Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Newton
woonerf

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Newton »

^^ fair enough
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ hoe kom je eigenlijk aan die foto’s? Bij het Utrechts Archief gaan opzoeken?
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

^^ Ja, inderdaad, maar dit was wel een "bijvangst"
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik vind het eigenlijk wel een apart ding, die rijksweg 1a. In tegenstelling tot veel andere rijkswegen was al in de jaren '30 voorzien dat rijksweg 1 niet zou eindigen in een grotere stad. Het eindpunt was juist voorzien in Hoevelaken en dat zou nieuw gebouwd moeten worden. In Hoevelaken was aansluiting voorzien op rijksweg 28 en de route verder naar het oosten. En dan wordt rijksweg 1a verzonnen om die verbinding te kunnen afsnijden met een route waarmee je misschien twee kilometer wint? Da's nogal een luxe in de jaren '30 waarin iedere gulden twee keer om moest worden gedraaid. Als je kijkt in de begroting van het verkeersfonds 1937, staat het er wat bijzonder. Er wordt inbegroot voor allemaal rijkswegen die tegenwoordig hoofdverbindingen zijn en dan staat dit kleine zijtakje ertussen.

Ik zou toch denken dat de prioriteiten anders hadden kunnen worden gesteld. Zit er een groter verhaal achter deze afsnijding? Iets dat hem in de gedachtenvorming van toen belangrijk maakte?
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Geen Zuiderzeepolders in de komende decennia, dus de enige verbinding tussen Amsterdam en Zwolle/Groningen?
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Het zou een aardige kleine afsnijding zijn geweest, absoluut. Doet wat denken aan de A601 bij Luik, al was dit denk ik net een schaaltje groter geweest. Maar toch: je praat over de jaren '30 en het land had een enorme opgave om het wegennet sowieso een beetje geschikt te maken voor de opkomende automobiel. De bijbehorende kosten daarvan moesten in tienjarenplannen worden uitgesmeerd om dat behapbaar te houden op de rijksbegroting. En terwijl je op die manier dus géén geld besteedde aan, laten we zeggen, de moderne A28 Nijkerk-Zwolle, stopte men in de begroting schaarse middelen in deze shortcut. Die de nog niet verder uitgebouwde rijksweg 28 wat sneller bereikbaar had gemaakt. Wel, als je het hebt over snellere routes aanbieden tussen Amsterdam en het Noordoosten: was begonnen met het sneller aanpakken van rijksweg 28 tussen Hoevelaken en Zwolle, zodat je niet langer meer over de oude Zuiderzeestraatweg hoefde.

Wat ik wel zie in diezelfde begroting is dat, naast de 50.000 gulden gereserveerd voor rijksweg 1a, 100.000 gulden was begroot voor rijksweg 28 "nieuwe weg beoosten Nijkerk". Dat is in die zin apart, omdat de A28 uiteindelijk westelijk langs Nijkerk is geleid. Als er eerst een ander tracé voor rijksweg 28 ten noorden van Hoevelaken was voorzien, had dat de waarde van de afsnijding Bunschoten-Nijkerk vergroot. Dan is bepaald denkbaar dat de uiteindelijke keuze om rijksweg 28 aan de westkant langs Nijkerk te leiden meteen het einde met zich bracht van rijksweg 1a. Toegevoegde waarde door die laatste ontwikkeling te marginaal. De uiteindelijke A28 is dan een mix geworden van het noordelijke deel van rijksweg 1a en een vrij rechte lijn tussen die weg en het verkeersplein bij Hoevelaken.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Als ik op Topotijdreis kijk, zie ik pas in 1952 de eerste werkzaamheden voor een proto-A1 rond Amersfoort, toen nog een dijklichaam van de Zevenhuizerstraat tot aan het spoor Nijkerk-Amersfoort (met zo te zien een dijklichaam voor een Haarlemmermeeraansluiting ten oosten van dat spoor). Pas in 1962 is er een doorgaande weg (nog geen gescheiden rijstroken) van Baarn, ongelijkvloers aftakkend van de doorheen doorgaande weg Bussum-Soestdijk (het restant heet nu Amsterdamsestraatweg), over het spoor (nu zonder aansluiting) tot aan wat nu knp Hoevelaken is, toen nog een stuiverknooppunt, met een doorgaande tak via een zigzag op wat nu de Amersfoortseweg in Hoevelaken is door langs het spoor tot Terschuur.

