Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18187
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman »

^^ Ook mooi te zien aan die viaduct pijlers: ruimtereservering voor een 2x3 A59.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Steyn_E
autoweg
Berichten: 1784
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Steyn_E »

Ik denk dat ik nog twee niet op het forum genoemde SNUP-jes heb gevonden: onder de HSL bij Zoetermeer zijn twee zeer ruime onderdoorgangen gebouwd waar in beide gevallen alleen een fietspad onderdoor loopt. Ze lijken echter bedoeld voor een doortrekking van de Florence Nightingalelaan en de Martin Luther Kinglaan. https://maps.app.goo.gl/yuuSyGbughJn9gk19
https://maps.app.goo.gl/jqYdp2ipUot1BqdT6
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1885
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Geen idee wat voor leidingen daar allemaal lopen maar het kunnen natuurlijk ook kruisingen met de een of andere leidingstraat zijn. Gelet op de geringe hoogte verwacht ik eigenlijk geen ruimte reservering voor grote(re) weg
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Steyn_E
autoweg
Berichten: 1784
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Steyn_E »

^^
Dat hebben ze even verderop in de N209 zelf zo opgelost: https://maps.app.goo.gl/RwoF4qeijWVqC9jYA
Spoor op +0,5 en weg op -0,5
Een leidingstraat onder 1 van die 2 onderdoorgangen acht ik niet onmogelijk maar onder allebei lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Berrychello
verkeersader
Berichten: 535
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Berrychello »

Zeker die bij de Martin Luther King weg ziet er heel logisch uit zo.
Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1270
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Robonus »

Ik kwam toevallig een facebook link tegen met snups van over de hele wereld. Wel leuk om even doorheen te scrollen. In de comments zijn er veel meer.

https://www.facebook.com/share/p/14xF4eUesm/
HollandandJasper
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper »

^^ Zitten hier ook (nieuwe) SNUP's uit NL in?
Teetje
verkeersader
Berichten: 959
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje »

Ik zie dat er elders op het forum al op diverse plekken over de N457 bij Waddinxveen gepraat is, maar hier hoort het noordelijk eindpunt van die weg ook te staan vind ik: https://www.google.com/maps/@52.0369294 ... FQAw%3D%3D

Of vinden we dit dan toch meer een spoor van een nog uit te voeren plan?
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11452
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Willem »

^^ Het moet geloof ik verder een randweg worden die langs Waddinxveen en Boskoop gaat aansluiten op de N455.

Los daarvan liggen er op en ten westen van het Gouwe-aquaduct wel heel veel wegen naast elkaar.
Iets minder zou debk ik best kunnen.
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 24142
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry »

Willem schreef: do 05 jun 2025, 11:49 Het moet geloof ik verder een randweg worden die langs Waddinxveen en Boskoop gaat aansluiten op de N455.
Zelfs de borden op de A12 zijn daar al op voorbereid. Extra bestemmingen zijn nu afgedekt:
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
djiwie
stadsweg
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door djiwie »

Een klein SNUPje uit Utrecht bij de Bleekstraat:
https://www.nieuws030.nl/columns/raadse ... eekstraat/
Gebruikersavatar
Ger81
autoweg
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Ger81 »

^^
De Rotterdamse architect Andries van Wijngaarden (1935-2023) ontwierp in 1985 de nieuwbouw. Hij was een voorstander van 'socialistische architectuur', sociale woningbouw zonder versiering of luxe.
"Wij bepalen wel wat goed voor u is, en dat is een leven zonder schoonheid of glans."
Ubi volentia est, via est
djiwie
stadsweg
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door djiwie »

^^ In het echt zijn die gebouwen net zo lelijk als op de foto.
Gebruikersavatar
Ger81
autoweg
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Ger81 »

^^
Klopt, ik fietste er zaterdag nog langs op weg naar een festival.
Ubi volentia est, via est
IIVQ
autoweg
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ »

Ik weet niet zeker of het een SNUP is, maar langs de Meerlandenweg in Amstelveen tussen de Legmeerdijk en de Noorddammerweg hebben de lantarenpalen aan de zuidkant van de weg uithouders voor beide richtingen. Alleen die aan de noordkant hebben een "kop".

