Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Attietattie » vr 25 feb 2011, 9:38

boe! schreef:1. Een TomTom is helemaal niet bedoeld voor vrachtwagens, dus zet uit dat kreng.
Weet jij de weg in Rusland?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Wouter N14 » vr 25 feb 2011, 9:46

^^ Je hebt navi's speciaal voor vrachtwagens, die rekening houden met bijvoorbeeld hoogtebeperkingen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door peejay » vr 25 feb 2011, 13:13

^^ ... en tegenwoordig wordt al snel "TomTom" gezegd waar "navigatiesysteem" wordt bedoeld.
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » vr 25 feb 2011, 14:54

Wouter N14 schreef:^^ Je hebt navi's speciaal voor vrachtwagens, die rekening houden met bijvoorbeeld hoogtebeperkingen.
Die dingen zijn schreeuwend duur, en bieden nog geen enkele garantie dat je je niet ergens vast rijdt. Hoogtebeperking is één ding, maar je heb ook te maken met breedte-, lengte- en gewichtsbeperkingen. Uitzetten zoals Boe! beweerd is natuurlijk onzin, je moet er gewoon op een logische manier mee omgaan. Niet vertrouwen = niet doorrijden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door waldo79 » vr 25 feb 2011, 16:24

Oftewel: je gezond verstand gebruiken en waar nodig hulpmiddelen als navigatie inzetten 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vinny » vr 25 feb 2011, 16:35

In het pré-Tom-Tom tijdperk kon je natuurlijk ook op wegen terecht komen die niet helemaal de bedoeling zijn ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Wesso » vr 25 feb 2011, 16:54

Vroegâh had je nog B-wegen. Als je daar een Oost-Europeaanse vrachtwagenchauffeur over laat rijden is het gebruik van slimme navi helemaal zo slecht nog niet (behalve voor klanten/leveranciers die aan B-wegen gevestigd zijn) ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » za 26 feb 2011, 20:48

Sommige grote bedrijven zijn ook enkel via B-wegen bereikbaar, al valt het in Nederland door onze ruimtelijke ordening nog meestal wel mee. Een paar voorbeelden van bedrijven die veel vrachtverkeer trekken op een B-locatie:

voorbeeld 1, hier zitten twee megabedrijven, DHL en Schenker. Gezien de honderden vrachtbewegingen per dag van beide bedrijven zijn de toegangswegen beroerd te noemen...
voorbeeld 2, grote drankenproducent bij Mönchengladbach. Enkel bereikbaar via een rits dorpen met enkele smalle straatjes.
voorbeeld 3, snoepfabriek in Bonn. Ligt praktisch midden in de stad...

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Sophie » zo 27 feb 2011, 1:05

Jeroen schreef:voorbeeld 2, grote drankenproducent bij Mönchengladbach. Enkel bereikbaar via een rits dorpen met enkele smalle straatjes.
Vanaf Erkelenz-Ost zonder dorpsdoorritten te bereiken, behalve de laatste 800 meter alles wegen met GOW-standaard

Dat met Schenker lijkt een foutje te zijn, op de aangewezen plaats is geen ruimte voor een distributiecentrum...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » wo 02 mar 2011, 20:56

^^ Mijn navigatie houdt ook rekening met maut en stuurde me zodoende bovenlangs om richting Venlo te komen. Dat Belgische voorbeeld: kijk een paar honderd meter zuidelijker.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Palance » za 05 nov 2011, 20:44

nu.nl schreef:Man in Keulen dood na fout satellietnavigatie

KEULEN - Een foutief geprogrammeerd satellietnavigatieapparaat was de belangrijkste oorzaak van een dodelijk ongeluk waarbij vorige maand in Keulen een 59-jarige vrachtwagenchaffeur in de Rijn verdronk. Dit blijkt uit onderzoek van de politie, aldus Duitse media zaterdag. De verouderde kaart gaf niet aan dat de weg ophoudt en de reis met een veerpont moet worden voortgezet. De man reed in volle vaart de rivier in. Hij kon uren later alleen nog maar dood uit het koude water worden gehaald. De politie kwam de fout op het spoor door met een navigatieapparaatje van hetzelfde type naar de aanlegsteiger van de veerboot van Keulen naar Leverkusen te rijden. De politie wijst erop dat automobilisten niet ''kritiekloos'' de aanwijzingen van satellietnavigatieapparatuur moeten volgen en dat het nemen van eigen verantwoordelijkheid bij de beoordeling van de verkeerssituatie ''dwingend noodzakelijk'' is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door peter51 » zo 06 nov 2011, 16:19

