De slechtste bewegwijzering van Europa

Moderator: Moderatoren

Wat is de slechtste bewegwijzering in Europa?

België
56
37%
Duitsland
2
1%
Frankrijk
8
5%
Italië
37
24%
Oostenrijk
16
11%
Polen
1
1%
Slovenië
0
Geen stemmen
Slowakije
1
1%
Spanje
5
3%
Verenigd Koninkrijk
26
17%
Zweden
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 152

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegenkenner » ma 12 jul 2010, 19:03

Afbeelding

hier dus een bord. Jammer dan de plaats niet in de originele naam wordt vermeld. En daardat Lyon via twee routes te bereiken is zou ik haar hier nog niet aangeven. Geneve had ik logischer gevonden. :yes:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 12 jul 2010, 19:07

Wat ik minder vind aan dit bord:

1. :down: Het wegnummer van waar je op zit ontbreekt.
2. :down: Geen aparte kleuren voor de wegnummers, net zoals in Duitsland, wat daar ook als minpunt geldt.
3. :down: plaatsen niet in originele taal en daardoor onnodig verbruik van landenschildjes, te nationaal gedacht. Bijna iedereen weet dat Lyon in Frankrijk ligt.
4. :down: Raccordo lijkt me onnodig. Je kunt bordruimte beter gebruiken voor iets nuttigs.
5. :down: Te veel doelen op een afstandsbord, net zoals in Slovenie. Ze moeten beperken tot 4

Wat ik ZEER slecht vind aan Italie is dat er geen continuering wordt gehouden in de bebording op de snelwegen. Op de A1 zie ik bijvoorbeeld niet van zulke afstandsborden. Dat maakt het systeem onnodig slordig en onduidelijk. Er zit dus geen systeem in. :kotskots:
in Frankrijk heeft men ook verschillende beheerders, maar daar heeft men in ieder geval wel dezelfde borden.

Bij deze vind ik het systeem in Italie slechter dan het Belgische, omdat daar, ondanks wat slordigheden, wel dezelfde systemen op verschillende wegen wordt gebruikt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 12 jul 2010, 19:57

Als je het ontbreken van systeem denkt te zien in de manier waarop in Italië met afstandenborden wordt omgesprongen, kijk je niet heel veel verder dan je neus lang is. Dan kijk je dus niet naar de zeer consistente manier waarop Italiaanse autosnelwegen staan bewegwijzerd: van kilometerpalen tot verzorgingsplaatsen tot de voorwegwijzers en beslissingswegwijzers van een afrit. Van Aosta tot op Sicilië hetzelfde, op het OWN eenzelfde eenvormige stijl. Kom daar in België maar eens om, met de verschillen tussen de gewesten, een Waals gewest dat zwabbert tussen stijlen en gemeentes die regelmatig liever het Franse systeem kopiëren dan dat ze zich aan eenvormigheid houden.

Wil je iets zeggen over afstandenborden in Italië, dan moet je dat doen aan de hand van hun positie in het systeem. Of beter gezegd: aan de hand van het feit dat zij nul positie hebben binnen het systeem van bewegwijzering. Hun waarde is zo ongeveer even groot als die van een bruin bord "Groene Hart" langs de Nederlandse snelweg. Of het bord "Parijs" langs de A4. Het zijn borden die niet bedoeld zijn om verkeer te geleiden, het zijn borden die sommige wegbeheerders neerzetten om wat afstandsinformatie te geven. Andere wegbeheerders geven in dezelfde context liever andere informatie, zoals het feit dat er over 56 kilometer een tankstation aankomt. Wordt ook niet continu gehouden. Omdat die afstandenborden niet zitten ingebouwd in een systeem van geleiding, is continuïteitsverlies niet problematisch. De borden zijn niet bedoeld om op te rijden. Dat kun je suboptimaal vinden -ikzelf vind dat Italië beter gebruik zou moeten maken van afstandenborden, net zoals ik het Italiaanse systeem op vele andere punten voor verbetering vatbaar vind-, maar ga niet roepen dat er in Italië geen systeem bestaat. Gepaster zou de constatering zijn dat jij het Italiaanse systeem niet doorgrondt.

Wat op zichzelf natuurlijk weer een verwijt kan zijn aan het adres van de Italiaanse bewegwijzeringsysteem, maar dat terzijde.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 12 jul 2010, 20:12

Over het systeem van Italiaanse wegmarkeringen en reguliere verkeersborden ben ik dan weer wel te spreken. Net zoals in de Benelux gebruikt men ook in Italië haaientanden. De gewone verkeersborden zijn ook heel stijlvol opgesteld. Ook werkt Italië volgens het Belgische principe, groen voor snelwegen en blauw voor andere wegen, wit is gereserveerd voor bibeko.
Ik vind alleszins dat er in Italië veel meer oog voor smaak is geweest dan bv in Spanje, alle factoren betreffende de uitvoering daar gelaten.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 12 jul 2010, 20:15

Het Belgische principe behelst een groene verwijzing naar snelwegen. Maar de Italianen gebruiken groen dan ook écht op hun snelwegen in tegenstelling tot de Belgen. Wat dat betreft wijkt het dus aanzienlijk af.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 12 jul 2010, 20:16

Gepaster zou de constatering zijn dat jij het Italiaanse systeem niet doorgrondt.
Best logisch, want ik woon niet in Italie, in tegenstelling tot jou en ik baseer mijn mening op wat ik gezien heb toen ik er doorheen reed.
Als je het ontbreken van systeem denkt te zien in de manier waarop in Italië met afstandenborden wordt omgesprongen, kijk je niet heel veel verder dan je neus lang is.
Op de A1 heb je die niet en op de A4 weer wel en op de A22 ook en op de A14 ook weer niet. Is dat consequent. Dat vind ik dus onlogisch aan dat systeem van de plaatsing van de Italiaanse afstandsborden. Die borden zijn nodig, maar dat zei jij ook al, om een plaatje te geven van het verdere verloop van de route en welke mogelijkheden er zijn.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op ma 12 jul 2010, 20:20, 3 keer totaal gewijzigd.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 12 jul 2010, 20:16

Inderdaad, maar het principe zit dessalnietemin hetzelfde in elkaar. Graag had ik ook in België groen gezien op de snelweg (dat was volgens mij ook de bedoeling) maar het is er nooit van gekomen.

De opmaak van de borden in Italië heeft veel weg van de kunstwerken die men in Japan soms aflevert.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 12 jul 2010, 20:17

Of de borden van de snelweg nou groen of blauw zijn... Dat lijkt me bar weinig uit maken.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 12 jul 2010, 20:27

Dat kan juist heel veel verschil maken, kijk maar naar Duitsland of Frankrijk. Een kleurenverschil kan een relatief simpele oplossing zijn voor heel ingewikkelde problemen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 12 jul 2010, 22:26

Snelwegenkenner schreef:Op de A1 heb je die niet en op de A4 weer wel en op de A22 ook en op de A14 ook weer niet. Is dat consequent. Dat vind ik dus onlogisch aan dat systeem van de plaatsing van de Italiaanse afstandsborden. Die borden zijn nodig, maar dat zei jij ook al, om een plaatje te geven van het verdere verloop van de route en welke mogelijkheden er zijn.
Als jij door Frankrijk rijdt, noem je het dan inconsistent dat de 107.7 FM borden en de toeristische borden er per wegbeheerder wel eens verschillend uitzien? Of zal je het wat omdat het geen vorm van geleiding is? Ik neem aan het laatste. Welnu, zo is het met afstandenborden in Italië (evenals bijvoorbeeld in de VS) ook. Ze zijn niet bedoeld als geleiding, maar als eenmalige informatie. Je neemt hem één keer ter kennis en dan vergeet je hem weer. Enige samenhang met borden elders is niet gevraagd, dus continuïteit wordt niet als issue gezien. Iedere wegbeheerder plaatst dus ook afstandenborden zoals hij het wel of niet nodig vindt.

