De slechtste bewegwijzering van Europa

Moderator: Moderatoren

Wat is de slechtste bewegwijzering in Europa?

België
65
38%
Duitsland
3
2%
Frankrijk
8
5%
Italië
42
24%
Oostenrijk
17
10%
Polen
1
1%
Slovenië
2
1%
Slowakije
1
1%
Spanje
5
3%
Verenigd Koninkrijk
29
17%
Zweden
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 173

Chris
Moderator

De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Chris » di 22 jul 2008, 21:48

We hebben nu een en ander aan foto's van bewegwijzering gezien, dus ik dacht, tijd voor een polletje.

Gebruik je democratisch stemrecht ;)

Voorbeelden:

1. België
Afbeelding

2. Duitsland
Afbeelding

3. Frankrijk
Afbeelding

4. Italië
Afbeelding

5. Oostenrijk
Afbeelding

6. Polen
Afbeelding

7. Slovenië
Afbeelding

8. Slowakije
Afbeelding

9. Spanje
Afbeelding

10. Verenigd Koninkrijk
Afbeelding

11. Zweden
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Palance » di 22 jul 2008, 21:53

Lastige vraag. OP de eerste plaats omdat lang niet alle landen erbij staan, op de tweede plaats omdat ik niet met alle landen ervaring heb: Bewegwijzering zien van foto's is toch anders dan het daadwerkelijk gebruken. Bovendien zijn er ook goede en duidelijke Britse en Belgische borden.

Ik ga voor Frankrijk: Daar heb ik ter plekke vaak de meeste moeite mee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 jul 2008, 21:53

Okay, mijn mening:

België, esthetische rotzooi, niet altijd duidelijk. Valt op zich nog mee te leven, wel slecht onderhouden allemaal

Duitsland, netjes, behoort tot de duidelijkste wmb, behalve het engschrift

Frankrijk, buiten de steden prima, daarbinnen veel te veel doelen op borden die uit teveel losse panelen bestaan

Italië, chaos en onduidelijkheid troef. Goede kanshebber op de titel

Oostenrijk, verschillende lettertypes en groottes maakt het onoverzichtelijk, vaak teveel landenschildjes.

Polen, duidelijk nog niet uitontwikkeld, alhoewel het wmb niet tot de slechtste van Europa behoort

Slovenië, vaak teveel doelen bij Ljubljana en veel te veel doelen op de afstandsborden

Slowakije, scheiding snelwegdoelen en OWN-doelen is niet voor iedereen duidelijk, en maakt het soms wat rommelig.

Spanje, nummerchaos bij steden, doch wel consequent en doorgaans niet teveel lokale rommel. Met minder nummers zou het aanzienlijk beter zijn.

Verenigd Koninkrijk, niet esthetisch, chaotisch en doelenkeuze is te lokaal vaak. Goede kanshebber voor de titel.

Zweden, iele pijltjes, doch niet geheel onduidelijk. Soms wat veel wegnummers.

Wat voor mij belangrijk is, is consequente bewegwijzering van nummers en doelen, en of de bewegwijzering overeenkomt met de situatie. Italië valt dan al snel af. Qua lelijkheid scoren het Verenigd Koninkrijk en België erg hoog. Qua onoverzichtelijkheid scoren Frankrijk, België en Spanje hoog.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 22 jul 2008, 21:57

Chris schreef: Oostenrijk ... andenschildjes.
En dat vind ik nou juist een groot voordeel door zo verre doelen zonder dat het veel ruimte innneemt op de borden te plaatsen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 22 jul 2008, 22:11

België: Vrij rommelig, vertalingen maken de borden tot een chaos. Gebrek aan portaalborden. Onhandige plaatsing wegwijzers. Te klein lettertype buiten de snelwegen. Parkeerplaatsen hebben een zinloos sterrensysteem.

Duitsland: Te veel plaatsen op één bord, zelfs bij simpele afritten. Wirwar aan steden, gehuchten en knooppuntnamen op de bewegwijzering. Onhandige exoniemen als Lüttich, Stettin.

Frankrijk: Onoverzichtelijke borden rond Parijs en Lille. Geen wegnummers op afritborden.

Italië: Bijzonder rommelig. Pijlen geven rijrichting niet aan.

Oostenrijk: Te klein lettertype, slechtere kopie van Duitsland.

Polen: Lelijk lettertype, onpraktische doelenkeuze.

Slovenië: Onbekend

Slowakije: Mij ook niet bekend. Op de foto lijkt het niet onduidelijk.

Spanje: Veel nummers op de borden. Niet overzichtelijk ingerichte wegwijzers.

Verenigd Koninkrijk: Slechte doelenkeuze. Systeem went vrij snel, en is niet zo slecht als het in eerste instantie lijkt.

Zweden: Ken ik alleen van foto's, maar het was me niet als slecht opgevallen.

Nederland: Geen idee waarom die werd weggelaten. Te veel witte doelen op de bewegwijzering. Lelijke borden met witte en blauwe doelen, een rood wegnummer, een geïntegreerd groen E-nummer en een geel omleidingsnummer. Slechte aanduiding afritten die elkaar snel opvolgen.

Oostenrijk wint zonder moeite.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 22 jul 2008, 22:29

België: het systeem an sich is volgens mij niet slecht, het is alleen hopeloos verouderd.

Duitsland: zeer rustig ogend, maar ik begrijp de afstandsborden niet waar de TOTSO-doelen (?) op vermeld worden. Ook ben ik zeer tegen het naast elkaar zetten van doelen.

Frankrijk: soms wat kleine letters en het zou handiger zijn als ze af en toen eens een symbooltje zouden gebruiken in plaats van een afkorting (z.i.? Oh, zone industrielle).

Italië: ken ik alleen van foto's en dat stemt niet vrolijk. Onleesbare wegnummers, onduidelijke relatie rijstrook - bord, geen symbooltjes.

Oostenrijk: ben ik ook weinig bekend mee, maar de wegnummers hadden volgens mij net zo goed weg gelaten kunnen worden. Heeft zo te zien echter niet zulke grote tekortkomingen als Italië.

Polen: ik neem aan dat we ons hier beperken tot de snelwegen en daar doet Polen het heel aardig. Jammer dat ze zo bang zijn voor de buren, maar het systeem klopt wel. Kleuronderscheid is duidelijk en consequent toegepast, maar het bord is soms wel druk. Portaalborden hangen niet altijd goed boven de rijstrook, maar het aantal pijlen klopt ten minste.

Slovenië: ken ik niet. Op basis van foto 7 is het lastig te beoordelen omdat niet zichtbaar is of de borden overeenkomen met de rijstrookindeling ;) . Ziet er wat klein en vol uit.

Slowakije: ken ik evenmin. Ziet er wel oké uit.

Spanje: getoond bord heeft meer weg van een bingokaart maar het systeem schijnt wel te kloppen. Echt gekke dingen heb ik op de verschillende foto's niet gezien dus ga ik er vanuit dat het systeem wel klopt.

VK: oogt oud en rommelig maar is denk ik wel vrij snel te begrijpen als je er rijdt.

Zweden: ook onvoldoende bekend om iets zinnigs over te zeggen, maar lijkt oké.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 jul 2008, 22:53

België: als systeem nog niet zo slecht, maar sinds gemeentes en gewesten hun eigen gang gaan is de voorspelbaarheid ver te zoeken. En daar was het al vrij slecht mee gesteld. Ben niet gecharmeerd van de stapels doelen die je wel op het OWN ziet, al dan niet op kleine onderbordjes. Esthetiek is vaak ver te zoeken.

Duitsland: Mooi en helder systeem; de pijlen nemen alleen zoveel ruimte in beslag dat er veel te veel Engschrift op de borden komt te staan. Het ontbreken van de control city op de afritbewegwijzering is en blijft een minpuntje, evenals de weinig prominente positie voor afritnummers.

Frankrijk: veel te veel doelen op de borden op het OWN en op de snelwegen rondom de grote steden. Het ontbreken van wegnummers op afritten en een lelijk lettertype.

Italië: hopeloos in het vermelden van wegnummers. De uitvinders van het servicebord, maar zoveel additionele informatie dat je hem niet meer kunt lezen. Portalen waar je op zijn minst genomen nogal aan moet wennen, zo zonder rijstrookverdeling. En wanneer wordt er nou eindelijk eens afritnummering ingevoerd?

Nederland: Redesignborden vol onnodige en onbegrijpelijke symbolen en met een overdosis aan doelen. De stoplichten aan wegnummerschildjes. Samen met de aparte witte vlakken voor ieder lokaal doel of object een kleurenkermis. Hetgeen een prestatie van formaat is voor een land dat als een van de weinigen in Europa geen kleuronderscheid maakt in de bewegwijzering tussen OWN en snelwegen.

Oostenrijk: veel te krappe borden. Hopeloos lelijk.