^^ WDR TV heeft een test gedaan met meerdere navigatie systemen, bijna alle gaven een 'normale weg' aan!
Op dit punt zijn al meer wagens 'te water' gegaan, er komen nu extra borden dat er een veerpont is!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door kingpin1966 » ma 07 nov 2011, 12:35

^^
Heb je misschien een link naar die bewuste uitzending?
Op een Duits navigatieforum zijn ze nl. erg geintresseerd in dit trieste voorval.
Vooral welke merken navigatiesystemen er getest zijn en welk merk de ongelukkige vrachtwagenchauffeur bij zich had.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Chris » ma 07 nov 2011, 12:40

Duitsers vervangen niet zomaar een brug over de Rijn door een veerpont. De conclusie lijkt me dan ook dat een navigatiesoftwarefabrikant een veerpont als brug heeft weergegeven op de kaart.

Navigatiesystemen zijn voor een boel mensen handig die 0,0 gevoel hebben voor topografie of richting, maar een deel van die mensen komen ook altijd weer in de media dat ze honderden kilometers van hun gekozen bestemming uitkomen vanwege een verkeerde keuze in het navigatiesysteem. Zo hoorde ik van Timon dat een Zweedse voetballer in plaats van Puttgarden Putgarten had ingevoerd en dus op het noordpuntje van Rügen uitkwam, 380 kilometer verderop.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vinny » ma 07 nov 2011, 13:01

Nou de berichtgeving spreekt over "verouderde" informatie. Dat suggereert dat er wel een brug heeft gelegen... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Pino » ma 07 nov 2011, 13:27

^^ Dat staat er. Maar ik denk dat we het "verouderd" hier enigszins met een korrel moeten nemen.

Als ikzelf de veerpontjes van de Rijn gebruik, staat mijn navigatie nooit aan. Maar het zou me niets verbazen als de navigatie je gewoon zomaar naar de oprit van een pontje toe leid, waarna je het zelf maar moet uitzoeken. Iets soortgelijks overkwam althans een vriend van mij die blindelings op de navigatie naar de Simplon wilde rijden en nogal tot zijn verbazing ineens de Autoverlad van Kandersteg opreed. Als je daar niet goed voorbereid bent, zal het allemaal wel goed komen. Vermoedelijk was er daar bij de oprit naar het Müllemer Bötche een heel stuk minder ruimte voor fouten. Want aldus bezien blijft dit natuurlijk de fout van de chauffeur. Zonder enig zicht waar de weg heen leidt (en waarschijnlijk mét borden die dat wel hadden verteld) moet je gewoon heel langzaam gaan rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vinny » ma 07 nov 2011, 13:40

Toe nou jongens:
http://maps.google.nl/maps?saddr=Nauern ... 1&t=h&z=11

Een goed navigatiesysteem vertelt je dat er een veerpont is...

Kortom, het lijkt me dus wel degelijk dat er sprake is van verouderde informatie of in ieder geval onjuiste informatie.
(en waarschijnlijk mét borden die dat wel hadden verteld
De bebording was (kennelijk) onvoldoende, want er worden nu borden bij geplaatst... :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Attietattie » ma 07 nov 2011, 13:49

Vinny schreef:
(en waarschijnlijk mét borden die dat wel hadden verteld
De bebording was (kennelijk) onvoldoende, want er worden nu borden bij geplaatst... :nothanks:
Toe nou Vinny. Dat zegt helemaal niks. 'Onvoldoende' is relatief.