Tot in 1972 is er in het slotenpatroon niets te zien geweest van een aftakking van de rijksweg 1a. Dat de VZP deze lijnen volgt kan ik me nauwelijks voorstellen als meer dan toeval, of RWS had deze gronden al aangekocht en nog in pacht.

Overigens is de gequote tekining niet uit de jaren '30 maar een bestek uit 1942-1943 (of 1942-1949, dat is moeilijk te zien) en dan alleen nog voor de aanleg van de aardenbaan. Hierop staat route van de nu A1 óver de aftakking van de "A1a" zou gaan. Dit bestek is duidelijk niet zo uitgevoerd, de A1 ligt er nu geheel vlak op ongeveer +1,10-+1,30 NAP en ook op Topotijdreis is ter plekke geen ophoging te zien, zelfs een hoogtemeting met +1,2m NAP, terwijl het omringende land ongeveer 1,1 (zuidkant) tot 0,4 (noordkant) is. Nauwelijks een halve meter ophoging dus (het land aan de noordkant lijkt tegenwoordig 30-40 cm gezakt!)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De jaartallen op Topotijdreis moet je in het algemeen wel met een grote korrel zout nemen. Ik vergelijk ze vaak met oude krantenberichten op Delpher en 5 tot 10 jaar afwijking ten opzichte van wat op Topotijdreis staat is meer de norm dan uitzondering. Soms is het accuraat, als iets net voor het vervaardigen van de kaart is gemaakt en in de kaart is opgenomen. Maar er zit snel 8 of 10 jaar tussen de meeste kaartuitgaven, ik kom soms tegen dat het pas 15 jaar later op de kaart staat.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Klopt, maar ik dacht dat dat wel bekend was hier. Ik hou over het algemeen aan dat als er een nieuwe kaart is, dat je er van uit kan gaan dat de situatie de afgelopen 2 jaar in het veld opgemeten is.
Er is in dat gebied een nieuwe kaart in 1931 en daarna een in 1952, waarop dat dijklichaam verschijnt, waarna in 1962 een weg verschijnt. Het dijklichaam is dus ergens tussen 1929 en 1952 aangelegd. Maar gezien het bestek voor 1942-3 is verwacht ik niet dat het dijklichaam ver voor 1945 is aangelegd (en ivm de oorlog wellicht nog later). Dan nog blijft dat deze ophoging en de afrit nergens te zien zijn, ook geen getuigen in de vorm van slotenpatronen.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

IIVQ schreef: di 19 nov 2024, 19:44 Als ik op Topotijdreis kijk, zie ik pas in 1952 de eerste werkzaamheden voor een proto-A1 rond Amersfoort, toen nog een dijklichaam van de Zevenhuizerstraat tot aan het spoor Nijkerk-Amersfoort (met zo te zien een dijklichaam voor een Haarlemmermeeraansluiting ten oosten van dat spoor). Pas in 1962 is er een doorgaande weg (nog geen gescheiden rijstroken) van Baarn, ongelijkvloers aftakkend van de doorheen doorgaande weg Bussum-Soestdijk (het restant heet nu Amsterdamsestraatweg), over het spoor (nu zonder aansluiting) tot aan wat nu knp Hoevelaken is, toen nog een stuiverknooppunt, met een doorgaande tak via een zigzag op wat nu de Amersfoortseweg in Hoevelaken is door langs het spoor tot Terschuur.

