Het verbaast mij ook dat er blijkbaar niemand in de bus zat die merkte dat het niet de juiste route was. Niet iedereen zal dat doen natuurlijk maar ik zou toch verwachten dat er altijd wel iemand is die van tevoren bekeken heeft waar ze naartoe zouden gaan.Chris schreef:Een navigatiesysteem geeft toch ook wel een kaartje weer met de totale route. Zeker van een professionele chauffeur mag je toch verwachten dat hij wel iets aan routevoorbereiding doet en het opvalt dat de route wel erg afwijkt van wat je gedacht had.
Schade door blindelings volgen navigatiesysteem
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem
-
- Moderator
Er was een tijd terug een verhaal van een bus die naar een skioord naar de Alpen zou gaan, maar via Parijs reed en steeds verder ging tot in de Pyreneeën. Er waren mensen die tegen de buschauffeur zeiden dat ze verkeerd reden, maar de chauffeur hield bij hoog en laag vol dat het navigatiesysteem niet fout kon zitten. Tja, wat moet je dan... 

-
- expressweg
Vahalis schreef:Juist een buschauffeur zou moeten weten dat er meer plaatsen met dezelfde naam zijn![]()
Niets ten nadele van de goeden, maar je hoeft nu niet bepaald een groot intellect te zijn om buschauffeur te worden. En in mijn ervaring heb je er vaak oudere koppige gasten tussen zitten. Zitten al 40 jaar op de weg en laten zich echt niet vertellen hoe ze moeten rijden.Chris schreef:Zeker van een professionele chauffeur mag je toch verwachten dat hij wel iets aan routevoorbereiding doet en het opvalt dat de route wel erg afwijkt van wat je gedacht had.
-
- autoweg

-
- expressweg
Nee, maar ik hoor ook van mensen die zo vastgeroest zitten in de wegen die ze kennen dat ze een nieuwe (autosnel)weg dus ook niet gebruiken, "want ik rij altijd zo".
-
- autoweg

-
- 2x2 autosnelweg
Daarom gebruik ik bij twijfel ook altijd de postcode ipv de plaatsnaam. Vertrouw ik het nog niet, dan gaat er een telefoontje naar de planner voor ik aan rij.
Alhoewel het dan nog steeds wel eens enigszins mis kan gaan. Ik kreeg eens een straatnaam op in Keulen die op 3 verschillende plekken in de stad bleek te bestaan en de planner zelf wist ook niet welke de juiste was...
Alhoewel het dan nog steeds wel eens enigszins mis kan gaan. Ik kreeg eens een straatnaam op in Keulen die op 3 verschillende plekken in de stad bleek te bestaan en de planner zelf wist ook niet welke de juiste was...
-
- 2x2 autosnelweg
Niets ten voordele van de chauffeur, maar vrijwel iedere bus of vrachtwagen wordt met GPS gevolgd door de werkgever. Ook die heeft dan kennelijk lopen slapen als die chauffeur een halve dag de verkeerde richting uit rijdt. Als ik zelf meer dan 10 km van mijn route afwijk schiet mijn planner al in de stress.Egbert schreef:Niets ten nadele van de goeden, maar je hoeft nu niet bepaald een groot intellect te zijn om buschauffeur te worden. En in mijn ervaring heb je er vaak oudere koppige gasten tussen zitten. Zitten al 40 jaar op de weg en laten zich echt niet vertellen hoe ze moeten rijden.
-
- autoweg
Er is wel een belangrijk verschil tussen passief gevolgd worden wat inderdaad gebruikelijk is, en het actief gemonitord worden door een persoon of bot die het doorheeft dat een chauffeur verkeerd rijdt. Dat dat bij jou wellicht het geval is maakt het nog niet gebruikelijk.Jeroen schreef:Niets ten voordele van de chauffeur, maar vrijwel iedere bus of vrachtwagen wordt met GPS gevolgd door de werkgever. Ook die heeft dan kennelijk lopen slapen als die chauffeur een halve dag de verkeerde richting uit rijdt. Als ik zelf meer dan 10 km van mijn route afwijk schiet mijn planner al in de stress.
-
- 2x2 autosnelweg
Wat denk je wat zo'n grap de werkgever kost? Complete planning omgooien, waarschijnlijk ritten moeten annuleren en in dit geval ook nog een overnachtingspek moeten zoeken voor een buslading mensen. Voor een kleine ondernemer kan dat zomaar het begin van het einde betekenen.
-
- autoweg
Dan lijkt het me nuttiger om per chauffeur dit soort zaken vooraf te bespreken in plaats van een toezichtspersoon aan te stellen die vanuit het commandocentrum de hele dag de wagens gaat volgen. Voorkomen is beter dan genezen toch? Bij mijn vorige werkgever werden de monteursauto's alleen gecheckt als men een spoedgeval had en snel wilde zien wie er het dichtst bij was ipv de halve groep te gaan bellen. Of als men vermoedde dat er iets te riante werktijden werden genoteerd natuurlijk 

