Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Mark »

IIVQ schreef: ma 09 dec 2024, 22:16 Ik heb een, nog ongelezen, boek over de geschiedenis van de Rotterdamse Metro. Ik zal het binnenkort eens lezen.
Als ik mij niet vergis zijn er in dat boek wat regels geschreven over mogelijke NS-exploitatie door de Oost-Westlijn (latere Calandlijn en nog latere ABC-lijnen).
HollandandJasper
stadsweg

Bericht door HollandandJasper »

Is die Europaboulevard in Vlaardingen ook niet gewoon een SNUP voor een autoverbinding tussen Schiedam-Kethel, door Holy naar Broekpolder? Pas in 1990 met de bouw van Winkelcentrum de Loper is er pas bebouwing gekomen op dit wellicht vrijgehouden stuk land.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ja, zo was de Europaboulevard wel bedoeld in de tijd dat Schiedam-Woudhoek en Vlaardingen-Holy op de tekentafel lagen. En het door Steptimer gelinkte artikel suggereert vervolgens dat de metro daar onderdoor had moeten lopen. Zie ook dit artikel uit 1971, met kaart waarop ook de A24 noordelijk langs Holy is ingepast.

Maar Vlaardingen wisselde van gedachten en dat heeft meen ik veel discussie gebracht tussen Schiedam en Vlaardingen. Vage horen-zeggen herinneringen aan discussies tussen volwassenen toen ikzelf nog veel jonger was, maar moet zoveel geweest zijn als “Schiedam zag een westelijke uitgang van de Woudhoek naar Holy wel zitten; Vlaardingen was daar pertinent op tegen, Schiedam heeft vervolgens de aftakking van de tram van de Woudhoek naar Holy echt jarenlang getraineerd.” (mijn moeder weet het vast nog wel …) Wat daar vermoedelijk nog wel een beetje doorheen liep, is dat Holy van zuid naar noord is gebouwd - latere fases pas rond 1980 en nog een behoorlijke buurt in het noorden in de jaren ‘90. Toen Holy nog vrij zuidelijk stopte, lag de Europboulevard zo ver naar het noorden van de bebouwing dat het de functie van handige oost-west door Holy niet kon vervullen. Een functie die door het niet bouwen in de Broekpolder toch al wat onder druk stond. En in een wijk die zelf met goede noord-zuid-wegen was gericht op het zuiden (A20 en Vlaardingen-Centrum), was de gedachte dat de Europaboulevard voor Vlaardingers weinig waarde had (en voor Schiedammers des te meer, want Schiedam-Noord had maar één ontsluitingsweg) wellicht niet zo gek. Naarmate Holy groeide naar het noorden, had er mogelijk meer waarde gezeten in die oost-west midden in de wijk. Maar toen was het ruimtelijk denken natuurlijk wel veranderd en waren er binnen de gemeente dogma’s ontstaan.

Winkelcentrum De Loper was altijd voorzien om mooi in het hart rondom metro en deze centrale boulevard te worden aangelegd. Maar het voortdurende ruimtelijke getouwtrek leverde gedoe op met de ontwikkelaar en met Ahold als belangrijkste huurder. Dat heeft er een slepend dossier van gemaakt met oplevering in 1990. Het is uiteindelijk kleiner aangelegd dan was voorzien; en wie met de auto wil komen, moet zich wurmen door woonwijken in plaats van dat ‘ie lekker aan kan komen over de Europaboulevard zoals het was gedacht. Desondanks is het wel het beste winkelcentrum van Holy.

EDIT: nog even bij mijn moeder nagevraagd, die het ook nog even navroeg bij een kennis die de Vlaardingse geschiedenis vrij goed kent. Geen herinnering aan kift tussen Vlaardingen en Schiedam (behalve dan jaarlijkse nieuwjaars-rauspartijen tussen de jongeren uit beide steden, uitgevochten op precies de Europaboulevard bij het A4-zandlichaam). Vond zelf inmiddels wel dat Vlaardingen er altijd vrij fanatiek op was dat er niet meer verkeer ging over die doorsteek over het A4-zandlichaam dan bussen en hulpdiensten. Tegenwoordig ligt er geen weg meer; alleen tram en een fietspad. In oude krantenartikelen lees je wel over vrees dat de Europaboulevard door Holy een soort verkeersriool zou worden, met lawaai en onveiligheid. Ik denk dat niemand in Vlaardingen het echt erg heeft gevonden dat die weg geschrapt kon worden toen de bouwplannen in de Broekpolder sneuvelden.
Laatst gewijzigd door Pino op di 10 dec 2024, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