Ik moet ook wel eens borden bij laten plaatsen omdat er een ongeval is gebeurd. Is alleen maar een zoethoudertje, tot de Arbo of politie of weetikveelwie een onderzoek heeft ingesteld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Seat Ibiza » ma 07 nov 2011, 15:52

Toevallig is er Streetview beschikbaar voor dit stukje weg. Zie deze kaart. Helaas enkel aan de zuidzijde. Ik moet zeggen dat de bebording inderdaad niet overhoudt, maar dan nog: blind rijden op je navigatie is natuurlijk erg onverstandig...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Pino » ma 07 nov 2011, 16:42

Als ik met Streetview naar deze omgeving kijk, valt mij bovenal op dat de weg naar het veer onverlicht is. En dan zou het in het donker dus wel degelijk zomaar kunnen gebeuren dat je zorgeloos over de weg rijdt en dan ineens wordt geconfronteerd met een weg die zomaar ineens ophoudt. Dan heb je nog maar heel weinig tijd om op je rem te gaan staan en te voorkomen dat je in het water terecht komt. Ik vermoed dat goede wegverlichting hier vele malen belangrijker is dan goede bewegwijzering. Over de bewegwijzering gesproken: het bord op de laatste kruising vóór het veer geeft "Rheinfähre" als enige doel voor rechtdoor. Maar als er nu iets is dat je in situaties als deze hard nodig hebt, dan zijn het goed zichtbare borden J26. En die lijken enigszins verstopt te staan.

Navigatiesystemen kunnen denk ik wel een belangrijke bijrol spelen in zo'n incident, in de zin dat navigatie-gebruikende chauffeurs te vaak hun verstand op nul zetten en signalen in het wegbeeld dat je een veer nadert dus niet zullen oppakken. Dat wordt dan nog eens versterkt door het feit dat ter plaatse onbekenden zonder navigatie hier in de regel met een landkaart zullen rijden, waardoor ze zijn voorbereid; terwijl ter plaatse onbekenden mét navigatie doorgaans niet voorbereid zullen zijn, en dan ook nog eens in de voornoemde "verstand op nul"-modus zitten.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 07 nov 2011, 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door kingpin1966 » ma 07 nov 2011, 16:49

^^
Je zou het natuurlijk ook zo kunnen doen als Tomtom dit doet.
Als je daar een route pland en er komt bijv. een tolweg in voor dan krijg je daar een melding van nog voor dat je wegrijd en kun je die evt. sperren.
Zo zou je dit ook met veerponten kunnen doen, dan kun je in ieder geval niet zeggen dat je niet gewaarschuwd was voor die veerpont die ineens voor je neus staat.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Pino » ma 07 nov 2011, 17:02

Dat is hetzelfde als de melding "deze route bevat een veerpont" van Google Maps. Prima om dat soort opties te hebben bij vertrek, maar tijdens je route (aannemende dat je bij vertrek niet hebt aangegeven dan maar een andere route te kiezen) koop je weinig voor dat soort opties / meldingen. Het gaat erom dat je de mededeling krijgt op het moment dat je de tolweg/veerpont/autotrein oprijdt. En daar zijn TomToms bij mijn weten niet al te fanatiek in.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vinny » ma 07 nov 2011, 17:07

het lijkt hier toch echt de fout te zijn (volgens WDR) dat de navigatiesoftware denkt dat hier een brug is. Ja dan gaat het natuurijk fout.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Pino » ma 07 nov 2011, 17:49

Om het maar neutraal te stellen: er zal geen onderbreking van de weg staan ingeprogrammeerd. Maar als eerder gezegd, ik heb geen idee hoe andere veren of een vergelijkbare onderbreking als een autotrein staan ingeprogrammeerd. Misschien is dit helemaal geen fout in het systeem, maar iets dat gewoon inherent aan het systeem is.

