[I] Expresswegen in Midden-Italië

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [I] Expresswegen in Midden-Italië

Bericht door Pino » zo 03 sep 2023, 21:11

waldo79 schreef: zo 03 sep 2023, 20:50 Toen ook al niet geweldig al waren er toen amper herstellingswerken.
De vraag bij herstelwerken is of er echt gewerkt wordt of dat men een brug hoofdzakelijk heeft afgezet omdat je er echt niet meer (met grotere aantallen auto’s) veilig overheen kunt.

Wat betreft vrachtverkeer: wat Chris omschrijft ken ik vooral van autosnelwegen in Italië en niet van superstrade. Misschien niet op de juiste tijdstippen gereden, maar ik heb nul beeld dat zo’n asfaltvlakte ook maar enigszins vol stond. Het lijkt hoe dan ook niet zo dat ze er zijn gekomen om dit soort hoeveelheden vrachtverkeer op te vangen; eerder typisch rommelige ruimtelijke ordening.

Vraag op zichzelf: waar is het vrachtverkeer dan? De E45 is bij mijn weten best populair als tolvrije route naar het zuiden, maar wellicht hoofdzakelijk bij verkeer van/naar Noordoost Italië dat meer doordeweeks rijdt en geen weekenden op parkeerplaatsen doorbrengt? Je bent toch een beetje weg van de Europese hoofdroutes hier, wat sterk zal bijdragen aan het niet hebben van Duitse taferelen of wat je op een A1/A4/A14 ziet. Ik denk ook dat het voor een weekend best onveilige plekken kunnen zijn, terwijl juist bij wat geringere vraag parkeren in de dorpen vermoedelijk wat makkelijker uit zal kunnen.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 03 sep 2023, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 03 sep 2023, 21:36

Pino schreef: zo 03 sep 2023, 20:22 Het is alweer dertien jaar terug dat ik over de SS3bis reed
Ah, die goeie ouwe tijd... Ik was daar in 2010 en 2014. Uiteraard ook toen al een continue bouwplaats.
In 2014 zelfs (om en om) in 1 richting geheel afgesloten: het verkeer moest over plaatselijke bergweggetjes kruipen. Dat heeft mij ook wat extra reistijd gekost.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 03 sep 2023, 21:43

^^ 2010 ook zoiets hoor. Ergens in de omgeving van Bagno di Romagna als ik me goed herinner. En volgens mij is dat een situatie die echt jaaaren heeft bestaan.

Voor de liefhebber is er trouwens een Facebook-groep genaamd Vergogna E45. Schande dus. Dat zegt genoeg.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » ma 04 sep 2023, 16:06

Afgelopen augustus heb ik ook wat van deze wegen mogen berijden, bij deze mijn ervaringen.

Bettole (A1) - Perugia - Assisi: eerste km slechts 40 (!) km/h zonder overtuigende reden, hooguit was het asfalt wat ouder. Daarna mocht ik 90 km/h tot aan het Lago di Trasimeno. Toch lager dan verwacht. Langs het meer lange 'wegwerkzaamheden' waar het meestal tot 60 maar soms even tot 40 begrensd werd. Schoot niet op, ook al rij je wat harder. Terug van Perugia en Assisi (verschillende dagen) maar zuidelijk langs het meer teruggekacheld naar Castiglione del Lago. Mag je ook maar overwegend 50 en als je mazzel hebt 70, maar het reed relaxter.
Van Maggione (noordoostkant van het meer) tot aan Perugia maar liefst de hele 110 km/h, langs Perugia vele tunneltjes en 80 km/h was niet echt een rare Vmax. Bij Perugia paar knooppunten kort op elkaar en druk vrachtverkeer.

Bettole (A1) - Siena: overwegend een mooie expresweg, je mag ook meestal 110 km/h. Eindigt bij Siena wel vrij abrupt, rechtdoor ga je naar de zuidkant van de stad, om aan de westkant te komen (en verder naar Grosseto of Florence) moet je wat afslagen en bochten nemen, en natuurlijk in Italië mag je daarbij weer overdreven langzaam. Na zo'n bijzonderheid voeg je dan weer in op een expresweg waar iedereen weer beduidend harder gaat rijden, maar een bordje dat de beperking is opgehouden zie je bijna nooit...moet je maar een beetje gokken dan?!

