Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 13 nov 2022, 8:12

De kans is wel redelijk groot dat mocht de A4 Zuid aangelegd worden dat dit op een zelfde manier gedaan wordt als het deel Delft - Schiedam, dus verdiept. Dan zal een tunnelelement onder die rijbaan door inderdaad niet ondenkbaar zijn.
Bij keuze voor een standaard viaduct met pijlers lukt het niet in twee weekendafsluitingen.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 13 nov 2022, 8:32

Het probleem lijkt me de fundatie van je landhoofden en/of pijlers. Op zand (zoals het tunneltje in Ede) lukt dat wel in een paar weekenden, maar op de zeeklei daar zou ik toch liever wat steviger fundering hebben.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 13 nov 2022, 9:06

Een extra weekendafsluiting om een deel te ontgraven, heipalen aan te brengen en de rijbaan weer te herstellen is bij dit soort projecten niet ongebruikelijk.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 13 nov 2022, 10:13

Ik kan me ook voorstellen dat ze eerst de A4 richting zuid openstellen, en dan tijdelijk de A29 richting zuid afsluiten. Dan kan men in iets meer rust werken aan de kunstwerken benodigd om de verbinding Vaanplein -> Haringvliet en Haringvliet -> Benelux te realiseren.

Nog over de vraag waarom dat zandlichaam is neergelegd terwijl het bij completering van het knooppunt weer deels moet worden afgebouwd: zou het ook kunnen dat men, in de grond zoals die er in de Hoekse Waard ligt, best zwaar tilde aan de periode die nodig zou zijn om het zandlichaam te laten inklinken wanneer men later de A4 zou aanleggen? Misschien ook wat logistiek om voldoende zand hierheen te krijgen. Op zulke redeneringen zou later deels afbouwen een verhoudingsgewijs kleine last kunnen zijn. Maar goed, ik zeg dit zonder bouwkundige kennis, laat staan hoe men in de jaren ‘60 dit soort processen inschatte. Maar iets zegt me ook dat dat nog geen periode waarin men rekende met “een paar weekendafsluitingen.”
Laatst gewijzigd door Pino op zo 13 nov 2022, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 13 nov 2022, 10:51

Hoogstwaarschijnlijk ook dat tijdens de aanleg van rw29/4 duidelijk werd dat het wegvak Benelux - Klaaswaal op de lange baan werd geschoven, nog voor men er aan toe was om de voorbelasting uit te graven voor het viaduct.
De werkeloze pijlers in :KP: Benelux wijzen daar ook wel op een beslissing tijdens de aanleg. Overigens zit er aan de zuidzijde van de A15 ook al een landhoofd in het talud.
En besloot men de rijbaan van de A29 gewoon over het zandlichaam aan te leggen.
Bij wijze van spreke zou het kunnen dat als de beslissing voor uitstel van dat wegvak een maand later gekomen zou zijn dat er nu een viaduct over niets in de A29 gad gezeten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 13 nov 2022, 12:03

Knooppunt Benelux werd geopend in 1972, de A29 is van midden jaren ‘60. Dus tussen die twee bouwprocessen kan niet echt wisselwerking hebben bestaan. Mogelijk dan eerder een redenering bij aanleg van de A29 dat de doorsteek naar Benelux nog wel even zou duren; terwijl bij de aanleg van Benelux werd uitgegaan van een snel vervolg.