Vind ik dat goed? Nou nee, want je vat mijn mening over afstandenborden goed samen. Ze kunnen zeer goed tot hun recht komen in een geleidingssysteem; het bekende plaatje. Maar je moet realistisch zijn en accepteren dat maar heel weinig landen hun afstandenborden op die manier gebruiken. Nederland kwam met de vaste trits hoofddoel / einddoel voor de afrit maar nauwelijks verder dan Italië. België haalt er met haar afstandenborden bij lange na niet uit wat erin zit. Netwerkbenadering kun je in grote delen van Europa vergeten, en Italië is weinig meer en weinig minder dan een van de vele landen die niet uit zijn afstandenborden haalt wat erin zit. De meeste landen doen dat door maar saai drie doelen in lijn op de afstandenborden neer te zetten, Italië doet dat door aan afstandenborden geen enkele geleidende functie toe te kennen en er een soort informatieborden van te maken. De fout zit in het systeem, niet in het feit dat SITAP zijn afstandenborden zus indeelt, BSPD zo en Autostrade per l'Italia ze helemaal niet plaatst.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 12 jul 2010, 23:03

Volgens mij zijn we het wel met elkaar eens. Maar ik snap niet dat de Italianen de afstandsborden als eenduidige informatie laten weergeven. :dontknow:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 jul 2010, 9:56

Er is natuurlijk één vorm van afstandenbord in Italië die eenvormig en continu is. Dat zijn de bekende bordjes in de middenberm, die iedere tien kilometer de afstand naar het hoofddoel aangeven. Maar goed, op die manier haal je er dus niet uit wat erin zit, en dan zijn deze bordjes ook nog eens klein en slecht leesbaar. Maar goed, dat geldt dus voor half Europa.

Afbeelding

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 13 jul 2010, 10:31

Ik mis Malta in het rijtje landen waar ik uit kan kiezen. Ze hebben daar de neiging om bij splitsingen en kruisingen geen enkel bord neer te zetten. Het land is dan wel weer zo klein dat de bewoners zelf waarschijnlijk alle wegen uit het hoofd kennen, maar toch.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 13 jul 2010, 12:22

Er is natuurlijk één vorm van afstandenbord in Italië die eenvormig en continu is. Dat zijn de bekende bordjes in de middenberm, die iedere tien kilometer de afstand naar het hoofddoel aangeven. Maar goed, op die manier haal je er dus niet uit wat erin zit, en dan zijn deze bordjes ook nog eens klein en slecht leesbaar. Maar goed, dat geldt dus voor half Europa.
Op de a1 heb ik ze nog nooit gezien. :?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 jul 2010, 12:30

De A1 is een van de weinige wegen in Italië die ik ken en daar staan ze wel.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 jul 2010, 12:40

Absoluut. Op de meeste Italiaanse autosnelwegen worden de kilometerborden van ieder heel tiental (km10, km20, km30 etc.) gebruikt om de afstand naar het hoofddoel aan te geven. Ik zou zeggen: veel plezier met Streetview.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 13 jul 2010, 18:58

Ik zit nu voor het werk in Sheffield en tijdens de rit van Manchester naar Sheffield heb ik nogmaals kunnen genieten van de slechtste bewegwijzering in Europa: nl. die van de UK.

Borden met drie of meer verschillende groottes van letters, dan een aanduiding met haakjes, de volgende keer niet meer. Te veel info op een bord,
te veel bordjes (kleine en grote) naast de weg, verouderde pictogrammen (om maar te zwijgen van het symbool voor flitscamera's), te dikken pijlen op de borden, ....
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

