Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

IIVQ
autoweg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ »

Zou het vrijgehouden ruimte voor een buisleidingenstraat kunnen zijn?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Heb daar in de jaren ‘90 best vaak gefietst, op weg tussen Schiedam (waar ik woonde) en Maassluis of naar de hockeyclub die daar in de polder ligt. Pas vandaag zie ik de SNUP-historie van dat tunneltje.

Fietspad tussen Burg. Heusdenslaan (noordelijke baan) en tunneltje richting Broekpolder lijkt ergens rond 2000 verdwenen, bij uitbreiding van het park Hoogstad. Maar toen was ik alweer uit die buurt verdwenen.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Er lopen daar wel enkele leidingen, maar van een leidingstraat is geen sprake: https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarte ... sectorcode
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Pino schreef: wo 04 dec 2024, 19:05 Je praat over gedachten die al rond 1950 zijn gevormd, maar die pas ergens na 1970 tot uitvoering zijn gekomen. En deels ook niet, want de ringbaan had ook oostelijk om Babberspolder heen moeten lopen, oftewel tegen de A4 aan geplakt.
Benieuwd waar dat dan precies had moeten lopen. Tegenwoordig niet meer voor te stellen met dat parkje wat daar ligt.
Met Broekpolder benoem je natuurlijk een verhaal op zichzelf. Gepland om woningen te realiseren, totdat in de jaren ‘70 de grond zo vervuild bleek (door afgestort havenslib) dat ze die plannen maar hebben afgevoerd en het gebied aan de natuur hebben gelaten. Dat heeft zowel een verrekt geslaagd recreatie- en natuurgebied opgeleverd als dat het het definitieve einde heeft betekend van de Tweede Ruit rond Rotterdam.
Ik kende (als oud-Vlaardinger) heel die geschiedenis niet totdat ik er dit jaar toevallig over las. Dat was nogal een ding inderdaad zeg.
Pino schreef: wo 04 dec 2024, 19:40 Heb daar in de jaren ‘90 best vaak gefietst, op weg tussen Schiedam (waar ik woonde) en Maassluis of naar de hockeyclub die daar in de polder ligt. Pas vandaag zie ik de SNUP-historie van dat tunneltje.
Dan had ik je kunnen zien fietsen, want ik groeide in de jaren '90 op letterlijk aan de andere kant van het water (Vlaardinger-Ambacht). Heb ook heel vaak daar gefietst of met de hond gelopen, maar anders dan dat ik het een raar en breed viaduct vond ook nooit gerealiseerd dat het een SNUP is totdat ik het vorig jaar toevallig ergens zag op een oude kaart.
Fietspad tussen Burg. Heusdenslaan (noordelijke baan) en tunneltje richting Broekpolder lijkt ergens rond 2000 verdwenen, bij uitbreiding van het park Hoogstad. Maar toen was ik alweer uit die buurt verdwenen.
Ja, staat me wel bij (maar goed toen was ik 12). Paar honderd meter verderop is toen de doorsteek naar Hoogstad gekomen (of overgebleven).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

djiwie schreef: wo 04 dec 2024, 22:48
Pino schreef: wo 04 dec 2024, 19:05 Je praat over gedachten die al rond 1950 zijn gevormd, maar die pas ergens na 1970 tot uitvoering zijn gekomen. En deels ook niet, want de ringbaan had ook oostelijk om Babberspolder heen moeten lopen, oftewel tegen de A4 aan geplakt.
Benieuwd waar dat dan precies had moeten lopen. Tegenwoordig niet meer voor te stellen met dat parkje wat daar ligt.
Het is wel een parkje waar precies een ringbaan van 2x2 rijstroken in had gepast. Langgerekt en eerder smal. Als je het plat slaat, bestaat het park uit een serie voetbalclubs (die daar zomaar op tijdelijk huurcontract terecht kunnen zijn gekomen - "want over een paar jaar gaan we hier bouwen") en een hondenlosloopgebied (nou ook niet de meest sophisticated soort groen). Dat zit in dezelfde hoek als hoe de nodige volkstuincomplexen terecht zijn gekomen op plaatsen waar eens nieuwe wegen waren gedacht.

