De slechtste bewegwijzering van Europa

Moderator: Moderatoren

Wat is de slechtste bewegwijzering in Europa?

België
56
37%
Duitsland
2
1%
Frankrijk
8
5%
Italië
37
24%
Oostenrijk
16
11%
Polen
1
1%
Slovenië
0
Geen stemmen
Slowakije
1
1%
Spanje
5
3%
Verenigd Koninkrijk
26
17%
Zweden
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 152

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Coen Tunnel » za 26 jul 2008, 23:07

Dat zou niet in de prefix naar voren moeten komen. Hier in Nederland zijn ook N-wegen in beheer bij gemeenten, provincies, rijk en de Westerscheldetunnel N.V. (en misschien een enkele bij een waterschap?). Dat vind ik dus geen excuus voor de bende die de Spanjaarden er van maken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 jul 2008, 23:20

Probleem in Spanje is dat er teveel wegen zijn om in een normaal A-nummeringssysteem te benoemen. Veel A1 - A99 nummers zijn al vergeven, en er zijn wel heel veel overige snelwegen van belang die niet direct een driecijferig nummer verdienen. In Spanje geven ze echter gewoon veel te veel nummers aan op de borden, met name van kruisende wegen verderop.

In landen als Duitsland en Frankrijk zijn er natuurlijk ook legio snelwegen die een niet-A nummer hebben, denk aan de N of D wegen in Frankrijk, en de B- en kreiswegen in Duitsland.

De Verenigde Staten hebben ook legio prefixes voor snelwegen, maar doordat de staten zo groot zijn in vergelijking met Spanje valt het daar wat minder op.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 jul 2008, 23:44

Ik heb een beetje zitten snijden in de wegnummers, en heb een veel rustgevender bord gecomponeerd:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 27 jul 2008, 10:33

Zijn er wat mij betreft nog teveel. Wat betreft beperk je je tot het nummer van de weg waarop je je bevindt en dat van de op dat moment kruisende weg. Later nog kruisende wegnummers kun je toevoegen op afstandenborden samen met de belangrijkste kruisende doelen, maar moet je op richtinggevende bewegwijzering weglaten. Dat geldt al in het algemeen, en al helemaal wanneer wegnummer allemaal verschillende vormen en kleuren hebben. Op die manier houd je de richtinggevende bewegwijzering rustig en begrijpelijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 jul 2008, 12:20

Probleem is dat het bord op een onmogelijke locatie staat gesitueerd. Ik heb het verlengde van de BU-30 opgenomen; omdat de meeste wegenkaarten de weg definieren als AP-1. Voor de liefhebbers van tolvrije alternatieven heb ik de 'oude' weg ook aangegeven op het bord (de N- I); De A-1 heb ik bij nader inzien ook opgenomen, maar de reden daarvan ben ik even kwijt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 27 jul 2008, 12:49

Ken de situatie ter plekke niet, dus vind het moeilijk om daar iets heel zinnigs over te zeggen. Voor mij als leek staan er in ieder geval teveel nummerschildjes op de borden om het bord overzichtelijk te houden. Zweer je bij wegnummers op de borden (ook al in een voortijdig stadium als hier het geval is), dan moet je toch tenminste een systeem uitdenken waar het vermelden van wegnummers niet tot een onrustige kleurenkermis op de borden leidt. Maak dan tenminste gebruik van één kleur (standaard of alleen voor indirecte verwijzingen).

Zelf heb ik veel meer met duidelijke doelen op de borden. Als de plaatsnaam maar duidelijk is, heb je geen last van verwarring omdat mensen denken met een ander wegnummer te maken te hebben. Ook met het aangeven van een tolvrij alternatief kun je dan wachten totdat de tolweg en de tolvrije route zich daadwerkelijk splitsen. Dat is ongetwijfeld een persoonlijke voorkeur, waar veel anderen meer hebben met rijden op wegnummers, maar zodra het vermelden van wegnummers leidt tot onoverzichtelijke borden moet er linksom of rechtsom iets gebeuren. Zie wat dat betreft de vorige alinea.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 jul 2008, 12:57

Je kunt het een beetje vergelijken met bewegwijzering voor de Coentunnel:
Je bevindt je op de A 10, maar voor de richting Leeuwarden (de meest gevraagde rijrichting voor onbekend verkeer) moet je een klein stukje over de A 8 (een wegnummer dat veelal ontbreekt op kaarten met een te grove schaal) en daarna op de A 7. Mensen die op wegnummer rijden kun je helpen door al de A 7 te vermelden (indirect). Probleem is dat je zowel de A 10, de A 8 en de A 7 moet vermelden én ook nog het E-nummer: E 22. Stel dat een gedeelte van de A 8 ook een Noord-Hollands wegnummer heeft, omdat de provincie de doortrekking naar de A 9 heeft gefincancieerd en dit terug wil zien op de bewegwijzering: NH-203; waarbij ook geldt dat betreffende verbinding een tolweg is, terwijl mensen die de tol willen ontlopen gebruik moeten maken van de N 247, waarbij betreffend wegnummer ook moet worden aangegeven; en je begrijpt een klein beetje het Spaanse probleem ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 jul 2008, 14:27

Nee, dat begrijp ik dan niet. Je geeft al aan dat men dat in Nederland veel simpeler doet, dat kunnen de Spanjaarden dan dus ook.

Ik vind dat bord wat jij hebt aangepast overigens nog steeds onrustig. Ik wil weten op welke weg ik uitkom als ik rechtdoor rijd, dat wordt mij door al die indirecte verwijzingen die niet als zodanig herkenbaar zijn totaal niet duidelijk. Kom ik op de BU-30, de AP-1, de A-1 of de N-I? Ik heb geen flauw idee. Bewegwijzering moet helderheid scheppen en dat gebeurt hier niet.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 27 jul 2008, 15:47

Dat laatste vind ik wel meevallen, want als je bekend bent met het Spaanse systeem weet je dat de nummers van de weg waarop je je bevindt (dan wel waarnaar je afslaat) altijd bovenaan staan.

Maar goed, verkeer van de Coentunnel richting de A7 gaat niet massaal de fout in. Ondanks de mogelijke onduidelijkheid in de wegnummers, staat er gewoon zeer duidelijk "Leeuwarden" op de borden, waardoor verkeer uiteindelijk toch wel juist terecht komt. Dat er op een later moment mogelijk ook nog alternatieve tolvrije of toeristische routes komen, hoef je niet aan te geven vóórdat die routes zich daadwerkelijk splitsen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 jul 2008, 18:26

Maar goed, verkeer van de Coentunnel richting de A7 gaat niet massaal de fout in.
Dat heeft meer te maken met de configuratie van knooppunt Coenplein zelf. Het is een TOTSO voor de A 10 (afslaan om de weg te volgen). Verkeer dat rechtdoor rijdt komt onvermijdelijk uit op de A8. :idea:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 jul 2008, 15:46

De discussie over het Duitse systeem van kruisende wegnummers op afstandstableuax weergeven heb ik afgesplitst en is te vinden in deze draad
Met vriendelijke groet,
Moderator Vinny.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 jul 2008, 11:17

Waarom zijn zoveel mensen negatief van de wegbewijzering van Oostenrijk??? Ik vind het juist een heel fijn systeem. En zelfs de meest op de meest afgelegenwegen staan borden. Dat kan je van bijv. Duitsland niet zeggen. Een systeem is opzich wel goed, maar soms kom je op een weg en staan er geen eens borden. Dat is nogal vervelend. Oostenrijk heeft dat heel goed voorelkaar!

Het is ook per provincie verschillend. Vorarlberg heeft slechtere bewegwijzering, dan bijv. Tirol. In Tirol zijn de borden netjes afgewerkt, en staat de bewegwijzering prima. In Vorarlberg, zijn de borden een stuk slordiger (het mag dan wel van ijzer of aluminium zijn gemaakt, toch ze lijken wel van karton te zijn gemaakt). En staat lang niet alles zo goed aangegeven.

Verder is het in Karintië en het Salzburger Land naar mijn idee goed afgewerkt. Maar kom je rondom Wenen, nou dat is de boel wel eens heel onoverzichtelijk neergezet. Kortom: Het is per regio verschillend. En zeker over Tirol (en ook wel over Karintië en Salzburger Land) ben ik zeer te spreken!

Dat het per provincie verschillend is merk je bijv. ook in Italië. In Zuid-Tirol staat alles netjes en goed aangegeven. Maar ben je wat zuidelijker of kom je in Dommeledossola dan is het weinig beter dan België!

België is naar mijn idee de slechtste. Wat een gerommel is dat. Ik heb er geen goede woorden voorover. Ik heb dus België gestemd!

Een voorbeeld: Kom je op een weg, staat in Eupen, Monschau aangegeven. Vervolgens volg je 3x Monschau op de borden. En dan kom je op een kruising waar niks meer staat aangegeven. Lekker handig hoor!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 29 jul 2008, 12:29

SnarfFlevoland schreef:Waarom zijn zoveel mensen negatief van de wegbewijzering van Oostenrijk??? Ik vind het juist een heel fijn systeem. En zelfs de meest op de meest afgelegenwegen staan borden. Dat kan je van bijv. Duitsland niet zeggen. Een systeem is opzich wel goed, maar soms kom je op een weg en staan er geen eens borden. Dat is nogal vervelend. Oostenrijk heeft dat heel goed voorelkaar!
Vreselijk lettertype, veel te veel doelen op snelwegen... De minpunten staan hierboven wel opgenoemd.
België is naar mijn idee de slechtste. Wat een gerommel is dat. Ik heb er geen goede woorden voorover. Ik heb dus België gestemd!

Een voorbeeld: Kom je op een weg, staat in Eupen, Monschau aangegeven. Vervolgens volg je 3x Monschau op de borden. En dan kom je op een kruising waar niks meer staat aangegeven. Lekker handig hoor!
Nog meer voorbeelden? Over het algemeen functioneert het Belgische systeem nog redelijk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 jul 2008, 13:08

Coen Tunnel schreef: Vreselijk lettertype, veel te veel doelen op snelwegen... De minpunten staan hierboven wel opgenoemd.
Tja de lettertype is je eigen smaak. Soms is het inderdaad wel vervelend, maar zoals eerder zegt is dat per provincie verschillend! Verschillende provincies huren andere bedrijven in om de borden te maken en te plaatsen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

poller1
dorpsstraat

Bericht door poller1 » di 29 jul 2008, 16:20

Die foto voor België is wel niet meer representatief denk ik.
Het systeem is verre van perfect en er zitten irritante foutjes in, maar tegenwoordig ziet het er toch beter uit:

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 29 jul 2008, 18:10

Wat me opvalt is dat nog niemand het over 'doelenkeuze' heeft gehad.
De keuze van RFP's op Poolse autosnelwegen is bijvoorbeeld niet optimaal (meestal kleine gehuchtjes aan de grens)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 jul 2008, 18:11

In Polen slaan die kleine grensdorpjes echt helemaal nergens op, maar de overige doelenkeuze is meestal wel redelijk. De grotere steden staan al over grote afstanden aangegeven. Ook lijkt het aantal lokale bestemmingen mee te vallen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 29 jul 2008, 19:01

Vinny schreef:Wat me opvalt is dat nog niemand het over 'doelenkeuze' heeft gehad.
De keuze van RFP's op Poolse autosnelwegen is bijvoorbeeld niet optimaal (meestal kleine gehuchtjes aan de grens)
Zie mijn eerste post in deze draad.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 29 jul 2008, 20:12

Ik sta er best wel van te kijken dat uit de poll België naar voren komt als land met de slechtste bewegwijzering. Het is zeker niet optimaal, maar voor mijn gevoel zijn het Verenigd Koninkrijk en Italië echt stukken slechter.
De autogordel: een band voor het leven.

poller1
dorpsstraat

Bericht door poller1 » di 29 jul 2008, 21:29

Frits schreef:Ik sta er best wel van te kijken dat uit de poll België naar voren komt als land met de slechtste bewegwijzering. Het is zeker niet optimaal, maar voor mijn gevoel zijn het Verenigd Koninkrijk en Italië echt stukken slechter.
Ergens snap ik het wel. Kijk naar dat Belgische bord op foto in post 1... dat slaat nergens op.

Maar er wordt wel aan gewerkt en als men consequenter zou zijn dan is België een goede middenmoter.

Italië heeft ook hard gewerkt en is nog bezig, maar dan voornamelijk qua aanleg, de nieuwste wegen zijn echt wel goed gelegd (hetgeen ik vaak nog steeds mis in België);
Ook de borden zijn over't algemeen nieuw en netjes, maar het SYSTEEM is in Italië een gemiste kans: verkeerde doelen (neem Gravellona Toce op de A27 - of is het 26? - van Genua richting Simplon), slechte aanduiding van nummers, portaalborden/rijstrookaanduidingen die onduidelijk zijn (althans, niet in overeenstemming met wat wij gewoon zijn).

Dus op dat vlak heeft Italië slechtere bewegwijzering dan België, alleen blijft België een allegaartje van puzzelstukjes die niet bij mekaar passen... en dat irriteert en daardoor staat België hier bovenaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 jul 2008, 21:34

Ook dit topic is verplaatst.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 29 jul 2008, 21:40

In theorie heeft Italië een fantastisch systeem. Je kunt er lekker lang rijden op één control city in plaats van dat je steeds weer wisselt of op de borden alleen het volgende dorpje / volgende afrit krijgt. Het servicebord hebben ze er al uitgevonden voordat er in Nederland ook maar iemand van gedroomd had. En er wordt met een keurig kleurenonderscheid tussen lokaal, overig OWN en snelwegen gewerkt. Als je het zo bekijkt zijn mijn bezwaren eigenlijk vrij beperkt: het gebrek aan afstandenborden, aan afritnummering en het gebruik van kapitalen.

Maar dan komt de uitvoering en dan gaat het hopeloos mis. Kleine borden, serviceborden met meer dan tien doelen en de verwijzingen naar de plaatselijke bedrijven ernaast, portalen waarvan de rijstrookindeling niet klopt, het geklooi met wegnummers, onbegrijpelijke vorkborden. Vreselijk zonde, want als je het Italiaanse systeem in Spokanië zou implementeren met wél competente bewegwijzerings-ambtenaren, zou het daar waarschijnlijk prima rijden zijn. Misschien moet ik toch eens naar Albanië om die proef op de som te nemen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 29 jul 2008, 22:25

Pino schreef:In theorie heeft Italië een fantastisch systeem. Je kunt er lekker lang rijden op één control city in plaats van dat je steeds weer wisselt of op de borden alleen het volgende dorpje / volgende afrit krijgt.
Dat heeft Frankrijk ook. Je rijdt Frankrijk binnen vanuit Spanje op de A9 en meteen wordt Lyon aangegeven, die kun je 4 á 500 km volgen en daarna krijg je Parijs voor een km of 500...

Queue
autoweg

Bericht door Queue » di 29 jul 2008, 23:39

Dat zegt voor beide landen meer over het wegennet, of eigenlijk over welke wegen je gebruikt. Ik denk dat vrijwel iedereen er voor zou kiezen om op de route van Milaan naar Reggio di Calabria de control cities te beperken tot Milano, Bologna, Firenze, Roma, Napoli en Reggio di Calabria. Veel ligt er nu eenmaal niet tussen en de route is een lange-afstands-route.
Op transit-routes liggen control cities vanzelf verder uit elkaar dan op andere routes. Om die reden vind ik het sowieso niet gemakkelijk om objectief op dit punt de landen waar ik minder bekend ben te vergelijken met Nederland en België.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 jul 2008, 0:51

Frits schreef:Ik sta er best wel van te kijken dat uit de poll België naar voren komt als land met de slechtste bewegwijzering. Het is zeker niet optimaal, maar voor mijn gevoel zijn het Verenigd Koninkrijk en Italië echt stukken slechter.
De mensen die hier stemmen zijn bekender met België dan met andere landen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 30 jul 2008, 8:19

Snelwegfreak schreef:
Pino schreef:In theorie heeft Italië een fantastisch systeem. Je kunt er lekker lang rijden op één control city in plaats van dat je steeds weer wisselt of op de borden alleen het volgende dorpje / volgende afrit krijgt.
Dat heeft Frankrijk ook. Je rijdt Frankrijk binnen vanuit Spanje op de A9 en meteen wordt Lyon aangegeven, die kun je 4 á 500 km volgen en daarna krijg je Parijs voor een km of 500...
Het verschil tussen beide landen is dat in Frankrijk iets op de borden staat als Perpignan / Montpellier / Toulouse / Lyon en er in Italië gewoon Lyon zou hebben gestaan. Als je die twee vergelijkt vind ik Italië toch echt prettiger. Je hoeft op de borden nooit te zoeken naar het doel waar je op rijdt, want je het hebt in één oogopslag te pakken. Zie wat dat betreft ook de eerdere commentaarpunten op de volle borden van Frankrijk. Een doel of vier voor iedere afrit gaat nog best, maar als er dan ook nog vier rechtdoordoelen zijn, kun je ze bijna onmogelijk allemaal lezen. Maakt misschien niet uit, omdat je meestal niet alles hoeft te lezen, maar ik ben er niet van gecharmeerd (zie verder de discussies over de Franse bewegwijzering).

Het gaat denk ik wat ver om te zeggen "natuurlijk kun je in Italië lang op één control city rijden, want er ligt nou eenmaal niet veel tussenin". Voor de A1 / A3 is dat het geval, maar ook op het toch eerder regionale OWN zie je dat je erg lang op één control city kunt rijden. Ook op de snelwegen in een dichterbevolkt gebied als de Povlakte is er overduidelijk voor gekozen om het aantal control cities te beperken. Op de A4 wordt gewerkt met Torino, dan Milano, dan Venezia en dan Trieste. Daar zitten wel een paar grotere plaatsen tussenin, maar die worden dus overgeslagen als control city met als doel het aantal rechtdoordoelen beperkt te houden. Ik vind dat prima voor de rechtdoorborden, al zou ik als gezegd in Italië graag wat meer afstandenborden zien om de overgeslagen plaatsen toch wat duidelijker te kunnen aangeven. Op de A4 staan die er overigens ook, in ieder geval op het gedeelte ten oosten van Brescia (dat door de Società Brescia Verona Vicenza Padova S.p.A. wordt onderhouden).

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 30 jul 2008, 15:49

waldo79 schreef:Onze onovertroffen zuiderbuur? Het lijkt soms bijna alsof we geen kritiek mogen leveren op België... :neenee:
:dontknow: Waarom zou je dat niet mogen? Het verschil met vroeger is wel dat er nu meer Vlamingen op het forum zitten en dat je dus wat meer en steviger weerwerk kan verwachten op sommige kritiek, dat is waar. Maar dat is heel normaal in discussies en net daarvoor dient dit forum. Terechte kritiek, zoals "het systeem is an sich wel goed, maar de uitwerking gaat vaak de mist in" kunnen we als Belg alleen maar beamen, wat we dan ook doen.

Het is gewoon nogal vreemd dat een Nederlander de keuzelijst opstelt en er zijn eigen land niet in plaatst. Dat geeft de indruk alsof je er van uitgaat dat je eigen land op dat vlak perfect is. Nederland zit zeker bij de betere landen, maar Duitsland en Frankrijk evengoed. Als die landen in de lijst voorkomen, lijkt het me logisch dat Nederland er ook inkomt. Als Belg zou ik mijn eigen land er als een van de eerste inplaatsen, gewoon omdat zoiets me logisch lijkt.

Wat België betreft, zou je eigenlijk zelfs een opdeling kunnen maken tussen Vlaanderen en Wallonië, aangezien de bewegwijzering in beide gewesten toch wel van elkaar begint te verschillen. Denk aan de verschillende manier om afritten te bewegwijzeren.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Peagedegye
zandpaadje

Bericht door Peagedegye » wo 30 jul 2008, 16:08

Vergeet niet dat er hele volksstammen niet eens weten in welk land ze zich bevinden.

Legio voorbeelden van mensen die vanuit Liège, Neufchateau of een ander Frans sprekende plaats in Belgie of zelfs Zwitserland (Martigny) de ANWB hulpdienst inriepen ivm voertuig pech en 100 procent in de veronderstelling waren zich in Frankrijk te bevinden.

Wat ik wil zeggen is: deze mensen valt kennelijk het onderscheid in wegwijzering compleet niet op!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 30 jul 2008, 17:14

@R4: Ach Nederland wordt niet bepaald gespaard. Vooral de ingezette vernieuwingsdrift bij Rijkswaterstaat kan niet altijd op enthousiasme rekenen 8-)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 30 jul 2008, 20:00

Pino schreef:
Snelwegfreak schreef:
Het verschil tussen beide landen is dat in Frankrijk iets op de borden staat als Perpignan / Montpellier / Toulouse / Lyon en er in Italië gewoon Lyon zou hebben gestaan. Als je die twee vergelijkt vind ik Italië toch echt prettiger. Je hoeft op de borden nooit te zoeken naar het doel waar je op rijdt, want je het hebt in één oogopslag te pakken. Zie wat dat betreft ook de eerdere commentaarpunten op de volle borden van Frankrijk. Een doel of vier voor iedere afrit gaat nog best, maar als er dan ook nog vier rechtdoordoelen zijn, kun je ze bijna onmogelijk allemaal lezen. Maakt misschien niet uit, omdat je meestal niet alles hoeft te lezen, maar ik ben er niet van gecharmeerd (zie verder de discussies over de Franse bewegwijzering).
In Nederland zou dat betekenen dat je alleen plaatsen als Maastricht, Hengelo, Zierikzee, enz. op de borden krijgt. Daar is weinig duidelijks aan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen