De slechtste bewegwijzering van Europa

Moderator: Moderatoren

Wat is de slechtste bewegwijzering in Europa?

België
65
38%
Duitsland
3
2%
Frankrijk
8
5%
Italië
42
24%
Oostenrijk
17
10%
Polen
1
1%
Slovenië
2
1%
Slowakije
1
1%
Spanje
5
3%
Verenigd Koninkrijk
29
17%
Zweden
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 173

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Snelwegenkenner » za 27 nov 2010, 13:37

De slechtste bewegwijzering in Europa vind ik eigenlijk van Rusland. Hopeloos verouderd systeem.
Ze hebben zelfs dingen 'gestolen'' uit Duitsland. :nothanks:
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op za 27 nov 2010, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 27 nov 2010, 13:38

Mandelsoft schreef:Er zijn wel in Nederland een paar goede N-wegen te vinden:
- de N11 als afsnijroute voor de A12-A4 tussen Leiden en Bodegraven.
- de Oost- en Westring van Alkmaar (N242 en N9).
- de N470. Tijdens de spits is dat tussen Delft en Zoetermeer sneller dan via A13-A4-A12.
- de N50. Een van de eerste N-wegen met een 2+1 profiel.
En je vergeet de N31, N281, N33, N34, N46 - maar dat is nog steeds maar een klein deel.
Meestal ziet de bewegwijzering op het OWN qua vorm er totaal anders uit dan de bewegwijzering op het HWN.
Dat ook. Aan de borden zelf kun je al zien of je op een autosnelweg zit of niet.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 27 nov 2010, 16:00

Nou moet ik zeggen dat dat onderscheid wel vervaagt. De nieuwe borden op de N57 lijken NBA-autosnelweg te zijn, borden op provinciale snelwegen zijn in redesign. In Old School was het onderscheid tussen snelwegen en niet-autosnelwegen duidelijker, hoewel ik eerlijk moet toegeven dat het verschil tussen de bewegwijzering op de N 3 en de A-wegen te genuanceerd is voor bijvoorbeeld mijn ouders.
Maar goed, de parallel lopende OWN-verbindingen lopen er wel in deze landen, en met een kleurverschil snelweg-OWN is het in ieder geval vrij makkelijk om aan de OWN-verbinding een herkenbaar doel te geven zonder dat enige verwarring met de snelweg-verbinding ontstaat. Op een Italiaanse SS9 -die volledig parallel loopt aan de A1 en de A14- valt dan makkelijk met Milano, Bologna en Rimini te werken, terwijl je bij het naderen van een doorsteek naar de snelweg die een efficiëntere route naar de steden in kwestie geeft eenvoudig dezelfde plaatsen in het groen kunt weergeven.
Dat zijn wel relatief zeldzame gevallen. De enige plek in Nederland waar dat het geval is, is de N 280/A 76, maar ook in het buitenland is het niet heel erg gebruikelijk dat de parallele verbinding zo goed is uitgebouwd. Het probleem in Nederland is deels ook dat je parallele snelwegen hebt (A 9/A 22) en parellele express/snelwegen "205" en "200" waarbij een kleurverandering helemaal niets zou opschieten.

En in Zürich heb je het probleem Winterthur (en andere). Dat kun je in het groen, blauw en wit aan treffen. Leuk voor liefhebbers van kleurenkermissen, maar de plaats wordt er niet belangrijker door, noch moet je over totaal andere wegen rijden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 27 nov 2010, 16:44

Seat Ibiza schreef:^^
Wimpie24, je weet volgens mij ook donders goed dat niet bij iedere kruising een voorwegwijzer staat. En ja, dan kan het wel eens gebeuren dat je die laaggeplaatste handwegwijzers over het hoofd ziet. Het is jammer dat er nog geen streetview voor België is, anders kon ik je wat locaties aanwijzen.
In Vlaanderen staat bij elk kruispunt buiten de bebouwde kom een voorwegwijzer. Binnen de bebouwde kom op elke kruispunt op een doorgaande weg. Ik snap niet wat het probleem is, punt.

