Eens even een oude draad afstoffen, mede naar aanleiding van de roadtrip van afgelopen weekend. Daarbij heb ik namelijk enkele van de in deze draad besproken superstrade gezien. Hoewel er afgelopen weekend nul vrachtverkeer was, kan ik me wel herkennen in de gedachte dat het op deze routes niet heel prettig inhalen is als er vrachtwagens rijden. Maar in het algemeen rijden superstrade en
strade di grande communicazione lekker door. Je rijdt zo rond de 120 kmh. Daardoor vormen ze mogelijk een interessant en tolvrij alternatief voor de autostrada. Om die reden leek het me ook goed om het eerdere overzicht van Vynkce bij te werken, zie hieronder.
De reden dat je in dit deel van Italië veel expreswegen vindt, gaat niet alleen terug op het bergachtige terrein. Je kunt in Midden-Italië de nodige superstrade aanwijzen door makkelijk terrein, waar de extra kosten voor twee vluchtstroken en wat bredere rijstroken zeer overzichtelijk zouden zijn. En aan de andere kant zijn er Apennijnen-routes die men dan weer wel als volwaardige snelweg heeft uitgebouwd. Nee, de keuze tussen volwaardige snelweg en superstrada is er wat mij betreft vooral een van verkeersintensiteit. Daarom vind je ze ook maar nauwelijks in de dichtbevolkte Po-vlakte of in de directe omgeving van Rome. Superstrade komen voor in de dunbevolkte gebieden van Italië. Je ziet ze ook erg veel in het zuiden en op Sardinië (
overzicht hier). Je hoeft doorgaande wegen daar niet uit te bouwen boven het niveau van superstrada. Net zoals men in Duitsland en Engeland wegen vaak op een niveau onder autosnelweg houdt. Het ontbreekt, buiten de A1-A3 corridor en de A14-corridor, meestal aan de verkeersvraag. Overigens liggen er wel plannen om de volledige SS3bis vanaf Orte tot Ravenna alsnog uit te bouwen tot volwaardige autosnelweg en deze dan meteen door de Povlakte door te trekken tot aan Venetië (zie
hier).
Natuurlijk rijdt een autostrada of een Spaanse autovia lekkerder en zijn die ook veiliger, maar bij een beperkte verkeersintensiteit hoef je het allemaal niet zo extreem veilig te maken tegen hoge kosten. De keuze om dan met een smaller alignement en zonder vluchtstrook te werken vind ik prima te rechtvaardigen. Het lijkt mij een wat zinniger manier van geldbesteding dan de Spaanse autovias waar maar nauwelijks auto's komen. Die hadden best met wat minder aangekund.
Anyway, hieronder het overzicht.
- SPOILER: TOON
Oorspronkelijke kaartje Vynkce:

Update ten aanzien van de wegen die op bovenstaand kaartje nog in aanleg waren (van noord naar zuid en van west naar oost):
- Siena - Arezzo - San Sepolcro - Fano (E78): de directe verbinding Siena - Perugia ligt er, maar er is nog geen doorgaande expresweg naar Arezzo. Ten oosten van Arezzo ligt vervolgens wat superstrada, maar die haalt Sansepolcro bij lange na niet. Pas ruim ten oosten van Sansepolcro is er weer de op het kaartje ook al ingetekende superstrada tot aan Fano. Waarom deze weg ooit E78 is gemaakt, mij is het een raadsel.
- Siena - Bettolle (A1): voltooid
- Siena - Grossetto (E78): weinig vooruitgang. Is superstrada tussen de SS1 en Paganico. Het ontbrekende gedeelte is nog tweebaans, maar rijdt op zich redelijk door.
- Perugia - Ancona (SS76): nog steeds de gaten die staan ingetekend. Waaronder de lastigste stukken, namelijk de oversteek van de Apennijnen.
- Perugia - Civitanova (SS77): het gat in de route is kleiner geworden, nu nog tussen Foligno en San Giusto. Dat is wel het lastigste gedeelte, namelijk de oversteek van de Apennijnen.
- Grossetto - Civitavechhia (SS1 / E80): vrijwel geheel compleet. Een gedeelte geldt overigens niet als superstrada, maar is wel compleet vierbaans. Verschil zit hem in het niet bestaan van formele afritten. Op dit stuk kun je gewoon gelijkvloers rechtsaf slaan en kan verkeer uit zijweggetjes ook rechtsaf de SS1 op (maar in beide gevallen niet linksaf).
- Civitavecchia - A1 - Terni: er wordt op dit moment gebouwd vanaf de A1 naar het westen, tot aan Tarquinia. Tussen Civitavecchia en Tarquinia nog weinig vooruitgang.
- Terni - Fano (SS3): is superstrada tussen Spoleto en Foligno, maar nog steeds een gat tussen Terni en Spoleto. Ten noorden van Foligno houdt het op, totdat je op de bestaande superstrada in de buurt van Fano terecht komt. Apennijnen-route, dus houd voorlopig nog rekening met een langzame rit.
- Terni - L' Aquila: alleen de passage van Rieti is superstrada, verder nog niets van terecht gekomen. Ze hebben met die aardbeving van vorig jaar ook wel wat beters te doen daar. Apennijnen-route, dus huidige weg is langzaam.
- Rieti - Roma (SS4): nog niets van terecht gekomen.