Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » do 06 okt 2022, 19:56

^^ Daar denken de brug over het Noordhollandsch kanaal en het spoorviaduct anders over.
Daar past geen 2x2 zonder aanpassing.

De A7 was ooit gepland vanaf Purmerend-Zuid over waar nu de N235 loopt en vervolgens een tracé oostelijk van de N235 naar Het Schouw en vervolgens de A10. Maar of die brede brug daar wat mee te maken had zal wel niet. Dat A7 tracé was als ik het goed heb al in de jaren 70 afgeketst.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 06 okt 2022, 20:35

^^ Volgens mij is die weg in 1979 definitief geschrapt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 07 okt 2022, 9:12

^^ In 1979 was die weg nog in het SVV-1 aanwezig om in fase 1 aan te leggen, dus in samenhang met de A10 oost die in dezelfde fase aangelegd zou worden, maar bij de vaststelling in 1981 was de verbinding geschrapt. Dus ergens in de jaren 1979-1981 inderdaad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 okt 2022, 9:46

Artikel in de Amsterdam-bijlage van NRC dit weekend over stille getuigen van de noord-zuid-route die er nooit kwam in Amsterdam Nieuw West:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/13/de ... m-a4144947 (ik vermoed achter paywall)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 16 okt 2022, 12:21

Ik heb het kunnen lezen via incognitomodus. Leuk artikel!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 16 okt 2022, 13:51

Leuk om te lezen, al was het grootste deel van de sporen mij wel redelijk goed bekend.

Eind jaren negentig kwam ik behoorlijk vaak in Geuzenveld, Osdorp en Nieuw-Sloten en hoewel een groot deel van het tracé toen al bebouwd was, was dat op een ander groot deel nog niet het geval. Zo was bijvoorbeeld de straat Geer Ban een grote doorgaande weg tussen de Osdorperban en de Ookmeerweg met een enorme middenberm van enkele tientallen meters en bij de noordelijker gelegen Troelstralaan lagen (en liggen) grote slingers in de weg die duidelijk maakten/maken dat de tweede rijbaan aldaar niet aangelegd is.

En uiteraard was ook de 'dijk' bij het Lambertus Zijlplein een markant punt evenals het viaduct over de Haarlemmerweg (N200) die 15 jaar terug of zo geamoveerd is.

Zie ook bijgaande foto uit 1972 uit de Beeldbank Amsterdam van het dijklichaam tussen de Haarlemmerweg en de Burgemeester Röelstraat.

Afbeelding

Het viaduct over de Haarlemmerweg is trouwens pas in 1983/1984 aangelegd waarna ook pas een doorgaande weg is geopend over het dijklichaam langs het Lambertus Zijlplein naar de Burgemeester Röelstraat, daarvoor lag die 'dijk' tientallen jaren niks te doen.

Zie ook deze foto uit 1982 uit de beeldbank Amsterdam van het viaduct over de Sam van Houtenstraat waarbij er duidelijk nog geen weg loopt over het dijklichaam.

Afbeelding

Hieronder een foto uit de Beeldbank Amsterdam van de aansluiting op de N200 welke na ca 15 tot 20 jaar alweer is verwijderd, evenals het zuidelijker gelegen talud richting de Burgemeester Röelstraat.

Afbeelding

Overigens staat op een heel klein bordje op het viaduct van de A4 over de Anderlechtlaan nog de naam Geerban vermeld. De straat Geer Ban ligt een paar kilometer noordelijker en dit bordje is dus ook nog een klein spoortje van het oude plan.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » zo 16 okt 2022, 15:12

Inderdaad een leuk artikel. Ik wist van het bestaan ook af, heb zes jaar in Osdorp gewoond, dus heb ook wel eens spoorgezocht in de regio. Toevallig kreeg ik het veelvuldig in het artikel aangehaalde boek De nieuwe grachtengordel eerder dit jaar voor mijn verjaardag, erg interessant :top:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 okt 2022, 16:28

Rein schreef: zo 16 okt 2022, 13:51 bij de noordelijker gelegen Troelstralaan lagen (en liggen) grote slingers in de weg die duidelijk maakten/maken dat de tweede rijbaan aldaar niet aangelegd is.
Met in het verlengde daarvan schooltuinen en ander recreatief spul. Heerlijke tijdelijke ruimte-opvulling is dat, die je makkelijk weer weg kunt halen wanneer je klaar bent voor de bouw.

