[D][A007] Nesselwang - Füssen

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: A7 Nesselwang - Füssen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 06 sep 2009, 23:04

hoevenpe schreef:Niet als je nog boven de Fernpass moet zijn... (Zugspitzgebied)
Maar dan kan je ook helemaal binnendoor rijden, zonder op de B179 te hoeven komen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » zo 06 sep 2009, 23:49

Met het risico off-topic te gaan...

Ik heb nogal wat file-ontwijkend gedrag daar vertoond, maar je komt daar alleen via de 179 er loopt namelijk geen enkele andere weg door dat dal op het traject Reutte-Zuid - Lermoos... Of je moet via Garmisch bedoelen, maar daar kom je vanaf Nederland niet zo eenvoudig via de A7 want dan moet je via Munchen (bruggetje naar het topic :))...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 07 sep 2009, 19:16

hoevenpe schreef:Ik heb nogal wat file-ontwijkend gedrag daar vertoond, maar je komt daar alleen via de 179 er loopt namelijk geen enkele andere weg door dat dal op het traject Reutte-Zuid - Lermoos...
Nee, er is weldegelijk een weg van Reutte naar Lermoos zonder op de B179 te komen. ;)

Als je helemaal ten zuide van Reutte bent ga je over een zeer smalle lokale (landbouw?) weg naar Klause, vanwaar je naar Heiterwang rijdt. Vervolgens ga je een stuk paralel langs de B179 naar Bichlbach, Wengle, Lahn en Untergarten. Bij Untergarten gaat de weg onder de B179 door en kom je in Lermoos. Ik ben zelf in 2008 over die lokale binnenweggetjes gereden op een zwarte zaterdag! Heerlijk rustig! :D

Via Garmisch is het overigens ook best druk om in Lermoos te komen, immers je moet dwars door Garmisch heen, waar regelmatig opstoppingen ontstaan. Ook richting Innsbruck ontstaan er bij de Scharnitzpas grote files op zwarte zaterdagen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 07 sep 2009, 20:02

Wow...

Ik heb echt al jaren daar vertwijfeld op de kaart zitten kijken in de file, zo van 'er is echt geen enkel alternatief'...
Ga nu maar google-maps uitpluizen :)

edit:

weet je zeker dat je niet ergens een fietspad meegepikt hebt? ;) zelfs nu ik het 'weet' kan ik het bijna niet vinden... wat ik wel zie is dat het toch gegarandeerd een winterbanden tocht is die je waarschijnlijk bij verse sneeuw sowieso niet wilt proberen :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 07 sep 2009, 22:49

hoevenpe schreef:weet je zeker dat je niet ergens een fietspad meegepikt hebt? zelfs nu ik het 'weet' kan ik het bijna niet vinden... wat ik wel zie is dat het toch gegarandeerd een winterbanden tocht is die je waarschijnlijk bij verse sneeuw sowieso niet wilt proberen
Het is inderdaad heel lastig te vinden, en het is zeker een kunst om niet per ongeluk weer op de B179 uit te komen. Maar het kan zeker wel. Nee, het waren zeker geen fietspaden, maar het waren wel allemaal (soms hele smalle) boerenweggetjes. Erg leuke route, en de lol zit er al flink in als je grote files op de B179 ziet staan. :P

Er is zelfs een heel klein deel dat de weg overgaat in een grindpad, maar die is zeker erg goed onderhouden. Geen hobbels de bobbels... en geen waterplassen... het is overigens maar een klein stukje. Wellicht hebben we een foutje gemaakt, want ik heb zelf aan de lokale bevolking van Bichlbach gesproken en die vertelde mij dat er een continu verharde weg is om de B179 te vermijden.

Vroeger dacht ik ook hoor dat de B179 de énige route is. Sinds zomer 2008 weten wij gelukkig wel beter. :D De route is echt het proberen waard, want je komt langs vele leuke boerderijen. Let soms wel op voor overstekende koeien. :lol: Oh, ja en de mestlucht... :puh2:

Ik zal deze week eens precies nagaan hoe de route verliep. Dan zal ik de instructies hier posten! ;)

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » vr 02 okt 2009, 16:45

Bij een rit naar Italië eind augustus konden we al niet meer doorrijden tot de plek waar de A7 voorheen ophield en moesten we 1 afrit eerder er al van af.

