Hoeveel werklocaties liggen er eigenlijk direct aan het centrum? Ik zie een P+R eerlijk gezegd niet als heel kansrijk voor locaties die binnen 2 kilometer van een snelweg zitten, er zullen weinig mensen zo omslachtig gaan reizen voor dat laatste stukje vanaf de snelweg.
Hoog Catharijne (winkelpersoneel, veel kantoorruimte ook), twee hoofdkantoren van SNS Reaal, stadskantoor gemeente Utrecht, Jaarbeurs, NS, ProRail, hoofdkantoor Rabobank Nederland, om enkele grote werkgevers te noemen...
Chris schreef:Mavas schreef:En over Houten: Het is wel een echte fietsstad he. Daar gaan veel meer mensen met de fiets naar het werk die gewoon een auto hebben.
Geldt dat vooral voor lokaal verkeer in Houten dat vooral met de fiets gaat, of ook naar buiten Houten? Frits heeft het er altijd over dat die rondweg muurvast staat in de spits.
Van files op de Rondweg heb ik nooit last gehad, hooguit tussen de Rondweg en de A27.
Chris schreef:Investeren in de fiets is natuurlijk goed, maar in hoeverre zou hier nog significante winst gehaald kunnen worden? Houten/Nieuwegein - Utrecht-centrum/Uithof zijn toch niet echt afstanden meer waarop je nog een groot aandeel mag verwachten qua fiets. Fietsgebruik op de korte afstanden (<4km) zal waarschijnlijk zowieso al erg hoog zijn.
Utrecht Centrum->Uithof is hooguit 20 minuten fietsen. De fietsroute van het centrum naar De Uithof is één van de drukste van Utrecht. Houten (centrum) - Utrecht (Centrum ) is een half uur doortrappen. Naar het genoemde Rijkswaterstaat gebouw minder dan een half uur. Nieuwegein-Utrecht is nou ook niet een afstand waarvan je zegt "goh". Uit ervaring kan ik vertellen dat de fietsroute van Nieuwegein naar Utrecht behoorlijk druk is.
Op de drie genoemde relaties zijn (toevallig?) ook drie succesvolle OV-verbindingen. De sneltram naar Nieuwegein trekt zo'n 20.000 reizigers. De buslijn 12s (één van de lijnen naar De Uihof) 30.000 reizigers. Ik heb eens iemand horen roepen dat de stoptreinen tussen Geldermalsen en Utrecht tot de drukste van Nederland behoren.
nu.nl schreef:GroenLinks blaast Utrechtse coalitie op
Een meerderheid van het college denkt dat een nieuwe spoorlijn, een tunnel en extra wegen nodig zijn om de bereikbaarheid van de stad te garanderen. Door deze ingrepen zouden er sociale huurwoningen moeten worden gesloopt en GroenLinks is hier pertinent tegen.
De partij wil geen verantwoordelijkheid dragen voor meer auto's in de stad. ''Een extra invalsweg zou tienduizenden auto's naar de stad trekken en dat vinden wij onacceptabel.''
GroenLinks is de tweede partij in Utrecht en heeft acht zetels.
Waarom stappen ze er nu uit? Door de huurwoningen of de nieuwe weg?
Chris schreef:We voeren een sectorenmodel in, waarmee de stad in vier sectoren wordt verdeeld en doorgaand verkeer door de oude stad wordt geweerd. Uitgangspunt is dat het centrum, ook met de auto, vanuit elke richting bereikbaar moet blijven. Doorgaand verkeer moet echter gebruik maken van de verdeelring of de rijkswegen. Vanuit elke richting blijven één of meerdere parkeergarages in de binnenstad bereikbaar.
Ik meen dat Groningen dit ook heeft. Wat vaak vergeten wordt is dat een groot deel van het doorgaand verkeer rond een centrum mensen uit een ander deel dicht om het centrum zijn, die naar verdere locaties willen. Er zal echt niet massaal door Utrecht gereden worden vanaf buiten de stad naar een locatie buiten het centrum, maar dat beeld blijft altijd populair bij politici. Een grote stad als Utrecht genereert nou eenmaal veel verkeer, ook bij het centrum.
Echt nieuws is het niet. Anno begin jaren '90 zijn volgens mij alle doorgaande routes al opgeblazen. rondom het centrum ligt een prima rondweg, ik zou niet weten waarom je die paar kilometer (gemiddeld: 2 km) niet om zou rijden. Inderdaad heeft doorgaand verkeer niets in een historisch centrum als dat van Utrecht te zoeken, zeker niet als er prima alternatieve verbindingen voorhanden zijn.