Als eerder gezegd: op weg van Bern naar de Simplon werd een vriend van mij gewoon naar de Lötschbergtunnel gestuurd. Vermoedelijk staat die geprogrammeerd als doorlopende weg. Is dat heel erg? Als het om vooruit plannen gaat wel, maar over de situatie ter plaatse zal niemand iets te klagen hebben. Uit het wegbeeld wordt volkomen duidelijk dat je braaf alle andere auto's moet volgen totdat je op de trein staat, en dan mag je er aan de andere kant van de tunnel weer vanaf. Dat het systeem het verschil tussen weg en Autoverlad niet kent is in die zin niet problematisch. Een wat alledaagsere parallel: ik heb op mijn navigatie nooit een waarschuwing gehad dat ik een tolhuisje naderde of een grenspost. Volgens het systeem loopt de weg op al die plaatsen gewoon door. Maar dat je er moet stoppen, dat spreekt voor zich. Dus als iemand daar dwars door een versperring heenrijdt, kun je zeggen dat de navigatie de wegonderbreking ten onrechte niet aangeeft. Maar wat mij betreft gaat zo'n stelling veel te kort door de bocht. Het wegbeeld maakt de situatie volkomen duidelijk. Bij een veer is dat in de basis niet anders.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door captain007 » ma 07 nov 2011, 18:37

Bij de kanaaltunnel zei mijn TomTom dat ik de veerboot moest nemen :facepalm:. Vervolgens ging de berekende route wel over het spoor dus nadat de trein het rangeerterrein had verlaten zag je de trein op de Tomtom dus ook over het spoor de tunnel in rijden volgens de berekende route. En nadat je weer uit de tunnel kwam pakte de TomTom het dus weer netjes op. Het lijkt er dus op dat de navigatiesystemen hier wel rekening mee houden. Enkel de gesproken instructies lijken niet voor een autotrein geschikt te zijn, waardoor je de tekst "Neem de veerboot" doodleuk te horen krijgt als je op het opstelterrein voor de autotrein staat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Palance » ma 07 nov 2011, 19:02

Dan wordt jouw navigatie gesponsord door P&O ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door jeroent » ma 07 nov 2011, 19:22

Tomtom behandelt autotreinen inderdaad hetzelfde als veerboten. Er wordt dus ook expliciet een aanwijzing 'neem de veerboot' gegeven. Bovendien zijn veerboten voor Tomtom ook nog eens met tolwegen vergelijkbaar, in die zin dat je hem zo kunt instellen dat hij nooit veerboten neemt of dat hij je eerst vraagt of je een route met veerboot wilt.

Ik ben er trouwens vrij zeker van dat dit niet zo snel met Tomtom was gebeurd, tenzij er inderdaad ter plekke echt een fout in het kaartmateriaal zit, maar dat lijkt me sterk.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door peter51 » ma 07 nov 2011, 19:58

kingpin1966 schreef:^^
Heb je misschien een link naar die bewuste uitzending?
.
Het was in de Aktuelle Stunde, kan het niet meer terugvinden

http://www.wdr.de/tv/aks/

Niet alles word op de site gezet en ook word veel weer na een paar dagen eraf gehaald.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vinny » ma 07 nov 2011, 20:33

op weg van Bern naar de Simplon werd een vriend van mij gewoon naar de Lötschbergtunnel gestuurd
Wat staat er te lezen als je de route inplant?
Google Maps CH schreef:Diese Route beinhaltet einen Fahrzeugtransport.
[...]
19. Zug Lötschberg Tunnel in Richtung Ferden nehmen
"Deze route bevat transport per spoor"
"Neem de trein Lötchbergtunnel in de richting Ferden"

http://maps.google.ch/maps?saddr=Bern&d ... ls&t=m&z=9

TomTom zal een autoverlad (zo heet zo'n geval) als veerverbinding typeren omdat een autotreintransport te uniek voor ze is, maar zomaar een doorgaande weg modeleren, dat is toch wel echt fout hoor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door keokiracer » zo 13 nov 2011, 13:16

En de volgende... Ditmaal bij Steenbergen... (link in bericht verwijst naar GMaps)
BN De Stem schreef:Navigatie ingesteld, auto rijdt in de sloot
zaterdag 12 november 2011 | 18:29 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 12 november 2011 | 18:57

STEENBERGEN - Een 26-jarige automobiliste uit Wernhout is vrijdagavond in een sloot aan de Boonhil gereden.
De vrouw lette volgens de politie niet goed op omdat ze bezig was met haar navigatiesysteem. In de auto zaten nog drie vrouwen, allen uit Wernhout. Een inzittende die geen gordel droeg, raakte gewond aan haar hoofd. De auto was zwaar beschadigd.
:facepalm:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie