De slechtste bewegwijzering van Europa

Moderator: Moderatoren

Wat is de slechtste bewegwijzering in Europa?

België
56
37%
Duitsland
2
1%
Frankrijk
8
5%
Italië
37
24%
Oostenrijk
16
11%
Polen
1
1%
Slovenië
0
Geen stemmen
Slowakije
1
1%
Spanje
5
3%
Verenigd Koninkrijk
26
17%
Zweden
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 152

Chris
Moderator

Re: De slechtste bewegwijzering van Europa

Bericht door Chris » zo 02 nov 2008, 22:10

Serieus? Dat kan ik me haast niet voorstellen. Vooral de doelenkeuze en de overeenkomst met de daadwerkelijke situatie vind ik bar slecht op Italiaanse snelwegen. Ik vind de Zwitserse juist één van de beste van Europa, en de Italiaanse één van de slechtste. Overigens vind ik de Deense bewegwijzering ook wel goed, nooit moeite mee gehad terwijl ik de afgelopen 12 maanden bijna alle snelwegen van Denemarken voor het eerst zelf heb bereden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 nov 2008, 8:11

In de Italiaanse bewegwijzering zitten concepten die je "doorontwikkeld" zou kunnen noemen. Maar helaas zitten ze wel behoorlijk verstopt tussen de inconsistenties en andere janboel. Het gaat mij daar met name om het onderscheid tussen vorkwegwijzers met de belangrijkste doelen van de kruising / afrit (doorgaans maar één per afrit) en het gebruik van een los bord waarop dan nog wat extra doelen worden neergezet per richting. De eerste groep doelen wordt continu gehouden, de tweede niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 03 nov 2008, 13:38

Pino schreef:
Frits schreef:Positief was men over de eigen bewegwijzering.
Ik denk dat men in zo ongeveer ieder land wel positief is over de eigen bewegwijzering. Het is tenslotte wat je gewend bent, dus buitenlandse bewegwijzering toets je daaraan. Voor ons is Groot-Brittannië een land op de as van het bewegwijzerings-kwaad, maar als je de vergelijking tussen GB en andere landen op CBRD leest, zou je denken dat het Britse systeem het beste ter wereld is en dat juist alle andere landen het niet hebben begrepen.
Dat merk ik ook vaak op skyscrapercity. Vooral Engelsen vinden hun systeem geweldig en Fransen vinden hun systeem het beste. Maarja, SSC is wel een forum waar het eigen land met hand en tand verdedigd moet worden. Vooral die lui uit de Balkan kunnen er wat van. Het is daar ook erg belangrijk om duidelijk te maken dat hun wegen/bewegwijzering toch vooral beter is dan dat van het buurland.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 03 nov 2008, 19:28

Chris schreef:Fransen vinden hun systeem het beste.
Het is in Frankrijk in ieder geval beter op sommige punten dan in Spanje. Wel zijn er vaak veel te veel doelen. En een wit bord met een groen vlak Paris met daarachter een blauw snelwegsymbool blinkt ook niet uit in duidelijkheid.
De autogordel: een band voor het leven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 nov 2008, 10:00

Over het algemeen ogen de Franse borden al een stuk rustiger dan de Spaanse borden. Wel zijn er soms inderdaad te veel doelen, een manco wat vooral op de witte borden naar voren komt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 nov 2008, 11:35

In vrijwel alle SSC-discussies ontbreekt het aan diepgang. Leest erg leuk mee voor de foto's en de plannen, maar je moet er niet zijn voor een discussie over iets anders dan het aantal rijstroken of de shiny crashbarriers. Niet voor niets is de enige draad daar die specifiek over bewegwijzering gaat (die over de wijzigingen in de Amerikaanse richtlijn) in no time geëscaleerd in een discussie over verkeerstekens en kwamen de verdere wijzigingen in de bewegwijzering eigenlijk al vanaf het begin maar nauwelijks ter sprake.

Kijk je naar de bewegwijzering rondom een stad als Madrid, dan kan ik me erg goed voorstellen dat die voor de slechtste snelwegbewegwijzering van Europa doorgaat. Zelf ken ik in Spanje vooral de doorgaande routes in het noordoosten en daar zijn de borden ook veel rustiger; ontbreekt het aan de kleurenkermis en aan de series wegnummers. Men is daar ook lang niet zo scheutig met doelen als in Frankrijk. Maar ook in Frankrijk maakt het een enorm verschil als je de bewegwijzering rondom de grote steden vergelijkt met een doorgaande snelweg. Rondom Parijs wordt je gek met al die voorsteden op de borden, maar op de snelwegen daarbuiten is het systeem duidelijk en prima te volgen. Je kunt dan nog een en ander aanmerken op het systeem en op lay-out, maar je kunt het maar moeilijk zien als "slecht".

