Van Eindhoven naar Bourgogne

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Wout79
polderweggetje

Van Eindhoven naar Bourgogne

Bericht door Wout79 » di 22 jul 2008, 21:57

Beste medeforummers,

Op zaterdag 16 augustus rij ik van Hoogeloon (iets ten zuidwesten van Eindhoven) naar Le Seu (Bourgogne, Frankrijk). Andere jaren, als we gingen kamperen, vermeed ik de zaterdagen altijd om te reizen vanwege drukte maar dit jaar hebben we een huisje gehuurd (we reizen dus zonder caravan of vouwwagen) waarvan de huur van zaterdag tot zaterdag loopt. Wat betreft de verkeersdrukte geeft de ANWB verschillende informatie voor de 16e augustus. Op hun website: druk in noordelijke en zuidelijke richting in Belgie (gradaties: druk, zeer druk, topdrukte). Zeer druk in noordelijke richting in Frankrijk. In het ANWB handboek 2008: zeer druk in noordelijke en zuidelijke richting in Belgie. Zeer druk in noordelijke en zuidelijke richting in Frankrijk. Ik ga maar uit van het meest ongunstige scenario: de info in het handboek.

De ANWB routeplanner geeft als snelste route: Antwerpen – Lille – Parijs – Nevers, 728 km. Ik zie deze route echter niet zo zitten vanwege (1) de drukte bij Parijs en (2) ik heb de A1 Lille-Parijs al heel vaak gereden en vind het een enorm saai stuk.

Ik ben op zoek gegaan naar alternatieve routes. De meest voor de hand liggende in mijn ogen is dan: Maastricht – Luik – Luxemburg – Nancy – Dijon en bij Beaune de snelweg verlaten naar het westen. Dit is 769 km. Echter hier zie ik ook wel enige beren op de weg: route du soleil is ook druk (hoewel de files meestal ten zuiden van Lyon staan geloof ik) + werkzaamheden op de A31 bij Metz, tussen Langres en Dijon en tussen Dijon en Beaune (deze info staat op ANWB website).
Voor het gedeelte Maastricht – Luxemburg via A26 heb ik wel een alternatief gevonden namelijk via Verviers – Bitburg – Trier (E42 – B51 – E44), maar nu zijn er ook werkzaamheden bij de Belgisch - Duitse grens op de E42 waar een omleiding is. We ontlopen zo wel eventuele drukte in Belgie. Daarbij schijnt dit stuk een heel mooie route te zijn heb ik op het forum gelezen.
Een manier om de werkzaamheden tussen Dijon en Beaune te ontlopen is bij Dijon de A38 te pakken.

Mijn vragen zijn:
• Heeft iemand de route Maastricht - Luxemburg (over A26) – Nancy – Dijon (en eventueel verder) al gereden deze zomer op zaterdag (of een andere dag) en hoe is dit bevallen? Veel oponthoud? Zo ja waar? Ook drukte ervaren in Belgie?
• Heeft iemand al de omleiding op de E42 gereden? Kost dit veel tijd?
• Is de B51 een goede 2-baans weg? Gaat hij door veel dorpen?
• Weet iemand nog alternatieve routes of alternatieven voor delen van de route?

Alvast bedankt, groet!

Chris
Moderator

Re: Van Eindhoven naar Bourgogne

Bericht door Chris » di 22 jul 2008, 22:02

Ik denk dat die route over Beaune een prima route is. Je zou eventueel Luxemburg kunnen mijden door bij Arlon naar Aubange en Longwy te gaan, je komt dan bij Thionville de A31 weer op. De meeste drukte in noordelijke richting splitst zich bij Beaune, en richting zuiden heb je daar sowieso niet zoveel last van. Nu zijn er wel wegwerkzaamheden tussen Langres en Dijon die vertraging kunnen veroorzaken in zuidelijke richting. De afgelopen zaterdagen stond daar al vaak file, maar 16 augustus is meer een noordelijke richting drukte, dan richting het zuiden.

