De slechtste bewegwijzering van Europa

Moderator: Moderatoren

Wat is de slechtste bewegwijzering in Europa?

België
56
37%
Duitsland
2
1%
Frankrijk
8
5%
Italië
37
24%
Oostenrijk
16
11%
Polen
1
1%
Slovenië
0
Geen stemmen
Slowakije
1
1%
Spanje
5
3%
Verenigd Koninkrijk
26
17%
Zweden
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 152

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Vinny » di 13 jul 2010, 22:52

Ds79m schreef:Eerder deze maand ben ik voor de eerste keer wat langer in Italie geweest, in Genoa, Rome en Salerno (Pompeii). Ik moet zeggen dat ik de bewegwijzering in de praktijk beter vond dan ik op basis van de spookverhalen die je soms leest, had verwacht. De verwijzingen naar snelwegen en het aangeven van wegnummers gaat in de regel duidelijk en valt goed op, op de bewegwijzering. Ook was de doelenkeuze in de regel logisch.

Toch kan ik me voorstellen dat het soms wat onnavolgbaar is. Het aantal doelen bij ogenschijnlijk eenvoudige T-splitsingen is soms enorm (vooral rond Salerno). Daarnaast verschijnt de bewegwijzering soms pas op de kruising zelf, als je er op hoge snelheid aan voorbijrijdt. Sommige bewegwijzering is zodanig klein dat het onleesbaar is.

Maar in het algemeen denk ik dat iedereen met een beetje inzet zijn weg wel vindt. Ik vind het ook moeilijk te zeggen of de Italiaanse of de Belgische bewegwijzering beter (of minder slecht) is.
off topic: Salerno is een prachtige stad... :D

on topic: Ik vind de Italiaanse bewegwijzering ook niet superslecht hoor. Er zitten alleen een aantal aspecten aan, die mij persoonlijk totaal niet bevallen. Overigens ken ik vooral de regio Napels en Rome qua bewegwijzering en dat zijn natuurlijk sowieso wat lastige steden om een goede bewegwijzering te hebben. In Nederland zou dat ook al snel chaotisch worden op de borden vermoed ik.

Een paar dingen die echt enorm zouden helpen:
1) Vooraankondingen op het OWN met situatietekeningen. Die zijn namelijk te zeldzaam.
2) Het aangeven van het wegnummer waar je op rijdt, en niet waar je op uitkomt
3) Het consequent aangeven van wegnummers (niet soms het E nummer, soms het A nummer, soms niks en soms met rare postfixen)
4) Het snijden in het aantal bestemmingen op beslispunten. Je kunt dat gewoon niet overzien
5) Het updaten van de bewegwijzering zodra een infrastructurele wijziging is doorgevoerd en niet 15 jaar na dato.
6) Een term als Tangenziale zie in heel Napels terug. Prachtige verwijzing natuurlijk, maar geen buitenlander weet wat er mee bedoeld wordt. Terwijl het toch best wel een belangrijke bestemming is (de ringweg). Het consequent toepassen van een snelwegsymbooltje zou derhalve helpen.
7) Het adequaat aangeven van rijstrook-verdelingen. Mensen die klagen dat Old-School slecht was, zouden eens in Italie moeten rondkijken. Daar is het pas helemaal dramatisch.

Kortom, genoeg verbeterpunten lijkt me ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 13 jul 2010, 22:59

Als je de bovenstaande verbeterpunten in het Italiaans opsomt, en deze bij Berlusconi in de mailbox doet belanden, hopelijk doet hij er wat aan.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 13 jul 2010, 22:59

^^ In Nederland ontbreekt de verwijzing naar minder belangrijke N-wegen evengoed. In mijn ervaring wordt naar de meer belangrijker wegen in Italië (of in ieder geval het deel waar ik was) zeker zo goed en consequent bewegwijzerd als in Nederland.

Eigenlijk vond ik de verkeersborden in Italië en stuk slechter. Ik zal uit mijn vakantiefoto's nog een selectie maken. Een bord met dat waarschuwt voor een steile helling terwijl een afdaling volgt bijvoorbeeld. Of dit bord in Pisa:

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 jul 2010, 23:02

In Nederland ontbreekt de verwijzing naar minder belangrijke N-wegen evengoed. I
Dat we in Nederland iets ook niet goed doen is geen reden om het Italiaanse systeem dan maar niet te verbeteren he... :idea:

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 13 jul 2010, 23:29

Pino schreef:Weet je, dat laatste is het probleem. Je moet je het Italiaanse systeem eigen hebben gemaakt, dan weet je wat je moet doen en raak je ook niet in verwarring. Italianen zelf zullen doorgaans ook weinig moeite hebben met hun bewegwijzering. Toeristen des te meer, want het Italiaanse systeem kent de nodige aspecten die elders in Europa totaal niet gebruikelijk zijn.
.
Hetzelfde zou je dan kunnen zeggen over het Belgische systeem maar dat valt bij jou zonder uitzondering altijd in onmin. België is wat wegbeheer betreft in regel altijd al een meer zuiders land geweest, hoewel er in de laatste jaren enorm veel vooruitgang geboekt is. Wat dat betreft heb ik altijd al een soort verband gezien tussen Italië en België.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 14 jul 2010, 8:04

Vinny schreef:
In Nederland ontbreekt de verwijzing naar minder belangrijke N-wegen evengoed. I
Dat we in Nederland iets ook niet goed doen is geen reden om het Italiaanse systeem dan maar niet te verbeteren he... :idea:
Ik probeer alleen maar aan te geven dat het slechte verwijzen naar wegnummers geen typisch Italiaanse aangelegenheid is ;)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 14 jul 2010, 8:51

Wimpie24 schreef: België is wat wegbeheer betreft in regel altijd al een meer zuiders land geweest, hoewel er in de laatste jaren enorm veel vooruitgang geboekt is. Wat dat betreft heb ik altijd al een soort verband gezien tussen Italië en België.
Ik kan je zeggen: dat verband is er niet. In Italië is het in mijn ogen niet een beetje slechter, maar echt dramatisch veel slechter gesteld met zowel bebording als bewegwijzering dan in België.

Naast alle door Vinny genoemde verbeterpunten wil ik daar nog aan toevoegen:
- Het aangeven van meerdere, bekendere doelen op snelwegen (Want enkel Gravellona Toce of Bardonecchia zegt de ter plaatse niet bekende helemaal niets)
- Het drastisch redesignen van de bewegwijzering op het OWN. De borden zijn te klein, te onopvallend en vallen vaak weg in een zee van nutteloze locale bordjes en reclamebordjes. Wat mij betreft een aanfluiting die je nergens anders in Europa tegenkomt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 14 jul 2010, 9:55

Vinny schreef:2) Het aangeven van het wegnummer waar je op rijdt, en niet waar je op uitkomt
3) Het consequent aangeven van wegnummers (niet soms het E nummer, soms het A nummer, soms niks en soms met rare postfixen)
Dat gaat wel redelijk consequent hoor. Van de weg waarop je rijdt wordt in principe niet het A- of SS-nummer aangegeven. Het E-nummer wordt standaard aangegeven van de weg waarop je zit. Ik vermoed dat het niet aangeven van het wegnummer waarop je rijdt teruggaat op de gedachte dat wegnummers een handig instrument zijn om de juiste afrit te vinden, maar dat je die dus niet meer nodig hebt zodra je eenmaal op de juiste weg zit. Niet mijn smaak, maar het wordt wel consistent gedaan.
6) Een term als Tangenziale zie in heel Napels terug. Prachtige verwijzing natuurlijk, maar geen buitenlander weet wat er mee bedoeld wordt. Terwijl het toch best wel een belangrijke bestemming is (de ringweg). Het consequent toepassen van een snelwegsymbooltje zou derhalve helpen.
De achtergrondkleur groen maakt toch wel voldoende duidelijk dat je naar de snelweg rijdt. Loop je hoogstens nog het risico dat mensen die verwijzing niet oppikken, want "ik moet naar Rome en niet naar Tangenziale".
paolie schreef:Het aangeven van meerdere, bekendere doelen op snelwegen (Want enkel Gravellona Toce of Bardonecchia zegt de ter plaatse niet bekende helemaal niets)
Gravellona Toce is en blijft natuurlijk een gotspe. Bardonnecchia verschijnt volgens mij standaard in combinatie met Frejus, dus dat loopt uiteindelijk wel goed. Maar verder wordt op snelwegen standaard met doelen gewerkt die toch wel bekend verondersteld mogen worden. Op de as A1/A3 wordt gewerkt met Milano, Bologna, Firenze, Roma, Napoli, Salerno en Reggio Calabria. Op de A14 is het Ancona, Pescara, Bari, Taranto (als ik het goed heb). Op de A4 krijg je Torino, Milano, Venezia en Trieste. Daarmee kun je toch wel zeggen dat de belangrijkste assen van het land voorzien zijn van zeer duidelijke doelen.
Het drastisch redesignen van de bewegwijzering op het OWN. De borden zijn te klein, te onopvallend en vallen vaak weg in een zee van nutteloze locale bordjes en reclamebordjes.
Eens. Ook op de snelwegen mogen de voorwegwijzers wel een slag groter, en zouden ze sowieso wat anders moeten worden ingedeeld om te voorkomen dat je voor de naam van de afrit al heel snel op Engschrift moet terugvallen. Gelukkig ontbreekt het op de snelweg aan de genoemde reclamebordjes (op veel niet-snelwegen gelukkig ook trouwens, maar vooral lange-afstands-Statali staan vol met reclame).
Wimpie24 schreef:Hetzelfde zou je dan kunnen zeggen over het Belgische systeem maar dat valt bij jou zonder uitzondering altijd in onmin.
Het Italiaanse systeem had ik me al eigen gemaakt als toerist. Dus de gedachte dat ik het systeem alleen maar doorgrond omdat ik er woon, is op niets gebaseerd. Mijn opmerkingen over België zijn niet gebaseerd op systeem (hoewel ik dat slecht doordacht vind), maar vooral op de te vaak slechte uitvoering. Dat heeft dus werkelijk helemaal niets te maken met gewenning.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 14 jul 2010, 12:30

Pino schreef:Bardonnecchia verschijnt volgens mij standaard in combinatie met Frejus, dus dat loopt uiteindelijk wel goed.
Helaas is dat niet het geval. Op een van de meest cruciale punten in het netwerk, namelijk daar waar je komende vanuit Milaan over de A4 ter hoogte van Turijn de rondweg moet nemen, en niet de A4 moet blijven volgen, staat enkel Bardonecchia aangegeven. En laat ik toevallig daar dus een keer fout zijn gereden, en in plaats van de rondweg midden in de Turijnse avondspits in de stad uitkwam. Omdat ik dus veronderstelde dat Frejus aangegeven zou staan....
Zie hier: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 42.76,,0,5

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 jul 2010, 12:58

De achtergrondkleur groen maakt toch wel voldoende duidelijk dat je naar de snelweg rijdt
Ik weet niet hoe veel snelwegnerd je moet zijn om dit op te pakken. Het was niet het eerste dat ik als 16-jarige op pikte in Italie in ieder geval. (Ik had het gewoon aan de lerares gevraagd wat het betekende... ;)); maar mensen als mijn ouders zouden uberhaupt het kleurverschil niet zien. Zij lezen bestemmingen en het ontgaat hen of een bestemming in wit-, bruin, paars of groen staat. En volgens mij geldt dat voor de gemiddelde weggebruiker in zijn algemeenheid.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 14 jul 2010, 13:01

Pino schreef:
Wimpie24 schreef:Hetzelfde zou je dan kunnen zeggen over het Belgische systeem maar dat valt bij jou zonder uitzondering altijd in onmin.
Het Italiaanse systeem had ik me al eigen gemaakt als toerist. Dus de gedachte dat ik het systeem alleen maar doorgrond omdat ik er woon, is op niets gebaseerd. Mijn opmerkingen over België zijn niet gebaseerd op systeem (hoewel ik dat slecht doordacht vind), maar vooral op de te vaak slechte uitvoering. Dat heeft dus werkelijk helemaal niets te maken met gewenning.
Ik ben het wederom niet met je eens, ik vind dat de uitvoering in België net veel beter is als Italië, alsook de consequentie van het systeem. Waar je ook komt in België, het ziet er bijna altijd net hetzelfde uit met een zelfde uitvoering. Het probleem van overwoekerde bermen is in sommige deelstaten groter dan andere maar in tegenstelling tot tien jaar geleden is er nu absoluut geen probleem meer. Ik stel voor om je nog eens wat meer binnen de Belgische contreiën te begeven zodat je een gefundeerde mening kunt vormen in plaats van het Italiaanse systeem blindelings te verdedigen.
Wat ik denk er net zo over zoals jij in je eerste zinnen aangeeft.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 14 jul 2010, 16:22

Vinny schreef:maar mensen als mijn ouders zouden uberhaupt het kleurverschil niet zien. Zij lezen bestemmingen en het ontgaat hen of een bestemming in wit-, bruin, paars of groen staat. En volgens mij geldt dat voor de gemiddelde weggebruiker in zijn algemeenheid.
Met name Nederlanders zullen er wat minder aan gewend zijn, andere Europeanen kennen kleuronderscheid uit hun eigen bewegwijzering, dus die zullen het wel sneller oppikken. Als ik mijn ouders als maatman neem van de nietsvermoedende buitenlander, denk ik dat mijn moeder (die zoekt de weg, aan mijn vader moet je niets vragen) heel goed weet dat er in andere landen kleurverschillen zijn. Ze zal niet zo op kunnen sommen waar in welk land welke kleur voor staat, maar laat haar los voor een Frans of Duits bord en de betekenis van de kleuren komt wel weer boven. Als het zo zou zijn dat weggebruikers in het algemeen kleuren niet oppikken, kun je maar beter alle kleurtjes afschaffen. Het feit dat zelfs het kleuren-averse Nederland onlangs meende de kleurcode bruin in te moeten voeren, lijkt toch te onderstrepen dat die kleuren wel degelijk aankomen.

@Wimpie, heb ik het dan volkomen mis dat er in België verschillen bestaan in de bewegwijzering tussen de gewesten en tussen gemeenten onderling? En heb ik het maar gedroomd dat het Waalse gewest haar nieuwe snelwegbewegwijzering verre van uniform uitvoert? Is het een hersenspinsel dat er gemeentes zijn die hun bewegwijzering gewoon lekker door de ANWB of door een Franse bordenboer laten neerzetten, afwijkend van wat in andere gemeentes gebruikelijk is? Over systeem valt te discussiëren, over oude overwoekerde borden ook, maar ik snap niet dat jij jezelf serieus neemt als je zegt dat de Belgische bewegwijzering er in het hele land hetzelfde uitziet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 jul 2010, 18:02

ls het zo zou zijn dat weggebruikers in het algemeen kleuren niet oppikken, kun je maar beter alle kleurtjes afschaffen.
Inderdaad. De zinloze kleurenkermis met witte en bruine bestemmingen heeft echt voor 90% alleen maar ellende veroorzaakt op de relevante bewegwijzering, en maar weinig voordeel. Dan kun je nog beter alle kleuren afschaffen. Of gewoon net zoals in Frankrijk: Duidelijk onderscheid tussen de kleuren door voor elke kleur ook in principe aparte borden te gebruiken. Dan werkt het systeem beter, omdat de ene kleur de andere niet in de weg zet...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 14 jul 2010, 18:07

Vinny schreef:
De achtergrondkleur groen maakt toch wel voldoende duidelijk dat je naar de snelweg rijdt
Ik weet niet hoe veel snelwegnerd je moet zijn om dit op te pakken. Het was niet het eerste dat ik als 16-jarige op pikte in Italie in ieder geval. (Ik had het gewoon aan de lerares gevraagd wat het betekende... ;)); maar mensen als mijn ouders zouden uberhaupt het kleurverschil niet zien. Zij lezen bestemmingen en het ontgaat hen of een bestemming in wit-, bruin, paars of groen staat. En volgens mij geldt dat voor de gemiddelde weggebruiker in zijn algemeenheid.
Ik denk dat er vanaf hangt of je uit een land komt waar zo'n systeem gebruikelijk is of niet. Ik persoonlijk rijd toch altijd op kleur, dit is 1 van die redes waardeur die Nederlandse bewegwijzering by my nie reg is nie.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 14 jul 2010, 18:34

Vinny schreef:Of gewoon net zoals in Frankrijk: Duidelijk onderscheid tussen de kleuren door voor elke kleur ook in principe aparte borden te gebruiken. Dan werkt het systeem beter, omdat de ene kleur de andere niet in de weg zet...
Dat is zeker niet mijn smaak. In mijn ontwerpen deed ik het vroeger inderdaad op zijn Frans, maar daar ben ik vanaf gestapt omdat ik concludeerde dat mijn ontwerpen met integratie van alle kleuren binnen één paneel rustiger waren dan met verschillende panelen onder elkaar (kwestie van smaak uiteraard). Wat natuurlijk niet wegneemt dat er maar weinig rust zit in veel Italiaanse borden waarop ze verschillende kleuren gebruiken. De Italiaanse regelborden vind ik altijd wel strak, maar portalen en voorwegwijzers met verschillende kleuren erop willen nog wel eens eindigen in licht chaotische gehelen.

Wat betreft algeheel afschaffen, ikzelf zie veel meer als het probleem dat wegbeheerders geen enkele remming meer zien om borden volledig vol te plempen met allerlei lokale meuk, waardoor die dus ook verschillende kleuren krijgt. Als ikzelf iets ontwerp, zijn meestal alle doelen van één kleur, soms kom ik op eentje in een afwijkende kleur. Daar merk ik dan wel bij op dat ik de kleurcode wit zou afschaffen voor stadsdelen anders dan het centrum.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 08 aug 2010, 23:55

Naar mijn mening heeft Oostenrijk de slechtste bewegwijzering. Ze gebruiken voor een eenvoudige afrit, waar alleen maar plaatsnamen op voorkomen 5 verschillende kleuren. Daarbij gebruiken ze 80 verschillende letterhoogten, waarvan de helft niet leesbaar is op de snelweg. Ook zijn de wegnummerschildjes veel te klein.

Italie is ook bar en bar slecht. Op het OWN gebruiken ze veel te veel lokale doelen. Als je na de afrit op een kruising staat, moet je eerst twee minuten naar de wegwijzers gaan staren, voordat je je bestemming op de borden heb kunnen vinden en dan heb je er ook nog van die toeterende Italianen achter je staan.:evil: Ook zijn de portaalborden matig, omdat ze de rijstrookindeling niet goed weergeven. Wel zijn de portaalborden duidelijk als het op leesbaarheid aankomt. Ook de doelenkeuze is zeer helder.

Belgie is ook behoorlijk matig. Vooral de verschillende talen op de borden is niet echt handig. Ook staan borden vaak in de bosjes wat ook niet echt duidelijk is. Gek genoeg kan je er makkelijk de weg vinden en zitten ze er zelfs nog dingen in die we in Nederland ook wel mogen invoeren, zoals de control-city op de vorkborden en bij een knooppunt de kruisende wegnummers aangeven.

Het grootste probleem in Groot-Brittanie zijn de portaalborden, die niet echt duidelijk zijn en ook de doelenkeuze is nog voor verbetering vatbaar. Ook de verschillende kleuren voor de verschillende wegen is niet echt duidelijk. Lokale wegen krijgen witte borden met zwarte letters, regionale wegen groene borden met gele letters en snelwegbewegwijzering blauwe borden met witte letters. Ik zou me beperken tot twee kleuren. Wel worden de wegnummers duidelijk aangegeven en is het netjes uitgewerkt. Ook is het systeem vrij duidelijk.

Trouwens het land dat volgens jullie de duidelijkste bewegwijzering heeft, Duitsland, zijn mijn ouders het vaakst verdwaald.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » ma 09 aug 2010, 10:45

nederland24 schreef: Belgie is ook behoorlijk matig. Vooral de verschillende talen op de borden is niet echt handig. Ook staan borden vaak in de bosjes wat ook niet echt duidelijk is. Gek genoeg kan je er makkelijk de weg vinden en zitten ze er zelfs nog dingen in die we in Nederland ook wel mogen invoeren, zoals de control-city op de vorkborden en bij een knooppunt de kruisende wegnummers aangeven.
Het slechte aan de belgische bewegwijzering is vaak dat het zo rommelig oogt en vrij inconsistent is. Vaak ontbreekt nog het rechtdoorgaande wegnummer op portaalborden. Vooral op de snelwegen in de omgeving van Luik kun je moeilijk zien op welke weg je ziet. Zo staat er op de A13/E313 vlak voor het knooppunt met de A601 op het vorkbord de wegnummers E25, E40, E42 en E313 allemaal boven de vorkpijl (dit duidt dus op indirecte verwijzing naar alle wegnummers, hoewel je nu op de E313 bevindt). Ook de nieuwere borden hebben nog steeds wat van het rommelige uiterlijk, met name de vorkborden (die nu ook nog eens in Engschrift staan!). Het zou al heel wat helpen als ze op de vorkborden de afslaande doelen links uitlijnen ipv centreren. Ook wil ik graag op de portaalborden en de afstandenborden het A-nummer ergens terugzien. Ik had eigenlijk al op België in dit topic gestemd maar met de kennis van nu zou ik toch eerder voor Groot-Brittanië
nederland24 schreef: Het grootste probleem in Groot-Brittanie zijn de portaalborden, die niet echt duidelijk zijn en ook de doelenkeuze is nog voor verbetering vatbaar. Ook de verschillende kleuren voor de verschillende wegen is niet echt duidelijk. Lokale wegen krijgen witte borden met zwarte letters, regionale wegen groene borden met gele letters en snelwegbewegwijzering blauwe borden met witte letters. Ik zou me beperken tot twee kleuren. Wel worden de wegnummers duidelijk aangegeven en is het netjes uitgewerkt. Ook is het systeem vrij duidelijk.
Geheel mee eens, alleen één detail klopt niet: Alleen de A-nummers worden op de regionale wegen met gele letters weergeven. De rest staat allemaal in het wit.

Een ander ding dat in Groot-Brittanië niet echt goed is is de regiobewegwijzering. Het werkt dan wel prima in Groot-Brittanië, maar zodra je het probeert uit te voeren in bijvoorbeeld Nederland stuit je al gauw op problemen, met name de regio keuze. Bovendien is het dan vervuiling van bordruimte.

Groeten,
Maarten
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 09 aug 2010, 14:14

^^ Dat klopt, maar B-wegen zijn volgens mij altijd lokale wegen en de lage A-nummers zijn inderdaad meestal regionale wegen, die vaak als autoweg zijn uitgebouwd. Hoge A-nummers zijn dan vooral lokale wegen.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 14 aug 2010, 22:27

Ik vind het OWN vaak tegenvallen in Frankrijk. Plaatsen worden vaak niet aangegeven en het lijkt dat je je bijna willen dwingen om op die tolweg te gaan rijden.
De consequentie op het onderliggend wegennet is ver te zoeken. ook het gebruik van verschillende kleuren, zoals groen en wit, komt de duidelijkheid niet ten goede. Op de snelweg is het wel goed, maar daar betaal je vaak teveel voor, dus als het DAAR nog niet goed was...

In Belgie vind ik het systeem echt heel goed op de autosnelwegen. Alleen ontbreken er op lullige momenten steden op de borden en oogt het niet modern en fris. Afgezien van dat zijn we er nog nooit de weg kwijtgeraakt.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » za 14 aug 2010, 22:36

Snelwegenkenner schreef:Plaatsen worden vaak niet aangegeven en het lijkt dat je je bijna willen dwingen om op die tolweg te gaan rijden.
In Frankrik kun je soms op de Tolweg kiezen, of je naar je bestemming verder op de tolweg wilt blijven of niet (Bijv. Niort rechtdoor en Niort par RN rechtsaf)
Dat heb ik in geen ander land gezien.
Dat steden via de snelweg verwezen worden, is logisch. Als je (als vrekkige Nederlander :D )tol wilt besparen en van Bordeaux naar Parijs het OWN wilt pakken, moet je maar een kaart pakken...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 14 aug 2010, 22:41

Dat wat jij zegt vind ik wel positief aan Frankrijk. Alleen zijn ze niet altijd consequent in het vermelden van die plaatsen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 aug 2010, 22:45