In de oksel van het Kethelplein heb je dan nog de straten rond de Kethelweg en het Campanile-hotel. Die zijn pas later ontwikkeld. Mogelijk dat de RIngbaan dwars door dat wijkje was gedacht.
djiwie schreef: wo 04 dec 2024, 22:48 Dan had ik je kunnen zien fietsen, want ik groeide in de jaren '90 op letterlijk aan de andere kant van het water (Vlaardinger-Ambacht).
Ook in Ambacht had je me vaak genoeg kunnen zien fietsen toen. Leuk stukje Vlaardingen is dat. Als ik zo vlug reken, ben ik een jaar of tien ouder dan jij - we zullen elkaar wel niet bewuster zijn tegengekomen dan op die afstand ;)
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

HollandandJasper schreef: wo 04 dec 2024, 19:27 Grappig, die SNUP had ik nog niet op mijn lijstje staan. Dat verklaard ook de 2 extra lange bruggen over de Vlaardingervaart. Goed te zien aan dat slootje aan de linkerkant.

Viaduct van de A20, met ruimte voor de weg richting Broekpolder.

Afbeelding
Zo op het eerste gezicht vind ik het vrij laag voor autoverkeer. Dat is geen 4 meter.
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Als je naar de lichtmast kijkt die er net voor staat lijkt het wel 4 meter te zijn
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik zou ook denken dat uitvoering van het oorspronkelijke plan ook nog wel had geleid tot wat grondwerken, waarbij de weg mogelijk net wat lager was komen te liggen. Terwijl er nu mogelijk juist nog een extra zandlaag is bijgekomen toen juist werd besloten dat dit recreatief gebied zou worden. De constructie van deze A20-brug lijkt verrekt sterk op die van de brug over de Holysingel (afrit Vlaardingen) en die over de Marathonweg (afrit Vlaardingen-West). De A20 zelf loopt hier vlak, hoogteverschillen in het maaiveld zullen miniem zijn. Dat geeft mij het gevoel dat hier dan toch ook wel een weg onderdoor zou hebben gepast.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Het is denk ik zelfs al wat verlaagd. Vergelijk maar met de andere kant van het water (dat is zeer zeker geen 4 meter):
https://maps.app.goo.gl/hgcE87bR9i5XANMj6

Ik kom er al 15 jaar nooit meer maar ik denk dat je de 4 meter wel gewoon haalt daar. Het zal iig niet veel schelen.
Pino schreef: do 05 dec 2024, 0:01 In de oksel van het Kethelplein heb je dan nog de straten rond de Kethelweg en het Campanile-hotel. Die zijn pas later ontwikkeld. Mogelijk dat de RIngbaan dwars door dat wijkje was gedacht.
Ja, goede. Klinkt best logisch zo.
Pino schreef: do 05 dec 2024, 0:01 Ook in Ambacht had je me vaak genoeg kunnen zien fietsen toen. Leuk stukje Vlaardingen is dat. Als ik zo vlug reken, ben ik een jaar of tien ouder dan jij - we zullen elkaar wel niet bewuster zijn tegengekomen dan op die afstand ;)
Grappig. Ik zat dan weer in Schiedam op de middelbare school (aan de andere kant van de A20) dus vaak dezelfde routes gefietst vermoed ik ;)
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Ik ken de situatie in Vlaardingen niet, maar aan de zuidkant van de Marathonweg is in het verlengde van de snup ook een braakliggend stuk richting het water. Zou er dan toch iets naar of over het water gepland zijn geweest, ook al kom je nu aan de overkant heel rot uit?

https://maps.app.goo.gl/L4nQsobqAgeF46R ... eview.copy
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ alleen lijkt volgens de topografische kaarten (topotijdeis) die strook pas recentelijk ontstaan te zijn
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Aan de oostkant zie ik wel een soort grenslijntje op oude kaarten. Iemand een idee wat dat betekent?
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Die opvallend gebogen terreinafscheiding aan de oostzijde van de strook is op kaarten al zichtbaar vanaf uitgave 1958. Dat is dezelfde uitgave waarop ook de Indische Buurt van Vlaardingen voor het eerst op de kaart verschijnt. Dus kennelijk moet je tot in de jaren '50 terug om iets over mogelijke plannen te vinden.
🇳🇱🇪🇺
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Welk jaar bedoel je voor het grenslijntje, Barrychello?

