De slechtste bewegwijzering van Europa

Moderator: Moderatoren

Wat is de slechtste bewegwijzering in Europa?

België
56
37%
Duitsland
2
1%
Frankrijk
8
5%
Italië
37
24%
Oostenrijk
16
11%
Polen
1
1%
Slovenië
0
Geen stemmen
Slowakije
1
1%
Spanje
5
3%
Verenigd Koninkrijk
26
17%
Zweden
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 152

Frits
2x2 autosnelweg

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Frits » wo 30 jul 2008, 20:18

R4 schreef:Het is gewoon nogal vreemd dat een Nederlander de keuzelijst opstelt en er zijn eigen land niet in plaatst. Dat geeft de indruk alsof je er van uitgaat dat je eigen land op dat vlak perfect is.
Ik zou willen dat het waar was R4. ;) Eigenlijk heeft geen enkel land de perfecte bewegwijzering. En dan nog is het een kwestie van smaak. Ik ben zelf nogal gecharmeerd van de Duitse en Zwitserse bewegwijzering, maar ook daar wordt volop van mening over verschilt.

Ben het wel met je eens dat Nederland in de poll er tussen had gemoeten.
De autogordel: een band voor het leven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 30 jul 2008, 20:27

Het ging om Europese bewegwijzering, en daarom leek het mij logisch de Nederlandse daaruit te laten omdat daar al genoeg over gepraat wordt. En aangezien België altijd al vaak genoemd werd met slechte bewegwijzering, leek het mij logisch die erin te zetten. Bovendien zijn er maar 15 opties mogelijk, dus alle landen passen er sowieso niet in. Ik heb gewoon de landen buiten Nederland genomen waarover de laatste tijd het meest gezien/gediscussieerd is.

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 05 aug 2008, 15:08

Dat lijkt me best een objectief criterium, Chris. ;)

@Frits: daarin kan ik je zeker bijtreden!
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 05 aug 2008, 21:31

Ik denk ook dat er meerdere systemen goed kunnen voldoen. Belangrijk in bewegwijzering vind ik dat het consistent gedaan wordt en dat het makkelijk leesbaar is. Wat dat laatste betreft behoort Nederland (zelfs met redesign) tot de top.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 06 aug 2008, 15:21

Ik stap een beetje laat in dit onderwerp. Maar ik vind het VK een prima systeem. Ik ben er 1x 2 weken lang doorheen gereisd en we konden de weg er goed vinden. In Zweden, Noorwegen en Denemarken konden we ook prima de weg vinden.

Frankrijk vind ik een middenmoter.
Duitsland vind ik erg prettig rijden.

Dan blijft Belgie over, waar voorwegwijzers ontbreken op cruciale punten, teveel doelen zowel op ASW en OWN en dan ook nog eens in te kleine letters. Rijstrookverloop wordt niet altijd duidelijk aangegeven. Ook komen er meerdere afritten voor op nog geen 300 meter van elkaar op ASW (zoals na de Kennedytunnel) waardoor die afritten maar 1x genoemd worden en je dus al snel de voorwegwijzers hiervan over het hoofd ziet.
Wat mij betreft is de keuze duidelijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 17 aug 2008, 11:13

Ik verbaas me ook al langer over de slechte beoordeling van het bewegwijzeringssysteem in de UK hier op het forum. Het wijkt natuurlijk erg af van de rest van Europa, maar ik vond het zeker geen slecht systeem en kon er tot nu toe altijd goed de weg vinden,ook in het pre-Tomtom tijdperk. Ja af en toe moet je even nadenken of je richting "the north" rijdt en het gebruik van kapitalen is wat vreemd, maar het kleurgebruik en de wegnummering (met haakjes voor indirecte verwijzingen) vond ik echt zo slecht nog niet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 aug 2008, 2:34

Misschien is dat wel het manco, waardoor er veel voor het Britse systeem wordt gekozen. Het wijkt gewoon te veel af van de systemen zoals die in de rest van Europa worden gebruikt. Terwijl het zo slecht nog niet is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 27 aug 2008, 18:25

Het Italiaanse systeem is lang niet overal zo slecht. De rijkere provincies (zoals Zuid-Tirol) hebben we bewegwijzering heel goed voorelkaar. Ook Veneto geeft alles netjes aan. Als je wat meer naar het westen gaat (bij Aosta of bij Turijn) zijn de borden ietsjes minder. Maar nog steeds van aardige kwaliteit. Maar als je de laars van Italië in gaat word het toch meestal wel beduidend minder, tenzij je een rijke provincie treft.

Het algemene Italiaanse systeem is nog zo slecht nog niet, want ze geven veel grote plaatsen (main city's) duidelijk aan. Je weet dan in ieder geval dat je op de goede weg/richting zit. En de kleuren en letter keuze vind ik opzich best goed. Maar ja, dat is kwestie van eigen smaak. Toch is het gewoon een feit dat de borden in Zuid-Tirol gewoon beter zijn aangegeven, dan de borden in armere provincies. Maar goed Zuid-Tirol is vooral Duitstalig, en hun hebben een wat betere werkhouding van: "Ordnung mus Sein!", alhoewel dat ook niet voor alles geldt.

Eigenlijk wil Zuid-Tirol gewoon liever bij Oostenrijk horen. Nog liever willen ze dat Tirol (Tirol, Oost-Tirol en Zuid-Tirol) een apart land wordt, maar goed dat zal wel nooit gebeuren. Nou ja, zeg nooit nooit. :puh2:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 aug 2008, 21:14

Het Italiaanse systeem is lang niet overal zo slecht.
Het systeem heeft positieve en negatieve kanten. Wat in Italië erg negatief is/wordt gevonden geldt voor het hele land en dus óók voor de rijkere lidstaten:
De minpunten zijn:
* Te kleine wegnummerschildjes
* Wegnummers worden voornamelijk of alleen maar als ze indirect zijn bewegwijzerd op autosnelwegen
* Wegnummers hebben hele exotische 'broertjes' (SS 7 bis) (Fi-Pi-Li)
* De portaalborden geven niet de actuele rijstrokenverdeling weer.
* Continuïteit doelen ontbreekt
Dan de uitvoering, die laat ook hier en daar te wensen over:
* Inadequate doelkeuze
* Te veel doelen op service borden, te weinig op portaal/regel/vorkborden
* Te veel bewegwijzering op beslissingspunten OWN
* Het ontbreken van voorwegwijzers op cruciale punten op het OWN
* Het ontbreken van relevante wegnummers op het OWN op beslissingspunten (de SS 7 staat lang niet overal aangegeven)

Natuurlijk heeft het systeem ook zijn pluspunten, en gaat het op diverse plaatsen ook wel eens goed: maar voor een rustig autoritje vallen vooral de minpunten op. Naar mijn mening stimuleert dit ook het slechte weggedrag van veel Italianen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 27 aug 2008, 21:33

SnarfFlevoland schreef:De rijkere provincies (zoals Zuid-Tirol) hebben we bewegwijzering heel goed voorelkaar.
Dat verschil tussen Südtirol en andere gebieden is inderdaad groot. En er lijkt ook verschil tussen snelwegen te zitten. De bewegwijzering van de A22 is anders (en beter!) dan bijvoorbeeld de A4, waar ze de regel "bewegwijzering is de kunst van het weglaten" tot in het extreme hebben doorgevoerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 aug 2008, 22:16

De verschillen in bewegwijzering tussen snelwegen ligt niet aan de provincie waarin die snelwegen liggen, maar aan de beheerder. Evenals in Frankrijk zijn de verschillen in bewegwijzerings-standaard tussen de verschillende beheerders aanzienlijk. En daarbij is het jammer dat de grootste beheerder in mijn ogen de slechtste bewegwijzering aflevert, namlijk Autostrade SpA die pas op 700 meter van de afrit de eerste voorwegwijzer plaatst. Doet ook niet aan afstandenborden, met uitzondering van een zeldzaam bordje in de middenberm. Het gedeelte van de A4 ten westen van Brescia is in beheer van Autostrade, evenals de A1. Het oostelijke gedeelte is alweer beter. Daar staan tenminste losse afstandenborden na iedere paar afritten. Autobrennero, de beheerder van de A22, is ook in mijn optiek de beste van Italië. Doet aan afstandenborden én plaatst de eerste voorwegwijzer op 1500 meter van de afrit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 aug 2008, 22:17

^^ De wegbeheerder van de Napolitaanse autosnelwegen doet dát wel goed: uit mijn hoofd wordt er op 2 kilometer voor de afrit al bewegwijzering geplaatst.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 27 aug 2008, 23:29

Persoonlijk vind ik ook de bewegwijzering van de SS51 en de A27 goed verzorgt, terwijl de A4 nogal wat de wense overlaat. Terwijl toch de A27 in het beheer in handen valt van: Autostrade per l'Italia S.p.A.
Frits schreef:Dat verschil tussen Südtirol en andere gebieden is inderdaad groot. En er lijkt ook verschil tussen snelwegen te zitten. De bewegwijzering van de A22 is anders (en beter!) dan bijvoorbeeld de A4, waar ze de regel "bewegwijzering is de kunst van het weglaten" tot in het extreme hebben doorgevoerd.
Inderdaad! In Südtirol (Zuid-Tirol) is de bewegwijzering goed voorelkaar.
Pino schreef:De verschillen in bewegwijzering tussen snelwegen ligt niet aan de provincie waarin die snelwegen liggen, maar aan de beheerder.
Dat gaat alleen op voor de autosnelwegen, alle andere wegen vallen (volgens mij) in het beheer van de provincie, die het weer uitbesteed aan een bedrijf.

Overigens mag Autostrada del Brennero S.p.A. die weg tot 30 april 2014 beheren, daarna loopt volgens mij het contract af.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 aug 2008, 10:03

Strada Statali vallen onder beheer van de rijksoverheid. Strada Provinciali onder beheer van de provincie en drie maal raden waar Strada Communali onder vallen... ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 aug 2008, 10:43

SnarfFlevoland schreef:Inderdaad! In Südtirol (Zuid-Tirol) is de bewegwijzering goed voorelkaar.
Südtirol heeft een groot probleem in zijn bewegwijzering en dat is de extreem doorgevoerde tweetaligheid, op sommige plaatsen zelfs drietaligheid. Daarbij helpt ook niet dat de Duitstalige en Italiaanstalige plaatsnamen soms niet in het minst op elkaar lijken. Egna als Italiaanse naam van Neumarkt bijvoorbeeld. Op die manier krijg je vaak hele volle borden. Ga je eenmaal de taalgrens over naar Trentino, dan verdwijnt de meertaligheid en is de bewegwijzering nog steeds vrij goed te noemen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 28 aug 2008, 11:52

^^ Zuid-Tirol heeft in tegen stelling tot vele andere provincies, meestal maar maximaal 2 doelen op het bord staan. Meer niet. Dat voorkomt een overdosis van doelen, die we wel gezien hebben in dit topic. In Zuid-Tirol hebben ze dus maar een paar doelen, en zien de borden er keurig netjes en nieuw uit. Op elke afgelegen plek kom je wel een bord tegen. Kortom: Zuid-Tirol heeft de boel goed voorelkaar! ;)

Tja en dat ze meerdere talen erop moeten zetten is niet hun probleem. En overigens 2 talen gaat nog prima, pas bij 3 talen wordt het allemaal wat lastiger. Ze spreken op sommige plekken zowel Romaans als Duis als Italiaans. Tja dan moet je ze toch allemaal vermelden. Overigens is in Zuid-Tirol de 'hoofdtaal' Duits, dus kunnen ze eventueel alles alleen in het Duits aangeven.

Niet alle plaatsen zijn in het Duits hetzelfde als in het Italiaans. Een voorbeeld:
Duits: Bruneck, Italiaans: Brunico. De plaats heet gewoon hetzelfde.
Duits: Innichen, Italiaans: San Candido. De plaats heet in het Duits heel anders als in het Italiaans.

Dan begrijp ik wel waarom ze de 2 talen weergeven.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 aug 2008, 12:16

Duits is een officiële taal binnen Südtirol, Snarf :idea:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 28 aug 2008, 12:18

waldo79 schreef:Duits is een officiële taal binnen Südtirol, Snarf :idea:
I know! ;) Ik was daar zelfs in 2007 op vakantie geweest, iedereen spreekt daar Duits. Beter gezegd daar is Duits een veel belangrijkere taal dan Italiaans! Het Italiaans stelt weinig voor in Zuid-Tirol.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 aug 2008, 14:17

De tweetaligheid van het grootste gedeelte van Südtirol is natuurlijk maar een comprimis, waarbij de centrale overheid erop staat dat er in Italië tenminste in het Italiaans wordt bewegwijzerd en de lokale bevolking toch ook in haar eigen taal wenst te worden bewegwijzerd. Alleen Duits op de borden is misschien wel praktisch, maar politiek gezien nooit haalbaar. Ik acht de kans groter dat men in Brussel nog eens zo reëel wordt om daar alle Nederlandstalige verwijzingen van de borden haalt, omdat het Frans toch de omgangstaal is in de stad.

In de dorpen van Südtirol wordt maar weinig Italiaans gesproken; in de steden alweer veel meer. De reden daarvoor is de wat dubieuze politiek van Italië uit de periode na 1918. Steden als Bolzano en Merano werden verplicht bevolkt met mensen uit andere Italiaanse streken met als doel de stad te ont-duitsen, dit alles gekoppeld aan een verbod op het gebruik van Duits in de scholen en elders in het openbaar. Dit resulteerde uiteindelijk in een pact tussen Hilter en Mussolini waarin aan de Duitstalige bevolking de keuze werd geboden tussen emigratie naar Duitsland (met het daarin opgegane Oostenrijk) en het accepteren van de 'Italianisering' van de streek. De voorspelbare onvrede onder de Duitstalige bevolking leidde tot separatisme, die zo hier en daar ook wel gewelddadige en terroristische kanten kende. Tegenwoordig worden de Duitse taal en de lokale cultuur weer met rust gelaten. De onvrede is minder groot en er is hoe dan ook nog maar nauwelijks sprake van separatisme. Ook al staat er aan de Oostenrijkse kant van de Brenner, vlak voor de grens, nog steeds een bord "Südtirol ist nicht Italien" en zullen veel bewoners van de streek zich een heel stuk minder Italiaan voelen dan anderen in Italië.

Wat betreft het aantal doelen op de borden in Südtirol vergeleken met andere provincies in Italië, door heel Italië is het principe dat je aan de ene kant voorwegwijzers hebt, uitgevoerd als vorkbord, met doorgaans maar één of twee doelen per richting. Er zijn natuurlijk verkeerde voorbeelden te vinden waar je vorkborden krijgt met veel doelen, maar in de regel zijn het er eerder te weinig dan te veel. Daarnaast heb je overal in Italië, ook in Südtirol, van die enorme stapelborden met tien doelen of meer. Dat zijn een soort serviceborden die aangeven welke doelen je nog meer kunt bereiken via de aangegeven routes. Voor werkbare bewegwijzering moet je het van de vorkborden hebben, ook omdat de doelen op de stapelborden nooit continu worden gehouden. Hoe dan ook is het door heel Italië mogelijk om op borden met weinig doelen te rijden, echt niet alleen in Südtirol.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 28 aug 2008, 14:29

Even tussen door... Zuid-Tirol (Südtirol) is een deels zelfstandig staatje, dat grotendeels los staat van de Italiaanse staat zelf. Geheel zelfstandig is Zuid-Tirol niet, maar ze hebben over hun regio veel meer te zeggen dan over andere regio's, dat komt waarschijnlijk doordat Zuid-Tirol Duitstalig is en bij Tirol zelf hoort. Cortina d'Ampezzo spreekt meer zelfstandigheid erg aan, en wil zich daarom ook op ten duur aansluiten op Zuid-Tirol i.p.v. Veneto.