-
- autoweg
Ik werd in mijn dagen als busjescoureur een keer gebeld waarom ik "helemaal via Brussel" terugreed vanaf Le Havre (507 km) i.p.v. "gewoon langs Calais" (535 km)
Toegegeven, via Lille was nog korter geweest maar daar stond 20 km file.

Toegegeven, via Lille was nog korter geweest maar daar stond 20 km file.
-
- zandpaadje
Idd helemaal mee eens. De navigatie is een hulpmiddel en ontslaat je niet van eigen verantwoordelijkheid , zelf denken en uit je doppen kijken. Blunders door navigatie zeg altijd: eigen schuld, dikke bult.Palance schreef:Het is te allen tijde te wijten aan de bestuurder, niet aan het navigatiesysteem.

-
- Moderator
De Oostenrijkse wegbeheerder Asfinag heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van navigatiesystemen.
* 34% van de bestuurders geeft toe tijdens het rijden de navigatie in te stellen
* bestuurders met een navigatiesysteem rijden gemiddeld sneller op de Autobahn (139 vs 131 km/h), bij bestuurders onder alle leeftijden.
* afleiding is de nummer 1 veroorzaker van ongevallen en zijn goed voor een derde van de dodelijke ongevallen op Autobahnen
https://www.asfinag.at/ueber-uns/newsro ... -ablenken/
* 34% van de bestuurders geeft toe tijdens het rijden de navigatie in te stellen
* bestuurders met een navigatiesysteem rijden gemiddeld sneller op de Autobahn (139 vs 131 km/h), bij bestuurders onder alle leeftijden.
* afleiding is de nummer 1 veroorzaker van ongevallen en zijn goed voor een derde van de dodelijke ongevallen op Autobahnen
https://www.asfinag.at/ueber-uns/newsro ... -ablenken/
-
- Moderator
Dodelijk slachtoffer in Utrecht, tram wint het van gps...
https://www.ad.nl/utrecht/slachtoffer-c ... ~afd307f3/
https://www.ad.nl/utrecht/slachtoffer-c ... ~afd307f3/
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg

uit het Belgische Limburg.

Doorrijden? Of iig even in je spiegels kijken als je de tramsporen oversteekt?Via dat bord worden weggebruikers gewaarschuwd niet om te keren via de trambaan. ,,Maar als je navigatiesysteem zegt dat je links af moet slaan, wat doe je dan?
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
Tsja, rechtdoorpijlen op het wegdek, rechtdoorpijlen in het verkeerslicht en een
om het af te maken. Hoe duidelijk wil je het hebben?
https://www.google.nl/maps/@52.0846536, ... 6656?hl=nl

-
- 2x5 autosnelweg
Los van al die stuurlui die aan wal staan, wat kun je hier nou tegen doen? En het is toch gewoon erg triest voor die familie. 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x2 autosnelweg
Ik hoop de beste stuurlui op de weg tegen te komen, niet op de wal.
Maar men gaat ernaar kijken: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1830211/
Wie beweert van niet?
Maar men gaat ernaar kijken: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1830211/
Misschien mensen opnieuw te leren om zich heen te kijken i.p.v. alleen naar navigatieapparatuur.
-
- 2x4 autosnelweg
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- autoweg
De gemeente Utrecht heeft nu onderstaande waarschuwingslichten geplaatst (mij waren ze in ieder geval niet eerder opgevallen). In ieder geval voor verkeer vanaf de Overste Den Ouderlaan. Of die ook op de Weg der Verenigde Naties staan komend vanaf het centrum heb ik nog niet gezien.

Edit: Of de bestuurder z'n GPS volgde is trouwens nog niet duidelijk. In de media wordt daar wel over gespeculeerd. De GPS zou je eerder naar het 24 Oktoberplein sturen volgens mij, om daar te keren.
Ik verwacht eerder dat hij, komend vanaf de A2, in eerste instantie de Overste den Ouderlaan (naar de parkeerterreinen van de Jaarbeurs) heeft gemist. Verderop is gekeerd en vervolgens dacht daar op die manier alsnog in te kunnen rijden.
Andere optie is nog dat hij op het Westplein/Jaarbeursplein ontdekt dat hij daar de parkeerterreinen niet meer kan bereiken en is gaan zoeken.
Maar, nu ben ik ook aan het speculeren.
Edit2: nog even op SV gekeken. De waarschuwingslichten stonden er blijkbaar al. Vreemd dat ze mij niet eerder zijn opgevallen. Ze staan er, gezien de richting, voor verkeer dat op de Weg der Verenigde Naties richting centrum rijdt en voor verkeer vanaf de Overste den Oudenlaan. Vanaf de A2 mag je ook niet de doorsteek gebruiken. Opvallend dat er dan vanaf het centrum geen waarschuwingslichten staan.

Edit: Of de bestuurder z'n GPS volgde is trouwens nog niet duidelijk. In de media wordt daar wel over gespeculeerd. De GPS zou je eerder naar het 24 Oktoberplein sturen volgens mij, om daar te keren.
Ik verwacht eerder dat hij, komend vanaf de A2, in eerste instantie de Overste den Ouderlaan (naar de parkeerterreinen van de Jaarbeurs) heeft gemist. Verderop is gekeerd en vervolgens dacht daar op die manier alsnog in te kunnen rijden.
Andere optie is nog dat hij op het Westplein/Jaarbeursplein ontdekt dat hij daar de parkeerterreinen niet meer kan bereiken en is gaan zoeken.
Maar, nu ben ik ook aan het speculeren.
Edit2: nog even op SV gekeken. De waarschuwingslichten stonden er blijkbaar al. Vreemd dat ze mij niet eerder zijn opgevallen. Ze staan er, gezien de richting, voor verkeer dat op de Weg der Verenigde Naties richting centrum rijdt en voor verkeer vanaf de Overste den Oudenlaan. Vanaf de A2 mag je ook niet de doorsteek gebruiken. Opvallend dat er dan vanaf het centrum geen waarschuwingslichten staan.
Laatst gewijzigd door Vahalis op wo 24 okt 2018, 9:06, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Net zoals bij afritten van autosnelwegen de borden op een fluorescerend gele achtergrond? Wat kun je tegen stupdiditeit en blindheid doen?
-
- 2x5 autosnelweg
Het zomaar gooien op stupiditeit of blindheid vind ik ook verwerpelijk.
Maar ik vind dat je wel de goede kant op gaat door aan te geven of de infrastructuur aangepast moet worden. Daar zie je ook dat mensen de verkeerde kant van de snelweg oprijden. Vraag is meer of je iets moet doen aan de mogelijk verkeerde aanwijzingen van navigatiesystemen, of de situatie fysiek onmogelijk maken?
Het kan mogelijk zomaar zijn dat de bestuurder geen ervaring heeft met trams, in de omgeving waar ze vandaan komen. En als je de weg aan het zoeken bent, ben je toch minder met de omgeving bezig.

Maar ik vind dat je wel de goede kant op gaat door aan te geven of de infrastructuur aangepast moet worden. Daar zie je ook dat mensen de verkeerde kant van de snelweg oprijden. Vraag is meer of je iets moet doen aan de mogelijk verkeerde aanwijzingen van navigatiesystemen, of de situatie fysiek onmogelijk maken?
Het kan mogelijk zomaar zijn dat de bestuurder geen ervaring heeft met trams, in de omgeving waar ze vandaan komen. En als je de weg aan het zoeken bent, ben je toch minder met de omgeving bezig.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... spoorrails
De schade is beperkt gebleven tot een verstoring van de dienstregeling...
De schade is beperkt gebleven tot een verstoring van de dienstregeling...
-
- 2x2 autosnelweg
-
- expressweg
Als er brand in hun straat was geweest was het ook een probleem geweest, dus inderdaad: als je fout parkeert en de hulpdiensten kunnen er niet voorbij is het jammer maar helaas.
Hebben ze nog geluk dat ze het van de verzekering vergoed krijgen.
Hebben ze nog geluk dat ze het van de verzekering vergoed krijgen.
-
- 2x2 autosnelweg
Mensen hebben vaak geen idee hoeveel ruimte vrij moeten houden voor een fatsoenlijke doorgang. Dit zijn ook taferelen die bijvoorbeeld distributiechauffeurs en vuilniswagens dagelijks mee maken, alleen gaan die het risico op schades niet nemen (al gebeurt dan soms nog wel eens).