Als ik op Street View en op de topografische kaarten van rond 2009 kijk, ligt daar een dijk - als in een langwerpige verhoging, die deels ook weer afgegraven is.

Deze plek ligt midden in wat voorheen de Klein Vettenoordsche polder is geweest, die hoewel hooggelegen (4,1m + NAP) natuurlijk wel een overstromingsrisico had bij hoogwater. Vanaf 1940 verschijnt op de topografische kaarten een insteekhaven en een steeds verder uitbreidend chemische fabrieksterrein wat later Windmill en Yara wordt. Deze dijk komt direct ten westen van het terrein van Windmill.

Ik kan mij voorstellen dat die dijk ten behoeve van het westelijke restant van de polder is geweest, maar de dijk zelf is 5,40m hoog, het terrein ten westen ervan vanaf het Scheur langzaam oplopend tot 3,50-4,00m zonder dijk aan de Scheur-kant. Bij hoogwater is er dus geen land dat momenteel beschermd wordt door deze dijk. Ook op oude topografische kaarten is het terrein al 4,0m, dus ook daar geen nuttige bescherming.

Ik vind het wel een typisch terrein, met aan beide zeiden een gekromde perceelgrens, die vanaf 1958 al op Topotijdreis te zien is. Voorheen was deze grens niet als perceelgrens te zien, en als ik als bedrijfseigenaar een terrein zou kopen voor een moderne fabriek, zou ik altijd een rechte en nooit een gekromde perceelgrens kopen.

Het is dus erg makkelijk hier een SNUP in te zien. Het terrein ligt mooi in het verlengde van de Marathonweg, maar in 1962 lag die er nog niet en ik kan me niet voorstellen dat die toen al gepland was.

Wel zou ik me kunnen voorstellen dat er hier ruimte vrij is gehouden voor een weg- of spoortunnel van wat nu de A20 is naar de havens bij Vondelingenplaat en Hoogvliet. Het is opvallend dat aan de zuidkant van de Nieuwe Waterweg, ten westen van de Oude Maas, een strook grond nog vrij lang vrij is gehouden van serieuze bebouwing, terwijl de rest van de wijde omtrek (van Pernis tot aan Rozenburg) bijna elke vrije vierkante meter volgebouwd is met opslagtanks.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Maar dan nog is het raar dat zelfs als er een jaren 50 plan was, alleen het oostelijke kromme grensje wordt getrokken, om vervolgens als er rond ‘95-‘05 (ver na verloop van die plannen) een westelijke perceelsgrens bij komt, die precies diezelfde vorm krijgt. En er dan toch zo’n typische SNUP strook ontstaat. Hoe zou men in de recente jaren daartoe gemotiveerd zijn geweest terwijl er zowel ten noorden (Marathonweg) als ten zuiden (havengebied) geen verdere aanzet is geweest noch iets qua reserveringen is gedaan?

Is het dan niet logischer dat het puur om een dijklichaam gaat waarbij het bodemkundig oninteressant zou zijn om er iets mee te doen?
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

De dijk is relatief nieuw, bestond voor 1952 (of iets eerder) zeker niet, en kan afgaande op wat ik zie op Topotijdreis m.i. nooit een waterkerende functie gehad hebben. Op dit moment is 'ie ook deels afgegraven, en lijkt 'ie van zand (3dview Google, werkt mogelijk niet op mobiel). Waterkerende dijken maak je van klei. Maar ja, voor een tunnel zou ik ook geen zandhoop neerleggen en voor een brug lijkt het Scheur me daar toch echt te breed - of het zou een zo grootschalig plan zijn dat we het hier wel kenden...

De dijk lijkt vanaf 2018 (noordelijke deel, terrein A. de Reus) en 2019 (zuidelijke stuk, terrein Madern International) deels afgegraven. Op het terrein van Madern lijk je in de bestrating nog de oude perceelgrens te zien.