Aan de zuidkant is een droge sloot. Het zou ook kunnen dat het fietspad oorspronkelijk aan de zuidkant bedacht is geweest. De weg is zelf volgens de foto's op Topotijdrijs pas in 2010 aangelegd. Er zou nog ruimte zijn voor een tweede dubbele rijbaan, maar dat lijkt mij pas nuttig te worden als deze weg doorgetrokken wordt naar de Zijdelweg, wat ik niet meer zie gebeuren sinds de trambaan er ligt. Die beslissing is pas in 2016 genomen.
Jablan
stadsweg
Berichten: 317
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jablan »

Bij 'lantaarnpalen' kwam mijn geheugen met een SHUP tevoorschijn: half uitgevoerd plan. Heidevlinder in het altijd pittoreske Glanerbrug. Blijkbaar was het de bedoeling om een brede busbaan aan te leggen, maar het is een enkele geworden. Met bermverlichting, want de lantaarnpalen staan een behoorlijk eind van het beton af.
Als je de rest van de route langsgaat, staan er hier en daar ook nog hoge verkeers/waarschuwingslichten voor een stuk 2 richtingen over 1 strook, nooit gebruikt.
IIVQ
autoweg
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ »

Ik vind het wel een mooie busbaan. Dit ga je toch nooit in twee richtingen gebruiken.
Ik vind de lantarenpalen trouwens niets te hoog!
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Ik vond ze ook niet hoog. Je zou haast denken dat ze verder van de busbaan staan omdat bussen er niet onderdoor kunnen ;)
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Vinny »

IIVQ schreef: vr 10 okt 2025, 22:26 Ik vind het wel een mooie busbaan. Dit ga je toch nooit in twee richtingen gebruiken.
Ik vind de lantarenpalen trouwens niets te hoog!
Waarom zou je de busbaan maar in één richting gebruiken?

Ik kwam na aanleiding van berichtgeving in de media nog op deze SNUP terecht:
https://maps.app.goo.gl/wajaCY1naCVyo2HX9

Dat zou blijkbaar een rondweg om Boxmeer moeten worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 6734
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Omdat de lijn die deze busbaan gebruikt in één richting een lus door Glanerbrug maakt en daarna terugkeert naar Enschede. Haltes bevinden zich ook maar aan één kant van deze route.
HollandandJasper
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper »

Vinny schreef: zo 12 okt 2025, 12:23 Waarom zou je de busbaan maar in één richting gebruiken?

Ik kwam na aanleiding van berichtgeving in de media nog op deze SNUP terecht:
https://maps.app.goo.gl/wajaCY1naCVyo2HX9

Dat zou blijkbaar een rondweg om Boxmeer moeten worden.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/476 ... gooid-geld
CborG
verkeersader
Berichten: 808
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door CborG »

Hallo allemaal! Ik was eens aan het rondsnuffelen rondom het opvallend adrupte einde van de Europaboulevard in Buitenveldert, Amsterdam. Volgens mij wel eerder ter sprake gekomen maar ik zag nu een foto met een bijzonder bijschrift:

Kalfjeslaan 30 - 56 (ged.) v.r.n.l. Deze huizen dreigden in januari 1961 te moeten wijken voor de verlenging van de Europaboulevard zodat deze bij sportpark "het Loopveld" aan zou sluiten op de verlengde Rembrandtsweg (later Saskia van Uylenburgweg)
https://archief.amsterdam/beeldbank/det ... 762c31e67a

De verlengde Rembrandtsweg trok mijn aandacht, had deze weg naast op de Europaboulevard misschien ook moeten aansluiten op de van der Madeweg in Amsterdam? Die lag er ook al vroeg uitgebouwd en verloren bij. Ik kan me er weinig kaartjes oid van herinneren in dit topic maar kan ze gemist hebben
https://archief.amsterdam/beeldbank/det ... 442eb636c2

Zoiets heb ik in gedachten:
Afbeelding
Zo kraait den boer z'n haantje
JanVerhoeven
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: wo 31 jan 2024, 18:49