Al met al denk ik dat we niet veel missen zonder stadssnelweg hier. Elders in de stad is Nieuwendam er slechter aan toe, met de verbinding IJtunnel-Schellingwoude die nooit van de grond kwam. Maar een 2x2 Troelstralaan (maximumsnelheid 70) en een directere verbinding naar de N200 over het Lambertus Zijlplein, waar je nu een bocht moet maken over de Aalbersestraat had de toegankelijkheid van het stadsdeel best kunnen helpen. Scheelt ook rem- en optrekbewegingen met bijbehorende uitstoot. Zelfde met het Kasterleepark aan de Nieuw-Slotense kant. Aan het totaalplaatje en de mix van groen, woningbouw en asfalt had het allemaal weinig hoeven te veranderen. In zekere zin betaalt de buurt daar de prijs voor het feit dat de stad hier te groots dacht, in termen van een verhoogde stadssnelweg.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 16 okt 2022, 17:17

Ik meen wel dat de verbinding IJtunnel-Schellingwoude in onderzoeken voorbij komt. Het ligt dus nog niet definitief van tafel. Het zou de linksafbeweging op de afrit A10-N247/S116 ontlasten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 16 okt 2022, 19:17

Rein schreef: zo 16 okt 2022, 13:51 bij de noordelijker gelegen Troelstralaan lagen (en liggen) grote slingers in de weg die duidelijk maakten/maken dat de tweede rijbaan aldaar niet aangelegd is.
Op Streetview tot pak-hem-beet 2010 zie je nog de tweede rijbaan van de Troelstralaan (deels) in gebruik. Die weg met twee rijbanen en brede middenberm lijkt zo rond 1970 te zijn aangelegd.

Het tracé is goed te zien op de topokaart van 1970:
Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 16 okt 2022, 20:08

Wesso schreef: zo 16 okt 2022, 19:17 Op Streetview tot pak-hem-beet 2010 zie je nog de tweede rijbaan van de Troelstralaan (deels) in gebruik. Die weg met twee rijbanen en brede middenberm lijkt zo rond 1970 te zijn aangelegd.
Over de jaren voor 1997 kan ik niks zeggen, maar vanaf dat jaar weet ik zo ongeveer 100% zeker dat de situatie op de kaart niet (meer) correct is. De doorgaande weg lag er eigenlijk exact zo bij als dat hij er nu bij ligt. Op de plek van de andere rijbaan lagen / liggen parkeer plaatsen.

Wat ik trouwens niet wist (en wat in het artikel ook niet echt wordt aangegeven) is dat er in het huidige Nieuw Sloten daadwerkelijk een stuk Geerban heeft gelegen. Het onderste stukje daarvan is de huidige Anderlechtlaan, op het bovenste stukje ligt nu winkelcentrum Nieuw-Sloten en het in het artikel genoemde Kasterleepark.

Tot waarschijnlijk begin jaren negentig (toen de wijk Nieuw-Sloten werd ontwikkeld) kon verkeer vanuit Osdorp de Plesmanlaan rechtdoor oversteken en vrij rechttoe-rechtaan naar de A4 rijden. Met de ontwikkeling van de wijk Nieuw-Sloten werd dus het noordelijke stuk van die weg verwijderd en moest (doorgaand) verkeer zich via allerlei omwegen begeven om bij de A4 uit te komen. En ik durf wel te zeggen dat de verkeersproblemen die er nu in/rond die wijk zijn (zoals bij de Sloterweg), wat de gemeente heeft doen besluiten stevige verkeersbeperkende maatregelen te treffen, er veel minder zouden zijn als die doorgaande Geerban daar nog had gelopen. Dit zuidelijke stuk Geerban (wat dus niet aansloot op de weg met de Geer Ban enkele kilometers noordelijker in Osdorp) verklaart dus ook het bordje dat bij paal 2,3 van de A4 staat.

Situatie tot begin jaren negentig

Afbeelding

Situatie nu.

Afbeelding

De (toenmalige) Geerban had zelfs de autowegstatus. Foto uit 1972 uit de Beeldbank van de gemeente Amsterdam. Dit is de toenmalige kruising met de Louwesweg (die daar ook geamoveerd is). Op het middelpunt van de kruising ligt nu de lokale Dirk van den Broek.