Polen: geen ervaring. Op foto's lijkt het systeem me vrij redelijk te werken, maar allemaal wel erg lelijk. En een wat gekke doelenkeuze, wanneer wel het einddoel van de weg op de borden staat, maar niet de hoofdstad waar de weg ook langskomt.

Slovenië: ook nog nooit gereden. Voornaamste probleem lijkt mij het grote aantal doelen.

Slowakijke en Tsjechië: snelwegborden zijn nogal een kleurenkermis met groene vlakken voor de doorgaande richting, blauwe vlakken voor de afrit en eventueel nog wit voor lokale doelen.

Spanje: overdaad aan wegnummers en kleurtjes.

UK: Alleen als buspassagier meegemaakt, maar vooral de portaalborden zijn hopeloos. En verder cryptische wegnummervermeldingen als "A1 (A12) A2".

Zweden: Alleen als bus- of taxipassagier meegemaakt. Komt op mij over als een prima systeem. Lelijke letter en lelijke vermelding van afritnummers.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » di 22 jul 2008, 22:58

België: vooral op de autosnelwegen een goed systeem. Lay-out laat echter vaak te wensen over. Cursieve doelen en verschillende talen maken het niet duidelijk

Duitsland: mooi lettertype en begrijpelijke borden. Ben fan van de routebevestigingsborden tussen de afritten en de knooppuntconfiguratieborden zijn ook prima

Frankrijk: veel verschillende kleuren en aparte portalen; niet mijn voorkeur

Italië: onduidelijk systeem, vooral wat betreft autosnelwegaansluitingen. Wegnummers worden te klein weergegeven

Oostenrijk: systeem is op zich goed, maar de letters verschillen van grooote en de wegnummers zijn te klein. Vaak ook veel te veel doelen op de borden. Hierbij nog een paar foto's vanuit autoperspectief ter verduidelijking:
Afbeelding Afbeelding

Polen: hele duidelijke bewegwijzering. Noemen van de doelen is niet altijd heel voor de hand liggend, zoals kleine grensgehuchten. Verder zijn de portaalborden te klein, hangen niet recht boven de weg en zijn de pijlen te klein en te lang.

Slovenië: niet bekend

Slowakije: Lang geleden dat ik er geweest ben, te lang geleden om een oordeel te geven

Spanje: niet bekend

VK: niet bekend

Zweden: niet bekend

als ik zo vrij mag zijn wil ik nog een land toevoegen
Zwitserland: Vooral op de autosnelwegen prima bewegwijzering; duidelijk. Ook het kleurengebruik is erg duidelijk. De aangegeven doelen zijn logisch. Nadeel zijn de portalen per rijstrook i.p.v. per rijrichting en het soms ontbreken van pijlen.
Hier nog een paar foto's ter illustratie:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Top drie beste landen:
1. Duitsland
2. Zwitserland
3. Polen

Slechtse land: vooralsnog Italië. Misschien kom ik daar na mijn vakantie in Rome komende maand op terug.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 22 jul 2008, 23:32

Wat mij betreft verdient het VK de titel met afstand.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 jul 2008, 0:08

Polen: ik neem aan dat we ons hier beperken tot de snelwegen en daar doet Polen het heel aardig.
Ik vind de stedelijke bewegwijzering in Wroclaw en Warchau een verademing tot de onzin die we in Nederland op de borden zetten: Gewoon de relevante doelen (interregionaal in groen; dierentuinen e.d. in wit in plaats van belachelijke cretologie zoals Centrumring Noord, of P-route :shutup:

Ik vind dat in alle landen gedrochtelijke wegwijzers staan en dat meestal de uitvoering van het systeem maakt dat sommige landen een slecht bewegwijzering lijken te hebben.
Als het echter gaat om de belangrijkste functie van een wegwijzer dan is het 'de weg wijzen'. Een land dat daar niet in slaagt is Oostenrijk. De borden zijn daar (ook al zijn ze correct geplaatst) niet met 80 km/h te lezen; derhalve onacceptabel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 23 jul 2008, 12:00

Wat mij betreft zijn grote kanshebbers Oostenrijk, Italie en Spanje, puur functioneel gezien dan. Estetisch gezien komt Belgie eerder in aanmerking.

Bizzie
dorpsstraat

Bericht door Bizzie » wo 23 jul 2008, 19:55

Ik heb gestemd op het verneigd Koninkrijk, hoewel ik België ook slecht vind.

In beide gevallen is het onoverzichtelijk. Vooral de aanduidingen voor de verschillende banen is niet helder in de UK. En tenslotte die mijlen. Die zijn ook ellendig.

