Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

LennyKravitz
verkeersader

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door LennyKravitz » za 14 jan 2023, 22:56

De Prinsenlaan is al best breed van opzet... doch die extra onderdoorgang bij de A16 hier... zou dit ooit voor (snel)tram of metro zijn gereserveerd?

https://goo.gl/maps/CMpodoJdBAQdfSyB8
It aint over 'till it's over...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 14 jan 2023, 23:01

Er zijn inderdaad plannen geweest voor een tram naar de Alexanderpolder.

Of op deze plek ruimtereservering voor zo'n tram is of niet weet ik niet.

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » vr 20 jan 2023, 18:03

Zou wel kunnen. Je kan bijna een rondje tekenen van de ruimtereservering. In oostelijke richting naar de Capelseweg waar ie in noordelijke richting precies uitkomt waar de middenberm begint. En dan wellicht via de Rooseveltweg terug naar het westen.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 21 jan 2023, 8:20

Prinsenlaan lijkt wel volledig 2x2 te zijn geweest.
Eén rijbaan heeft nog twee stroken thv de A16. De andere rijbaan gele sergeantstrepen aan de rechterkant. En een deel van de weg is klinkerbestrating. De rijbaan is ook raar ingesnoerd aan de kant waar de rotonde met de Van Campenweg.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 21 jan 2023, 12:47

^^ Als je op topotijdreis.nl bij bv. 1982 kijkt lijkt het inderdaad erop dat de Prinsenlaan vroeger 2x2 was.

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » ma 06 feb 2023, 23:14

Een SNUP die hier nog niet benoemt is, zijn de mogelijke plannen uit de jaren 80 voor de Zuidelijke omlegging van de A7 onder Sneek, die mooi ten zuiden van de wijk Tinga en Duinterpen (later gebouwd) zou lopen.
Laatst gewijzigd door HollandandJasper op di 07 feb 2023, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 07 feb 2023, 9:21

^^ Welke sporen zijn hiervan dan te zien behalve de begrenzing van deze wijken?

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 07 feb 2023, 9:27

^^ Nog geen handjevol kadastrale grenzen: https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/SNE00/C/5527
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 feb 2023, 9:34

Wellicht het verloop van deze sloot? https://www.google.nl/maps/@53.0230323, ... a=!3m1!1e3

En dit slootje, waar de omgelegde A7 denkelijk had moeten aansluiten op het bestaande tracé: https://www.google.nl/maps/@53.0053343, ... a=!3m1!1e3

Aan de westkant van Sneek zijn ook wat opvallend gevormde slootjes, maar die vind ik wat moeilijker te plaatsen in een mogelijk omgelegde A7: https://www.google.nl/maps/@53.0409547, ... a=!3m1!1e3

In de verkaveling is er niet direct iets wat voor mij duidt op de plannen voor een mogelijke autosnelweg rondom Sneek.

Beetle
woonerf

Bericht door Beetle » di 07 feb 2023, 21:32

Nog een restant van een niet gemaakt tram tracé is te zien bij de Seitwende tunnel in Leidschendam. De tram komt nu tunnel uit en slaat dan rechtsaf door de middenberm van de Noordsingel. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de tram rechtsaf zou buigen parallel met de Seitwendetunnel onder een fietsbrug door die wel geplaatst is. Aan die fietsbrug is te zien dat dit de bedoeling was. Er is zijn aan de brug roosters bevestigd die waren bedoeld ter bescherming van de bovenleiding.

Afbeelding

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » di 07 feb 2023, 21:34

Coen Tunnel schreef: di 07 feb 2023, 9:34 Wellicht het verloop van deze sloot? https://www.google.nl/maps/@53.0230323, ... a=!3m1!1e3

En dit slootje, waar de omgelegde A7 denkelijk had moeten aansluiten op het bestaande tracé: https://www.google.nl/maps/@53.0053343, ... a=!3m1!1e3

Aan de westkant van Sneek zijn ook wat opvallend gevormde slootjes, maar die vind ik wat moeilijker te plaatsen in een mogelijk omgelegde A7: https://www.google.nl/maps/@53.0409547, ... a=!3m1!1e3

In de verkaveling is er niet direct iets wat voor mij duidt op de plannen voor een mogelijke autosnelweg rondom Sneek.
De sloot uit jouw eerste link ligt er al een paar honderd jaar. De sloot uit jouw 2de link is wel in de jaren 80 vormgegeven (als ik op Topotijdreis kijk). De slootjes aan de westkant van Sneek lijken er niks mee te maken te hebben, die liggen er ook al voordat de nieuwe rondweg ten spraken kwam.

