[I] Bewegwijzering in Italië

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [I] Bewegwijzering in Italië

Bericht door Coen Tunnel » di 09 feb 2021, 21:32

^^ Occitaans of Provençaals. Dat zie je in Nice ook nog wel frequent op straatnaamborden:

Afbeelding

Het heeft inderdaad sterke Italiaanse invloeden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 09 feb 2021, 22:35

^^ En op plaatsnaamborden.
Afbeelding
(foto 2013)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 09 feb 2021, 22:58

Coen Tunnel schreef: di 09 feb 2021, 21:32 Het heeft inderdaad sterke Italiaanse invloeden.
Volgens mij is het ook eerder Ligurisch. Maar je praat natuurlijk over dialecten die in elkaar overlopen. Noem het Occitaans/Provençaals en het maakt Nice Franser dan het in de historie geweest is; noem het Ligurisch en je maakt meteen een statement over de manier waarop Nice ooit bij Frankrijk is gekomen. Overigens wordt Ligurisch wel omschreven als de taal van Monaco, al gebruikt dat land natuurlijk alleen Frans in officiële teksten.

Voor wat het waard is: als je over Wikipedia bladert, kom je Nissa tegen als de spelling in het Ligurisch en Niça als de spelling in het Occitaans. Beide uiteraard op dezelfde manier uit te spreken, maar het zegt dan wel iets wanneer de gemeente Nice zelf de eerste pakt ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 11 feb 2021, 15:10

Italië is pas na de overdracht van Nice aan de Fransen (1860) een éénheid geworden, daarvoor maakte de streek deel uit van het Koninkrijk Sardinië. Historisch klopt dat dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 sep 2022, 13:37

Anas kondigt vol trots de verbeterde SS268-aansluiting bij Summa Vesuviana aan ... met een bord dat mooi de zwaktes van de Italiaanse bewegwijzering laat zien. Hopeloos inconsistent met het 250m-bord op de achtergrond (dat een oud bord lijkt). Maar vooral de manier waarop de A-nummers over het bord zijn verdeeld. Ja, Angri is het punt waar je op de A3 uitkomt, Pomigliano het punt waar je de A16 oprijdt en Palma het punt waar je de A30 oprijdt, maar welke ter plaatse onbekende snapt dat zo? Geef gewoon lekker voor de SS268-noord Napoli aan en daaronder de wegnummers A16 en A1; en voor de SS268-zuid Angri en daaronder de wegnummers A3 en A30.

Afbeelding

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 01 sep 2022, 14:03

^^ Het meest lullige is dat de bewegwijzering richting Palma Campania je niet naar dat dorp leidt, maar naar de oprit van de A30 waar het doel opeens van de bewegwijzering verdwijnt. Komende vanaf de A30 lijdt de bewegwijzering je wel naar het dorp, dus als je bij het tolstation een U-turn maakt kan je er komen. Je maakt dan alleen wel een gigantische omweg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 sep 2022, 17:20

Nieuwe stijl bewegwijzering. Vroeger was het snelwegnummer geïntegreerd met de doelen:
https://goo.gl/maps/NxG8ZnfzPnHgvVPY7

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 sep 2022, 17:42

Je ziet deze nieuwe stijl al vrij lang, maar hij wint wellicht wel aan terrein. Het is denk ik een Europa-brede trend dat snelwegnummers nu wel zo bekend zijn dat ze zonder bijbehorende doelen kunnen. Wat me nuttig lijkt, want het geeft ruimte voor óf extra doelen óf het bord efficiënter indelen. Dat bij deze afrit waarover jij post de doelen wél staan vermeld is wellicht deels omdat je hier op het punt staat om de A30 op te gaan. Beide manieren zullen in die zin wel naast elkaar blijven bestaan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 sep 2022, 22:42

In de jaren '90 zag je dit (in ieder geval in de regio Napels) welhaast nooit...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 01 sep 2022, 23:47

^^ Ik geloof je zo. Mijn jaren ‘90-herinneringen zijn wat roestig. Heb van dit soort borden vooral nog een herinnering in Umbria, op het uitgebreide net Statali waar je Roma én de A1 naast elkaar hebt als doel - en ook niet altijd (uiteindelijk) dezelfde richting op. Zie bijvoorbeeld deze, nog met oud Autostrada-schildje dus vrij oud.