De B51 is een prima route, en dient als alternatief tot de Duitse A1 af is. Hier rijdt volgens mij wel vrij veel vrachtverkeer, alhoewel dat op een zaterdag wel mee zal vallen.

De laatste kilometers zullen de langste zijn, aangezien je bestemming vrij ver van snelle wegen ligt.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 22 jul 2008, 22:10

De E42 is een van de kalmste snelwegen in België en ik veronderstel dat het nog steeds gaat om de bouw van een brug bij Sankt-Vith. Je gaat even de snelweg af en niet veel verder kan je de E42 alweer oprijden, er is amper tijdsverlies. Verder is het weekend van 15 augustus standaard een druk weekend omwille van OLV-Hemelvaart, dit is een vrije dag in België. Aangezien de 15de op een vrijdag valt gaat het dus om een verlengd weekend en zullen veel Belgen al vrijdag of zelfs donderdagavond vertrekken. Is het echter goed weer, dan zal het ook zaterdag vrij zeker druk zijn op de Belgische wegen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 22 jul 2008, 22:22

Met de drukte in Noord-Frankrijk zal het nog wel meevallen. De meeste drukte is toch op de routes van Parijs naar Bordeaux, Perpignan en Nice. Als er op de A31 files zijn, komt dat meestal door andere incidenten. Beaune kan wel een flessenhals zijn, omdat er diverse wegen bij elkaar komen. Het is daar misschien beter door Dijon te rijden en aansluitend over de A38.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 22 jul 2008, 22:22

Chris schreef: Hier rijdt volgens mij wel vrij veel vrachtverkeer, alhoewel dat op een zaterdag wel mee zal vallen.
Zeker in juli en augustus, want dan mag het vrachtverkeer ook op zaterdag overdag de meeste grote snelwegen niet op.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 22 jul 2008, 22:23

Paar maanden terug dat stukje B51 gereden. Was vrij laat in de avond, dus over drukte kan ik niet heel veel zeggen. Kan wel zeggen dat het een route is die grotendeels buiten de dorpen loopt en die is aangelegd om lekker door te rijden. Hij is echter grotendeels tweebaans met zo af en toe een derde baan, dus als je achter een langzame (vracht)auto zit, schiet het allemaal niet echt op. Van Bitburg naar Trier via de A60-A1 is in kilometers wat om, maar rijdt mogelijk wel lekkerder door. Als je op de A60 de borden "Trier" volgt, word je ook op deze manier buitenom geleid (@Chris, op dat punt is de A1 wél af; de B51 is een alternatief voor het ontbrekende gedeelte van de A1 op een ander traject).

Maak niet de fout die wij maakten door bij de eerste verwijzing naar de B51 op de borden meteen de afrit te pakken. Bij die afrit kun je namelijk alleen in noordelijke richting. De B51 lift vanaf die afrit even mee over de A60 (meen twee afritten) en pas dan pak je de afrit.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 23 jul 2008, 7:48

Als je echt van de gebaande paden wil afwijken zou je vanaf Luik de E46 en de E17 kunnen nemen tot Troyes. Vanaf daar zul je dan wel een weg binnendoor moeten zoeken :puh2:

Wout79
polderweggetje

Bericht door Wout79 » vr 25 jul 2008, 8:58

Bedankt allemaal voor de reacties en nuttige tips. Hier kan ik wel wat mee.

Groet!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 25 jul 2008, 9:04

Ik heb de B51 ook wel eens gereden op vakantiedoortocht naar het zuiden.
De route rijdt op zich prima door, al is het stuk dichtbij Trier wel wat smaller en bochtiger.

Voordeel van de E42-B51 route is dat je bij Wasserbillig de grens met Luxemburg overgaat.
En daar, bij Wasserbillig, zit een tankstation dat véél minder druk is dan die langs de as Aarlen-Luxemburg stad-Thionville.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])