Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

HollandandJasper
stadsweg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper »

Als toevoeging aan de eerdere discussie voor een oostelijke variant van de A28 bij Nijkerk, zie dit:

Afbeelding
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

De afsnijding van KP Hoevelaken door Arkenheem is net zo bijzonder.
Newton
woonerf

Bericht door Newton »

^^ Dat was de geplande Rijksweg 1a.
Dennal
verkeersader

Bericht door Dennal »

Onderaan afrit 28 Best vanuit Eindhoven is deze situatie. Is het ooit de bedoeling geweest om de weg door te trekken richting Son? Of in het verleden ooit geweest?

https://maps.app.goo.gl/CaXAqxu9u2nk25QQ6?g_st=ac
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ misschien is er bij iemand anders wel een plan bekend, maar mij lijkt het de reguliere stijl van de OWN-aansluiting met een kruising vormgeven.
Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje »

^^ De enige directe weg tussen Son en Best (N620) was al jaren een 60 km weg op het Bestse grondgebied, sinds dit jaar ook aan de Sonse kant.

Bovenaan afrit 8, A50, stond altijd Best als doel de N620 op. Al geruime tijd terug werd dat echter afgeplakt: je wordt geacht de snelweg te nemen.

Komende over de A2 vanuit Den Bosch wordt Son natuurlijk al sinds de ombouw bewegwijzerd via de A50.

En toch heb ook ik heel lang gedacht dat in een of ander plaatselijk plan het idee bestond de Bestse Willem de Zwijgerweg te verlengen, in noordoostelijke richting tot aan de N620. Bewijs daarvoor heb ik nooit gezien. Dus eigenlijk denk ik dat dit idee gewoon mijn op hol geslagen fantasie is. ;)
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

^^
Dat zou best een logische verbinding zijn als men daarop eveneens de Verlengde Huizingalaan had laten aansluiten. Ook die weg lijkt op het eerste oog bedoeld om tot aan de N620 door te trekken.
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

Zo is de paar jaar geleden gebouwde kruising Erica/Spottersweg in Best ook op deze manier ingericht. Zelfs met werkende verkeerslichten op de dode richting.

Wellicht zo ingericht met het oog op de verbreding van de A58 waarbij het volgens mij ooit het idee is geweest om de op-/afrit 7 aan de zuidzijde te verleggen om een langer weefvak richting knp Batadorp te creëren. Maar ook daar is dus niks meer van terecht gekomen. :roll:
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik zie door Vleuten langs de Veldhuizerweg/Burghtpromenade een opvallende vrije strook. Is dat een ruimtereservering (geweest) voor een A2/A12-verbinding en/of wijkontsluitingsweg? Of ligt daar iets als een grote (water?)leiding onder, zoals langs de Rijnkennemerlaan?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Volgens mij is dat een ontwerpfilosofie van Vinexwijken uit die periode: groen en water gecombineerd in bredere stroken, in plaats van meer groen per straat. Een beetje het tegenovergestelde van de bloemkoolwijken. Tegenwoordig komt men daar op terug, dat je vanaf elk huis een boom moet zien.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Ik vermoed dat daar in de vroegste plannen wel een doorgaande wijkontsluitingsweg was gepland, maar die zal vanwege nogal verkeersaantrekkende werking tussen beide snelwegen vermoedelijk al snel geschrapt zijn. De strook loopt iets te toevallig precies van de ene wijkontsluitingsweg naar de andere om een toevalligheidje te zijn

In stedenbouw uit deze periode zie je wel vaker dat de wijk is opgezet alsof er plek is voor een doorgaande weg, maar dat deze uiteindelijk niet wordt aangelegd, of enkel als calamiteitenroute, om doorgaand verkeer door de wijk tegen te gaan.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

IIVQ schreef: do 29 jan 2026, 21:34 Ik zie door Vleuten langs de Veldhuizerweg/Burghtpromenade een opvallende vrije strook. Is dat een ruimtereservering (geweest) voor een A2/A12-verbinding en/of wijkontsluitingsweg? Of ligt daar iets als een grote (water?)leiding onder, zoals langs de Rijnkennemerlaan?
Dat is toch gewoon de snup van de verlengde n230, vanaf de Haarrijnse Rading? Daarom ook die rare knik aan het einde daar.

