Ze hebben zelfs dingen 'gestolen'' uit Duitsland.

Moderator: Moderatoren
En je vergeet de N31, N281, N33, N34, N46 - maar dat is nog steeds maar een klein deel.Mandelsoft schreef:Er zijn wel in Nederland een paar goede N-wegen te vinden:
- de N11 als afsnijroute voor de A12-A4 tussen Leiden en Bodegraven.
- de Oost- en Westring van Alkmaar (N242 en N9).
- de N470. Tijdens de spits is dat tussen Delft en Zoetermeer sneller dan via A13-A4-A12.
- de N50. Een van de eerste N-wegen met een 2+1 profiel.
Dat ook. Aan de borden zelf kun je al zien of je op een autosnelweg zit of niet.Meestal ziet de bewegwijzering op het OWN qua vorm er totaal anders uit dan de bewegwijzering op het HWN.
Dat zijn wel relatief zeldzame gevallen. De enige plek in Nederland waar dat het geval is, is de N 280/A 76, maar ook in het buitenland is het niet heel erg gebruikelijk dat de parallele verbinding zo goed is uitgebouwd. Het probleem in Nederland is deels ook dat je parallele snelwegen hebt (A 9/A 22) en parellele express/snelwegen "205" en "200" waarbij een kleurverandering helemaal niets zou opschieten.Maar goed, de parallel lopende OWN-verbindingen lopen er wel in deze landen, en met een kleurverschil snelweg-OWN is het in ieder geval vrij makkelijk om aan de OWN-verbinding een herkenbaar doel te geven zonder dat enige verwarring met de snelweg-verbinding ontstaat. Op een Italiaanse SS9 -die volledig parallel loopt aan de A1 en de A14- valt dan makkelijk met Milano, Bologna en Rimini te werken, terwijl je bij het naderen van een doorsteek naar de snelweg die een efficiëntere route naar de steden in kwestie geeft eenvoudig dezelfde plaatsen in het groen kunt weergeven.
In Vlaanderen staat bij elk kruispunt buiten de bebouwde kom een voorwegwijzer. Binnen de bebouwde kom op elke kruispunt op een doorgaande weg. Ik snap niet wat het probleem is, punt.Seat Ibiza schreef:
Wimpie24, je weet volgens mij ook donders goed dat niet bij iedere kruising een voorwegwijzer staat. En ja, dan kan het wel eens gebeuren dat je die laaggeplaatste handwegwijzers over het hoofd ziet. Het is jammer dat er nog geen streetview voor België is, anders kon ik je wat locaties aanwijzen.
Ik zei ook dat de SS9 geen efficiënt alternatief is voor de A1 en de A14. De SS9 is namelijk gewoon een tweebaansweg die van dorp naar lintbebouwing naar dorp gaat. Maar als route van Milaan naar Bologna naar Rimini is het wel handig om met deze plaatsen als hoofddoel van de route te kunnen werken én tegelijkertijd doorgaand verkeer met dezelfde doelen naar de snelweg te kunnen leiden - maar dan met een groene achtergrond.Vinny schreef:Dat zijn wel relatief zeldzame gevallen. De enige plek in Nederland waar dat het geval is, is de N 280/A 76, maar ook in het buitenland is het niet heel erg gebruikelijk dat de parallelle verbinding zo goed is uitgebouwd.Maar goed, de parallel lopende OWN-verbindingen lopen er wel in deze landen, en met een kleurverschil snelweg-OWN is het in ieder geval vrij makkelijk om aan de OWN-verbinding een herkenbaar doel te geven zonder dat enige verwarring met de snelweg-verbinding ontstaat. Op een Italiaanse SS9 -die volledig parallel loopt aan de A1 en de A14- valt dan makkelijk met Milano, Bologna en Rimini te werken, terwijl je bij het naderen van een doorsteek naar de snelweg die een efficiëntere route naar de steden in kwestie geeft eenvoudig dezelfde plaatsen in het groen kunt weergeven.
Dat is zo, ik doelde er meer op dat als de bewegwijzering conform het geldende RVV 1990 zou zijn dat onderscheid op zich goed zichtbaar zou zijn geweest.Vinny schreef:Nou moet ik zeggen dat dat onderscheid wel vervaagt. De nieuwe borden op de N57 lijken NBA-autosnelweg te zijn, borden op provinciale snelwegen zijn in redesign. In Old School was het onderscheid tussen snelwegen en niet-autosnelwegen duidelijker, hoewel ik eerlijk moet toegeven dat het verschil tussen de bewegwijzering op de N 3 en de A-wegen te genuanceerd is voor bijvoorbeeld mijn ouders.
De N281 zul je bedoelen.Dat zijn wel relatief zeldzame gevallen. De enige plek in Nederland waar dat het geval is, is de N 280/A 76, maar ook in het buitenland is het niet heel erg gebruikelijk dat de parallele verbinding zo goed is uitgebouwd.
Sorry Wimpie, maar je kletst nu echt gewoon uit je nek. Op lang niet alle doorgaande wegen bibeko en zelfs niet op alle doorgaande wegen bubeko staan voorwegwijzers in België Vlaanderen. Als ik dit weekend nog aan de andere kant van de grens kom, zal ik wel wat foto's maken, want kennelijk is dat de enige manier om je van je ongelijk te overtuigen. Puntkomma dus.Wimpie24 schreef:In Vlaanderen staat bij elk kruispunt buiten de bebouwde kom een voorwegwijzer. Binnen de bebouwde kom op elke kruispunt op een doorgaande weg. Ik snap niet wat het probleem is, punt.Seat Ibiza schreef:Wimpie24, je weet volgens mij ook donders goed dat niet bij iedere kruising een voorwegwijzer staat. En ja, dan kan het wel eens gebeuren dat je die laaggeplaatste handwegwijzers over het hoofd ziet. Het is jammer dat er nog geen streetview voor België is, anders kon ik je wat locaties aanwijzen.
Neem bijvoorbeeld de weg van het Meer van Gileppe naar Jalhay. In Jalhay staat keurig netjes een voorwegwijzer voor de aansluitende wegen naar Verviers en Eupen. Een kilometer eerder is de aftakking naar het schattige dorpje Herbestier, hetgeen op de wegwijzers wordt vermeld, maar alleen op de beslissingwegwijzer. Ik denk dat in Nederland dit weggetje helemaal niet bewegwijzerd zou worden.Seat Ibiza schreef:
Zeker, bij kruisingen van twee grote(re) doorgaande wegen staan er denk ik altijd voorwegwijzers. Ik kan me in elk geval geen situatie bedenken waar dat niet zo is. Het ging er om dat "bij elk kruispunt buiten de bebouwde kom" en "binnen de bebouwde kom op elke kruispunt op een doorgaande weg" een voorwegwijzer zou staan. Dat is namelijk zeker niet het geval en niet alleen bij de boerenpaden, zoals jij het noemt.
Ja, maar zijn dat kruisingen met gemeentelijke wegen die eventueel binnen de bebouwde kom liggen?Seat Ibiza schreef:
Ook niet waar. Op de N78 en N79, die naar ik aanneem toch tot het gewestelijk wegennet zullen behoren, kan ik je diverse kruispunten aanwijzen waar alleen handwegwijzers staan zonder voorwegwijzers.
Zowel Vlaanderen als Wallonië zijn hun bewegwijzering aan het "vernieuwen". Ik zou zeggen: "vernielen". De nieuwe bewegwijzering van Chareroi: het is net alsof er een kleuter aan het ontwerpen is geweest, en van de Vlaamse bewegwijzering kan ik ook al niet zeggen dat het de grote sprong voorwaarts is die België nou zo nodig had. Nee, het Old School Federale systeem is eigenlijk helemaal niet zo slecht...Alfa schreef:Dat laat helemaal niets zien. Het ontwerp van de verkeersborden is nog steeds een federale materie. Gewesten kunnen er slechts een eigen toets aan geven.