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door JanVerhoeven »

^^ of die uitbouwing was bedoeld voor een doorgetrokken tramlijn vanuit de Hartelveldseweg in Diemen?
IIVQ
autoweg
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ »

Ik denk meer dat je het in samenhang moet zien met de Rijksweg 3, als ik op TTR 1983 kijk, dan lijkt er een afrit te zijn gepland ter hoogte van de huidige Saskia van Uylenburgweg. Een doorgetrokken Europalaan zou dan een mooie ontsluitingsroute voor RAI en oostelijk Buitenveldert opleveren.
IIVQ
autoweg
Berichten: 1472
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ »

Nu ik nog eens goed kijk vind ik het dijklichaampje in de "halve haarlemmermeer" van de Van Nijenrodeweg op de Europalaan interessant, alsof daar een omgelijkvloerse kruising en doortrekking voorzien was. Maar waarheen dan?
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11333
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein »

Op deze foto uit 1966 is inderdaad een dijklichaam te zien.

Afbeelding

In 1981 lijkt het dijklichaam weg te zijn gegraven en ligt er een 'gelijkvloerse' Haarlemmermeer.

Afbeelding

Nog later is de zuidelijke tak afgebroken en in 1987 is daar een appartementencomplex gebouwd.
Tommy
autoweg
Berichten: 2453
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Tommy »

Misschien een tunnel onder het Amstelpark ?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11333
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein »

^^ Een tunnel onder een eind jaren zestig aangelegd park lijkt mij wat onwaarschijnlijk. Dat dijklichaam etc lag er al voordat het Amstelpark werd aangelegd. Dit park is aangelegd ten behoeve van de Floriade van 1972 en feitelijk zal bij het besluit de Floriade daar te gaan houden, uiterlijk eind jaren zestig, al duidelijk moeten zijn geweest dat er geen oostelijke doortrekking van de Van Nijenrodeweg meer zou gaan komen (als hiervoor al concrete plannen waren).
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24871
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino »

^^ In Algemeen Uitgebreidingsplan van 1935 zie je die oostelijke doortrekking van de Van Nijenrodeweg nog wel, maar die zal in de tijd van de Floriade-planning wel voltooid verleden tijd zijn geweest. Je zou kunnen betogen dat de A10-zuid, die niet in het AUP zat, ervoor in de plaats is gekomen.

Uiteindelijk praat je hier over de Amstelscheg die al in het AUP was voorzien en die altijd actueel is gebleven. Je ziet de scheg maar zeer beperkt op het kaartje, wat zal komen doordat het AUP formeel Amsterdam betrof en je hier al snel in Amstelveen/Nieuwer-Amstel komt, maar Van Eesteren had de scheg gedacht tot aan Ronde Hoep en dat lijkt ook bij de uitbreiding van Amstelveen (en ten oosten van de scheg: Zuid-Oost) leidend te zijn geweest. Oost-west-routes hier doorheen kennen we in de vorm van de genoemde A10 en de A9. Er dan ook nog eens een verlengde Van Nijenrodeweg en deze zuidelijker doorsteek doorheen leggen wordt dan wel heel veel.

Het is al met al een heel aardig recreatiegebied geworden waar deze 'weg' dus niet doorheen loopt - ik vind het prima zo!
Laatst gewijzigd door Pino op di 28 okt 2025, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
CborG
verkeersader
Berichten: 808
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door CborG »

Interessant dat halfklaverblad, die kende ik niet!

Blijf wel benieuwd hoe een verlengde Europaboulevard dan op de Verlengde Rembrandtlaan had moeten aansluiten, enkel dmv een T-splitsing? Of een bocht? Naar het zuiden toe is er nog een, naar de A3 toe buigende, reservering voor een verder doorgetrokken Europalaan. En waarheen had de vd Madeweg op moeten aansluiten aan de westzijde? Er lijkt een ruimtereservering te zien in het afgeknipte topje van de volkstuinen en de ruimte tussen het viaduct over de A2 en het fietspad ten zuiden hiervan.
Zo kraait den boer z'n haantje