Ik zeg niet dat er al een plan was, maar als er een plan was kon men natuurlijk aan de oostkant al het hek van de chemische fabriek neerzetten, en aan de westkant de grens alleen op de (plan)kaart laten bestaan maar nog geen fysieke afscheiding maken die op de topografische kaart terecht komt. Pas in 1993 rukt het bedrijventerrein op tot aan de westkant van het terrein waar we het nu over hebben.

Maar vreemd is het wel.
Ik heb geen enkel bewijs ervoor, maar als ik mijn geld ergens op in moet zetten blijf ik bij ruimtereservering voor een buisleidingenstraat.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

IIVQ schreef: zo 08 dec 2024, 22:29 ruimtereservering voor een buisleidingenstraat.
Of misschien hebben er al leidingen gelegen.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

De strook land aan de overzijde tussen de Oude Maas (het water) en de Oude Maasweg is volgens Topotijdreis ook lange tijd onbebouwd gebleven. Ik zou een weg (en dan waarschijnlijk een beweegbare brug, geen tunnel) niet geheel uitsluiten. De eerste kaart waarop die gekromde perceelsgrens staat is mogelijk niet toevallig ook de eerste kaart met daarop de Botlekbrug en de havenuitbreiding aan die zijde. Plannen voor een oeververbinding ten westen van Rotterdam passen daar op zich wel bij. De Beneluxtunnel was toen nog 20 jaar in de toekomst.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

^^ Ik heb beetje het gevoel dat er naar iets wordt gezocht dat nooit bestaan heeft. Er zijn verschillende oeververbindingen uitgedacht in de jaren 50 en 60 toen de haven enorm snel aan het groeien was (op het forum zijn er her en der ook nog wel berichten over te vinden) ten westen van de Beneluxtunnel. Zover ik weet was de Blankenburgtunnel (nu dus bekend als Maasdeltatunnel) de eerste in het rijtje richting de kust, gevolgd door de Oranjetunnel (welke met de Blankenburgtunnel in de race was gedurende de plan & besluitvorming NWO). Westelijk daarvan waren nog een paar verbindingen uitgedacht maar weinig concreet.

Dat stukje land langs de Oude Marsweg: wat TopoTijdreis niet aangeeft is dat het gebied al lange tijd wordt gebruikt voor opslag van containers en allerlei. Dat is vermoedelijk (gebaseerd op luchtfoto's die ik wel eens onder ogen heb gehad in boeken) al sinds de jaren 80 zo.

Een brug is gezien de locatie bijzonder onwaarschijnlijk. Je ziet er precies op het punt dat de Nieuwe Maas en Oude Maas samen komen. Scheepvaart heeft dus vrij zicht nodig. Een brug is daar dus praktisch gezien onmogelijk.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Een andere mogelijkheid is dat het iets met de Deltawerken te maken zou kunnen hebben. Een stormvloedkering of iets dergelijks, misschien bedacht in een tijd dat de Maeslantkering technisch nog niet mogelijk leek.

In krantenberichten uit de jaren '50 heb ik nog geen spoor van een eventuele oeververbinding kunnen ontdekken.
🇳🇱🇪🇺
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Ja een waterwerk is ook niet uit te sluiten natuurlijk. Kan zo simpel zijn als een haventje.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Een vroeg Deltawerk komt me ook niet heel waarschijnlijk over. De Waterweg zou open blijven om de haven niet te hinderen. De Stormvloedkering bij Krimpen (Algerabrug) werd het best haalbare geacht, totdat pas vele decennia later de Maeslantkering in beeld kwam. En aan die kering bij Krimpen begonnen de werken al in 1954.