De westelijke tangenziale van Pistoia: in Polen zouden ze zich schamen voor het wegdek. Ja mag er deels 60, deels 80 km/h en er is trajectcontrole. Toch de beste manier om langs de stad te komen. Echt veel doorgaand belang is er niet meer of nooit geweest. Route 64 en 66 die naar resp. Bologna en Modena gaan (staat op de bewegwijzering) zijn mooie maar erg trage routes door de Apennijnen. Vanuit Pistoia naar deze steden is de A1 via Florence en Bologna zelfs op drukke dagen veel sneller lijkt mij. Denk aan 50 door de dorpen (en dat is soms erg snel!) en 60 daartussenin. Ik reed die 60, reed meestal dan de Italianen los (dat gebeurt ook niet vaak...) en later moest ik stoppen omdat mijn zoon misselijk werd....dit was op de tweede keer dat ik hetzelfde traject reed.

Al met al toch liever de Autostrada in Italië, ook al word je daar vaak ook niet blij van. Maar toch een veel beter alternatief. De drukke A1 schiet niet echt op, maar het kabbelt wel door. De A11 was vrij rustig en voorspelbaar. Let wel op rond Montecatini dat je maar 100 mag er is controle. Van Bologna naar Florence heb ik de Panoramico genomen, ook omdat ik lekker boven in de bergen een pauze wilde nemen (waar het nog steeds 28 graden was), mooie route maar kost wel meer tijd dan de Direttissima (op informatieborden werd een vergelijkbare reistijd aangegeven...). Op de Panoramico bijna geen verkeer. En dan voeg je voor Florence weer in op de Direttissima en het is gelijk stampvol...
A12 van Viareggio naar La Spezia was megadruk, over 40 km langzaam rijdend verkeer. Toen was het een verademing om de A15 te rijden naar Parma. Lekker rustig en een mooie parkeerplaats bovenin de bergen (ook weer gepland om het iets minder heet te hebben). Bovenin zijn wel wat snelheidsbeperkingen, maar eerlijk gezegd waren die nog wel redelijk, het is daar een spectaculaire weg met flinke bochten.

De tangenziale van Milaan (A50) was op de heenweg enorm druk terwijl het op de rest van de route wel meeviel. Je raadt het al, op de terugweg was die lekker rustig terwijl de rest van de route ervoor heel druk was. Werkt het tolstation Milano-Sud goed als buffer?
Wel af en toe wat chaotisch weggedrag daar, meestal zwaar onnodig. Zo onlogisch is die weg ook niet, zeker voor Italiaanse begrippen.
De A9 tenslotte is een echte verademing tussen het tolstation bij Rho en het tolstation bij Como. 2x3, kaarsrecht, verkeersaanbod niet zo hoog. Het stuk van Como tot de grens is in feite een expresweg met 2 nauwe stroken per richting en een erg nerveus wegbeeld. Maar dat is dan maar weer kort, je hebt in noordelijke richting even een fabuleus uitzicht op het Comomeer en daarna wacht het mooie Zwitserland.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 sep 2023, 16:29

Ernst76 schreef: ma 04 sep 2023, 16:06 Bettole (A1) - Perugia - Assisi: eerste km slechts 40 (!) km/h zonder overtuigende reden, hooguit was het asfalt wat ouder. Daarna mocht ik 90 km/h tot aan het Lago di Trasimeno. Toch lager dan verwacht. [...]
Van Maggione (noordoostkant van het meer) tot aan Perugia maar liefst de hele 110 km/h, langs Perugia vele tunneltjes en 80 km/h was niet echt een rare Vmax. Bij Perugia paar knooppunten kort op elkaar en druk vrachtverkeer.

Bettole (A1) - Siena: overwegend een mooie expresweg, je mag ook meestal 110 km/h.
De 90 of 110 wordt bepaald door de vraag of de weg voldoet aan de eisen voor een Strada Extraurbane Principe (Tipo B). Dat vereist onder meer een harde berm. Hoeft geen vluchtstrook te zijn, maar een minimaal stukje asfalt tussen de kantstreep en de vangrail/rand van de weg is toch wel nodig. Aan deze eis wordt bij de oudste superstrade niet voldaan, dus moet de maximumsnelheid ook naar 90 (wettekst hier). Dat je de stukken 110 vervolgens ervaart als "ik zie het verschil niet" verbaast mij dan ook weer niet echt, maar je ziet het verschil wel als je kijkt naar de bewuste stukken weg.

Het is ook dit element dat mij op die oudste (90-)superstrade altijd het gevoel geeft dat je echt nergens heen kunt. Niet dat je met dat minimale stukje asfalt op een 110-superstrada nou echt veel ontsnappingsmogelijkheid hebt, maar het is in ieder geval wat.

Wat ik trouwens wel bizar vind, is dat Betole-Perugia met groene borden staat bewegwijzerd, terwijl het dus over flinke delen dus niet eens aan de eisen van een superstrada Tipo B voldoet. Dat heeft het dan vermoedelijk te danken aan het feit dat de weg te boek staat als Raccordo Autostradale.

Ernst76 schreef: ma 04 sep 2023, 16:06 Eindigt bij Siena wel vrij abrupt, rechtdoor ga je naar de zuidkant van de stad, om aan de westkant te komen (en verder naar Grosseto of Florence) moet je wat afslagen en bochten nemen, en natuurlijk in Italië mag je daarbij weer overdreven langzaam. Na zo'n bijzonderheid voeg je dan weer in op een expresweg waar iedereen weer beduidend harder gaat rijden, maar een bordje dat de beperking is opgehouden zie je bijna nooit...moet je maar een beetje gokken dan?!
De plannen om daar een fatsoenlijke doorgaande oost-west-route te creëren (Grosseto-Perugia) liggen er, maar het loopt allemaal vreselijk traag. Zie verder de Wegenwiki. In de tussentijd gaat het er, wel, nogal Italiaans aan toe ...

Vraag nog aan Chris: ik lees zo hier en daar mooie persberichten over de lopende “riqualificazione” van de E45 en dat dit in 2016 ingezette traject aardig voort gaat (bijvoorbeeld hier). Heb je er in de praktijk iets van gezien? Behalve eerder onzichtbaar werk als het onderhoud aan bruggen en vervangen van de barrières tussen de rijbanen zou je nu ook wel wat stukken moeten zien met nieuw asfalt, tunnels op standaard en nieuwe bewegwijzering. Deze week beginnen ze trouwens met werken aan de aansluiting met de A14 bij Cesena nord. Hiervoor zal de verbindingsboog van het tolplein naar het zuiden een paar maanden dicht gaan (je wordt vanaf het tolplein over een stukje OWN omgeleid).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 sep 2023, 18:45

Wat highlights van de SS76 (Ancona - Fossato di Vico), oost-west door Marche.

Bijna de hele route is nu een 2x2 superstrada, maar twee tunnels zijn nog enkelbuizig in gebruik, ik weet niet of dat tijdelijk was. Enkele delen van de SS76 superstrada in de Apennijnen zijn pas de laatste 4 jaar in gebruik genomen.

Opvallendheden:
* smal profiel, geen vluchtstroken, wel continu SOS haventjes
* control city is eerst Roma, later Perugia
* SS76 wordt op bijna geen wegwijzer aangegeven, maar staat wel consistent op kilometerpalen
* Er is afritnummering, ik weet niet hoe gangbaar dat is op superstrade.

1. Komende vanaf de A14 kom je eerst op het oudste deel van de SS76 terecht, dat in vrij slechte staat verkeert.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 01 by European Roads, on Flickr

2. De control city is dus eerst langere tijd Roma.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 05 by European Roads, on Flickr

3. Jesi. De J komt traditioneel niet in het Italiaans voor en het werd voorheen als Iesi geschreven.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 09 by European Roads, on Flickr

4. Vrij claustrofobisch met zulke hoge barriers bijna op de kantstreep.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 19 by European Roads, on Flickr

5. Afritnummer 12. Het terrein wordt bergachtiger.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 28 by European Roads, on Flickr

6. Stukje met 'wegwerkzaamheden'.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 38 by European Roads, on Flickr

7. Hier werd ik met 90 door iedereen ingehaald.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 39 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 48 by European Roads, on Flickr

9. Vervolgens verdwijnt Roma en komt Perugia op de wegwijzers.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 49 by European Roads, on Flickr

10. Behalve dan op deze wegwijzer, waar zelfs een nummer op staat.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 52 by European Roads, on Flickr

11. Tegenverkeer.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 56 by European Roads, on Flickr

12. Roma en Perugia (en een leeg SS nummer)
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 58 by European Roads, on Flickr

13.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 63 by European Roads, on Flickr

14. Fossato di Vico. Hier eindigt de SS76.
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 67 by European Roads, on Flickr

15. Op de achtergrond kilometer 0. De weg gaat hier over in de SS318 naar Perugia. Dit is ook de kruising met de SS3 (die veel minder belangrijk is dan de SS3bis).
Afbeelding
SS76 Ancona - Fossato di Vico 70 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 sep 2023, 18:59

Chris schreef: ma 11 sep 2023, 18:45 Opvallendheden:
* smal profiel, geen vluchtstroken, wel continu SOS haventjes
* control city is eerst Roma, later Perugia
* SS76 wordt op bijna geen wegwijzer aangegeven, maar staat wel consistent op kilometerpalen
* Er is afritnummering, ik weet niet hoe gangbaar dat is op superstrade
Weinig gangbaar, maar in dit gebied komt het op een paar wegen voor. Aan het profiel zie je mooi welke stukken later zijn opgeleverd. Dan zit er ineens toch een meter tussen kantstreep en vangrail. Aan de kwaliteit van het asfalt zie je het ook.

Dat gedoe met Rome als doel had je ook op de SS3bis. In Emilia-Romagna en Toscane is Rome het belangrijkste doel. Dan rijd je Umbria binnen en dan draait het om de regionale hoofdstad Perugia. Het is in Umbria nu nog steeds een verwijzing naar de A1 en niet naar Rome.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 sep 2023, 19:40

3. Jesi. De J komt traditioneel niet in het Italiaans voor en het werd voorheen als Iesi geschreven.
In het Latijn komt de 'J' ook niet voor; wel de 'i' als medeklinker, wat dan ongeveer dezelfde klank oplevert als onze 'j'. Het vreemde is alleen dat ik (ook op de Italiaanse wikipediapagina) niet echt een onderbouwing kan vinden waarom dat in deze naam is gebeurd. De naam kan zijn afgeleid van de koning 'Esio' ('Aesis') of van de rivier 'Esino'. In al deze opties zie ik geen 'j' terug...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 sep 2023, 19:57

Deze pagina geeft wellicht wat achtergrond: https://it.m.wikipedia.org/wiki/J Ik duid het dan zo vlug zo dat in het Italiaans lang de i en de j werden gezien als hetzelfde. Je deed (aan het begin van je woord en op gezette andere plekken in het woord) maar wat met je handschrift of drukletter en het was wel best. Zo kwamen dus vaak ook meerdere varianten op van hetzelfde woord. Ionica en Jonica voor de Ionische Zee komen beide voor, zonder dat er eentje fout is. Hier bij Jesi heeft zich kennelijk de J door weten te zetten.

Grappig in die zin dat de twee letters als dusdanig hetzelfde werden gezien dat in woordenboeken jeans voor iodio stond. Men is pas onderscheid gaan maken toen het aantal leenwoorden uit andere talen, die toch echt alleen met een j moesten, te sterk toenam.
Laatst gewijzigd door Pino op di 12 sep 2023, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 11 sep 2023, 20:02

Leuk om na 15 jaar nog eens foto's te zien op dit forum van deze weg. Geen idee waar die van mij gebleven zijn eerlijk gezegd (uit de openingspost)...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 sep 2023, 20:06

De mijne uit 2010 heb ik nog wel. Geef maar massale likes als ik ze weer zou moeten uploaden…

Inmiddels trouwens wat geschiedenis kunnen opduiken van een paar van de superstrade en raccordi autostradali in deze regio. De twee raccordi naar Siena kwamen er tegelijk met de Autosole. Siena was pissig omdat de A1 via Arezzo zou lopen en moest een kadootje krijgen. Van Bettolle-Perugia was toen nog geen sprake. In de jaren ‘60 beginnen debatten in het Italiaanse parlement over de slechte ontsluiting van Umbria. De A1 liep nog net door het westen van de regio, maar verder was het marginaal. Er zat ook wat oud zeer van steden die de Autosole wel over Rieti-Terni-Perugia hadden willen hebben. Toen is men begonnen met Bettolle-Perugia, Rieti-Terni, Terni-Orte. En de SS3bis. Bettolle-Perugia is toen rond 1971 geopend, Termi-Orte eind jaren ‘70, 3bis lang verhaal geweest dat al in 1968 begon en pas in de jaren ‘80 ophield.

Het is dus wel allemaal van vóór Legge 492.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 sep 2023, 21:41

Mooie video van de Raccordo Autostradale Bettolle-Perugia van rond 1980. Beelden vooral van de passage van Perugia, en het stuk net westelijk ervan. De titel suggereert dat dit een openingsrit is. Hoe dan ook was het toen zo leeg dat je je niet kunt voorstellen dat het tegenwerking schreeuwt om ontlasting. Het project Nodo di Perugia moet die brengen, een nieuwe zuidelijke en oostelijke bypass.
Link
Verder mooi te zien: gele kantstreep en nog een 1x4 rijbaan - nog geen Jersey barrier middenop de weg. Blauwe bewegwijzering minder verrassend; dit is een van de vele RA’s die pas ergens in de laatste 15 jaar “groen” werd. Precieze achtergrond mij eigenlijk onduidelijk.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 07 okt 2023, 12:49

vynkce schreef: ma 11 sep 2023, 20:02 Geen idee waar die van mij gebleven zijn eerlijk gezegd (uit de openingspost)...
Ik heb ze nog wel.