[D][A007] Nesselwang - Füssen

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door duikgek89 » vr 14 nov 2008, 21:07

Pino schreef:Dat is dan een verschil in perceptie. Voor mij verbinden wegen plaatsen met elkaar. Soms liggen die plaatsen in verschillende landen. En soms moet je voor de ene plaats van een bepaald land de ene kant uit, en voor een andere plaats in datzelfde land een totaal andere kant. Dat kun je alleen op de borden zetten door naar de plaatsen in kwestie te verwijzen, en niet door te gaan goochelen met landennamen of ovaaltjes.
Ik vind dat je beide moet aangeven. Dan hoort het ovaaltje bij de plaats en dan is dat ook snel duidelijk dat het om een bepaald land en een bepaalde grensovergang gaat.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » di 12 mei 2009, 22:13

Inmiddels is helaas de opening van de BAB7 tot en met september 2009 uitgesteld. Wel jammer, want dan kunnen de dooreisende mensen niet van de nieuwe weg gebruik maken.

Overigens wordt op het gehele traject in de middenberm betonblokken geplaatst in plaats van vangrails. Wordt dit later nog vervangen? Het staat namelijk nogal lelijk op zo'n mooie nieuwe weg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Seat Ibiza » di 12 mei 2009, 22:23

SnarfFlevoland schreef:dooreisende mensen
Dat zijn weggebruikers die openstelling eisen? :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Coen Tunnel » di 12 mei 2009, 23:35

SnarfFlevoland schreef:Overigens wordt op het gehele traject in de middenberm betonblokken geplaatst in plaats van vangrails. Wordt dit later nog vervangen? Het staat namelijk nogal lelijk op zo'n mooie nieuwe weg.
Waarom? Het is goedkoper, vergt minder onderhoud, veiliger en het neemt minder ruimte in.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Seat Ibiza » wo 13 mei 2009, 11:47

Coen Tunnel schreef:... goedkoper, vergt minder onderhoud, veiliger en het neemt minder ruimte in.
Goedkoper, minder onderhoud en minder ruimte kan ik in meegaan, maar veiliger? Dacht altijd dat ze minder veilig waren omdat ze niet meegeven en dat de kans dat auto 'gelanceerd' wordt ook groter is.

Overigens vind ik het ook lelijk (zoals op de A73 bij Linne), maar da's dus een kwestie van smaak.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mei 2009, 12:14

Een auto kan er ook minder gauw doorheen schieten. Of het daadwerkelijk veiliger is weet ik overigens ook niet, maar het is een hypothese. Echter, als het veel onveiliger zou zijn zou het niet steeds meer worden toegepast. Me dunkt dat de veiligheid dus niet in het geding is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door duikgek89 » wo 13 mei 2009, 13:57

Volgens mij, maar dat is slechts een beredenering die ik hier nu bedenk, is een vangrail veiliger voor de auto die er tegenaan knalt.

Een vangrail is een stalen profiel. Hoewel het door de vorm (de bochten erin) vrij veel kan hebben in horizontale richting geeft het toch wat mee. Bij wat de vangrail meegeeft en buigt neemt deze energie op en het is dus een soort extra kreukelzone.
Beton geeft niet mee. Neemt dus ook geen (of nauwelijks) energie op. Misschien is beton wel veiliger als men wil voorkomen dat vrachtwagens door de afscheiding heen de andere rijbaan op schieten.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Remco » wo 13 mei 2009, 14:23

Voor motorrijders is een betonnen vangrail in ieder geval een stuk veiliger!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Seat Ibiza » wo 13 mei 2009, 15:04

^^
T.o.v. het traditionele model vangrails wel. Er bestaan echter ook nieuwere modellen, die lager doorlopen en daarmee niet meer gevaarlijk(er) zijn voor motorrijders.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Vinny » wo 13 mei 2009, 20:27

Coen Tunnel schreef:Een auto kan er ook minder gauw doorheen schieten. Of het daadwerkelijk veiliger is weet ik overigens ook niet, maar het is een hypothese. Echter, als het veel onveiliger zou zijn zou het niet steeds meer worden toegepast. Me dunkt dat de veiligheid dus niet in het geding is.
Volgens mij worden betonnen barriers vooral geplaatst wanneer ruimtegebrek een groter botsabsorptieniveau vereist, maar nu moet ik wel weer terug naar een grijs verleden toen me dit ooit eens is uitgelegd door iemand van Rijkswaterstaat, dus ik hoor graag of ik het fout heb ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Kaaiman » do 14 mei 2009, 10:01

Een barrier lijkt me beter bij het schampen. Bij frontale of halffrontale botsingen lijken vangrails me beter, omdat ze nog wat meegeven.

Barriers zijn denk ik vooral bij middenbermen erg handig, omdat een vangrail nog al eens kan doorschieten naar de tegenoverliggende rijbaan, waardoor dat verkeer in elk geval kan blijven doorrijden.

Zijn er ook ergens vergelijkende botsproeven gedaan en op internet te vinden?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door mhkamp » do 14 mei 2009, 22:27

Hier een botstest die volledig uit de hand loopt (geleide rail):

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fI2EI2sChI0&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/fI2EI2sChI0&hl ... 2=0xe87a9f" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
:schrikreactie: :o

Hier een bus chrash test met een houten vangrail:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/t1YkjTu8jcY&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/t1YkjTu8jcY&hl ... 2=0x999999" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Volgens mij waren dat die oude FRAM of GADO stadsbussen uit de jaren 70 :P


Dit is met een betonnen barrier:
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/x7TxYWU_Y6I&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/x7TxYWU_Y6I&hl ... 2=0xfebd01" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

Met andere woorden : Een barrier is denk ik een stuk veiliger :roll:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door tsov » do 14 mei 2009, 22:41

mhkamp schreef: Volgens mij waren dat die oude FRAM of GADO stadsbussen uit de jaren 70 :P
't Is inderdaad een Nederlandse standaardstreekbus. De 3284, die in dit filmpje figureert/sneuvelt, is van de TET geweest en via Oostnet uiteindelijk bij Connexxion terecht gekomen ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door duikgek89 » vr 15 mei 2009, 2:24

Oeps, ik dacht bij beton aan een vaste muur. Nouja, op deze manier absorbeert het beide energie. Alleen is dat met een stalen constructie anders te maken (met meer mogelijkheden) als bij een betonnen barrier. Dat die bus eroverheen klapt en die vrachtwagen niet ligt aan meer dingen als het materiaal waarvan het gemaakt is. Als je de vangrails langs de grotere wegen iets hoger zou maken is dat probleem al opgelost. Verder heeft dat natuurlijk te maken met het zwaartepunt, de hoek waaronder je hem raakt en de snelheid waarmee je hem raakt. Verder is het allemaal te ontwerpen zoals je het wilt hebben.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: BAB7: Nesselwang - Füssen

Bericht door Snelwegfreak » vr 15 mei 2009, 8:48

Komt nog bij dat dit een enkele geleiderail is. In Nederland gebruiken we dubbele, met 2 planken naast elkaar. Die kunnen veel meer opvangen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 10 aug 2009, 21:31

Ik zet mijn ogen op scherp!: In september gaat dan de A7 open bij Füssen. :) Wie oo wie zal het als eerste hier posten dat de A7 dan eindelijk open is! Hij had namelijk overig jaar al open moeten gaan... :roll:

De huidige situatie van de A7 is nog precies hetzelfde als vorig jaar. Dus in die tijd niks veranderd kwa route naar Oostenrijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door Frits » di 11 aug 2009, 19:07

Toch snap ik het niet. Toen ik er eind juni was ontbraken er complete stukken van een dalviaduct. Gaat de bouw daarvan zo snel dat het in september geopend kan worden?
De autogordel: een band voor het leven.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door Frits » di 11 aug 2009, 19:27

Even googelen leert dat de de tweede dalbrug Enzenstetten inderdaad pas in 2010 wordt opgeleverd. De 16,2 kilometer tussen Nesselwang en de grens heeft dan 150 miljoen euro gekost, waarvan 42 miljoen voor de grenstunnel (reeds geopend) en 108 miljoen voor de rest.
De autogordel: een band voor het leven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » di 11 aug 2009, 19:55

Het eerste deel (2 rijstroken) van Talbrücke Enzenstetten zal dus in september 2009 geopend worden. Het tweede deel (ook 2 rijstroken) van Talbrücke Enzenstetten gaat inderdaad pas in 2010 open. Tot die tijd is Talbrücke Enzenstetten tijdelijk een flessenhals. Maar dat is niet erg, aangezien het niet superdruk zal worden op de A7 en je alsnog bij de Grenstunnel naar 1 rijbaan moet.
Frits schreef:42 miljoen voor de grenstunnel
Zo'n tunnel is eigenlijk in verhouding veel duurder dan de rest van de A7.