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 04 nov 2008, 12:13

Fransen zijn meestal behoorlijk Chauvinistisch en vinden alles wat Frans is dan ook het beste.
Ik ben niet zo heel veel in Frankrijk geweest, maar wat ik me herinner zijn er toch een aantal onoverzichtelijke, drukke, volle borden. Ik vind het dan ook zeker niet zo'n geweldig systeem.

Geef mij de Duitse bewegwijzering maar. :)

edit:
Italië ben ik ook geweest. Bij Triëste was het een beetje onduidelijk, en het is heel vervelend dat op de snelwegen de borden niet kloppen met de rijstroken. Verder vond ik het niet eens zo heel slecht. Op het OWN soms teveel info en wat onoverzichtelijk, maar dat was op zich erg goed te doen.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » di 04 nov 2008, 18:31

Bij een beoordeling van de kwaliteit van bewegwijzering zou ook wel het meeste moeten worden gekeken naar de bewegwijzering in en rond grote steden. Op de eerste plaats omdat het een veel grotere uitdaging is om daar rustige borden te creëren, en op de tweede plaats omdat daar de bewegwijzeringsbehoefte veel groter is.
In landelijke gebieden gaat het in de meeste gevallen niet om veel meer dan het aankondigen van de juiste afrit, het bevestigen van de juiste route en het geven van een indicatie waar de weggebruiker zich bevindt. Daar is dan ook nog eens vaak ruimschoots alle ruimte voor. Dat mag nergens een probleem zijn.
In stedelijke gebieden daarentegen moet men voortdurend op de juiste rijstrook/rijstroken worden gewezen en moet er zowel met veel uitvalswegen als met veel lokale zaken rekening worden gehouden. Dat ook nog eens in een omgeving met een hogere afritdichtheid, meer viaducten, tunnels, etc en - niet onbelangrijk - meer andere informatie zoals die van drips.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 nov 2008, 19:41

Vinny schreef:Op het Zwitserse forum is men juist enthousiast over de Italiaanse bewegwijzering, waarvan men het concept beter vindt doorontwikkeld dan de Zwitserse...
:hahaHAHA: Nou dat vind ik de mop van het jaar! Zwitserland is 10x beter dan de Italiaanse bewegwijzering. Sterker gezegd: Ik vind de Zwitserse bewegwijzering de beste! :)

Zwitsers zijn aardige mensen, maar ze zijn ook wel een beetje apart.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 nov 2008, 19:43

Queue schreef:Bij een beoordeling van de kwaliteit van bewegwijzering zou ook wel het meeste moeten worden gekeken naar de bewegwijzering in en rond grote steden.
Ben het helemaal met je eens dat een goed systeem van bewegwijzering ook binnen de steden moet functioneren. Je kunt je ogen in Frankrijk en Spanje niet sluiten voor het feit dat de bewegwijzering in de steden niet leidt tot een resultaat waar jij en ik vrolijk van worden. Anderzijds vind ik het ook wel heel dramatisch om te spreken over "de slechtste bewegwijzering van Europa" wanneer je in het grootste gedeelte van het land gewoon geen enkel bewegwijzeringsprobleem hebt en mensen zonder enig probleem de weg kunnen vinden. Bij slechte bewegwijzering denk ik veel meer aan het soort janboel dat je landelijk ziet bij de bekende leden van de As van het Bewegwijzeringskwaad, dus juist ook in de gebieden waarvan jij zegt dat het geen probleem mag zijn om daar goed te bewegwijzeren.

Maar misschien is dat persoonlijk en weegt de slechte ervaring bij Parijs zo zwaar mee voor de mensen dat ze verder geen enkele waardering kunnen opbrengen voor wat er in de rest van hun vakantie gebeurt. En misschien ben ik ook wel teveel gericht op systeem en mijn eigen gedachte "laat dat Franse systeem maar ongewijzigd, je moet alleen bij Parijs even flink schrappen in de doelen". Ik ben ervan overtuigd dat dat laatste een valide punt is, maar in de beleving van de bewegwijzering maakt die doelenkeuze dus toch wel een behoorlijk verschil.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 nov 2008, 19:50

Het is overigens niet alleen bij Parijs zo. Wat ik me zo herinner was het bij Tours, Lille, Strasbourg en Toulouse ook een zooitje.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 nov 2008, 21:15

Is waar (alleen de situatie bij Tours ken ik niet) en je kunt ook nog wel een aantal andere steden noemen waar het nogal vol stat op de borden. Ik probeerde mijn post alleen simpel te houden door het verschil tussen platteland en grote steden aan te leggen. En dat punt staat.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 04 nov 2008, 21:24

Pino schreef:Ben het helemaal met je eens dat een goed systeem van bewegwijzering ook binnen de steden moet functioneren.
Je ziet in veel landen dat de bewegwijzering kraakt rond de grote steden. Overal dreigen te veel bestemmingen ten koste van de overzichtelijkheid en duidelijkheid te gaan. Frankrijk is daarin nogal extreem rond de grote steden, maar ook in ons eigen land zijn er verbeteringen mogelijk. Wel is het hier zo dat het aantal rechtdoor bestemmingen ook rond de grote steden binnen de perken blijft. Wat dat betreft doen we dat beter dan Frankrijk.
De autogordel: een band voor het leven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 nov 2008, 21:45

Pino schreef:Ik probeerde mijn post alleen simpel te houden door het verschil tussen platteland en grote steden aan te leggen. En dat punt staat.
Zeker, daar heb je gelijk in. :yes:

Alhoewel, als ik naar Groot Brittannië kijk... En veel Centraal Europese landen mogen hun bewegwijzering ook nog wel bijschaven alhoewel sommigen het lang niet slecht doen. De portaalbewegwijzering van Polen bijvoorbeeld kan wel stukken beter. De Tsjechische bewegwijzering lijkt mij dan weer veel verder doorontwikkeld. Ook de Hongaarse is nog niet zo gek.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 04 nov 2008, 21:52

Queue schreef:Bij een beoordeling van de kwaliteit van bewegwijzering zou ook wel het meeste moeten worden gekeken naar de bewegwijzering in en rond grote steden.
Dat is op zich een aardig uitgangspunt. Daar gaan we:

Parijs: veel lokale doelen die belangrijke doelen ondersneeuwen.

Brussel: bewegwijzering deels in het Nederlands, deels in het Frans en soms tweetalig, waardoor erg drukke borden voorkomen. Zoals overal in Belgie een gebrek aan portaalborden.

Amsterdam: warrig systeem met S-nummers. Weinig verwijzingen naar doelen van uitvalswegen (Almere/Alkmaar/Rotterdam).

Luxemburg: veel lokale doelen. Metz dient als doel voor alle richtingen in Frankrijk, dat is goed voor het overzicht.

Bij de andere hoofdsteden in West-Europa ben ik niet of te weinig geweest om een algemeen beeld aan te geven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 nov 2008, 22:31

Wenen heeft in de stad een wel aardig systeem van bewegwijzering, dat een nogal 'nerderig' onderscheid maakt tussen groene, witte en blauwe doelen. Ik heb zelf het verschil niet echt weten te doorgronden in ieder geval. Wat dan weer erg storend is, is dat op de snelwegen van betreffende stad de wegwijzers helemaal niet te lezen zijn. Niet met een courante snelheid van 80 km/h...
Istanbul heeft goede bewegwijzering. Er is weinig op aan te merken, behalve dat de kleurcode ook hier weer weinig consistent is (witte en blauwe doelen wisselen elkaar af). Het lettertype is echter prima te lezen, de pijlen zijn in orde.
Amsterdam heeft vervelende doelkeuzes op het OWN. Op één kruising kun je linksaf naar Centrumring Noord / Centrum westzijde / Centraal station en rechtsaf naar Centrum Zuidzijde. Het echte Centrum is echter rechtdoor :roll:
Genummerde doorgaande routes (s wegen) zijn wel een pluspunt.
Barcelona heeft aardige bewegwijzering. Het is minder chaotisch dan Madrid (althans zo kwam het op mij over). Stadsdelen worden eerder vermeld dan interlocale doelen. Dat zou kritiek kunnen zijn.
Berlijn heeft voor zover ik kan nagaan redelijk adequate bewegwijzering. B-nummers lopen door de stad heen, en dat levert bij mij altijd een pluspunt op. Jammer is dat veel binnenstedelijke wegwijzers regelmatig het doelwit zijn van graffity. Ook de rijstrokenverdeling die wordt aangegeven op voorwegwijzers is tamelijk overdreven en zorgt voor een minder duidelijk overzicht.
Wroclaw heeft van alle steden waar ik geweest ben de beste bewegwijzering: nummering loopt door de stad heen, er wordt goed interlocaal bewegwijzerd, zodat je zelfs als Nederlander een goed beeld van de routes in de stad krijgt. De locale bewegwijzering is altijd treffend: de 'Dierentuin', de 'Hala Ludowa' en het 'Centrum' worden genoemd. Dat zijn ook net de drie attracties die je als niet-stedeling weet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 nov 2008, 22:37