Zie ook https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=9531
Helaas doen mijn foto's het niet meer op de laatste pagina, mar die kan jk wel weer opsnorren als daar behoefte aan is.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: do 29 jan 2026, 21:39 Volgens mij is dat een ontwerpfilosofie van Vinexwijken uit die periode: groen en water gecombineerd in bredere stroken, in plaats van meer groen per straat. Een beetje het tegenovergestelde van de bloemkoolwijken. Tegenwoordig komt men daar op terug, dat je vanaf elk huis een boom moet zien.
Tja, de tijd van "blauw is groen" in het Amsterdamse Oostelijke Havengebied. Hoefde men geen groen aan te leggen, want er lag al oud havengebied en wij Hollanders vinden waterpartijen zo leuk...

Maar als je het hebt over het soort brede stroken: kan het niet ook zijn dat zo'n grote Vinexwijk gedurende zijn ontwikkelingsfase in grote subprojecten is onderverdeeld, die dan een beetje hun eigen beslag krijgen? Daarbij zal bij de verdere uitwerking regelmatig ruimte overblijven aan de buitenkant -is nog wel eens praktischer dan binnen het project iets meer ruimte nemen- en dan zal ook niemand het erg vinden als daar aan de rand van de wijk zo'n waterpartij of groenstrook ligt. Dubbel wanneer er dan ook nog eens een wijkontsluitingsweg loopt.

Had een wijkontsluitingsweg over de Burghtpromenade trouwens niet onlogisch gevonden. Helpt verkeer wijk-uit wat beter te spreiden naar A12-afrit Harmelen toe, zodat niet alles over De Meern of de A2 loopt. Terwijl je het voor de rest wel weer zo had kunnen vormgeven dat het geen noord-zuid-sluiproute door Leidsche Rijn zou worden.
HollandandJasper
stadsweg

Bericht door HollandandJasper »

Piles schreef: do 29 jan 2026, 21:57 Dat is toch gewoon de snup van de verlengde n230, vanaf de Haarrijnse Rading? Daarom ook die rare knik aan het einde daar.

Zie ook https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=9531
Helaas doen mijn foto's het niet meer op de laatste pagina, mar die kan jk wel weer opsnorren als daar behoefte aan is.
Dat lijkt mij wel leuk om te zien!
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

^^ ik probeer het onthouden voor volgorde week. Stuur me anders tegen die tijd even een berichtje.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Pino schreef: do 29 jan 2026, 22:04
Had een wijkontsluitingsweg over de Burghtpromenade trouwens niet onlogisch gevonden. Helpt verkeer wijk-uit wat beter te spreiden naar A12-afrit Harmelen toe, zodat niet alles over De Meern of de A2 loopt. Terwijl je het voor de rest wel weer zo had kunnen vormgeven dat het geen noord-zuid-sluiproute door Leidsche Rijn zou worden.
Het hele verkeersplan in Vleuterweide is er op gericht dat er geen verbinding ontstaat tussen de A12 en A2, de veelbesproken A2.5 dus.
In de oorspronkelijke plannen was er in de bouw van Vleuterweide rekening gehouden met een verbinding tussen de N230 en de afrit Harmelen; parallel aan een hoge druk gasleiding. Als het hebt over SNUP is daar nog maar weinig van te zien; slechts deze verhoging in de Huis ter Vleutenbaan doet er aan herinneren dat er ooit een viaduct had moeten (kunnen) komen op deze locatie. https://maps.app.goo.gl/mdF1gMUHLfPrpFTu8 Er was ooit een verbinding tussen de Europaweg en de Huis ter Vleutenbaan, die is opgebroken. Op Topotijdopreis nog wel te zien. Dit om minder opties te geven om de wijk te gebruiken als sluiproute tussen A12 en A2.

