Afbeelding

[N224] Zeist - Arnhem

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

CborG
verkeersader

[N224] Zeist - Arnhem

Bericht door CborG » ma 04 aug 2008, 3:11

De Gelderlander schreef: N224 krijgt dubbele rijbaan

woensdag 09 juli 2008 | 03:33 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 09 juli 2008 | 10:59
EDE - Voor het einde van het jaar moet de verdubbeling van de rijbaan langs de Edese wijk Kernhem een feit zijn. De dubbele rijbaan loopt dan van de aansluiting met de A30 tot aan de verdieping waar straks het Nieuwe Landgoed gebouwd wordt. Het tweede gedeelte, tot aan de Lunterseweg, komt volgend jaar aan bod.

De functie van de N224 zal straks meer gericht zijn op intern stadsverkeer en wordt na de werkzaamheden een weg binnen de bebouwde kom. De maximumsnelheid tussen de A30 en het kruispunt Laarwoud wordt dan 70 kilometer per uur. Vanaf kruispunt Laarwoud tot de Lunterseweg mag dan niet harder dan 50 kilometer per uur gereden worden.

Automobilisten zullen weinig hinder ondervinden van de verbreding, zegt wethouder Van 't Hoog van Ede. "De nieuwe rijbaan wordt aangelegd terwijl de oude in gebruik blijft. Bij de verbetering van de oude rijweg en kan het verkeer gebruik maken van de nieuw aangelegde rijbaan." Fietsverkeer wordt omgeleid via de Laan van Kernhem en een tijdelijk fietspad ter hoogte van Kernhem vlek B.

Na de verdubbeling kunnen fietsers alleen nog gebruik maken van het fietspad aan de zuidzijde van de N224. Daar komt een tweebaans fietspad

De aanleg van de weg is beraamd op 2,5 tot 3 miljoen euro en is volgens de gemeente belangrijk om de doorstroming van het verkeer te bevorderen. Van 't Hoog: "Er komen straks in Kernhem 1900 woningen bij die ook ontsloten moeten worden. Gevoegd bij het verkeer dat er nu al is en een stukje groei maakt deze verbreding gewoon noodzakelijk."

De wethouder zegt de schrik van aanwonenden dat de weg straks bijna door hun tuin loopt, te begrijpen. "Maar dat de weg verbreed moest worden, was bekend voordat die huizen gebouwd werden. Nu is er een groenstrook, maar die was al bedoeld voor verdubbeling van de rijbaan."

Voor de aanleg van de weg worden een aantal bomen gekapt, maar er komt een dubbele rij bomen voor terug en ook in de middenberm worden bomen geplant. " Zo blijven de groene zichtlijnen gehandhaafd", meent Van 't Hoog.
Een paar impressies waar de weg ook op te zien is:
Afbeelding

Afbeelding

En ook hier hebben de tegenstanders zich verenigd in een actiegroep, http://www.verdubbelingnee.nl/
Zo kraait den boer z'n haantje

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: N224: Verbreding thv Ede

Bericht door Vinny » ma 04 aug 2008, 7:57

Hun website is wel erg informatie-arm; maar gelukkig hebben ze een pdf met hun zienswijze neergezet, en die is wel verhelderend:
http://www.verdubbelingnee.nl/db/upload ... swijze.pdf
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 04 aug 2008, 10:34

Ik voorspel dat:
- De nieuwe bewoners over een jaar of wat gaan klagen over geluidsoverlast van de snelweg en
- Dat handhaving van de snelheid in de woonwijk een gigantisch probleem gaat worden.

Dat laatste komt omdat de wegen kaarsrecht zijn en dat lokt uit om hard te rijden. Het zullen wel allemaal 30km/h-wegen worden. Niemand die zich daar aan zal houden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » ma 04 aug 2008, 11:37

mavas schreef:Ik voorspel dat:
- De nieuwe bewoners over een jaar of wat gaan klagen over geluidsoverlast van de snelweg en
- Dat handhaving van de snelheid in de woonwijk een gigantisch probleem gaat worden.

Dat laatste komt omdat de wegen kaarsrecht zijn en dat lokt uit om hard te rijden. Het zullen wel allemaal 30km/h-wegen worden. Niemand die zich daar aan zal houden.
Is er überhaupt wel een geluidsrapport opgesteld en zijn eventuele hogere waarden vastgesteld ? Ik zie vaak bij lagere overheden, dat men dit nogal snel "vergeet".
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 04 aug 2008, 14:01

- De nieuwe bewoners over een jaar of wat gaan klagen over geluidsoverlast van de snelweg
De bebouwing langs de N224 is als 1 aaneengesloten wand uitgevoerd. Die houdt het geluid tegen voor de rest van de wijk.
mavas schreef:- Dat handhaving van de snelheid in de woonwijk een gigantisch probleem gaat worden. Dat laatste komt omdat de wegen kaarsrecht zijn
De wegen zijn nu al woonerfachtig uitgevoerd en nodigen niet uit tot hard rijden.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 aug 2008, 14:10