Een paar weken later ben ik terug gekomen uit Italië en heb toen direct gebruik kunnen maken van het nieuwe stukje A7 in noordelijke richting. Op de dalburg is het heel even 2x1, maar vanwege de lage verkeersintensiteit geen file. Niet meer door de dorpjes hoeven te rijden is echt een verademing.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 02 okt 2009, 19:14

^^ Kom, kom, het is daar een schitterende omgeving, dus die binnendoor route verveeld je heus niet hoor. :puh2:

Desalniettemin, goed om te horen dat het lekker doorrijdt. En tja, file bij Talbrücke Enzenstetten had ik ook zeker niet verwacht. Op de binnendoor route voor auto's was er altijd al weinig tot geen file. Alleen de route voor de vrachtwagens gaf in Nesselwang voor de nodige opstoppingen, althans dat was mijn ervaring.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 10 jul 2010, 18:51

Forummer Snelweg65 postte eerder deze week een fotoserie van zijn Italië-reis. In de fotoserie zitten de enkele foto's van het laatste stuk A7 tussen Nesselwang en Füssen. Voor mij zijn het de eerste foto's die ik van dit nieuwe stuk zie, dus ik plaats even een linkje in deze draad. Ziet eruit als een mooie weg door een mooi landschap. Maar met portalen waarop op de bovenste regel ineens een E-schildje terugkomt. Erg on-Duits ...

http://picasaweb.google.nl/smolliebart/Italie# (begin bij foto 22)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 10 jul 2010, 19:30

Afbeelding
Mijn eerste reactie was: Welke plaats heeft nu als kentekencombinatie OY? :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 10 jul 2010, 19:34

OY is wel de afkorting voor Denemarken op vliegtuigen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 10 jul 2010, 19:36

Je hebt daar wel OA in de buurt (Oberallgäu)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 10 jul 2010, 20:04

^^ Maar die zul je uiteraard niet op de borden tegenkomen als afkorting...

Buiten het genoemde E-schildje vind ik ook de ovaaltjes wat vaag. Ze zijn neergezet direct na Innsbruck, terwijl ook het net zo Oostenrijkse doel Reutte op de borden staat. En dan het gebruik van portalen voor doodsimpele afritten. Was er nog een gaatje in de begroting dat het mogelijk maakte om doodsimpele afritten op een maar zeer weinig gebruikte weg super-de-luxe te bewegwijzeren? Mede door de wat afwijkende indeling denk je nu dat er bij de afritten Oy-Mittelberg, Nesselwang en Füssen iets afwijkends is. Zet je niets op de borden, dan twijfelt er helemaal niemand.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 11 jul 2010, 13:07

Palance schreef:Mijn eerste reactie was: Welke plaats heeft nu als kentekencombinatie OY? :lol:
Omdat de Y geen hoofdletter is zou ik daar nooit op komen.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » zo 11 jul 2010, 13:26

Ik neem aan dat dit de omleiding Heiterwang is? Moeten ze nog doorwerken om september te halen (staat in dit document)
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 11 jul 2010, 13:50

marcel schreef:
Palance schreef:Mijn eerste reactie was: Welke plaats heeft nu als kentekencombinatie OY? :lol:
Omdat de Y geen hoofdletter is zou ik daar nooit op komen.
Ik dacht dat kleine letters ook wel eens voorkwamen (zoals in Wü).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 11 jul 2010, 15:09

Bij Umlauten valt de letter wat kleiner uit omdat er anders op het kenteken geen ruimte is voor de Umlaut. In principe moet je dat zien als een hoofdletter.
Het kan zijn dat ze om praktische op de wegwijzers (waar meestal de autokentekens gebruikt worden) de tweede letter klein gemaakt hebben.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 11 jul 2010, 16:58

Ik dacht dat er altijd WÜ zou staan, maar tot mijn verbazing staat er W.-:

http://picasaweb.google.com/monterie.de ... 7398483634
http://picasaweb.google.com/monterie.de ... 4260828466

Verder dacht ik dat het te onderscheiden zou zijn door het puntje: als de nummerbordenafkortingen gebruikt worden staat er normaal geen puntje:
http://picasaweb.google.com/monterie.de ... 5275966850
maar dat lijkt alleen voor oude borden te gelden, hier staan gewoon puntjes:
http://picasaweb.google.com/monterie.de ... 8623657602
http://picasaweb.google.com/monterie.de ... 3330685954

maar als er een afkorting gebruikt wordt met een kleine letter, staat er wel altijd een puntje
http://picasaweb.google.com/monterie.de ... 8678776338
(ik heb hier nog geen uitzondering op kunnen vinden)
Hieruit volgt dus dat Oy geen afkorting is.

Volgens mij klopten de regels die ik in gedachten tot een paar jaar geleden nog wel, maar nu neemt men het niet meer zo nauw.

snelweg65
stadsweg

Bericht door snelweg65 » di 13 jul 2010, 15:00

Giuseppe schreef:Ik neem aan dat dit de omleiding Heiterwang is? Moeten ze nog doorwerken om september te halen (staat in dit document)
http://lh6.ggpht.com/_GI8V_G_QcSU/TCZVl ... C13555.JPG
Hier is het :offtopic: , maar inderdaad :yes:
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 13 jul 2010, 15:09

marcel schreef:Ik dacht dat er altijd WÜ zou staan, maar tot mijn verbazing staat er W.-:
W= Wuppertal (NRW); dat zullen ze niet bedoeld hebben...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 13 jul 2010, 17:46

Even zoekend op de kaart leert mij dat Oy gewoon een plaats is, en hier ligt.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 13 jul 2010, 18:21

Oy. Heerlijk kort. Ik kan maar 1 Nlse equivalent bedenken: Ee. Wel veel met 3 etters: Ede, Oss, Epe, Een, Ane, etc... minimaal 3 letters.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 jul 2010, 18:21

De naam Oy-Mittelberg is bij mij al heel lang bekend, juist omdat hij gekoppeld is aan dat laatste stukje A7. Ook al liep de A7 op het laatst nog door tot Nesselwang, Oy-Mittelberg was toch de plaats waar doorgaand verkeer richting Fernpaß de afrit nam. Er zijn wel wat andere kleine plaatsjes die op die manier aan een zekere bekendheid genieten: Blankenheim, Fürstenfeldbruck, Til-Chatel (die laatste uit de oude doos), Bad-Oeynhausen (al is dat een wat grotere plaats)...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 29 jul 2010, 20:22

Nadat ik terug ben van vakantie kan kon ik eindelijk eens de foto's van de nieuwe A7 bij Füssen bewonderen. Van 2006 - 2008 kwam ik hier steeds langs, waar we toen nog een stuk binnendoor moesten rijden. In 2008 was ik zelf in Schwangau op vakantie en was een behoorlijk gedeelte al klaar, maar nog nauwelijks iets opengesteld. Nu alles af is, behalve dan het tweede viaduct van Talbrücke Enzenstetten, zie ik dat het erg mooi is geworden. Het enige minmuntje is wel de betonnen vangrail. Ik zie alsnog gewoon liever de klassieke vangrail, maar het is niet anders. De bewegwijzering en de signalering vind ik ook goed geslaagd. Ook de Tunnel Reinertshof is mooi geworden.

Én ik weet nu ook eindelijk waarom Reutte altijd zo laag op de borden stond bij Oy. Dat kwam omdat Innsbruck er al op stond, maar nog met een magneet was afgeplakt. Ik vind het dan ook een goede beslissing dat Innsbruck al bij Dreieck Allgäu te zien is. Wellicht had Innsbruck al zelfs bij Memmingen op de borden mogen staan. De verleiding is groot voor de niets wetende automobilist om via Bregenz te rijden, omdat het een meer bekendere plaats is dan Füssen, en Oostenrijk er al met een apart schildje erop staat.

Eerlijk gezegd kan ik niet wachten totdat ik hier weer eens langs kom. Ik heb zoveel jaar de vorderingen gezien, maar nog nooit over de voltooide weg kunnen rijden. Wellicht kom ik er a.s. winter langs, als ik op wintersport ga, maar dat weet ik nog niet zeker. Het kan ook zijn dat ik naar Zwitserland of Frankrijk op wintersport ga.

Offtopic: Voor iedereen die nog eens een vakantie wil wat minder ver is als Italië of Oostenrijk, dan kan ik de Ostallgäu warm aanbevelen. Schitterend gebied. Jammer dat veel mensen er alleen snel voorbij schieten. Maar ja, dat tref je wel op veel meer punten bij transit routes in Europa.
Pino schreef:Oy-Mittelberg was toch de plaats waar doorgaand verkeer richting Fernpaß de afrit nam
Dat was vooral voor het vrachtverkeer en bussen. Het normale auto (met eventuele aanhanger) verkeer reed al heel lang nog zelfs voorbij afrit Nesselwang tot de Autobahnende. Vervolgens kwam je als autorijder ook voor afrit Füssen de A7 alweer op. Het vrachtverkeer kwam dan pas bij oprit Füssen op de A7.

Overigens was eerst altijd de afrit Nesselwang vanuit Kempten een zogenaamde 'Behelfsanschlussstelle'. De oprit richting Füssen was dan ook nog altijd afgesloten, terwijl de afrit vanuit Füssen wel al open was met zelfs de normale borden van afrit '138 Nesselwang'.
Giuseppe schreef:Ik neem aan dat dit de omleiding Heiterwang is? Moeten ze nog doorwerken om september te halen (staat in dit document)
En daarmee is de B179 in Oostenrijk eindelijk t/m Heiterwang-Süd uitgebouwd tot Schnellstrasse. Eigenlijk zou men straks in Oostenrijk voor de finishing tuch de ontbrekende schakel Schnellstrasse tussen Heiterwang en de Lermooser Tunnel ook moeten bouwen. Aan de andere kant van de Fernpaß wordt straks al de Tschirganttunnel gebouwd. Daarmee zou dan alleen de Fernpaß zelf het enige stukje OWN zijn op de gehele B179 route. Ver vooruit denkend: De B179 zou zelfs nog weer S14 kunnen worden. :)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 30 jul 2010, 9:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » do 29 jul 2010, 20:30