In een kleurensysteem hoef je daarom de achtergrondkleuren van borden nog niet te veranderen. België werkt ook met een kleurensysteem maar toch hebben al onze borden dezelfde achtergrond (behalve witte doelen binnen de bebouwde kom dan).
Het schept al veel duidelijkheid om gewoon naar een bepaalde type weg in een andere kleuren te verwijzen, dat is wat ik in Nederland mis.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 nov 2010, 17:30

Vinny schreef:
Maar goed, de parallel lopende OWN-verbindingen lopen er wel in deze landen, en met een kleurverschil snelweg-OWN is het in ieder geval vrij makkelijk om aan de OWN-verbinding een herkenbaar doel te geven zonder dat enige verwarring met de snelweg-verbinding ontstaat. Op een Italiaanse SS9 -die volledig parallel loopt aan de A1 en de A14- valt dan makkelijk met Milano, Bologna en Rimini te werken, terwijl je bij het naderen van een doorsteek naar de snelweg die een efficiëntere route naar de steden in kwestie geeft eenvoudig dezelfde plaatsen in het groen kunt weergeven.
Dat zijn wel relatief zeldzame gevallen. De enige plek in Nederland waar dat het geval is, is de N 280/A 76, maar ook in het buitenland is het niet heel erg gebruikelijk dat de parallelle verbinding zo goed is uitgebouwd.
Ik zei ook dat de SS9 geen efficiënt alternatief is voor de A1 en de A14. De SS9 is namelijk gewoon een tweebaansweg die van dorp naar lintbebouwing naar dorp gaat. Maar als route van Milaan naar Bologna naar Rimini is het wel handig om met deze plaatsen als hoofddoel van de route te kunnen werken én tegelijkertijd doorgaand verkeer met dezelfde doelen naar de snelweg te kunnen leiden - maar dan met een groene achtergrond.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 27 nov 2010, 19:14

Vinny schreef:Nou moet ik zeggen dat dat onderscheid wel vervaagt. De nieuwe borden op de N57 lijken NBA-autosnelweg te zijn, borden op provinciale snelwegen zijn in redesign. In Old School was het onderscheid tussen snelwegen en niet-autosnelwegen duidelijker, hoewel ik eerlijk moet toegeven dat het verschil tussen de bewegwijzering op de N 3 en de A-wegen te genuanceerd is voor bijvoorbeeld mijn ouders.
Dat is zo, ik doelde er meer op dat als de bewegwijzering conform het geldende RVV 1990 zou zijn dat onderscheid op zich goed zichtbaar zou zijn geweest.
Dat zijn wel relatief zeldzame gevallen. De enige plek in Nederland waar dat het geval is, is de N 280/A 76, maar ook in het buitenland is het niet heel erg gebruikelijk dat de parallele verbinding zo goed is uitgebouwd.
De N281 zul je bedoelen. ;) Ook de N289/A58 is nog te noemen tussen Hoogerheide en Goes.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 27 nov 2010, 21:38

Wimpie24 schreef:
Seat Ibiza schreef:Wimpie24, je weet volgens mij ook donders goed dat niet bij iedere kruising een voorwegwijzer staat. En ja, dan kan het wel eens gebeuren dat je die laaggeplaatste handwegwijzers over het hoofd ziet. Het is jammer dat er nog geen streetview voor België is, anders kon ik je wat locaties aanwijzen.
In Vlaanderen staat bij elk kruispunt buiten de bebouwde kom een voorwegwijzer. Binnen de bebouwde kom op elke kruispunt op een doorgaande weg. Ik snap niet wat het probleem is, punt.
Sorry Wimpie, maar je kletst nu echt gewoon uit je nek. Op lang niet alle doorgaande wegen bibeko en zelfs niet op alle doorgaande wegen bubeko staan voorwegwijzers in België Vlaanderen. Als ik dit weekend nog aan de andere kant van de grens kom, zal ik wel wat foto's maken, want kennelijk is dat de enige manier om je van je ongelijk te overtuigen. Puntkomma dus.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 28 nov 2010, 12:42