Overigens zouden ze van mij er best nog een tunnelbuis mogen maken en de B179 aan de Oostenrijkse kant tot en met Reutte-Süd opwaarderen naar een autoweg met 2+1 of 2x2 rijstroken. De ongelijkvloerse kruispunten liggen er toch al. En er is expres ruimte tussen de grenstunnel en Reutte-Süd vrijgehouden voor een eventuele latere uitbereiding.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door hoevenpe » di 11 aug 2009, 20:49

^^
Maar dan moet je ook wat doen aan de Fernpass, want dat is dan gelijk de bottleneck geworden...

Dat het nu ASW is tot aan de grens is volgens mij ook een stukje prestige, de A7 is de langste ASW van Duitsland geworden van de Deense grens tot aan de Oostenrijkse grens. Het zou mooi zijn als men een ongelijkvloerse autoweg zou hebben tot aan de Oostenrijkse A12 bij Innsbruck, maar die komt er echt nooit want men is veel te bang dat het vrachtverkeer dit als een doorgaande route over de alpen gaat gebruiken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » di 11 aug 2009, 23:31

^^ Inderdaad.

Op dit moment wordt de B179 vanuit Reutte-Süd t/m Heiterwang-Süd verlengt als ongelijkvloerse autoweg. Er zijn ook nog plannen op de autoweg vanaf de Grenstunnel uiteindelijk te verbinden met de Lermooser Tunnel, wat nu ook al autoweg is. Aan de andere kant van de Fernpas zal er een nieuwe snelweg worden gebouwd vanuit Nassereith naar de A12. Hiervoor zal de Tschirganttunnel worden gebouwd en waarschijnlijk in 2016 worden opengesteld voor verkeer.

Voor de Fernpas zelf is nooit een oplossing gevonden. De Fernpas Basistunnel zou veel te veel geld kosten. Het vroeger plan om de S14 te bouwen is geschrapt, maar dat zou een complete 2x2 Schnellstrasse worden, maar het gedeelte bij de Fernpas zou gewoon 1+1 blijven. Vervolgens zou de S14 via Imst naar de A12 lopen. Als je het zo bekijkt is straks de Tschirganttunnel natuurlijk veel mooier. Graag zou ik zoiezo de B179 helemaal ongelijkvloers met autoweg status zien. Of het dan helemaal wordt uitgebouwd naar 2x2 is wel mooi, maar inderdaad, je loopt het risico dat vrachtverkeer er gebruik van zal gaan maken. Echter je kan natuurlijk ook vrachtverkeer tot een minimum beperken door bepaalde regels. Dat doen ze in Zwitserland op diverse plaatsen ook.
hoevenpe schreef:Dat het nu ASW is tot aan de grens is volgens mij ook een stukje prestige, de A7 is de langste ASW van Duitsland geworden van de Deense grens tot aan de Oostenrijkse grens.
Mee eens. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 sep 2009, 17:03

YES! :D Het is dan eindelijk zover, de A7 tussen Nesselwang en Füssen is op 1 september 2009 geopend!
Bayerischer Rundfunk schreef:Deutschlands längste Autobahn ist eröffnet

Pünktlich zur Rückreisewelle ist sie fertig geworden: Die Autobahn 7 ist nun zwischen Flensburg und Füssen durchgehend befahrbar. Das letzte - jahrzehntelang umstrittene und knapp 15 Kilometer lange - Teilstück wurde am Dienstag für den Verkehr freigegeben.

"Von Flensburg haben die Autofahrer von heute an bis zur österreichischen Grenze freie Fahrt", sagte Bundesverkehrsminister Wolfgang Tiefensee (SPD) bei der Einweihung des 14,6 Kilometer langen Streckenabschnitts zwischen Nesselwang und Füssen. Mit insgesamt 962 Kilometern ist Deutschlands längste Autobahn, die an der dänischen Grenze beginnt, damit komplett fertig.

Bayerns Innenminister Joachim Herrmann (CSU) betonte: "Wir haben heute allen Grund zum Feiern". Der Lückenschluss nutze dem Fernverkehr und entlaste zahlreiche Gemeinden im Allgäu. "Die von Staus, Lärm und Abgasen beeinträchtigten Ortschaften können jetzt wieder aufatmen", sagte der Minister in Füssen.
Nach Angaben der Autobahndirektion Südbayern werden die Ortsdurchfahrten nahe der A 7-Trasse noch vor der Rückreisewelle zum Ende der Sommerferien entlastet.

30 Jahre Widerstand gegen Teilstück

Mit dem Lückenschluss der A 7 endet ein jahrzehntelang umstrittenes Straßenbau-Projekt im Allgäu. Über Generationen wurde um diese knapp 15 Kilometer Asphalt gerungen. Der Bund Naturschutz hatte sich eigenen Angaben zufolge 30 Jahre lang gemeinsam mit Landwirten und Heimatfreunden gegen den vierspurigen Ausbau des Autobahnendes gewehrt.
Die Naturschützer hatten sich stattdessen für die aus ihrer Sicht ökologisch verträglichere Variante einer zweispurigen Bundesstraße eingesetzt, die die vom Durchgangsverkehr betroffenen Orte Pfronten, Nesselwang und Seeg entlasten sollte.
Ook is er een videofilmpje van de opening van de A7 te zien: http://www.br-online.de/bayerisches-fer ... 160142.xml
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door Giuseppe » vr 04 sep 2009, 18:35

40.000 voertuigen/etmaal, dat vind ik toch behoorlijk veel voor een net geopende snelweg. Dan mag er ook wel snel wat aan de Fernpas route gedaan worden.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door Hanno » vr 04 sep 2009, 23:38

Een soort Duitse equivalent van de Nederlandse A4 Midden-Delfland! Eindelijk klaar, was hard nodig.
Die 40.000 mvt/etmaal lijkt mij overigens wat te optimistisch. De intensiteiten in 2007 (bron) bedragen:
Kreuz Memmingen - Memmingen-Süd: 31.000 mvt/etmaal
Dreieck Allgäu - Oy-Mittelberg: 21.000 mvt/etmaal
Oy-Mittelberg - Nesselwang: 11.400 mvt/etmaal
Grenstunnel Füssen: 11.900 mvt/etmaal
Allemaal op de doorsnede. Ik denk niet dat deze nieuwe verbinding de intensiteit zal verdubbelen, zeker niet omdat de capaciteit op het Oostenrijkse deel van de route niet verruimt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door Vinny » za 05 sep 2009, 11:02

Nja, de geprognosticeerde intensiteit van de A 4-midden Delfland ligt wel aanmerkelijk hoger ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door Willem » za 05 sep 2009, 14:19

Dat aantal van 40.000 per etmaal zal wel de piekbelasting tijdens de zomervakantie zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 06 sep 2009, 0:29

Leuke files worden het dan voor de Grenstunnel! :puh2:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door hoevenpe » zo 06 sep 2009, 11:19

Willem schreef:Dat aantal van 40.000 per etmaal zal wel de piekbelasting tijdens de zomervakantie zijn.
Ik denk eerlijk gezegd dat het hier om de zaterdagen in de wintervakantie zijn (de nederlandse voorjaarsvakantie etc.), dan is het echt een drama daar...

Maar ook met deze nieuwe verbinding erbij denk ik dat het nog steeds verstandiger is om op die dagen via Nesselwang binnendoor naar Vils te rijden, dan parallel binnendoor naar Reutte en dan pas bij Reutte zuid de wagen ertussen te vrotten... Just my 2ct... ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 06 sep 2009, 17:47

Op die drukke dagen kan je wellicht beter via de Arlbergtunnel rijden! :idea:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door hoevenpe » zo 06 sep 2009, 18:04

^^

Niet als je nog boven de Fernpass moet zijn... (Zugspitzgebied)

Plaats reactie