hier dus een bord. Jammer dan de plaats niet in de originele naam wordt vermeld. En daardat Lyon via twee routes te bereiken is zou ik haar hier nog niet aangeven. Geneve had ik logischer gevonden.

Moderator: Moderatoren
Best logisch, want ik woon niet in Italie, in tegenstelling tot jou en ik baseer mijn mening op wat ik gezien heb toen ik er doorheen reed.Gepaster zou de constatering zijn dat jij het Italiaanse systeem niet doorgrondt.
Op de A1 heb je die niet en op de A4 weer wel en op de A22 ook en op de A14 ook weer niet. Is dat consequent. Dat vind ik dus onlogisch aan dat systeem van de plaatsing van de Italiaanse afstandsborden. Die borden zijn nodig, maar dat zei jij ook al, om een plaatje te geven van het verdere verloop van de route en welke mogelijkheden er zijn.Als je het ontbreken van systeem denkt te zien in de manier waarop in Italië met afstandenborden wordt omgesprongen, kijk je niet heel veel verder dan je neus lang is.
Als jij door Frankrijk rijdt, noem je het dan inconsistent dat de 107.7 FM borden en de toeristische borden er per wegbeheerder wel eens verschillend uitzien? Of zal je het wat omdat het geen vorm van geleiding is? Ik neem aan het laatste. Welnu, zo is het met afstandenborden in Italië (evenals bijvoorbeeld in de VS) ook. Ze zijn niet bedoeld als geleiding, maar als eenmalige informatie. Je neemt hem één keer ter kennis en dan vergeet je hem weer. Enige samenhang met borden elders is niet gevraagd, dus continuïteit wordt niet als issue gezien. Iedere wegbeheerder plaatst dus ook afstandenborden zoals hij het wel of niet nodig vindt.Snelwegenkenner schreef:Op de A1 heb je die niet en op de A4 weer wel en op de A22 ook en op de A14 ook weer niet. Is dat consequent. Dat vind ik dus onlogisch aan dat systeem van de plaatsing van de Italiaanse afstandsborden. Die borden zijn nodig, maar dat zei jij ook al, om een plaatje te geven van het verdere verloop van de route en welke mogelijkheden er zijn.
Op de a1 heb ik ze nog nooit gezien.Er is natuurlijk één vorm van afstandenbord in Italië die eenvormig en continu is. Dat zijn de bekende bordjes in de middenberm, die iedere tien kilometer de afstand naar het hoofddoel aangeven. Maar goed, op die manier haal je er dus niet uit wat erin zit, en dan zijn deze bordjes ook nog eens klein en slecht leesbaar. Maar goed, dat geldt dus voor half Europa.
Niet in bijvoorbeeld Noord Brabant?bijvoorbeeld in Drenthe of de Achterhoek is dit m.i. best wel een gemis.
Een van de aspecten van het Italiaanse systeem die je moet kennen, is dat een weg in de regel maar één hoofddoel heeft, maar dat bij sommige kruisingen enkele toegevoegde doelen verschijnen. Het hoofddoel is doorgaans het enige doel op een voorwegwijzer, de toegevoegde doelen verschijnen op regelborden of op handwegwijzers, meestal geplaatst op de splitsing zelf. De grap is dat je op dat ene hoofddoel zeer makkelijk kunt rijden; de continuïteit is goed. De toegevoegde doelen worden per kruising bepaald, en het komt zeer regelmatig voor dat ze niet continu worden gehouden. De doelen op de voorwegwijzers, dat zijn de doelen waarop je moet rijden. Met de blauwe 300m-borden op de Italiaanse snelwegen is het precies zo. Het zijn toevoegingen, waarvan je er niet op moet rekenen dat je ze beneden aan de afrit weer tegenkomt.simon schreef:- (zeer) inconsequent: een plaats wordt bij de ene kruising bewegwijzerd, en bij de volgende kruising wordt naar compleet andere plaatsen verwezen
Weet jij of ze dit nog gaan doen? Of zijn ze daar te nationalistisch voor?Maakt dat het systeem als zodanig slecht? Nou nee. Maar in een Europa met veel grensoverschrijdend verkeer, zeker in een Italië dat een van de grote toeristenbestemmingen van Europa is, daar zou het wat meer aansluiten op gebruik in andere Europese landen toch niet misstaan. Dat geldt zeker voor dat continuïteits-punt met de regelborden en handwegwijzers op kruispunten. Dat vermoeden buitenlandse weggebruikers gewoon niet. Laat je het bij dat ene hoofddoel, dan laat je een perfect duidelijk systeem achter voor al diegenen die zich niet in de Italiaanse bewegwijzering hebben verdiept. Idem dito met dat wat rare pijlgebruik op snelwegportalen.
Gelukkig dat het Italiaans en het Frans nog een beetje op elkaar lijken. 'Vintimille' en 'Ventimiglia' lijken nog enigszins op elkaar. Stel je voor dat ze in Frankrijk Nederlands spraken: dan had er 'Twintigduizend' gestaan. Link dat maar eens aan Ventimiglia.Vinny schreef: (volgens mij betekent de stadsnaam overigens 20.000)
Naar snelwegen verwijst men inderdaad goed. Maar dé ergenissis in Italië was voor mij toch het ontbreken van wegnummers op het OW. Vaak moest je op de hectometerpaaltjes kijken of je wel op de goede weg zat. Ook ergenlijk in Italië is de bewegwijzering op rotondes: zoals hier (de verwijzingen naar de autostrade, Arezzo en dergelijke). Wie kan me uitleggen wat het nut van de linkerwegwijzer is? Ik neem aan dat Italianen slim genoeg zijn om tot de conclusie te komen dat als de bestemming niet op het afslagbord staat dit dus betekent dat ze de rotonde verder moeten volgen. Door dit beleid wordt je op rotondes echt overstelpt met bestemmingen wat een erg chaotische indruk geeft (maar dat geldt wel voor meer dingen in dat land).Ds79m schreef:De verwijzingen naar snelwegen en het aangeven van wegnummers gaat in de regel duidelijk