Het kan natuurlijk goed zijn dat dat toen een vinding was die creatief was verzonnen voor die regio en elders nauwelijks werd gebruikt. Maar goed, de jaren ‘90 zijn 25-30 jaar terug. Je kunt niet alles wat in de jaren ‘90 niet werd gedaan in Napels (sowieso een bijzonder gebied qua bewegwijzering) neerzetten als nieuwlichterij.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 02 sep 2022, 1:09

Ik vind het op zich al verwarrend dat je in een systeem met meerdere kleuren ineens snelwegbestemmingen niet meer in een apart vlak met kleuren zou gaan verwijzen. Dit zou bv in België tot algemene chaos leiden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 sep 2022, 8:49

^^ Er zit een subtiel verschil tussen een groen vlak A1 Roma en alleen een groen schildje en dan Roma ernaast tegen blauwe achtergrond. Goddank kom je met beide in Rome uit wanneer je ze maar volgt, en over de meest efficiënte route, dus daarom valt het met de verwarring ook wel mee.

Maar in het eerste geval is de A1 het doel van de weg; en o ja, die gaat naar Rome. In het tweede is Roma het doel van de weg; en o ja, de A1 ook nog. Dat je dat op wegen in Umbria ziet, is dan niet zo verrassend, want die hebben veel wegen waarvan Rome het bewegwijzerd (eind)doel is. Door het zo te doen, hoef je ook niet Firenze als doel voor de A1-noord in je groene vlak A1 Roma te zetten (want daarvoor rijd je vanuit flinke stukken Umbria eerder richting Perugia-Bettole), en er was altijd een regulier blauw einddoel ipv een snelweg als doel van de weg. Gelukkig zijn ze ook zo handig om, waar de route richting snelweg en de oude Statale richting Rome van elkaar splitsen met een volle groene verwijzing A1 Roma-Firenze te gaan werken.

Hier bij Napoli min of meer hetzelfde. De route naar Angri ís de route naar de A3, maar de boodschap is net anders. Die werkt best totdat bij Angri de richtingen splitsen, dus dan moet je uitgebreider bewegwijzeren. Maar als eerder gezegd, je had hier denk ik meer bereikt met de twee snelwegen op een aparte regel, en het opofferen van de A30- en A16-opritdorpen als doel.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 02 sep 2022, 9:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 02 sep 2022, 9:28

^^
Het splitsen van bestemmingen in groene vlakken is idd het grootste voordeel van het systeem, dan kan je heel duidelijk weergeven welke bestemming vanaf dat punt over een autosnelweg bereikbaar zijn. Je kan exact dezelfde bestemmingen op die wegwijzer tegelijkertijd in het blauw weergeven, als route via de secundaire wegen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 sep 2022, 9:54

^^ Ik ben groot voorstander van een aparte snelwegkleur, omdat de voor ter plaatse onbekenden doorgaans meest relevante route er dan mooi uitspringt (en je op de snelweg bij het naderen van afritten in de eerste oogopslag ziet met wat voor soort kruisende weg je te maken hebt). Maar je moet wat mij betreft eerder waken voor 'neven-effecten' als situaties waarin je twee verwijzingen naar Rome op een bord hebt. Dat verwart alleen maar onnodig, en als je tolmijders een expliciete mogelijkheid wilt geven om een tolvrij alternatief te kiezen, zou ik dat eerder aangeven als het tolvrije alternatief dan met een kleurcode. Je moet er ook voor waken dat borden onnodig vol worden doordat je heel principieel één keer Rome als hoofddoel neerzet en daaronder dan nog een regel dat je óók op weg bent naar de snelweg (en dan hetzelfde doel mogelijk nog eens herhalen). Zelfs als je terugschroeft naar alleen een groene vermelding A1 Roma rechtdoor, maakt dat het bord onnodig kleurig en dus onrustiger.

Dus het is een beetje balanceren, en dat is wat de Italianen hier aan het doen zijn. Terug naar de foto bij Summa Vesuviana vind ik het 500m-bord geslaagder dan het 250m-bord. Het brengt méér informatie over op een rustiger manier - en dat ligt niet alleen aan de pijlvorm (en dat ondanks de 40-schildjes). Balanceer-act in die zin dus geslaagd, maar het had denk ik beter gekund. Waar ik zeg "laat plaatsnamen weg en geef de wegnummers een aparte regel", beschrijf ik ergens de methode die in België, Duitsland en Groot-Brittannië gangbaar is: relatief klein, afwijkend gekleurd vlak dat er mooi uitspringt om je naar de snelweg te brengen. Heb je alleen maar een goed hoofddoel nodig voor de niet-snelweg waarop je rijdt. Mag een hoofddoel van de snelweg zijn, bewegwijzerd in de OWN-kleur, mag iets anders zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 sep 2022, 11:08

. Zie bijvoorbeeld deze, nog met oud Autostrada-schildje dus vrij oud.
Dat is creatief plakwerk van de wegbeheerder :nothanks:
Dus het is een beetje balanceren, en dat is wat de Italianen hier aan het doen zijn.
Als ze dit grootschalig zouden willen inzetten ben ik er voor om het nummerschild aan te passen en er een rechthoek van te maken; en de SS-schildjes groter (of zoals vroeger inverse).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 sep 2022, 11:46

Vinny schreef: vr 02 sep 2022, 11:08 Dat is creatief plakwerk van de wegbeheerder :nothanks:
Kijk naar het bord (en vergelijkbare borden op hetzelfde stuk) en je ziet dat het geen plakwerk of popnagel is. Je ziet ook dat op nieuwere E45-borden in Umbria niet meer met deze methodiek wordt gewerkt. Richting noord A1/A14 Autostrade, naast doelen Perugia/Cesena; richting zuid A1 Autostrada, naast doelen Terni/Orte. Dit alles trouwens door elkaar, dus begin niet over continuïteit - maar het is maar om aan te geven dat (i) de stijl allang bestaat en (ii) je bepaald kunt spelen met de boodschap.

Grotere schildjes: ja graag. Op huidige SS-schild-omvang ook nog eens inversie blauw-op-wit gaan doen verslechtert de leesbaarheid alleen maar. Het A-schildje kan nog redelijk uit voor getallen onder de 20. Daarna begint het indikken en dat moet je ook niet willen. Dus maak er vooral een rechthoek van.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 sep 2022, 16:06

maar het is maar om aan te geven dat (i) de stijl allang bestaat en (ii) je bepaald kunt spelen met de boodschap.
Prima, zoals ik al zei het is me al eens eerder opgevallen maar nooit gezien als stijl (omdat het slechts incidenteel voorkwam) en de boodschap komt ook al allerminst over. En ik dacht dus dat het geplakt of genageld was. Borden in Italië zijn meestal kunstwerken. Ik lees die borden gewoon dat de bestemming bij het betreffende wegnummer hoort en dat is dus niet zo. :wall:
Grotere schildjes: ja graag. Op huidige SS-schild-omvang ook nog eens inversie blauw-op-wit gaan doen verslechtert de leesbaarheid alleen maar. Het A-schildje kan nog redelijk uit voor getallen onder de 20. Daarna begint het indikken en dat moet je ook niet willen. Dus maak er vooral een rechthoek van.
https://goo.gl/maps/1KPBjduN382hFuBx6

Hier zie je nog een voorbeeldje van een oud SS schildje. Ik heb dat altijd wel leesbaar gevonden, meer leesbaar dan de huidige vorm iig. En een verwijzing naar 'autostrada' zonder nummer. Dat kan ik me ook herinneren als meer gangbaar.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 sep 2022, 16:39

^^ Er staat dan ook autostrade, dus meervoud. Wanneer een stad maar genoeg uitvalswegen heeft, gaat dat meervoud ook nu nog meestal niet gepaard met wegnummers. Zie bijvoorbeeld hier bij Torino. Zijn het er maar twee, dan staat er vaak wel iets als A1 A14 autostrade. Waarbij ik dat laatste op vorkborden en portaalborden een eerder overdreven toevoeging vind.

Wat betreft het SS7-schildje: het is een beetje appels met peren vergelijken. Wat dit schildje namelijk lekker leesbaar maakt, is het gebruik van grote letters. Er is weinig vrije ruimte tussen de 7 en de rand van het schildje: normaal niet heel handig, maar bij een simpel cijfer als de 7 kan het wel uit - bij de SS345 vermoedelijk minder. Maar juist het feit dat men wat lege ruimte is gaan inbouwen draagt, zonder dat schildjes breder worden opgeblazen bij dat soort nummers, zorgt ervoor dat in de moderne schildjes altijd een behoorlijk kleine letter wordt gebruikt. Gebruik je dezelfde lettergrootte en hetzelfde lettertype, dan komt blauw-op-wit altijd slechter uit leesbaarheidstests dan wit-op-blauw. Maar daarom waren we het geloof ik wel eens dat de SS-schildjes groter moeten.
Vinny schreef: vr 02 sep 2022, 16:06 Borden in Italië zijn meestal kunstwerken. Ik lees die borden gewoon dat de bestemming bij het betreffende wegnummer hoort en dat is dus niet zo. :wall:
Nou ja, het gekke is dat schildje en doel wel degelijk bij elkaar horen. In Umbria gaan Roma en A1 samen, ook al zet men Roma dus bewust in een andere kleur. Bij Napoli gaan Palma C. en A30 samen, net zoals Angri en A3. Alleen als gezegd zou ik het toch echt anders aangeven, zowel in Umbria als in Campania.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 04 sep 2022, 17:14