Je hebt in Belgie natuurlijk een aantal boerenpaden die worden bewegwijzerd, daar staat meestal geen voorwegwijzer. Zou ook teveel eer zijn. Bij kruisingen tussen hoofdwegen heb ik eigenlijk nooit meegemaakt dat een voorwegwijzer echt ontbrak. Wat vaak het probleem is, is dat die wel heel erg te veel ver voor de kruising staat of onzichtbaar is tussen huizen, groen of geparkeerde auto^s.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 28 nov 2010, 13:48

^^
Zeker, bij kruisingen van twee grote(re) doorgaande wegen staan er denk ik altijd voorwegwijzers. Ik kan me in elk geval geen situatie bedenken waar dat niet zo is. Het ging er om dat "bij elk kruispunt buiten de bebouwde kom" en "binnen de bebouwde kom op elke kruispunt op een doorgaande weg" een voorwegwijzer zou staan. Dat is namelijk zeker niet het geval en niet alleen bij de boerenpaden, zoals jij het noemt.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 28 nov 2010, 16:09

Men moet natuurlijk ook het verschil tussen het gemeentelijk en gewestelijk wegennet in achting nemen. Vooral bij het laatste komt het bijna nooit tot niet voor dat er geen voorwegwijzers aanwezig zijn.
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op zo 28 nov 2010, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 28 nov 2010, 16:21

^^
Ook niet waar. Op de N78 en N79, die naar ik aanneem toch tot het gewestelijk wegennet zullen behoren, kan ik je diverse kruispunten aanwijzen waar alleen handwegwijzers staan zonder voorwegwijzers.
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op zo 28 nov 2010, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 28 nov 2010, 16:22

Zeker, bij kruisingen van twee grote(re) doorgaande wegen staan er denk ik altijd voorwegwijzers. Ik kan me in elk geval geen situatie bedenken waar dat niet zo is. Het ging er om dat "bij elk kruispunt buiten de bebouwde kom" en "binnen de bebouwde kom op elke kruispunt op een doorgaande weg" een voorwegwijzer zou staan. Dat is namelijk zeker niet het geval en niet alleen bij de boerenpaden, zoals jij het noemt.
Neem bijvoorbeeld de weg van het Meer van Gileppe naar Jalhay. In Jalhay staat keurig netjes een voorwegwijzer voor de aansluitende wegen naar Verviers en Eupen. Een kilometer eerder is de aftakking naar het schattige dorpje Herbestier, hetgeen op de wegwijzers wordt vermeld, maar alleen op de beslissingwegwijzer. Ik denk dat in Nederland dit weggetje helemaal niet bewegwijzerd zou worden.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 28 nov 2010, 16:29

Ook niet waar. Op de N78 en N79, die naar ik aanneem toch tot het gewestelijk wegennet zullen behoren, kan ik je diverse kruispunten aanwijzen waar alleen handwegwijzers staan zonder voorwegwijzers.
Ja, maar zijn dat kruisingen met gemeentelijke wegen die eventueel binnen de bebouwde kom liggen?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 28 nov 2010, 16:32

^^
Of de kruisende wegen gemeentelijke wegen zijn weet ik niet, maar ze liggen in elk geval niet binnen de bebouwde kom.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 28 nov 2010, 16:37

Als de wegen geen nummer hebben dan kun je er vergif op innemen dat het gemeentelijke wegen zijn. Provinciale wegen zijn zeldzaam in Belgie. Hier is er eentje:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 1&t=h&z=15

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 28 nov 2010, 20:34

Voorbeeld handwegwijzers (vorig bestek)

Afbeelding

highwayking
zandpaadje

Bericht door highwayking » za 09 apr 2011, 14:58

Duitsland: onovertroffen bewegwijzering, de beste in Europa (en daarbuiten)

Oostenrijk: Voor mij wel duidelijk, aangezien mijn leessnelheid maar toch wel onhandig en lelijk.

Polen: Netjes, maar keuze van doelen (kleine grensgehuchten) is slecht. de control city ontbreekt daardoor.

