De slechtste bewegwijzering van Europa

Moderator: Moderatoren

Wat is de slechtste bewegwijzering in Europa?

België
56
37%
Duitsland
2
1%
Frankrijk
8
5%
Italië
37
24%
Oostenrijk
16
11%
Polen
1
1%
Slovenië
0
Geen stemmen
Slowakije
1
1%
Spanje
5
3%
Verenigd Koninkrijk
26
17%
Zweden
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 152

Chris
Moderator

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Chris » wo 12 nov 2008, 11:29

Ik vraag me af of die exoniemen echt wel zo bekend zijn. Ik heb het er wel eens over met kennissen, maar bijna niemand wist dat "Anvers" Antwerpen betekende. Brussel/Bruxelles weten ze dan meestal nog wel, maar Aix-la-Chapelle is weer zo'n onbekende. Ik denk dat buiten België de exoniemen Bergen en Doornik ook niet zo heel bekend zijn. Rijsel wellicht nog wel, ik heb dat nog moeten leren vroeger, alhoewel elke zichzelf respecterende wegenkaart alleen Lille aangeeft. Maar als je het dan over Liège hebt, dan moet men ook weer nadenken welke plaats dat is omdat in Nederland alleen "Luik" wordt aangegeven. Luik kent men wel uiteraard, elke Frankrijkganger is daar zowat wel eens langs/door gereden.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 12 nov 2008, 18:32

Niet iedereen weet dat, en het is gewoon onduidelijk en verwarrend. Daarom vind ik dat de plaatsen aangegeven dienen te worden in de voertaal van die plaats. Daar moet men maar niet over zeuren.

Daarnaast is dat nog niet het enige probleem in België. Het zou schelen als men eens wat vaker de mos en algen van de borden af zou halen, en deze niet half in het bos zet. Daarnaast bij nieuwe borden/lantaarnpalen/borden niet de borden achter lantaarnpalen zetten en dergelijke.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 12 nov 2008, 18:59

Een praktisch argument voor het gebruik van exoniemen lijkt er gewoon niet te zijn, niet alleen omdat onbekendheid met het endoniem heel zeldzaam is, maar meer nog omdat iemand die onbekend zou zijn met het endoniem er vroeg of laat toch tegenaan loopt dat de kennis van het endoniem nodig is. De grens zal namelijk een keer worden gepasseerd.
De argumenten voor het gebruik van endoniemen (continuïteit, internationaal bekend) die staan juist als een paal boven water. Endoniemen horen dus de regel te zijn. Om de kleine groep die daar eventueel moeite mee heeft, zou ik het niet te veel gevraagd vinden om op alle borden waarop een anderstalige plaats voor het eerst wordt vermeld, tussen haakjes het exoniem tussen haakjes toe te voegen, om de link duidelijk te maken, maar daarna houdt het w.m.b. op.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 12 nov 2008, 20:51

Chris schreef:Rijsel wellicht nog wel, ik heb dat nog moeten leren vroeger, alhoewel elke zichzelf respecterende wegenkaart alleen Lille aangeeft.
Elke zichzelf respecterende wegenkaart probeert weggebruikers zo goed mogelijk naar zijn/haar bestemming te sturen. Als Rijsel aangeven de weggebruiker kan helpen, wat kan je daar dan op tegen hebben? Bijvoorbeeld Viamichelin geeft Rijsel aan op haar kaarten en er zullen er ongetwijfeld nog zijn. Onlogisch is dit m.i. niet gezien de ligging in Frans-Vlaanderen, op de grens van een gebied waar Rijsel wel nog in zwang is (en natuurlijk het feit dat geschiedkundig Rijsel en Lille evenwaardig zijn).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 12 nov 2008, 20:58

Queue schreef:Een praktisch argument voor het gebruik van exoniemen lijkt er gewoon niet te zijn, niet alleen omdat onbekendheid met het endoniem heel zeldzaam is, maar meer nog omdat iemand die onbekend zou zijn met het endoniem er vroeg of laat toch tegenaan loopt dat de kennis van het endoniem nodig is. De grens zal namelijk een keer worden gepasseerd.
De argumenten voor het gebruik van endoniemen (continuïteit, internationaal bekend) die staan juist als een paal boven water. Endoniemen horen dus de regel te zijn. Om de kleine groep die daar eventueel moeite mee heeft, zou ik het niet te veel gevraagd vinden om op alle borden waarop een anderstalige plaats voor het eerst wordt vermeld, tussen haakjes het exoniem tussen haakjes toe te voegen, om de link duidelijk te maken, maar daarna houdt het w.m.b. op.
Internationaal bekend. Dat is een argument dat vaak komt opdrijven in dit soort discussies. Ik dacht dat het grootste struikelblok de kleine grensplaatsjes waren. Me dunt dat zowel het endoniem als het endoniem in zulke gevallen onbekend is. Je gaat trouwens voorbij aan het gegeven dat in Nederland en Vlaanderen Liège primair als Luik gekend is. Enkel Liège aangeven op de borden is voor Nederlandstalige weggebruikers dan weer niet praktisch.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 12 nov 2008, 21:10

Alfa schreef:
Chris schreef:Rijsel wellicht nog wel, ik heb dat nog moeten leren vroeger, alhoewel elke zichzelf respecterende wegenkaart alleen Lille aangeeft.
Elke zichzelf respecterende wegenkaart probeert weggebruikers zo goed mogelijk naar zijn/haar bestemming te sturen. Als Rijsel aangeven de weggebruiker kan helpen, wat kan je daar dan op tegen hebben? Bijvoorbeeld Viamichelin geeft Rijsel aan op haar kaarten en er zullen er ongetwijfeld nog zijn. Onlogisch is dit m.i. niet gezien de ligging in Frans-Vlaanderen, op de grens van een gebied waar Rijsel wel nog in zwang is (en natuurlijk het feit dat geschiedkundig Rijsel en Lille evenwaardig zijn).
De gemiddelde Nederlander heeft nog nooit van Rijsel gehoord, of heeft het tot de eigen verbazing leren kennen op de Vlaamse wegwijzers. Dat zal voor mensen uit verder weg gelegen landen alleen maar erger zijn.
Internationaal bekend. Dat is een argument dat vaak komt opdrijven in dit soort discussies. Ik dacht dat het grootste struikelblok de kleine grensplaatsjes waren. Me dunt dat zowel het endoniem als het endoniem in zulke gevallen onbekend is. Je gaat trouwens voorbij aan het gegeven dat in Nederland en Vlaanderen Liège primair als Luik gekend is. Enkel Liège aangeven op de borden is voor Nederlandstalige weggebruikers dan weer niet praktisch.
Als een plaats een bepaalde naam heeft, dan is het aan de weggebruiker om die te herkennen. Ik zou niet weten waarom het een probleem zou moeten zijn om de echte naam van een plaats op de bewegwijzering te gebruiken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 nov 2008, 21:20

Belgische plaatsen die tweetalig verschillend zijn hebben twee officiele namen: Een franstalige en een nederlandstalige naam. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 12 nov 2008, 21:22

Ds79m schreef: Als een plaats een bepaalde naam heeft, dan is het aan de weggebruiker om die te herkennen. Ik zou niet weten waarom het een probleem zou moeten zijn om de echte naam van een plaats op de bewegwijzering te gebruiken.
Rijsel staat steeds vergezeld van Lille. Laat daar geen misverstanden over bestaan.
Ds79m schreef: Als een plaats een bepaalde naam heeft, dan is het aan de weggebruiker om die te herkennen. Ik zou niet weten waarom het een probleem zou moeten zijn om de echte naam van een plaats op de bewegwijzering te gebruiken.
Exoniemen zijn volgens jouw geen echte namen? Als je met 'echt' officieel bedoeld: Luik, Bergen, Geldenaken, Bastenaken, Aarlen, ... hebben stuk voor stuk een officiële status.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 12 nov 2008, 21:30

Vinny schreef:Belgische plaatsen die tweetalig verschillend zijn hebben twee officiele namen: Een franstalige en een nederlandstalige naam. :idea:
Er is zelfs een grappig foutje geslopen in de wet die deze materie regelt: Zwalm werd in de Franstalige editie van de wet van 24 juni 1988 als 'Zwalin' vermeld waardoor het sindsdien de officiële Franse vertaling van Zwalm is. Dat is zo goed als zeker een tikfout in het Staatsblad geweest ('in' trekt immers sterk op m) die blijkbaar nooit is rechtgetrokken. Strikt genomen zijn alle borden in Wallonië die naar Zwalm verwijzen (ik weet niet of die bestaan) dus een overtreding van de taalwet. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 12 nov 2008, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 12 nov 2008, 21:35