simon
autoweg

Bericht door simon » di 13 jul 2010, 19:27

Ik ben gisteren teruggekeerd van drie weken Italië, waarbij ik op het OWN heb vertoeft. Ik zal een paar leuke voorbeelden van Italiaanse bewegwijzering plaatsen. Mijn mening alvast:
- (zeer) inconsequent: een plaats wordt bij de ene kruising bewegwijzerd, en bij de volgende kruising wordt naar compleet andere plaatsen verwezen
- afstanden dien je met een flinke korrel zout te nemen
- Sommige wegbeheerders zijn bezig met een flinke inhaalslag, waardoor je opeens fonkelnieuwe borden tegenkomt die erg netjes en duidelijk zijn. Vaak gaat dat ook gepaard met het opknappen van de wegen, volgens Italiaanse DV principes.
- Soms zijn wegwijzers compleet overwoekerd door begroeiing. In één geval kon ik met geen mogelijkheid zien naar welke plaats de wegwijzer naar rechts verwees.
- Verwijzing naar wegnummers (voorzover al aanwezig) klopt vaak niet. Er wordt dan verwezen naar een niet meer bestaand wegnummer. Soms is dat geen probleem, een weg die pakweg is veranderd van SS 40 naar SR 40, daar kom je wel uit. Vervelender wordt het als die SS 40 dan SR 235 heet. Maar dat zijn uitzonderingen.
- Van grote klasse is de manier waarop genummerde wegen (de meerderheid) met kilometerpaaltjes worden aangegeven. Zeer consequent, duidelijk en altijd foutloos, soms (bij sommige provinciale wegbeheerders) met consequente aanduiding naar de eerstkomende plaats(en) en/of knooppunt (kruising met een belangrijker genummerde weg)

Mijn mening en foto's van de Italiaanse wegen zelf zal ik tzt in het Italië-topic plaatsen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 jul 2010, 19:33

Het probleem in de UK zijn vooral die waanzinnige portaalborden. Het lijkt net alsof je een boek moet lezen met al die bestemmingen en wegnummers in platte tekst en als het even kan nog tussen haakjes, en dat is niet de bedoeling van bewegwijzering. Reguliere vorkborden, kleuren, consistentie en doelenkeuze is m.i. wel in orde in de UK. Italië vind ik toch wel slechter dan die van de UK.

Wat ook mooi is, is het systeem van Primary Destinations in het Verenigd Koninkrijk. Elke respectabele atlas in de UK (bijv. De AA Road Atlas) heeft deze plaatsnamen ook opvallend geschreven, zodat je zeer makkelijk kan navigeren met een atlas. Het is wel enigzins te vergelijken met de groene doelen in Frankrijk.

Waar ik me in Nederland mateloos aan stoor is het gebrek aan verwijzingen naar de autosnelweg, zeker op wat grotere afstand (meer dan 2 km) staan zelden verwijzingen naar snelwegen, bijvoorbeeld in Drenthe of de Achterhoek is dit m.i. best wel een gemis.

Kleuronderscheid snelwegen / niet-snelwegen hebben bij mij ook een pré, en dan met name op de manier waarop Duitsland dit doet op snelwegen (dus niet afritborden met 3 verschillende kleuren, maar gewoon de reguliere kleur). Veel landen schieten op afritbewegwijzering wat door in kleuronderscheid, wegnummers en knooppuntsymbolen geven wel aan of het om een afslag naar OWN of snelweg betreft.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 13 jul 2010, 20:16

Italië.

Veel te veel informatie op één bord. Dit is volgens mij bewegwijzering in nieuwe stijl, ik zag het alleen op wegen die zichtbaar recent waren opgeknapt.
Afbeelding

Verschillende lettergroottes en zelfs een bord dat geen leesbare (meer) bevat
Afbeelding

Pas bewegwijzering na het voorsorteren
Afbeelding

Een hoop borden bij elkaar. Drie grote plaatsen op vrij grote afstand worden duidelijk aangegeven, maar welke automobilist kan uit deze kermis opmaken welke richting gevolgd moet worden voor het centrum?
Afbeelding
Afbeelding

Borden van de oude stempel. Ergens in een woonstraatje achteraf, tegenwoordig geen functie meer.
Afbeelding
Afbeelding

Bewegwijzering op een rotonde (voor een rotonde wordt eigenlijk altijd ook bewegwijzerd)
Afbeelding

