Het heeft inderdaad sterke Italiaanse invloeden.
Moderator: Moderatoren
Volgens mij is het ook eerder Ligurisch. Maar je praat natuurlijk over dialecten die in elkaar overlopen. Noem het Occitaans/Provençaals en het maakt Nice Franser dan het in de historie geweest is; noem het Ligurisch en je maakt meteen een statement over de manier waarop Nice ooit bij Frankrijk is gekomen. Overigens wordt Ligurisch wel omschreven als de taal van Monaco, al gebruikt dat land natuurlijk alleen Frans in officiële teksten.
Dat is creatief plakwerk van de wegbeheerder. Zie bijvoorbeeld deze, nog met oud Autostrada-schildje dus vrij oud.
Als ze dit grootschalig zouden willen inzetten ben ik er voor om het nummerschild aan te passen en er een rechthoek van te maken; en de SS-schildjes groter (of zoals vroeger inverse).Dus het is een beetje balanceren, en dat is wat de Italianen hier aan het doen zijn.
Kijk naar het bord (en vergelijkbare borden op hetzelfde stuk) en je ziet dat het geen plakwerk of popnagel is. Je ziet ook dat op nieuwere E45-borden in Umbria niet meer met deze methodiek wordt gewerkt. Richting noord A1/A14 Autostrade, naast doelen Perugia/Cesena; richting zuid A1 Autostrada, naast doelen Terni/Orte. Dit alles trouwens door elkaar, dus begin niet over continuïteit - maar het is maar om aan te geven dat (i) de stijl allang bestaat en (ii) je bepaald kunt spelen met de boodschap.
Prima, zoals ik al zei het is me al eens eerder opgevallen maar nooit gezien als stijl (omdat het slechts incidenteel voorkwam) en de boodschap komt ook al allerminst over. En ik dacht dus dat het geplakt of genageld was. Borden in Italië zijn meestal kunstwerken. Ik lees die borden gewoon dat de bestemming bij het betreffende wegnummer hoort en dat is dus niet zo.maar het is maar om aan te geven dat (i) de stijl allang bestaat en (ii) je bepaald kunt spelen met de boodschap.
https://goo.gl/maps/1KPBjduN382hFuBx6Grotere schildjes: ja graag. Op huidige SS-schild-omvang ook nog eens inversie blauw-op-wit gaan doen verslechtert de leesbaarheid alleen maar. Het A-schildje kan nog redelijk uit voor getallen onder de 20. Daarna begint het indikken en dat moet je ook niet willen. Dus maak er vooral een rechthoek van.
Nou ja, het gekke is dat schildje en doel wel degelijk bij elkaar horen. In Umbria gaan Roma en A1 samen, ook al zet men Roma dus bewust in een andere kleur. Bij Napoli gaan Palma C. en A30 samen, net zoals Angri en A3. Alleen als gezegd zou ik het toch echt anders aangeven, zowel in Umbria als in Campania.
Zoiets heb je ook in Zwitserland op de H2: groen richting Altdorf is naar de afrit Altdorf van de A2 i.p.v. de plaats Altdorf.verfmeer95 schreef: ↑do 01 sep 2022, 14:03Het meest lullige is dat de bewegwijzering richting Palma Campania je niet naar dat dorp leidt, maar naar de oprit van de A30 waar het doel opeens van de bewegwijzering verdwijnt. Komende vanaf de A30 lijdt de bewegwijzering je wel naar het dorp, dus als je bij het tolstation een U-turn maakt kan je er komen. Je maakt dan alleen wel een gigantische omweg.
Precies zo'n detail waar ik altijd overheen lasPino schreef: Er staat dan ook autostrade, dus meervoud.
De weg is 11 jaar na jou post verlengd tot Ispica; de verlenging tot Modica is in aanleg, de opening laat op het moment van schrijven niet heel lang meer op zich wachten (https://youtu.be/401vbx_jDKA). Het bord bij Avola staat er nog ongewijzigd bij...