Er staat één land niet bij, waarschijnlijk omdat ze er niet veel snelwegen hebben en dat is Ierland. Hier heb ik afgelopen zomer gereden. Ook hier is de bewijzering niet eenduidig. Voorbord geeft plaats x. Op de splitsing staat plaats y. Niet handig.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 23 jul 2008, 20:17

Landen als Ierland en Griekenland zijn hopeloos vanwege het feit dat alle borden tweetalig zijn uitgevoerd. Zelfs heb ik na mijn oorspronkelijke post van gisterenavond na zitten denken welk land mijn stem moet krijgen. Het is nogal een afvalrace.

- Landen waar ik door gebrek aan weg-ervaring niets over durf te zeggen: Slovenië, Polen, Slowakije
- Landen waar mijn bezwaren van ondergeschikte aard zijn: Duitsland, Spanje, Zweden, Zwitserland
- Landen met grotere tot zeer grote bezwaren, waar ik echter toch altijd prima de weg kan vinden: Nederland, Frankrijk en Italië
- Landen waar de gebreken er met zekere regelmaat toe leiden dat je de weg moeilijk kunt vinden: België, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk

Ergens in die laatste categorie moet de stem vallen. Maar het is moeilijk vergelijken. Het probleem van België is de onvoorspelbaarheid in de doelen op de borden. Soms een overdaad, dan komen eerder aangegeven doelen weer niet terug en de taalpolitiek maakt het af. Oostenrijk heeft een structureel probleem met borden die overvol worden uitgevoerd. En het probleem van het VK ligt weer op een ander structureel vlak, namelijk een bij gelegenheid onbegrijpelijke lay-out. Ik moet mijn keuze nog tussen die drie maken.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 23 jul 2008, 20:34

Belgie: Hoewel het er allemaal vaak oud uit ziet kan ik met de snelwegen nog wel leven. In het algemeen goed leesbaar. Het OWN daarentegen vind ik een ramp. Te kleine letters (vooral op de nieuwe borden).

Duitsland: in het algemeen goede bewegwijzering.

Frankrijk: ik ben er niet kapot van. Te veel bestemmingen, afritnamen die niet duidelijk zijn, op het OWN nauwelijks leesbaar zo klein. En waarom toch op de snelwegen die losse panelen? Je kan sneller informatie tot je nemen als alles op 1 bord staat.

Italië: helemaal waardeloos. Alles wat fout aan bewegwijzering kan zijn, is hier in 1 land verenigd.

Nederland: ik geef vaak kritiek, maar in vergelijking met andere landen behoren we nog tot de middenmoot.

Oostenrijk: Met het systeem valt nog wel te leven, maar vaak overvol en bijna niet tijdig te lezen.

Polen: zit minimaal in de middenmoot. Jammer van de soms matige portaalbewegwijzering.

Slovenië: kan ik niet echt over oordelen.

Slowakije en Tsjechië: wat ik op foto's zie, is dat behoorlijk geslaagd. Goed leesbaar.

Spanje: als kleurenkermis goed geslaagd, als bewegwijzering minder. Onrustig ogende bewegwijzering daar.

UK: Compleet mislukte bewegwijzering. Nog slechter dan Italië.

Zweden: goed systeem, duidelijk leesbaar.

Zwitserland: behoort absoluut tot de betere. Alleen jammer dat de nummers op de snelwegen soms een ondergeschoven kindje zijn. (En waarom ontbreken in Basel alle pijlen?)

Top 3 van slechte bewegwijzering:
1. VK
2. Italië
3. Oostenrijk

Top 3 van beste bewegwijzering:
1. Duitsland
2. Zwitserland
3. Zweden
Laatst gewijzigd door Frits op wo 23 jul 2008, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
De autogordel: een band voor het leven.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 23 jul 2008, 20:35

Pino schreef:Ik moet mijn keuze nog tussen die drie maken.
En welk land vind je de beste bewegwijzering hebben?

Bizzie
dorpsstraat

Bericht door Bizzie » wo 23 jul 2008, 22:21

Nog even van mijn kant de beste bewijzering: Duitsland.

De verschillen tussen autobahn en OWN zijn duidelijk. Enige nadeel is de voorbewijzering op het OWN die is soms vrij kort waardoor je snel moet kiezen.

Maar verder goed.