VK: Rommelig, maar het werkt wel.

Italie: lelijke kleur borden en onduidelijke doelen en pijlen.

Slowakije: geen eigen ervaring

Slovenie: geen eigen ervaring

Spanje: soms lijkt het op de trekking van de lotto, maar verder is het wel goed.

Belgie: Sterk verouderde bewegwijzering met een lelijk lettertype

Frankrijk: Te veel doelen bij grotere steden maar als ik 20 jaar geleden door Parijs moest kreeg ik het wel benauwd, dus er is op zich veel verbeterd.

TOP 3 SLECHTSTE:

1. Italie
2. Belgie
3. Oostenrijk

HAFRABAisfun
stadsweg

Bericht door HAFRABAisfun » za 05 nov 2011, 21:43

dit is wat ik er van vind

België Is echt een rommelboeltje. Soms heel duidelijk, soms heel onduidelijk met slecht geplaatste handwegwijzers die vaak veel te laat staan en onduidelijke portalen

Duitsland Heel mooi en strak, alleen ben ik niet zo voor naar boven gerichte pijlen

Frankrijk Vind ik persoonlijk niet zo mooi door de combinatie donkerblauw en de vreselijke dunne kapitalen

Italië Heb enkel nog maar gereden in Veneto, daar was de bewegwijzering redelijk duidelijk, op foto's lijkt het wel wat onduidelijk.

Oostenrijk Is echt verschrikkelijk. Ik word duizelig van al die lettergroottes die borden staan vaak ook op de verkeerde plek. Het ziet eruit als een light versie van de Duitse bewegwijzering, met die lelijke pijlen en de afrit bewegwijzering die ik maar niks vind. Is dus zeker een kandidaat.

Polen Onbekend

Slovenië Onbekend

Slowakije Onbekend

Spanje Onbekend

Verenigd Koninkrijk Onbekend,maar ziet er op foto's écht lelijk uit

Zweden Onbekend

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » za 05 nov 2011, 21:57

Alle landen die alleen kapitalen gebruiken vind ik slecht leesbaar. Woordherkenning is dan gek genoeg moeilijker.
De kritieken die op de bewegwijzering van België en Oostenrijk worden geuit kan ik me niet in vinden.

HAFRABAisfun
stadsweg

Bericht door HAFRABAisfun » za 05 nov 2011, 22:28

Toch vind ik België niet de slechtste bewegwijzering. Debewegwijzering op de E40 of E403 is heel degelijk,maar men experimenteert te vaak. Ik kom te vaak borden tegen die afwijken van de normale borden, meestal omdat de verkeerssituatie wat afweek (maar toch zou een gewoon bord voldoende moeten zijn), soms omdat men experimenteert met nieuwe borden die er meestal maar vreemd uitzien en die men maar zelden tegenkomt en soms om een andere (onbekende) reden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 05 nov 2011, 22:30

Wellicht hangt het er vanaf waar je rijdt? Ik heb de autosnelwegbewegwijzering in België nooit slecht gevonden. Wel minder dan bijv. de Nederlandse, maar op zich prima navigeerbaar. Op het OWN ontbreekt in Belgie soms op kritieke punten de bewegwijzering, of is nauwelijks leesbaar. In Oostenrijk (bijv. bij Wenen) zijn de wegwijzers veel te vol, ontbreekt duidelijke structuur en belangrijker: is niet met 80 km/h te lezen als je niet goed alle namen kent. Kan me voorstellen dat op veel andere locaties dit minder speelt, omdat daar de bewegwijzering niet zo ingewikkeld is.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 05 nov 2011, 22:56

Wat ik in Belgie slecht vind, is dat de bewegwijzering in beide deelstaten nog steeds te veel op elkaar lijken. Behalve op de E429 dan...
Terwijl er al lang verschillende wegbeheerders zijn in beide deelstaten.

Daarmee laat het duidelijk zien dat er nauwelijks bordvernieuwing plaatsvindt in het zuiden van Belgie. :roll:
Gelukkig is het in Vlaanderen er langzaam maar zeker er wel uitgerold.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op za 05 nov 2011, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 05 nov 2011, 22:58

^^Dat laat helemaal niets zien. Het ontwerp van de verkeersborden is nog steeds een federale materie. Gewesten kunnen er slechts een eigen toets aan geven.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 05 nov 2011, 22:59

^^ Is die nieuwe andere bebording op de E429 dan slechts een grap?

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 05 nov 2011, 23:07

^^Dat voldoet nog steeds aan de federale normen.

Verder zijn er afspraken gemaakt tussen Vlaanderen en Wallonië dat het systeem in grote lijn op elkaar laat aansluiten. De aritnummering bv.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 05 nov 2011, 23:36

Alfa schreef:^^Dat laat helemaal niets zien. Het ontwerp van de verkeersborden is nog steeds een federale materie. Gewesten kunnen er slechts een eigen toets aan geven.
Zowel Vlaanderen als Wallonië zijn hun bewegwijzering aan het "vernieuwen". Ik zou zeggen: "vernielen". De nieuwe bewegwijzering van Chareroi: het is net alsof er een kleuter aan het ontwerpen is geweest, en van de Vlaamse bewegwijzering kan ik ook al niet zeggen dat het de grote sprong voorwaarts is die België nou zo nodig had. Nee, het Old School Federale systeem is eigenlijk helemaal niet zo slecht...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 05 nov 2011, 23:38

^^ Heb jij misschien een foto van die bewegwijzering bij Charleroi? Daar ben ik toch wel benieuwd naar.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 05 nov 2011, 23:40

Harry had die :)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 06 nov 2011, 13:29

Ik ga toch nog maar eens alle landen na die ik de afgelopen tijd heb bezocht. Ik had wel in de begintijd op het forum hier voor België gestemd, maar ik vind toch Oostenrijk ook wel een kanshebber.

Nederland
Was in de tijd van oldschool er goed. Sinds de komst van NBA is het echter rommeliger geworden, doordat er per regio verschillende standaarden worden nageleefd en dus is de uniformiteit die er vroeger was wel verloren gegaan. Het OWN steekt wel redelijk in elkaar. De handwijzers zijn nog steeds vrij aardig uitgevoerd, hoewel wegnummers veel ieler zijn uitgevoerd. Enig discussiepunt is er omtrend het gebruik van het lettertype en pijlkeuze, maar gezien de hoeveelheid redesign is dit wel vrij uniform uitgevoerd (uitgezonderd enkele plaatsen die weer een eigen stempel op bewegwijzering hebben gedrukt).

België
De kwaliteit verschilt enorm. Vooral rond de grote steden een rommeltje met doelen door elkaar en slechte uitlijning (zoals bij Antwerpen op de ring op de portaalborden). Buiten de grote steden gaat het nog wel. De nieuwe Waalse bewegwijzering is dan wel weer beter zichtbaar en dan met name in de donkere uren. Echter layout technisch vaak niet in orde. Ook zijn er in sommige gevallen teveel wegnummers vermeld. Het OWN laat af en toe te wensen over met de vele handwijzers op bijvoorbeeld kruisingen waardoor je op een kruising moet stilstaan om te lezen waar je naartoe moet. Over het algemeen is echter de bewegwijzering op het OWN beter uitgevoerd dan op de autosnelwegen.

Duitsland
Over het algemeen vrij netjes en rustige layout. Er zijn hier ook wel slechte voorbeelden te vinden, maar het systeem steekt over het algemeen goed in elkaar. Ook OWN is goed in orde met vaak duidelijke vooraankondigen voor kruisingen/splitsingen. In mijn optiek toch wel een van de beste landen qua bewegwijzering.