Ik vind het OWN vaak tegenvallen in Frankrijk.
Ik vind het OWN meestal wel goed bewegwijzerd. Natuurlijk zijn er ook in Frankrijk notoire misrijd punten, maar waar heb je die niet?
Het grote voordeel in Frankrijk vind ik dat vrijwel alle wegen op het platteland een op de bewegwijzering vermeld wegnummer hebben. Verder zijn de verwijzingen naar Control City s altijd wel ok vind ik. Ook over de langere afstand. In Normandie waar ik in mijn jeugd toch metname buiten de autosnelweg heb gereden kun je alles toch wel vinden...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 15 aug 2010, 0:13

Afgelopen vakantie eens een stuk door Frankrijk gereden (hele A35) en het viel mij daar op dat alles goed aangegeven stond en ook goed leesbaar was, kortom het vervult alle eisen voor bewegwijzering! Maar het oog wil ook wat en qua layout vond ik het bij lange na niet zo mooi als in bijv. Duitsland, Zwitserland of zelfs Nederland. Het nieuwe NBA vind ik zowat nog mooier.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 15 aug 2010, 11:51

Ik ben op plekken in Chartres geweest, waar het helemaal niet zo geweldig was, vond ik.
Veel wegwijzers op een rare plek en de Rocade wordt maar laat aangegeven. Ook bij de route national tussen Abbeville en Boulogne verschijnen Bologne en Calais niet even consequent. op andere plekken zijn er cruciale wegwijzers afgerukt en niet opnieuw opgehangen.

Maar misschien komt het meer omdat ik niet zo van die twee kleuren in het OWN hou. Liever een kleur. Dat is overzichtelijker.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 15 aug 2010, 17:13

tjah ik ben ook geen fan van de Franse bewegwijzering, ook door die kleurtjes en ook door het veelvuldig gebruik van afkortingen...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 15 aug 2010, 20:26

Ik vind de portaalborden bij de grote steden in Frankrijk ook vaak niet goed genoeg. Te veel vermeldingen op een bord. Ook twee steden naast elkaar zetten, gedurende lange tijd, zoals Metz-Nancy en Bordeaux-Nantes, vind ik niet goed van de Franse bewegwijzering. Ik vind trouwens ook dat Reims te weinig op de borden staat in Frankrijk. Bij Paris helemaal niet en Metz wel :down: , en bij Dijon ook niet en Lille wel :down: . Toch een van de grotere Franse steden en die andere twee gelijkwaardige steden komen juist er weer te vroeg op. :yes:

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 15 aug 2010, 20:49

^^ Zie jouw onderschrift. (En nee, deze keer is het geen systeemdiscussie)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 aug 2010, 21:05

Het is ook wel een beetje de verwende puber uithangen. Zo van: Ik heb mijn lijstje met bestemmingen gemaakt, en als de wegbeheerder daarvan afwijkt dan maakt hij de SLECHTSTE bewegwijzering van Europa... :rofl2:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 15 aug 2010, 21:30

Bedankt voor de waarschuwing. :yes:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 21 aug 2010, 23:47

Ik heb het Franse snelwegsysteem weer eens ervaren, en bepaald niet positief.
Slechte systeem van alleen kapitaal-letters, onoverzichtelijke borden die slecht reflecteren.
En als dan de verlichting ook overal is uitgezet en de markering te wensen overlaat, dan wordt het nogal eens een zoekplaatje.

Eerst Lille in wit op blauw:
Klik

Opeens ben je dan Lille als blauwe verwijzing kwijt, en je wilt via de Boul. Phéripherique naar de A3. Wat doet u ?:
Klik

Juist ja: LINKS aanhouden. Want dan wordt de verwijzing verderop weer voortgezet... :roll:
Klik

Als je een bestemming in wit op blauw ziet, dan verwacht je hem niet plots in een groen vak, ergens op een onoverzichtelijke bordenstapel.
Die door het uitzetten van de verlichting praktisch niet zichtbaar is, terwijl je ook nog naar het verloop van de weg moet turen bij gebrek aan reflecterende wegenverf en reflectors langs de rijbaan.

Werkelijk waanzin.
:wc: :wc:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])