Stof stof ...
Ds79m schreef:
Firenze rechtdoor en rechtsaf tegelijk?
Met behulp van
Streetview heb ik eens geprobeerd om enig licht in deze duisternis te brengen. Wat er feitelijk gebeurt als je de afrit Firenze neemt, is dat je via de verzorgingsplaats weer terug wordt geleid naar de hoofdbaan van de A1dir. Dat roept uiteraard de vraag op waarom Firenze dan op een aantal borden voor de afslaande richting wordt bewegwijzerd. Zoals wel vaker in Italië zal het antwoord uitsluitend bekend zijn bij Autostrade per l'Italia. Een mogelijke uitleg zou kunnen zijn dat, nu sprake is van een geïntegreerde afrit-verzorgingsplaats, niet de standaard bewegwijzering voor een verzorgingsplaats kon worden ingezet, waardoor het ook nodig werd geacht om aan te geven dat je deze verzorgingsplaats kunt oprijden zonder de rijrichting Firenze te hoeven verlaten. Maar een heel belangrijke boodschap is dat duidelijk niet, aangezien Firenze niet op alle afritborden terugkomt.
Wat betreft de eeuwige klacht over pijlen op de Italiaanse snelwegen, na een maand Italië begin ik er enig systeem in te ontwaren. Waar het feitelijk op neerkomt is dat er eigenlijk vrij standaard één doorgaande pijl minder staat dan er doorgaande rijstroken zijn. Op het forum is wel eens gesuggereerd dat dat te maken heeft met het feit dat de Italiaanse pijlen boven de rijstrookmarkering zouden hangen, zodat ze dus zien op beide zijden van de markering. Dat is volgens mij feitelijk onjuist (check ook Streetview). Wat volgens mij eerder het geval is, is dat er doorgaande vallende pijlen hangen boven alle doorgaande rijstroken met uitzondering van de meest rechtse. Daarboven hangt geen pijl. De vallende schuine pijl wijst naar de uitvoegstrook. De gezwegen boodschap is dat er geen specifieke richting is gekoppeld aan die meest rechter strook. Je kunt nog kiezen.
Die boodschap gaat dan weer fout bij
als portaal uitgevoerde voorwegwijzers. Dan hangt er namelijk wel een pijl boven de rechterstrook en wordt dus niet de boodschap
je kunt nog kiezen afgegeven. Maar goed, het is en blijft natuurlijk Italiaanse bewegwijzering en de gekkigheden in de bewegwijzering vormen onderdeel van het systeem

En in dat nadeel van de onduidelijkheid zit ergens ook een voordeel. Dat voordeel is dat men op de portalen niet is gehinderd door ruimtegebrek, met de eeuwige afbrekingen en indikkingen tot gevolg. De doorgaande richting en de afslaande richting kunnen in beginsel in regulier lettertype naast elkaar worden geplaatst. Als ze dat nou eens uit zouden kunnen voeren zonder die onjuiste suggestie van een rijstrookverdeling ...