De slechtste bewegwijzering van Europa

Moderator: Moderatoren

Wat is de slechtste bewegwijzering in Europa?

België
65
37%
Duitsland
3
2%
Frankrijk
8
5%
Italië
42
24%
Oostenrijk
17
10%
Polen
1
1%
Slovenië
2
1%
Slowakije
1
1%
Spanje
5
3%
Verenigd Koninkrijk
30
17%
Zweden
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 174

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Feder » wo 02 sep 2009, 23:54

Geel op groen.... hoe verzinnen ze het?! Nog afgezien van de vraag of het mooi is, vind ik het heel slecht te lezen. En waarom wordt het woord 'uitrit' gebruikt, en niet het internationaal te begrijpen afritsymbooltje? Ook vraag ik me af waarom een hoofdletter N zo klein wordt uitgevoerd, bij het wegnummer 730. Ik vind het echt helemaal niks. (Al heb ik op Italië gestemd in deze peiling, en sta ik nog steeds achter mijn stem. Maar België is een goede tweede of derde keuze.)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door paolie » do 03 sep 2009, 9:03

^^ Weliswaar geel op groen, maar wel al 20 jaar eerder ingevoerd dan in Nederland, en keurig blijven vasthouden aan het oorspronkelijke systeem, dat een pioniersstatus had in Europa. In de praktijk valt het met de leesbaarheid ook reuze mee.
Wat betreft dat afritsymbooltje: Ook in Nederland gebruikt men dat pas sinds een jaar (en op dit moment nog maar vrij sporadisch). En zo heel erg internationaal is dat symbooltje nu ook weer niet. Er zijn veel meer landen die EXIT, Uscita, Sortie of iets dergelijks gebruiken. Daarbij: eigenlijk komt het maar weinig voor dat er in België expliciet "uitrit" bij staat. Meestal wordt alleen het gele nummer op groen vlak gebruikt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Pino » do 03 sep 2009, 9:51

Meestal wordt alleen het gele nummer op groen vlak gebruikt.
In die gevallen is het nummer ook groter en daardoor beter leesbaar dan hier het geval is. Ook de donkere achtergrond achter het groene vlak op dit bord heb je in de regel niet. Normaal gesproken staat het nummer in de bies, waardoor het groene vlak een blauw-wit-grijze achtergrond heeft. Die laatste is stukken beter leesbaar dan wat je hier ziet. Het hier gebruikte groen op zwart is niet echt in overeenstemming met de heraldische grondregel.
Laatst gewijzigd door Pino op do 03 sep 2009, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Wimpie24 » do 03 sep 2009, 10:00

Dit is wellicht dan ook een ouder bord. Zwarte kaders worden normaal enkel gebruikt als er witte vermeldingen instaan zoals "RING ANTWERPEN".

Maar de nieuwe worden inderdaad zo gedaan.

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Pino » do 03 sep 2009, 10:26

Wimpie24 schreef:Dit is wellicht dan ook een ouder bord. Zwarte kaders worden normaal enkel gebruikt als er witte vermeldingen instaan zoals "RING ANTWERPEN".
De eerste generatie uitsmijters waarin het afritnummer werd geïntegreerd zag eruit als dat bord bij Bilzen. Gelukkig is men inderdaad overgeschakeld op de huidige vermelding aan de onderkant van het bord.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Rien » do 03 sep 2009, 14:19

Pino schreef:
Wimpie24 schreef:Dit is wellicht dan ook een ouder bord. Zwarte kaders worden normaal enkel gebruikt als er witte vermeldingen instaan zoals "RING ANTWERPEN".
De eerste generatie uitsmijters waarin het afritnummer werd geïntegreerd zag eruit als dat bord bij Bilzen. Gelukkig is men inderdaad overgeschakeld op de huidige vermelding aan de onderkant van het bord.
Maar nog steeds niet systematisch ben ik bang. Zo zijn er vorig jaar nog nieuwe uitsmijters geplaatst aan de nieuwe afrit 26bis van de E313 (volgens mij niet toevallig eveneens in Limburg), en deze retroreflecterende borden zijn volgens hetzelfde model uitgevoerd als het inwendig verlicht bord in Bilzen. Volgens mij zitten provinciale gebruiken of voorkeuren hier weer voor iets tussen... Maar buiten Limburg zie je het afritnummer wel vaker en vaker onderaan in de bies verschijnen.

Op Vlaams niveau uitgewerkte en toegepaste regels zijn de enige remedie tegen zulke afwijkingen tussen provinciale afdelingen. Maar ja...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Pino » do 03 sep 2009, 14:29

Met uitzondering van die paarhonderd meter E25 bij Visé ben ik al in geen jaren meer in Belgisch Limburg geweest, dus ik durf niets te zeggen over de afritnummering daar. Op de Vlaamse snelwegen die ik wél vaker zie (niet verbazingwekkend de noord-zuidroutes) zie je die "Limburgse" benadering vrijwel nergens, en zeker niet op nieuwere borden.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Wimpie24 » do 03 sep 2009, 14:57

Op zich vind ik die regionale afwijkingen niet echt storend maar zoals je al eerder zei is het natuurlijk wel spijtig dat men voor een zwarte strook kiest.
Gelukkig helpt dat bij retroreflecterende borden juist wel om die nummers extra zichtbaar te maken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Vinny » vr 04 sep 2009, 21:08

Pino schreef:
Meestal wordt alleen het gele nummer op groen vlak gebruikt.
In die gevallen is het nummer ook groter en daardoor beter leesbaar dan hier het geval is. Ook de donkere achtergrond achter het groene vlak op dit bord heb je in de regel niet. Normaal gesproken staat het nummer in de bies, waardoor het groene vlak een blauw-wit-grijze achtergrond heeft. Die laatste is stukken beter leesbaar dan wat je hier ziet. Het hier gebruikte groen op zwart is niet echt in overeenstemming met de heraldische grondregel.
Bovendien is de foto ook gewoon donker. In het echt is het geel-op-groen prima te lezen. Als kind waren de koeiecijfers op de buiten proportioneel grote borden altijd 'DE' feature van Belgische autosnelwegen. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Coen Tunnel » zo 06 sep 2009, 18:29

Feder schreef:Ook vraag ik me af waarom een hoofdletter N zo klein wordt uitgevoerd, bij het wegnummer 730. Ik vind het echt helemaal niks.
Dat is overal zo in België. Het wegnummer is op zich natuurlijk ook wel belangrijker dan de prefix.

Peagedegye
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 24 jul 2008, 20:26

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Peagedegye » di 08 sep 2009, 10:35

Na lange tijd weer eens een post.

Deze zomer veel gereden in Zwitserland, Italie en Frankrijk.

Wat me opviel in Italie:

- geen afstandsaanduidingen, los van kleine borden in de middenberm. Die weliswaar om de km geplaatst zijn zodat je altijd de afstand tot de volgende afslag of rustplaats weet. Mits je het kleine letterttype kan lezen...
Op sommige snelwegen dan wel weer afstandsaanduidingen in de rechterberm zoals op de A12 naar Genova.

- hele systeem van wegwijziering zit een beetje anders in elkaar dan in de meeste landen. verwezen wordt er maar naar 1 control city... Dus als je van Milaan naar Napels rijdt achtereenvolgens Bologna, Firenze, Roma en dan Napoli. Bij Napoli is de volgende cc trouwens het relatief kleine Salerno.
daarnaast wordt er ook verwezen naar "snelwegen" zoals de Fi-Pi-Li of A11 Firenze - Pisa Nord.

Het systeem an sich is niet slecht echter de uitvoering vaak rommelig... De Italiaanse A2 bestaat feitelijk niet meer, maar op het OWN wordt er nog volop naar verwezen.

Terug in Frankrijk valt dan de duidelijkheid van het Franse systeem op. Met daarbij wel de opmerking dat op de niet-tol stukken zoals A7-A6 passage door Lyon en de A31 Toul - Luxembourg de bewegwijzering vaak nog oud is evenals de staat van het wegdek. De staat investeert dus duidelijk minder dan de concessionaires.

Desalniettemin Frans boven Italiaans!

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegenkenner » di 08 sep 2009, 19:49

Desalniettemin Frans boven Italiaans!
Het is ook niet zo moeilijk om beter dan de Italaliaanse bewegwijzering te zijn.

*Slecht systeem van bewegwijzeren. Dus het gemis van RFP's(Rome vanaf Milaan) en regionale doelen(Piacenza vanaf Milaan) en essentiele hoek om doelen(Milaan op de A26). Ook buitenlandse doelen worden nauwelijks aangegeven op de tolwegen(geen Munchen op de A22 of Gotthard vanaf Milaan), waar het meeste verkeer onbekend is. Door het gemis van afstandsborden. :booooos:
*Onconssequent, op de A22 heb je weer wel afstandsborden, maar zonder Verona.

Dit is 3-maal slechter dan het Belgische, in het kader van waardeloos.

Snelweg4461
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 20 apr 2010, 19:29

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelweg4461 » di 20 apr 2010, 19:36

1: Verenigd Koningkrijk
2: Frankrijk
3: Nederland
4: Belgie
5: Spanje

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegenkenner » di 20 apr 2010, 19:55

Wat heb jij tegen Frankrijk? Het is behalve die vele doelen en panelen in de grote steden, een prima functionerend en consequent systeem.

Mijn lijst top 5.

1. Italie -> Volkomen inconsequent. Door de verschillende wegbeheerders is het een rotzooi. Ook doen ze daar totaal andere dingen als in andere landen in Europa, wat tot misvattingen kan leiden.
2. Belgie -> De borden ogen ouderwets en niet professioneel. Vaak in de bosjes en je raakt er makkelijk de weg kwijt, door ineens ontbrekende doelen.
Er is geen consequntie in het gebruik van talen op de borden. Luik moet in Vlaanderen bijvoorbeeld gewoon Liege worden en Anvers in Wallonie gewoon Antwerpen. Brussel/Bruxelles is een uitzondering, waarbij Bruxelles in Wallonie/Frankrijk/Lux, Brussel in Vlaanderen/Nederland en Brüssel in Duits-Belgie/ Duitsland/Lux.
3. Oostenrijk -> De borden ogen ook ouderwets door te kleine rommelige letters en de borden worden niet altijd even netjes toegepast. Die letters zijn echt waardeloos. En waarom landenschildjes? Dat hoort bij de voorbereiding van de reis.
4. Nederland -> Door de NBA is dit land volledig de mist ingegaan.
Veel inconsequentie/fouten op de borden en het kopieren(na-apen van een ander land) vind ik erg slecht.
5. Verenigd Koninkrijk. -> Erg slechte portaalborden. Die zijn echt heel erg. Ook gebruiken ze bij steden erg regionale plaatsen op de portalen en afstandsborden.
Bijv: Reading bij London in plaats van het nationaal bekendere Bristol.

Voor de rest hebben alle systemen in Europa wel wat. Elk systeem heeft zijn minpuntjes, maar deze 5 zijn erg en mogen beleid aan gaan voeren.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Frits » di 20 apr 2010, 20:04

Ik sta er van te kijken dat België in deze poll als slechtste uit de bus komt. Natuurlijk is het niet optimaal, maar het lijkt mij niet de slechtste bewegwijzering van Europa.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegenkenner » di 20 apr 2010, 20:08

Wat vind je dan zo goed/positief aan Belgie, Frits? ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Willem » di 20 apr 2010, 20:11

In Belgie kom je, als je de bewegwijzering volgt, meestal prima op je bestemming aan. Daarmee voldoet het aan de basiseisen. Het oogt misschien wat rommelig en/of verouderd, maar dat is deels een kwestie van smaak.

In bv. Oostenrijk rijdt je nog wel eens mis doordat de wegwijzers helemaal in een struik zijn weggewerkt of alleen voor de tegengestelde richting zijn geplaatst. Ooit in Wenen op de A23 een kamikazeactie moeten uitvoeren van de meest linker- naar de uitvoegstrook, puur omdat er de afslag Budapest maar heel kort van tevoren aangegeven stond (en daarvoor gewoon voor rechtdoor). Met dat soort dingen voldoe je niet aan de basiseisen en criteria voor bewegwijzering en dat is veel essentieler.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegenkenner » di 20 apr 2010, 20:22

In Belgie kom je, als je de bewegwijzering volgt, meestal prima op je bestemming aan. Daarmee voldoet het aan de basiseisen. Het oogt misschien wat rommelig en/of verouderd, maar dat is deels een kwestie van smaak.
Mijn ervaring is dat op cruciale punten, belangrijke plaatsen nog wel eens ontbreken. Bijv: Gent(Gand) op het knooppunt van de A17 en de A8. :? Daar ergerde mijn vader weleens aan.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegfreak » di 20 apr 2010, 20:25

En verschrikkelijk slechte bewegwijzering bij omleidingen. Bijvoorbeeld: ik heb zelf meegemaakt dat de weg naar Gent was afgesloten. Dit stond nergens aangegeven... Ohja, het stond wel aangegeven maar dan op een heel klein oranje wegwijzertje bij het divergentiepunt (achter de gele lichtkegel dus)...
Resultaat: verkeerd gereden... :rooie:
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 20 apr 2010, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Euregio » di 20 apr 2010, 20:25

Ik moest van mijn vakantie in Bouillon weer terug naar Antwerpen.. Om vervolgens langs Zoetermeer (Waar ik mijn hond weer moest ophalen), weer terug naar het oosten reed.
Ik was opeens bij de Ring Brussel, en Antwerpen stond rechtdoor, dus dat ook gevolgt uiteraard.
Opeens staat er Antwerpen met een streep weer de tegenovergestelde kant op... Waar ik dus net van dan kwam.
Dus ik denk, even door rijden, kijken of er nog meer borden staan. En op dat moment reed ik zo het drukke Brussel binnen..
Nee, dit systeem is erg slecht. Wel is via een ''snelweg'' een boswachterij ingereden, opeens stond er: Antwerpen afslaan. Dus ik rem hard, en sla zo een klein weggetje in, en het bleek een oprit naar een boswachterij te zijn...
Nee, België heeft mooie natuur, maar duidelijke borden heb ik nog niet zo vaak gespot. :lol:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegfreak » di 20 apr 2010, 20:27

Nou, heel vaak is het wel een redelijk goed systeem, alleen is vaak de uitvoering stukken minder; iets waar we in Nederland héél goed over mee kunnen praten... :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegenkenner » di 20 apr 2010, 20:28

Kortom, de bewegwijzering voldoet wel in zijn geheel, maar niet als ze van die slordige fouten blijven maken. In combinatie met geen wegnummers op het afstandenbord en geen mooie verzorgde borden, blijft Belgie op twee staan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Pino » di 20 apr 2010, 20:40

België komt denk ik vooral als slecht uit de poll, omdat het een systeem is dat vrijwel iedere Nederlander kent. Dat geeft België een "voorsprong" ten opzichte van landen als het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en Italië, waar menig forummer niet heeft gereden. Het voeren van een taalstrijd over de bewegwijzering (c.q. onmogelijke taalwetten) levert gekke resultaten op rondom de taalgrens, maar die raakt uiteindelijk maar weinigen, zeker wanneer je bekend bent met de meest gangbare exoniemen. Resteren de hierboven genoemde voorbeelden: je komt in België (maar ook in veel andere landen) af en toe wel eens een situatie tegen waarin de bewegwijzering volkomen onduidelijk is.

Feitelijk geldt het wel voor alle landen in Europa dat de bewegwijzering je vrijwel altijd wel goed naar je bestemming toe geleidt. Het vergt alleen vaak wel wat begrip van het systeem. Met name in Italië is die wel gevraagd: wanneer kun je nou wel een wegnummer verwachten en wanneer niet? Wat is de betekenis van de pijlen? Maar hoe langer ik er rondrijd, hoe gemakkelijker het me afgaat. En het belangrijkste: je rijdt in Italië heel consequent en gedurende lange tijd op één doel af. Je kunt af en toe natuurlijk hopen op wat meer aankleding in de vorm van afstandenborden met andere doelen, je kunt klagen over raar pijlgebruik, maar die punten zijn wat mij betreft uiteindelijk ondergeschikt. Het draait om de juiste weg vinden, en dat is in Italië niet moeilijk.

Resteren eigenlijk in alle landen punten als esthetiek en plaatsing van wegwijzers. De Italiaanse vorkborden op snelwegen vind ik te klein uitgevoerd, en in een slechte lay-out. In Nederland beklagen we ons wat mij betreft terecht over de vele afbrekingen. En het Belgische en Britse gevoel voor esthetica kunnen maar weinigen delen. Landen die hun doelen volledig in hoofdletters op de borden zetten, hebben esthetische minpunten. Ook timing laat in veel landen te wensen over: Luxemburg, Italië en Oostenrijk kun je wel als zondaars aanduiden. Maar goed, als je het allemaal vergelijkt met wat ik buiten Europa wel heb gezien, hebben we in Europa gewoon goede bewegwijzering in alle landen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Ds79m » di 20 apr 2010, 20:41

Frits schreef:Ik sta er van te kijken dat België in deze poll als slechtste uit de bus komt. Natuurlijk is het niet optimaal, maar het lijkt mij niet de slechtste bewegwijzering van Europa.
Onbekend maakt onbemind geldt blijkbaar ook als wel bekend maakt onbemind.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Chris » di 20 apr 2010, 20:43

^^ Inderdaad, meer mensen zullen waarschijnlijk bekend zijn met de Belgische bewegwijzering dan de Italiaanse of Britse bewegwijzering...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegenkenner » di 20 apr 2010, 20:56

hebben we in Europa gewoon goede bewegwijzering in alle landen.
Ook in Nederland met dat hopeloze NBA geknoei? :?

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Frits » di 20 apr 2010, 21:14

Snelwegenkenner schreef:Wat vind je dan zo goed/positief aan Belgie, Frits? ;)
Het is niet zo dat ik België heel goed vind, maar ik kan m'n weg er altijd goed vinden. Natuurlijk moeten de Belgen eens wat vaker de bosjes rond verkeersborden wegsnoeien en ja op het OWN zijn vooral de nieuwe borden onleesbaar klein bijna, maar toch lukt het allemaal wel. Ook rond de steden gaat het wel goed in tegenstelling tot b.v. Frankrijk en Spanje met veel te veel bestemmingen en wegnummers. Ga je meer bij de steden weg dan verbetert de bewegwijzering wel in Frankrijk en Spanje.

Wat me in Frankrijk aan het rijden echt mateloos stoort (los van de bewegwijzering) is de ongeremde aanleg van rotondes. Op doorgaande wegen echt super irritant.
De autogordel: een band voor het leven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Pino » di 20 apr 2010, 21:24

Snelwegenkenner schreef:
hebben we in Europa gewoon goede bewegwijzering in alle landen.
Ook in Nederland met dat hopeloze NBA geknoei? :?
Ook in Nederland met een NBA waar dingen op de borden zijn gezet waar ik totaal niet op zit te wachten en waarin een layout-probleem bestaat. Je vindt op basis van NBA gewoon de weg, en dat is waar het om draait.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door simon » di 20 apr 2010, 21:46

Wat de slechtste bewegwijzering is, laat zich niet in één pollvraag samenvatten. Waaraan moet een goede bewegwijzering voldoen? Kijk je dan alleen naar de hoofdwegen, of ook naar de binnenwegen? Moet het vooral functioneel zijn, of ook oogstrelend?

Ik vind de Portugse bewegwijzering niet erg fraai, maar wel functioneel. In Spanje is de bewegwijzering op de hoofdwegen van uitstekende kwaliteit, maar ontbreekt vaak op de binnenwegen. Ook in België wordt op kleinere wegen lang niet altijd goed bewegwijzerd. In Italië schijnt de bewegwijzering steeds slechter te worden naarmate je verder naar het zuiden afzakt (zelf nog geen ervaring mee). In Frankrijk staan wegnummers altijd zeer consequent bewegwijzerd, wat ik zelf erg plezierig vind.

Zo heeft elk systeem van bewegwijzering z'n voor- en nadelen. Ik heb in elk land mijn weg wel kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Vinny » wo 21 apr 2010, 10:11

Tja ik denk dat je overal in Europa wel de weg kan vinden; en ook in landen met een superieur bewegwijzeringssysteem kan het voorkomen dat je verkeerd rijdt. Neemt niet weg dat sommige landen wel degelijk vrij slecht omgaan met hun bewegwijzering. Ik noem Oostenrijk als voorbeeld; ook de nieuwe borden die geplaatst worden blinken uit in onleesbaarheid, onduidelijkheid en opgeproptheid. Verder is het ook zo dat vaak bewegwijzering afhankelijk is van de wegbeheerder - in Italië en Frankrijk dus van de autosnelwegconcessionaire en in andere landen van de regionale overheden. Dat maakt verschil uit en is lastig in deze poll tot uiting te brengen; en soms is het natuurlijk ook de tijdgeest: Ik vond de no-nonsense bewegwijzering in Nederland in de jaren '80 steengoed. Daarna ontstond er witte schimmel op de borden (locale bewegwijzering) en met NBA zijn we nog verder afgegleden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie