N281 / A76 Ten Esschen - Bocholtz

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Matt
verkeersader

N281 / A76 Ten Esschen - Bocholtz

Bericht door Matt » wo 27 jul 2005, 16:23

De N281 is eerder aangelegd dan de A76 tussen Ten Esschen en Bocholtz. Was de N281 eigenlijk bedoeld als A76 of hoe zit dat. Nu heb je eigenlijk 2 autosnelwegen vlak naast elkaar (de N281 is weliswaar een autoweg, geen autosnelweg, maar de weg voldoet volgens mij aan de eisen voor een autosnelweg en was dat vroeger ook)

Vroegâh (eind jaren 60) hield de A76 bij Ten Esschen op. Vanaf daar had je een weg met 1 rijbaan naar Heerlen. Deze weg is opgegaan in de N281, niet de A76. Later is deze weg uitgebreid naar 2 rijbanen richting Heerlen tot aan knooppunt Bocholtz: de A281. Knooppunt Ten Esschen bestond nog niet. Dat is halverwege jaren 70 aangelegd en toen pas is het deel van de A76 vanaf Ten Esschen doorgetrokken tot Bocholtz.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 27 jul 2005, 16:50

Tja, over de N281 heb ik zelf ook niets specifieks kunnen achterhalen.

Wel werd duidelijk dat 'tussen 1960 en 1963 rijksweg 76 tussen Geleen en Heerlen werd uitgebouwd tot autosnelweg. Maar waar in Heerlen dat was, is mij niet bekend. Ik vermoed tot aan de Parallelweg, maar daar heb ik geen bronbevestiging op.

In 1966 kwam de verbinding met rijksweg 75 bij Kerenskeide tot stand, en in 1970 werden knooppunt Bocholtz en rijksweg 76 richting Aachen opengesteld. Op kaartjes uit die tijd zie je een doorgaande lijn ingetekend tussen wat tegenwoordig Ten Esschen is en het vroegere knooppunt Bocholtz, dus je zou mogen verwachten dat op dat moment de bestaande N281 een feit is, als autosnelweg. Maar een echte bronbevestiging daarvan heb ik opnieuw niet.

In 1976 werd de nieuwe A76 westelijk van Welten opengesteld, waarna de Heerler stadsautosnelweg een eigen leven ging leiden.

De informatie in rijksdocumenten over de voorgeschiedenis van de N281 is nihil, dus ik kan je helaas niet verder helpen.

Wat ik wel opvallend vond, dat is dat de A79 in 1975 als provinciale autosnelweg is aangelegd en de A76 als rijksautosnelweg in 1976, maar dat het knooppunt tussen beide wegen zo matig was. Feitelijk sloot de A79 aan op de N281, met op de verder "koude kruising" van A76 en A79 één verbindingsboog van Maastricht richting Aken. Het is pas een aantal jaren geleden dat het lusje richting Maastricht is neergelegd. De reden voor die "koude kruising" tussen 2 autosnelwegen (iets wat vrij uniek is in Nederland) heb ik ook nooit kunnen achterhalen. Ik gok erop dat het Rijk destijds niet aan een knooppunt heeft willen meewerken vanwege de eigen plannen voor een rijksweg 78 tussen Maastricht en Bocholtz, maar ook daarvoor geldt: wel eens wat van gehoord, maar nooit een formele officiële bevestiging van gevonden...

Limburg blijft voor mij op wegengebied daarmee een boek waarin helaas de nodige letters ontbreken.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » wo 27 jul 2005, 18:20

De exacte reden waarom de "omleiding" langs Heerlen is aangelegd, is mij helaas ook onbekend, maar ik heb mij ooit iets later vertellen over een bepaalde 'proef' die hiermee werd gehouden. In de plannen schijnt deze snelweg als een soort 'transit-snelweg' bedoeld te zijn geweest, die tussen de knooppunten Ten Esschen en Bocholtz volledig zonder aansluitingen kon worden bereden, en waar in eerste instantie ook tolgeld voor zou moeten worden betaald. Dat kan in ieder geval verklaren waarom de snelweg aanvankelijk helemaal geen aansluitingen had, terwijl de N281 daarentegen iedere 500 meter een afrit heeft. Tolgeld is echter nooit gevraagd hiervoor en knooppunt Kunderberg en afrit 6 werden pas later gebouwd, dus waarschijnlijk heeft deze proef nooit echt succes gehad.

Vroeger eindigde de A76 inderdaad bij Ten Esschen, daarmee bedoel ik niet het gelijknamige knooppunt, maar het dorpje (bij de kruising met de Beersdalweg dus). Vanaf daar ging de weg verder als gewone 2x1-weg naar Heerlen, deze weg ligt er voor het grootste gedeelte nogsteeds; o.a. de Parallelweg en de oude ijzeren spoorbrug tussen de Woonboulevard en het bedrijventerrein "In de Cramer" waren onderdeel hiervan, inmiddels gaat er een nieuwe weg onder deze brug door. Later werd de snelweg als rijksweg 76 doorgetrokken naar knooppunt Bocholtz. Pas in de jaren '70 werd de A76 verlegd en werd de oude route door Heerlen tot autoweg verklaard en kreeg direct het wegnummer N281, de weg heeft nooit A281 geheten voor zover ik mij kan herinneren.
Groet, Charles

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 27 jul 2005, 19:17

Charles schreef:De exacte reden waarom de "omleiding" langs Heerlen is aangelegd, is mij helaas ook onbekend, maar ik heb mij ooit iets later vertellen ...
Zo had ik ook kunnen openen ;)
Anyway: ik heb ooit iemand horen vertellen dat het bewuste stuk van de A76 als 'oorlogsvliegveld' zou hebben kunnen moeten kunnen fungeren. Of dat waar is betwijfel ik echter ten sterkste. De aanwezigheid van viaducten over de snelweg en het aanwezig zijn van een onverharde middenberm, wijzen er op dat dit verhaal eigenlijk niet kan kloppen.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » do 28 jul 2005, 11:13

Het laatste stukje van de N281 richting Knooppunt Ten Esschen is autosnelweg. De borden staan vlak na de laatste afrit. Kan een N-weg wel autosnelweg zijn?

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » do 28 jul 2005, 11:31

Nog iets anders. Hier is de foto van knooppunt Bocholtz in 1974:

Afbeelding

De bovenliggende weg (van onder naar boven) is de N281, de onderliggende (van links naar recht) de A76.

Links ligt de Duitse grens, rechts de A76 (vanaf 1976). Ik neem aan dat de A76 toen deze foto gemaakt gewoon doodliep?

Je kunt nu nog zien tot hoever de A76 toen moet hebben gelopen: de zijkant aan de middenberg bestaat nog uit slaapstenen met stoeptegels. Typisch iets uit die tijd. Plots houdt dat op en krijg je een "moderne" zijkant (afsalt met witte streep).

SonicJ
dorpsstraat

Bericht door SonicJ » vr 29 jul 2005, 18:13

Matt schreef:Het laatste stukje van de N281 richting Knooppunt Ten Esschen is autosnelweg. De borden staan vlak na de laatste afrit. Kan een N-weg wel autosnelweg zijn?
Volgens mij moet je dit zien als een veredelde oprit naar de A76. Op de wegwijzers bij de oprit naar het noorden staat al A76 en geen N281. De invoegstrook naar de A76 is trouwens onnodig lang.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » za 30 jul 2005, 18:51

In de spits is die invoegstrook helemaal niet te lang!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 30 jul 2005, 18:56

Die strook is een aantal jaren geleden verlengd en toen heeft men de situatie zodanig aangepast dat de linkerstrook van de A76 moest invoegen. Later heeft men dat weer teruggedraaid, waardoor we dus nu zo'n oversized invoegstrook hebben liggen daar.

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » zo 31 jul 2005, 0:10

Een inmiddels overleden oom van mij was in de jaren '70 zeer nauw betrokken bij de aanleg van de A76 achterlangs het ziekenhuis in Heerlen.

Begin jaren '60 is de huidige N281 aangelegd, welke we nu kennen als Keulse Baan. In 1965, niet lang na de oplevering heeft deze weg zelfs gediend als wielerpacours voor het NK Wielrennen 1965. En in 1969 is het de Weverziekenhuis (thans Atrium Medisch Centrum) langs deze weg gebouwd. Destijds liep deze weg middels een bocht rechtstreeks via de A76 zo naar de Keulse Baan. Bij het doortrekken van de A76 richting Bocholtz in de jaren '70 hebben ze van die bocht (overigens een zeer verradelijke boch bij regen!) een flyover gemaakt zodat het verkeer kan uitvoegen richting Keulse Baan. Vanaf dat moment ga je infeite de provinciale weg Hoensbroek (KP Ten Esschen lag ten tijde van de aanleg van de A76 op het grondgebied van de toenmalige gemeente Hoensbroek) - Wahlwiller op. Waarbij deze weg de A76 twee maal kruist. (Ten Esschen en Bocholtz). Het meest vreemde is dat je op de Keulse Baan 3 tankstations tegenkomt (2 uit de richting Bocholtz) en een uit de richting Ten Esschen, en dat terwijl op het hele traject Ten Esschen - Bocholtz je pas de gelegenheid hebt om te tanken bij de grensovergang. Verder zijn aan de Keulse Baan ook diverse belangrijke voorzieningen gelegen. (ziekhuis, ABP, Parkstad-Limburg Stadion etc).
Ik ben toch niet maf omdat ik in een DAF rij....
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 31 jul 2005, 8:21

DAF-XF, weet je eventuele bronnen die je verhaal liefst zwart-op-wit kunnen bevestigen ? Met name de openingsjaren voor de diverse delen van de N281 ben ik zeer geïnteresseerd in. Het dossier van de N281 zou dan eindelijk eens invulling kunnen krijgen op mijn site.

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » zo 31 jul 2005, 10:00

René schreef:DAF-XF, weet je eventuele bronnen die je verhaal liefst zwart-op-wit kunnen bevestigen ? Met name de openingsjaren voor de diverse delen van de N281 ben ik zeer geïnteresseerd in. Het dossier van de N281 zou dan eindelijk eens invulling kunnen krijgen op mijn site.
De enigste bron die ik had is vorig jaar jammer genoeg overleden. Hetgeen ik nu weet ben ik bij toeval te weten gekomen nadat ik een historisch overzicht wilde maken over het NK wielrennen over de weg in 1965 in Heerlen. Dit NK werd immers gehouden over de toen zojuist opgeleverde (wat nu de) N281 (is). Voorts weet ik ook uit gesprekken met een andere oom, die destijds in het gehucht Ten Esschen woonde, dat deze grond heeft moeten afstaan aan Rijkswaterstaat om de doortrekking van de A76 te kunnen realiseren. Zodra mijn oom terug is van vakantie, zal ik hem eens vragen in welk jaar dat precies was.
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » ma 01 aug 2005, 20:09

SonicJ schreef:
Matt schreef:Het laatste stukje van de N281 richting Knooppunt Ten Esschen is autosnelweg. De borden staan vlak na de laatste afrit. Kan een N-weg wel autosnelweg zijn?
Volgens mij moet je dit zien als een veredelde oprit naar de A76. Op de wegwijzers bij de oprit naar het noorden staat al A76 en geen N281. De invoegstrook naar de A76 is trouwens onnodig lang.
Als dat zo is, waarom staat er op de hectometerpaaltjes op dat stuk N281 en niet A76 met een letter? Overigens: als je de laatste oprit neemt staat er een autosnelwegbord naast de oprit, en de wegweizer geeft A76 aan (rood schildje). Toch rij je dus de N281 op.

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » ma 01 aug 2005, 20:17

Matt schreef:
SonicJ schreef:
Als dat zo is, waarom staat er op de hectometerpaaltjes op dat stuk N281 en niet A76 met een letter? Overigens: als je de laatste oprit neemt staat er een autosnelwegbord naast de oprit, en de wegweizer geeft A76 aan (rood schildje). Toch rij je dus de N281 op.
't is ein vream zaak! Maar als je bij Smeets (Mercdes garage) de oprit oprijdt, staat er beneden bij de kruising met 'In de Cramer' als een wegwijzer met daarop A76.

Over de aanleg gesproken..... Ik probeer als ik deze week even de tijd krijg naar het Stadsarchief van Heerlen te gaan. Daar zal vast en zeker een hoop informatie te vinden zijn over de aanleg van de A76 en N281.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » di 09 aug 2005, 18:48

Seat Ibiza schreef:Zo had ik ook kunnen openen ;)
Het is zeker geen broodje aap-verhaal, als je dat probeert te zeggen. Ten tijden van de aanleg was mijn vader zeer betrokken daarbij, maar daar kan ik inmiddels helaas niet meer bij terecht voor informatie. Ik heb van hem overigens vele foto's hiervan (ook in kleur!) geërfd, die ik eventueel bij de aankomende meeting kan meenemen.

Ik heb onlangs nog nader geïnformeerd bij Rijkswaterstaat en die kwamen met een reactie die ik al min of meer had verwacht. Doordat de weg vele aansluitingen heeft met lokale wegen en tot ver in de jaren '70 zelfs enkele gelijksvloerse kruisingen, het ontbreken van vluchtstroken op sommige plaatsen en het ontbreken van uitbreidings- en verbredingsmogelijkheden, werd besloten tot aanleg van een nieuw stukje A76. Voor tolheffing werden geen plannen gemaakt, maar werd door tegenstanders van het besloten tracé uit Welten, Benzenrade, Simpelveld en Voerendaal wel gepleit, het gaat namelijk dwars door een prachtig natuurgebied en rakelijks langs het natuurreservaat Kunderberg. Uiteindelijk kon de weg er gewoon zoals gepland komen, toentertijd nog geheel zonder aansluitingen om de weg aantrekkelijker te maken voor het doorgaande verkeer van Aken naar Geleen en andersom.

Na het één en ander aan getouwtrek kon pas veel later het knooppunt Kunderberg worden afgemaakt om het verkeer van en naar Maastricht/Valkenburg te dienen en afrit 6 voor de vele Duitsers die de Woonboulevard van Heerlen willen bezoeken, die blijkbaar dachten bij Ten Esschen te kunnen afslaan, maar doorreden en langdurig geen mogelijkheid vonden om te kunnen keren. De terugweg is makkelijker te vinden omdat de Woonboulvard langs de N281 ligt, zodoende is er geen noodzaak om de afrit af te bouwen.

Voor de overige relaties die in het knooppunt Kunderberg ontbreken is verder wél wens en idee, maar echter geen enkel plan en is er voorlopig nog geen enkele sprake van. Ergens meen ik wel iets te hebben gelezen over overname van de A79 door de provincie zodra het knooppunt gereed zou komen, maar dat even terzijde.
Groet, Charles

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 09 aug 2005, 19:05

Charles schreef:
Seat Ibiza schreef:Zo had ik ook kunnen openen ;)
Het is zeker geen broodje aap-verhaal, als je dat probeert te zeggen. Ten tijden van de aanleg was mijn vader zeer betrokken daarbij, maar daar kan ik inmiddels helaas niet meer bij terecht voor informatie. Ik heb van hem overigens vele foto's hiervan (ook in kleur!) geërfd, die ik eventueel bij de aankomende meeting kan meenemen.
Nee bedoelde ik niet ;)
Wat ik wel bedoelde is dat ik ook allerlei verhalen gehoord heb, maar waarvan ik de bron ook niet meer kan achterhalen. Dat wil niet zeggen dat ze daarom per definitie onjuist zijn.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 09 aug 2005, 20:52

Charles schreef:Ergens meen ik wel iets te hebben gelezen over overname van de A79 door de provincie zodra het knooppunt gereed zou komen, maar dat even terzijde.
Misschien was dat andersom. De A79 was oorspronkelijk een provinciale weg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 aug 2005, 10:44

Dat is een leuke. De provincie legt de weg aan, draagt het over aan het rijk. En zodra er allerlei gaten en overige wegdekonregelmatigheden te constateren zijn, dan wordt het weer een provinciale weg. Ja daar zullen ze blij mee zijn... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 10 aug 2005, 11:08

Charles schreef:Ergens meen ik wel iets te hebben gelezen over overname van de A79 door de provincie zodra het knooppunt gereed zou komen, maar dat even terzijde.
Nee hè... toch geen A328 (of iets dergelijks) in de toekomst alstublieft!

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » wo 10 aug 2005, 14:16

Misschien was dat andersom. De A79 was oorspronkelijk een provinciale weg.
Klopt, maar ik vergis me niet. In paragraaf 7.3 van het Provinciaal omgevingsplan Limburg staat namelijk het volgende:

"Wij zien de A79 primair als een hoogwaardige regionale verbinding tussen Maastricht en Parkstad Limburg. Beheersoverdracht van de A79 naar de provincie zoals door het Rijk verwoord is dan ook mogelijk indien naast de reguliere overdrachtssommen ook passende afspraken gemaakt kunnen worden over alignementaanpassingen en completering van de knooppunten Kruisdonk en Kunderberg."
Groet, Charles

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 10 aug 2005, 14:20

De provincie Limburg schreef:Wij zien de A79 primair als een hoogwaardige regionale verbinding tussen Maastricht en Parkstad Limburg.
Vreemd. Dus geen internationale verbinding Maastricht-Aachen meer...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 10 aug 2005, 14:21

Op de plankaart van de Nota Mobiliteit staat de A79 gewoon aangegeven als zijnde een onderdeel van het Hoofdwegennet. Daarmee lijkt de status van rijksweg mij ook naar de toekomst toe nog gewoon aan de orde. Tenzij de verbinding bij de Kamerbehandeling na het zomerreces zou worden geschrapt :?

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » ma 22 aug 2005, 14:02

Tja, het is mij ook niet 100% duidelijk, ik zal wellicht eens een poging doen hierover te informeren bij zowel de provincie als Rijkswaterstaat. Delen van het document waarvan ik hierboven een link heb geplaatst kunnen mogelijk intussen alweer verouderd zijn, de betreffende tekst kwam ik namelijk -hoewel nog niet opgenomen in het POL- al meer dan 3 jaar geleden eens tegen.
René schreef:Het dossier van de N281 zou dan eindelijk eens invulling kunnen krijgen op mijn site.
By the way: wat is de reden waarom je een dossier over de N281 bijhoudt? Naast de N280 en de N230 zijn dat de enige provinciale niet-autosnelwegen die je op je site vermeldt. Bovendien lijkt het mij logischer het regeltje "Vroeger: A281" te wijzigen in "Vroeger: A76". Kun je overigens zwart-op-wit aantonen dat die weg ooit zo heeft geheten, want voor zover ik weet heeft die weg na voltooing van het nieuwe gedeelte in ieder geval altijd al de autoweg-status gedragen. Het lijkt mij nogal vreemd dat een snelweg binnen hoogstens 5 jaar zonder enige aanleiding wordt gedegradeerd, volgens mijn vader gold er verder überhaupt altijd al vmax = 100 km/h. :?:
Groet, Charles

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » ma 22 aug 2005, 15:08

Hier op het werk hangt een oude wegenkaart (rond 1970) van Limburg.

Traject Nuth Heerlen:

Afbeelding

Hier is te zien dat de A76 (toen E39) eerst 2x2 is, dan bij Ten Esschen overgaat in 1x2, en verderop weer 2x2. Bij Welten is de weg ten einde. Het gedeelte vanaf Ten Esschen is nu de N281.

een vergroting:

Afbeelding

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » ma 22 aug 2005, 15:25

Matt schreef:Hier op het werk hangt een oude wegenkaart (rond 1970) van Limburg.

Traject Nuth Heerlen:

Afbeelding

Hier is te zien dat de A76 (toen E39) eerst 2x2 is, dan bij Ten Esschen overgaat in 1x2, en verderop weer 2x2. Bij Welten is de weg ten einde. Het gedeelte vanaf Ten Esschen is nu de N281.

een vergroting:

Afbeelding
Da's inderdaad uit lang vervlogen tijden....

Ter hoogte van 'Overbroek' ligt het huidige Knoopunt Ten Esschen, tenminste daar begint de invoegstrook. Tussen de cijfers 10 en 15 op de kaart (iets onder Nieuw Lotbroek) ligt de huidige voetgangersbrug van Nieuw Lotbroek naar de Esschenweg, waar het eigenlijke knoopunt nu ligt. Net voor de voet van de brug op de Esschenweg, ligt het viaduct over de A76 heen. De huidige weg van Heerlen naar Voerendaal (welke langs kasteel Rivieren loopt) is ook pas in die jaren dat de A76 is doorgetrokken achterlangs het ziekenhuis aangelegd. Want als je uit de richting Voerendaal komt richting Heerlen gaat er een doodlopende weg linksaf. Dit is de oude verbidingsweg naar Heerlen. Tegenovergesteld is het ook in Ten Esschen (de straat die zo heet) het geval.
Vroeger, en nu praat ik tot medio jaren '80 lag er op deze weg ook een spoorwegovergang ter hoogte van de Herschi. (Beersdalweg) Deze AHOB is verwijderd en heeft plaats gemaakt voor een spoorviaduct over de weg.

Even iets anders..... Aangezien ik van het bouwjaar 1971 ben, en dus nog klein was toen de A76 in zijn huidige vorm werd aangelegd, maar toch nog kan herinneren hoe het er voor de verandering uitzag, omdat ik als klein kind nogal (te) veel in het De Wever Ziekenhuis lag (thans Atrium), zie ik op de kaart dat of de mijnspoorweg bij Nuth erg kort langs het NS spoor liep, of daar zelfs aansluiting gaf op het NS net. (Mèsjien dat dea van de Kwakkerte oet Sjpaubèk dae Sjinöaster oetlègk kènt geave?)

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » ma 22 aug 2005, 15:54

Offtopic:

Het ziet er op de kaart naar uit de sporen elkaar alleen kruisen. Het NS spoor loopt langs de A76, en het mijnspoor in een grote bocht langs het NS spoor. Na station Spaubeek kruisen beide sporen opnieuw: het NS spoor buigt af richting Geleen Oost en het mijnspoor loopt parallel aan de A76 verder tot aan de Staatmijn Maurits.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 22 aug 2005, 16:07

Bij station Nuth was er vroeger wel een mogelijkheid tot uitwisseling tussen de Staatsmijnen en NS.

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » ma 22 aug 2005, 16:23

Ach, het was even offtopic, maar zo leer je wel weer iets bij over hetgeen zich ongeveer in mijn grootouders achtertuin heeft afgespeeld....
Mijn opa en oma woonden in de Stationsstraat in Schinnen, waar ze een café hebben gehad, en waar later nog jarenlang het postkantoor heeft gelegen. Als klein kind ging ik vaker met mijn neefjes spelen bij het mijnspoor nadat de mijnen gesloten waren. De Staatsmijnen waren rap met het opruimen van de rails en seinen, maar het spoorbed ligt er nu nog steeds. Alleen is de spoordijk op vele plaatsen afgegraven en zijn de viaducten allemaal gesloopt, met uitzondering van het viaduct bij Geleen (de weg van het ziekenhuis naar Neerbeek) en Beek (het viaduct over de A76 ter hoogte van Mc Donalds).

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » ma 22 aug 2005, 17:10

Leuk kaartje Matt, zo te zien was hier zelfs al een stukje van de huidige stadsautoweg gereed. Een ouder kaartje van mij (waarvan ik het jaartal niet weet) toont nog dat de weg na het einde van de autosnelweg verderging naar Heerlen over de Parallelweg. De stadsautoweg staat al wél deels ingetekend als geprojecteerd.

Afbeelding

(op dit kaartje zie je dus ook dat het oude mijnspoor bij Nuth niet aansloot op het NS-spoor)
Laatst gewijzigd door Charles op ma 22 aug 2005, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Charles

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 aug 2005, 17:12

Ik denk dat het kaartje van begin/midden jaren 60 is.