verfmeer95 schreef: do 01 sep 2022, 14:03 ^^ Het meest lullige is dat de bewegwijzering richting Palma Campania je niet naar dat dorp leidt, maar naar de oprit van de A30 waar het doel opeens van de bewegwijzering verdwijnt. Komende vanaf de A30 lijdt de bewegwijzering je wel naar het dorp, dus als je bij het tolstation een U-turn maakt kan je er komen. Je maakt dan alleen wel een gigantische omweg.
Zoiets heb je ook in Zwitserland op de H2: groen richting Altdorf is naar de afrit Altdorf van de A2 i.p.v. de plaats Altdorf.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 04 sep 2022, 19:43

^^ Je hebt ook die beruchte A4-afrit waar Schwyz tussen de afritdoelen zit en, als naam van de volgende afrit, ook enig rechtdoordoel is. Het zijn dat soort gevallen die de stommiteit van het Duitse systeem van “standaard volgende afrit aangeven” illustreren. Helaas overgenomen door onder andere Nederland en Zwitserland - maar dát is dan net iets wat ze in Italië wél goed doen. Rechtdoor gewoon het hoofddoel aangeven, waar nodig aangevuld met wat toevallig nodig is voor de lokale geleiding. Maar dat andere stadsdeel rechtdoor hoeft dan geen afritnaam te zijn, laat staan dwingend van de volgende afrit.

Daar voorkom je veel problemen mee die wij ons in Nederland op de hals hebben gehaald.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 sep 2022, 20:50

Pino schreef: Er staat dan ook autostrade, dus meervoud.
Precies zo'n detail waar ik altijd overheen las :lol:
Het is natuurlijk ook niet zo relevant. Er is een snelweg waar je heen wilt, én er zijn er nog meer. Wat een feest :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 04 sep 2022, 21:11

Autostrade heeft in de grotere Italiaanse steden zo ongeveer dezelfde functie als het doel Ring in grotere Nederlandse of Belgische. Het lijkt me beter dan alle vijf uitvalswegen benoemen. Juist als het er één is, is Autostrada zinledige tekst en koppel je het beter óf aan doelen óf je zet alleen het nummer neer.

En dan is meteen het cirkeltje naar dat bord daar in Campania mooi rond 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 sep 2022, 21:41

Zoals ik me kan herinneren: of wegnummers en bestemmingen zoals hier (old school):
https://goo.gl/maps/yhUowo6VCAZhyueP7

of dus 'autostrada' (autostrade). Hier staat het wegnummer er zelf wel weer bij:
https://goo.gl/maps/7mgngESAyFg2r6r39

Is een nieuw bord trouwens, de oprit is in 2021 geopend.

Zoals ik al zei de standaard zoals die hier boven gemeld werd is voor mij nieuw :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 29 dec 2022, 17:11

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 29 dec 2022, 18:55

Die Russen bemoeien zich ook echt óveral mee :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Autostrada
stadsweg

Re: [I] Italië Goed idee of weg ermee?

Bericht door Autostrada » vr 30 dec 2022, 13:57

Pino schreef: wo 02 nov 2011, 9:20
Overigens is de uitbouw van de A18 tot aan Modica goedgekeurd (nog steeds een zestig kilometer van Gela verwijderd, en dat voor een project dat al veertig jaar op de planken ligt), dus eens kijken wat er na oplevering met onderstaand bord gaat gebeuren.

Afbeelding
De weg is 11 jaar na jou post verlengd tot Ispica; de verlenging tot Modica is in aanleg, de opening laat op het moment van schrijven niet heel lang meer op zich wachten (https://youtu.be/401vbx_jDKA). Het bord bij Avola staat er nog ongewijzigd bij...