@marcel
de regels kloppen wel... M.-[Plaatsnaam] is München, maar dan afgekort, M-[Plaatsnaam] is met het kenteken...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 29 jul 2010, 21:56

Maar het zou wel fijn zijn als dat consequent zou worden gebruikt, dus of het een of het ander...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » do 29 jul 2010, 21:57

Ik wou eigenlijk een smiley d'r achter zetten, omdat inconsequent is het wel.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 30 jul 2010, 10:35

SnarfFlevoland schreef:En daarmee is de B179 in Oostenrijk eindelijk t/m Heiterwang-Süd uitgebouwd tot Schnellstrasse.
Volgens mij is het stuk tussen Heiterwang en Reutte nog steeds een kronkelweg met daarin zelfs een scherpe '30km' bocht...
Of is dit nu ook aangepakt?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 30 jul 2010, 11:54

hoevenpe schreef:Volgens mij is het stuk tussen Heiterwang en Reutte nog steeds een kronkelweg met daarin zelfs een scherpe '30km' bocht... Of is dit nu ook aangepakt?
Dat is nu (als het goed is) ook aangepakt. In ieder geval weet ik zeker dat die weg behoorlijk verbreed en opgeknapt is.

twente1989
zandpaadje

Bericht door twente1989 » do 26 aug 2010, 3:02

Peter schreef:Oy. Heerlijk kort. Ik kan maar 1 Nlse equivalent bedenken: Ee. Wel veel met 3 etters: Ede, Oss, Epe, Een, Ane, etc... minimaal 3 letters.
om nog even :offtopic: verder te gaan, ik herinnerde me dat er in Frankrijk een gehuchtje ligt met de naam "y" het heeft zelfs een eigen kombordje ;) :
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 7,,0,13.53

on-topic:

de afgelopen winters hebben wij ondanks de bewegwijzering die je via die behelfsausfahrt stuurde altijd de afslag Oy-Mittelberg genomen. op google earth bleek deze route toch een stuk korter. Ik meen me zelf te herinneren dat de bewegwijzering je niet alleen via Seeg en Hopferau, maar zelfs via Enzensberg stuurde. Op deze manier kwam je op de B310 en moest je nog een stukje terugrijden tot je bij het viaduct bij de grens was. Mijn vader heeft hier onderaan het viaduct van de Polizei enkele jaren geleden een souvenir meegekregen ter waarde van 35 euro. Hij had op het viaduct 75 gereden terwijl hier slechts 60 was toegestaan.... :shoot:

Op de terugreis was er na de grens een splitsing van vrachtverkeer en autoverkeer. Het autoverkeer werd rechtsaf via Hopferau en Seeg naar het begin van de snelweg gestuurd, terwijl het vrachtverkeer via de kortere B309/B310 naar de afslag Oy-Mittelberg gestuurd.

het nieuwe stuk snelweg is voor de inwoners van bv. Hopferau en Seeg natuurlijk een verademing. ik snap alleen niet waarom deze weg perse als autobahn moest worden aangelegd. de Grenztunnel en de B179 zijn 1+1 en kunnen het verkeer normaal gesproken prima aan. een 1+1 of eventueel gedeeltelijk 2+1 was volgens mij ook meer dan voldoende geweest. dit had in ieder geval de aanleg van de nog in aanbouw zijnde 2e brug kunnen besparen. Het zal wel te maken hebben met het feit dat dit de langste snelweg van Duitsland is en dat deze nu helemaal van de Deense tot de Oostenrijkse grens loopt.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 26 aug 2010, 8:53

twente1989 schreef: de afgelopen winters hebben wij ondanks de bewegwijzering die je via die behelfsausfahrt stuurde altijd de afslag Oy-Mittelberg genomen. op google earth bleek deze route toch een stuk korter. Ik meen me zelf te herinneren dat de bewegwijzering je niet alleen via Seeg en Hopferau, maar zelfs via Enzensberg stuurde. Op deze manier kwam je op de B310 en moest je nog een stukje terugrijden tot je bij het viaduct bij de grens was.
Dat klopt toch niet echt. Als je via de bewegwijzering reed, dan werd je via via Seeg en Hopferau gestuurd, en kwam je al een stukje eerder weer op de A7 uit (zo'n 2 km ten noorden van de afrit Füssen). Via Enzensberg is absoluut onzin. Al met al bedroeg dit stuk 17 km binnendoor, in tegenstelling tot de route via Oy/B310, die 19 km binnendoor bedroeg.