Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen
Op Topotijdreis jaren 50 is een aftakking van de Zuid-Willemsvaart te zien die op de Aa aansluit die op kaarten van voor de jaren 50 niet te zien is, deze begon ter hoogte waar tegenwoordig de aansluiting van de Merwedelaan op de Maastrichtseweg ligt. Er is kennelijk een deel van die omlegging gerealiseerd geweest, waarbij een stukje van Aa onderdeel van die omlegging zou zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Zo'n 100 jaar later, in 2014, opende met het Maximakanaal alsnog de gewenste omleiding langs Den Bosch zij het via een totaal andere route.
-
- autoweg
Wat ik mij kan herrineen dat wat nu spoor 3 is in het verleden een extreem breed perron was. Wanneer je kijkt op de vloer van perron 3/4 zie een divergentie (?) Voeg die niet in midden maar meer aan huidig perron 4 loopt. Immers de huidige (rol)trappen op 3/4 waren er al en de oude tunnelwand liep daar net langs. Ik zal na het wekend eens kijken hoe die voeg verder verloopt in verhoudi g met heg voorgenoemde hek.Schelpenpaadje schreef: ↑wo 27 sep 2023, 16:06Citaat van Wikipedia:Is het mogelijk dat wat we hier zien het restant van het door Wikipedia genoemde spoor 4 is?Aanvankelijk had het ondergrondse station drie sporen en twee perrons (één eilandperron met de huidige sporen 1 & 2 en een zijperron met het huidige spoor 3). In de jaren 90 is dit uitgebreid naar vier sporen. Het zijperron werd met het gereedkomen van spoor 4 uitgebreid tot (tweede) eilandperron. Uiteindelijk kwamen er na de verdubbeling van de Schipholspoortunnel sinds 2000 zes sporen en drie eilandperrons in gebruik.
Ik vind helaas geen sporenplannen of perronindelingen van Schiphol, zowel van nu als in het verleden. Maar het lijkt alsof dit spoor 4 na de verdubbeling van de Schipholspoortunnel is verplaatst naar de nieuwe buis, waarbij van het oude stompje een soort nooduitgang is gemaakt. Tussen het stompje en de deuren op jouw foto zouden dan de door IIVQ genoemde kruiswissels moeten zitten.
Edit.. dit gevonden. Rechts tussen de pilaren door perron 3
https://www.stationsweb.nl/afbeelding.a ... phol&num=7
-
- 2x2 autosnelweg
Bekend stukje Den Bosch voor mij. Grappig om te zien inderdaad hoe men de strook zo lang heeft vrijgehouden. De woningen zijn overigens veelal nog geen 100 jaar. Zo zijn een aantal woningen aan de Geldersedam uit 1933.HollandandJasper schreef: ↑vr 13 okt 2023, 20:56 ... heb een stuk van de ooit geplande omlegging van de Zuid-Willemsvaart kunnen belopen... tussen de Willem van Nassaulaan en de Antoon der Kinderenlaan, langs de Geldersedam om langs De Bossche Pad weer aan de sluiten op de Zuid-Willemsvaart. Bij nieuwbouwwijk de Muntel is dit perceel vrij gehouden. Nu een mooi plantsoen om langs woningen van meer dan 100 jaar te lopen...
-
- verkeersader
De hoek van de aansluiting, gecombineerd met "sl." (sluis, bedoeld wordt keer- of spuisluis) zegt me dat dit niet voor scheepvaart bedoeld was, maar voor afwatering. Voor de schepen is er de "sch. sl." (schutsluis). Daarvan is er ná 1950 iets westelijker een nieuwe gebouwd, de oude sluis N° 1 lijkt buiten gebruik.Jackbauer1350 schreef: ↑za 14 okt 2023, 9:14 Op Topotijdreis jaren 50 is een aftakking van de Zuid-Willemsvaart te zien die op de Aa aansluit die op kaarten van voor de jaren 50 niet te zien is, deze begon ter hoogte waar tegenwoordig de aansluiting van de Merwedelaan op de Maastrichtseweg ligt. Er is kennelijk een deel van die omlegging gerealiseerd geweest, waarbij een stukje van Aa onderdeel van die omlegging zou zijn.
Vanaf 1980 verdwijnt deze watergang weer onder de doorgaande weg naar Veghel, wat rond 2000 weer afgewaardeerd wordt tot lokale weg, nu "De Bossche Pad".
Kortom, een veelbewogen stukje infrastructuur!
Ik ben benieuwd of de watergang tussen kanaal en Aa verdwenen of overkluisd is. Ik zie op
https://maps.app.goo.gl/c1CMso37ebWwBFoR8 een verdacht stuk struiken met twee palen van een remmingswerk ervoor die zouden kunnen wijzen op de ingang van een watergang.
-
- autoweg

Ik kan aan de Aa-zijde (kijkend vanaf de Bartenbrug) niks vinden; als dat er nog is moet het tussen de bomen en struiken verstopt zitten. Ik denk zelf dat het afwateringskanaal vervangen is door een nieuw kanaal dat iets oostelijker aan de andere zijde van de A2 (langs het RWS terrein bij de Brand) ligt. Die verschijnt namelijk op de kaart waarop de Maastrichtseweg is doorgetrokken (over het oudere kanaaltje). Dan bedoel ik dus deze sluis/dit kanaal: https://maps.app.goo.gl/RCF7obBQdFmsLJep7?g_st=ic
-
- 2x2 autosnelweg
Onder de N383 ligt ten oosten van Berlikum een vrij riant uitgevoerde fietstunnel naar een bushalte en nergens(?)

https://maps.app.goo.gl/umA8rA4e5f6aTojW7
Naast de breedte van het viaduct, waarover je kunt twisten, lijkt ook het einde van het fietspad plannen voor meer te verraden:
https://maps.app.goo.gl/4NcPffKtjS3G8hkJ7

https://maps.app.goo.gl/umA8rA4e5f6aTojW7
Naast de breedte van het viaduct, waarover je kunt twisten, lijkt ook het einde van het fietspad plannen voor meer te verraden:
https://maps.app.goo.gl/4NcPffKtjS3G8hkJ7
-
- verkeersader
Het is dan ook geen fietspad maar een doodlopende "normale" weg, ik vermoed de toegang tot het perceel ernaast (iets noordelijker). Ik schat de onderdoorgang obv Street view op 2.5m, goed voor een oud model trekker.
Al denk ik dat deze toegang N383
https://maps.app.goo.gl/6TqHPE5aYEs2KTtc9 niet erg vaak gebruikt wordt.
Al denk ik dat deze toegang N383
https://maps.app.goo.gl/6TqHPE5aYEs2KTtc9 niet erg vaak gebruikt wordt.
-
- polderweggetje
De parallelweg lag vroeger aan de oostelijke zijde van den N383, dit is goed zichtbaar op Google Earth (beelden van 12-2005). Ergens tussen 2005 en 2012 is de parallelweg aan de westelijke zijde aangelegd en de oostelijke parallelweg verwijderd.

Het perceel erachter is inderdaad via een ander pad bereikbaar, en wel vanaf de boerderij bij de rotonde iets naar het zuiden.

Het perceel erachter is inderdaad via een ander pad bereikbaar, en wel vanaf de boerderij bij de rotonde iets naar het zuiden.
-
- 2x2 autosnelweg

Op Topotijdreis had ik inmiddels gevonden dat de N383 in verschillende fases is aangepakt.
In 2000 is voor het eerst de afsnijding zichtbaar.
Het deel ten noorden lijkt dan nog origineel, met fietspad aan de oostzijde.
De onderdoorgang is tegelijk met de afsnijding aangelegd om het dorp en het oostelijke fietspad met elkaar te verbinden.
Ik spreek hier over een fietspad omdat op kaartbeelden uit de jaren '80 een fietssymbool zichtbaar is.
Mogelijk was het fietspad in de tussentijd veranderd in een parallelweg of een "normale weg".
Ergens tussen 2005 en 2012 is inderdaad de parallelweg aan de westelijke zijde aangelegd. Hierbij zal de hoofdrijbaan naar het oosten zijn opgeschoven, ten koste van het oostelijke fietspad/paralleweg. Uitgaande van Topotijdreis viel dit samen met het opheffen van de kruising met de Luinsterweg/Sudhoekstermiddelweg. Noordelijk van deze voormalige kruising ligt wel aan beide zijden een parallelweg.
Het is wel opmerkelijk dat binnen 10 jaar tijd een riante onderdoorgang wordt gecreëerd die nu alleen nog dient op een bushalte te bereiken. Die bushalte is zowel via een trap als via een helling te bereiken die uitkomt op het stompje van het fietspad. Voorzieningen zoals een fietsenstalling ontbreken aan deze zijde. Het lijkt alsof later is besloten de N383 op te schuiven ten koste van het fietspad, waarbij er rond de bushalte weinig is veranderd.
De situatie rond de kruising Luinsterweg/Sudhoekstermiddelweg doet denken aan de voormalige kruising met de Ingelumerdyk een stukje zuidelijker. Allemaal wegen die alleen nog dienen voor de ontsluiting van boerderijen nadat doorgaand verkeer (auto's+fietsers) zijn gebundeld via meer centraal gelegen rotondes en onderdoorgangen.