Terug naar ons onderwerp...
Pino schreef:Hoe dan ook is het door heel Italië mogelijk om op borden met weinig doelen te rijden, echt niet alleen in Südtirol.
Daarin heb je gelijk, maar in Zuid-Tirol heb je zeker niet zoveel service borden met veel te veel doelen. Als jij me anders een voorbeeld van wil geven, zie ik dat graag. ;)

Zoals ik al eerder vertelde, Zuid-Tirol heeft de borden netjes voor elkaar, omdat ze er schoon, nieuw en fris eruit zien, en ze keurig en netjes zijn geplaatst. Ook op alle afgelegen gebieden vind je in Zuid-Tirol wegwijzers. Nou, in de buurt van Domodossola of Aosta kan dat héél anders zijn... daar kom je op sommige stukken waar gewoon praktisch niks staat aangegeven. Je moet het dan maar zelf uitzoeken.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 aug 2008, 14:46

SnarfFlevoland schreef:Daarin heb je gelijk, maar in Zuid-Tirol heb je zeker niet zoveel service borden met veel te veel doelen. Als jij me anders een voorbeeld van wil geven, zie ik dat graag. ;)
Sorry, ik heb de statistieken niet voorhanden. Ze staan er ook in Südtirol, maar als gezegd negeer ik zo zoveel mogelijk wanneer ik door Italië rijd. Je hebt er immers verrekte weinig aan als je de weg probeert te vinden.

Wat betreft plaatsing en onderhoud heb je denk ik wel gelijk, maar ik ben meer geïnteresseerd in het systeem dan in dat soort uitvoeringsperikelen. Overigens vind ik "praktisch niets aangeven" vaak zo slecht nog niet. Je ziet dat tegenwoordig steeds meer zijweggetjes en ander nutteloos grut maar moeten worden bewegwijzerd en dat is vaak onnodig en zonde van belastinggeld.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 aug 2008, 18:57

Ik acht de kans groter dat men in Brussel nog eens zo reëel wordt om daar alle Nederlandstalige verwijzingen van de borden haalt, omdat het Frans toch de omgangstaal is in de stad.
Off topic: Wanneer Vlaanderen zich Brussel gaat toeëigenen zal het Frans juist van de borden verdwijnen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 aug 2008, 19:13

Je ziet dat tegenwoordig steeds meer zijweggetjes en ander nutteloos grut maar moeten worden bewegwijzerd en dat is vaak onnodig en zonde van belastinggeld.
Dat is natuurlijk onzin. Je zult maar verdwaald raken en in een heel gebied geen wegwijzer meer tegen komen, omdat mensen het maar 'verspilling van belastinggeld' vinden :neenee:
Wat betreft plaatsing en onderhoud heb je denk ik wel gelijk, maar ik ben meer geïnteresseerd in het systeem dan in dat soort uitvoeringsperikelen
Ook niet mee eens. De uitvoeringsperikelen bepalen in héél hoge mate of de bewegwijzering voldoet of niet. België heeft een op papier prima systeem van bewegwijzering. De uitvoering laat, zacht gezegd, wel eens te wensen over :roll:

Over Zuid-Tirol gesproken. Leuk dat de bewegwijzering er 'nieuw' en 'fris' uitziet. Maar dat kan best toeval zijn. Misschien was er een locale bordenfabriek geopend die wat klussen toebeeeld kreeg. Misschien is er een localo geweest die de borden "geredetirold" heeft, zodat de wegwijzers vervangen moesten worden. Misschien was het daarvoor wel een heel grote puinhoop en is dit slechts een herstel. Waar ik benieuwd naar ben is in hoeverre mijn lijstje wel of niet geldt voor Zuid-Tirol en of dat met het wegbeheer te maken heeft. Het zou raar zijn als de SPA-autosnelwegmaatschappij in Tirol wél fatsoenlijke bewegwijzering neer zet en in de rest van het land niet. Dan heeft er iemand m.i. wel wat uit te leggen...

Ten slotte: Tweetaligheid. Zonder de eindeloze endoniemen/exoniemen discussie te gaan herhalen: zou een heel praktische oplossing misschien voor de hand liggen (die zie je ook in Israël wel eens); namelijk dubbele bewegwijzering. Op het ene bord zet je alleen Italiaanse namen in en 100 meter verder alleen Duitse namen. Dan heb je het probleem voor wat betreft de voorwegwijzers getackeld. Met beslissingswegwijzers en portaalborden blijf je er mee worstelen; maar daar speelt het probleem minder omdat meestal minder bestemmingen worden aangeduid (deze borden verwijzen maar in één richting).

autopistaboy
polderweggetje

Bericht door autopistaboy » ma 01 sep 2008, 19:30

Vinny schreef:Ik heb een beetje zitten snijden in de wegnummers, en heb een veel rustgevender bord gecomponeerd:
Afbeelding
Ik vind dit geen verbetering, Ik vind het juist makkelijker en netter als je bij het afritbord de afstand tot de afrit en het symbooltje voor afrit apart houdt, dat is overigens in heel Spanje goed gelukt. Het lettertype is erg groot en vriendelijk ogend, het lijkt veel op het Nederlandse en Amerikaanse lettertype.

Los daarvan zijn in Spanje te veel wegnummers op sommige plekken, dit is meestal bij grote knooppunten en steden.
Echter als je het wegnummeringssysteem door hebt, is het een ideaal systeem, maar voor de meeste Spanjaarden is het ook een ware opgave om soms te ontcijferen hoe je moet rijden, laat staan hoe dat voor een toerist is.

Zo is het natuurlijk ideaal:
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 02 sep 2008, 8:18

In ieder geval behoort Nederland wel in het rijtje van de slechtste bewegwijzeringen in Europa. Andere landen krijgen veel kritiek, wat uiteraard ook deels terecht is. Toch vind ik en is de Nederlandse bewegwijzering niet super of goed.

Hierbij wil ik niet zeggen dat Nederland dé slechtste bewegwijzering heeft, want dat is absoluut niet zo. Maar er zijn genoeg redenen te bedenken waarom ons systeem lang niet het beste is.

Neem nou dat Nederland over alle wegen maar één kleur kent. Dat is oogt opzich wel rustig, maar is naar mijn idee super onhandig! Daar staat tegenover dat Nederland zijn wegschildjes (tot en met de N300 serie) netjes op de borden weergeeft, en andere landen (zoals Zwitserland) laten de schildjes soms voor wat het is, en staan binnendoor niet op de borden vermeld.

Zo heb je gelijk al een voor en een tegen. Nou ben ik benieuwd op welke plaats Nederland in die poll was geëindigd. Zeker niet op de laatste plaats.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 02 sep 2008, 8:39

SnarfFlevoland schreef:Daar staat tegenover dat Nederland zijn wegschildjes (tot en met de N300 serie) netjes op de borden weergeeft
In Nederland worden de N-nummers anders op heel wat wegen ook vergeten. Daar zijn legio voorbeelden van waar het niet gebeurt. Ook op sommige afritten van snelwegen worden de aansluitende N-wegen niet altijd vermeld (zoals de N308 op de A28).

Om maar te zwijgen van het ontbreken van N-nummers > 400 (die je wel op routeplanners, kaarten en soms ook omleidingsborden tegenkomt maar nauwelijks op de reguliere bewegwijzering).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 02 sep 2008, 18:45

SnarfFlevoland schreef:In ieder geval behoort Nederland wel in het rijtje van de slechtste bewegwijzeringen in Europa.
Ik was ook nooit zo kapot van de Nederlandse bewegwijzering. Toch ben ik onze bewegwijzering (mede na vakanties) weer meer gaan waarderen de laatste jaren. De borden ogen in het algemeen rustig en het aantal bestemmingen is meestal goed te overzien. Wegnummers zijn goed leesbaar en er worden ook niet te veel wegnummers vermeld waar dat niet nodig is. Wat ik op foto's bijvoorbeeld zie in Spanje moet je bijna een studie van maken om te begrijpen wat er bedoeld wordt. Ik zou daar gewoon op plaatsnamen rijden en de nummers maar laten voor wat het is. Wat erg jammer is dat we in NL niet aan kleuronderscheid naar soort weg doen en ook het ontbreken van afstandsborden na afritten vind ik een gemis.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 02 nov 2008, 16:41

Gisteren was er een item op de Duitse TV over Europese bewegwijzering op autosnelwegen. Een aantal landen werden met elkaar vergeleken. Als onduidelijkste bewegwijzering kwam Spanje naar voren. Het voornaamste punt van kritiek was dat het systeem voor iemand die Spanje niet kent moeilijk te doorgronden is. Vooral de wegnummering met soorten wegen en te veel wegnummers werd als onbegrijpelijk beschouwd. Ook het Verenigd Koninkrijk en Italië kregen er flink van langs.

Belangrijskte conclusie was verder dat op alle bewegwijzering wel wat aan te merken valt. Positief was men over de eigen bewegwijzering. Ook landen als Zwitserland en Tsjechië scoorden erg goed. Nederland eindigde in de middenmoot. Voornaamste punt van kritiek bij ons was dat er geen kleuronderscheid tussen soorten wegen is. De bewegwijzering zelf scoorde wel een voldoende.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 02 nov 2008, 21:48

Frits schreef:Positief was men over de eigen bewegwijzering.
Ik denk dat men in zo ongeveer ieder land wel positief is over de eigen bewegwijzering. Het is tenslotte wat je gewend bent, dus buitenlandse bewegwijzering toets je daaraan. Voor ons is Groot-Brittannië een land op de as van het bewegwijzerings-kwaad, maar als je de vergelijking tussen GB en andere landen op CBRD leest, zou je denken dat het Britse systeem het beste ter wereld is en dat juist alle andere landen het niet hebben begrepen. Je ziet het ook aan het kritiekpunt dat in Nederland een kleurenonderscheid tussen snelweg en OWN gepast zou zijn. Nou ben ik ook wel fan van zo'n kleurenonderscheid, maar als je hier in Nederland een enquete zou houden, verwacht ik dat daar zeker geen meerderheid voor te vinden is. Hetzelfde zal gelden voor andere landen die geen kleurenonderscheid snelweg/OWN kennen (de Amerikaanse traditie). En onder de landen die wél zo'n onderscheid kennen, zal iedereen vinden dat de scheiding in het eigen land het meest logische is, ook al verlopen de scheidslijnen in zo ongeveer iedr land toch weer net anders.

De keuze voor Spanje verbaast mij enigszins. Natuurlijk, met al die wegnummers zie je door de bomen het bos niet meer, maar men is tenminste vrij consistent en dat maakt het in mijn ervaring toch vrij makkelijk om de weg te vinden. Je hoeft de wegnummer alleen maar te negeren en het komt in Spanje meestal wel goed. Juist van de gründliche Duitsers had ik eerder kritiek verwacht op landen als Italië en België, waar veel meer chaos zit in de bewegwijzering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 02 nov 2008, 22:08

Op het Zwitserse forum is men juist enthousiast over de Italiaanse bewegwijzering, waarvan men het concept beter vindt doorontwikkeld dan de Zwitserse...