Schijnt in de Verenigde Staten niet zo'n probleem te zijn. Ik heb nu tientallen driving video's van het OWN in de VS gezien, en vrijwel niemand rijdt harder dan de Vmax, al nodigt het wegbeeld daar vaak wel toe uit. Mentaliteitsverschil denk ik.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 04 aug 2008, 14:15

Chris schreef:Mentaliteitsverschil denk ik.
Meer een verschil in hoogte van de boetes.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 aug 2008, 14:24

^^ In de VS stellen de boetes juist niks voor, heb ik altijd gehoord.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 04 aug 2008, 14:40

Je rijbewijs kan worden ingetrokken. In de VS betekent dat (vaak) een enkeltje ontslag. Men kijkt dus wel uit... ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 04 aug 2008, 14:41

Maar niet voor 10 tot 20 km/h te snel :wijsvinger:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 04 aug 2008, 14:56

Wel voor recidive snelheidsovertredingen volgens mij. Hoe het systeem precies is in Amerika weet ik niet; maar echt vriendelijk voor hardrijders is men over het algemeen niet daar...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 04 aug 2008, 15:01

Dan doe je het vanzelf wat rustiger aan...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 04 aug 2008, 15:35

harry schreef:De bebouwing langs de N224 is als 1 aaneengesloten wand uitgevoerd. Die houdt het geluid tegen voor de rest van de wijk.
Je ziet het anders bij alle wijken die langs een snelweg zijn gebouwd, dat er hoe dan ook geklaagd wordt. Er zullen toch altijd mensen zijn die opeens menen er overlast van te ondervinden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 04 aug 2008, 15:53

Tsja, nu staat er vaak een grote file, dat levert natuurlijk weinig geluidsoverlast op...

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 04 aug 2008, 17:57

Eindelijk eens een gemeente die eerst de infrastructuur verbeterd en dan pas de woningen bouwt. En die tegenstanders zijn weer zwaar suggestief om een 2x2 70 km/h-weg meteen maar tot snelweg te bombarderen... :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 04 aug 2008, 18:58

Ze hebben natuurlijk wel een punt. De wegas komt dichter bij de woningen te liggen, de hoeveelheid 'harde ondergrond' verdubbeld en er komt een extra rijlijn. Dit houdt in dat de geluidsoverlast inderdaad flink toeneemt. Neemt niet weg dat ik aanneem dat de gemeente weet waar zij mee bezig is en een gerenommeerd adviesbureau akoestisch onderzoek heeft laten doen. Ben benieuwd naar de SRM-II uitvoer... :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 aug 2008, 19:34

^^ Ik ook wel naar de invoer ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 05 aug 2008, 20:46

Natuurlijk: een fietspad aan één kant van de weg. Dat wordt weer twee keer extra oversteken en naar goed Nederlands gebruik worden bij oversteekplaatsen stoplichten geplaatst waardoor je zo weer met een paar minuten extra fietstijd wordt geconfronteerd. Nee, zo maak je goede reclame voor de fiets.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 16 aug 2008, 12:11

Als de gemeente het goed zou willen doen, zou zij wel besluiten duurzaam veilige meerstrooks (turbo)rotondes aan te leggen. :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » ma 15 sep 2008, 20:34

@ Vinny en mennomulder

Je zou denken dat de gemeente bij het ontwerp van Kernhem al geanticipeerd heeft op het ooit verdubbelen van de N224. De woningen komen in de nieuwe situatie slechts op een dikke 20 m uit de wegas te liggen. Bij een intensiteit van pak 'm beet 20.000 mvt/etmaal zal de geluidsbelasting toch al snel richting de 65 dB gaan bij 80 km/h. Geluk voor de gemeente is dat de snelheid teruggaat van 80 km/h naar 50 km/h. Bij snelheden onder de 70 km/h mag een wettelijke correctie van 5 dB op de geluidsbelasting worden toegepast; daarboven van 2 dB. In onderhavige situatie is sprake van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. De geluidsbelasting mag dan met maximaal 5 dB toenemen ten opzichte van de huidige situatie. Bij > 1 dB moeten hogere waarden vastgesteld worden. Naar verwachting zal het dus niet zo'n vaart lopen, vanwege de aftrek van 2 versus 5 dB. Leg er dan nog geluidsreducerend asfalt neer en een hogere waardebesluit is wellicht niet meer nodig.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 05 mei 2009, 14:48

Afgelopen zondag heb ik een stukje N224 gezien. Het ziet er erg mooi uit, omdat de bomen gewoon zijn blijven staan. Bovendien zijn er nieuwe bomen geplant. Het ziet er allemaal erg groen en mooi uit. Nog niet de hele verdubbeling is klaar overigens.

Er is een Brabantse verdubbeling toegepast: de oude tweerichtingsrijbaan wordt een eenrichtingsrijbaan, en de nieuwe rijbaan de andere kant op ligt achter de bestaande bomenrijen.

Overigens viel me bij de aansluiting op de A30 nog op dat er boven de N224 een A-portaal staat, die normaliter alleen voor A-wegen wordt gebruikt.

Kaaiman
Secretaris

[N224] Verbreding bij Ede

Bericht door Kaaiman » ma 18 nov 2013, 8:41

Er ontbrak altijd nog een stukje tweede rijbaan in het noorden van Ede, iets ten westen van de Proosdijerveldweg. Dit stukje werd uitgesteld omdat bleek dat het vleermuisonderzoek te oud was. Nu wordt het ontbrekende deel alsnog aangelegd. Het werk is begonnen op maandag 23 september en duurt volgens de planning tot ongeveer 22 november.
Ede Stad, 27 juli 2013 schreef:Ook laatste deel N224 vierbaans

EDE – Het laatste stuk vanaf de Proosdijerveldweg in de richting van de wijk Kernhem wordt ook vierbaans. De gemeente Ede had het stuk eigenlijk al eerder onder handen willen nemen, maar dat lukte niet vanwege formaliteiten op grond van de Flora- en Faunawet. Een tegenvaller voor Ede van meer dan 100.000 euro. Wethouder Breunis van de Weerd verwacht geen grote verkeersoverlast.

Lees meer: http://www.edestad.nl/lokaal/ook_laatst ... 79769.html
de Gelderlander, 18 september 2013 schreef:N224 blijft open tijdens verbreding

EDE - De provinciale weg N224 tussen de wijken Veldhuizen en Kernhem in Ede wordt de komende 8 weken verbreed. De weg, die tweemaal 2 rijstroken krijgt, blijft tijdens de verbreding gewoon open.

Lees meer: http://www.gelderlander.nl/regio/de-val ... -1.4011194

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Re: [N224] Verbreding thv Ede

Bericht door sirdanilot » ma 18 nov 2013, 10:54

Ik ben ook wel eens op die weg geweest, als je daar rijdt denk je nog dat Ede mooi is.

Totdat je de stad in rijdt. :ziek:

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: [N224] Zeist - Arnhem

Bericht door Hajo » ma 25 apr 2022, 18:31

* dikke laag stof wegblazen *

De T-splitsing van de Woudenbergseweg met de Austerlitzseweg wordt omgebouwd tot een rotonde. De werkzaamheden zijn inmiddels, na een jaar vertraging wegens corona, begonnen. Oplevering eind dit jaar.
Donateur Vereniging Wegenforum

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 25 apr 2022, 18:59

^^ Ik denk niet dat dat gaat werken...
Verkeer op de N224 van west naar oost kan ongehinderd de rotonde oprijden en laat iedereen op de Austerlitzseweg wachten.
Want hoeveel verkeer is er nu vanuit de N224 oost naar de Austerlitzseweg, bijna 180° terug?
https://www.google.nl/maps/@52.0880857, ... a=!3m1!1e3
Dat verkeer heb je nodig om de stroom vanuit west te stoppen zodat je vanuit de Austerlitzseweg de rotonde op kan rijden.

Ik spreek uit ervaring met rotondes met ongelijke stromen en ik heb het er al eerder over gehad.
viewtopic.php?p=1195570#p1195570

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 25 apr 2022, 19:17

Verkeer vanuit het oosten gebruikt een andere toegang tot Austerlitz.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » ma 25 apr 2022, 19:18

^^ Daarom gaat die rotonde niet werken.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 26 apr 2022, 18:12

waldo79 schreef: ma 25 apr 2022, 19:17 Verkeer vanuit het oosten gebruikt een andere toegang tot Austerlitz.
Klopt. Dat rijdt via de Traayweg, vanuit het oosten komend net na de Pyramide van Austerlitz. ;)

Ik ben er zeker van dat de rotonde gaat werken. Het wordt er in ieder geval een stuk veiliger op. Er zijn op die T-splitsing al vaak genoeg aanrijdingen geweest. Meestal bleef het bij flinke blikschade, maar er zijn ook herhaaldelijk gewonden gevallen.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 26 apr 2022, 18:56

Dat het veiliger wordt geloof ik ook wel. De snelheid gaat omlaag.
Maar wachttijd voor het verkeer vanuit de Austerlitzseweg zal blijven. Zoals ik al zei, verkeer vanuit N224 west kan ongehinderd de rotonde oprijden.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 05 aug 2022, 18:53

Volgens de website van de gemeente Zeist is de rotonde nu klaar en in gebruik. Er moeten alleen nog wat afrondende werkzaamheden plaatsvinden. Misschien dat ik morgen een kijkje ga nemen.