Zwarte zaterdagen 2008
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Iemand vertelde op skyscrapercity dat er op verschillende plekken vannacht om half drie al files van meer dan 10 kilometer stonden.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43246
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Normandië is duidelijk niet meer de oase van rust van vroeger; hoewel ik me als kind de files op de ringweg van Caen en bij de Pont de Tancarville nog wel kan herinneren...Een aantal opvallende andere files op de A13 tussen de Pont de Normandie en de rondweg van Caen 4 files van in totaal 21 km. Op de A28 ten noorden van Le Mans voor een enkelbaans dalviaduct 7 km. Op de A20 en A89 bij Brive. Op de N85 voor Vizille 10 km, die laatste kan zeker tijdrovend zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
bas1984
- autoweg
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
- Locatie: Heerlen
Re: Zwarte zaterdagen 2008
De zwarte zaterdag in Frankrijk gisteren was rustiger dan andere jaren. Het lijkt erop dat mensen toch meer op andere dagen op vakantie gaan. Op dit moment is het op verschillende plaatsen in Frankrijk al weer filerijden.
Een kleine selectie, richting het zuiden (10.30u):
- A10 bij Orleans; 33 km langzaamrijdend verkeer
- A7 in totaal 15 km file.

A7 bij Vienne:

A7 bij Valence:

A9 bij Montpellier:

EDIT / UPDATE: Nu, om 11.30 is de reistijd voor Vienne - Orange inmiddels opgelopen naar 2.30u. Inmiddels staat er in totaal 30 km file. De file op de A10 is gegroeid naar 40 km.
Een kleine selectie, richting het zuiden (10.30u):
- A10 bij Orleans; 33 km langzaamrijdend verkeer
- A7 in totaal 15 km file.

A7 bij Vienne:

A7 bij Valence:

A9 bij Montpellier:

EDIT / UPDATE: Nu, om 11.30 is de reistijd voor Vienne - Orange inmiddels opgelopen naar 2.30u. Inmiddels staat er in totaal 30 km file. De file op de A10 is gegroeid naar 40 km.
Laatst gewijzigd door bas1984 op zo 03 aug 2008, 11:37, 2 keer totaal gewijzigd.
-
bas1984
- autoweg
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
- Locatie: Heerlen
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Klopt. Deze wegen zijn eigenlijk alleen echt overbelast op de zaterdagen in de wintermaanden. Dan staan er wel vaak lange files op de A8 en A99. In de zomer valt dit inderdaad allemaal wel mee.Pino schreef:De situatie is eigenlijk steeds hetzelfde: gedurende het grootste gedeelte van de dag kun je gewoon de A3, de A8 of de A99 nemen zonder in echt vertragende files komen te staan.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Niet echt een gangbare file dacht ik. Veel dagjesmensen vanaf de oostzeekust/Rügen richting Hamburg denk ik.A20 Rostock Richtung Lübeck
Zwischen As Grevesmühlen und As Schönberg Unfall, rechter Fahrstreifen blockiert, 25 km Stau
-
A58
- woonerf
- Berichten: 84
- Lid geworden op: do 24 apr 2008, 17:16
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Gisteren en vandaag teruggereden vanuit Imola naar NL en heb eigenlijk geen file gehad. Richting noorden vielen op de A14/A1 zelfs de druktes voor de tolpoortjes mee tot een rij van circa 250 m, Ring Milaan was filevrij en voor de Zwitserse grens bij Chiasso stond richting noorden 2 km en richting zuiden een verwaarloosbare rij.(12.00 uur) Vanochtend om 11.00 uur was de grensovergang A3/A35 (E25) bij Basel richting Frankrijk gewoon leeg. Volgens de TV was er in Zwitserland (filevrij behalve rondom de Gotthard) sprake van een "rustige" zaterdag.
@Chris: daar miste wel 1 grote file: Italië A14 Bologna- Ancona tussen knooppunt A1-A14 vanuit Milaan en de afrit Imola 50 km langzaam rijdend verkeer met zo nu en dan filevrije stukjes.(9.30-10.00 uur)
Verder was er bij knp. Bellinzona (A2/A13 CH) nog wel iets onbenulligs van Nederlandse reizigers te zien. Voor dat knooppunt worden de files voor de Gotthard en de Bernardino aangegeven en een reisadvies. Er stond dus 3 uur wachttijd/10km file voor de Gotthard (Bernardino filevrij) en in het Italiaans op de borden en de radio: Basel/Bern/Zürich via A13/A3- San Bernardino-Chur-Zürich. Dus slaat op het knooppunt bijna iedereen rechtsaf behalve mensen met een caravan (je moet wel een sterke auto hebben om hem de hellingen op te kunnen rijden) of....... een Nederlands kenteken
@Chris: daar miste wel 1 grote file: Italië A14 Bologna- Ancona tussen knooppunt A1-A14 vanuit Milaan en de afrit Imola 50 km langzaam rijdend verkeer met zo nu en dan filevrije stukjes.(9.30-10.00 uur)
Verder was er bij knp. Bellinzona (A2/A13 CH) nog wel iets onbenulligs van Nederlandse reizigers te zien. Voor dat knooppunt worden de files voor de Gotthard en de Bernardino aangegeven en een reisadvies. Er stond dus 3 uur wachttijd/10km file voor de Gotthard (Bernardino filevrij) en in het Italiaans op de borden en de radio: Basel/Bern/Zürich via A13/A3- San Bernardino-Chur-Zürich. Dus slaat op het knooppunt bijna iedereen rechtsaf behalve mensen met een caravan (je moet wel een sterke auto hebben om hem de hellingen op te kunnen rijden) of....... een Nederlands kenteken
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22109
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Ach...via de Lukmanierpas en Oberalppas kom je ook nog aan de andere kant van de Gotthard. Maar dat doe je niet met een caravan erachterA58 schreef:Dus slaat op het knooppunt bijna iedereen rechtsaf behalve mensen met een caravan (je moet wel een sterke auto hebben om hem de hellingen op te kunnen rijden)
Een ongebruikelijke plekChris schreef:In Duitsland 25 kilometer file op de A3 tussen Hengersberg en Passau-Nord, verder is er nog weinig aan de hand.
De Pont de Normandie ligt in de D929. Doorgaand verkeer vanuit Parijs komt daar niet langs :hypocrite:Chris schreef:Een aantal opvallende andere files op de A13 tussen de Pont de Normandie en de rondweg van Caen.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43246
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Tussen het knooppunt A 13 / A 29 waar de richting Pont de Normandie afslaat en de Rondweg van Caen op de A 13 (Autoroute de Normandie) dus. Daar komt het verkeer uit Parijs wel langs...De Pont de Normandie ligt in de D929. Doorgaand verkeer vanuit Parijs komt daar niet langs
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22109
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43246
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Ik ken de A 13 daar als mijn broekzak. Een druk stukje weg (en veel tolhuisjes) 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9614
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Ik wilde niet met dorpjes als Pont-L'Evêque ofzo gaan strooien, dus ik vond deze oplossing wel duidelijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
R4
- expressweg
- Berichten: 2974
- Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
- Locatie: Lochristi
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Goh, 708km is inderdaad minder dan de 800 en meer van vorig jaar, maar ten opzichte van andere jaren is het toch nog altijd veel hoor.bas1984 schreef:De zwarte zaterdag in Frankrijk gisteren was rustiger dan andere jaren.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
bas1984
- autoweg
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
- Locatie: Heerlen
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Het is nog steeds veel, toch kan ik me herinneren dat het juist de laatste jaren ieder jaar een beetje minder wordt.
-
bas1984
- autoweg
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
- Locatie: Heerlen
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Bison Fute komt met de voorspelling voor komend weekend. Het wordt nog altijd erg druk richting het zuiden. Ook op de terugweg wordt het druk, aldus Bison Fute, maar dit zal meer verspreidt zijn over de 3 dagen van het weekend.
Vertrek / richting het Zuiden:
- vendredi 8 août est classé ORANGE au niveau national ;
- samedi 9 août est classé ROUGE au niveau national ;
- dimanche 10 août est classé VERT au niveau national.
Terug / richting het Noorden
- vendredi 8 août est classé ORANGE au niveau national ;
- samedi 9 août est classé ORANGE dans la moitié nord du pays et ROUGE dans la moitié sud du pays ( y compris Rhône-Alpes) ;
- dimanche 10 août est classé VERT au niveau national et ORANGE dans le quart sud-ouest du pays.
-
R4
- expressweg
- Berichten: 2974
- Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
- Locatie: Lochristi
Re: Zwarte zaterdagen 2008
De Standaard schreef:Laatste drukke verkeersweekend
BRUSSEL - Komend weekend kan beschouwd worden als het laatste drukke verkeersweekend van de zomervakantie. Dat meldt de mobiliteitsvereniging Touring woensdag.
Vrijdagnamiddag wordt het druk op de Europese wegen, met kans op filevorming richting het zuiden. Voor terugkerende vakantiegangers worden er dan nog geen problemen verwacht.
Op zaterdag zullen er volgens Touring files voorkomen op de traditionele knelpunten, zowel richting zuiden (vertrek) als richting noorden (terugkeer).
Zondag wordt een drukke dag in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, met kans op file in de namiddag door de terugkeer van vakantiegangers.
In België verwacht Touring de grootste drukte op zaterdagochtend (vertrek) en op zondagavond (terugkeer) op de E40 Brussel-kust en op de E411 Brussel-Luxemburg.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
- Berichten: 9614
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Volgend weekend wordt waarschijnlijk ook nog behoorlijk druk in noordelijke richting. Zowel op zaterdag als op zondag is er dan grote kans dat de wegen weer volstromen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
bas1984
- autoweg
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
- Locatie: Heerlen
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Dat denk ik ook, bovendien zit je dan ook rond Maria Hemelvaart (15aug), een feestdag in veel (zuid)Europese landen.
-
R4
- expressweg
- Berichten: 2974
- Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
- Locatie: Lochristi
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Waaronder België!
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
-
bas1984
- autoweg
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
- Locatie: Heerlen
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
- Berichten: 19178
- Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
- Locatie: Leusden
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Mijn ouders gingen vandaag naar Oostenrijk en hebben bij München 30 km file gehad.
-
jaap47
- stadsweg
- Berichten: 271
- Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
- Locatie: Amersfoort
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Het kan daar inderdaad aardig opstropen. Niet voor niets een van de breedste tolstations van Frankrijk. Vorige keer dat ik daar was (eerste weekend van mei) stond er iets van 15km file. Afrit ervoor (A10 / afrit 11) er maar afgegaan. Helaas hadden meer dat idee. En door wegwerken reed uiteindelijk dat ook niet meer door. Enfin, Rambouillet ook weer eens gezien. Via de A12/A13 achter Versailles de stad binnengereden. Gezien dat de A86 nog niet klaar is (wisten we al, maar toch) en op de BP was het zelfs stil.
Parijs kwam terug van een lang weekend en dat hebben we dus geweten. Helaas kwamen ook de Belgen terug van vakantie dus ook na Parijs was het 'feest'.
Je moet ook overal rekening mee houden.
Parijs kwam terug van een lang weekend en dat hebben we dus geweten. Helaas kwamen ook de Belgen terug van vakantie dus ook na Parijs was het 'feest'.
Je moet ook overal rekening mee houden.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
- Berichten: 6546
- Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
- Locatie: [CH]
Re: Zwarte zaterdagen 2008
boe! schreef:Mijn ouders gingen vandaag naar Oostenrijk en hebben bij München 30 km file gehad.
In Frankrijk is Parijs gewoon 'het' knelpunt, het is jammer dat je daar zo snel langs moet rijden. Eigenlijk moet Frankrijk wat meer mooie alternatieve routes maken, die de stad Parijs ontlasten.jaap47 schreef:Je moet ook overal rekening mee houden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22109
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Zwarte zaterdagen 2008
@snarf: vooral vanuit Zuidwest-Frankrijk heb je geen optimale alternatieven voor Parijs. Vanuit het zuidoosten hoef je niet langs Parijs te rijden (de route A5-A26 omzeilt Parijs en je kunt via Luxemburg).
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
- Berichten: 43246
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
- Locatie: Friesland
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
- Berichten: 22109
- Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33768
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Zwarte zaterdagen 2008
De routes via Parijs tot voor enkele jaren ook niet. De Boulevard Périphérique is een gemeentelijke niet-autosnelweg (rechts heeft voorrang), La Francilienne is grotendeels N104 en voor een klein deel A104. De A86 tussen de A3 en de A6 is nu volledig snelweg; nog niet zo lang geleden had het deel vlakbij de A6 echter het nummer N186 als ik het mij goed herinner.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Zwarte zaterdagen 2008
De N104 is gewoon een snelweg hoor. Helaas wel slechts 2x2 rijstroken. De route via Rouen heb ik ook wel eens gereden, is prima te doen. Maar beter zou een doortrekking van de A10 bij het huidige knooppunt met de A11 zijn tot ergens aan de A1, met zo min mogelijk afslagen (geen forenzenroute). Maar dat zie ik er zo snel nog niet van komen. De A28 is namelijk wat verder om.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
- Berichten: 33768
- Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
- Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Ik doelde ook meer op de autosnelwegstatus. Vond de N104 trouwens helemaal geen fijne weg. Enorm veel TOTSO's ook.Chris schreef:De N104 is gewoon een snelweg hoor. Helaas wel slechts 2x2 rijstroken.
-
Chris
- Moderator
- Berichten: 85861
- Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
- Locatie: NL
Re: Zwarte zaterdagen 2008
Ja, ik vond de N104 ook niet fijn. Veel vrachtverkeer en scherpe bochten en je moet veel afslaan om de weg te volgen.