Ergens in de loop van de tijd heeft men daar de Utrechtse Heuvelrug (dat is in dit geval een straat in die wijk) een busbaan gemaakt waarbij er een knip is gekomen voor autoverkeer. Ook hier weer een beperking voor doorgaand verkeer.

De Burghtpromenade biedt alleen maar toegang tot de lokale Albert Heijn daar; ook daar is bewust een knip gelegd. Als je daar een snelle uitgang naar de A12 had gemaakt was dat weer olie op het vuur geweest voor sluipverkeer.

Tot slot is de VRI Stroomrugbaan / Utrechtse Heuvelrug zo ingeregeld dat deze vrijwel direct groen geeft aan fietsers. In de spits zorgt dit voor files; wederom allemaal om die verbinding A12 - A2 af te knijpen. Des al. niettemin komt Waze nog wel eens op de proppen met een route door Vleuterweide als je van bijv Bijlmer naar Rotterdam rijdt.

De gemeente Utrecht heeft nu een wijkje gebouwd op het destijds geplande tracê (omgeving Prinsenboslaan), waardoor het er nu sowieso niet meer van kan komen.

Vanuit Nieuwegein komen we wel eens in die contreien, met name bij afsluiting van de Leidsche Rijn Tunnel heb je daar alsnog enorm veel sluipverkeer (en ja, daar zal ik mezelf dan ook wel toe moeten rekenen...)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Juist als je het A2-A12-verkeer buiten een woonwijk wilt houden -een logische wens- was iets als de A2.5 best logisch geweest. Te routeren ten westen van het Vinex-gebied. Had niet eens een snelweg hoeven zijn; weg van type Vleutense Baan was prima geweest. Dan was de hele aantrekkingskracht van sluiproutes dóór woonwijken niet zo groot geweest.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

De veelbesproken A2.5 is ook niet de weg door Vleuterweide, maar zou al aftakken ter hoogte van Kortrijk toch?
Al ligt daar Haarzuilens / kasteel De Haar op de route naar de A12.
Autostrada
autoweg

^^ Dan ben ik volledig met je eens. Het had ook de druk weg gehaald bij het tracé van de N198 door Woerden, waar vergelijkbare problematiek speelt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb zo vlug niet paraat wat het plan precies was, en hoe uitgewerkt het eigenlijk was. Maar een snelweg door de stad zou het nooit worden. Het was altijd erbuiten.

Dat je met bijvoorbeeld Haarzuilens een lastig punt hebt waar je niet doorheen kunt, lijkt me duidelijk. Zelfde dat je ook niet kunt aansluiten op de N230, want daar ligt al een stuk Vleuten en de Haarrijnseplas in de weg. Het zou min of meer tegen de westkant van die plas aangeplakt moeten liggen.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Volgens mij is de A2,5 nooit verder gekomen dan vage schetsen toch? Die toonden overigens wel een snelweg op een westelijker tracé dan hierlangs.

Maar of er nog stille getuigen in de vorm van sporen van nooit uitgevoerde bezuinigingen zijn, weet ik niet. Maar als er echt sprake zou zijn geweest van een nieuwe snelweg of doorgaande weg, dan zou ongetwijfeld een kortere route op een bepaald punt in beeld komen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Autostrada
autoweg

^^ Van het tracé langs Kortrijk (er staan volgens mij geen borden daar die het buurtschap aanduiden, maar ik weet wat je bedoelt) zijn er voor zover ik weet geen SNUP's.
Bij de bouw van Vleuterweide is er een ruimtereservering geweest voor een stroomweg; die is later opgegeven door de bouw van huizen (zoals hier boven al aangegeven). Toch lijkt het vanuit de lucht nog een vrijwel intacte ruimtereservering, maar dat komt doordat er op het tracé een transport leiding van de Gasunie ligt. Dit staat overigens ook in het topic over deze weg https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... &start=120

Edit: Kortrijk staat idd wel aangegeven https://maps.app.goo.gl/WSF7og9UD4KXENCk9
Laatst gewijzigd door Autostrada op wo 04 feb 2026, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ds79m schreef: wo 04 feb 2026, 15:22 ^^ Volgens mij is de A2,5 nooit verder gekomen dan vage schetsen toch? Die toonden overigens wel een snelweg op een westelijker tracé dan hierlangs.

Maar of er nog stille getuigen in de vorm van sporen van nooit uitgevoerde bezuinigingen zijn, weet ik niet. Maar als er echt sprake zou zijn geweest van een nieuwe snelweg of doorgaande weg, dan zou ongetwijfeld een kortere route op een bepaald punt in beeld komen.
Weinig concreet als het idee was (is ook mijn herinnering), lijkt het me heel sterk dat er stille getuigen van zijn.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Autostrada schreef: wo 04 feb 2026, 15:33 Kortrijk (er staan volgens mij geen borden daar die het buurtschap aanduiden
Beetje off-topic, maar:
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Een tracé langs het spoor en dan tussen Harmelen en Woerden overstekend naar de A12 zou voor de Amsterdam-Rotterdam (of Amsterdam-Gouda)-reiziger ideaal zijn en maakt in feite de verbinding die de A3 zou zijn af.
Maar als je de noordring van Utrecht af gaat maken dan mis je nog een stukje. Vanuit 't Gooi, Science Park of oosten van Utrecht naar Gouda of gewoon Leidsche Rein/Papendorp/Centrum Utrecht (en ik geef toe, dat zijn geen enorme verkeersstromen), ben je nu min of meer veroordeeld tot A27/A12. Voor Gouda zou een dwarsverbinding naar de Noordring een stuk mooier zijn. Dat kan uiteraard ook door een takje ten noorden van de Haarrijnseplas o.i.d. te maken, maar dan kom je wel al steeds meer in zeer waardevol Groene Hart (en ik bedoel dit serieus).
Zo bezien is het jammer dat men niet een vierbaans autoweg tussen N230 en A12 in een tunnel heeft gelegd voor die woonwijk er lag, dan was het makkelijk geweest, en met één of twee afritten in de wijk had je ook in de wijk een stuk minder ontsluitingswegen hoeven hebben.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

IIVQ schreef: do 05 feb 2026, 17:10 maakt in feite de verbinding die de A3 zou zijn af.
Is dat eigenlijk waar de benaming "A 2.5" vandaan komt? (In de zin van "Het is net geen A3".)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik heb het indertijd ervaren als een verbinding tussen de A2 en de ooit gedachte A3. Dat de weg de functie zou kunnen hebben van die A3 -het zou de logische route Amsterdam-Rotterdam zijn geworden- betekent niet dat het een verkapte A3 was. Om te beginnen al vanwege de locatie veel meer langs de randen van het Groene Hart.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Ik kan er hier op het forum, noch elders iets over vinden, maar de Van Asch Van Wijcksbrug in Utrecht ziet eruit alsof er ooit veel grotere plannen zijn geweest.
Ubi volentia est, via est
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Plannen genoeg voor de binnenstad van Utrecht. Zie https://ridderschapkwartier.blogspot.co ... -plan.html

Je ziet op beide naoorlogse plannen een noord-zuid-route over deze brug lopen, enigszins vergelijkbaar met de Sint Jacobsstraat even westelijker. Wat alleen natuurlijk wel zo is, is dat de brug uit de jaren '30 is. Toen waren er ook al verkeersplannen voor Utrecht, ook toen al rond de singels, maar daar vind ik even geen kaarten van. De bouw van de brug duidt er ergens op dat die plannen er toen ook al waren.