Ernst76 schreef: ↑ma 04 sep 2023, 16:06
Bettole (A1) - Perugia - Assisi: eerste km slechts 40 (!) km/h zonder overtuigende reden, hooguit was het asfalt wat ouder. Daarna mocht ik 90 km/h tot aan het Lago di Trasimeno. Toch lager dan verwacht. [...]
Van Maggione (noordoostkant van het meer) tot aan Perugia maar liefst de hele 110 km/h, langs Perugia vele tunneltjes en 80 km/h was niet echt een rare Vmax. Bij Perugia paar knooppunten kort op elkaar en druk vrachtverkeer.
Bettole (A1) - Siena: overwegend een mooie expresweg, je mag ook meestal 110 km/h.
De 90 of 110 wordt bepaald door de vraag of de weg voldoet aan de eisen voor een Strada Extraurbane Principe (Tipo B). Dat vereist onder meer een harde berm. Hoeft geen vluchtstrook te zijn, maar een minimaal stukje asfalt tussen de kantstreep en de vangrail/rand van de weg is toch wel nodig. Aan deze eis wordt bij de oudste superstrade niet voldaan, dus moet de maximumsnelheid ook naar 90 (
wettekst hier). Dat je de stukken 110 vervolgens ervaart als "ik zie het verschil niet" verbaast mij dan ook weer niet echt, maar je ziet het verschil wel als je kijkt naar de bewuste stukken weg.
Het is ook dit element dat mij op die oudste (90-)superstrade altijd het gevoel geeft dat je echt nergens heen kunt. Niet dat je met dat minimale stukje asfalt op een 110-superstrada nou echt veel ontsnappingsmogelijkheid hebt, maar het is in ieder geval wat.
Wat ik trouwens wel bizar vind, is dat Betole-Perugia met groene borden staat bewegwijzerd, terwijl het dus over flinke delen dus niet eens aan de eisen van een superstrada Tipo B voldoet. Dat heeft het dan vermoedelijk te danken aan het feit dat de weg te boek staat als Raccordo Autostradale.
Ernst76 schreef: ↑ma 04 sep 2023, 16:06
Eindigt bij Siena wel vrij abrupt, rechtdoor ga je naar de zuidkant van de stad, om aan de westkant te komen (en verder naar Grosseto of Florence) moet je wat afslagen en bochten nemen, en natuurlijk in Italië mag je daarbij weer overdreven langzaam. Na zo'n bijzonderheid voeg je dan weer in op een expresweg waar iedereen weer beduidend harder gaat rijden, maar een bordje dat de beperking is opgehouden zie je bijna nooit...moet je maar een beetje gokken dan?!
De plannen om daar een fatsoenlijke doorgaande oost-west-route te creëren (Grosseto-Perugia) liggen er, maar het loopt allemaal vreselijk traag. Zie verder de
Wegenwiki. In de tussentijd gaat het er, wel, nogal Italiaans aan toe ...
Vraag nog aan Chris: ik lees zo hier en daar mooie persberichten over de lopende “riqualificazione” van de E45 en dat dit in 2016 ingezette traject aardig voort gaat (bijvoorbeeld
hier). Heb je er in de praktijk iets van gezien? Behalve eerder onzichtbaar werk als het onderhoud aan bruggen en vervangen van de barrières tussen de rijbanen zou je nu ook wel wat stukken moeten zien met nieuw asfalt, tunnels op standaard en nieuwe bewegwijzering. Deze week beginnen ze trouwens met werken aan de aansluiting met de A14 bij Cesena nord. Hiervoor zal de verbindingsboog van het tolplein naar het zuiden een paar maanden dicht gaan (je wordt vanaf het tolplein over een stukje OWN omgeleid).