Uit stukken van de Trajectnota/MER uit 1997 (opgesteld door het Ministerie van van Verkeer en Waterstaat citeer ik het volgende:
"Dat de Stadsrondweg-Zuid te Sneek op den duur te weinig capaciteit zou hebben, was bij de aanleg, begin jaren zeventig, al duidelijk. Het zuidelijk deel van de stadsrondweg zou daarom slechts tijdelijk een onderdeel worden van rijksweg 7 (A7)."

Op Wegenwiki:
"...Bij de opening van de zuidelijke rondweg in 1975 stelde de minister dat de autosnelweg er volgens hem zeker nog wel een keer zou komen, maar niet op korte termijn.Bij de aanleg van de zuidelijke rondweg heeft men een gelijkvloerse overweg toegepast bij de kruising met de spoorlijn omdat de dubbelfunctie van stadsweg en nationale weg hooguit 5 jaar zou duren. Afgesproken was dat de nieuwe autosnelweg er in 1980 zou liggen. Minister Tuijnman besluit tot een studie naar de rondweg Sneek. In dezelfde periode komen er ook in Sneek tegengeluiden van de Sneker Milieuraad, die o.a. inbracht dat de snelweg te dicht bij de Zwarte en Witte Brekken zou komen te liggen, maar volgens de gemeente Sneek was dat oplosbaar door een verdiepte ligging.

Trace uit de MER van 1997
Afbeelding

Tinga Zuid is in de jaren 80 aangelegd, rond die tijd werd er serieus nagedacht om de nieuwe autosnelweg aan te leggen. De kadastrale grenzen lijken mij niet toevallig te zijn. Dit in combinatie met een duidelijke stadsgrens die te zien is tussen de wijk Tinga Zuid en de weilanden ten zuiden van Sneek. Dit kan net zoals de kadastrale aanwijzingen natuurlijk toeval zijn.

Ik herinner mij het trace te hebben gezien in een stratenboek, precies zoals het trace uit de MER van 1997. Al met al weten we niks zeker, maar het is naar mening wel een samenloop van toevaligheden.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 07 feb 2023, 21:42

Dat een stadsgrens rond loopt hoeft niet per se te wijzen op een geplande weg maar kan ook puur het geval zijn van organische groei van een stad, het ontwerpen van nieuwe wegen wijken die een bepaalde afstand tot het centrum bewaren en eventueel ruimte overlaten voor nieuwe radialen. Vandaar mijn vraag naar meer duidelijke sporen.

In dit geval waren die plannen zeker concreter ;)

Al valt het me op dat de kadastrale grenzen onder Duinterpen (later ontwikkeld) duidelijker sporen bevatten dan de grenzen onder Tinga (ten westen van de N354). Hoewel het ook juist denkbaar is dat langs een oudere wijk er met de tijd meer sporen uitgewist zijn.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op wo 08 feb 2023, 6:17, 1 keer totaal gewijzigd.

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » di 07 feb 2023, 21:52

Beetle schreef: di 07 feb 2023, 21:32 Nog een restant van een niet gemaakt tram tracé is te zien bij de Seitwende tunnel in Leidschendam. De tram komt nu tunnel uit en slaat dan rechtsaf door de middenberm van de Noordsingel. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de tram rechtsaf zou buigen parallel met de Seitwendetunnel onder een fietsbrug door die wel geplaatst is. Aan die fietsbrug is te zien dat dit de bedoeling was. Er is zijn aan de brug roosters bevestigd die waren bedoeld ter bescherming van de bovenleiding.

Afbeelding
Interessant, was dit het alternatieve plan voor de rond dezelfde tijd gebouwde tramlijn die nu langs de Mall of the Netherlands loopt?

Zou het andere trace via het Zijdepark lopen om aan te sluiten op de Heuvelweg, ongeveer op de plek waar de tram de grond in gaat?

Beetle
woonerf

Bericht door Beetle » di 07 feb 2023, 21:57

Geldt die aparte knik in de A29 bij Klaaswaal ook als SNUP? Het lijkt me dat daar de nooit voltooide A4 moest aansluiten op de A29. De Westelijke rijbaan (Zuidwaarts) is verhoogd aangelegd zodat de A4 door zou lopen naar Oud Beijerland. Het lijkt me dat dit een incompleet knooppunt (wellicht knooppunt Klaaswaal genoemd) zou worden zoals knooppunt Lankhorst jarenlang was voordat de knik Meppel - Hoogeveen werd gebouwd.

Afbeelding
Luchtfoto.

Afbeelding
Zicht richting het zuiden.
Laatst gewijzigd door Beetle op di 07 feb 2023, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Beetle
woonerf

Bericht door Beetle » di 07 feb 2023, 21:59

HollandandJasper schreef: di 07 feb 2023, 21:52
Beetle schreef: di 07 feb 2023, 21:32 Nog een restant van een niet gemaakt tram tracé is te zien bij de Seitwende tunnel in Leidschendam. De tram komt nu tunnel uit en slaat dan rechtsaf door de middenberm van de Noordsingel. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de tram rechtsaf zou buigen parallel met de Seitwendetunnel onder een fietsbrug door die wel geplaatst is. Aan die fietsbrug is te zien dat dit de bedoeling was. Er is zijn aan de brug roosters bevestigd die waren bedoeld ter bescherming van de bovenleiding.

Afbeelding
Interessant, was dit het alternatieve plan voor de rond dezelfde tijd gebouwde tramlijn die nu langs de Mall of the Netherlands loopt?

Zou het andere trace via het Zijdepark lopen om aan te sluiten op de Heuvelweg, ongeveer op de plek waar de tram de grond in gaat?
Geen idee. Die brug was er eerder. Maar de tram lag er al een aantal jaar voor winkelcentrum Leidschenhage op de schop ging. Het tracé is niet veranderd volgens mij nu het The Mall is. Ik weet nog dat die tramlijn werd aangelegd. Wij deden het grond onderzoek. (Fugro) Als ik er een kaart van 2009 bij pak dan zie ik dat de weg doorloopt onder de fietsbrug door en dan met een knik naar rechts op de parkeerplaats van Leidschenhage uitkomt.

Afbeelding

Beetle
woonerf

Bericht door Beetle » di 07 feb 2023, 22:11

Jackbauer1350 schreef: wo 24 aug 2022, 18:58 ^^ Vergeet de tijdgeest niet. Destijds deed men nog minder moeilijk over doorsnijden van gebieden. Met de inzichten van nu zou de A6 door het Tjeukemeer of een A10-West vlak langs woonflats nooit zo aangelegd zijn.
Kip en ei en zo....
Er zijn heel wat woningen neergezet langs de al bestaande A10 zoals dat glaspaleis bij S104.

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » di 07 feb 2023, 22:22

Beetle schreef: di 07 feb 2023, 21:57 Geldt die aparte knik in de A29 bij Klaaswaal ook als SNUP? Het lijkt me dat daar de nooit voltooide A4 moest aansluiten op de A29. De Westelijke rijbaan (Zuidwaarts) is verhoogd aangelegd zodat de A4 door zou lopen naar Oud Beijerland. Het lijkt me dat dit een incompleet knooppunt (wellicht knooppunt Klaaswaal genoemd) zou worden zoals knooppunt Lankhorst jarenlang was voordat de knik Meppel - Hoogeveen werd gebouwd.
Ja, deze is al heel vaak aan bod gekomen. Hier zou de A4 doorlopen, langs de Randweg in Oud-Beijerland, over de Oude Maas om aan te sluiten op Knooppunt Benelux.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 07 feb 2023, 22:35

Schelpenpaadje schreef:Dat een stadsgrens rond loopt hoeft niet per se te wijzen op een geplande weg maar kan ook puur het geval zijn van organische groei van een stad, het ontwerpen van nieuwe wegen die een bepaalde afstand tot het centrum bewaren en eventueel ruimte overlaten voor nieuwe radialen. Vandaar mijn vraag naar meer duidelijke sporen.
Het enige 'duidelijke' spoor vind ik het water dat is aangelegd tussen de wijk Tinga en de naastgelegen polder. Dat is volgens mij expres daar aangelegd om later ook als afvoer van de geplande snelweg te dienen. Hetzelfde kan je natuurlijk ook denken van het kanaaltje ten zuiden van de Brekken/Duinterpen maar die vaart dient ook ter ontsluiting voor alle bootjesmensen die in die wijk een huis gekocht hebben met aanlegmogelijkheid. Het tracé is pas begin van deze eeuw echt verlaten, toen men gekozen heeft voor een upgrade van de huidige N 7.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 07 feb 2023, 22:53

HollandandJasper schreef: di 07 feb 2023, 21:52 Seitwendetunnel

Sijtwendetunnel.

Ja, de tram zou eerst langs het Zijdepark naar de Heuvelweg lopen.
Maar Leidsenhage wilde de tram liever door het winkelcentrum hebben.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 07 feb 2023, 23:03

HollandandJasper schreef: di 07 feb 2023, 22:22
Beetle schreef: di 07 feb 2023, 21:57 Geldt die aparte knik in de A29 bij Klaaswaal ook als SNUP? Het lijkt me dat daar de nooit voltooide A4 moest aansluiten op de A29. De Westelijke rijbaan (Zuidwaarts) is verhoogd aangelegd zodat de A4 door zou lopen naar Oud Beijerland. Het lijkt me dat dit een incompleet knooppunt (wellicht knooppunt Klaaswaal genoemd) zou worden zoals knooppunt Lankhorst jarenlang was voordat de knik Meppel - Hoogeveen werd gebouwd.
Ja, deze is al heel vaak aan bod gekomen. Hier zou de A4 doorlopen, langs de Randweg in Oud-Beijerland, over de Oude Maas om aan te sluiten op Knooppunt Benelux.
Of dit een SNUP in de strikte zin van het woord is, is een andere vraag. Naar mijn verwachting zal deze verbinding er vroeger of later wel komen.
De A29 ten zuiden van dit punt heet niet voor niets (officieel) A4.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 08 feb 2023, 8:47

^^ er is een plan geweest, dat is nooit uitgevoerd, daar zie je een spoor van. Dus juist wel in de strikte zin van het woord. Dat er ooit weer nieuwe plannen kunnen komen valt überhaupt niet uit te sluiten.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 08 feb 2023, 12:31

^^ Is iedere bouwput dan ook een SNUP, totdat het af is?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 08 feb 2023, 12:41

^^ Nee, een bouwput is een PIU (Plan in Uitvoering).

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 08 feb 2023, 12:50

harry schreef: wo 08 feb 2023, 12:31 ^^ Is iedere bouwput dan ook een SNUP, totdat het af is?
uitgevoerd is voltooid verleden tijd, ergo kan niet op een tegenwoordige (bouwput) of toekomstige status van een plan slaan. Een Nooit Uitgevoerd Plan betekent dan ook dat het plan an sich is verlopen/vergaan/verworpen. Immers stel dat er een A4 Klaaswaal zou worden gebouwd, dan wordt er een nieuw plan opgesteld. Dat maakt nog steeds de bestaande knik een spoor van het eerdere plan.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 08 feb 2023, 12:55

^^ Dan is het soms lastig om het onderscheid te maken.
Vooral als je niet weet of er nog plannen zijn.
Ik kan aan Klaaswaal ter plaatse dus niet zien of het een SNUP is.

Je zou kunnen definiëren dat iets geen SNUP is als er een hek omheen staat en/of een bord erbij dat er gewerkt wordt.
Maar dat is soms niet afdoende, ook hekken en borden blijven soms lang staan. En soms is er wel degelijk een plan terwijl dat niet in het veld zichbaar is.
--Harry.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 08 feb 2023, 13:00

Vinny schreef: di 07 feb 2023, 22:35
Schelpenpaadje schreef:Dat een stadsgrens rond loopt hoeft niet per se te wijzen op een geplande weg maar kan ook puur het geval zijn van organische groei van een stad, het ontwerpen van nieuwe wegen die een bepaalde afstand tot het centrum bewaren en eventueel ruimte overlaten voor nieuwe radialen. Vandaar mijn vraag naar meer duidelijke sporen.
Het enige 'duidelijke' spoor vind ik het water dat is aangelegd tussen de wijk Tinga en de naastgelegen polder. Dat is volgens mij expres daar aangelegd om later ook als afvoer van de geplande snelweg te dienen. Hetzelfde kan je natuurlijk ook denken van het kanaaltje ten zuiden van de Brekken/Duinterpen maar die vaart dient ook ter ontsluiting voor alle bootjesmensen die in die wijk een huis gekocht hebben met aanlegmogelijkheid. Het tracé is pas begin van deze eeuw echt verlaten, toen men gekozen heeft voor een upgrade van de huidige N 7.
Bij Duinterpen is het water vooral aangelegd om kavels aan open vaarwater te kunnen verkopen.
Bij Tinga zal het water inderdaad vooral voor de waterhuishouding zijn (ook vanwege de toegevoegde verharding in de wijk) maar ook voor een landschappelijke inpassing van de wijk.

Opvallend aan de kadastrale grenzen ten zuiden van Duinterpen is dat er niet alleen grenzen langs de polderdijk lopen, maar bij enkele percelen ook op een afstand van 80-110m exact parallel hieraan. Dit lijkt te wijzen op een tracé. Dit is een patroon dat je vreemd genoeg ter hoogte van Tinga niet ziet.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 08 feb 2023, 13:03

Lekkere Kwal schreef: wo 08 feb 2023, 12:50
harry schreef: wo 08 feb 2023, 12:31 ^^ Is iedere bouwput dan ook een SNUP, totdat het af is?
uitgevoerd is voltooid verleden tijd, ergo kan niet op een tegenwoordige (bouwput) of toekomstige status van een plan slaan. Een Nooit Uitgevoerd Plan betekent dan ook dat het plan an sich is verlopen/vergaan/verworpen. Immers stel dat er een A4 Klaaswaal zou worden gebouwd, dan wordt er een nieuw plan opgesteld. Dat maakt nog steeds de bestaande knik een spoor van het eerdere plan.
Wat maak je het onnodig ingewikkeld.

De status van een plan kan toch veranderen van 'nooit uitgevoerd' naar 'uitgevoerd'?

Als ik een vakantie boek dan is dat een niet uitgevoerd plan. Zodra ik vertrek is het in uitvoering en als ik terug ben is het uitgevoerd. Het blijft hetzelfde plan. Dat het nu nog niet is uitgevoerd, maar in de toekomst wel of niet, verandert niets aan de huidige status.

Er kan ook een ander plan komen, zoals bij de A4 MD, waarbij de sporen van het oude plan al dan niet worden uitgewist en de SNUP verdwijnt. Maar ook dat maakt niet uit voor sporen die nu zichtbaar zijn van plannen die tot op heden niet zijn uitgevoerd.

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » wo 08 feb 2023, 13:23

Schelpenpaadje schreef: wo 08 feb 2023, 13:03Als ik een vakantie boek dan is dat een niet uitgevoerd plan.
Dat hangt er maar net van af.

Als je daadwerkelijk iets geboekt hebt (verblijf, vervoer, excursies, weet ik veel) is het een plan in uitvoering, de voorbereiding wordt op dat moment uitgevoerd, tot het uiteindelijke moment van vertrek. Ga je op de bonnefooi op reis, dus zonder vooraf iets te boeken, heb je gelijk, dan is er inderdaad sprake van een niet uitgevoerd plan, een voornemen zogezegd.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 08 feb 2023, 13:32

^^ Het mooie van metaforen is dat als je er te lang over nadenkt, er altijd wel iets niet klopt :top:

Als je het boeken van een vakantie vergelijkt met het aanbesteden van een bouwproject dan zou je inderdaad kunnen stellen dat daarmee de uitvoering is begonnen ;)

Daarvan is bij Klaaswaal inderdaad geen sprake en daarmee is het niet in uitvoering.
Er was een voornemen een snelweg aan te leggen (waarop het ontwerp van de A29 is aangepast: een spoor), er zijn schetsen van een mogelijk verloop van de A4, maar tot op heden niet meer dan dat.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 08 feb 2023, 18:33

Op pagina 143 nog maar eens een bodemdiscussie over wat een SNUP nu eigenlijk is :p