruime kruisingsvlak waar nu dat doodlopende weggetje vanuit Crailo op aansluit.
-
Mikjew
- woonerf
Bericht
door Mikjew » zo 18 sep 2022, 19:46
Na een half uur zoeken naar in welke thread ik dit moest plaatsen heb ik het (hopelijk) eindelijk gevonden.
Het valt me op dat er in beek verschillende wegen zijn die erg breed voor het daadwerkelijke verkeer dat er rijdt, uitgevoerd zijn. Die wegen liggen met name aan de randen van Beek. Dus ik vroeg me eigenlijk af, was er ooit een plan om een ringweg rond beek aan te leggen?
Een paar voorbeelden van welke wegen ik bedoel:
https://maps.app.goo.gl/RixbpEEdapwCDYYi7 Bosserveldlaan
https://maps.app.goo.gl/ghoUrKXjdATmTtSH8
Ook Bosserveldlaan - Hier stopt de weg, het lijkt wel of hier verder gebouwd moest worden...
https://maps.app.goo.gl/EYDRoUvymQdaRTQTA
Klinkeberglaan - hier splitst de weg in 2x1 formaat, en is erg breed. Lijkt wel of dit ooit 2x2 was
https://maps.app.goo.gl/vqeKuoyvThgGaaJW6
Veldekelaan - Dit is gereconstrueerd in 2015/2016, dit was vroeger 1x2
https://maps.app.goo.gl/JJitq8Bk6w59ZWxK7
Weer veldekelaan - Je ziet dat dit een voorrangsweg is met zelfs apart fietspad. Zelfs de Prins Mauritslaan die parallel ligt en is gereconstrueerd in 2013 heeft dit niet.
https://maps.app.goo.gl/qzwzGbTyS93fzmR56
Er zijn vrijwel alleen maar RVV1966 borden aanwezig, geen idee waarom dat nu zo heel belangrijk is voor mijn vraag maar oke.
Dus, mijn vraag is: Waren er ooit plannen voor een ringweg rondom Beek?
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » zo 18 sep 2022, 20:47
Zou me niks verbazen als hier groter plannen voor waren. Aan de
zuidzijde lijkt mij een duidelijke ruimtereservering voor doortrekking van de weg te liggen.
In Beek staan inderdaad wel wat RVV 1966 borden, maar ook weer niet extreem veel zo is mijn ervaring.
Als er veel RVV 1966 borden staan, dan is het in ieder geval een indicatie dat de weg waarschijnlijk de laatste 30 jaar niet grootschalig gereconstrueerd is en dat het wegbeeld mogelijk nog hetzelfde is als bij de aanleg van de weg. Overigens is mijn indruk dat in sommige plaatsen veel wegen wat ruimer zijn aangelegd dan men heden ten dagen zou doen. Dat wil niet altijd zeggen dat hier bijvoorbeeld plannen voor 2x2 wegen waren.
-
HollandandJasper
- dorpsstraat
Bericht
door HollandandJasper » ma 19 sep 2022, 18:33
Rein schreef: ↑zo 18 sep 2022, 20:47
Zou me niks verbazen als hier groter plannen voor waren. Aan de
zuidzijde lijkt mij een duidelijke ruimtereservering voor doortrekking van de weg te liggen.
Die bomenrij aan de recherkant van het trace ziet er op het eerste gezicht verdacht uit, echter als je de kaarten erbij pakt, zie je dat deze rij al in 1900 op een kaart staat. Op Kadasterkaart ook geen opvallendheden kunnen spotten.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » di 04 okt 2022, 16:25
Mij schiet vandaag de Verzetslaan in Purmerend te binnen waar ik zo mijn vragen over heb.
De brug over de Purmerringvaart in de Verzetslaan is in de jaren 1980 gebouwd, de bouwvergunning is in 1986 afgegeven:
https://proxy.archieven.nl/0/6DA510A42C ... 1DD6D64363
Er passen maar liefst 5 rijstroken op de brug waarvan er nu 3 in gebruik zijn met een vreemde indeling, en er 1 busstrook ligt:
https://www.google.nl/maps/@52.4864548, ... a=!3m1!1e3
Zou deze brug zo breed gebouwd zijn voor de destijds te verwachten verkeersgroei, mede door nog bij te bouwen woonwijken, of is de Verzetslaan onderdeel geweest van een groter plan?
-
HollandandJasper
- dorpsstraat
Bericht
door HollandandJasper » do 06 okt 2022, 19:36
mavas schreef: ↑di 04 okt 2022, 16:25Zou deze brug zo breed gebouwd zijn voor de destijds te verwachten verkeersgroei, mede door nog bij te bouwen woonwijken, of is de Verzetslaan onderdeel geweest van een groter plan?
Hoogstwaarschijnlijk het eerste. Wat ook mogelijk is, is een betere verbinding tussen Monnickendam en de A7. Op Kadastralekaart zijn hier echter geen aanwijzingen voor. De Laan der Continenten (N235) en de Verzetslaan is breed genoeg voor 2+2.