In Polen kan je inderdaad redelijk goed je weg vinden in de steden, vooral verre doelen staan vaak en consequent aangegeven. Bovendien hebben de steden toch een redelijk wegennet van vrij brede hoofdwegen.

Opvallend is trouwens dat in Barcelona ook groene bewegwijzering voor de snelwegen gebruikt wordt. Ik heb dat in andere steden niet gezien, zoals Lleida en Madrid, en ook niet op de snelwegen die ik Spanje gereden hebt (A-2, AP-2, AP-7, C-32, C-33, B-23 etc.). Een minpunt aan de Spaanse bewegwijzering zijn het aantal wegnummers wat vaak teveel is wat weer samenvalt met de wegnummering die te veel lagen kent. Wat mij betreft worden de stedelijke en provinciale nummering geschrapt zodat het aantal prefixen beperkt blijft tot de A, AP en die van de Comunidades. Daar is voldoende ruimte voor in het nummeringssysteem.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 05 nov 2008, 8:29

Overzichtje met betrekking tot de bewegwijzering op de snelwegen; OWN staat daar enigszins los van en daar heb ik ook niet in alle gevallen ervaring mee.

Parijs: niet alleen teveel lokale doelen, maar ook teveel doelen van de uitvalswegen. Het is onnodig om ze er allemaal vanaf het begin op te zetten. Twee per richting ("Metz - Nancy") al helemaal niet.

Brussel: lokale doelen vrij beperkt, maar ook daar weer teveel kruisende doelen op de borden. Tweetaligheid helpt niet.

Amsterdam: s-nummers mogen voor veel mensen oninteressant zijn, maar ze staan niet echt in de weg en helpen mogelijk wel om veel lokaal grut van de borden te houden. Amsterdam heeft relatief weinig uitvalswegen (Rotterdam en Eindhoven hebben er meer), dus je komt er nooit echt in een squeeze te zitten met het aantal doelen. Een doel als Rotterdam laat men terecht weg op de ring (je hebt Den Haag al voor die richting) al zou het wel zo gepast zijn om Rotterdam dan bij De Nieuwe Meer te laten verschijnen. Alkmaar heeft als probleem dat het in de verste verte geen directe kruising is van de A10. Bij Rotterdam en Eindhoven is men handig genoeg om niet alles op de borden te willen plempen. Mijn voornaamste verbeterpunt zit veel meer in de lay-out van de borden dan in de doelenkeuze.

Duitsland: op veel wegen rondom grote steden wordt eigenlijk gedaan alsof er niets aan de hand is. Op de richtinggevende borden weinig lokale doelen (behalve uiteraard de volgende afrit) en weinig kruisende doelen. Grote uitzondering is de A99 en daar staan mij wat teveel kruisende doelen op de borden. Je kunt daar veel onnodigs weghalen.

Zwitserland / Luxemburg / Stockholm: steden zijn eigenlijk te klein en/of hebben te weinig kruisende doelen om de bewegwijzering echt onder druk te zetten.

Spanje: veel te veel kruisende doelen op de borden, door een tolweg en een tolvrij alternatief aan te geven staan steden vaak op een onduidelijke manier twee keer vermeld. De wijze waarop levert ook nog eens een kleurenkermis op.

Italië: met name veel te veel doorgaande doelen, die men dan ook nog eens over twee borden boven de doorgaande stroken meent te kunnen verdelen.

London: de M20 loopt zo ruim om de stad heen dat men kan volstaan met uitsluitend kruisende doelen en de vliegvelden. Gebruikelijke kritiek op de lay-out, maar de borden lopen niet over en de doelenkeuze is niet slecht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 nov 2008, 10:22

Pino schreef:Spanje: veel te veel kruisende doelen op de borden, door een tolweg en een tolvrij alternatief aan te geven staan steden vaak op een onduidelijke manier twee keer vermeld. De wijze waarop levert ook nog eens een kleurenkermis op.
volgens mij is het probleem niet het aantal doelen, maar het aantal wegnummers. Zoals te zien op de fotoserie van de M-30 doen ze dat allebei redelijk, alleen de toepassing (plaatsing) en het aantal kleuren is wat te onoverzichtelijk. Dat bord aan de zuidkant van Barcelona is erger trouwens:
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 nov 2008, 17:23

Mijn voornaamste verbeterpunt zit veel meer in de lay-out van de borden dan in de doelenkeuze.
Dat ben ik niet met je eens. De lay-out van de snelwegbewegwijzering in steden als Rotterdam en Amsterdam is prima. De doelkeuze vind ik echter wel voor kritiek (en dus verbetering) vatbaar. Specifiek: de A 4 Beneluxtunnel: daar is de bewegwijzering een echt een zoekplaatje... (veel te veel doelen)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

CafeFresco
dorpsstraat

Bericht door CafeFresco » di 11 nov 2008, 19:18

Ds79m schreef: Brussel: bewegwijzering deels in het Nederlands, deels in het Frans en soms tweetalig, waardoor erg drukke borden voorkomen. Zoals overal in Belgie een gebrek aan portaalborden.
Dat heeft met de taalwetgeving te maken.

* In het Vlaams Gewest (Vlaanderen zelf + zowat de hele rand rond Brussel) mogen borden enkel Nederlands bevatten, behalve in de faciliteitengemeenten.
* In het Brussels Hoofstedelijk Gewest (Brussel zelf en een aantal randgemeenten) MOETEN borden zowel het Frans als het Nederlands bevatten. Bovendien moeten beide talen als gelijkwaardig worden behandeld (het Nederlands mag bv niet veel kleiner worden afgebeeld dan het Frans).

Dat maakt inderdaad dat het er soms verwarrend uitziet.

Er valt niet te ontkennen dat er in België nog werk aan de winkel is, maar we zijn wel op de goede weg. Zeker in Vlaanderen.
Alle signalisatie in België over één kam scheren is nutteloos, aangezien die in Vlaanderen, Wallonië en Brussel verschillend is.
Als Vlaanderen en Wallonië in het lijstje zouden staan ipv België, zou Vlaanderen ergens in de middenmoot zitten.

De foto's die gebruikt zijn als referentie, zijn overigens lang niet meer representatief. De signalisatie is de afgelopen jaren sterk verbeterd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 nov 2008, 19:24

Tja, maar je kunt je qua slechte bewegwijzering mijn inziens toch niet verschuilen achter de taalwetgeving. Een buitenlander is hierin totaal niet geinteresseerd, maar heeft baat bij duidelijke bewegwijzering.

CafeFresco
dorpsstraat

Bericht door CafeFresco » di 11 nov 2008, 19:50

Ik ben het daar volledig mee eens, maar feit is wel dat die taalwetgeving er is, en er ook zal blijven. In de streek van Brussel liggen die zaken erg gevoelig, en is het ondenkbaar dat er bv "Bruxelles" op een Vlaams bord staat. "Aken (Aachen)" mag dan weer wel 8-).

Je zal dus sowieso met een allegaartje aan borden blijven zitten. Een bord ontwerpen waar alles zowel in het Frans als in het Nederlands opstaat, geen van beide de bovenhand haalt, en waar alles overzichtelijk blijft, is een hels karwei hoor ...

Je gaat ook altijd met inconsistentie blijven zitten, omdat je langs twee gewesten passeert wanneer je naar Brussel rijdt.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 11 nov 2008, 19:54

CafeFresco schreef:Ik ben het daar volledig mee eens, maar feit is wel dat die taalwetgeving er is, en er ook zal blijven. In de streek van Brussel liggen die zaken erg gevoelig, en is het ondenkbaar dat er bv "Bruxelles" op een Vlaams bord staat. "Aken (Aachen)" mag dan weer wel 8-).
Dat zal best, en bij tweetalige plaatsen kan ik me dat voorstellen, maar ik snap niet waarom op een Vlaams bord niet gewoon Namur of Mons kan worden vermeld, en andersom op Waalse borden niet gewoon Antwerpen of Gent. In Zwitserland is dat immers ook geen enkel probleem, en dat leidt direct tot nettere bewegwijzering.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 11 nov 2008, 21:52

In Zwitserland is taal dan ook nooit een politiek punt geweest. Ik heb geen probleem met wegwijzers die naar Bergen, Namen verwijzen. Misschien is Bergen (Mons), Namen (Namur) een betere keuze cfr. Rijsel (Lille).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 nov 2008, 21:59

Wat is dat nou voor excuus? Had men er in België maar geen politiek van moeten maken. Of moeten zeggen "de emancipatie van de Nederlandse taal is voltooid; beide talen zijn nu gelijkwaardig, dus we begraven die strijdbijl". Maar ach, de bewegwijzering loopt achter het feit aan dat men er in België politiek nog niet uit is. Misschien ook niet zo heel gek in een land waar het uitspelen van de Vlaams-Waalse tegenstellingen in de regel stemmen oplevert.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 12 nov 2008, 10:41

Er lopen hier twee discussies door elkaar. Als het over slechte bewegwijzering zou gaan, dan kan ik me voorstellen dat er extra problemen optreden als je tweetalige borden moet gaan ontwerpen qua overzichtelijkheid. Maar dit komt eigenlijk alleen in het Brussels hoofdstedelijk gewest voor. Toch wordt ook buiten Brussel de belgische bewegwijzering als onder de maat gezien en daar zijn ook genoeg Vlaamse voorbeelden van. Als het gaat over inconsequentie in doelen dan zijn er misschien problemen aan de taalgrens, maar ook dit is maar beperkt. Het is dus misschien wat te makkelijk om het met de taalwetgeving af te doen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 nov 2008, 11:18

De taalwetgeving zorgt op twee manieren voor slechte bewegwijzering: door onder omstandigheden tweetaligheid voor te schrijven en door voor alle andere gevallen voor te schrijven dat doelen aan de andere kant van de taalgrens uitsluitend in exoniem op de borden moeten. Zeker omdat op snelwegen met doelen op grotere afstand wordt gewerkt (vermelding van Luik vanaf Antwerpen), heb je het op dat laatste punt ook niet over een klein probleem dat alleen rondom de taalgrens speelt. Het probleem is breder. In beide gevallen hoe dan ook terug te voeren op de taalwetgeving en als zodanig in mijn optiek niet "twee discussies door elkaar"; eerder één probleem dat zich uit op twee manieren.

Buiten de taalwetgeving is natuurlijk ook op andere manieren kritiek mogelijk op de Belgische bewegwijzering. Want inderdaad kun je in België niet alle kritiek op de bewegwijzering afdoen met een verwijzing naar de taalwetgeving.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 12 nov 2008, 11:22

Van de grote steden die op grotere afstand worden vermeld zijn de exoniemen gevoeglijk bekend, dus treedt er hooguit een continuiteitsprobleem op aan de taalgrens (overgang Anvers->Antwerpen bijv.). Onbekendere exoniemen worden alleen op kortere afstand (rond de taalgrens) aangegeven.
Mijn punt van twee discussies is dat als je het over slechte bewegwijzering hebt, het probleem niet zozeer de exoniemen zijn, maar veel meer de algehele toestand van de bewegwijzering, de indeling, plaatsing en consistentie van de borden. Nu gaat de discussie hier over het gebruik van exoniemen op Belgische bewegwijzering, maar dat is naar mijn mening echt niet het grootste probleem van de Belgische bewegwijzering (zoals Pino ook al aangaf trouwens :)).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 12 nov 2008, 11:29

Dat ben ik met je eens: er zijn grote problemen náást de taalwetgeving.

Wat betreft de bekendere exoniemen: binnen Nederland en België zullen ze gevoegelijk bekend zijn, maar ik weet niet of ook Polen, Engelsen en Fransen met een exoniem als Luik bekend zijn. Zodat bij Antwerpen dus toch verwarring kan optreden. Maar zelfs als die uitblijft, het blijft in mijn optiek slechte bewegwijzering en dus wel degelijk een punt dat je in een discussie als deze mag maken.