Tot in 1972 is er in het slotenpatroon niets te zien geweest van een aftakking van de rijksweg 1a. Dat de VZP deze lijnen volgt kan ik me nauwelijks voorstellen als meer dan toeval, of RWS had deze gronden al aangekocht en nog in pacht.

Overigens is de gequote tekining niet uit de jaren '30 maar een bestek uit 1942-1943 (of 1942-1949, dat is moeilijk te zien) en dan alleen nog voor de aanleg van de aardenbaan. Hierop staat route van de nu A1 óver de aftakking van de "A1a" zou gaan. Dit bestek is duidelijk niet zo uitgevoerd, de A1 ligt er nu geheel vlak op ongeveer +1,10-+1,30 NAP en ook op Topotijdreis is ter plekke geen ophoging te zien, zelfs een hoogtemeting met +1,2m NAP, terwijl het omringende land ongeveer 1,1 (zuidkant) tot 0,4 (noordkant) is. Nauwelijks een halve meter ophoging dus (het land aan de noordkant lijkt tegenwoordig 30-40 cm gezakt!)
DIe bermsloot krijg ik wel terug zeg ;) Maar je hebt wel een punt, de gronden waren in bezit van rijkswaterstaat en men heeft die dan anders ingezet. Ik heb ook tekeningen van voor de oorlog gezien waarop de splitsing al is getekend en ook onteigeningskaarten waarop de "blob" te zien is. Heb er zo te zien alleen geen foto van gemaakt.... :wall:

Het zandlichaam op deze plek is inderdaad pas na de oorlog, waarschijnlijk begin jaren 50 aangelegd. Voor de oorlog zijn ze alleen begonnen met het zandlichaam tussen de zevenhuizenstraat en de spoorlijn, te zien op RAF-luchfoto's te zien. Morgen er eens bijzoeken & bijlinken.

Edit: zie oa : deze foto
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Newton schreef: di 19 nov 2024, 20:18
DIe bermsloot krijg ik wel terug zeg ;)
Excuses, ik heb nogal een kutdag en veel te veel tijd besteed aan someone that is wrong on the internet. Was absoluut niet mijn bedoeling je af te branden. Ik ben ook benieuwd naar hoe die RW 1a zou lopen, en hou me aanbevolen voor foto's!
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

IIVQ schreef: di 19 nov 2024, 19:59 Er is in dat gebied een nieuwe kaart in 1931 en daarna een in 1952, waarop dat dijklichaam verschijnt, waarna in 1962 een weg verschijnt. Het dijklichaam is dus ergens tussen 1929 en 1952 aangelegd. Maar gezien het bestek voor 1942-3 is verwacht ik niet dat het dijklichaam ver voor 1945 is aangelegd (en ivm de oorlog wellicht nog later).
We weten hoe dan ook dat de eerste rijbaan van rijksweg 1 tussen Baarn en Terschuur opende in 1952. Toen opende ook één kilometer rijksweg 28 ten noorden van het verkeersplein Hoevelaken. Misschien is dat precies naar het punt waar die genoemde “weg beoosten Nijkerk” had moeten beginnen. Kan ook simpelweg zijn geweest naar het dichtstbijzijnde punt waar men kon aansluiten op de oude Rijksstraatweg.

Als je zo kijkt naar de planvorming denk ik inderdaad niet dat voor 1945 is begonnen met de uitvoering. Beetje zandlichaam op zijn best. Overigens staat rijksweg 1a ook nog in het Rijkswegenplan 1948. Weet niet of dat iets zegt over de planvorming van diezelfde weg beoosten Nijkerk. Ik weet inmiddels wel waarom Nijkerk zo'n hoge prioriteit had. Er zaten twee gelijkvloerse spoorwegovergangen op de oude weg, en die wilde men weg hebben.
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Op de plek waar die 1A gepland was is men nu voornemens een westelijke ontsluiting van Amersfoort Vathorst te maken, en richting het westen dan parallel aan de A1 waar ie vervolgens op de N199 aansluit.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

Hier nog een paar plaatjes:

Twee uiteindelijke opties voor Rijksweg 1 tussen Eemnes & Hoevelaken incl. rijksweg 1a
SPOILER: TOON

Afbeelding
Link
Twee opties voor de omlegging rond Nijkerk. Gek genoeg is in beide opties rijksweg 1a meegenomen....

Afbeelding
Link
In het wegenverkeersplan van 1958 is Rijksweg 1a verdwenen en sluit rijksweg 28 (zuiderzeeweg) aan op plek van de geplande splitsing rijksweg 1/ rijksweg 1a ipv bij verkeerplein Hoevelaken. In het Rijkswegenplan van 1968 sluit de rijksweg 28 weer aan bij verkeersplein Hoevelaken en is rijksweg 1a verdwenen.

Hieronder een ontwerp uit die tijd

Afbeelding
Link
Bron
Gelders Archief
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Newton schreef: wo 20 nov 2024, 21:34

In het wegenverkeersplan van 1958 is Rijksweg 1a verdwenen en sluit rijksweg 28 (zuiderzeeweg) aan op plek van de geplande splitsing rijksweg 1/ rijksweg 1a ipv bij verkeerplein Hoevelaken.
Hieronder een ontwerp uit die tijd

Afbeelding
Link
Supergaaf!

Wel een rare optie, want dat betekent dat je om van Zwolle naar Utrecht te komen je een rare slinger moet maken en via de af- en oprit vlak bij het onvolledige "knooppunt" Nieuwland, een beetje vergelijkbaar met wat je nu hebt bij :KP: Kruisdonk (A2/A79 ten noorden van Maastricht). Dan is de huidige oplossing voor iedereen die niet naar Amsterdam hoeft een betere.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

^^ Ik zou 'm knooppunt Neerduist willen dopen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

IIVQ schreef: do 21 nov 2024, 7:26 Wel een rare optie, want dat betekent dat je om van Zwolle naar Utrecht te komen je een rare slinger moet maken en via de af- en oprit vlak bij het onvolledige "knooppunt" Nieuwland, een beetje vergelijkbaar met wat je nu hebt bij :KP: Kruisdonk (A2/A79 ten noorden van Maastricht). Dan is de huidige oplossing voor iedereen die niet naar Amsterdam hoeft een betere.
Tja, een doorlopende (geplande) rijksweg 28 van Utrecht naar Zwolle was er in de jaren '30 nog niet. De rijkswegen 23 en 28 werden pas later aan elkaar geknoopt tot één, al zouden ze elkaar in de planning wel tegenkomen in Hoevelaken (in het Rijkswegenplan 1932 is de driehoek Bunschoten-Hoevelaken-Nijkerk trouwens ook bizar groot gemaakt). Ik moet zeggen dat, als je naar de moderne verkeersproblematiek op Knooppunt Hoevelaken kijkt, twee doorlopende vloeiende verbindingen Amsterdam-"Knooppunt Neerduist"-Zwolle en Utrecht-Hoevelaken-Apeldoorn nog niet zo slecht waren geweest. Al was er dan natuurlijk nog steeds iets van een dwarsverbinding tussen beide nodig geweest om ook Utrecht-Zwolle te bedienen.

Hoe dan ook fascinerend om in de verkeersfonds-begrotingen van de jaren '30 steeds de "Weg beoosten Nijkerk" in rijksweg 28 terug te zien komen, terwijl al die tijd ook het westelijke alternatief, dat het uiteindelijk geworden is, op tafel lag. Maar ook dat in datzelfde document uit 1936 (zie ik dat goed?) geen verbinding wordt uitgewerkt tussen Hoevelaken en de zuidkant van Nijkerk. Al met al ziet het er best strak en logisch uit, dat oostelijk plan. Ook mooi parallel aan het spoor, wat de impact in het landschap verkleint. Omdat het concreet stond inbegroot, ben ik ergens wel benieuwd wat dan gezorgd heeft voor de uiteindelijke aftocht.

@Newton: is dit iets waarvoor je uiteindelijk ook de Wegenwiki-artikelen wilt gaan bijwerken?
kees
expressweg

Bericht door kees »

Chris schreef: di 19 nov 2024, 19:54 Maar er zit snel 8 of 10 jaar tussen de meeste kaartuitgaven, ik kom soms tegen dat het pas 15 jaar later op de kaart staat.
Dat klopt.
De Diezebrug in 's-Hertogenbosch kwam in 1941 gereed, maar verschijnt pas in 1956 op de kaarten van topotijdreis.
Dus suggereren dat iets gebouwd is in het jaar dat het op de kaart verschijnt, is zeer discutabel.
Ook benamingen zijn niet erg accuraat. De term Wolfsdonken verschijnt pas eind jaren 90 op de kaarten, terwijl de transformatie naar Paleiskwartier al in volle gang was. In de periode dat het een industrieterrein was met die naam, stond die naam juist niet op de kaart.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

IIVQ schreef: do 21 nov 2024, 7:26Wel een rare optie, want dat betekent dat je om van Zwolle naar Utrecht te komen je een rare slinger moet maken en via de af- en oprit vlak bij het onvolledige "knooppunt" Nieuwland, een beetje vergelijkbaar met wat je nu hebt bij :KP: Kruisdonk (A2/A79 ten noorden van Maastricht). Dan is de huidige oplossing voor iedereen die niet naar Amsterdam hoeft een betere.
Mogelijk dat de route naar Utrecht dan via rw 1 en rw 22 zou hebben gelopen, de huidge A1 en A27 via :KP: Eemnes - in plaats van via de A1 en A28 via :KP: Hoevelaken. Vanaf dat punt bij knooppunt Nieuwland/Neerduist maakt het qua afstand namelijk vrijwel niks uit.
CornMaze
woonerf

Bericht door CornMaze »

Iemand enig idee wat de plannen waren voor de Ekkerswijer/Aquabest bij Eindhoven? Heb er zelf helemaal niks over kunnen vinden.
https://topotijdreis.nl/satelliet/2010/ ... 9983,10.65

Op Streetview van 2010 is de rare tijdelijke situatie op het begin nog te zien:
https://maps.app.goo.gl/5W5VDSRyUDAtjwvM9?g_st=ac

Het lijkt mij dat dit niet zomaar als ingang van Aquabest is aangelegd, de weg verschijnd rond 2000 op topotijdreis en lijkt doorgetrokken te moeten worden naar het einde van de Verlengde Huizinga laan, nog een SNUP waarvan ik het doel niet helemaal weet.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dit document met visies op Ekkersrijt en omgeving geeft wellicht een beeld. Ik denk inderdaad dat de weg hier is voorbereid op doortrekking tot aan de Verlengde Huizingalaan. Maar dat vergt dan wel dat de huidige bedrijven in Ekkersrijt-Noordwest (Jansen Infra ea) daar verdwijnen. Zij worden niet uitgerookt, maar de stukken duiden erop dat, wanneer zij zouden verdwijnen, aan het gebied een recreatieve bestemming zou worden gegeven. Idee lijkt dan te zijn geweest dat een grotere groene zone zou ontstaan met Aquabest, de visvijver Ekkersrijt en de heide aan de noordzijde van het kanaal, wat meteen weer aardig zou zijn voor de leefbaarheid in het direct ten zuiden van de snelweg gelegen Eindhoven-Acht.

Vind het verder lastig te zeggen of de Huizingalaan zelf een spoor is van een nooit uitgevoerd plan. Het ziet er ergens ook uit als een weg door een stedelijke rafelrand, waar toch ruimte was, en waar werd besloten deze ruim aan te leggen om zo grotere verkeersveiligheid te creëren voor wat er al dan nog niet nog komen zou.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik denk dat ik best heb bij Nijkerk. Het onderste plaatje in de post van Newton, de voorgestelde ruilverkaveling Arkemheen, betreft een ruilverkavelingsplan van midden jaren ‘50. Dus toen werd (i) duidelijk nog een rijksweg 1a verwacht, (ii) ingezet op een A28-route westelijk langs Nijkerk. Alleen deze ruilverkaveling werd afgeschoten door de landeigenaren; het is een bekend verhaal geworden omdat afgeschoten ruilverkavelingen niet vaak voorkwamen en de gang van zaken heeft bijgedragen aan de natuurhistorische waarde die tegenwoordig aan Arkemheen wordt toegekend.

Probeer ik dan lijntjes met elkaar te verbinden, dan zou het zo kunnen zijn gelopen:
- eind jaren ‘30 wordt ingezet op weg beoosten Nijkerk: korter in kilometers en vanwege bundeling met spoor wellicht ook praktisch
- dat vordert wellicht niet genoeg, en dan doet zich na de oorlog de optie van ruilverkaveling voor. Een gekende manier voor de overheid om goedkoop aan de gronden voor wegenbouw te komen. In die context wordt alsnog gekozen voor een westelijk tracé.
- de ruilverkaveling loopt vast. Rijksweg 1a is zonder ruilverkaveling ten dode opgeschreven, door de manier waarop het dwars door de verkaveling van de polder heen snijdt en dus veel te hoge landverwervingskosten oplevert.
- Rijksweg 1a haalt het, binnen het jaar na het wegstemmen van de ruilverkaveling, al niet meer in het Rijkswegenplan 1958.
- Uiteindelijk wordt de A28 aangelegd binnen de oorspronkelijke verkaveling. De bocht nabij afrit Nijkerk markeert de overgang. Ten noord-oosten van dat punt loopt de A28 eigenlijk in een rechte lijn naar Knooppunt Neerduist, zoals ook zichtbaar op dat voorstel van de ruilverkaveling.
Laatst gewijzigd door Pino op do 21 nov 2024, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

^^
Het kaartje is inderdaad uit de jaren '50. In de brieven die bij dossier zitten lijkt er op dat de ruilverkaveling al afgerond was en dit als een duveltje uit een doosje kwam voor de ruilverkavelingscommissie, Een boze brief uit de jaren '50 leest wel als mooie proze :lol:
Mogelijk dat de route naar Utrecht dan via rw 1 en rw 22 zou hebben gelopen, de huidge A1 en A27 via :KP: Eemnes - in plaats van via de A1 en A28 via :KP: Hoevelaken. Vanaf dat punt bij knooppunt Nieuwland/Neerduist maakt het qua afstand namelijk vrijwel niks uit.
Het lijkt er op dat Rijksweg 1a inderdaad gezien moet worden in de context van de context van de relatie Amerfoort-Zwolle. Onderstaan een aantal tracé om de relatie te leggen, het komt uit juni 1944.

Afbeelding
Link Bron: Het Utrechts Archief

In het begeleidend schrijven worden de tracés als volgt beschreven:
A) Van Utrecht langs weg no.22 en ten deele den in het verlengde daarvan gelegen Provincialen weg en van daar met een nieuw aan te leggen weg naar het splitsingspunt Rijksweg Amsterdam-Baarn en no.l. Vervolgens langs weg no.1 tot den Zevenhuizerweg en vendaar met een-nieuw aan te leggen weg over hoef naar Zwolle.
B) Van Utrecnt langs weg no.12 tot 't Haagje-en vandaar noordwaarts met een nieuw aan te leggen weg bewesten Amersfoort over Hoef naar Zwolle.
C) Een tracé als onder b, doch de nieuwe aan te leggen weg beoosten Amersfoort, daarbij ten deele den Rondweg om Amersfoort volgende en beoosten Nijkerk over Hoef naar Zwolle.
D) Een tracé als onder doch de nieuw aan te leggen weg bewesten Nijkerk.
E) Hieronder wordt verstaan een zoo kort mogelijk tracé langs bestaande wegen of langs wegen, welke in elk geval zullen worden aangelegd i.c. van Utrecht langs weg no.22 tot den Biltscheweg en vandaar langs den bestaanden Rijksweg naar Amersfoort, Rondweg om Amersfoort en bewesten Nijkerk naar Hoef.