Nog iet wat ik heel goed vind is de afstandsborden op de autobahn. Dat er onder de streep verwijzingen staan naar doelen die aan een autobahn liggen die later aftakt of kruist.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 23 jul 2008, 22:36

Dat laatste klopt, vind ik ook goed aan het systeem. Jammer dat het niet consequent wordt gebruikt. Soms wordt op het ene routebevestigingsbord wel de kruisende wegen aangegeven en op het volgende niet. Op sommige borden worden ook kruisende doelen aangegeven die pas bij een tweede knooppunt afslaand zijn. Ook is het onduidelijk hoe ver de kruising nog verwijderd is van het bord. Dat kan variëren van enkele tot tientallen zoniet honderden kilometers.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 24 jul 2008, 18:51

Hanno schreef:Jammer dat het niet consequent wordt gebruikt.
Deze vernieuwde afstandsborden zijn denk ik van de laatste 10 jaar. Op nieuwe borden doen ze dat wel consequent, maar je komt inderdaad nog veel oude exemplaren tegen.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » do 24 jul 2008, 21:54

Zou jij mij dan uit kunnen leggen wat het systeem is? Hoe ver voor een knooppunt worden de bestemmingen gesplitst? Is het gebruikelijk om ook doelen die kruisen bij verschillende knooppunten in het lijstje op het bord te zetten? Ik zou graag weten wat het systeem is, want ik kom er niet achter. Ik kwam laatst wel een heel bijzondere tegen op de BAB48 ter hoogte van Koblenz Nord, let wel, nog ten oosten van Kreuz Koblenz :idea:

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 24 jul 2008, 23:03

Ik heb Italië gestemd. Te kleine letters en wegnummers, te kleine bordjes, nauwelijks aangeven van afstanden...

Spanje is met z'n rommelige, chaotische en kleurrijke borden een goede tweede voor mij. Op drie komt voor mij Slovenië. Veel te veel doelen op de meeste borden, wat de borden ook erg chaotisch maakt. De lay-out is bij Spanje en Slovenië wel weer goed, maar het is bewegwijzering en dan vind ik de informatie die gegeven wordt belangrijker.

Wel goed vind ik Duitsland en Zweden. Zwitserland ontbreekt in het lijstje, maar is ook erg goed.

De bewegwijzering van het VK typeer ik maar als typisch Brits, met die lay-out en dat lettertype. Heel mooi is het niet, maar het heeft wel wat.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 25 jul 2008, 8:27

De portaalborden in UK zijn erg beroerd. Maar verder is er weinig mis mee: Wegnummers worden goed aangegeven, de lettertypes zijn verder groot en duidelijk.

Autosnelwegen.net

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 25 jul 2008, 8:38

België: Erg wisselvallig. Vaak ontbreken er doelen. Borden staan vaak ook midden in de struiken. Vooral op het OWN ontbreken er soms borden en plaatsnamen.

Duitsland: Wat mij betreft de duidelijkste.

Frankrijk: Op de snelwegen erg duidelijk. Ook het systeem spreekt mij aan. In stedelijke gebieden wel vaak erg veel doelen op de borden. Dat maakt het soms wat onoverzichtelijk.

Italië: Chaotisch, maar dat past wel bij de Italianen. De grootste steden worden goed aangegeven, maar daarna houdt het snel op. Ook bij afritten vaak onduidelijkheid. De ene keer veel doelen, de andere keer maar 1 doel.

Oostenrijk: Doorgaande bewegwijzering is wel ok. De bewegwijzering voor de afritten valt soms tegen. Veel doelen en soms kleine letters.

Polen: Nooit geweest, maar dat bord op de foto ziet er netjes uit.

Slovenië: Ken ik ook niet.

Slowakije: Ook nog nooit geweest, het bord ziet er wel aardig uit.

Spanje: De doelen zijn goed bewegwijzerd, alleen soms erg veel wegnummers. Ook vaak kleine letters op grote blauwe borden.

VK: Nooit geweest. Op de foto's ziet het er wat mij betreft rommelig uit.

Zweden: Ook hier ben ik nog niet geweest. Ziet er redelijk uit.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 25 jul 2008, 8:42

Hanno schreef:Zou jij mij dan uit kunnen leggen wat het systeem is? Hoe ver voor een knooppunt worden de bestemmingen gesplitst? Is het gebruikelijk om ook doelen die kruisen bij verschillende knooppunten in het lijstje op het bord te zetten? Ik zou graag weten wat het systeem is, want ik kom er niet achter.
De RWBA geeft volgens mij geen regels op dit punt, dus het Autobahnamt mag het zelf weten. Dat levert lang niet altijd resultaten op die wenselijk zijn. Volgens mij worden er soms ook wel wat trucjes mee uitgehaald, omdat het verst weg gelegen doel van de weg zelf (dus niet de kruisende doelen) het Hauptfernziel van de route moet zijn. Op de A9 hebben ze in Brandenburg dan besloten dat Potsdam het Hauptfernziel moet zijn en dan maken ze Berlin maar in een heel vroeg stadium een kruisend doel (A10). Op de A14 is iets soortgelijks gebeurd. Men wil in een vroeg stadium als Dresden aangeven, maar Leipzig is het gewenste Hauptfernziel. Dan krijg je dus in een heel vroeg stadium een indirecte verwijzing naar Dresden. In andere deelstaten wordt de genoemde regel gewoon genegeerd en vermeldt men München op de A3 gewoon als A3-doel, zonder het meteen ook Hauptfernziel te maken. Bij het naderen van Nürnburg wordt het eens een keer kruisend doel gemaakt, want dan moet je als weggebruiker weten dat je de A3 gaat verlaten.

Dat laatste lijkt mij ook de meest logische benadering. Doelen onder de streep plaatsen is voor mij een teken dat je ergens in de komende -zeg- 30 kilometer een knooppunt moet pakken. De A9- en de A14-benadering vind ik drie keer niets. Het idee om Trier achter Dreieck Vulkaneifel (voorlopig nog een plek waar iedereen gewoon lekker hard kan doorrijden over dezelfde weg) indirect te maken matcht ook niet met die vroege waarschuwingsfunctie. Idem dito voor die grappen in NRW waar doelen over de grens onder de streep worden gezet met het buitenlandse wegschildje ervoor.

Gezien die vroege waarschuwingsfunctie van kruisende verwijzingen wordt er meestal voor gekozen om alleen doelen van het eerstvolgende knooppunt aan te geven. Boodschap is daarmee "je moet toch de borden een beetje in de gaten gaan houden". Doelen die pas later afslaan worden gewoon nog als doel van de weg zelf vermeld. Maar ook op dat punt zie je wel afwijkingen, soms ook gekoppeld aan een poging om een bepaalde plaats Hauptfernziel te maken, maar soms ook omdat er twee belangrijke knooppunten kort achter elkaar liggen.

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 25 jul 2008, 15:54

Het valt me op dat Nederland niet in het keuzelijstje voorkomt. ;) Terwijl een land dat het in mijn ogen beter doet dan Nederland er dan weer wel instaat...
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 jul 2008, 16:21

Nou, welk land is dat dan?

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 25 jul 2008, 17:51

Onze onovertroffen zuiderbuur? Het lijkt soms bijna alsof we geen kritiek mogen leveren op België... :neenee:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 jul 2008, 18:15

Moderator CT: Gelieve on topic te blijven; de berichten over de doelenkeuze op de Belgische bewegwijzering zijn dan ook verwijderd. Voor het klagen over de doelenkeuze is het subforum Doelendiscussies, voor het bediscussiëren van de Belgische bewegwijzering is het subforum Signalisatie. In deze topic vergelijken we de verschillende bewegwijzeringen en gaan we niet specifiek in op de bewegwijzering van België (of Nederland), en al helemaal niet de doelenkeuzes.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 jul 2008, 18:49

^^ We laten natuurlijk wel de slechte kanten zien. In mijn ogen is het alleen bij de grote Spaanse steden onduidelijk, daarbuiten is het prima bewegwijzering.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 jul 2008, 22:32

Toch slagen andere landen er in om ook bij de grote steden de bewegwijzering overzichtelijk te houden. Spanje lukt dat op één of andere manier niet. En dan juist op plekken waar duidelijke bewegwijzering zo belangrijk is falen ze. Het gebruik van 85 wegnummerschildjes in 42 verschillende kleuren op één bord draagt natuurlijk niet bij aan een duidelijke bewegwijzering. Daarnaast zijn die schildjes ook nog eens erg groot en overheersend. Het streepje tussen de prefix en het wegnummer (N-120, E-15, AP-7) draagt ook niet bij tot een rustiger bord. Dan krijg je vanzelf bagger. Jammer, want het zou veel beter kunnen. De kleur blauw, het lettertype, het afritsymbool, dat ziet er allemaal aardig uit.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 jul 2008, 22:40

Het probleem is voornamelijk het aantal administratieve lagen die snelwegen aanleggen. Van nationale snelwegen A, AP via Comunidadale (M, C, AS, etc) tot provinciaal niveau (B, GI, Ma, etc).