Alfa schreef:Exoniemen zijn volgens jouw geen echte namen? Als je met 'echt' officieel bedoeld: Luik, Bergen, Geldenaken, Bastenaken, Aarlen, ... hebben stuk voor stuk een officiële status.
Dat is leuk voor je, maar de bewegwijzering is bedoeld voor ter plekke onbekenden, en dan is het zeer wenselijk dat de algemeen gangbare naam wordt gebruikt. En ik zie hier namen voorbijkomen die je zelfs in het Nederlandstalige Nederland nooit in het Nederlands zult tegenkomen (hooguit bij Luik-Bastenaken-Luik). Het is niet de bedoeling dat een internationale reiziger van alle plaatsen die hij tegenkomt ook nog een serie vertalingen uit het hoofd moet leren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 nov 2008, 21:47

de algemeen gangbare naam wordt gebruikt.
En wat is gangbaar? In Nederland is Brussel gangbaar en in Frankrijk Bruxelles. Dat zegt dus in het geheel niets :shutup:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 12 nov 2008, 21:53

Volgens mij is er voor 99,9% van de gevallen een prima gangbare naam aan te geven. Rijsel, Bastenaken, Osnabrugge, Pampelune, Agram, Stettin, enz. zijn dat in elk geval niet.

En Brussel is in de praktijk trouwens vrijwel geheel Franstalig, dus dat zou dan wat mij betreft Bruxelles worden. Over een beetje emotie doe ik niet moeilijk :dyn_hyp:

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 12 nov 2008, 22:15

Alfa schreef:Internationaal bekend. Dat is een argument dat vaak komt opdrijven in dit soort discussies. Ik dacht dat het grootste struikelblok de kleine grensplaatsjes waren. Me dunt dat zowel het endoniem als het endoniem in zulke gevallen onbekend is.
Kleine plaatsjes hebben op de bewegwijzering in de regel niet de rol van oriëntatiepunt of vertegenwoordiging van een richting, maar die worden slechts aangegeven om de plaats zelf aan te duiden en eventueel nog een paar omliggende kleine plaatsjes. In die gevallen is de plaats dus (min of meer) de eindbestemming, en mag van de weggebruiker verlangd worden dat die de plaats kent onder de originele naam.

CafeFresco
dorpsstraat

Bericht door CafeFresco » wo 12 nov 2008, 22:44

Ds79m schreef:Volgens mij is er voor 99,9% van de gevallen een prima gangbare naam aan te geven. Rijsel, Bastenaken, Osnabrugge, Pampelune, Agram, Stettin, enz. zijn dat in elk geval niet.

En Brussel is in de praktijk trouwens vrijwel geheel Franstalig, dus dat zou dan wat mij betreft Bruxelles worden. Over een beetje emotie doe ik niet moeilijk :dyn_hyp:
Jij misschien niet, maar je haalt hier wel mooi een uiterst gevoelig punt aan. Brussel is geografisch gezien een Vlaamse stad (in realiteit hoegenaamd niet). In Vlaanderen Bruxelles op borden zetten staat voor sommigen zowaar gelijk met heiligschennis. En alleen al daarom is het in België ondenkbaar dat er in Vlaanderen Franse namen worden gebruikt en vice versa.

Ik begrijp dat de taalproblemen in België voor een buitenlander absurd kunnen overkomen. Net zoals het feit dat Vlaanderen graag doet alsof Brussel haar hoofdstad is, terwijl er in Brussel amper Vlamingen wonen. Je moet die zaken in hun historische context bekijken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 nov 2008, 22:45

Stettin, enz. zijn dat in elk geval niet.
Stettin en Breslau zijn nogal gebruikelijk in Duitsland. [politiek incorrect modus aan] Dat er destijds een stelletje Rode Barbaren de halve stad hebben uitgemoord en etnisch gezuiverd wil natuurlijk niet zeggen dat de naam van de stad ineens in de spraak van Nieuw-Barbarije mag worden veranderd [einde politiek incorrecte modus]

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 13 nov 2008, 0:15

Ds79m schreef: En Brussel is in de praktijk trouwens vrijwel geheel Franstalig, dus dat zou dan wat mij betreft Bruxelles worden. Over een beetje emotie doe ik niet moeilijk :dyn_hyp:
Tweetalige steden bestaan en exoniemen bestaan. Een echt goed systeem erkent beiden en integreert deze op een manier dat er niet aan overzichtelijkheid wordt ingeboet.

Patroklos
zandpaadje

Bericht door Patroklos » vr 07 aug 2009, 19:20

^^ Daar ben ik het mee eens.

Frankrijk vind ik het beste systeem hebben: erg consequent, niet te weinig en ook niet te veel doelen naar mijn mening, en het ziet er heel mooi uit. Bovendien is alles heel goed leesbaar. Ook Oostenrijk vind ik een erg goed systeem hebben. In het Oostenrijkse systeem wordt goed onderscheid gemaakt tussen belangrijke (Wenen, Graz, etc.) en minder belangrijke (gehucht X bij de volgende afrit) doelen, die wel aangegeven moeten worden. Soms staan er iets teveel doelen op de borden en het oogt allemaal niet zo mooi, maar voor de rest heb ik er geen bezwaren tegen.
Slowakije is duidelijk, mooi en gewoon oké :) VK is wennen, maar ook erg duidelijk, en 'The West' etc. op de ringweg van Londen vind ik erg handig. Weeral niet mooi, maar dat zorgt er niet voor dat de bewegwijzering minder wordt. Mooie borden zorgen er wél voor dat het beter wordt :D Ook het Nederlandse systeem bevalt me: overzichtelijk, goede doelenkeuze en consequent. Bovendien zijn er véél borden. In Duitsland zijn over grote stukken weg helemaal geen borden, maar daar zijn ook veel grotere afstanden zonder dat er een bord nodig is. Ik vind de Duitse bewegwijzering lelijk, maar functioneel, en echte minpunten heeft dat systeem dan ook niet.
In België zijn veel borden heel erg lelijk, maar het is nog veel vervelender dat de borden vaak veel te laat staan. Het enige land waar verkeerd rijden echt een reële optie is, terwijl je in principe weet hoe je wilt rijden. Puur omdat het bord er te laat staat. Vanaf het verlengde van de A2 komende bij de rondweg Luik weet ik nog dat dit een aantal jaar geleden is gebeurd bij ons. Verder is het systeem vaak inconsequent en zijn de borden veelal oud. Maar er zijn ook veel goede borden in België, of die zijn in ieder geval toereikend voor het doel dat ze dienen. Het is lastig om hier een eenduidig oordeel over te geven, maar ik word vam de Belgische bewegwijzering toch niet erg blij van. Veel nieuwere borden zijn overigens wel beter.
Spanje vond ik érg duidelijk. Het lettertype is volgens mij hetzelfde als dat van Nederland, of het lijkt er in elk geval erg op. Een duidelijk lettertype, hebben ze goed gedaan dus :) Wat betreft snelweg heb ik alleen een stuk AP-7 voor Barcelona gehad, en daar geen nummerkermis. Maar ik was natuurlijk ook bepaald niet in de buurt van een grote stad. Ook op het OWN ging alles goed. Die foto is trouwens wel vreselijk, die nummerkermis rond Madrid, pff.
Zwitserland en Denemarken staan er niet bij: hier vond ik de bewegwijzering erg goed, wel lelijk, maar erg goed. Ook in Tsjechië was het oké.
In Italië ben ik niet geweest, dat komt in mei 2010. Ook in Zweden en Polen ben ik niet geweest, dit ziet er niet mooi uit, maar wel duidelijk. Slovenië moet uitkijken dat het niet teveel doelen op de borden plaatst, maar ik weet absoluut niet waar en in welke situatie deze foto genomen is. Ik ben hier ook niet geweest.

Conclusie: in alle landen waar ik geweest ben is de bewegwijzering op zich wel oké, het volstaat in ieder geval om de weg te vinden. Alleen in België hebben wij hier problemen mee gehad, terwijl we wisten waar we heen moeten. Dit kwam omdat de borden te laat waren geplaatst en onduidelijk waren. Daarom vind ik dit de slechtste bewegwijzering in Europa, voor zover ik hierover kan oordelen. In flink wat Europese landen ben ik namelijk niet geweest, in andere landen niet op de snelweg. En in België vind ik het ook niet dramatisch, maar gewoon niet erg goed.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 07 aug 2009, 22:14

De nadelen die jij voor Belgie aangeeft, heb ik juist in Oostenrijk ervaren.

De tweekleurige borden (op 500 m) voor de afrit zijn amper te lezen met 120 km/h en zijn een kleurenkermis met in in ieder geval blauw en wit. Soms komt daar nog groen bij.
Afslagen bij knooppunten worden soms heel laat aangegeven. Heb in Wenen wel eens heel abrupt van de derde rijstrook naar de afrit moeten gaan omdat op de eerste wegwijzer Budapest als rechtdoorbestemming stond aangegeven terwijl deze bij de tweede wegwijzer (400 meter verderop) opeens als afslag stond aangegeven.
Op het OWN (met name de kleinere wegen) staan wegwijzers soms verstopt achter heggen of wat dan ook of ze staan alleen in de tegenovergestelde richting.

Toppunt is Salzburg: binnen de bebouwde kom staan helemaal geen wegwijzers meer.....

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 aug 2009, 11:25

Ik ben nu in Padova. Wel als je die lelijke borden ziet, dan krijg je kippenvel. Hier is het echt een troep! Ik had België als lelijkste/slechtste bewegwijzering op mijn lijstje staan, maar Italië doet goed zijn best om bovenaan het lijstje te komen. Nu zijn gelukkig niet op alle punten in Italië de bewegwijzering slecht, want bijv. in Zuid-Tirol is het puik in orde en kunnen wij Nederlanders zelfs een voorbeeld nemen aan hun bewegwijzering, maar als ik dat nou in Padova zie, dan schieten de tranen in mijn ogen! De kleuren zijn hetzelfde als in Zuid-Tirol, maar daarmee is ook alles gezegd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 aug 2009, 11:55

Ach, niks nieuws. Italië staat al jaren bovenaan op mijn lijstje met slechtste bewegwijzering. Op de snelweg gaat het nog wel, alhoewel hier ook heel wat missers worden gemaakt, maar op het OWN is het gewoon één groot drama! Iedereen die hier België op de eerste plaats heeft staan, zou eens verplicht een dagje door Italië moeten touren...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 aug 2009, 20:50

Ja Italië is echt slecht.

Wat ik ook waardeloos vond ik die van Oostenrijk. Totaal onoverzichtelijk met diverse lettergrotes en afritbebording lijkt meer op reclame met tig kleuren.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 19 aug 2009, 22:27

^^ Mee eens. Oostenrijk scoort ook erg slecht wat dat betreft.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 19 aug 2009, 22:50

Na aanleiding van de beroemde Fritzl affaire een heel foute grap die onder Nederlandse toeristen de ronde deed toen ik in Wenen was, en natuurlijk ook van toepassing kan worden verklaard op de bewegwijzering (en de taal die ze spreken):

"Oostenrijk - Het België van Duitsland"

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 28 aug 2009, 15:18

^^
Hilarisch 8-)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » vr 28 aug 2009, 17:33

Chris schreef:Wat ik ook waardeloos vond ik die van Oostenrijk.
Oostenrijk heeft een prachtig systeem, helaas zijn wat borden verkeerd uitgewerkt maar voor de rest is het een prachtig systeem 8-) :D
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 28 aug 2009, 17:46

In het verlengde daarvan: Cuba heeft ook een fantastisch systeem. In de regel staan er bij een splitsing helemaal geen borden, maar het is toch wel een prachtig systeem.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 28 aug 2009, 18:32

^^ Less is more is dan ook een populaire kunststroming :yes: :mrgreen:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 28 aug 2009, 23:43

Ik snap trouwens nog altijd niet waarom ons Belgisch systeem er zo slecht uitkomt? Het kan toch niet dat het zoveel slechter is dan bv het Oostenrijkse?

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 aug 2009, 23:47

Het Belgische systeem heeft naar mijn mening de volgende minpunten;

* taalkeuze van de doelen (erg onoverzichtelijk voor degenen die niet alle vertalingen kennen) en de tweetaligheid (bij tweetaligheid gaat de leesbaarheid er bijna altijd op achteruit)
* esthetisch gezien sterk verouderd
* plaatsing van de borden achter bosjes etc. Heeft niet veel met het systeem van doen, maar het telt voor velen denk ik wel mee.

Echt slecht is het Belgische systeem niet. Ik kan er doorgaans wel mijn weg vinden, maar ik kan me voorstellen dat het voor degenen die niet alle Franse en Nederlandse vertalingen kennen lastiger kan zijn. In mijn categorisering van slecht - middelmatig - goed valt België nog wel net in de eerste. Maar het is wel veel beter dan bijvoorbeeld Italië wat gewoon een categorie apart is.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » za 29 aug 2009, 0:08

De Belgische bewegwijzering is vooral lelijk en heeft af en toe rare dingen (bosjes voor de borden, borden die je pas kan lezen op het moment dat je al lang geen keuze meer hebt (zoals op een snelwegafrit)). Maar als je kijkt naar of je er snel zult verdwalen, nee, dan zijn de Belgische borden zeer behoorlijk. Dus België scoort bij mij zeker niet de laatste plaats.