Een brugverbinding hier lijkt me, ook met de denkwijze van de jaren '50, geen realistisch idee. Je praat over een tijd dat de Rotterdamse havenactiviteit nog veel dichter tegen de stad aan lag. Het kunnen geven van goede doorvaart aan schepen is altijd een behoorlijk belangrijk thema geweest; zie bijvoorbeeld ook de gang van zaken met de oude Willemsbrug en de Koninginnebrug in Rotterdam zelf in de eerste helft van de 20e eeuw. Mede daarom werd er vanuit Rotterdam sterk ingezet op tunnels verder naar het westen, te beginnen met de Maastunnel (en dan heb je nog de plannen gehad om ook de Maasbruggen in Rotterdam naar een tunnel te brengen). Punt van Mark over het moeten hebben van goed zicht op het punt waar Oude Maas en Nieuwe Maas bij elkaar komen komt daar nog bij.
Schraper
zandpaadje

Bericht door Schraper »

Volgens dit artikel in de Nieuwe Vlaardingsche Courant lag er een ruimtereservering voor een NS lijn.
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 38&rowid=9
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Bijzonder! Dat had ik er op die plek niet achter gezocht. En dan zal het toch wel als tunnel gepland zijn geweest, want anders is een dienstregeling (zoals voor een metro allicht beoogd is) problematisch.

Waarom er dan nu een zandlichaam (een dijk is het niet) ligt is mij echter een raadsel. Voor het bouwen van een tunnel zou dat weer afgegraven moeten worden. Of het is gewoon als zandopslag gebruikt omdat er toch die voorlopig ongebruikte reservering lag.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Ik moet terugkomen op mijn eerdere relaas. In de jaren 60 waren er meer oeververbindingen ingetekend zoals dus de Kruiteilandtunnel tussen de Blankenburgtunnel en de Beneluxtunnel. Precies naast dat haventje maar dan wel richting de Vondelingenplaat.

Het is alleen denk ik lastig inschatten hoe realistisch dit idee was. In de jaren 60 leefde er wilde fantasieën over allerlei verbindingen en megasteden rond Rotterdam. Of dat merkwaardig stukje groen een resultaat is van de plannen van deze tunnel of puur toeval, wie het weet mag het zeggen. Delpher heeft in ieder geval weinig artikelen rondom de Kruiteilandtunnel. Dat lijkt er beetje op te wijzen dat het niet veel meer was dan een "brain fart".

Afbeelding
(Delpher 1) (Delpher 2)
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Steyn_E schreef: ma 09 dec 2024, 19:44 En dan zal het toch wel als tunnel gepland zijn geweest,
In het artikel staat "onder de rivier door" ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

Op de plek waar zo ongeveer de "Rozenburgsetunnel" staat ingetekend ligt ook een strook met sportvelden aan de westkant van Maassluis. Aan de andere kant van het industrieterrein is ook dit opvallende gebogen perceel te vinden: https://www.topotijdreis.nl/satelliet/2 ... 40315,11.5
Tezamen met de A20 aangelegd volgens de oude kaarten. Met een beetje fantasie zou dit de geplande plaats van een verbindingsboog kunnen zijn.
Precies daar aan de overzijde ligt ook een stuk onbebouwd terrein: https://maps.app.goo.gl/5kGvFdWgfjabgR948
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Steyn_E schreef: ma 09 dec 2024, 19:44 Bijzonder! Dat had ik er op die plek niet achter gezocht. En dan zal het toch wel als tunnel gepland zijn geweest, want anders is een dienstregeling (zoals voor een metro allicht beoogd is) problematisch.

Waarom er dan nu een zandlichaam (een dijk is het niet) ligt is mij echter een raadsel. Voor het bouwen van een tunnel zou dat weer afgegraven moeten worden. Of het is gewoon als zandopslag gebruikt omdat er toch die voorlopig ongebruikte reservering lag.
De metro door Schiedam naar de Beneluxtunnel is ook gewoon bovengronds aangelegd. Dat lijkt mij hier ook goed mogelijk. Alleen het laatste deel, ten zuiden van het spoor, zou echt ondergronds moeten zijn.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Schraper schreef: ma 09 dec 2024, 16:50 Volgens dit artikel in de Nieuwe Vlaardingsche Courant lag er een ruimtereservering voor een NS lijn.
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 38&rowid=9
Wat een supergave vondst, ook die kaart met rivierkruisingen van Mark trouwens.

In het artikel heeft men het over een
voor de Spoorwegen gereserveerde honderdmeterstrook (van Holy naar Westwijk – om het Kolpabad, via de Marathonweg naar Westwijk en vandaar onder de rivier door naar het industriegebied)
Het gaat hier dus niet om een aftakking van de Hoekse Lijn, maar om een nieuwe, door NS te bouwen lijn vanaf Holy.

Verder opvallend:
BELANGRIJKER IS DE VRAAG of de plannen van NS voor de NS wellicht aantrekkelijk zijn, doch dat ze niet stroken met de plannen van het Schiedamse gemeentebestuur, omdat dit college het van essentieel belang acht dat déze railbaan juist naar het [Schiedamse] stadscentrum zal lopen, en via het stadscentrum naar Nieuwland, Groenoord en Holy, inplaats van een directe aftakking van Nieuwland naar Holy. Voor wat Vlaardingen zelf betreft lijken de plannen van NS niet op moeilijkheden te stuiten omdat men – blijkens Spoor naar '75 – gebruik wil maken van de in de Europaboulevard getraceerde metrolijn.
Kennelijk was er in de Europaboulevaard (De weg door Holy) een metrolijn getraceerd - precies de route van de huidige tram 24. Wat ik daarbij bijzonder vind is dat NS een daarop aansluitende lijn gepland zou hebben. Anders dan in Utrecht, waar de sneltram (in de eerste plannen ook af en toe metro genoemd) door NS is aangelegd (de eerste sprinters hadden Nieuwegein en IJsselstein op de koersfilm staan), was de metrobouw in Rotterdam toch echt terrein van de RET en gemeente. Raar, maar wellicht dacht NS buiten de Rotterdamse gemeente kans te maken. Bedenk dat dit artikel geschreven is in 1969, de metro zou pas 17 jaar later naar Marconiplein en pas 33 jaar later (in 2002) naar Schiedam Centrum (en verder naar Pernis) doorgetrokken worden. Dus wellicht was dit bedoeld als alternatief tracé naar Spijkenisse, in plaats van de route via Pernis.

Bij eerste lezing van het artikel dacht ik wellicht aan een aftakking van de Hoekse Lijn naar de Botlek voor goederen. Een tunnel lijkt me daarbij onmogelijk. De spoorlijn ligt ter plekke op 3,20+NAP. De oudere Velsterspoortunnel is op Bovenkant spoorstaaf -23m NAP aangelegd, er is dus 26m te overbruggen. Bij een voor goederentreinen uit die tijd zeer steile 25‰ er 1040m aanloop nodig, bij de Velserspoortunnel is dat zelfs ruim 1500m. Vanaf de aftakking langs de Deltaweg is er maar zo'n 700m, veel te weinig voor goederentreinen dus.
Metrotreinen kunnen veel steilere hellingen aan, 50‰ is geen probleem, zeker niet als onder de Hoekse Lijn door gedoken wordt.

Ik heb een, nog ongelezen, boek over de geschiedenis van de Rotterdamse Metro. Ik zal het binnenkort eens lezen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Wow, wat een ideeën allemaal. Ik ben nog het meest verbaasd door de paniek, omdat er een directere wegverbinding tussen London en het Ruhrgebied tot stand zou kunnen komen. En dat Antwerpen het daardoor zou kunnen gaan winnen van de Hollandse Delta als ultieme toegangspoort tot het Duitse achterland. Dat heeft zich ook bepaald niet gematerialiseerd, ondanks het feit dat "wij" niet hebben gedaan wat dan de belangrijkste tegenzet zou kunnen zijn. Namelijk een doorgaande snelweg dwars door de Zeeuwse delta neerleggen om op die manier een zo direct mogelijke toegang te hebben tot de Kanaaltunnel. Het verklaart wellicht wel wat terugkerend Zeeuws Zeer over waarom de Dammenroute vooral geen functie mag krijgen op de route Rotterdam-Noord Frankrijk...

Verder dus grappig dat de Blankenburgtunnel dan ongeveer staat aangewezen als dé toegangspoort van Rotterdam naar die Deltaroute bij uitstek. Nogal een eer voor een route die nog maar net een paar jaar eerder was bedacht als de "Verolme-tunnel", omdat verkeer naar een deel van de haven dan sneller op het werk kon komen dan via het veer Maassluis-Rozenburg.

Maar goed, dingen vlogen nu eenmaal heel snel rond in de jaren '60. Van de gedachte dat we in 2000 met zijn 20 miljoenen zouden zijn via de gebundelde deconcentratie van rond 1965 naar een snelle afkoeling. Samen met Plan 2000+ lijkt dit zo ongeveer ontstaan op het hoogtepunt van de snelkookpan. Daarbij wellicht ook bedenken dat Rotterdam deconcentratie helemaal niet zo zag zitten, en liever zelf de metropool werd - niks deconcentratie, zelf houden. Daar hoorden wellicht ook wel dit soort plannen bij om te laten zien hoe dat kón.
IIVQ schreef: ma 09 dec 2024, 22:16 In het artikel heeft men het over een voor de Spoorwegen gereserveerde honderdmeterstrook (van Holy naar Westwijk – om het Kolpabad, via de Marathonweg naar Westwijk en vandaar onder de rivier door naar het industriegebied). Het gaat hier dus niet om een aftakking van de Hoekse Lijn, maar om een nieuwe, door NS te bouwen lijn vanaf Holy.
Als je je bedenkt dat er bebouwing in de Broekpolder was voorzien, kan ik me zo een soort ring-metro indenken Schiedam-Holy-Broekpolder-Westwijk. Waarmee je ook weer terug bent bij de vraag wat er buiten de Ringbaan nog meer bedacht was langs de Marathonweg. En vooruit, waarom zou je dan niet onder het Scheur doorgaan? Al dan niet als een alternatief voor de Beneluxlijn. Wat ik een wat raarder idee zou vinden, is dat met zo'n doorgetrokken metro juist industriegebied zou worden bediend. Misschien om werknemers op hun werk te krijgen, maar je zou toch geen goederenverkeer door Holy of zoiets wlilen hebben. Dan had je beter kunnen aftakken van de Hoekse Lijn. Overigens vond ik in de planvorming voor de Beneluxtunnel-corridor ook nog wel wat gedachten dat er mogelijk een spoortunnel naast had kunnen liggen. Is er als bekend nooit gekomen...

BELANGRIJKER IS DE VRAAG of de plannen van NS voor de NS wellicht aantrekkelijk zijn, doch dat ze niet stroken met de plannen van het Schiedamse gemeentebestuur, omdat dit college het van essentieel belang acht dat déze railbaan juist naar het [Schiedamse] stadscentrum zal lopen, en via het stadscentrum naar Nieuwland, Groenoord en Holy, inplaats van een directe aftakking van Nieuwland naar Holy. Voor wat Vlaardingen zelf betreft lijken de plannen van NS niet op moeilijkheden te stuiten omdat men – blijkens Spoor naar '75 – gebruik wil maken van de in de Europaboulevard getraceerde metrolijn.
Het Schiedamse verhaal doet me sterk denken aan de route van de tram. Van Marconiplein via Broersvest slingerend door Schiedam tot aan Station Nieuwland. En daar komen tram en het spoor/metroplan bij elkaar. Wie van Schiedam-Noord of Vlaardingen-Holy naar Rotterdam-Centrum gaat, zal vaak fietsen of trammen naar Nieuwland en daar overstappen. Ik had aldus wel wat lol gezien in een doorgaand zijtakje van de Hoekse Lijn richting Schiedam-Noord en Vlaardingen-Holy. Had, met alle ontwikkeling die daar pas vanaf de jaren '70 heeft plaatsgevonden, ook makkelijk uit gekund (alleen even om het oudere dorp Bijdorp heen plannen). Maar Schiedam zag het, als een soort bescherming voor zijn eigen winkelcentrum, nooit zitten. Dat heeft niet kunnen voorkomen dat, in mijn tijd in Schiedam-Noord (jaren '90), "ik ga naar de stad" meestal wilde zeggen dat je naar Rotterdam-Centrum ging: met de auto of per fiets naar Station Nieuwland en dan de trein in. Tegenwoordig heb je dan ook nog de keuze voor ietsje verder doorfietsen en dan de metro nemen naar Beurs ipv Centraal Station.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 09 dec 2024, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.