Bij een T-splitsing
Afbeelding

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 13 jul 2010, 20:19

bijvoorbeeld in Drenthe of de Achterhoek is dit m.i. best wel een gemis.
Niet in bijvoorbeeld Noord Brabant?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 jul 2010, 20:20

simon schreef:- (zeer) inconsequent: een plaats wordt bij de ene kruising bewegwijzerd, en bij de volgende kruising wordt naar compleet andere plaatsen verwezen
Een van de aspecten van het Italiaanse systeem die je moet kennen, is dat een weg in de regel maar één hoofddoel heeft, maar dat bij sommige kruisingen enkele toegevoegde doelen verschijnen. Het hoofddoel is doorgaans het enige doel op een voorwegwijzer, de toegevoegde doelen verschijnen op regelborden of op handwegwijzers, meestal geplaatst op de splitsing zelf. De grap is dat je op dat ene hoofddoel zeer makkelijk kunt rijden; de continuïteit is goed. De toegevoegde doelen worden per kruising bepaald, en het komt zeer regelmatig voor dat ze niet continu worden gehouden. De doelen op de voorwegwijzers, dat zijn de doelen waarop je moet rijden. Met de blauwe 300m-borden op de Italiaanse snelwegen is het precies zo. Het zijn toevoegingen, waarvan je er niet op moet rekenen dat je ze beneden aan de afrit weer tegenkomt.

Willekeurig voorbeeld langs de SS64:
Hier zie je de voorwegwijzer, met één doorgaand doel Pistoia en één afslaand doel Grizzana. Kom je 200 meter verderop bij de splitsing, dan zie je dat er ineens drie afslaande doelen bij zijn gekomen. Welnu, van die drie extra afslaande doelen moet je niet verwachten dat die bij de volgende kruising weer terugkomen, en daar moet je dus ook niet op willen rijden. De enige instructie die je krijgt is "voor Val de Setta, volg Grizzana". Maar dat moet je wel weten, want anders ga je in Italië hard de mist in.
Laatst gewijzigd door Pino op di 13 jul 2010, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 13 jul 2010, 20:22

Italie is een niet goed werkend systeem voor de noorderburen, maar de Italianen zelf waaronder ook Pino, hebben er minder moeite mee. :mrgreen:
Ik snap ook wel dat hij en andere Italianen er meer in hebben verdiept...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 jul 2010, 20:31

Weet je, dat laatste is het probleem. Je moet je het Italiaanse systeem eigen hebben gemaakt, dan weet je wat je moet doen en raak je ook niet in verwarring. Italianen zelf zullen doorgaans ook weinig moeite hebben met hun bewegwijzering. Toeristen des te meer, want het Italiaanse systeem kent de nodige aspecten die elders in Europa totaal niet gebruikelijk zijn.

Maakt dat het systeem als zodanig slecht? Nou nee. Maar in een Europa met veel grensoverschrijdend verkeer, zeker in een Italië dat een van de grote toeristenbestemmingen van Europa is, daar zou het wat meer aansluiten op gebruik in andere Europese landen toch niet misstaan. Dat geldt zeker voor dat continuïteits-punt met de regelborden en handwegwijzers op kruispunten. Dat vermoeden buitenlandse weggebruikers gewoon niet. Laat je het bij dat ene hoofddoel, dan laat je een perfect duidelijk systeem achter voor al diegenen die zich niet in de Italiaanse bewegwijzering hebben verdiept. Idem dito met dat wat rare pijlgebruik op snelwegportalen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 jul 2010, 20:38

^^ Italianen klagen ook over hun eigen bewegwijzering hoor. Opmerkelijkerwijze staat het Italiaanse systeem bij Zwitsers wel hoog aangeschreven. Op het Zwitserse forum vinden ze het zelfs beter dan hun eigen Zwitserse systeem. Dus ja: Beauty is in the eye of the beholder, zullen we maar zeggen. Ofwel: Over smaak valt (niet) te twisten... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 13 jul 2010, 20:42

Maakt dat het systeem als zodanig slecht? Nou nee. Maar in een Europa met veel grensoverschrijdend verkeer, zeker in een Italië dat een van de grote toeristenbestemmingen van Europa is, daar zou het wat meer aansluiten op gebruik in andere Europese landen toch niet misstaan. Dat geldt zeker voor dat continuïteits-punt met de regelborden en handwegwijzers op kruispunten. Dat vermoeden buitenlandse weggebruikers gewoon niet. Laat je het bij dat ene hoofddoel, dan laat je een perfect duidelijk systeem achter voor al diegenen die zich niet in de Italiaanse bewegwijzering hebben verdiept. Idem dito met dat wat rare pijlgebruik op snelwegportalen.
Weet jij of ze dit nog gaan doen? Of zijn ze daar te nationalistisch voor?

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 jul 2010, 21:14

@Snelwegenkenner, ik zou er niet op rekenen. Heeft niets te maken met nationalisme, maar alles met waaraan je gewend bent. Waarom denk je dat je Britten ook altijd zeer positief hoort praten over hun eigen bewegwijzering?

@Vinny, als je het kent, vind ik het Italiaanse systeem een aantal zeer sterke aspecten kennen. De belangrijkste daarvan is een scheiding tussen hoofd- en bijzaken, zonder desalniettemin de bijzaken volledig weg te laten. Ik vind het heerlijk om hier gewoon op één control city te kunnen rijden, en daarbij de "serviceborden" als ondersteuning te kunnen gebruiken. Vergelijk dat met Frankrijk, met bij iedere lokale afrit vier doorgaande doelen zoniet meer. Maar ... wat heb je aan een systeem dat voor niet-ingewijden maar moeilijk te doorgronden is? En dat lang niet altijd even lekker staat uitgevoerd? Tot op zekere hoogte sterft het systeem in schoonheid door haar uitvoering.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 13 jul 2010, 21:36

Eerder deze maand ben ik voor de eerste keer wat langer in Italie geweest, in Genoa, Rome en Salerno (Pompeii). Ik moet zeggen dat ik de bewegwijzering in de praktijk beter vond dan ik op basis van de spookverhalen die je soms leest, had verwacht. De verwijzingen naar snelwegen en het aangeven van wegnummers gaat in de regel duidelijk en valt goed op, op de bewegwijzering. Ook was de doelenkeuze in de regel logisch.

Toch kan ik me voorstellen dat het soms wat onnavolgbaar is. Het aantal doelen bij ogenschijnlijk eenvoudige T-splitsingen is soms enorm (vooral rond Salerno). Daarnaast verschijnt de bewegwijzering soms pas op de kruising zelf, als je er op hoge snelheid aan voorbijrijdt. Sommige bewegwijzering is zodanig klein dat het onleesbaar is.

Maar in het algemeen denk ik dat iedereen met een beetje inzet zijn weg wel vindt. Ik vind het ook moeilijk te zeggen of de Italiaanse of de Belgische bewegwijzering beter (of minder slecht) is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 13 jul 2010, 21:54

Vinny schreef: (volgens mij betekent de stadsnaam overigens 20.000)
Gelukkig dat het Italiaans en het Frans nog een beetje op elkaar lijken. 'Vintimille' en 'Ventimiglia' lijken nog enigszins op elkaar. Stel je voor dat ze in Frankrijk Nederlands spraken: dan had er 'Twintigduizend' gestaan. Link dat maar eens aan Ventimiglia. 8-)

Mocht er trouwens een prijs voor origineelste plaatsnaam uitgereikt worden zou deze stad hoog eindigen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 13 jul 2010, 22:25

Ds79m schreef:De verwijzingen naar snelwegen en het aangeven van wegnummers gaat in de regel duidelijk
Naar snelwegen verwijst men inderdaad goed. Maar dé ergenissis in Italië was voor mij toch het ontbreken van wegnummers op het OW. Vaak moest je op de hectometerpaaltjes kijken of je wel op de goede weg zat. Ook ergenlijk in Italië is de bewegwijzering op rotondes: zoals hier (de verwijzingen naar de autostrade, Arezzo en dergelijke). Wie kan me uitleggen wat het nut van de linkerwegwijzer is? Ik neem aan dat Italianen slim genoeg zijn om tot de conclusie te komen dat als de bestemming niet op het afslagbord staat dit dus betekent dat ze de rotonde verder moeten volgen. Door dit beleid wordt je op rotondes echt overstelpt met bestemmingen wat een erg chaotische indruk geeft (maar dat geldt wel voor meer dingen in dat land).