Afbeelding

En dit is een kruising verder bij de Sloterweg met op de achtergrond de A4. Foto ook uit de Beeldbank Amsterdam uit 1978. Hier loopt nu de Anderlechtlaan.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 16 okt 2022, 21:39

mavas schreef: zo 16 okt 2022, 17:17 Ik meen wel dat de verbinding IJtunnel-Schellingwoude in onderzoeken voorbij komt. Het ligt dus nog niet definitief van tafel. Het zou de linksafbeweging op de afrit A10-N247/S116 ontlasten.
Zo af en toe komt die nog wel langs inderdaad, maar het blijft altijd steken, is mijn idee. Voornaamste probleem zou het kruisen van Zijkanaal K zijn, het nieuwbouwwijkje Zuiderzeepark aan de Schellingwoudense kant helpt ook niet (maar maakt een goede 1x2 niet onmogelijk). De volkstuinen aan de zuidelijke rand van het Vliegenbos zie ik ook niet weggaan zonder flink protest en lokale onrust. Mensen zijn allang weer vergeten dat deze hele volkstuin er waarschijnlijk alleen maar is gekomen om tzt plaats te maken. Het Vliegenbos zelf mag zich ook veel meer dan vroeger verheugen in belangstelling van (stads)natuurliefhebbers, dus ook uit die hoek gegarandeerd protest.

Je hoort zo af en toe geluiden dat men Albemarle graag ziet vertrekken. Als dat terrein vrijkomt, heb je wellicht wat meer ruimte om te bouwen in het verlengde van de Johan van Hasseltweg.

evos
verkeersader

Bericht door evos » zo 16 okt 2022, 23:06

Wesso schreef: zo 16 okt 2022, 19:17
Op Streetview tot pak-hem-beet 2010 zie je nog de tweede rijbaan van de Troelstralaan (deels) in gebruik. Die weg met twee rijbanen en brede middenberm lijkt zo rond 1970 te zijn aangelegd.

Het tracé is goed te zien op de topokaart van 1970:
Als je nog iets verder teruggaat, tot ca 1962, dan zie je dat die later afgewaardeerde oostelijke rijbaan zelfs de eerste was die werd aangelegd.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 18 okt 2022, 11:30

Leuk om te zien die oude plannen van de Geerban.
Lijkt er wel op dat die weg niet over de hele geplande lengte tot aan de A8 als volwaardige autosnelweg was gepland. Maar meer als een stadsautoweg. Wellicht dat alleen het deel vanaf de N200, destijds N5, tot de A8 als snelweg was gepland. Daar is verder fysiek in het landschap niets van te zien, behalve de royaal opgezette aansluiting Zaanstad-Westerkoog van de A8.

De aansluiting Sloten van de A4, zou die gezien de ruime opzet wellicht oorspronkelijk voorzien zijn geweest om naar conflictvrij omgebouwd te kunnen worden?

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » zo 23 okt 2022, 22:33

Wellicht een SNUP, of wellicht niks, maar waren er ooit plannen voor een oostelijke randweg voor Nunspeet voor een betere aansluiting tussen de N795 en de N310? Een beetje zoals ik het in rood de belijning heb aangegeven?

Afbeelding

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 24 okt 2022, 7:40

Niet uitgesloten, maar gezien de wijkopzet lijkt het me een jaren '60/'70-wijk. Het was toen heel gebruikelijk om een strakke, begroeide dorpsrand te ontwerpen. Niet noodzakelijk om er nog een weg naast te leggen, maar meer om de bebouwing vanuit het buitengebied te camoufleren in het landschap.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 11 nov 2022, 19:02

De losse viaductpijlers in :KP: Benelux vaak genoeg gezien bij langs rijden maar dat stukje viaduct met zelfs geleiderail er op was mij eigenlijk nog nooit opgevallen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 nov 2022, 19:08

Iets vergelijkbaars heb je op de A50 met de aansluiting Hoenderloo. Daar staan ook geleiderails op. Ik ben er jaren onderdoor gereden zonder in de gaten te hebben dat één van de twee bruggen helemaal niet in gebruik was.

Afbeelding

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » vr 11 nov 2022, 20:31

^^
Dat tweede viaduct is volgens mij ook daadwerkelijk in gebruik geweest (een SOUP dus), die in het knooppunt Benelux uiteraard niet.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » vr 11 nov 2022, 20:41

^^ Ja, als onderdeel van N50 tussen Arnhem en Apeldoorn. Overbodig geworden na de bouw van 2de? deel van de A50. Het eerste deel van de A50 vanaf Apeldoorn sloot hier eerst nog aan op de N50.

Chris079
verkeersader

Bericht door Chris079 » vr 11 nov 2022, 20:44

Jackbauer1350 schreef: vr 11 nov 2022, 19:02 De losse viaductpijlers in :KP: Benelux vaak genoeg gezien bij langs rijden maar dat stukje viaduct met zelfs geleiderail er op was mij eigenlijk nog nooit opgevallen.

Afbeelding
Zo te zien ooit bedoeld voor de doortrekking van de A4 naar de A29. Zou aansluiten thv KlaasWaal?
Verklaart waarom de rijbanen daar verder uit elkaar liggen. De twee sloten in het midden verraden waar de rijbaan van de A4 had moeten lopen.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 11 nov 2022, 21:23

Het verhaal van doortrekking en knooppunt Klaaswaal is wel bekend. Alleen dat stukje viaduct was mij nooit opgevallen. De ongebruikte pijlers van dezelfde bouwstijl als bij Kethelplein zijn goed te zien vanaf de Vondelingenweg.
Wel opvallend dat men een stukje viaduct heeft gebouwd. Wellicht dat het met beetje afstoffen zo in gebruik te nemen is mocht de A4-Zuid er nog komen in de toekomst.
Bij Kethelplein is de nieuwe A4 op de oude pijlers gelegd die er al een jaar of vijftig stonden.

Er onder ligt een leidingengoot:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op vr 11 nov 2022, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 11 nov 2022, 21:24

Chris079 schreef: vr 11 nov 2022, 20:41 ^^ Ja, als onderdeel van N50 tussen Arnhem en Apeldoorn. Overbodig geworden na de bouw van 2de? deel van de A50. Het eerste deel van de A50 vanaf Apeldoorn sloot hier eerst nog aan op de N50.
Oude kaartbeelden van deze situatie kwamen deze zomer voorbij in een discussie over de historie van het deel van de A50 ten zuiden van de aansluiting en het verzet dat daar tegen is gevoerd.

Afbeelding

De A50 ten zuiden van de aansluiting is jonger dan het deel ten noordoosten. Er liep in de tijdelijke situatie maar één rijbaan van de A50 onder de viaducten door.

Aangezien er uitsluitend verkeer van en naar de N788/Arnhemseweg (met tegenwoordig maar één rijbaan) over de kunstwerken hoefde was de keuze voor twee separate viaducten behoorlijk oversized*.

* Toevoeging: het viaduct was gebaseerd op ASW-profiel, maar juist de keuze voor een meer oostelijk tracé voor de A50 langs Beekbergen (en daarmee de noodzaak voor deze viaducten) is die snelweg rechtdoor naar Apeldoorn er nooit gekomen.

Het blijft curieus dat hier een stukje 2x2 heeft gelegen dat nooit rechtstreeks heeft aangesloten op een autosnelweg en uiteindelijk zo sterk in functie en inrichting is afgewaardeerd.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op vr 11 nov 2022, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 11 nov 2022, 21:34

Foto (gemaakt in 2013) van het niet gebruikte viaduct over de A50 bij Hoenderloo.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 11 nov 2022, 21:38

Volgens info in dit artikel was de A50 in het verleden ten westen van Beekbergen gepland.
Wat blijkt: de plannen zijn inderdaad gewijzigd. “De twee viaducten zijn in 1969 aangelegd als onderdeel van de verbreding van de A50. Dit was destijds een eenbaansweg”, aldus de persvoorlichter.

“Het plan was toen om het tracé van de verbrede A50 via de westzijde van Beekbergen te leiden. Ook zou er een aansluiting komen met de A1 ter hoogte van hectometerpaal 83.0 en deze was al deels voorbereid.”

“Later zijn de plannen gewijzigd en is de A50 ten oosten van Beekbergen aangelegd. Hierdoor verloor een van de viaducten de functie als rijbaan.”

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 11 nov 2022, 21:45

^^ Maar de ruimte onder het viaduct was óók voorbereid op een ASW-profiel. Dat er relatief kort daarna ook is gekomen. Met de ingebruikname van het A50-tracé oostelijk van Beekbergen werd het tweede viaduct feitelijk al overbodig. Met een beetje meer visie en voortvarendheid was in de praktijk één viaduct voldoende geweest.

Heeft men lang beide opties open willen houden? Of hebben beide tracés ooit gezamenlijk op dezelfde tekening gestaan en is er maar één aangelegd?

En zoals ik hierboven al toevoegde, wat waren überhaupt de redenen om dit stukje A50 (dat later weer is verlaten) al aan te leggen met ASW-profiel? Laaghangend fruit voor een latere voltooiing van de A50 zowel noordelijk als zuidelijk van dit stukje?

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 11 nov 2022, 21:55

N-wegen aanleggen met (half) autosnelwegprofiel is in de jaren '60 en '70 een tijdje gebruikelijk geweest.

In Drenthe alleen al kan ik talloze voorbeelden noemen: de N374 Buinen - Stadskanaal heeft overbrede viaducten (begin jaren '70), de N375 bij Meppel heeft overbrede viaducten (rond 1970), het viaduct van de N862 over de N391 is overbreed (1968), de N381 heeft een aantal overbrede viaducten (eind jaren '60, begin jaren '70), de N382 heeft enkele overbrede viaducten (jaren '70).

In andere landsdelen zullen ongetwijfeld vele van dit soort voorbeelden zijn. Men had toen nog de verwachting dat veel meer autowegen uiteindelijk autosnelwegen zouden kunnen worden. En ook voor later toe te voegen in/uitvoegstroken of fietspaden was het wel handig om meteen genoeg overbreedte in de constructie mee te nemen.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » za 12 nov 2022, 20:32

Jackbauer1350 schreef: vr 11 nov 2022, 19:02 De losse viaductpijlers in :KP: Benelux vaak genoeg gezien bij langs rijden maar dat stukje viaduct met zelfs geleiderail er op was mij eigenlijk nog nooit opgevallen.

Afbeelding
Onder dat viaduct door ligt de Buisleidingenstraat. Wellicht dat het viaduct er daarom al ligt, zodat er niet meer boven die buisleidingen gewerkt hoeft te worden?

De vooraanleg van het :KP: splitsing A29/A4 heb ik nooit gesnapt. De rijbaan ri zuid gaat over een verhoogd talud over het A4-tracé. Maar er zit nog geen viaduct in. Als je dat wil aanleggen zal je eerst een tijdelijke route voor verkeer Rotterdam->Zeeland moeten aanleggen. Maar als je dat toch moet, had je destijds niet dat hele duurdere talud aan hoeven te leggen, maar had je gewoon de "tijdelijke" baan Rtd->Zeeland direct naast de rijbaan Zeeland->Rtd kunnen leggen, tot de beslissing de A4 te bouwen was gevallen...

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 12 nov 2022, 20:43

^^ Dan is de andere rijbaan van de A29 wel tijdelijk in te delen voor twee richtingen mocht het ooit zover komen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 12 nov 2022, 20:48

IIVQ schreef: za 12 nov 2022, 20:32 De vooraanleg van het :KP: splitsing A29/A4 heb ik nooit gesnapt. De rijbaan ri zuid gaat over een verhoogd talud over het A4-tracé. Maar er zit nog geen viaduct in. Als je dat wil aanleggen zal je eerst een tijdelijke route voor verkeer Rotterdam->Zeeland moeten aanleggen. Maar als je dat toch moet, had je destijds niet dat hele duurdere talud aan hoeven te leggen, maar had je gewoon de "tijdelijke" baan Rtd->Zeeland direct naast de rijbaan Zeeland->Rtd kunnen leggen, tot de beslissing de A4 te bouwen was gevallen...
We hebben op verschillende plekken gezien dat je een tunnel onder een snelweg in een weekend op z'n plaats kan leggen. Voor de bouw van het knooppunt zou de rijbaan Rotterdam -> Zeeland dus maar 2 weekenden dicht hoeven. Daar hoef je geen tijdelijke rijbaan voor aan te leggen.