Let ook op Rijksweg 30 die van verkeersplein Hoevelaken doorloopt, men lijkt er vrij zeker van te zijn dat die aangelegd gaat worden, want in schetsen van hoe verkeersplein Hoevelaken er uit gaat zien komt deze prominent terug, zie bv dit ontwerp
@Newton: is dit iets waarvoor je uiteindelijk ook de Wegenwiki-artikelen wilt gaan bijwerken?
Dan moet ik eerst solliciteren :-)

En ja, ik zit met een berg aan informatie die nog verwerkt moet worden ...
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Na je uitpluiswerk is dat geen heel zware procedure meer - lijkt me. Heb trouwens al een paar heel vlugge opmerkingen geplaatst in de artikelen over de A1 en de A28.

Je vondst in het Utrechtse archief is ook wel een prachtige, met de A28 die rechtstreeks van de A12 aftakte. Maar ik denk inderdaad dat variant A een goede gestroomlijnde verbinding had opgeleverd tussen Utrecht/Rotterdam en Zwolle. Al hoorde daar dan wel die vermaledijde rijksweg 1a bij.

Zie over het afschieten van de ruilverkaveling Arhemheen nog https://www.nd.nl/cultuur/cultuur/62743 ... ng-nijkerk. Dat het verzet bij de planners onverwacht kwam, had misschien ergens wel te maken met een (landelijk geldend) systeem dat niet stemmen gold als voor-stem en dat de opkomst vaak laag was. In de meeste gebieden liep dat toch redelijk af doordat de boeren georganiseerd waren en zo toch een vorm van legitimatie bestond. Maar in Arhemheen was dat om de een of andere reden niet het geval, zodat planners in zekere zin tegen een muur praatten. En toen kwam een groepje landeigenaren op dat, mede door slechte ervaringen met eerdere ruilverkavelingen (onder meer in het wat westelijker gelegen Eemland) de tegenstem begon te mobiliseren. De aanvoerders waren een advocaat en een uitgever, dus mooi proza gegarandeerd. Toen ging het kennelijk snel ...
HollandandJasper
stadsweg

Bericht door HollandandJasper »

Wat ik mij altijd afvroeg, in Vlaardingen tussen Westwijk en de Indische Buurt ligt al sinds de jaren 60 een vrij brede strook grond. Ongeveer ten westen van de Marathonweg (die trouwens in de jaren 70 is aangelegd). Waren er plannen voor een verbindingsweg tussen de A20 en de A15, met een tunnel/brug over/onder de Nieuwe Waterweg? Is dit wellicht een SNUP?

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Een verbindingsweg A20-A15 daar is onlogisch, omdat je aan de overkant in de Botlek niet handig uitkomt. De Blankenburgverbinding komt niet voor niets aan de westkant van Vlaardingen en is ook al sinds jaar en dag dáár gepland. Op het Provinciaal Wegenplan 1968 zie je ook niets in deze corridor.

Met de breedte van de corridor snap ik je gedachte dat hier grotere plannen hebben bestaan dan de enkelbaans Marathonweg heel goed. Maar het zou ook een 2x2 stedelijke boulevard kunnen zijn geweest, voor de woonwijken en de industrie langs het Scheur. Een hele vlugge zoektocht brengt me naar de uitbreidingsplannen voor Vlaardingen van 1947, waarin de Westwijk voor het eerst werd geconcipieerd. Tussen Westwijk en Indische Buurt was een ringbaan voorzien. Een baan waar ook de Burgemeester Heusdenlaan onderdeel van is, maar die nooit is gecompleteerd. Het een en ander suggereert dat deze ringbaan breder had moeten worden, daar in ieder geval ruimte voor moest worden voorzien. En wie weet ook wel voor een tram oid naar treinstation Vlaardingen-West. Zie alvast https://www.planviewer.nl/imro/files/NL ... 4-0010.pdf ; zal laten weten als ik meer kan vinden.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Ook wel bijzonder dat de strook precies uitkomt met bepaalde kavels die er voor de aanleg van Westwijk al waren:

Afbeelding
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Pino schreef: wo 04 dec 2024, 15:21 Tussen Westwijk en Indische Buurt was een ringbaan voorzien. Een baan waar ook de Burgemeester Heusdenlaan onderdeel van is, maar die nooit is gecompleteerd. Het een en ander suggereert dat deze ringbaan breder had moeten worden, daar in ieder geval ruimte voor moest worden voorzien.
Dat er ruimte werd vrijgehouden voor een bredere Marathonweg vind ik geen gek idee, maar deze ringbaan kan ik niet zo goed plaatsen. Hoe had de Heusdenlaan dan moeten lopen vanaf het viaduct over de vaart? Mij lijkt dat je altijd een gekke knik had gehouden via de Westlandseweg en dan Marathonweg als je richting de Westwijk rijdt? Of zou dat pas later bedacht zijn en had de weg oorspronkelijk over het terrein moeten lopen waar nu de meubelboulevard is? (Volgens Topotijdreis was de Heusdenslaan in de jaren '70 nog in aanleg, inclusief de SNUP richting de Broekpolder: https://www.topotijdreis.nl/kaart/1976/ ... 6888,11.33)

Leuk trouwens om dat kaartje te zien, nooit geweten dat de Marathonweg later dan de rest van de wijk werd aangelegd. Had ik niet verwacht.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

djiwie schreef: wo 04 dec 2024, 17:37 Dat er ruimte werd vrijgehouden voor een bredere Marathonweg vind ik geen gek idee, maar deze ringbaan kan ik niet zo goed plaatsen. Hoe had de Heusdenlaan dan moeten lopen vanaf het viaduct over de vaart? Mij lijkt dat je altijd een gekke knik had gehouden via de Westlandseweg en dan Marathonweg als je richting de Westwijk rijdt? Of zou dat pas later bedacht zijn en had de weg oorspronkelijk over het terrein moeten lopen waar nu de meubelboulevard is? (Volgens Topotijdreis was de Heusdenslaan in de jaren '70 nog in aanleg, inclusief de SNUP richting de Broekpolder: https://www.topotijdreis.nl/kaart/1976/ ... 6888,11.33)
Ik zou denken dat voor de ringbaan een vloeiende verbinding Heusdenlaan-Marathonweg was gedacht. Maar ik heb het oorspronkelijke plan zo vlug niet kunnen vinden. Je praat over gedachten die al rond 1950 zijn gevormd, maar die pas ergens na 1970 tot uitvoering zijn gekomen. En deels ook niet, want de ringbaan had ook oostelijk om Babberspolder heen moeten lopen, oftewel tegen de A4 aan geplakt.

Met Broekpolder benoem je natuurlijk een verhaal op zichzelf. Gepland om woningen te realiseren, totdat in de jaren ‘70 de grond zo vervuild bleek (door afgestort havenslib) dat ze die plannen maar hebben afgevoerd en het gebied aan de natuur hebben gelaten. Dat heeft zowel een verrekt geslaagd recreatie- en natuurgebied opgeleverd als dat het het definitieve einde heeft betekend van de Tweede Ruit rond Rotterdam.
HollandandJasper
stadsweg

Bericht door HollandandJasper »

Grappig, die SNUP had ik nog niet op mijn lijstje staan. Dat verklaard ook de 2 extra lange bruggen over de Vlaardingervaart. Goed te zien aan dat slootje aan de linkerkant.

Viaduct van de A20, met ruimte voor de weg richting Broekpolder.

Afbeelding