^^ Alleen het "nieuwe" gedeelte, het zuidelijke deel van WC De Loper was al in de jaren '70 aangelegd. (Ook wel te zien aan de bebouwing..)
HollandandJasper
stadsweg

Prachtig al die SNUPjes in Vlaardingen & Schiedam:
-De Hoevenronde, ter hoogte van knooppunt RW19 & RW24. Ligt precies op het trace om naar het zuiden te rijden
-De Europaboulevard, die Holy zou doorkruizen
-De vooroorlogse plannen voor de provincialeweg Rijswijk-Schiedam, waarbij de aanleg gestaakt werd ivm funderingen die in de slappe veenbodem wegzakte
-de Ruit van Rotterdam met de RW24, langs Kerkbuurt, boven Oost-Abstpolder om aan te sluiten op de A13
-Natuurlijk niet vergeten: Het verlengen van Tramlijn 21 naar station Schiedam Spaland
Laatst gewijzigd door HollandandJasper op di 10 dec 2024, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ RW19 bedoel je denk ik?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Waarbij ik zou opmerken dat station Schiedam-Spaland volgens mij een nog steeds bestaand plan is, met dan ook de verlenging van de tram erbij. Alleen toen ze rond 1994 die bak in de ‘s-Gravenlandseweg aanlegden, leek het een kwestie van zeer nabije toekomst. Zou er komen bij de aanstaande verdubbeling van het spoor. Daar is 30 jaar na dato nog steeds geen concreet zicht op.

Wat betreft de Hoevenronde: ik denk dat de verbindingsboog van de A24 naar de A4 niet over dit pad was gepland, maar meer aan de noordoostkant van dit pad, dwars door de scouting en volkstuintjes (klassieke tijdelijke oplossingen voor nog uit te voeren plannen). In de plannen voor Holy waren namelijk groenstroken met een breedte van 100 meter gereserveerd tussen bebouwing en autosnelwegen. Het feit dat de bebouwing daar in een bochtje loopt, is op zichzelf natuurlijk wel veelzeggend. Aan de Schiedamse kant van dit knooppunt zie je ook zo’n bochtje. De tennishal die daar aan het Leerlooierpad ligt vormt denk ik de zuidelijke grens van de oorspronkelijke reservering voor de A24. Op het voetbalveld ten noorden daarvan (naast de landtunnel) zou denk ik zo'n beetje de rangeerbaan van het knooppunt hebben gelegen. Dat veld is er ook pas gekomen toen op het dak van de landtunnel sportvelden werden ontwikkeld, terwijl alle tennisfaciliteiten er in de jaren '90 ook al lagen.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Pino schreef: wo 04 dec 2024, 19:05Met Broekpolder benoem je natuurlijk een verhaal op zichzelf. Gepland om woningen te realiseren, totdat in de jaren ‘70 de grond zo vervuild bleek (door afgestort havenslib) dat ze die plannen maar hebben afgevoerd en het gebied aan de natuur hebben gelaten. Dat heeft zowel een verrekt geslaagd recreatie- en natuurgebied opgeleverd als dat het het definitieve einde heeft betekend van de Tweede Ruit rond Rotterdam.
Bijna goed. De bedoeling was om het havenslib te gebruiken om voldoende hoogte te krijgen voor woningbouw. Daarvoor zijn alle boeren in de Broekpolder onteigend (inclusief de vrouw, die mij het meest heeft opgevoed). Het liep anders. Het gif in het slib heeft wel geleid tot meer samenwerking tussen de gemeenten (uitbreiding van wat nu de DCMR is), lang voor het eerste gifgrondschandaal in Lekkerkerk.

Het slib was niet het einde van de 2e ruit rond Rotterdam, het tracé van RW24 was behoorlijk rechttoe-rechtaan gepland. Vanaf Rozenburg de Blankenburgtunnel/Maasdeltatunnel rechtdoor stippelen tot aan de Boonervliet en daar pas met een bocht naar rechts dwars door wat nu de Golfclub is en direct ten noorden van Vlaardingen-Holy en Schiedam Spaland naar de Doenkade. Knooppunt RW19/RW24 is nog te herkennen door het fietspad De Hoevenronde in Vlaardingen en het verloop van de Ambachtweg in Schiedam: ruimte voor een klaverblad. Deze weg is na de Oliecrisis 1974 verdwenen uit de plannen en Schiedam heeft een deel van die reservering bebouwd.
Funfact: de Kethelweg in Vlaardingen liep vroeger dwars door het Kethelplein naar het dorpje Kethel.
Kaaiman schreef: zo 08 dec 2024, 21:57Dus kennelijk moet je tot in de jaren '50 terug om iets over mogelijke plannen te vinden.
Om precies te zijn: naar het Stadsarchief Rotterdam. Daar ligt een rapport voor de toekomstige Rijkswegen en S-Bahn rond Rotterdam uit de vroege jaren vijftig, waarbij Hamburg het voorbeeld was. Die S-Bahn is grotendeels gerealiseerd als metro en tram inclusief de overname van de Hoekse Lijn en Hofpleinlijn door de RET.
Schraper schreef: ma 09 dec 2024, 16:50 Volgens dit artikel in de Nieuwe Vlaardingsche Courant lag er een ruimtereservering voor een NS lijn.
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view? ... 38&rowid=9
Het was voor een S-Bahn Hoek van Holland / Rozenburg - Vlaardingen West - Broekpolder - Holy - Spaland - Overschie - Rotterdam Centrum. De andere missende schakels: Ommoord (Binnenhof) - Hillegersberg - Rottetracé - Centrum; Zevenkamp (De Tochten) - Nieuwerkerk aan den IJssel - Capelle Oostgaarde (De Terp); een zijtak de Krimpenerwaard in; Zuidplein - Lombardijen - IJsselmonde - Ridderkerk; vanaf Spijkenisse naar Hellevoetsluis. Qua wegennet is alles hier al een keer langsgekomen.
Funfact: de metrolijn Marconiplein - Schiedam - Hoogvliet was oorspronkelijk zuidelijker gepland: dwars door Oud-Mathenesse, dwars door het historische centrum van Schiedam (metrohalte Broersvest).
HollandandJasper schreef: ma 09 dec 2024, 23:36Is die Europaboulevard in Vlaardingen ook niet gewoon een SNUP voor een autoverbinding tussen Schiedam-Kethel, door Holy naar Broekpolder? Pas in 1990 met de bouw van Winkelcentrum de Loper is er pas bebouwing gekomen op dit wellicht vrijgehouden stuk land.
Het was echt bedoeld voor een S-Bahn. Met als bijzonderheid de dorpspolitiek in Vlaardingen: de huidige tram maakt een kleine slinger, omdat de toenmalige wethouder de plannen eigenhandig zo heeft aangepast, dat er precies genoeg ruimte overbleef voor 2 sporen in plaats van een groter metrostation boven het winkelcentrum. Niet op de geplande route, maar iets naar het noorden. Zulke dingen kom je overal tegen, vooral PvdA-bestuurders hadden geen scrupules rooilijnen te verplaatsen om zo toekomstige ontwikkelingen te dwarsbomen.
Pino schreef: wo 11 dec 2024, 8:47Waarbij ik zou opmerken dat station Schiedam-Spaland volgens mij een nog steeds bestaand plan is, met dan ook de verlenging van de tram erbij.
Dat is het al sinds de wijk werd ontworpen. Waarbij NS altijd heeft dwarsgelegen. Eerst te weinig reizigers voor een voorstadstation, later geen ruimte in de dienstregeling en nog later werd 4-sporigheid Delft-Schiedam de voorwaarde. Hou hierbij in je achterhoofd, dat de gemeente Schiedam toen tegen de huidige A4 was en ook tegen elke ingreep in het groene gebied Midden-Delfland. Zodoende is dit station tot nu toe niet uit het embryonale stadium gekomen.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Schiedam lag toch nooit dwars tegen de viersporige uitbreiding van de Oude Lijn? Ik zie even niet hoe het A4 protest in verband staat met het niet ontwikkelen van station Schiedam Kethel?
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Direct protest staat mij ook niet bij, maar het drie keer dichttimmeren van de groene bestemming van het Midden-Delfland omdat je tegen een snelweg bent kan de verdubbeling van parallel lopend spoor natuurlijk wel concreet verstoren. Maar ik heb altijd het idee gehad dat het ministerie een grotere dwarsligger was. Want dat dit moest wachten tot viersporigheid (zoals NS altijd wilde) heb ik nooit zo gek gevonden; maar juist dat legt de boel bij een Haagse investeringsbeslissing die decennialang is uitgesteld.
Jablan schreef: ma 13 jan 2025, 21:36 Het slib was niet het einde van de 2e ruit rond Rotterdam, het tracé van RW24 was behoorlijk rechttoe-rechtaan gepland. Vanaf Rozenburg de Blankenburgtunnel/Maasdeltatunnel rechtdoor stippelen tot aan de Boonervliet en daar pas met een bocht naar rechts dwars door wat nu de Golfclub is en direct ten noorden van Vlaardingen-Holy en Schiedam Spaland naar de Doenkade. Knooppunt RW19/RW24 is nog te herkennen door het fietspad De Hoevenronde in Vlaardingen en het verloop van de Ambachtweg in Schiedam: ruimte voor een klaverblad. Deze weg is na de Oliecrisis 1974 verdwenen uit de plannen en Schiedam heeft een deel van die reservering bebouwd.
De weg was in het SVV (uit 1977-1981) op zich nog blijven staan, zij het voor realisatie op langere termijn. Uiteindelijk formeel geschrapt in SVV-2, maar naar ik vermoed praktisch al eerder.

Inderdaad eens dat het slib zelf niet de oorzaak was van het onmogelijk worden van de A24. Dat was pas de door het slib ingegeven keuze om de hele zone rond de A24 dan maar aan de natuur te laten (en aan een golfbaan - misschien dat ze die ook nog terug kunnen geven aan de natuur) en dat dat vervolgens wel heeft geleid tot én vogel-habitats én een populair gebied voor recreatie.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Jablan schreef: ma 13 jan 2025, 21:36 Zulke dingen kom je overal tegen, vooral PvdA-bestuurders hadden geen scrupules rooilijnen te verplaatsen om zo toekomstige ontwikkelingen te dwarsbomen.
Met andere woorden: vooral PvdA-bestuurders hadden een vooruitziende blik door rooilijnen te verplaatsen om zo toekomstige aantastingen van het leefmilieu onmogelijk te maken.
:dyn_hyp:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Als die PvdA-wethouder Bas Goudriaan heette - dat was wel een man met wat reputatie. Een macher die de visie en het politieke instinct had om genoeg mensen aan boord te krijgen om projecten haalbaar te maken, maar ook vrij eigengereid. "Bas was een uiterst bekwame sodemieter, die hoekig kon zijn en moeilijk zijn ongelijk kon bekennen. Er werd niet altijd even tactisch geopereerd, dat is een absoluut gegeven" - zo lees ik in dit stuk over enige decennia Vlaardingse politiek. Zo iemand wiens dochter bij mij op de middelbare school kwam, en die door de Vlaardingers meteen werd geduid als dochter-van. Goudriaan had gedurende een jaar of 20 infrastructuur en stadsontwikkeling in zijn portefeuille.

Ik wil me verder niet wagen aan commentaar op de concrete beslissing, maar weet wel dat De Loper inderdaad eerst was gepland als een winkelcentrum dat over het metrostation zou worden heengebouwd. Dat plan sneuvelde, waarbij het de projectontwikkelaar was die de stekker eruit trok (bron). Dat laat zich nou niet direct op het conto van de gemeentepolitiek schuiven. Hoe er vervolgens verder gebouwd is, en wat voor gevolgen dat had toen 20 jaar later eindelijk eens een (soort) sneltram kwam - je kunt dingen ook over-analyseren…

Dat van die machers, dat zag je bij veel PvdA-bestuurders met portefeuilles op stadsontwikkeling en infra-gebied. Beetje het Eberhard van der Laan-denken van "ik begin met de werkzaamheden op een kruispunt, want dan kunnen ze van vier kanten zien dat we bezig zijn". En mouwen opstropen, want anders accepteer je zo'n portfolio niet. Stadsvernieuwing was in die zin natuurlijk ook wel een groot PvdA-onderwerp in die jaren; het ging hun electoraat het sterkste aan (wat later met Vinex-wijken een ander verhaal werd). Maar dat eigengereide krijg je er dan wel bij, zeker bij een linkse partij waar het nanny-denken er nou eenmaal ingebakken zit. Ik denk dat je over Rotterdamse PvdA-infra-wethouders veel vergelijkbare verhalen zult tegenkomen. Burgemeester Peper was er trouwens ook eentje, waar het gaat om zijn bijdrage aan stadsontwikkeling (Het Nieuwe Rotterdam, Kop van Zuid, Erasmusbrug).
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Winkelcentrum De Loper ben ik tegengekomen in de vastgoedportefeuille van het pensioenfonds van de supermarkt uit Zaandam. Ik neem aan, dat die het verder heeft ontwikkeld. Je noemt de naam Bas Goudriaan. Wellicht heeft de zoon/kleinzoon met dezelfde naam meer informatie.
Bij mij houdt het op, omdat ik leun op een geërfd incompleet persoonlijk archief.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Daar boeit het mij dan weer te weinig voor. Ik weet wel dat er een complete Vlaardingse Historische Vereniging is waarbinnen juist ook de naoorlogse decennia ruime aandacht krijgen. Nog genoeg mensen in de stad die het toen live hebben meegemaakt.

AH was indertijd voorzien als belangrijkste huurder van de uit te breiden Loper, en zit er ook nog steeds. Of zij de ontwikkeling hebben afgerond indertijd - geen idee. Maar op basis van het Vrije Volk-artikel dat ik linkte kun je het speelveld wel een beetje schetsen. Toen het grote winkelcentrum niet haalbaar bleek, bestond discussie hoe groot of klein dan wel. Wanneer die (snel)tram eens zou komen: niemand die het echt wist. De grond was al in bezit, de winkeliers droegen kosten voor ongebruikte grond. Geen context waarin je royaal te werk gaat met de rooilijn om daar nog even een luxe metrostation te hebben. Je praat ook over midden jaren ‘80, een tijd waarin men in Rotterdam nog bezig was met de oost-westlijn die om budgettaire redenen uiterst karig werd uitgevoerd in het oosten van de stad. De mooie S-Bahn (Rapport “Rijnmond op weg en rail” uit 1970) was ingehaald door een ander tijdsgewricht en twee economische crises.
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Pino schreef: ma 13 jan 2025, 23:09 ^^ Direct protest staat mij ook niet bij, maar het drie keer dichttimmeren van de groene bestemming van het Midden-Delfland omdat je tegen een snelweg bent kan de verdubbeling van parallel lopend spoor natuurlijk wel concreet verstoren. Maar ik heb altijd het idee gehad dat het ministerie een grotere dwarsligger was. Want dat dit moest wachten tot viersporigheid (zoals NS altijd wilde) heb ik nooit zo gek gevonden; maar juist dat legt de boel bij een Haagse investeringsbeslissing die decennialang is uitgesteld.
Volgens mij is het altijd al een geldkwestie geweest. Zeker de afgelopen 20 jaar, maar daarvoor denk ik ook wel.
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

Wellicht al een keer benoemd, maar aangezien ik er gisteren langskwam, wou ik het toch even benoemen. Tussen 1980 en 1998 was er een ongelijkvloerse kruising tussen de huidige N263 en de zuidelijke rondweg van Breda.
https://www.topotijdreis.nl/kaart/1993/ ... ,397729,11

Na 1998 verdween de ongelijkvloerse aansluiting, maar werd een deel van de ongelijkvloerse aansluiting omgevormd tot gelijkvloerse aansluiting met de zuidelijke rondweg.
https://www.topotijdreis.nl/kaart/2004/ ... ,397729,11

Tegenwoordig is de aansluiting met de N263 verplaatst naar het westen, doordat de trompetaansluiting met de A16 is verdwenen. De aansluiting is gebleven, maar deze loopt aan het eind dood, waarbij de lus behouden is gebleven.
https://www.topotijdreis.nl/kaart/2014/ ... ,397729,11
JanVerhoeven
verkeersader

^^ waar was het dan precies een SNUP van?
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

De post had m.i. beter gepast in het topic: Sporen van vergane glorie

viewtopic.php?t=23020&start=210
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

^^
Hier in dat topic zijn Harry en Jackbauer1350 op die plek geweest.
Laatst gewijzigd door Ger81 op vr 14 feb 2025, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ubi volentia est, via est
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Bij mij in de straat is een klein spoortje te zien van een deels uitgevoerd plan.
Google Streetview
Rechts is een fietspad aangelegd voor beide richtingen. Richting de A50 stopt het fietspad nogal abrupt. Een redelijk gevaarlijk punt als je het mij vraagt. Fietsers hebben nogal eens de neiging om zonder te kijken de doorgaande rijbaan op te komen.
Het fietspad was bedoeld als vlotte doorgaande route naar Twello. Na veel protest van omwonenden is dit plan geschrapt en is de route uiteindelijk via de parallel lopende Veenhuizerweg gelegd.
HollandandJasper
stadsweg

Pindaklaas schreef: vr 14 feb 2025, 9:36 Bij mij in de straat is een klein spoortje te zien van een deels uitgevoerd plan.
Google Streetview
Rechts is een fietspad aangelegd voor beide richtingen. Richting de A50 stopt het fietspad nogal abrupt. Een redelijk gevaarlijk punt als je het mij vraagt. Fietsers hebben nogal eens de neiging om zonder te kijken de doorgaande rijbaan op te komen.
Het fietspad was bedoeld als vlotte doorgaande route naar Twello. Na veel protest van omwonenden is dit plan geschrapt en is de route uiteindelijk via de parallel lopende Veenhuizerweg gelegd.
Mooi gerelateerd linkje: https://apeldoorn.nieuws.nl/nieuws/flyer-zonnewende
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Ik zou mijn kinderen daar niet zelfstandig naar school laten fietsen. Fijn fietsen tussen de auto's langs insteekhavens. Kennelijk geen gezinnen, degenen die zich tegen het doortrekken van dat fietspad hebben verzet :facepalm:
Pindaklaas
dorpsstraat

De parkeervakken ervaar ik zelf juist weer niet als gevaarlijk. Vrijwel iedereen gaat er vooruit in en vooruit weer uit, waarbij het zicht op het aankomend verkeer wel ok is.
Wat ik zelf gevaarlijker vind, zijn auto's die fietsers in gaan halen. Het kan wel, maar fietsers moeten goed hun lijn houden. Dat kan je van een kind niet verwachten, dus blijf ik daar zelf altijd achter rijden.
Mijn kinderen pakken eigenlijk altijd de Veenhuizerweg. Ook al omdat je dan handiger uitkomt bij het verlaten van de wijk.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Waar het fietspad nu ophoudt is nog best veel ruimte maar verderop richting de A50 komt er steeds minder ruimte tussen de Zonnewende en de woningen en na de kruising met de Lupineweg staan er ander type woningen met eigen aansluiting op de Zonnewende.Wat volgens de flyer mede de reden van weerstand tegen vrijliggende fietspad is.
Verder opvallend dat er een haakse hoek in de Zonnewende zit bij de hoogspanningslijn, alsof men daar plots opgehouden is met idee van latere doortrekking.
Pindaklaas
dorpsstraat

In de flyer die HollandJasper poste, wordt gesproken van een deel rijbaan dat volledig fietspad zou worden. Dat zal dan vermoedelijk het deel vanaf de Lupineweg zijn.
Tot aan de woonwagens die bijna aan het einde staan, had een deel van het gras in theorie opgeofferd kunnen worden voor een fietspad. Dat gras is allemaal gemeentegrond.

Die haakse bocht aan het einde is vermoedelijk wel bewust zo ontworpen. De hele Zonnewende heeft zo dezelfde uitstraling. Het bedrijventerreintje aan het einde is op deze manier altijd al de bedoeling geweest.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik kon er op het forum niets over vinden, maar dit viaduct (de Boerendijk bij Fijnaart) lijkt me wel heel erg breed uitgevoerd: https://maps.app.goo.gl/3YKLDVsM5gvNFuiMA

Ik werd getriggerd doordat ik zaterdag onder dit viaduct doorrreed en mij dit eenzame hectometerpaaltje
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Ik vermoed dat daar een weg had moeten lopen die aan zou sluiten op de Markweg in Standdaarbuiten.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Het viaduct van de Markweg over de Mark is ook voor vierstrooks geschikt. Het is nu tweestrooks met daarnaast een zéér breed fietspad (of langzaamverkeer, da kannik nie goed zien)
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

De aansluiting Fijnaart zelf heeft nog een veel duidelijkere ruimtereservering onderlangs: https://maps.app.goo.gl/q4YrV4zpNbQdU4t19

Ik denk zelf dat de Markweg (aansluiting Standdaarbuiten A17) als zuidelijke randweg om Fijnaart naar de aansluiting op de A59 had moeten lopen, niet naar het viaduct in de Boerendijk. Andere optie is dat de N268 als 2x2 expressweg hierheen had moeten lopen over een gedeeltelijk nieuw tracé, tot aan de aansluiting Oud-Gastel (die ook ruim opgezet is). De Markweg zou dan daarop kunnen aantakken.

Die 3 aansluitingen verschijnen ook pas op hetzelfde kaartbeeld op Topotijdreis, wat mij doet vermoeden dat ze wat met elkaar te maken zouden kunnen hebben. Zeker omdat 2 van die ruime aansluitingen op de toen al bestaande A17 zijn geopend.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ zoekend op fijnaart komen er ook wat eerdere discussies in dit topic hierover voorbij.