Kieldrecht-Toscane-Venetië-Kieldrecht, goede route?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

dgeleyn
dorpsstraat

Kieldrecht-Toscane-Venetië-Kieldrecht, goede route?

Bericht door dgeleyn » do 31 jul 2008, 19:17

Advies over onze route, moet volgens mij niet veel problemen opleveren, hoop ik toch..

Maandag 04/08, vertrek omstreeks 9u:
A11-R1-A13-A2-A76(NL)-A4(D)-A61-A6-A5-A8-A99-A8-A93
Dinsdag 05/08, vertrek omstreeks 9u:
A93-A12(A)-A13-A22(I)-A1
Dinsdag 12/08, vertrek omstreeks 9u:
A1-A14-A13-A4
Dinsdag 19/08, vertrek omstreeks, ja hoor, 9u:
A4-A23-A2(A)-A10-A1-A8(D)-A99-A9-A73
Woensdag 20/08, vertrek omstreeks 9u:
A73-A3-A4-A76(NL)-A2(B)-A13-R1-A11

De enige punten waar ikzelf misschien wat problemen verwacht zijn de vele wegenwerken in Duitsland, de ring rond München, de Brenner en de A1 in Italië.

Alvast bedankt,
Dennis
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Kieldrecht-Toscane-Venetië-Kieldrecht, goede route?

Bericht door waldo79 » do 31 jul 2008, 19:35

Denk dat je zelf al een goede schatting hebt gemaakt. Groot gelijk om met een overnachting te reizen ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 31 jul 2008, 19:54

dgeleyn schreef:De enige punten waar ikzelf misschien wat problemen verwacht zijn de vele wegenwerken in Duitsland, de ring rond München, de Brenner en de A1 in Italië.
Ik denk dat je het beste via de Fernpas of via de Arlberg kan reizen. Via München is vaak heel druk. Ook de A61 is niet al te rustig, maar is nog wel te doen. De A8 bij Stuttgart en Augsburg is al een ramp, maar met een beetje geluk gaat het nog wel een beetje snel.

Ik zou als je vanaf de A61 komt op de A6 blijven tot aan Crailsheim (via Heilbronn), en dan de A7 pakken richting Ulm/Füssen. Dan kan je kiezen bij Memmingen of via Bregenz en Arlberg of via de Fernpas. De Fernpas is opzich het snelste, maar als daar het verkeer niet erg opschiet is de route over Bregenz en de Arlberg het handigste. In iedergeval hou je de A8, A99 en de A93 helemaal mis, dus dat scheelt weer file! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 31 jul 2008, 19:57

^^ Absoluut niet dat advies opvolgen dus. Tussen Mannheim en Weinsberg zit een dikke baustelle die elke dag voor lange files zorgt (vanmiddag weer 12km). Tevens lijkt me München mijden als de pest ook onzin doordeweeks. Gewoon de snelwegen A8-A99-A93 pakken dus, het is geen zwarte zaterdag...

dgeleyn
dorpsstraat

Bericht door dgeleyn » do 31 jul 2008, 20:02

Brenner lijkt me wel redelijk rustig in de week :D :

Afbeelding
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 31 jul 2008, 21:48

Waarom niet R1, E313, A601, E40, E42 via Sankt Vith,

Daarna BAB60, BAB1, BAB62, BAB6, BAB61, BAB6, BAB5, BAB8, BAB7,

Zuid Duitsland even stukje binnendoor, dan door de grenstunnel naar Oostenrijk,

Dan de B179 en de B189 naar Imst,
A12 naar Innsbruck en dan A13 via de brenner naar Italië.

Vanaf de Duitse BAB7 zou het de route zijn die ik zou nemen, tot daar heb ik op de kaart eens gekeken en dat leek mij handiger, maar die route ken ik niet (op een stukje E40/E42 na, maar dan meer in de wintermaanden als er praktisch niks te doen is) en daar kan ik dus niet veel over zeggen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 31 jul 2008, 22:02

Chris schreef:Gewoon de snelwegen A8-A99-A93 pakken dus
Dat is ook geen goed advies. Op de A8 stikt het ook van de wegwerkzaamheden en overbelasting. Oké, de A6 is ook niet geweldig dat klopt! Maar de A8 is zeker niet beter! Overigens zal ik helemaal de A8 en A6 omzeilen. Misschien kan je beter over de Saurlandroute (A45) gaan, maar vanuit Aken is dat niet zo handig. Het kan wel, maar je moet helemaal om rijden via Keulen (is ook een drukke plaats, dus dat heeft geen enkele zin).
Chris schreef:Tevens lijkt me München mijden als de pest ook onzin doordeweeks.
Volgens de verkeersinformatie van radio Bayern3 zit dat even wat anders... doordeweeks vaak file langs de Oostkant van de A99. Tja, als je naar Salzburg gaat moet je daar langs, of je pakt de middenring, de B2R (die nog beter is dan de A99).

Dennis, als ik jou was zou ik het laten afhangen van de verkeersinformatie. Hoor je dat er op de A8 veel file staat en op de A6 niet, pak dan de A6. En als op de A6 veel file staat, en op de A8 niet, pak dan de A8. Als er zowel op de A8 als op de A6 file staat, pak dan alsnog de A8, tenzij er ook op de A5 bij Karlsruhe file staat.

Verder zou ik dan over de Fernpas gaan, en niet helemaal om rijden over München. De Fernpas is prima te doen! En mocht het daar druk zijn (wat overigens alleen gebeurt op zwarte zaterdagen) pak dan de route over Bregenz. Het enige nadeel is als je over Bregenz rijd dat ze je bij de Arlbergtunnel het geld uit je zakken willen kloppen. Maar goed, daar staat tegenover dat je geen file hebt.

Ook als het rustig is bij München is het alsnog een bagger end om, als je vanaf Karlsruhe komt rijden. De Fernpas is gewoon de kortste route en de snelste route.
dgeleyn schreef:Brenner lijkt me wel redelijk rustig in de week :D
Meestal is dat ook wel zo, alleen kunnen er voor de tolpoortjes bij Steinach (A) en bij Sterzing (I) korte filetjes onstaan. Maar als je een beetje geluk hebt, is er gewoon helemaal geen file op de Brenner! Maar als je pech hebt sta je al vast bij Innsbruck, en kan je beter de Reschenpass nemen. Maar dat er al bij Innsbruck file staat, ga ik helemaal niet van uit.
duikgek89 schreef:Waarom niet R1, E313, A601, E40, E42 via Sankt Vith,

Daarna BAB60, BAB1, BAB62, BAB6, BAB61, BAB6, BAB5, BAB8, BAB7,

Zuid Duitsland even stukje binnendoor, dan door de grenstunnel naar Oostenrijk,

Dan de B179 en de B189 naar Imst,
A12 naar Innsbruck en dan A13 via de brenner naar Italië.

Vanaf de Duitse BAB7 zou het de route zijn die ik zou nemen, tot daar heb ik op de kaart eens gekeken en dat leek mij handiger, maar die route ken ik niet (op een stukje E40/E42 na, maar dan meer in de wintermaanden als er praktisch niks te doen is) en daar kan ik dus niet veel over zeggen.
Helemaal mee eens! De Fernpas is gewoon de beste route als je vanuit de BAB61 (A61) komt. En de BAB7 (A7) is gewoon een lekkere rustige autosnelweg!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 31 jul 2008, 22:05

Overdrijven is ook een vak... Allemaal enorme omwegen maken omdat je hooguit op dit soort dagen een paar korte langzaamrijdende files tegenkomt. Files ten gevolge van incidenten zijn zowieso niet te voorspellen, maar op een doordeweekse dag rijden tijdens de zomervakantie is het gewoon vrij rustig op de weg. Jij doet het altijd voorkomen dat de regio München 24/7 vast staat. Alleen op vrijdagen en zaterdagen in de zomer zou ik die regio mijden.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 01 aug 2008, 0:36

Fernpass is niet om. In afstand iets korter denk ik, maar dat zal mekaar niet veel maken. Als je geen file hebt zijn beide route's goed.

Heeft er nog iemand commentaar op de route die ik voorstelde tot de A7 (of desgewenst A8 langer volgen tot Munchen)? Dus Antwerpen - Luik - Sankt Vith, Kaiserslautern, Mannheim, Karlsruhe, Stuttgart?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 aug 2008, 8:15

^^ Dat lijkt me wel een goed alternatief. Dan heb je wel een aantal rustige snelwegen te pakken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 aug 2008, 8:17

Ik herinner me trouwens dat de A8 bij Pforzheim ook een flinke baustelle heeft. Maar de A6 bij Weinsberg heeft die ook, dus je zult toch via één van beide moeten.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 aug 2008, 8:19

Jep, die bij Weinsberg veroorzaakt op dit moment behoorlijk langere files, maar die duurt volgens mij maar tot half augustus. De A8 bij Pforzheim is een gebed zonder end, want daar waren ze in 2006 al bezig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 01 aug 2008, 11:02

Pino schreef:De A8 bij Pforzheim is een gebed zonder end, want daar waren ze in 2006 al bezig.
Klopt! Verwachte tijd dat de weg geopend word, is rond Oktober 2008. Maar ik ook al op internet gelezen dat er uitstelling is tot maart 2010. Afwachten dus...
Overigens kan je lang in de file staan bij Pforzheim, maar ook bij Weinsberg kan het een poosje duren. Daarom zou je als dat kan over Kassel moeten rijden, maar ja, als je vanuit Kieldrecht komt, wil dat niet zo makkelijk. :cry:
duikgek89 schreef:Fernpass is niet om. In afstand iets korter denk ik, maar dat zal mekaar niet veel maken. Als je geen file hebt zijn beide route's goed.
Klopt, Fernpas is vanuit de A8 of de A6 echt korter als helemaal over München rijden. En je hebt een stuk minder kans op files. Mocht er ook bij München helemaal geen file staan, dan is alsnog de Fernpas de beste en de snelste route!

Ook staan er overigens vaak files op de A8 tussen Ulm en München en op de A8 tussen München en Salzburg. Het is dus niet alleen de A99! :!:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 aug 2008, 11:38

De A8 tussen Ulm en München ken ik als een buitengewoon rustig stuk weg, ook omdat het meeste vrachtverkeer naar het zuiden toe over de A3/A9 komt aangereden. Als je eenmaal vanuit Ulm komt aangereden, zou ikzelf in beginsel voor de Fernpaß kiezen. Het is korter en in de regel ook sneller; dat volgt ook uit de berekeningen van ViaMichelin. Maar buiten de daadwerkelijke verkeerssituatie speelt natuurlijk ook je eigen voorkeur een rol. Als je liever volledig snelweg rijdt en pasroutes wilt vermijden (hoe eenvoudig de Fernpaß verder ook is), zul je liever over München rijden. En met een baksteen op je gaspedaal is de omweg via München mogelijk toch nog sneller.

Tenslotte: als je over Kassel rijdt, is de route over de Fernpaß nog steeds korter, maar is de route over München in de regel sneller, zo maak ik op uit de berekeningen van ViaMichelin.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 01 aug 2008, 11:42

De berekeningen van routeplanners zoals Michelin gaan voor de snelwegen over het algemeen wel uit van een vrij lage kruissnelheid.
Dat vertekent vaak het beeld bij het gebruik van dergelijke sites.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 aug 2008, 11:56

Die kruissnelheid is hoe dan ook lager dan ik graag zou willen halen. Helaas vaak wel in overeenstemming met de werkelijke situatie op snelwegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 aug 2008, 11:58

Momenteel staat er op de A8 een file bij Pforzheim van 5km door wegwerkzaamheden, en een file van 8 km door een ongeval bij Irschenberg. Tussen Stuttgart en München is er niks aan de hand, en het is nu toch de aanloop naar zwarte zaterdag.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 aug 2008, 13:33

Pino schreef:Die kruissnelheid is hoe dan ook lager dan ik graag zou willen halen. Helaas vaak wel in overeenstemming met de werkelijke situatie op snelwegen.
Welke kruissnelheid wordt aangehouden? Voor zover ik weet is voor 90% van de weggebruikers in Nederland 100 km/h een reeële krussnelheid. Voor Duitse begrippen is dat wel laag ja. Op wat meer geavanceerde routeplanners kun je het zelf instellen. Vergeet trouwens niet dat de informatie over vigerende maximumsnelheden vaker niet dan wel klopt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

dgeleyn
dorpsstraat

Bericht door dgeleyn » vr 22 aug 2008, 16:04

Zo, sinds woensdag zijn we terug in het land en zoals voorspeld bleken er niet veel problemen, enkel tweemaal op de Antwerpse ring, werken in Duitsland en 10 minuutjes aanschuiven aan de Katschbergtunnel.

Ik ben overigen geschrokken door de efficiëntie van de Oostenrijkse politie: een uur voordat wij de Katschbergtunnel moesten inrijden, gebeurde er daar een ongeval met een vrachtwagen, en er stond 3 km file. Toen wij aankwamen hebben we 10 minuutjes moeten wachten en in de tunnel zelf konden we toch tegen 50 rijden. In België hoorden we rond Aachen op Radio 2 Limburg dat er een ongeval was gebeurd op de Antwerpse ring. Toen we daar dik 3 uur later toekwamen stond er daar nog steeds file van Antwerpen-Oost tot de Kennedytunnel.. Welkom in chaosland, zou je zeggen..
- Charles Kuralt

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 22 aug 2008, 16:19

Iets zegt me dat je het verkeer op de Antwerpse ring niet kunt vergelijken met dat naar de Katschbergtunnel. En dus ook de consequenties van een ongeval op beide routes niet.