Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 13 nov 2022, 8:12

De kans is wel redelijk groot dat mocht de A4 Zuid aangelegd worden dat dit op een zelfde manier gedaan wordt als het deel Delft - Schiedam, dus verdiept. Dan zal een tunnelelement onder die rijbaan door inderdaad niet ondenkbaar zijn.
Bij keuze voor een standaard viaduct met pijlers lukt het niet in twee weekendafsluitingen.

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » zo 13 nov 2022, 8:32

Het probleem lijkt me de fundatie van je landhoofden en/of pijlers. Op zand (zoals het tunneltje in Ede) lukt dat wel in een paar weekenden, maar op de zeeklei daar zou ik toch liever wat steviger fundering hebben.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 13 nov 2022, 9:06

Een extra weekendafsluiting om een deel te ontgraven, heipalen aan te brengen en de rijbaan weer te herstellen is bij dit soort projecten niet ongebruikelijk.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 13 nov 2022, 10:13

Ik kan me ook voorstellen dat ze eerst de A4 richting zuid openstellen, en dan tijdelijk de A29 richting zuid afsluiten. Dan kan men in iets meer rust werken aan de kunstwerken benodigd om de verbinding Vaanplein -> Haringvliet en Haringvliet -> Benelux te realiseren.

Nog over de vraag waarom dat zandlichaam is neergelegd terwijl het bij completering van het knooppunt weer deels moet worden afgebouwd: zou het ook kunnen dat men, in de grond zoals die er in de Hoekse Waard ligt, best zwaar tilde aan de periode die nodig zou zijn om het zandlichaam te laten inklinken wanneer men later de A4 zou aanleggen? Misschien ook wat logistiek om voldoende zand hierheen te krijgen. Op zulke redeneringen zou later deels afbouwen een verhoudingsgewijs kleine last kunnen zijn. Maar goed, ik zeg dit zonder bouwkundige kennis, laat staan hoe men in de jaren ‘60 dit soort processen inschatte. Maar iets zegt me ook dat dat nog geen periode waarin men rekende met “een paar weekendafsluitingen.”
Laatst gewijzigd door Pino op zo 13 nov 2022, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 13 nov 2022, 10:51

Hoogstwaarschijnlijk ook dat tijdens de aanleg van rw29/4 duidelijk werd dat het wegvak Benelux - Klaaswaal op de lange baan werd geschoven, nog voor men er aan toe was om de voorbelasting uit te graven voor het viaduct.
De werkeloze pijlers in :KP: Benelux wijzen daar ook wel op een beslissing tijdens de aanleg. Overigens zit er aan de zuidzijde van de A15 ook al een landhoofd in het talud.
En besloot men de rijbaan van de A29 gewoon over het zandlichaam aan te leggen.
Bij wijze van spreke zou het kunnen dat als de beslissing voor uitstel van dat wegvak een maand later gekomen zou zijn dat er nu een viaduct over niets in de A29 gad gezeten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 13 nov 2022, 12:03

Knooppunt Benelux werd geopend in 1972, de A29 is van midden jaren ‘60. Dus tussen die twee bouwprocessen kan niet echt wisselwerking hebben bestaan. Mogelijk dan eerder een redenering bij aanleg van de A29 dat de doorsteek naar Benelux nog wel even zou duren; terwijl bij de aanleg van Benelux werd uitgegaan van een snel vervolg.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » do 22 dec 2022, 9:49

Kleine Snup in Heemskerk/Beverwijk.
Daar waren vroeger plannen om het Eurotamplein te verbinden met de Spoorsingel:

Afbeelding

Vanaf het Eurotamplein ziet dat er nog steeds zo uit:

Afbeelding

Later in de jaren 2000 zijn daar 2 spooronderdoorgangen gekomen en is dat plan definitief niet door kunnen gaan.
Leuk detail, de Citroen dealer die bij de onderste pijl staat, had de ingang en voorgevel aan het grasveld gebouwd zodat die later aan de doorgaande weg zou komen te liggen. Dat is er nooit van gekomen.

Ook waren de toeleidende wegen in asfalt en alleen de bocht in klinkers. Dit zodat de kruising later nog makkelijker aangepast kon worden.
Het gevolg was dat er bij gladheid vaker auto's uit de bocht vlogen over de gladdere klinkers.

Afbeelding
Datum, november 2001

Afbeelding
Datum, november 2001

Afbeelding
Datum, november 2001

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 22 dec 2022, 10:40

Robonus schreef: do 22 dec 2022, 9:49 Kleine Snup in Heemskerk/Beverwijk.
Daar waren vroeger plannen om het Eurotamplein te verbinden met de Spoorsingel:
Ah, één van de eerste SNUPs die ik ooit heb gekend (naast de Soomerwegh en C.F. Smeetslaan in Castricum). Ik ben ooit midden jaren tachtig als kleine jongen met mijn vader mee geweest om bij de betreffende Citroën-dealer onze Citroën op te halen. Met de trein zijn we naar station Heemskerk (nabij het Euratomplein) gegaan en vervolgens de hele SNUP, feitelijk een lange en brede grasstrook, afgelopen tot aan de betreffende dealer. Ik vond het toentertijd nog best een lange (en ietwat saaie) wandeling. :lol:

Het betreft overigens Euratomplein en niet Eurotamplein. Lekker oud kaartje heb je er trouwens bij gepost met daarop nog de oude A9 parallel aan de spoorlijn :top:

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » do 22 dec 2022, 11:15

^^
Zelfde verhaal hier. Mijn ouders hadden een oude BX break, en we kwamen hier begin jaren 90 nog wel eens over de vloer. Toen als klein jochie helemaal verlekkerd zitten kijken naar het nieuwste model, de Xantia :rofl2:
En inderdaad, als de auto een meerdaagse reparatiebeurt nodig had gingen we terug via het veldje en met de trein van Heemskerk naar Uitgeest.

En idd stomme spelfout, is ook wel een lekkere tongbreker :lol:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 22 dec 2022, 14:26

Robonus schreef: do 22 dec 2022, 11:15 En idd stomme spelfout, is ook wel een lekkere tongbreker
Als je weet wat Euratom betekent is het al een stuk makkelijker.

Leuke vraag trouwens: wat is de eerste SNUP die je je kunt herinneren?
Voor mij moeten dat de zandhopen geweest zijn tussen Damsterdiep en Eemskanaal in Groningen, voor een weg over de N41 (nu N360).
Ze lagen zo'n 50 meter naast de plek waar nu de Ringweg Oost van Groningen (N46) ligt.
Mijn herinnering gaat terug naar eind jaren 1960. De zandhopen zijn begin jaren 1980 weggehaald.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 22 dec 2022, 14:37

^^
Voor mij de onvoltooide A15 na knooppunt Ressen (opgegroeid in Bemmel). Al kan dat ook een SNNUP genoemd worden (Spoor van Nog Niet Uitgevoerd Plan). Een andere die me van kinds af aan al is bijgebleven is het abrupte einde van de B9 bij Kranenburg (net over de grens).

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » do 22 dec 2022, 15:03

harry schreef: do 22 dec 2022, 14:26
Robonus schreef: do 22 dec 2022, 11:15 En idd stomme spelfout, is ook wel een lekkere tongbreker
Als je weet wat Euratom betekent is het al een stuk makkelijker.

Leuke vraag trouwens: wat is de eerste SNUP die je je kunt herinneren?
Voor mij moeten dat de zandhopen geweest zijn tussen Damsterdiep en Eemskanaal in Groningen, voor een weg over de N41 (nu N360).
Ze lagen zo'n 50 meter naast de plek waar nu de Ringweg Oost van Groningen (N46) ligt.
Mijn herinnering gaat terug naar eind jaren 1960. De zandhopen zijn begin jaren 1980 weggehaald.
Waar was dat dan? Ten westen of oosten van waar nu de N46 ligt? Op Topotijdreis zijn ze niet te zien.

Ik ken de brug over het Eemskanaal al als klein kind, mijn moeder doneerde bloed en dan ging ik achterop mee over die brug, de brug heet bij ons in de familie nog altijd de "prikbankbrug".

Mijn eerste bewuste SNUP weet ik niet. Wellicht de metro van Charleroi.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 22 dec 2022, 15:26

harry schreef: do 22 dec 2022, 14:26 Leuke vraag trouwens: wat is de eerste SNUP die je je kunt herinneren?
Ik ben vrij bewust opgegroeid met het zandlichaam in de A4 Midden-Delfland, en de wetenschap dat daar ooit nog eens een snelweg moest komen die op koud ijs stond. Vergelijkbaar met de verlengde A16. De Oost-Abtsbrug in Rotterdam heb ik jarenlang zien liggen terwijl de weg doodliep in een lege on-ontwikkelde zandvlakte. Maar goed, die werden alsnog uitgevoerd. Al kun je van de A4 natuurlijk zeggen dat het zandlichaam dat ik als kind zag is afgegraven om de weg verdiept aan te leggen.

Van de nog-steeds-SNUPs die ik ken, ken ik de tram-bak in de weg onder het geplande NS-station Schiedam-Kethel vermoedelijk het langste. Sinds hij halverwege de jaren '90 gebouwd werd, weet ik wat het doel ervan is/was en weet ik dat het nog steeds ongerealiseerd is. Er zijn zeker SNUP-plekken die ik al langer ken, maar de kennis dat er een bepaald plan achter zat dat niet is uitgevoerd kwam pas ruim later. Maar ook: uit de lay-out van Knooppunt Ressen moet ik al eerder hebben kunnen concluderen dat daar voorbereiding lag op de verlengde A15 die ik óók als project kende. Alleen wanneer ik die twee met elkaar verbonden heb? Iets soortgelijks met de grondwerken bij Arlon voor het knooppunt E25-E411: het was me al vakanties lang duidelijk dat daar iets mis was gegaan, maar link met precies project kwam pas later.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 22 dec 2022, 20:47

IIVQ schreef: do 22 dec 2022, 15:03 Waar was dat dan? Ten westen of oosten van waar nu de N46 ligt? Op Topotijdreis zijn ze niet te zien.
Ten westen. Aan het eind van de Koningsweg. Op Topotijdreis o.a. in 1982 te zien.
Het hoopje zand was wellicht stukken kleiner dan wat ik me als kind herinner. :D
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 22 dec 2022, 21:03

harry schreef: do 22 dec 2022, 14:26 Leuke vraag trouwens: wat is de eerste SNUP die je je kunt herinneren?
KP Kethelplein en dan met name de (toen nog niet aangelegde) A4 ten noorden ervan. Ik woonde als kind in Vlaardingen en we gingen wel eens wandelen op het zandlichaam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Victor
autoweg

Bericht door Victor » do 22 dec 2022, 22:34

Voor mij is dat knooppunt De Hogt begin jaren 70.
Van Tilburg naar Venlo had je toen nog geen Batadorp, wel een TOTSO bij Strijp.
En dan de bekende westelijke randweg die eindigde op de rijksweg naar Venlo.
Zoals De Hogt er toen bij lag, had de randweg zo doorgetrokken kunnen worden naar het zuiden. Een tijdelijke situatie zolang die doortrekking er nog niet was.
Met rood-witte bakens, al dan niet met gele knipperlichten erop, werd je van de hoofdrijbaan afgeleid naar de parallelbaan, want alleen die had nog maar een viaduct over de A67. Vervolgens scherpe bochten naar rechts - een klaverlus in 2 delen, zie het plaatje van Topotijdreis.
https://www.topotijdreis.nl/kaart/1972/ ... 9815,11.01

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Victor op do 22 dec 2022, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 22 dec 2022, 22:37

Pino schreef: do 22 dec 2022, 15:26
Ik ben vrij bewust opgegroeid met het zandlichaam in de A4 Midden-Delfland, en de wetenschap dat daar ooit nog eens een snelweg moest komen die op koud ijs stond.
Ik ben er niet mee opgegroeid, maar ik heb dat zandlichaam tussen 2007 en 2010 drie keer bezocht, eerst aan de Delftse en later de Schiedamse kant. Het was indrukwekkend om zo'n groot stilgevallen plan te zien, voordat de snelweg door het landschap zou worden aangelegd.
Pino schreef: Van de nog-steeds-SNUPs die ik ken, ken ik de tram-bak in de weg onder het geplande NS-station Schiedam-Kethel vermoedelijk het langste. Sinds hij halverwege de jaren '90 gebouwd werd, weet ik wat het doel ervan is/was en weet ik dat het nog steeds ongerealiseerd is.
Station Schiedam Kethel gaat er komen. Wat met die trambak gaat gebeuren, geen idee.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 23 dec 2022, 7:42

^^ Citaat uit het gelinkte artikel: “Op welke termijn de stations er zullen komen is nog niet duidelijk. Een woordvoerder van Metropoolregio Rotterdam Den Haag laat weten dat het nog niet bekend is wanneer de stations daadwerkelijk gebouwd zullen worden. Het Meerjarenprogramma infrastructuur, Ruimte en Transport zal de komende jaren onderzoek doen naar mogelijkheden.” Het idee was altijd dat het station teveel druk zou zetten in de dienstregeling zolang Schiedam-Delft tweespoors is. Dus als we nu onderzoek gaan krijgen om die conclusie wederom te trekken, zit je wéér in de tijdslijn naar die verdubbeling toe. Dit wordt denk ik minstens 2035.

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » vr 23 dec 2022, 14:28

Robonus schreef: do 22 dec 2022, 9:49 Kleine Snup in Heemskerk/Beverwijk.
Daar waren vroeger plannen om het Eurotamplein te verbinden met de Spoorsingel...
Mooie update, heb ik zojuist toegevoegd aan mijn SNUP's - NL & Belgie Google Maps overzicht (LINK). Op Topotijdreis zie je ook een deel van het plan daadwerkelijk ingetekend:

Afbeelding

Wat is precies de reden voor het cancellen van deze verbindingsweg? Heemskerk is sowieso een hotspot voor SNUP's, de geplande verlenging van de A8 rond Heemskerk om aan te sluiten op de A22 bij oprit/afrit 2 Heemskerk is goed te volgen.

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » di 27 dec 2022, 21:01

Nog even over die A4-A29 verbinding. Er zal al genoeg over geschreven zijn, dus wellicht dat ik iets dubbel.
Ik ben het trace eens aan het volgen. Bij Poortugaal zou het straks langs de bebouwde kom komen, waar nu de volkstuintjes liggen zo te zien. Op de Welhoeksedijk is ook wat ruimte, er staat één huis in de weg, het nummer tussen de 50 en 60 (kan het niet goed zien).
Bij Oud-Beijerland zou ie om de Randweg heen komen lijkt het, waarbij ter hoogte van de Zinkweg al ruimte is voor een oprit en afrit. En aan de Zinkweg is ook precies een perceel onbebouwd. Verderop, iets ten westen van de Plantenhal aan de Langeweg zitten in het land al sporen die de richting van de mogelijke snelweg volgen. En iets naar het zuiden ook, ten oosten van de A&A Keuken Installateurs. Die lijn kan je ook naar het zuiden doortrekken naar de 2e Kruisweg. Of zie ik dingen die er niet zijn? :)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 27 dec 2022, 21:12

Is dit een antwoord op je vraag? ;)

viewtopic.php?p=960198#p960198
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » di 27 dec 2022, 21:39

ja, tof! :top:

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » di 10 jan 2023, 15:58

Uit een andere thread:
Schelpenpaadje schreef: di 10 jan 2023, 15:44 Ook het Galamadammen Akwadukt heeft stempels tussen de wanden. Over één sectie liggen geen stempels maar een redelijk oversized dek t.b.v. een verbinding tussen een hotel en een vakantiepark met havens.
Dit lijkt me een SNUP.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 10 jan 2023, 16:35

^^ Ik vraag me af of er ooit een groter plan voor is geweest.

Dit aquaduct is opengesteld in 2007. In de oude situatie -met brug- hadden de activiteiten aan beide kanten van de weg hun eigen rechtstreekse aansluitingen op de N359. Ik vermoed dat er langs het water een paadje onder de oude brug door lag. Deze foto lijkt dat te bevestigen:

Afbeelding
Bron en meer foto's: Historysk Koudum

De brug over het aquaduct zal zijn bedoeld om de activiteiten aan beide kanten van de N359 met elkaar te verbinden. In de eerste plaats voor voetgangers. De breedte zal zijn bedoeld om er méér van te kunnen maken. Of daarvoor concrete plannen hebben bestaan zou ik niet zomaar aannemen. Het kan ook zomaar zo zijn gebouwd in de verwachting dat die plannen er zouden komen.

De afgelopen jaren heeft het hotel aan de zuidwestkant niet de beste tijd meegemaakt, met als dieptepunt een faillissement tijdens de coronatijd. Momenteel worden er vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen. Het zou natuurlijk best kunnen dat bij toekomstige ontwikkelingen rondom het aquaduct de brug alsnog voor de volle breedte gebruikt gaat worden.

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » di 10 jan 2023, 19:33

Zou zomaar kunnen, maar nergens in de stukken die openbaar staan lees ik iets over de plannen voor meer, alleen een voetgangersverbinding tussen het hotel en de jachthaven.
...Boven de noordwestelijke oprit bevindt zich een voetgangersbrug, welke voetgangers de mogelijkheid biedt om vanuit het naastliggende hotel de provinciale weg over te steken richting de jachthaven...
Ik denk dat we hier alleen achter zullen komen als we de archieven van Súdwest-Fryslân induiken, of iemand die betrokken was bij de planning te spreken... ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 14 jan 2023, 11:43

Palance schreef: za 11 mar 2017, 14:45 Ik vraag me al langer af of dit een SNUP is.

De Lodewijk Pincoffsbrug in Rotterdam. Gewoon een beweegbare brug in een woonwijk zoals er wel meerdere zijn in Rotterdam. Het is mij al vaker opgevallen dat het lijkt alsof er ooit 2 rijbanen voorzien zijn. 1 rijbaan (rechts op de foto) is voor autoverkeer en fietsers, dat loopt ook zo door aan beiden zijden van de brug. Helemaal links bij het witte hekje is het voetpad en ook dat loopt ook zo door aan beide zijden van de brug. Dan blijft over het zeer brede middendeel. Aan beide zijden van de brug is ook een stukje trottoir, maar zijn er ook parkeervakken. Ik heb nooit begrepen waar deze rijbaan (als dat zo voorzien was) voor bedoeld is.

Locatie.

Afbeelding

Afbeelding
Mark schreef: zo 19 mar 2017, 1:15 In het Groot Rotterdams Bruggenboek staat wel wat interessants. De brug is in 1977 gebouwd als Stokkenbrug over de Zalmhaven, die in de jaren 80/90 is gedempt. Op de plek van de oude brug ligt nu ongeveer de toerit van de Erasmusbrug. Doordat de brug nog relatief nieuw was, is deze gedemonteerd en bij de Binnenhaven op de huidige plek opnieuw opgebouwd.

De vraag blijft waarom de brug zo breed is. De Zalmhaven was niet echt een plek van doorgaand verkeer. Oude foto's van de Stokkenbrug bij de Zalmhaven kan ik zo 1-2-3 niet vinden.

Op Facebook trof ik vanmorgen een foto aan van die Stokkenbrug op die oude locatie.
Afbeelding

Huidige situatie: https://goo.gl/maps/b7YYUWJZYz3RHVz8A
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 14 jan 2023, 14:13

Mooie oude foto :top:

En zoals ik dan ben, ga ik eerst zelf op zoek, en als ik het dan gevonden heb en een mooi Streetview beeld wil plaatsen, zie ik pas dat Palance dat zelf ook al heeft gedaan :p
De omgeving is... een beetje veranderd, die open deur wilde ik ook nog intrappen ;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 14 jan 2023, 14:59

Als je breedte vergelijkt met de elders geplaatste foto van de huidige situatie in de Lodewijk Pincoffsweg lijkt de brug wel even breed te zijn.

De combinatie van smallere rijbanen i.c.m. het ontbreken van vrijliggende fietspaden zal ervoor gezorgd hebben dat er nu een stuk brug "over" is.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 14 jan 2023, 15:19

Victor schreef: za 14 jan 2023, 14:13 De omgeving is... een beetje veranderd, die open deur wilde ik ook nog intrappen ;)
Tja, behalve de Erasmusbrug is men daar aan de Gedempte Zalmhaven natuurlijk ook flink aan het bouwen geslagen. Ik ben jaren ‘90 vrij veel in deze omgeving geweest en ook ná de opening van de Erasmusbrug is er hier gewoon heel veel veranderd. De Maastorenflat links op de foto staat er nog wel mooi karakteristiek.

De brug herinner ik me eerder vanuit de andere kant, oftewel het einde van de Schiedamsedijk. Het Nieuwe Werk, stond daar op de borden richting Scheepvaartkwartier. Ik denk wel dat de brug een veel betere toegang geeft tot dit stukje Rotterdam dan de huidige toegang over Scheepstimmermanslaan / Van Vollenhovenstraat. Door het gaatje links achter de Maastorenflat kun je nu met de fiets alsnog doorsteken over de Gedempte Zalmhaven naar het Willemsplein.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » za 14 jan 2023, 19:42

Willem schreef: za 14 jan 2023, 14:59 lijkt de brug wel even breed te zijn
Zo'n ophaalbrug maak je ook niet even snel een stuk smaller. Zou dan helemaal opnieuw uitgebalanceerd moeten worden, ander contragewicht, andere aandrijving... andere fundatie... een hoop extra engineeringskosten.