Frankrijk
Op de autosnelwegen steekt het vrij goed in elkaar. Rond de grote steden is het vaak minder door de hoeveelheid buitenwijken die zijn vermeld. Met name rond Parijs moet je echt goed opletten als je de weg niet goed kent en niet op de navigatie rijdt. Het kleursysteem is iets waar Frankrijk heel strict in is. Autosnelwegen die overgaan in expreswegen en later weer in autosnelwegen hebben een stricte kleurovergang in de bewegwijzering. Nadeel hiervan is dat het wegnummer soms verschilt tussen die overgangen (bijvoorbeeld N51 vs A34) terwijl je wel op een doorgaande route rijdt. Het OWN zit wel netjes in elkaar met duidelijke D nummering. In het begin is het echter soms wel raden bij die wegwijzers bij kruisingen waar je precies naar toe moet als de wegwijzers wat scheef zijn geplaatst. Als je echter vaker op het OWN rijdt in Frankrijk, dan wen je hier echter aan en geeft dit weinig problemen meer.

Italië
Heb zelf nooit in Italië gereden. Met de auto (als passagier) tijdens vakanties hier ook maar twee keer geweest en kan mij hier dus weinig van voor de geest halen.

Oostenrijk
Een slechte variant van iets wat op het duitse systeem had moet lijken. In het begin dat ik in Oostenrijk kwam had het namelijk wel iets weg van het duitse systeem, maar toch weer niet. Vooral de portaalborden zijn een ramp met de verschillende lettergroottes. OWN kan ik mij weinig van herinneren, maar dat zat volgens mij wel een stuk beter in elkaar dan de bewegwijzering op de autosnelwegen. Kortom scoort vrij hoog qua slechte bewegwijzering.

Spanje
Maar een keer heel kort geweest dus kan mij hier weinig van herinneren.

Tsjechië
Ongeveer 10 jaar geleden twee weken op vakantie geweest. Op de autosnelwegen zat het volgens mij wel redelijk in elkaar. Op het OWN vaak behoorlijk verouderd, maar toch zijn we hier zonder navigatie de weg niet kwijtgeraakt. Kan mij er te weinig van herinneren om er een duidelijke uitspraak over te kunnen doen.

Verenigd Koninkrijk
Het systeem is heel duidelijk en het kleurenonderscheid is duidelijk aanwezig tussen A en M wegen. Op de snelwegen steekt het systeem toch wel goed in elkaar, hoewel je dat aan de foto's van sommige borden niet zou denken (bewegwijzering is in mijn optiek alleen te beoordelen als je er echt zelf gereden hebt en het een tijdje hebt ervaren tijdens het autorijden). Waar een verbeterpunt zit is de bewegwijzering op de A wegen tussen af/opritten. Vaak is er voor een halve mile sprake van een extra rijstrook die dan weer afvalt als afrit, wat voor onnodige rijstrookwisselingen kan zorgen als je links houdt. Bewegwijzering kan daar wel voor meer ondersteuning zorgen om dit te voorkomen.
Waar de britten heel goed in zijn is het bewegwijzeren van rotondes. Je weet voordat je een rotonde oprijdt waar je er af moet en in combinatie met het gebruik van wegnummers die als markering op de weg zijn aangebracht is dat een duidelijk systeem. De UK scoort dus wat mij betreft ook hoog qua bewegwijzering (in positief opzicht).

HAFRABAisfun
stadsweg

Bericht door HAFRABAisfun » zo 06 nov 2011, 15:15

Nog even over België:
Ik vin de snelwegbewegwijzering redelijk, en ik heb nog nooit het gevoel han dat er te veel doelen op de portalen staan. In België kan je volgens mij nooit verdwalen op de autosnelwegen. Wel vind ik dat de bewegwijzering op de secundaire wegen niet deugd. Zoals ik al zei, staan de handwegwijzers vaak veel te laat en het gebruik van handwegwijzers op de expresswegen is nefast: aan 90 km/h mis je meestal de afslag en meestal merk je dat zelfs niet eens, omdat de wegwijzer te laag en te laat staat, zo verdwaal je gegarandeerd. Overigens, ik vind de Nederlandse old school mooier omdat de pijlen naar beneden staan, de doelen mochten van mij wel omgekeerd nl. verst bovenaan zoals nu bij NBA.
PS Wat is OWN en wat is HWN? :oops: